Valmet 33:n ja 359:n erot

valluvaari

Rekisteriotteessa malli on 33D, mutta itse traktorissa kyljessä merkintä 359. Lamput on keulassa, hydr.pumppu nokassa, mittarit kojetaulussa ja hydr.öljysäliö penkin alla. Kumpi tämä tyyppi oikeasti on ? Vaikuttaa kovasti olevan 359 mutta miksi rek.otteessa eri merkintä ?

49

4223

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vallu361

      Rekisteriote???

    • Valmet359D

      1 tunniste: 33:ssa hydr.pumppu on oik. moottorin kyljessä ja remmipumppuna.
      359:ssä se on nokalla kampiakselin päässä ja kytkettävissä käsivi-
      vulla pois päältä/päälle.
      2 tunniste: nostolaitteen vipu 359:ssä on säätökaarella varustettu, vaikka
      siinä ei väliasentoja olekkaan. 33:ssa ei säätökaarta ole, vaan
      pelkka vipu törröttää kotelosta
      3 tunniste: valot 359:ssä keulamaskin kyljessä, 33:ssa saattavat olla
      kylkipellissä yli 0,5m taaempana, jossain akkujen etukulmain
      kohdilla.
      4 tunniste: moot.lämpömittari 33:ssa taisi olla jossain muualla, mutta 359:ssä
      aina ratin alla rintapellissä.
      Muuta ei oikein nyt muistu mieleen. Mutta tässä jotain vinkkejä.

      • alkup.kysyjä

        Kiitos. Kaikki nämä 359:n tunnisteet täsmää. Tuo rekisteriotteen mallimerkintä vaan ihmetyttää.


      • Että_näin
        alkup.kysyjä kirjoitti:

        Kiitos. Kaikki nämä 359:n tunnisteet täsmää. Tuo rekisteriotteen mallimerkintä vaan ihmetyttää.

        Ennen on ollut yksi ja sama, mikä traktorin malliksi on rekisteriin merkitty, kunhan runkonumero on vain ollut oikein ja rekisterinumero täsmää.


      • Ei-ihan
        Että_näin kirjoitti:

        Ennen on ollut yksi ja sama, mikä traktorin malliksi on rekisteriin merkitty, kunhan runkonumero on vain ollut oikein ja rekisterinumero täsmää.

        Valmet 359 on tullut markkinoille v.1959, jolloin traktorit jo piti rekisteröidä. Tuolloin jo vaadittiin traktorin kuljettajaltakin ajokortti, joten homma ei ihan ollut yksi ja sama. Rekisterikirja taisi kiertää vielä silloin lääninhallituksen kautta, mutta nimismiehen kansliassa ne tiedot kirjattiin kauppalaskuista ja muista myyntiasiakirjoista. Tarkkaan on silloinkin kirjattu, joten on hyvin epätodennäköistä, että Valmet 359 olisi muuttunut nimismiehen kansliassa silloin uutena rekisteröitäessä Valmet 33 traktoriksi.
        Runkonumerokin voi olla jälkeenpäin meistattu taikka hiottu pois kokonaan.


      • Kantakortin_tilannut
        Ei-ihan kirjoitti:

        Valmet 359 on tullut markkinoille v.1959, jolloin traktorit jo piti rekisteröidä. Tuolloin jo vaadittiin traktorin kuljettajaltakin ajokortti, joten homma ei ihan ollut yksi ja sama. Rekisterikirja taisi kiertää vielä silloin lääninhallituksen kautta, mutta nimismiehen kansliassa ne tiedot kirjattiin kauppalaskuista ja muista myyntiasiakirjoista. Tarkkaan on silloinkin kirjattu, joten on hyvin epätodennäköistä, että Valmet 359 olisi muuttunut nimismiehen kansliassa silloin uutena rekisteröitäessä Valmet 33 traktoriksi.
        Runkonumerokin voi olla jälkeenpäin meistattu taikka hiottu pois kokonaan.

        Näin minäkin usko, että kyllä tuohon aikaan uuden Valmet 359 ostaja tiesi tasan tarkkaan minkä traktorin oli ostanut, se uusi traktori siihen aikaan oli niin iso ostos ja naapurin isäntien kanssa tarkkaan vertailtiin erot edelliseen malliin. Epäilen, että on jälkeenpäin ostettu jonkun purkutraktorin paperit kadonneiden tilalle. Syitä voi vain aina arvailla. Autorekisterikeskuksesta (Trafi nykyään) löytyi hyvin pelkällä runkonumerolla kantakortti rekisteröintiin, josta käy ilmi kaikki tiedot ja kelpasi katsastuksessa.
        Ohessa tietoa kantakortista ja muuhunkin täällä esitettyyn http://www.sahk.fi/19
        http://metsaauto.net/kantakortit.html


      • Valmet33d

      • elokuvissajoskus

      • ehkäskuitenkin
        elokuvissajoskus kirjoitti:

        Hupaisa mainos, näytettiin vissiin joskus aikanaan elokuvateatterissa ennen varsinaisen elokuvan alkamista.

        Varmaan kuitenkin suomenkielisenä versiona näytettiin.


      • Majurimies

        Näytettiin ainakin englanninkielisenä. Siinähän tehtiin Valmetista kansainvälistä traktoria. Ulkomaanukko tulee katsomaan Suomeen tekniikan ihmettä.


    • Valmet359D

      Koitas katsoa vielä se hydrauliikan putkitus, jos se on alkuperäisen näköinen. Se lähtee alkuperäisessä vasemmalta astinlaudan sivusta olevasta pienestä kantikkaasta säiliöstä ja kytkikopan ylitse toiselle puolelle ja edelleen sinne keulaan kampiakseli päähän 359:ssä. Satavarmasti en osaa sanoa 33:sen putkitusta siellä oikealla puolella, mutta luulis siellä olevan jotain merkkejä muutostöistä, jos pumppuhommaa on päivitetty 359:sen suuntaan. Nämä punaiset Valmetit kun ovat sellaisia, että niihin sopii melkein nakkaamalla mallista kuin mallista pellit. Ja paljon niitä näkee joissa on nuoremman mallin pellit niskassa. Vielä 500:senkin pellit taitaa sopia, toki takapäässä sitten vetopyörästö/lokasuojat ei taida sopia kuin nuorempaan. En muista enää (v.-67 isä vaihtoi 359:n uuteen 565.sen 2-malliin) missä mahdollisissa paikoissa oli traktorin rungon numero 359:ssä. Työkalulaatikon kannessa oli niitattu kilpi jossa se oli ja muistaakseni oikealla puolella rungossa starttimoottorin seutuvilla. Samoin moottorin numero oli oikealla puolella muistaakseni blokin alareunassa. Mutta kuten ed.oleva kertoi, niin kyllä esim. purkaamot otti talteen kaikkien purettavien rek.otteet ja antoivat jonkun paremman vehkeen dokumentiksi, kun muuta ei ollut.

      • alkuperäinenkyselijä

        Tämän koneen tarkka historia on tiedossa ja kaikki tunnisteet täsmää. Kuulemma muutama kappale on merkitty rekisteriin 33 tyypiksi vaikka on kuitenkin 359. Nyt kiinnostaisi selvittää, montakohan näitä erikoisia kappaleita on .


      • Valmet359D

        Muistot kyllä ittellä sellaiset, että tunnistan kyllä vieläkin 359:n 33:sta. En vain silti muistikuvien perusteella enää kaikkea vaan näkemällä. Isäni vaihtoi Zetor 25A:n vuonna -60 syksyllä uuteen 359:in. Traktori laitettiin tietysti heti "kilpiin". Isäni halusi kyseisen Vallun heti kunnon rengastuksella, kun Zetka aina "haistoi" ne tuoreet kohdat pellosta. Eli siihen tuli leveimmät takarenkaat, mitä siihen oli silloin saatavilla (kokoa en jaksa muistaa). Samaten eteen niiden kapoisten tilalle 7.50 x 16, sama koko mikä sitten olikin yleensä myöhemmin traktoreissa.


      • Hieman_kokemusta
        alkuperäinenkyselijä kirjoitti:

        Tämän koneen tarkka historia on tiedossa ja kaikki tunnisteet täsmää. Kuulemma muutama kappale on merkitty rekisteriin 33 tyypiksi vaikka on kuitenkin 359. Nyt kiinnostaisi selvittää, montakohan näitä erikoisia kappaleita on .

        Vähän kyllä epäilen tuota selitystä koneen historiasta. Ei tunnu mitenkään uskotavalta, että Valmet 359 traktoreita olisi uutena rekisteröity Valmet 33 tyypillä. Joku on mahdollisesti vaihtanut paperit jossain vaiheessa ja tietty sitten SEN Valmet 33 historia löytyy, jonka paperit on tuohon Valmet 359 sävelletty. Vai onko traktori ostettu uutena teille aikoinaan?


      • alkuperäinen
        Hieman_kokemusta kirjoitti:

        Vähän kyllä epäilen tuota selitystä koneen historiasta. Ei tunnu mitenkään uskotavalta, että Valmet 359 traktoreita olisi uutena rekisteröity Valmet 33 tyypillä. Joku on mahdollisesti vaihtanut paperit jossain vaiheessa ja tietty sitten SEN Valmet 33 historia löytyy, jonka paperit on tuohon Valmet 359 sävelletty. Vai onko traktori ostettu uutena teille aikoinaan?

        Joo, tämä riittää tästä aiheesta. Kiitos asiallisista kommenteista.


      • ihankovarmasti
        alkuperäinenkyselijä kirjoitti:

        Tämän koneen tarkka historia on tiedossa ja kaikki tunnisteet täsmää. Kuulemma muutama kappale on merkitty rekisteriin 33 tyypiksi vaikka on kuitenkin 359. Nyt kiinnostaisi selvittää, montakohan näitä erikoisia kappaleita on .

        Siis miten historia tiedossa? Onko uutena ostettu teille? Jos ei ole, niin joku puhunu p***aa.


      • Vallupilalla

        Tosiaan 56 vuotta vanha traktori, jos ei ole uudesta asti ollut samalla omistajalla ja jatkuvasti kilvissä, paha mennä vannomaan mitään.


    • Hieman_kokemusta

      Näitä rekisteriotteita on voitu joskus ostaa vaikkapa purkaamolta, kun ei ole ollut papereita jostain syystä tälläiseen vanhaan traktoriin. Käsittääkseni aika yleistä vanhempien traktoreiden kohdalla, että paperit on "sinne päin", välttämättä ei mitään suurempaa rikosta ole tehty, mutta tietämättömyyttä asioiden suhteen. Rikosnimike: Väärän merkinnän aiheuttaminen julkiseen rekisteriin, sanktiot aika suuret. Olen joskus ollut käräjillä syytettynä avunannosta ko. rikokseen, syyttäjä luetteli lainkohdat ja jos olisimme toimineet kaverin kanssa hyötymistarkoitussa, olisi tuomio ollut vankeutta, selvisimme sakoilla. Pysyn kaukana tälläisistä ajoneuvoista ja rekisteriotteista!

      Valmet 359 on tullut aikoinaan myyntiin uutena, kun traktorit on jo pitänyt rekisteröidä ja silloin tuskin kukaan on rekisteröinnyt uutta traktoria vanhemmaksi, joten tämä papereiden "sinksaus" on tehty paljon myöhemmin, selviää kyllä Trafin arkistoista, jos haluaa asiaa tonkia, eikä ole edes kovin vaikeaa jäljittää edellisiä omistajia. Jos haluaa jännitystä elämään, niin suosittelen tonkimaan tuon traktorin historiaa. Voi olla, että joku perikunta kaipailee vanhaa Valmettiaan (pesän kavallus)... Välttämättä tuohon traktoriin ei liity suurta rikosta, traktori on vain poistettu rekisteristä ja paperit ovat hukkuneet, joku on keksinyt ostaa paperit. Näin mekin kaverin kanssa ajateltiin, huonoa oli vain, että ko. ajoneuvo joutui kolariin ja vakuutusyhtiö lunasti sen, siitä lähti sitten koko soppa kiehumaan.

    • Kustaa_Lärvätsalo

      Toinen tarkka asia , joka selviää satavarmasti arkistoista valmistenumeron perusteella,on -69 malliset traktorit. Nimittäin tuolloin tuli 1/7 alkaen (muistaakseni), traktorien turvaohjaamo pakko. Siinä kannattaa olla tarkka, jos on hytti riisuttu pois tuon em:n pvm:n jälkeen myydystä traktorista. Ja sattuu kuolemaan johtava traktorin kaatuminen yms., niin taitaapi "häkki heilantaa" sille joka hytin on riisunut pois tai traktorin omistajalle. Isäntä tietysti itse saa tapattaa?? itsensä tällaisella tai käyttää tällaista omalla vastuulla??. Mutta tämän asian pointti on siinä, että kun niitä vääriä papereita saa purkaamoilta juuri tämän ikäisiin aisankannattajiin. En tiedä pitäiskö tällainen "ase viilata" valmistenumerostaan, alkuperäistäkin kysymystä ajatellen , jos epäilee "kämmin" käyvän? Itse kyllä tuossa hyttipakko asiassa olisin tarkka.

      • Hieman_kokemusta

        Tämä oli myös tärkeä pointti näihin traktoreihin liittyen, kun monista 01.07.1969 jälkeen rekisteröidyistä traktoreista poistetaan turvaohjaamo (hytitön traktori kun on arvokkaampia tietyissä tapauksissa entistettynä) ja ei ajatella lopullisia seurauksia, jos jotain vahinkoja sattuu. Vakuutusyhtiö suhtautuu tälläisessä tapauksessa kuten kossipoikien moponvirityksissä, että; vahinko on itse aiheutettu, korvauspäätös on kielteinen. Lisäksi tosiaan kuolemaan johtanut tapaus on varmaan sieltä kauheimmasta päästä, kun syyllisiä aletaan etsimään tapaukselle.
        Muistan aikoinaan ollessani erään vakuutusyhtiön palveluksessa, kun tuli vastaan erikoinen Valmetti (Valmet 602), oli tehty vanhan Valmet 33 näköiseksi, hytti oli rälläköity lokasuojia myöten pois. Turbo oli paljastanut uteliaalle naapurille traktorin todellisen luonteen ja virkavalta ja vakuutusyhtiö käsittelivät asiaa. Tämä kummajainen oli sitten aikanaan myynnissä AVK:lla varkausvahinkona.


      • Kustaa_Lärvätsalo

        Jos joku ei tiedä mikä on AVK = Autovahinkokeskus. Kutsutaan myös kansanomaisemmin nimellä "ruttutukku".


    • mtt64

      33:ssa lämpö- ja olikohan öljynpainemittari skuupissa syylärin yläpuolella.

      • Piikkilangankiristin

        Piikkilangankiristäjässä (Valmet 15 ja 20) oli lämpömittari jäähdyttimen yläpuolella, on ihan eri kapistus, kuin Valmet 33, katso oheisesta videosta vaikka, näkyykö Valmet 33 keulalla mitään mittaria syylerin päällä. https://www.youtube.com/watch?v=vbG0VwCFQxg


      • mtt64

        Älä puhu skeidaa, 33:ssa mittarit jäähdyttäjän yläpuolella. Katso tarkemmin.


      • Piikkilangankiristin
        mtt64 kirjoitti:

        Älä puhu skeidaa, 33:ssa mittarit jäähdyttäjän yläpuolella. Katso tarkemmin.

        Missä tuossa on mittarit jäähdyttäjän yläpuolella? Tämä Valmet 33 Diesel löytyy Suolahdesta tehtaalta. http://aijaa.com/IrEg9J

        Ja tuossa vielä piikkilangankiristin Valmet 20 Suolahdesta tehtaalta http://aijaa.com/nd5N9T


      • mtt64

        Siinähän näkyy selvästi scooppi, jossa mittarit on.


      • Harvinaisenselväjuttu
        mtt64 kirjoitti:

        Siinähän näkyy selvästi scooppi, jossa mittarit on.

        No silloinhan asia on harvinaisen selvä, jos ap:n kysyjän Vallun mittarit on jossain muualla, kuin tuossa skuupissa, niin Vallu on 359 ja rekisterihistoria on "mielenkiintoinen". On ehkä kotiväen mieleinen traktori tämän keskustelun jälkeen.


    • peka21

      Kyllä pitää paikkansa,että ensimmäisiä 359:ä on myyty kolmekolmosen tyyppimerkinnällä,syytä en vain muista,vaikka senkin joskus olen kuullut.

      • Uskoiskohan

        Joku hevosmiesten tietotoimiston juttu varmaan... en usko, että moista olisi oikeasti tapahtunut. Jospa heittäisit asiasta jonkun dokumentin, vaikka vanhasta MM-lehdestä (Maa ja metalli) jutun tms. Ja kuka olisi tälläisen Valmetin muka ostanut? Aseta itsesi ostajan asemaan ja mieti asiaa tarkemmin, ostaisitko uuden traktorin vanhalla tyyppimerkinnällä?
        Meinaan maksoivat ne traktorit silloinkin, vaikka tuontisäännöstely oli loppunut jo pari vuotta aiemmin, niin traktoreita kuitenkin sai ostaa jo vapaasti ja Valmetti piti silloin myydä, muita esim. englantilaisia vaan ostettiin.


      • Valmet359D

        Ehkä jotain selvyyttä tuo asiaan se, että kun 33:sta valmistettiin vuodesta -57 , niin tätä mallia vietiin Brasiliaan vielä vuosina 59-60 1250kpl. Myös Kiinaan tätä 33-mallia vietiin. Kirjoissa mainitaan että pieniä muutoksia tehtiin 33:een kaiken aikaa. Ja kuitenkin 359D:n myynti alkoi jo vuonna -59. Joten en kyllä enää sanoisi hevosmiesten tietotoimiston kertomaksi. Yllätys kyllä mulle itsellekin. Ja tehtiinhän 20:kin vuoteen -62 ja loput myytiin v-63. Wikipedia kertoo asiasta jotain ja haarukoin 2 eri Olli J. Ojasen kirjaa sekä 2 Valmetin omaa kirjaa. Pääsin jonkinmoiseen käsitykseen, että 33:sta paranneltiin kaiken aikaa elinkaarensa aikana ja tyypitettiin lopuksi 359:ksi?? Myyntimäärät näytti olevan hiukan summittaisia. Mutta Valmet-mallistolle on ollut tyypillistä, että vanhaa tyyppiä on tehty rinnalla jonkin aikaa uuden tullessa markkinoille. Näin siis 50-60 luvulla.


      • Valtranostanu
        Valmet359D kirjoitti:

        Ehkä jotain selvyyttä tuo asiaan se, että kun 33:sta valmistettiin vuodesta -57 , niin tätä mallia vietiin Brasiliaan vielä vuosina 59-60 1250kpl. Myös Kiinaan tätä 33-mallia vietiin. Kirjoissa mainitaan että pieniä muutoksia tehtiin 33:een kaiken aikaa. Ja kuitenkin 359D:n myynti alkoi jo vuonna -59. Joten en kyllä enää sanoisi hevosmiesten tietotoimiston kertomaksi. Yllätys kyllä mulle itsellekin. Ja tehtiinhän 20:kin vuoteen -62 ja loput myytiin v-63. Wikipedia kertoo asiasta jotain ja haarukoin 2 eri Olli J. Ojasen kirjaa sekä 2 Valmetin omaa kirjaa. Pääsin jonkinmoiseen käsitykseen, että 33:sta paranneltiin kaiken aikaa elinkaarensa aikana ja tyypitettiin lopuksi 359:ksi?? Myyntimäärät näytti olevan hiukan summittaisia. Mutta Valmet-mallistolle on ollut tyypillistä, että vanhaa tyyppiä on tehty rinnalla jonkin aikaa uuden tullessa markkinoille. Näin siis 50-60 luvulla.

        Niinhän nykyäänkin on monella traktorin valmistajalla eri malleja tuotannossaan, esim. itsekin teetin vielä Suolahdessa vanhemman mallin Valtran, kun se oli mahdollista tehdä linjastolla, ei siitä silti tullut uudempaa tyypiltään, vaan vanhojen tyypitysten mukaan meni rekisteriin alkuvuodesta 2012.
        En vieläkään jaksa uskoa, että 359 Valmetti olisi myyty Valmet 33:na tehtaalta uutena. Sen kyllä uskon, että Valmet 33 malleja on myyty vielä myöhemmin, kun Valmet 359 on tullut markkinoille. Tämä on hyvin tyypillistä monille valmistajille, että vanhojakin malleja myydään vielä mm. kehitysmaihin. Ja vanhoja malleja on tuotannossa hyvinkin kauan, jopa vieläkin saa aivan uutena niitä meillä 1960-luvulla myynnissä olleita traktoreita.


      • Haiskahtaa
        Valtranostanu kirjoitti:

        Niinhän nykyäänkin on monella traktorin valmistajalla eri malleja tuotannossaan, esim. itsekin teetin vielä Suolahdessa vanhemman mallin Valtran, kun se oli mahdollista tehdä linjastolla, ei siitä silti tullut uudempaa tyypiltään, vaan vanhojen tyypitysten mukaan meni rekisteriin alkuvuodesta 2012.
        En vieläkään jaksa uskoa, että 359 Valmetti olisi myyty Valmet 33:na tehtaalta uutena. Sen kyllä uskon, että Valmet 33 malleja on myyty vielä myöhemmin, kun Valmet 359 on tullut markkinoille. Tämä on hyvin tyypillistä monille valmistajille, että vanhojakin malleja myydään vielä mm. kehitysmaihin. Ja vanhoja malleja on tuotannossa hyvinkin kauan, jopa vieläkin saa aivan uutena niitä meillä 1960-luvulla myynnissä olleita traktoreita.

        Kehittyihän Fordson Majorkin vuosien varrella ja esim. Fordson Super Major oli 1964 erilainen, mitä oli markkinoille tullessaan 1960-luvun alussa, vaan eri traktoreina niitä sitten myytiin, kun tuli ns. 1000-sarjan Ford Super Majorit. Tämä ap.n Valmet 33 > Valmet 359 ei oiekin toimi, sillä samalla kaavalla Fordin 1000-sarjaakin olisi siten myyty vielä Fordson Super Majorina isännille. En minäkään usko, että viljelijöille olisi voitu noin vain myydä uutta "vanhana"


      • Pitää_paikkansa
        Haiskahtaa kirjoitti:

        Kehittyihän Fordson Majorkin vuosien varrella ja esim. Fordson Super Major oli 1964 erilainen, mitä oli markkinoille tullessaan 1960-luvun alussa, vaan eri traktoreina niitä sitten myytiin, kun tuli ns. 1000-sarjan Ford Super Majorit. Tämä ap.n Valmet 33 > Valmet 359 ei oiekin toimi, sillä samalla kaavalla Fordin 1000-sarjaakin olisi siten myyty vielä Fordson Super Majorina isännille. En minäkään usko, että viljelijöille olisi voitu noin vain myydä uutta "vanhana"

        Meikäläisen vm -65 traktori on papereiden mukaan Ford Super Major 5000.


      • Anonyymi
        Uskoiskohan kirjoitti:

        Joku hevosmiesten tietotoimiston juttu varmaan... en usko, että moista olisi oikeasti tapahtunut. Jospa heittäisit asiasta jonkun dokumentin, vaikka vanhasta MM-lehdestä (Maa ja metalli) jutun tms. Ja kuka olisi tälläisen Valmetin muka ostanut? Aseta itsesi ostajan asemaan ja mieti asiaa tarkemmin, ostaisitko uuden traktorin vanhalla tyyppimerkinnällä?
        Meinaan maksoivat ne traktorit silloinkin, vaikka tuontisäännöstely oli loppunut jo pari vuotta aiemmin, niin traktoreita kuitenkin sai ostaa jo vapaasti ja Valmetti piti silloin myydä, muita esim. englantilaisia vaan ostettiin.

        Meluwatti,valumötti ihan sama mitkä paprut noissa itäblokin romuissa oli,fordson ja ford olivat koneita,eikä petä ulissut


    • muutenvaan

      olisko joku hukannut Vallun alkuperäiset paperit?

      • takra54

        Helposti hukkuu paperit, kun on poistettu rekisteristä uudemman traktorin vuoksi. Nettikone väärällään näitä, joista puuttuu paperit, joihinkin "löytyy" paperit.


      • ensuosittele
        takra54 kirjoitti:

        Helposti hukkuu paperit, kun on poistettu rekisteristä uudemman traktorin vuoksi. Nettikone väärällään näitä, joista puuttuu paperit, joihinkin "löytyy" paperit.

        Joihinkin traktoreihin tosiaan sitten "löytyy" paperit, kun ne on tarpeeksi pitkään myytävänä ilman papereita.


      • Rampsa
        takra54 kirjoitti:

        Helposti hukkuu paperit, kun on poistettu rekisteristä uudemman traktorin vuoksi. Nettikone väärällään näitä, joista puuttuu paperit, joihinkin "löytyy" paperit.

        Tommonen kommarivalutehtaan möykky nyt on sama,millä papereiillaon


    • Ettei joku ole modernisoinut 33:sta 359:n osilla?

      • kukaniinkaheliolis

        Tuskin on, ehkä ap traktorin paperit kadonneet ja ostettu jostain purkutraktorista paperit.
        Kuka pilaisi alkuperäisen 33 Vallunsa tekemällä siitä muka uudemman. Orkkis 33 Vallu arvokkaampi, kuin joku sekasikiö.


      • Auto-Antero
        kukaniinkaheliolis kirjoitti:

        Tuskin on, ehkä ap traktorin paperit kadonneet ja ostettu jostain purkutraktorista paperit.
        Kuka pilaisi alkuperäisen 33 Vallunsa tekemällä siitä muka uudemman. Orkkis 33 Vallu arvokkaampi, kuin joku sekasikiö.

        Niin, on arvokkaampi nyt mutta jos modernisointi on tehty silloin kun 359 oli uusi ja hieno peli 33:een verrattuna.


      • Haiskahtaa
        Auto-Antero kirjoitti:

        Niin, on arvokkaampi nyt mutta jos modernisointi on tehty silloin kun 359 oli uusi ja hieno peli 33:een verrattuna.

        Ei siihen aikaan kukaan maalaisisäntä lähtenyt traktoriaan nuorentamaan tehtaan varaosilla, ihan utopiaa tälläinen, on kuitenkin sen verran eroa Valluilla. Kyllä myöhemmin on mahdollisesti vain papereita sinksattu, kun paperit on hukkuneet tai kaikkia perikunnan jäseniä ei ole saatu nimeä kirjoittamaan, niin tehty mahdollisesti tälläinen "vanhennus".


    • rasvarässi
    • Valmet359D
      • oiskohankuitenkaan

        Vähän epäuskottavalta tuntuu silti, että 1960 olis vielä ollut Vallu 359 tyypittämättä, vaikka tuossa linkissä Aug. Lipsanen vedetään tähän mukaan.


      • Valmet359D

        Valtsujen kavalkadi Niskasen elokuvassa: Kahdeksan surmanluotia. 1. osassa piikkilangan kiristäjä,359 ja 361. Neljännessä osassa 361? ja 565:n lumiketjujen kera.


    • 128-SAB

      Minulla on Valmet 33D sarjanumeroltaan KOE1 (rekisteriotteessa lukee pelkkä 1) Olen toinen omistaja kolmannessa sukupolvessa ja kaikki paperit on tallessa. Kyseinen yksilö oli ensin Vaajakoskella Turan tilalla josta isoisäni osti sen omalle tilalleen. Testivuosina yksilö on muunneltu 359 versioksi jollaisena isoisäni sen hankki, eli sielä oli tehty niitä parannuksia ja kehitystyötä. Rekisteriotteessa lukee kuitenkin 33d ja tyyppikilvessä valmistusvuosi 1956 Traktori on nyt toistamiseen rekisterissä ja kaikki paperit kaupoista ja viralliseksi leimattu kopio edellisestä rekisteriotteesta on tallessa. Itse en niistä vaan tiedä muuten, mutta myynti-ilmoituksen kuvista oli joku päätellyt sen olevan 359 malli, jollainen vuosimallia 61 tuli hommattua entisöimistarkoitukseen. Molemmat rekisterissä. En ole itse niitä vertaillut koska asun ulkomailla ja ne ovat säilössä suomessa jossa en ole paikan päällä käynyt vertailemassa vaikka olen molemmilla joskus ajanut.

      • Anonyymi

        Vähän vanha ketju, mutta sattui nyt vasta silmään. Kyllä aloittajalla on aito 359 vaikka rek.otteessa on 33. Itsellä on myös tällainen samanlainen harvinaisuus. Ensimmäiset 359:t tosiaankin rekisteröitiin edelleenkin 33:ksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vähän vanha ketju, mutta sattui nyt vasta silmään. Kyllä aloittajalla on aito 359 vaikka rek.otteessa on 33. Itsellä on myös tällainen samanlainen harvinaisuus. Ensimmäiset 359:t tosiaankin rekisteröitiin edelleenkin 33:ksi.

        vielä sen verran edelliseen lisäystä, että oman 359:n tarkka historia dokumentteineen
        tilauksesta ja omistusketju uudesta asti on tiedossani, itse olen 3:s omistaja.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6519
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4203
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      270
      2607
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2030
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1548
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1397
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1101
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1046
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1031
    Aihe