Ajankohtainen Kakkonen esitti eilen 7.4. malliksi esimerkin miten lestadiolaiset toimivat muita sekä myös omiaan kohtaan. Matias Ojalehto (kesk/lest) kävi kesken Oulun kaupunginvaltuuston kokouksen ojentamassa lahkoonsa kuuluvaa naisvaltuutettua joka yritti toimia näkemyksensä mukaan. Nolattu valtuutettu edusti nöyryytettyä ihmistä, jolla ei saa olla omia mielipiteitä. Huomasin vaalimainoksesta että mainittu Ojalehto toimisi Oulun sivistys- ja kulttuurilautakunnan puheenjohtajana. Voiko olla totta? Ulkopaikkakuntalaisena ajatus hirvittää. Ensiksi tulevat mieleen talibanit ja muut kulttuurin uudistajat. Puheenjohtajan näkemyksiin vaikuttaa valtavasti mitä rauhanyhdistyksellä päätetään. Mikä on tämän miehen kulttuuri- ja taidetuntemus? Onko muutakin kuin Päivämiehen edustama suunta.
Röyhkeää peliä lestadiolaisten taholta
44
5141
Vastaukset
- 65jk
Puheenjohtaja Talvitien ilme oli paljon puhuva. Siinä oli ihminen aidosti ihmeissään tyyliin "voiko tämä olla totta". Kerrankin oli yhtenevät ajatukset kokoomuslaisen kanssa. Haapalainen kommentoi oikein, vaikka monet lestadiolaiset sen kieltävät. Mies on naisen ja perheen pää lestadiolaisessa uskossa. Ojalehto tuskin huomasi mitään outoa siinä, että hän meni ojentamaan suojelua kannattavaa sisarta.
Lestadiolaisuuden kriitikot ovat usein naisia (Ilonen, Leppänen, Hurtig, Hintsala, Holmi ym.) Nainen kokee että aina joku toinen päättää hänen asiansa. Monesti se päättäjä ei ole oma mies (joka saattaa olla ainoa tuki), vaan tuntemattomat ihmiset, joita ei kiinnosta epäkohdat, jaksaminen tai perheen asiat. Jos ihminen ei taivu, seurauksena on karttamista ja vapaaehtoistoimista erottamista. Eivät miehetkään tosin helpolla pääse. Jo pienestä pitäen iskostetaan yrittävyys ja menestys ja normit joissa elää mieleen. Seurauksena on ylipitkiä työpäivät. Kotona näkee miten vaimo, jota rakastaa on väsynyt monen lapsen kanssa.
Jos olet pitkäaikaissairas mies, joka ei kykene työhön ja vaimo raskauksien välissä toimii siivoojana. Yksi lapsista on monivammainen, jonka takia, ette pääse seuroihin. Asutte ahtaasti kunnan vuokra-asunnossa, ja tulette taloudellisesti juuri ja juuri toimeen. Arvatkaapa onko yhteisö teidän tukena. Perheet varmaan ovat, mutta muut eivät. Normista poikkeaminen ei ole lestadiolaisille helppo juttu. Monin eri tavoin poikkeavat jäsenet eivät tunnu olevan kenellekään tärkeitä, ainoastaan sielun tila kiinnostaa. - Kaikkienpitäisitietää
Hieno kirjoitus , saako tätä lainata muualle ( netti maailmaan ) ?
- Pöyristyin.hämmästyin
Jos tarkoitat aloitustani tai myöhemmin kirjoittamaani "kulttuurin.pilkkaa, niin saat vapaasti käyttää. Jos tarkoitit muita niin luvatkoon he itse. Nykyisestä ketjutuksesta ei käy aukottomasti selville ketä tarkoitetaan. Vastaisitko tähän viestiin
- kiijhjknnn
Ottakaa yhteinen psykiatri ja menkää hoitoon. Lestakammoisena jää oikea elämä elämättä ja yöt kuluvat pikku-ukkoja pelätessä. Huvittavaa on tuommoinen sairaus jossa elämässä ei ole muuta sisältöä kuin lestat. "Saako kopioida...." hehhhehhhhehhheeeee.....
- abcdefghijkl
Hyvä ja tärkeä sana tuo "totuus".
- HelmiR
Olen nainen. Olen lestadiolainen. Olen tyytyväinen elämääni. Minulla on mies, jota rakastan ja kunnioitan ja jonka kanssa olen tasa-arvoinen. Lisäksi tunne on molemminpuolinen. Minua ei ole aivopesty. Minua ei ole raiskattu. En ole ollut hoitokokouksessa. En ole muninut yhtään lasta, vaan odottanut ja synnyttänyt heidät niinkuin ihmiset tekevät. Lapseni eivät ole ahneita, mielisairaita kusipäitä. En tarvitse uusia rakennuksia pirttiviljelyyn. En toimi käärmeenä kenenkään selän takana. En ole kiero. Tässä minun totuuteni.
- Jolivinkka
Pöyristyin.hämmästyin kirjoitti:
Jos tarkoitat aloitustani tai myöhemmin kirjoittamaani "kulttuurin.pilkkaa, niin saat vapaasti käyttää. Jos tarkoitit muita niin luvatkoon he itse. Nykyisestä ketjutuksesta ei käy aukottomasti selville ketä tarkoitetaan. Vastaisitko tähän viestiin
Eli sama henkilö kirjoittaa täällä usealla nimimerkillä, jolloin näyttäisi, että täällä on montakin keskustelijaa. No huh huh!
- Anonyymi
HelmiR kirjoitti:
Olen nainen. Olen lestadiolainen. Olen tyytyväinen elämääni. Minulla on mies, jota rakastan ja kunnioitan ja jonka kanssa olen tasa-arvoinen. Lisäksi tunne on molemminpuolinen. Minua ei ole aivopesty. Minua ei ole raiskattu. En ole ollut hoitokokouksessa. En ole muninut yhtään lasta, vaan odottanut ja synnyttänyt heidät niinkuin ihmiset tekevät. Lapseni eivät ole ahneita, mielisairaita kusipäitä. En tarvitse uusia rakennuksia pirttiviljelyyn. En toimi käärmeenä kenenkään selän takana. En ole kiero. Tässä minun totuuteni.
Olet onnekas jos elät noin kun kirjoitat 🙏
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet onnekas jos elät noin kun kirjoitat 🙏
Asiasta ei saa puhua tai sitten kaunistellaan
- salonranta
Kaava-asit etenee OULUSSA nyt, kun on valta lessuilla.
- Salpo
Juu... Yhden ihmisen toimistahan on aina kannattanut tehdä yleistyksiä. Tyypillistä rasistista sontaa koko kirjoitus.
Ojalehto ei toiminut järkevästi. Jälkipyykki hoidettiin kuitenkin hyvin. Jos se, että julkisesti pyytää anteeksi virhettään ja sopii asian vielä henkilökohtaisesti asianomaisen kanssa, on malliesimerkki, se on hyvä malli. Ota opiksesi ja toimi itse jatkossa viisaasti. Jokainen tekee virheitä, mutta harvat kantavat vastuun virheistään. Ojalehto kantoi.
Tällainen lokakampanja ehdokasta vastaan näin vaalien alla on naurettavaa. Etkö todellakaan löytänyt kuin yhden kiven? - Humanness
Jos aloittajalla ei ole muita huolia, voit nukkua yösi rauhassa. Olet tyyppiesimerkki henkilöstä, joka yleistää yhden ihmisen virheen koskemaan koko viiteryhmää. Katsoitko netistä sen hienon kampanjan, joka toteutettiin helsinkiläisellä asemalla ja jossa pyydettiin halaamaan muslimia - jos uskallat? Arvostan myös suuresti sitä romanityttöä, joka kertoi tarinansa Facebookissa ja joka jaksaa yrittää kaikesta leimaamisesta huolimatta. Tämmöistä asennekasvatusta me kaikki tarvitsemme: näkemään ihmisen ihmisenä ja olemaan leimaamatta ennakkoluulojemme, kuulopuheiden ja antipatioittemme perusteella.
- PelottaakoNynnyjä
Jengiläiset ei uskalla halata muslimia koska ne pelkää niitä ja on toisistaan mustasukkaisia homoja.
- HelvettiOdottaa
Jengiläiset pelkää lestoja koska ovat tottuneet tekopyhiin uskontoihin joissa annetaan synnit anteeksi leikkimällä katuvaa.
- Anonyymi
Ompa kauhea narsisti. Toivottavasti en koskaan joudu hänen kanssaan tekemisiin.
- Anonyymi
Seuraamusmaksuja .
https://www.edilex.fi/uutiset/asiasanat/Seuraamusmaksu
Auto-Suni - Anonyymi
Tämä on nuppineulan pää. Kääntäisin kysymyksiä myös Pohteen päätöksentekoon ko. teemaan liittyen.
- Anonyymi
Vl tulkitsee Lestadia uskoa paljon erilailla kuin Lars Levi Lestadius aikoinaan.
- Anonyymi
ilman maksettuja kymmenyksiä olet eriseuraa
- Anonyymi
Voihan lestantti
- Anonyymi
lestantti mutantti
- Anonyymi
jes
- Anonyymi
jestas
- Anonyymi
Kuulostaa sisältäpäin myös hajoavalta yhteisöltä .. kaupassakin näkee että lesta ostaa arvan, toinen lesta mulkkaa kassana.. ristiriitoja taitaa kylä olla, monet kieltävät koko uskon ynnä muuta.
- Anonyymi
Turkulaiset menee lestojenkin edelle
- Anonyymi
Lepposta porukkaa
- Anonyymi
Oliko niin pipi asua kuin haaroillaan levällään oleva kirkkokuoro..
- Anonyymi
Heinoslaisuus oli aikoinaan Oulussa ja oli sitä mieltä että maailman loppu alkaa Oulusta . Heinoslaisuus oli hurmoshenkinen lahko mutta sekin lahko onhävinnyt jonnekin. Vai onko Oulussa enää heitä..
- Anonyymi
Turun seudulla vähän.
- Anonyymi
eivät häpeile mitään, jumala armahtaa
- Anonyymi
Persuissa hellarit.
- Anonyymi
Sehän on vain ihan tavallista tämän roskasakin suhteen. Miksi ihmeessä kaikki puolustaa näitä harhaoppisia?
- Anonyymi
Osa on menettänyt järkensä, osa on asiallista porukkaa.
Sama se on muissa yhteisöissä.
Ketjusta on poistettu 39 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1882431
Oletko ymmärtänyt
Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?1722110Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin
"Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I442083Ikäero suhteessa
Huomasin äsken Iltalehden tuoreen artikkelin, jossa kerrottiin, että vain 5% parisuhteista on yli 10v ikäero. Millaisia761811- 1281730
Liian paljon hylättyjä ääniä
Ottakaa avustaja mukaan jos ette osaa äänestää oikein. Moni varmaan sekosi kahden listan ja lipun takia. Oliko tarkoitus1971590Tiedän kyllä sen
Että käyt täällä. En kuvittelisi sellaista asiaa. Tiedän kyllä senkin, että olet ainakin ollut minusta kiinnostunut. Sen771311Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin
Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni821239Ähtärin vaalitulos ja nyt neuvottelut alkavat
Keskusta voitti yhden paikan Ähtärissä kun oli hyvin ehdokkaita ( 32) ja kansanedustaja veturina keräämässä ääniä. P321184- 711143