Lähihoitajille sama palkka kuin S-hoitajille

lähihoitaja-

Olen koulutukseltani lähihoitaja, ja toiminut alalla yli 5 vuotta.

Mielestäni on väärin että lähihoitajien palkkataso on 500 eur/kk alempi vaikka tehtävät ovat käytännössä hyvin samanlaisia kuin sairaanhoitajillakin.

Mielestäni lähihoitaja-koulutuksen tulisi antaa pätevyys (ainakin pienillä lisäkoulutus kursseilla täydennettynä) käytänössä kaikkiin S-hoitajan tutkintoa edellyttäviin virkoihin.

TEHY ajaa sairaanhoitajien asiaa, ja Super ajaa lähihoitajien asiaa. Mielestäni juuri Super:in tulisi ottaa asiakseen se että lähihoitajien palkkataso olisi samaa luokkaa kuin S-hoitajien.

TEHY:läisten kannattaa muistaa että Suomessa on enemmän lähihoitajia, joten Super on voimakkaampi ja pystyy ajamaan asiaamme.

316

4065

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lähis_turku

Tuota on yritetty kiertää antamasta eri työ-nimikkeitä S-hoitajille, vaikka tehtävät samoja

• Super-Trooper

Lähihoitajien palkkatason tulisi olla korkeampi kuin sairaanhoitajien koska lähihoitajien työ on usein raskaampaa

• tällä.logiikalla
        Super-Trooper kirjoitti:

Lähihoitajien palkkatason tulisi olla korkeampi kuin sairaanhoitajien koska lähihoitajien työ on usein raskaampaa

Ja raksaduunarin palkka kovempi kuin toimitusjohtajan.

• erikoistum
        tällä.logiikalla kirjoitti:

Nythän sh saa parempaa palkkaa kun "erikoistuu" johonkin. Eli alkaa esim. varata aikoja erik-lääkärille. Omasta näkökulmasta hänen työnsä kevenee, mutta kuitenkín palkka paranee. Ja paljon -500e /kk

• mkuuuuu
        erikoistum kirjoitti:

Nythän sh saa parempaa palkkaa kun "erikoistuu" johonkin. Eli alkaa esim. varata aikoja erik-lääkärille. Omasta näkökulmasta hänen työnsä kevenee, mutta kuitenkín palkka paranee. Ja paljon -500e /kk

Kyllä täytyisi olla selvät palkkauksen perusteet. Kussakin paikassa.

• sulle.mulle.sulle.mulle
        mkuuuuu kirjoitti:

Kyllä täytyisi olla selvät palkkauksen perusteet. Kussakin paikassa.

On niissä perusteet.

• lähihoitaja5
        erikoistum kirjoitti:

Samaa mieltä!

• Neulakasa

Mitä palkkaa saa lähihoitaja ja sairaanhoitaja, jos on ollut alalla jo esim. 10 v.?
        Mitä eroa palkassa on jos on yksityisellä tai kunnallisella töissä?

• katkeruus.kuriin

Hyvin perusteltu.

• kysynvaan

jes, näinhän se menee: mä melkein kävin peruskoulun/ amiksen. mulle täytyy maksaa samaa palkkaa, kuin pomoille, koska mä teen raskaampaa duunia! ettekste et ymmärrä! miks mun koulutusta ei arvosteta?

• Herrtta

Lopettakaa höpinä samasta palkasta, OPISKELKAA ensin samat asiat laiskurit että vielä lähihoitajalle sama palkka kuin sairaanhoitajalle, voi riepu raukka. Kouluttaudu tiedoiltasikin ensin samaan luokkaan!

• Jaana546
        lähihoitaja5 kirjoitti:

Samaa mieltä!

Näinhän se menee :D

• 1hoitsuli
        Herrtta kirjoitti:

Lopettakaa höpinä samasta palkasta, OPISKELKAA ensin samat asiat laiskurit että vielä lähihoitajalle sama palkka kuin sairaanhoitajalle, voi riepu raukka. Kouluttaudu tiedoiltasikin ensin samaan luokkaan!

Just näin. Nää samat laiskurit ei tekis töis mitään vaan työntäis omat ja sairaanhoitajan työt sairaanhoitajalle. monis paikois sh on rääkätty juoksukoira kun yksin tekee sh työt ja lähärityöt ja lähärit istuu tauolla ja syö karkkia.

• palkka.tai.rötväily
        1hoitsuli kirjoitti:

Just näin. Nää samat laiskurit ei tekis töis mitään vaan työntäis omat ja sairaanhoitajan työt sairaanhoitajalle. monis paikois sh on rääkätty juoksukoira kun yksin tekee sh työt ja lähärityöt ja lähärit istuu tauolla ja syö karkkia.

Katsos kun kiireet ei pukkaa, jos ei palkkakaan vastaa tekemisiä. Saat odottaa jatkossakin että rötväillään jossakin jos ei ole sama palkka.

• lääkäri

ne jotka ei pääse taidoiltaan sairaan hoitajaksi tehdään perushoitajiä ja pyllyn pyyhkijöitä lähihoitajien koulu on lasten leikkiä 6-9kk lukekaapa ja tenttikää sairaan hoitajaksi niin ymmärrätte miksi palkka isompi

• kukajauhaajamitä
        Herrtta kirjoitti:

Lopeta jo paskan jauhaminen.Sama työapikka,aivan samat duunit,ei mitään tekemistä sillä oletko lääkäri vai siivooja ja eri palkka! Joo kerran töissä keikalla,tehtävänä aivan samat duunit.Sairaanhoitaja lukitsi itsensä lääkehuoneeseen ja jakoi sieltä lääkkeet pöydälle,koska on korkemmin koulutettu.Siinä hoidat sitten 20 potilasta kusi sukassa ja vielä huolehdit ne lääkkeet potilaille suuhun.Että silleen.Takaako korkeampi ammattikouluts työn tason.Ei todellakaan!!!!!!!! Ja kenen syytä tämä on.Sen saatanan entisen tehyn läskipomon!!!!!!! On tullut tehtyä duunia 30 vuotta ja vielä kertaakaan ei ole tullut vastaan sairaanhoitajaa,joka osaa hommat paremmin kun minä.Että revi siitä!

• aoh

kukajauhaajamitä
        Miksi suostut tekemään työpaikallasi sh:n tehtäviä lähihoitajan palkalla?? Oletko vaatinut oikeuksiasi? Olen itse esimies ja entisellä työpaikallani ainoa ero sh:lla ja perushoitajalla/mielurilla oli lääkkeen jakoon liittyvät tehtävät. Nykyiselle ei edes perushoitajia palkata, tämä liittyy työn vaativuuden arviointiin. Lääkeaineopin kertausopinnoissa, jotka juuri itsekin tein ja tentin, oli aika selkeä jako mitä lähihoitaja saa tehdä peruskoulutuksellaan tehdä ja mitä sairaanhoitaja saa tehdä esim. sairaanhoitaja voi saada työpaikkakohtaisesti i.v- luvat kun taas lähihoitaja ei. Kannattaa katsoa mitä sosiaali- ja terveysministeriö, valvira ym organisaatiot edellyttävät sh tai lähihoitajakoulutuksessa ja miten ohjeistavat kummankin ammattinimekkeen työtehtävät ja vaatimukset. Monet sairaanhoitajat muuten tekevät lääkärienkin hommia, pitäiskös niistä maksaa enempi? Ei voi yleistää, työtehtävät määritellään viime kädessä työpaikoilla ja kannattaa myös miettiä mihin itse on saanut koulutuksen ja mitä suostuu milläkin palkalla tekemään. Vastuu kysymyksiä kandee myös miettiä. Tein juuri itse kotisairaanhoidosta valituksen. Vanhus omaiseni lääkkeet jakoi lähihoitaja, satuin ne katsomaan, niissä oli suorastaan törkeitä jakovirheitä, jotka vaaransivat jo vanhuksen terveyttä. Sairaanhoitaja istuu koulunpenkillä vuoden enemmän kuin lähihoitaja, joten takuulla jotain osaa lähihoitajaa enemmän.

• mullemullemulle

Minulle, kansimiehelle, parempi palkka kuin kapteenille, koska työni on paljon raskampaa kuin kapteenilla!

• kauhistuksenhäkki
        kukajauhaajamitä kirjoitti:

Lopeta jo paskan jauhaminen.Sama työapikka,aivan samat duunit,ei mitään tekemistä sillä oletko lääkäri vai siivooja ja eri palkka! Joo kerran töissä keikalla,tehtävänä aivan samat duunit.Sairaanhoitaja lukitsi itsensä lääkehuoneeseen ja jakoi sieltä lääkkeet pöydälle,koska on korkemmin koulutettu.Siinä hoidat sitten 20 potilasta kusi sukassa ja vielä huolehdit ne lääkkeet potilaille suuhun.Että silleen.Takaako korkeampi ammattikouluts työn tason.Ei todellakaan!!!!!!!! Ja kenen syytä tämä on.Sen saatanan entisen tehyn läskipomon!!!!!!! On tullut tehtyä duunia 30 vuotta ja vielä kertaakaan ei ole tullut vastaan sairaanhoitajaa,joka osaa hommat paremmin kun minä.Että revi siitä!

Toivottavasti et enää ole pitkään töissä tuolla asenteella... annat kuvan itsestäsi, että tiedät varmaan asiakkaiden/potilaiden ja lääkärinkin asiat paremmin kuin he itse... Jos palkka ei riitä, täytyy vaihtaa alaa. Hoitotyö on huonosti palkattua kaikilla, siksihän sinne ei miehet halua...

• yäkjyh
        Herrtta kirjoitti:

Täysin samaa mieltä,koulutus ratkaisee

• juup5
        aoh kirjoitti:

kukajauhaajamitä
        Miksi suostut tekemään työpaikallasi sh:n tehtäviä lähihoitajan palkalla?? Oletko vaatinut oikeuksiasi? Olen itse esimies ja entisellä työpaikallani ainoa ero sh:lla ja perushoitajalla/mielurilla oli lääkkeen jakoon liittyvät tehtävät. Nykyiselle ei edes perushoitajia palkata, tämä liittyy työn vaativuuden arviointiin. Lääkeaineopin kertausopinnoissa, jotka juuri itsekin tein ja tentin, oli aika selkeä jako mitä lähihoitaja saa tehdä peruskoulutuksellaan tehdä ja mitä sairaanhoitaja saa tehdä esim. sairaanhoitaja voi saada työpaikkakohtaisesti i.v- luvat kun taas lähihoitaja ei. Kannattaa katsoa mitä sosiaali- ja terveysministeriö, valvira ym organisaatiot edellyttävät sh tai lähihoitajakoulutuksessa ja miten ohjeistavat kummankin ammattinimekkeen työtehtävät ja vaatimukset. Monet sairaanhoitajat muuten tekevät lääkärienkin hommia, pitäiskös niistä maksaa enempi? Ei voi yleistää, työtehtävät määritellään viime kädessä työpaikoilla ja kannattaa myös miettiä mihin itse on saanut koulutuksen ja mitä suostuu milläkin palkalla tekemään. Vastuu kysymyksiä kandee myös miettiä. Tein juuri itse kotisairaanhoidosta valituksen. Vanhus omaiseni lääkkeet jakoi lähihoitaja, satuin ne katsomaan, niissä oli suorastaan törkeitä jakovirheitä, jotka vaaransivat jo vanhuksen terveyttä. Sairaanhoitaja istuu koulunpenkillä vuoden enemmän kuin lähihoitaja, joten takuulla jotain osaa lähihoitajaa enemmän.

Ai vuoden enempi. Ensin peruskoulu sitte ammttikoulu/lukio (=3-vuotta) ja päälle amk (=3,5vuotta). Eli 3,5vuotta enemmän koulutusta! Miksikö palkka on isompi???

• Pipe-89
        juup5 kirjoitti:

Ai vuoden enempi. Ensin peruskoulu sitte ammttikoulu/lukio (=3-vuotta) ja päälle amk (=3,5vuotta). Eli 3,5vuotta enemmän koulutusta! Miksikö palkka on isompi???

Itse olen Sosionomi eli siis käynyt amk-tutkinnon sosiaalialalla (eli siis eli "henkisen puolen sairaanhoitaja" jos sen sillai nyt ilmaisee). Ja mun mielestä se on ihan oikein että Sairaanhoitaja saa parempaa palkkaa kuin lähihoitaja. Joo ehkä se ajallisesti on puoli vuotta pidempi, mut sanotaanko nyt näin et lähihoitajat kun opiskelee ni se aineopintojen taso on lähes ala-aste luokkaa.... Kun taas ammattikorkea koulussa se on VÄHINTÄÄN lukiotaso luokkaa ellei korkeampi. Ammattikoulussa on vähä niinku niin ja näin opparit. Eli Opparin saa amiksesta aika pienellä työllä kun vertaa Sairaanhoitajan oppariin. Ja sama ihan näin niinkun käytännön opetuksessa. Okei lähihoitajat opiskelee hieman pistämään, mut naurattaa jo se ajatus kun tiedän et lähihoitajia "perehdytetään" samalle tasolle kuin bioanalyytikoita (:'D) eli siis pystyvät tekemään bioanalyytikoiden hommia... Ja tästä eivät lähihoitajat narise yhtään (kumma juttu). Eli ite tiedän kuinka vaativaa opiskelu on ammattikorkeessa. Hae sinne jos haluat sairaanhoitajaksi! Ei ole kiellettyä! Se on vähä sama-asia kun lääkäri ja sairaanhoitaja... "hieman" isompi palkkaero kuin lähihoitajalla ja sairaanhoitajalla ja monesti tekevät samoja hommia... (Ja miettikää minkä metelin Lääkärit nostais jos ne sais samaa palkkaa kuin sairaanhoitajat. ;D)
        Monet tekee niin et menee peruskoulun jälkeen amikseen (tai sit lukio-amis) ja sen jälkeen kun se on suoritettu menee amkiin. Itse tein näin olen ammattikoulun (kotitalous- ja kuluttajapalveluiden perustutkinto-kotitalousyrittäjä, eli samantyylinen kuin lähihoitaja, mut meillä ei ollu lääkehoidon tutkintoa.) käynyt (ilman lukioo) ja välivuoden jälkeen (koska en heti päässyt opiskeleen, mutta yritin sinnikkäästi 3 kertaa) ja pääsin amkiin opiskelemaan ni amiksesta oli hyötyä ja haittaa. (Siis no yleistiede ei ollut niin vahva kuin lukion käyneillä, mut monet käytännön asiat taas olivat iisimpiä itelle kun niitä oltiin amiksessa jo käsitelty). Mut jos kiinnostaa kouluttautua ni kouluttaudu.

• osastotyökunniaan

Näin vanhempana lähihoitaja-sosionomina tunsin kyllä suurta myötähäpeää kirjoituksestasi!

Itselläsi ei varmaankaan ole lainkaan kokemusta oikeasta osastotyöstä, jotta voisit ymmärtää mistä aloittaja kirjoittaa?! Miten voisikaan, kun sinulla ei ole siihen pätevyyttä.

• Pipe_89

Pahalla en tarkottanut. Mut mun mielestä sairaanhoitajalle kuuluu parempi palkka kuin lähihoitajalle. Okei tekevät osittain samoja töitä, mut kuitenkin sairaanhoitajalla on suurempi vastuu ja lääkinnällisesti vahvempi koulutus kuin lähihoitajilla. Kuten jo sanoin ei sairaanhoitajatkaan saa samaa palkkaa kuin lääkärit vaikka osittain tekevät samoja tehtäviä. Ja ite tosiaan tiedän mikä ero on amis ja amk opetuksessa... siis ihan oikeasti kuin yö ja päivä. Mulla ei ole muuta kuin pieni lääkealan koulutus (joku 3 op:ta) ja eikä mulla ole sairaanhoidon sellasta pätevyyttä, mut olen kesätöissä ollut. Mut tietysti onhan se paikkakohtaista ja myös sitä et mitä itse osaa vaatia. Huomaa se, jos oot haastattelussa antanut jonkun toiveen palkasta ehkä sitä on voitu kuunnella ja siksi saa parempaa palkkaa. Kuka tietää...

• zzzzzzzzzzzzzz1
        Super-Trooper kirjoitti:

Lähihoitajien palkan pitäisi olla korkeampi kuin lääkärien, koska työ niin raskasta, mutta sitten voisi opetella kirjoittamaan vähän paremmin.

• kuuluuniin
        Pipe_89 kirjoitti:

Pahalla en tarkottanut. Mut mun mielestä sairaanhoitajalle kuuluu parempi palkka kuin lähihoitajalle. Okei tekevät osittain samoja töitä, mut kuitenkin sairaanhoitajalla on suurempi vastuu ja lääkinnällisesti vahvempi koulutus kuin lähihoitajilla. Kuten jo sanoin ei sairaanhoitajatkaan saa samaa palkkaa kuin lääkärit vaikka osittain tekevät samoja tehtäviä. Ja ite tosiaan tiedän mikä ero on amis ja amk opetuksessa... siis ihan oikeasti kuin yö ja päivä. Mulla ei ole muuta kuin pieni lääkealan koulutus (joku 3 op:ta) ja eikä mulla ole sairaanhoidon sellasta pätevyyttä, mut olen kesätöissä ollut. Mut tietysti onhan se paikkakohtaista ja myös sitä et mitä itse osaa vaatia. Huomaa se, jos oot haastattelussa antanut jonkun toiveen palkasta ehkä sitä on voitu kuunnella ja siksi saa parempaa palkkaa. Kuka tietää...

Meillä sairaanhoitajat pelaa kansliassa tietokonepasianssia kun lähihoitajat tekevät työt.

• laiskanpaksuthoitajat
        kuuluuniin kirjoitti:

Meillä sairaanhoitajat pelaa kansliassa tietokonepasianssia kun lähihoitajat tekevät työt.

Kenenkään ei tule pelata pasianssia tai olla Facebookissa tai Internetissä iltapäivälehtiä lukemassa työaikana. Jos työntekijä käyttää työaikaansa tietokoneella surffailuun, hänestä voidaan tehdä ilmoitus esimiehelle. Tämä on myös selkeä varoituksen ja irtisanomisen peruste.

Jos olisit itse työnantaja, maksaisitko palkkaa työntekijälle, joka tekee työaikana ihan muuta kuin töitä??? Terveysalalla kaikki turhat tupakkatauot ja kahvi- ja ruokataukojen venyminen pitää laittaa kuriin! Työaikaa käytetään turhaan istuskeluun ja juoruamiseen. Hoitajat tunkevat kansliaan, jossa istutaan ja juorutaan ja palkka juoksee. Julkisuudessa samat henkilöt vaativat kiivaasti pakollista hoitajamitoitusta ja valittavat työnsä raskautta! Julkisen sektorin suojatyöpaikoissa - kuten vanhainkodit, hoitokodit, palvelutalot, kotihoidon toimistotyöt sun muut - saa palkkaa, vaikka ei tekisi mitään!

• kuuluuniin

Hoikat nuoret hoitajat sitä lähinnä tekee toisin kun nimimerkkisi kertoo. Vanhempi polvi, se jo tukevoitunut tekee töitä enemmän kun nuo hoikat. Olen osastolla töissä mutta en hoitotehtävissä joten lähinäkymää on asiasta. Helppo seurata sivusta.

• äppäp-päp
        laiskanpaksuthoitajat kirjoitti:

Kenenkään ei tule pelata pasianssia tai olla Facebookissa tai Internetissä iltapäivälehtiä lukemassa työaikana. Jos työntekijä käyttää työaikaansa tietokoneella surffailuun, hänestä voidaan tehdä ilmoitus esimiehelle. Tämä on myös selkeä varoituksen ja irtisanomisen peruste.

Jos olisit itse työnantaja, maksaisitko palkkaa työntekijälle, joka tekee työaikana ihan muuta kuin töitä??? Terveysalalla kaikki turhat tupakkatauot ja kahvi- ja ruokataukojen venyminen pitää laittaa kuriin! Työaikaa käytetään turhaan istuskeluun ja juoruamiseen. Hoitajat tunkevat kansliaan, jossa istutaan ja juorutaan ja palkka juoksee. Julkisuudessa samat henkilöt vaativat kiivaasti pakollista hoitajamitoitusta ja valittavat työnsä raskautta! Julkisen sektorin suojatyöpaikoissa - kuten vanhainkodit, hoitokodit, palvelutalot, kotihoidon toimistotyöt sun muut - saa palkkaa, vaikka ei tekisi mitään!

taidat olla sairaalassa työskentelevä sairaanhoitaja? Joka ei oivalla, että hoitokodit voivat jollekulle ihan oikeasti olla se aito oikea valinta työelämässä sairaaloiden sijaan. Ehei se mene niin, että vanhainkoteihin, palvelutaloihin ym. päätyvät vain ne, jotka eivät sairaalamaailmassa pärjää. Sairaalamaailmaan hankkituu lähihoitajia, joita kiinnostaa lähtökohtaisesti sairaanhoito ja jotka mahd. jatkavat jossain vaiheessa sairaanhoitojiksi itsekin. Lähihoitajan tutkinto on taas on yhtälailla kuitenkin niin sosiaali- kuin terveysalankin tutkinto, ja itse esim. opiskelen parhaillaan sosionomiksi. Sairaalat eivät ole itseäni koskaan kiinnostaneet ennen kaikkea kliinisen ja steriilin miljöön vuoksi. En ole se jämpti ja järjestelmällinen, vaan ylipäätään ihmisenä vähän suurpiirteisempi tyyppi, joka haluaa vapaammat kädet. Myöskään se hierarkia sairaalassa ei vedä puoleensa. Vanhus- ja vammaistyö ovat olleet sydäntäni lähellä, samoin rennommat työpaikat. Ihmisläheisyys ennenkaikkea. Vammaistyöstä itselläni on kokemusta mm. erityiskoulusta, selkäydin- aivovamma- ja aivovauriokuntoutustyöstä sekä kehitysvammaisten päivä- ja työtoiminnan ohjauksesta.

Selkeät erot ovat sairaanhoitajan ja sosionomin työnkuvassa. Sairaanhoitajille tulee jo opiskelun ja tulevan ammattitaidon puolesta tietyt raamit, joiden puitteessa toimia. Työ on konkreettista sosionomin työn abstraktimpaan luonteeseen verraatuna, mikä mahdollista eri tavalla esim. luovuuden ja vapauden soveltaa työtään. Myöskin oman persoonan käyttö on sallittavampaa, jopa oleellisempaa ja tärkeämpää, rohkenen väittää, ja mahdollistuu paremmin. Näin siis oman kokemukseni mukaan jo 15 vuotta hoitoalalla toimineena ja yhteistyötä tehneenä molempien ammattiryhmien kanssa. Meitä on eri ihmistyyppejä, hyvä että on myös ammatteja sen mukaan.

Ja kotihoidossa ei todella ole mitään toimistoistumatyötä (esimiestä lukuunottamatta). Rankin työsektori koko vanhustenhoidossa tätä nykyä.

• näinseon

Monen raksaduunarin palkka ON korkeampi kuin esim pienyrityksen toimitusjohtajan...

• ei.totta.kuitenkaan
        näinseon kirjoitti:

Monen raksaduunarin palkka ON korkeampi kuin esim pienyrityksen toimitusjohtajan...

Tunnen muutaman pienyrityksen rakennusalalta ja toimitusjohtajalla on kyllä niissä vähintään tupla palkka duunariin nähden.

• lähis2013
        ei.totta.kuitenkaan kirjoitti:

Tunnen muutaman pienyrityksen rakennusalalta ja toimitusjohtajalla on kyllä niissä vähintään tupla palkka duunariin nähden.

tarkoitatko että s-hoitaja = toimitusjohtaja, ja lähihoitaja = rasksaduunari? Vertauksesi ontuu kun molemmat on hyvinsamankaltaisissa hommissa

• Miesvalkoisessapuvussa
        kauhistuksenhäkki kirjoitti:

Toivottavasti et enää ole pitkään töissä tuolla asenteella... annat kuvan itsestäsi, että tiedät varmaan asiakkaiden/potilaiden ja lääkärinkin asiat paremmin kuin he itse... Jos palkka ei riitä, täytyy vaihtaa alaa. Hoitotyö on huonosti palkattua kaikilla, siksihän sinne ei miehet halua...

Lähinnä miehenä alalla keljuttaa eniten työilmapiiri. Ei niinkään palkka. Sillä tulee toimeen ihan ok. Tietysti parempikin saisi olla.

• Laiskuri
        1hoitsuli kirjoitti:

Mitä jos laiskuri-lh ei jaksaisi opettaa teitä sairaanhoitajia?

• koejrhbgf
        Super-Trooper kirjoitti:

Sairaanhoitajalla on korvien välissä enemmän ja on lääkehoito ja lääkelaskuja perusteellisesti opiskellyt ja nupissa on enemmän. Lähäri tekee fyysisesti rskaampa työtä, muttei älyllisesti. Lähärit ei osa laskea. Heille pitää kaikki viestitää yksinkertaisin sanoin. katsokaa vähän ringi minkäläiset sinne on päässyt. Lop:n lääkelaskuja teevät 10 kerta ennen kun läpäisevät. Kyllä opiskelusta pitää maksaa.

• päivärahat
        ei.totta.kuitenkaan kirjoitti:

Matkatöitä tekevä Duunari päihittää kirkkaasti toimitusjohtajan mitä palkkaan tulee

• TyhmäViisas
        koejrhbgf kirjoitti:

Sairaanhoitajalla on korvien välissä enemmän ja on lääkehoito ja lääkelaskuja perusteellisesti opiskellyt ja nupissa on enemmän. Lähäri tekee fyysisesti rskaampa työtä, muttei älyllisesti. Lähärit ei osa laskea. Heille pitää kaikki viestitää yksinkertaisin sanoin. katsokaa vähän ringi minkäläiset sinne on päässyt. Lop:n lääkelaskuja teevät 10 kerta ennen kun läpäisevät. Kyllä opiskelusta pitää maksaa.

Voisitteko olla oikeesti yleistämättä? Itsekin olen kaikki lääkelaskutentit suorittanut kerralla ja samoin on tehnyt moni muu kollega. Ja missä sanotaan, että lähihoitaja ei koulun jälkeen joudu opiskelemaan yhtään lääkehoidon lisäkoulutusta? Mm. PKV-lääkkeiden kanssa touhuavat joutuvat osallistumaan ko. koulutukseen. Ja jokainen voi vapaasti halutessaan opiskella lisää ostamalla vaikka kirjoja ko. aiheesta. Ei se koulutodistuksen saaminen käteen tarkoita sitä, että aiheisiin ei koskaan enää missään palata myöhemmin. Ja innokkaimmat opiskelee ja lisäkouluttautuu ihan omalla ajallaankin erinäisiä asioita. Omalla ajalla itsekin kävin mm. näytteenottokoulutuksen, että saa taas yhdellä osa-alueella laajennettua sitä ammattitaitoaan. Meillä on työporukassa mm. jalkahoitajakoulutuksen käyneitä ja nyt on useampi, kun lukee jotain vanhuspuolen mielenterveyspuolen ammattitutkintoa jne. En nyt just muista, mikä sen virallinen nimi oli. Eli summa summarum - kyllä se lähohoitajakin voi lukea lisää ja kehittää itseään sekä ammattitaitoaan monella tavalla ja jossain asiassa erikoistua jopa sairaanhoitajaa paremmaksi. En siis väitä, etteikö sh:t yhtälailla voi suorittaa esim. em. lisäkoulutuksia (ellei ne ole tullut opiskeluaikana suoritettua / opiskeltua), mutta että se ei tee välttämättä lh:sta yhtään sen tyhmempää, että pohjakoulutus on "alempiarvoinen". On niitä sh:ssakin ns. "tyhmiä" ihmisiä, jotka on läpäisseet koulunsa rimaa hipoen ja pidemmän kaavan mukaan kertaamalla jotain kursseja. Enpä luottais itse sellaisenkaan käsiin välttämättä henkeäni....

• Anonyymi
        koejrhbgf kirjoitti:

Opettele kirjoittamaan ensin, sen jälkeen opettele kertotaulu, sekä yhteen- ja vähennyslaskut. SIC! Olen lähihoitaja, suurtalouskokki, kotiavustaja, siistijä. valokuvalaborantti ja hevostenhoitajakin vielä.

• Anonyymi
        Herrtta kirjoitti:

Ihan sama, kukaan ei oo koskaan tyytyväinen mutta Itse olen Lähihoitaja sairaanhoidon ja huolenpidon koulutusohjelmasta. Harkat tein sairaalassa ja erikoissairaanhoidossa. Labrassa sain kattavan osaamisen verinäytteiden ottamiseen. Kävin vielä vuoden mielenterveys ja päihdetyön osaamisalan. Osaan tehdä ja hakea kaikki sosiaali etuudet kelasta asiakkaille ja osaan kohdata vaikeita, haastavia ja agressiivisia asiakkaita. Täydensin osaamistani vielä AMK-muistihoitaja koulutuksella. Osaan oikeasti tehdä MMSE, CERAD,GDS YM ...toimintakyky mittarit.
        Olen myös saanut kaksipäiväisen Terhokodin palleatiivisen ja saattohoito koulutuksen.
        Työssäni teen monipuolisia työtehtäviä ja hyödynnän osaamistani ja luen ja opiskelen koko ajan.
        Siinä sivussa hoidan lääkärinkierrot, teen hoito ja palvelusuunnitelmat, voimavarakartoitukset ym...lähihoitajan perushoidolliset työtehtävät.
        Samalla kontilleni siirretään jatkuvasti tehtäviä saikkarilta ja lääkäriltä.
        Samoin pyykkihuoltoa, siivous/puhdistusalan töitä, ravitsemisalan töitä ja turvallisuus/robotiikka osaamista.
        Myös lähihoitajana olen saanut osakseni laskutusta ja muita virasto työtehtäviä.

Sitten vaan haukutaan ettei lähetit osaa ja tee mitään, laiskoja paskoja vaan. Tehkööt vaan puoli ilmaiseksi kaikkien muiden työt kiitos palkalla. Tai ei enää tänäpäivänä silläkään. Missään en enää kehtaa sanoa että olen Lähihoitaja kun kukaan ei arvosta. Haukkuvat vaan perheen pyyhkijäksi ja ym.... ala-arvoista tekstiä saa kuulla.
        Revi siitä huumoria alalla yli10v. 1-3 vuotiaat lapse, 3vuorotyö ja käteen jää 1700e /kk

• sgdf

Juuri plarasin työehtosopimusta, niin näytti palkkaeroa olevan 180 €/kk.

• Perushoitaja

Lääkehoidon koulutusta saaneet nimikesuojatut terveydenhuollon ammattihenkilöt (mm. apuhoitaja, perushoitaja, lähihoitaja, lastenhoitaja, lääkintävahtimestari-sairaankuljettaja) voivat jakaa lääkkeitä potilaskohtaisiksi annoksiksi ja antaa suun kautta otettavia lääkkeitä. Lisäksi he voivat pistää lääkkeen lihakseen tai ihon alle sekä osallistua suun kautta annettavan PKV-lääkehoidon toteuttamiseen, kun heidän osaamisensa on varmistettu, heidät on perehdytetty toimintaan ja heille on annettu kirjallinen lupa.
      Lääkehoidon koulutusta saaneet nimikesuojatut terveydenhuollon ammattihenkilöt voivat vaihtaa lääkkeettömän, perusliuosta sisältävän nestepullon tai -pussin ja hätätilanteessa aloittaa nestehoidon, mikäli laillistettua, lääkehoidon koulutuksen saanutta terveydenhuollon ammattihenkilöä ei ole saatavilla.
      Tämä on suoraan valviran sivulta, joten lähihoitajien koulutus ei sisällä suonensisäisiä lääkehoitoja. Lähihoitajien koulutukseen kuuluva lääkehoidon koulutus on aivan lapsellinen, jonka oppii ilman koulutustakin. Joten hyvät kanssasisaret tehkää työnne ja lopettakaa vaatimukset samasta palkasta sairaanhoitajien kanssa. Koulutus kun on aivan eri. Tilanne olisi sama, jos sh:t vaatisivat lääkärin palkkaa. Vaikka koulussa opetettaisiinkin verinäytteiden ottoa ei siihen silti ole oikeutta valviran mukaan.

• pelottavatulevaisuus

Ihan vanhanaikaisena perushoitajana, muutamalla lisäkoulutuksella ja 25v työkokemuksella olen "avustanut" nuoria lääkäreitä ja sairaanhoitajia toimenpiteissä, joita he eivät käytännössä osaa. Ei ole vielä syytettä tullut valviralta?
        Nykyisten hoitajien ammatillisuus ja koulutus on hyvin erilaista, eritasoista. Valitettavasti en voi olla kollegiaalinen, itse en haluaisi jäädä nykyisten nuorten sh/ lh hoitoon. Missä motivaatio; ei kai palkan takia tälle alalle hakeuduta?

• Hävettää
        pelottavatulevaisuus kirjoitti:

Ihan vanhanaikaisena perushoitajana, muutamalla lisäkoulutuksella ja 25v työkokemuksella olen "avustanut" nuoria lääkäreitä ja sairaanhoitajia toimenpiteissä, joita he eivät käytännössä osaa. Ei ole vielä syytettä tullut valviralta?
        Nykyisten hoitajien ammatillisuus ja koulutus on hyvin erilaista, eritasoista. Valitettavasti en voi olla kollegiaalinen, itse en haluaisi jäädä nykyisten nuorten sh/ lh hoitoon. Missä motivaatio; ei kai palkan takia tälle alalle hakeuduta?

Koulutuksen tasosta olen kanssasi ihan samaa mieltä, eli se on heikentynyt kautta linjan. Mutta viimeinen lauseesi kertoo meistä hoitoalan lampaista kaiken oleellisen. Tiedoksesi: työ on sitä hommaa, jota tehdään jotta saadaan palkkaa, jolla maksetaan asuminen, ruoka ja muu eläminen. Niin kauan kuin vähättelemme itseämme, ja hoemme tuota "ei tätä rahan takia tehdä", ei meitä kukaan arvosta ja kaikki kehittämisyritykset torpataan.

• Besserwisser100

Ihan aluksi; minäkin olen lähihoitaja.

Sh:illa on pidempi ja laaja-alaisempi koulutus kuin lh:illa.
      Sh:t tekevät tehtäviä, joihin lh:illa ei ole edes lupaa, kuten jo mainittu iv-lääkehoito.
      Sh.t kantavat enemmän vastuuta kuin lh:t.

Joten miksi ihmeessä meillä pitäisi olla sama palkka?

Eri ammattialoilla nyt vain on erilainen palkkataso. Pitäisikö sinusta myös lnetokoneen perämiehillä olla sama palkka kuin kapteeneilla -samoja hommiahan tekevät?

Lue, hyvä ihminen, itsesi sairaanhoitajaksi, jos noin nyppii.

• lähäri-

Lähihoitaja koulutus kestää 3 vuotta, ja siis noin samanpituinen

Työtehtävät monesti vaativampia kuin s-hoitajilla.

Joku suonen sisäinen lääkintä ei ole palkkauksen kannalta oleellinen

• Ghjko
        lähäri- kirjoitti:

Olet melko tyhmä. No lähäreille tyypillistä? Sinä voit mennä sinne lähärikouluusi suoraan peruskoulusta, amistasoahan se on, ja kestää sen 3 vuotta todellakin. Mutta amk:hon sinulla pitää olla pohjakoulutus alla eli lukio tai vastaava tutkinto, kuten vaikka lähihoitaja. Eli voidaksesi edes aloittaa sairaanhoitajan koulutus, tulee sinulla olla 3 vuotta opintoja takana. Ei todellakaan siis sama.

Peruskoulumatikalla vielä:
        Lh
        Peruskoulu 9v lähihoitajakoulua 3v = lähäri (12 v yhteensä)
        Sh
        Peruskoulu 9v lukio (tai vastaava) 3v sh -opinnot 3,5v = sairaanhoitaja (15,5 v yhteensä)

• lukiotaiamis2
        Ghjko kirjoitti:

Olet melko tyhmä. No lähäreille tyypillistä? Sinä voit mennä sinne lähärikouluusi suoraan peruskoulusta, amistasoahan se on, ja kestää sen 3 vuotta todellakin. Mutta amk:hon sinulla pitää olla pohjakoulutus alla eli lukio tai vastaava tutkinto, kuten vaikka lähihoitaja. Eli voidaksesi edes aloittaa sairaanhoitajan koulutus, tulee sinulla olla 3 vuotta opintoja takana. Ei todellakaan siis sama.

Lh
        Sh
        Peruskoulu 9v lukio (tai vastaava) 3v sh -opinnot 3,5v = sairaanhoitaja (15,5 v yhteensä)

Mitä sitten?

1) lukio ei ole terveydenhuoltoalan koulutus, miksi sen pitäisi olla muka jotenkin tärkeä tässä

2) AMK-hakupätevyyden voi saada muullakin kuin lukiotodistuksella, esim ammattikoulu. lukio ei välttämätön

• Ghjko
        lukiotaiamis2 kirjoitti:

Mitä sitten?

1) lukio ei ole terveydenhuoltoalan koulutus, miksi sen pitäisi olla muka jotenkin tärkeä tässä

2) AMK-hakupätevyyden voi saada muullakin kuin lukiotodistuksella, esim ammattikoulu. lukio ei välttämätön

Siis eikä? Tyhmempääkin tyhmää porukkaa täällä näyttää roikkuvan.
        Jos siis tuossa "lähäri- " oli sitä mieltä, että koulutusten pituudessa ei eroja, niin yritän vain vakuuttaa, että on niissä. Se on hämäävää tyhmemmille, että lähihoitajakoulu kestää 3 vuotta ja sairaanhoitajakoulu 3,5 vuotta, mutta kun lähtötaso ON eri! Saadakseen sairaanhoitajan tutkinnon täytyy olla käynyt lukio tai vastaavan (joku amis, kuten lähäritutkinto vaikkapa) , mutta lähärikouluun pääsee suoraan peruskoulusta. Eli koulutusten tosiasiallinen pituusero on 3 vuotta.

• Tyhmäjatyhmempi
        Ghjko kirjoitti:

Siis eikä? Tyhmempääkin tyhmää porukkaa täällä näyttää roikkuvan.
        Jos siis tuossa "lähäri- " oli sitä mieltä, että koulutusten pituudessa ei eroja, niin yritän vain vakuuttaa, että on niissä. Se on hämäävää tyhmemmille, että lähihoitajakoulu kestää 3 vuotta ja sairaanhoitajakoulu 3,5 vuotta, mutta kun lähtötaso ON eri! Saadakseen sairaanhoitajan tutkinnon täytyy olla käynyt lukio tai vastaavan (joku amis, kuten lähäritutkinto vaikkapa) , mutta lähärikouluun pääsee suoraan peruskoulusta. Eli koulutusten tosiasiallinen pituusero on 3 vuotta.

Ennen sairaanhoitajat koulutettiin opistoissa. Onko he jotenkin huonompia? Täällä luullaan jotenkin, että jos koulutus muutetaan korkeakoulu tasoiseksi, niin lopputulos olisi jotenkin parempi. Yksilöstä lähinnä riippuu se, että kuinka hyvin omaksut asiat. Paskoja hoitajiia on lähihoitajissa, niin myös on sairaanhoitajissa. Lukio toki kannattaa valita tiettyjä ammatteja varten.todellakin helpottaa kummasti. Ainainen ihmeellinen amk/amis/opisto kilpailu meneillään. Melkein jokaisella on omat vahvuutensa ja heikkoutensa. Koulutus ei nosta sinun älykkyysosamäärääsi ja sen kyllä huomaa täälläkin.

• ei.lisäarvoa
        Tyhmäjatyhmempi kirjoitti:

Ennen sairaanhoitajat koulutettiin opistoissa. Onko he jotenkin huonompia? Täällä luullaan jotenkin, että jos koulutus muutetaan korkeakoulu tasoiseksi, niin lopputulos olisi jotenkin parempi. Yksilöstä lähinnä riippuu se, että kuinka hyvin omaksut asiat. Paskoja hoitajiia on lähihoitajissa, niin myös on sairaanhoitajissa. Lukio toki kannattaa valita tiettyjä ammatteja varten.todellakin helpottaa kummasti. Ainainen ihmeellinen amk/amis/opisto kilpailu meneillään. Melkein jokaisella on omat vahvuutensa ja heikkoutensa. Koulutus ei nosta sinun älykkyysosamäärääsi ja sen kyllä huomaa täälläkin.

Pohjakoulutuksella ei pitäisi olla mitään merkitystä palkkaan. Ei sillä ammatilliseen osaamiseen ole mitään merkitystä vaikka olisi harrastanut lapsena postimerkkeilyä. Ei se tuota mitään lisäarvoa siihen ammattiin.

• lukiokäyty
        ei.lisäarvoa kirjoitti:

Pohjakoulutuksella ei pitäisi olla mitään merkitystä palkkaan. Ei sillä ammatilliseen osaamiseen ole mitään merkitystä vaikka olisi harrastanut lapsena postimerkkeilyä. Ei se tuota mitään lisäarvoa siihen ammattiin.

Totta kai tuo esim. kielten osaamisen osalta. Helsingissä sairaanhoitajana käytän englantia ja ruotsia päivittäin työssäni sekä joudun kirjoittamaan paljon. Lukio-opinnoista on paljon hyötyä, koska suomenkielen kirjoittaminen on virheettömämpää ja sujuvampaa kuin pelkältä peruskoulupohjalta.

• ei.lisäarvoa kirjoitti:

Ammattikoulu toki kestää sen kolme vuotta, mutta itse opintopisteiden -tai viikkojen määrä on vain puolet AMK-tason koulutuksesta.

Ammattikoulussa on harvoin niitä kahdeksan tunnin päivä, vaan päivät vaihtelee siellä 4-6 tunnin välissä. Lisäksi suurin osa oppilaista on vielä ainakin ensimmäisen ja toisen vuoden melkoisia lapsia, niin osa opinnoista menee ohi. Ja pitäähän ammattikoulun opetustavankin olla erilainen (helpompi ja lapsekkaampi), kuin nuorille aikuisille ihmisille suunnattu opetus.

• läheslääkäri
        Ghjko kirjoitti:

Lh
        Sh

Voit itse painua takaisin ylä-asteelle, sen verran tyhmä olet.

• 182
        lähäri- kirjoitti:

Koulutuksen pituudella ei mitään merkitystä sinänsä, jos vaatimustaso on toinen. Voithan jatkaa opintoja niin näet eron.

• nzmtudc
        Ghjko kirjoitti:

Lh
        Sh

Sitäpaitsi ammattikoulusta puhutaan 3-vuotisena mutta sehän on 2,5 samoin kun tuo nelivuotinen amk, eli 3,5v

• Öyestä
        Ghjko kirjoitti:

Lh
        Sh

Aika ontuvaa vedota tässä yhteydessä johonkin lukioon...:/ Mitkä opinnot lukiossa on edesauttanut sairaanhoitajaksi pätevöitymisessä?

• samaa.mieltä
        Öyestä kirjoitti:

Aika ontuvaa vedota tässä yhteydessä johonkin lukioon...:/ Mitkä opinnot lukiossa on edesauttanut sairaanhoitajaksi pätevöitymisessä?

Ei vastauksia .. eli ilmeisesti ei mitkään.

• minä2

Tyttöni on peruskoulupohjasella Lähihoitajakoulussa,kestää kolme vuotta.Aikoo olla töissä koulun jälkeen muutama vuosi ja jatkaa sairaanhoitajakouluun ,joka 3vuotta.

• Pipe-89
        lukiotaiamis2 kirjoitti:

Mitä sitten?

Siinähän luki lukio tai vastaava

• äppäp-päp
        lukiokäyty kirjoitti:

Totta kai tuo esim. kielten osaamisen osalta. Helsingissä sairaanhoitajana käytän englantia ja ruotsia päivittäin työssäni sekä joudun kirjoittamaan paljon. Lukio-opinnoista on paljon hyötyä, koska suomenkielen kirjoittaminen on virheettömämpää ja sujuvampaa kuin pelkältä peruskoulupohjalta.

Ei lukio ole mikään autuaaksi tekevä asia edes yleissivistyksen kannalta. Ei myöskään kaikilla lukion käyneillä ole ulostuonnissa ja kirjallisessa itseilmaisussa välttämättä sen enempää hurraamista kuin lukion käymättömilläkään. Itse en ole lukiota käynyt, mutta siis lähihoitaja ja sosinomiopiskelija, jolla myös viestinnän ja journalistiikan opintoja takana.

Se, miten kieltä käyttää on pitkälti persoonakysymys. Itse en ole ihmisenä järjestelmällinen ja siten en myös ilmaisussani ehkä sillä tavalla selkeä, mitä "lukio käyty" mahd. mitä ilmeisimmin ajat tässä takaa. Olen ehkä vähän huolimaton, kirjoitusvierheitä voi tulla helpolla, ellen huomaa tarkistaa tekstini ulkoasua ennen sen laittamista "painooon". Ja tämä johtuen ainoastaan siitä syystä, etten koskaan oppinut sitä kymmensormijärjestelmää. Mutta itsetuntoni ei tarvitse pöntkitystä tällaisista; virhe siellä tai täällä ei maata kaada. Eikä ole mikään sivsityksen tai älykkyyden mittari.

Oikeakielisyys itselläni ilmeni jo ala-asteen ainekirjoituksessa, mikä oli aikalailla vapaa opettajan punakynästä jo tuolloin. 13 lähtien olen korjannut myös äitini runojen oikeakielisyyttä; hänellä lukihäiriö.

• Hohhoijakkaa

Ei kait kukaan hoito.-alalle lähde palkan takia?! Itse olen käynyt lukion, mutta lukenut myös lähihoitajaksi ennenkuin luin vielä lisää sairaanhoitajaksi...Lähde hyvä "lähis" kouluun niin opit uutta ajattelutapaa: mitä enemmän opiskelet, sitä enemmän on opittavaa etkä todellakaan osaa/tiedä kaikkea mitä "lähiksenä" luulet osaavasi/tietäväsi. Tämä oli itselleni paras oppi koulusta ja tekee itsestäni entistä paremman hoitajan!!

• palkkakin

Töihin mennään yleensä palkan takia. Että pystyy elättämään itsensä. Mukana voi olla sitten myös kutsumusta määrättyyn työhön.

• yhden.käden.sormin
        palkkakin kirjoitti:

Töihin mennään yleensä palkan takia. Että pystyy elättämään itsensä. Mukana voi olla sitten myös kutsumusta määrättyyn työhön.

Harva kävis töissä jos ei palkkaa tulis

• M...quu
        yhden.käden.sormin kirjoitti:

Harva kävis töissä jos ei palkkaa tulis

Voisit pyytää henkilökohtaista lisää.

• puolueetonhavainnoija

Lähärit ovat työn vaativuuteen nähden alipalkattuja, kun kuiteskin tekevät samaa työtä. vastaavasti S-hoitajat ovat ylipalkattuja

• vaativaavai

Lähärit tekevät perushoitoa, vaativaa? Vaipanvaihtoa ja syöttämistä.

• Kaikkeekanssa

Eilisessä Hesarissa mielipidepalstalta on tulevan lähihoitajan ja aikuisopiskelijan Helsingin Diekoniaopistosta kirjoitus, ettei lähihoitaja vaihda vanhukselle vaippoja, ei pue lapselle vaatteita, ei kuntouta, eikä ulkoiluta jne!!!

On niin paljon muutakin fuulaa kirjoituksessa, että kyseisen oppilaitoksen pitää kiireesti tarkistaa kyseisen ammatin opinto-ohjelma. Nykyisellä koulutuksella saadaan matalapalkkaisia itsestään suuria kuvittelevia "seisovia lähihoitajia", kuten harjoittelupaikoissa heitä jo nyt kuvataan!

• mmmmmquuuu
        vaativaavai kirjoitti:

Itse läihoitajana en tee mainitsemiasi töitä kuin hyvin harvoin. Työskentelen päivystyksessä. Ai niin unohdit, että lähihoitajia on muuallakin kuin hoitokodeissa. Tyypillistä sairaanhoitajalle...

• Ihmettelijä10
        Kaikkeekanssa kirjoitti:

Eilisessä Hesarissa mielipidepalstalta on tulevan lähihoitajan ja aikuisopiskelijan Helsingin Diekoniaopistosta kirjoitus, ettei lähihoitaja vaihda vanhukselle vaippoja, ei pue lapselle vaatteita, ei kuntouta, eikä ulkoiluta jne!!!

On niin paljon muutakin fuulaa kirjoituksessa, että kyseisen oppilaitoksen pitää kiireesti tarkistaa kyseisen ammatin opinto-ohjelma. Nykyisellä koulutuksella saadaan matalapalkkaisia itsestään suuria kuvittelevia "seisovia lähihoitajia", kuten harjoittelupaikoissa heitä jo nyt kuvataan!

Helsingin Diakoniaoppilaitoksen opiskelijoista on iso osa (entisiä) narkkareita, jotka sitten töihin päästyään retkahtavat, kun hääräävät lääkkeiden parissa. Minusta olisi aika hieman parantaa syyniä keitä kaikkia lähihoitajiksi koulutetaan ja millaisin perustein. Tiedän, että hoitajilla on kysyntää, mutta onko se ihan sama, keitä ne lähihoitajat sitten ovat. Ei nosta alan ja osaamisen arvostusta, kun opiskelemaan otetaan esimerkiksi henkilöitä, jotka eivät ole läpäisseet soveltuvuuskokeen helppoa matematiikan osiota. Eikö siellä jotakin lääkelaskuja pitäisi opiskella kuitenkin?

• Neulakasa

Niin, mitä euromääriä kuukaudessa tienaa lähihoitaja ja sairaanhoitaja noin 10 vuoden kokemuksella? Onko kovin suuret alueelliset erot (Etelä-Suomi/Pohjois-Savo jne). Euromääriä kiitos.

• työkkärinpakottama
        Ihmettelijä10 kirjoitti:

Helsingin Diakoniaoppilaitoksen opiskelijoista on iso osa (entisiä) narkkareita, jotka sitten töihin päästyään retkahtavat, kun hääräävät lääkkeiden parissa. Minusta olisi aika hieman parantaa syyniä keitä kaikkia lähihoitajiksi koulutetaan ja millaisin perustein. Tiedän, että hoitajilla on kysyntää, mutta onko se ihan sama, keitä ne lähihoitajat sitten ovat. Ei nosta alan ja osaamisen arvostusta, kun opiskelemaan otetaan esimerkiksi henkilöitä, jotka eivät ole läpäisseet soveltuvuuskokeen helppoa matematiikan osiota. Eikö siellä jotakin lääkelaskuja pitäisi opiskella kuitenkin?

Lähihoitajaksi opiskelee vaikka minkälaista alalle sopimatonta hyypiötä, iso osa ihan sen takia kun työkkäri pakottaa karenssin uhalla :/ Kai niissä joku pääsykoe on mutta sen ilmeisesti läpäisee vahingossa kuka vaan...

• Sinikellos
        vaativaavai kirjoitti:

Valitettavasti toi syöminen ( syöttäminen), virtsaaminen/ulostaminen (vaipanvaihto) ovat niitä elämän perusasioita. Jos ei syö (syötetä), niin ei pysy hengissä. Kyllä perushoito on elämän jatkumisen kannalta se tärkein asia.

• sairaanhoitaja12345

Ja lääkkeiden saaminen sairaalle ihmiselle ei ole elin ehto ja esim. sytostaatit syöpäpotilaalle? Itse en antaisi yhdenkään lähihoitajan antaa minulle iv-lääkkeitä, mitä he näköjään tietävät mistään mitä iv-lääkkeen antaminen oikeasti on. He eivät siihen ole saaneet koulutusta. Se on paljon muutakin kuin se lääke tuikataan sinne kanyyliin. Tämän vuoksi on oma ammattiryhmä, joka koulututetaan tähän asiaan paremmin ja vastuu heillä on suurempi -> sairaanhoitaja

Perushoito on tärkeää, erityisesti pitkäaikaisepotilailla, sillä hyvä perushoito ennalta ehkäisee monia ongelmia myöhemmin. Tämän vuoksi perushoitoa varten on olemassa oma ammattiryhmä, joka voi toteuttaa parhaiten tätä -> lähihoitaja

Itse en koe mitään eroa työn tärkeyden välillä, molemmat ammattiryhmät tekevät tärkeää työtä, mutta on se kumma, jos aletaan vääntämään palkkaeroista, sillä VASTUU on huomattavasti suurempi sairaanhoitajalla. Kuten lääkäri saa parempaa palkkaa kuin sairaanhoitaja, sillä VASTUU jälleen kasvaa lääkärille suuremmaksi.

Jos ei ole tyytyväinen omaan työtehtäväänsä, ole hyvä ja mene kouluun. Ammatinvalintakysymyksiä.

Aamen. Olen puhunut.

• Jaahast
        sairaanhoitaja12345 kirjoitti:

Ja lääkkeiden saaminen sairaalle ihmiselle ei ole elin ehto ja esim. sytostaatit syöpäpotilaalle? Itse en antaisi yhdenkään lähihoitajan antaa minulle iv-lääkkeitä, mitä he näköjään tietävät mistään mitä iv-lääkkeen antaminen oikeasti on. He eivät siihen ole saaneet koulutusta. Se on paljon muutakin kuin se lääke tuikataan sinne kanyyliin. Tämän vuoksi on oma ammattiryhmä, joka koulututetaan tähän asiaan paremmin ja vastuu heillä on suurempi -> sairaanhoitaja

Perushoito on tärkeää, erityisesti pitkäaikaisepotilailla, sillä hyvä perushoito ennalta ehkäisee monia ongelmia myöhemmin. Tämän vuoksi perushoitoa varten on olemassa oma ammattiryhmä, joka voi toteuttaa parhaiten tätä -> lähihoitaja

Itse en koe mitään eroa työn tärkeyden välillä, molemmat ammattiryhmät tekevät tärkeää työtä, mutta on se kumma, jos aletaan vääntämään palkkaeroista, sillä VASTUU on huomattavasti suurempi sairaanhoitajalla. Kuten lääkäri saa parempaa palkkaa kuin sairaanhoitaja, sillä VASTUU jälleen kasvaa lääkärille suuremmaksi.

Jos ei ole tyytyväinen omaan työtehtäväänsä, ole hyvä ja mene kouluun. Ammatinvalintakysymyksiä.

Aamen. Olen puhunut.

Mä en jo siitä syystä hae sairaanhoitajakouluun, koska en halua että minusta tulee kaikkitietävä joka delekoi hommat niille lähäreille ja itse saa siitä kunnian. Mä olen ihan tyytyväinen palkkaani jonka brutto on /- 4000 e / kk. ps takuulla se 30 vuotta alalla ollut perushoitaja on osaavampi kuin se vastavalmistunut sairaahoitaja. Tosiasiahan on se että kokemus/käytäntö opettaa ei se teoria. pss jos ihminen ei syö/saa ruokaa ,niin ei se niillä sytostaateilla hengissä pysy.

• lähihoitaja-sosionomi
        sairaanhoitaja12345 kirjoitti:

Aamen. Olen puhunut.

opiskelija.

Mutta mistäköhän johtuu se, että sairaaloista saatetaan kotiuttaa niin vanhuksia palvelutaloihin kuin kuntouitujia kountoutusyksikköihin erittäin huonossa kunnossa? Hygienianhoito on saattanut olla ala-arvoista, hyg. suojia ei ole vaihdettu, ja asentohoidon puuttesta johtuvia makuuhaavoja on voinut ilmaantua monellekin. Vanhusten kohdalla myös se, jos ei ole päässyt muutamaan päivään jaloilleen ja kävelemään, vaikka kunto voisi sen sallia, laskee yleiskuntoa helpolla. Ja alamäki on lähtenyt monella tuosta liikeelle.

Paljon on epäkohtia hoitoalalla, ja jos niihin tarttuu, pidetään helpolla valittajana ja uhkana työyhteisölle. Sitä kun pitäisi pysyä "ruodussaan". Hah! Paikassa, johon olen tehnyt keikkaa on otettu jopa linjaus, että hyvillä papereilla valmistuneita lähihoitajia ei oteta enää töihin, tai ei ainakaan vakinaisteta. Liikaa tietotaitoa ja näin ollen vaikeutta sopeutua tiettyihin räikeyksiin ja epäkohtiin työyhteisössä.

Itse en niinä 15 vuotena, kun ennätin tehdä lähihoitajan töitä, ollut yhdessäkään paikassa vakituisena työntekijänä. Ei ennättänyt vielä tulla eteen sellaista työyhteisöä, johon olisin halunnut vakinaistua. Ja tiesin kokoajan olevani kuitenkin menossa eteenpäin tavalla tai toisella. Minkäs tekee, kun ihmisellä on vahva oikeudentunto, miten asiat kuuluisi olla. Poliitiikan ja päätöksenteonkin alan seuraamuksia odotellessa - mitä se uusi hallitus mahd. tuo tai vie.

• koul
        työkkärinpakottama kirjoitti:

Lähihoitajaksi opiskelee vaikka minkälaista alalle sopimatonta hyypiötä, iso osa ihan sen takia kun työkkäri pakottaa karenssin uhalla :/ Kai niissä joku pääsykoe on mutta sen ilmeisesti läpäisee vahingossa kuka vaan...

Mutta eivät työllisty jos ovat alalle sopimattomia!

• tulos4
        vaativaavai kirjoitti:

Just se vaipan vaihtohan se näyttää olevan vaativaa,kun ei työttömillekään kelpaa.Ei ole kiva haistella kenenkään alapäähajuja,varsinkaan jo sisältä mädäntyvien harppujen.Rumasti sanottu,mutta kauniimmasta päästä,kun kotihoidossa tahti kiristyy ja lh:t juoksevat kämpästä toiseen,eivätkä itse ehdi huussiin.Ai niin,mut voishan sitä laittaa tenat ni säästyis aikaa siinäkin.Paskasen työn lisäähän tässä pitäisi saada.Kattokaas Sh:t ei juokse ne on koneella ja sielläkin vielä ylitöissä,mistä maksetaan hyvin.En urani alussa tiennytkään olevani lannan lapioijana saamatta siitä erikoislisää ha ha.Ei sekään homma alkujaan ollut tämmöstä paskaa,mutta on muuttunut parin vuoden aikana, Kiitos siitä kuuluu johtoportaaseen,joka nauttii tilastojen kyttäämisestä ja siitä,että niitten ei sitä tarvitse tehdä.SEN takia käydään kouluja,ettei tarvitse itse vaivautua.Miksiköhän hoitajista on pulaa ??

• Anonyymi
        vaativaavai kirjoitti:

Jonkunhan tuo paskatyökin on tehtävä.

• Amk-sh

Lähihoitaja ja sairaanhoitaja ovat kaksi eri tutkintoa. Lähihoitaja valmistuu ammattikoulusta, johon hän hakee suoraan peruskoulusta. Sairaanhoitaja valmistuu ammattikorkeakoulusta, johon hän hakee lukion ja ylioppilastutkinnon jälkeen. Tai toisen asteen perustutkinnon suorittamisen jälkeen.

Lähihoitajalla ei ole amk-tasoista koulutusta ja osaamista. Lähihoitajalla ei ole pätevyyttä ja oikeutta tehdä amk-koulutusta vaativia työtehtäviä. Valvontaviranomainen Valvira ohjaa ja määrää, millainen koulutus ja tutkinto sosiaali- ja terveysalan henkilöstöllä tulee olla. Esimerkiksi yliopistosairaalaan ei rekrytoida juurikaan lähihoitajia, vaan amk-tutkinnon suorittaneita sairaanhoitajia, ensihoitajia, kätilöitä, bioanalyytikkoja ja röntgenhoitajia.

• niimpäniin-

" Tai toisen asteen perustutkinnon suorittamisen jälkeen. "

Juuri noin. Lukiota ei tarvita, koska se ei ole oleellinen s-hoitajan työnkuvassa. Mitäpä hyötyä on opiskella lukiossa vuosikaupalla portugalin kieltä tai historiaa kun s-hoitajan työssä ei kuitenkaan tarvitse olla historiantutkimuksen tohtori? Lukio on hukkaanmennyttä aikaa sairaanhoitajan työnkuvan kannalta

• Diiki
        niimpäniin- kirjoitti:

Juuri noin. Lukiota ei tarvita, koska se ei ole oleellinen s-hoitajan työnkuvassa. Mitäpä hyötyä on opiskella lukiossa vuosikaupalla portugalin kieltä tai historiaa kun s-hoitajan työssä ei kuitenkaan tarvitse olla historiantutkimuksen tohtori? Lukio on hukkaanmennyttä aikaa sairaanhoitajan työnkuvan kannalta

Lukio on hyvää yleissivistystä kenelle tahansa. Sairaanhoitajaopinnoissani aikanaan osa oli lukiopohjalta ja osa lähäripohjalta. Arvaa kummalle porukalle oli opiskelu helpompaa? Uskon, että arvaatte. Kielten opiskelu eritoten oli tälle toiselle porukalle todella haastavaa. Opettajatkin kiinnittivät huomiota asiaan monesti.

• yoamksh
        Diiki kirjoitti:

Lukio on hyvää yleissivistystä kenelle tahansa. Sairaanhoitajaopinnoissani aikanaan osa oli lukiopohjalta ja osa lähäripohjalta. Arvaa kummalle porukalle oli opiskelu helpompaa? Uskon, että arvaatte. Kielten opiskelu eritoten oli tälle toiselle porukalle todella haastavaa. Opettajatkin kiinnittivät huomiota asiaan monesti.

Olen samaa mieltä kuin edellinen kirjoittaja. Lukio antaa hyvän yleissivistyksen ja pohjan elämään ja jatko-opintoihin. Ammattikorkeakoulun opettajat sanovat, että lähihoitajat eivät hallitse matematiikkaa, äidinkieltä ja vieraita kieliä (englanti ja ruotsi - puhumattakaan saksasta, venäjästä jne.). Ongelmia tulee päässälaskutaidossa ja lääkelaskuissa, kun opiskelija ei erota mikrogrammaa ja milligrammaa toisistaan.

Jo yksinkertaisen esseen kirjoittaminen on joillekin peruskoulusta ammattikouluun ja lähihoitajaksi-opiskelijoille mahdotonta. Ilmeisesti ammattikouluissa ei opeteta ja vaadita täsmällistä ja kieliopillisesti oikeakielistä kirjallista ilmaisua? Kun lähihoitaja kirjaa hoitotyötä niin on naurussa pitelemistä. Esimerkkeinä vaikkapa: " martti sai laksat niin martilta tuli vetelät vessan pönttöön". "airi on istunut veesee pytyllä aamulla". Näin!

Osa ammattikorkeakoulusta valmistuneista jatkaa jossain vaiheessa ylempään ammattikorkeakouluun tai yliopistoon. Siellä voi opiskella lääketiedettä tai hoitotiedettä. Yamk:ssa ja yliopistossa on taatusti hyötyä lukiosta ja ylioppilastutkinnosta.

• huomaase3

Nämä vessajutut eivät kuulosta sen paremmilta sh:kaan kirjoittamana. Hyvähän se vaan on että vessassa käynti on kirjattu.

PS
        Lukiotodistusta ei tarvita lääkikseenkään

• lukiostayliopistoon

Tosiasiassa lääketieteellisessä tiedekunnassa opiskelevista lähes kaikki ovat ylioppilaita. Heillä on hyvä lukion päättötodistus ja ylioppilastodistus. En tiedä yhtään lääkäriä, jolla olisi ammattikoulutausta. Akateemiset ammatit siirtyvät vanhemmilta lapsille. Lääkärin lapsesta tulee opettaja, kauppatieteilijä, juristi tai lääkäri. Duunariammatit siirtyvät samoin eli äidin ja isän ammatit vaikuttavat lapsen ammatinvalintaan.

Lähihoitaja on lähihoitaja, jolla on kouluasteen tutkinto ja työtehtävät ovat perustason hoitotyötä. Miksi lähihoitajan pitäisi saada työstään sairaanhoitajan palkkaa, koska hänellä on täysin eri koulutus ja työkin on erilaista? Sairaanhoitajan työ on vaativampaa ja työssä tarvitaan toisenlaista osaamista kuin lähihoitajan työssä.

Kun sairaanhoitaja hoitaa vastasyntyneitä teho-osastolla tai monivammaisia onnettomuuspotilaita teho-osastolla, on työn vaativuus eri tasolla kuin lähihoitajan työ kunnan kotihoidossa tai vanhainkodissa. Lähihoitajaksi voi opiskella myös näyttötutkinnolla ja oppisopimuksella. Sairaanhoitaja suorittaa tutkintonsa ammattikorkeakoulussa.

• mekkk

Itse kyllä pidän s-hoitajan tutkintoa ammattikoulututkintona kun tekee töitä suorittavassa portaassa vaikka koulu on amk perustuva tutkinto.

• LhLVO
        Diiki kirjoitti:

Paljon on nykyään lähihoitajiakin lukiopohjalta. Itsellä 8,9 lukion ka. Matikka L, ainoona paikkakunnalta.

• 28tulos
        Diiki kirjoitti:

Itsekin olen lukion käynyt ja sen jälkeen ammattikorkeakoulun ja sen jälkeen lähihoitajaksi. Ei ole lukiosta eikä ammattikorkeakoulusta palkkaa herunut hoitotyössä. Vaikka kuinka olisi yleissivistystä. Vain se lainmääräämä koulutus:lähihoitaja.

• häpeä.sitä
        LhLVO kirjoitti:

Paljon on nykyään lähihoitajiakin lukiopohjalta. Itsellä 8,9 lukion ka. Matikka L, ainoona paikkakunnalta.

Se nyt ei ole mikään meriitti jos kävit lukion ainoona paikkakunnalta. Enemmänkin häpeä.

• äppäp-pä
        yoamksh kirjoitti:

Olen samaa mieltä kuin edellinen kirjoittaja. Lukio antaa hyvän yleissivistyksen ja pohjan elämään ja jatko-opintoihin. Ammattikorkeakoulun opettajat sanovat, että lähihoitajat eivät hallitse matematiikkaa, äidinkieltä ja vieraita kieliä (englanti ja ruotsi - puhumattakaan saksasta, venäjästä jne.). Ongelmia tulee päässälaskutaidossa ja lääkelaskuissa, kun opiskelija ei erota mikrogrammaa ja milligrammaa toisistaan.

Jo yksinkertaisen esseen kirjoittaminen on joillekin peruskoulusta ammattikouluun ja lähihoitajaksi-opiskelijoille mahdotonta. Ilmeisesti ammattikouluissa ei opeteta ja vaadita täsmällistä ja kieliopillisesti oikeakielistä kirjallista ilmaisua? Kun lähihoitaja kirjaa hoitotyötä niin on naurussa pitelemistä. Esimerkkeinä vaikkapa: " martti sai laksat niin martilta tuli vetelät vessan pönttöön". "airi on istunut veesee pytyllä aamulla". Näin!

Osa ammattikorkeakoulusta valmistuneista jatkaa jossain vaiheessa ylempään ammattikorkeakouluun tai yliopistoon. Siellä voi opiskella lääketiedettä tai hoitotiedettä. Yamk:ssa ja yliopistossa on taatusti hyötyä lukiosta ja ylioppilastutkinnosta.

äläpä yleistä. Joidenkin kohdalla asia voi olla noin, mutta ei kaikkien. SItäpaitsi ei lukio ole mikään autuaaksi tekevä asia, yleissivystyksenkään kannalta, välttämättä. Riippuu pitkälti siitä, mitkä ovat ihmisen mielenkiinnon kohteet elämässä noin ylipätään.

Itse kyllästyin hoitotyössä varsinkin lähihoitajien ja sairaanhoitoajien väliseen nokkakopuun, ja opiskelenkin nyt sosionomiksi. Ja sosiaalipuolen töihin mielin. En ymmärrä, mistä tämä tällainen vastakkaiasettelu näiden ammattiryhmien välillä johtuu. Kovin on pätemisen tarvetta sairaanhoitajilla osoittaa omaa paremmuuttaan ja tärkeyttään suhteessa lähihoitajiin. Ja nämä toiset jos kokevat, etteivät saa työyhteisössään tästä johtuen sitä arvostusta, mikä heille kuuluu, voivat sitten pistää "ranttaliksi" ja pitää ne heille kuuluvat lakisääteiset tauot vaikkapa sitten toimistossa istuskellen ja karkkia syöden, kuten joku tuossa ylempänä totesi.

On myös niitä supersairaanhoitajia (superlähihoitajiakin), jotka menevät tärkeinä tukka putkella ja marttyyrimiasesti eivät välttämättä edes huolehdi lounaspaussin pidostaan. Mutta kuka huolehtii työntekijästä ellei hän itse? Itse tuolla menolla kiihdyttäisin itseni ainoastaan ylikierroksille ja joutuisin sairaslomalle samantien. Työtahti on hoitoalalla kova, joten usein täytyy prorisoida. Jääköön tiskit altaasen joku kerta, toinenkin. En ole perfektionisti tällaisissa. Roskat sentään vien, en jätä haisemaan. Mutta mieluiten aina haluaisin istahtaa vierelle kysymään, mitä asiakkaalle kuuluu. Se sen määritti: siispä sosionomiksi - ei sairaanhoitajaksi. Minä.

Jotta onkin hyvä tuntea myös itsensä ja tiedostaa omat rajansa. Sen jälkeen voi jopa mahd. auttaa muitakin - sitähän se työ on; usein huolenpitoa muista.

Tärkeää on sairauksien hoito. Mutta kovin vaillinaiseksi se jäisi jos ei olisi kuivaa yllä ja pöksyissä, puhdas olo, ja nälkä ja jano tyydytetty. Tai jos ketään ei kiinnostaisi, miten sinulla menee. Kaiken keskellä.

• jatkoa_

aina ei, usienkaan ole / olisi oikein aikaa tuohon kuulumisten kuullosteluun hoitotyössä asiakkiaden kanssa. Varsinkin yksinäisille vanhuksille tuo on tärkeää, ja menee myös itselläni prioriteeteissa sinne melko korkealla - esim. ohi tiskien.

• pelottavatulevaisuus
        äppäp-pä kirjoitti:

äläpä yleistä. Joidenkin kohdalla asia voi olla noin, mutta ei kaikkien. SItäpaitsi ei lukio ole mikään autuaaksi tekevä asia, yleissivystyksenkään kannalta, välttämättä. Riippuu pitkälti siitä, mitkä ovat ihmisen mielenkiinnon kohteet elämässä noin ylipätään.

Itse kyllästyin hoitotyössä varsinkin lähihoitajien ja sairaanhoitoajien väliseen nokkakopuun, ja opiskelenkin nyt sosionomiksi. Ja sosiaalipuolen töihin mielin. En ymmärrä, mistä tämä tällainen vastakkaiasettelu näiden ammattiryhmien välillä johtuu. Kovin on pätemisen tarvetta sairaanhoitajilla osoittaa omaa paremmuuttaan ja tärkeyttään suhteessa lähihoitajiin. Ja nämä toiset jos kokevat, etteivät saa työyhteisössään tästä johtuen sitä arvostusta, mikä heille kuuluu, voivat sitten pistää "ranttaliksi" ja pitää ne heille kuuluvat lakisääteiset tauot vaikkapa sitten toimistossa istuskellen ja karkkia syöden, kuten joku tuossa ylempänä totesi.

On myös niitä supersairaanhoitajia (superlähihoitajiakin), jotka menevät tärkeinä tukka putkella ja marttyyrimiasesti eivät välttämättä edes huolehdi lounaspaussin pidostaan. Mutta kuka huolehtii työntekijästä ellei hän itse? Itse tuolla menolla kiihdyttäisin itseni ainoastaan ylikierroksille ja joutuisin sairaslomalle samantien. Työtahti on hoitoalalla kova, joten usein täytyy prorisoida. Jääköön tiskit altaasen joku kerta, toinenkin. En ole perfektionisti tällaisissa. Roskat sentään vien, en jätä haisemaan. Mutta mieluiten aina haluaisin istahtaa vierelle kysymään, mitä asiakkaalle kuuluu. Se sen määritti: siispä sosionomiksi - ei sairaanhoitajaksi. Minä.

Jotta onkin hyvä tuntea myös itsensä ja tiedostaa omat rajansa. Sen jälkeen voi jopa mahd. auttaa muitakin - sitähän se työ on; usein huolenpitoa muista.

Tärkeää on sairauksien hoito. Mutta kovin vaillinaiseksi se jäisi jos ei olisi kuivaa yllä ja pöksyissä, puhdas olo, ja nälkä ja jano tyydytetty. Tai jos ketään ei kiinnostaisi, miten sinulla menee. Kaiken keskellä.

ed. tuli vain mieleen vanhan apuhoitajan teesi: " Kuivaa alle, lämmintä ja puhdasta päälle, maha täyteen ruokaa ja kipulääkitys kohdillaan!" En muista tarkkoja sanamuotoja, mutta erittäin inhimillinen vanha hoitaja, joka halaili ja jutteli vanhus/saattohoitopotilaiden kanssa joka käänteessä, kun juostessaan ehti.

• mmmmggguu
        Diiki kirjoitti:

Tulisiko siis lukiopohjaisten lähihoitajien tienata paremmin?

• Anonyymi
        niimpäniin- kirjoitti:

Kirjoittaminen, enkku, ruotsi, matikka ovat usein se, mitä tarvitaan sh-ammatissa. Kyllä siitä tarvii maksaakin, mutta yleensä ei makseta välttämättä mitään, tai satanen. Paljon ylimääräistä opiskelua jo siinä. Kolmisen vuotta AMK, palkanmenetyksin ja mieluummin tekisin töitä kuin opiskelisin. Olisiko keskemmällä Suomea sh-duuneja joissa ei vaadita ruotsia? Voihan sitä muuttaa enkkumaahan, joka olisi ihan oikein pakkoruotsia (perustuslaissa, jonka voi äänestää pois) ylläpitävässä maassa. Asiakas osaa paremmin suomea kuin sh ruotsia, että siinä virheen todennäköisyys kasvaa.

Lähihoitajaksi lukeminen ei lisää mitään, tekee vain tien helpommaksi valikoidulla tiellä, ja aina on ammatti, jos ei pääse tai mene sh-opintoihin.

Palkkojen erot etelämmässä on 2200 lh laitos, 2300 kotihoito (tulenee lääkkeistä), ja sh saa 400-500 kuussa enemmän, joka on iso ero. Sopivasti 3-vuorotyötä nostaa palkkaa mukavasti, mutta toi 400-500 on edelleen iso raha, vaikkei enään välttämätön. 2-vuoroa tekevä lh on suhteellisesti melkoisessa palkkakuopassa.

Lääkärit/Hammaslääkärit saa tommosen 7500. Ei se oo tyhmä, joka pyytää tai saa. Laskisin sen keskipalkan 5500-tasolle kouluttamalla lisää lääkäreitä. Hoitohenkilökunnasta kun ei koskaan ole ollut puutetta, paitsi kesällä tarvii reserviä. Puute on itse aiheutettu, kun halukkaita on moninkertainen määrää.

Kolmen vuoden maisterin (tohtorin?) yliopistolliset lisät ja saa joissain maissa esim. 5000. Suomessa se antaa jonkun 3000 , kun se on ehkä vuoden lisä. Ja YAMK-tasolla pari sataa yli sh:n, kyseisessä ammatissa, jos saa sellaisen tai tittelin takaamana. Opettajana saattaa saada tyypillisen opettajan palkan, eli 4000.

Pitäisikö jonkun lopettaa hommat, kun joutuu vaihtaa esim. kolmet vaipat päivässä? Tälle alalle pitäisi pääsääntöisesti tulla kiinnostuksesta lääketiedettä kohtaan, ja koulutustie on sitten erinäisten asioiden varassa, josta en olisi erityisen huolissani kyseisellä asenteella/suuntauksella. On myös muita vaihtoehtoja tällä alallakin kuin sh.

Tommonen 2300 ei mulle riittäisi, että pitäisi tehdä ylimääräinen päivä viikossa, jotta saisi 2700, tai lisäkouluttautua, tai tehdä vähän 3-vuoroa, esim. kaikkien arvostamalla vuodeosastolla, jossa miehet erottuvat pojista; mahdollinen alustus uralle sillä suuntauksella, kun seinästä ei helposti pääse läpi, ja vastaava joillain muillakin suuntauksilla, että aloittaa siellä vaikka laitoksella.

• fafafa

Mun mielestä lähihoitajilla ei tarvitse olla sama palkka vaan asia voisi olla niin että päivävuoroa tekevälle lähihoitajalle palkka tulisi olla 2500 ja sairaanhoitajille sitten vaikka 3000..

• lääkärit

Lähärit voivat lukea itsensä sairaanhoitajiksi ja saavat sitten sairaanhoitajan palkkaa. Lähihoitaja on yhtä kuin perushoitaja.

• vanhatäti

Ei vaan apuhoitajia. Ammattinimikehän on apuhoitaja.

• peruslähäri

Joskus oli apuhoitaja. Tuli perushoitajan koulutus. Kun se 90- luvun alussa lakkasi koulutetaan nyt lähihoitajia. Parin vuoden opiskelun jälkeen alkaa suuntauminen..kuka menee vanhustyöhön, kuka sairaanhoito- ja huolenoitoon, kuka suuntautuu lapsiin ja nuoriin,kuka mielenterveys- ja päihdetyöhön...asiakas-ja tietohallintaan....kuntoutukseen ja kuka hammashoitoon jne. Tästä johtuu ammatin kirjavuus. Lähihoitajanimike siis korvaa entiset mielenterveyshoitajan,perushoitajan,kodinhoitajan,hammashoitajan,vammaishoitajan, kuntohoitajan, lastenhoitajan. jne. Riippuen tietysti siitä mihin kukakin on suuntautunut. EI suinkaan kaikkia.
        Työpaikallani terveyskeskuksen vuodeosastolla on tutkintonimikkeeltään vanhoja apuhoitajia,perushoitajia ja sitten meitä lähihoitajia suuntaumisena sairaanhoito-ja huolenpito. Kaikkia meitä yhdistää se että vakituisessa toimessa lukee ammattinimikkeenä meillä kaikilla perushoitaja. Syystä että kunta ei ole muuttanut perushoitajan toimia lähihoitajan toimiksi koska perushoitaja ei saa kantaa löhihoitajanimikettä koska nykyinen tutkintomalli on laajempi kun aikoinaan perushoitajan joita siis meillä on vielä monta töissä ennenkuin jäävät elänkeelle. Luultavasti silloin myös nämä ammattinimikkeet vaihtuvat.
        Ihan vaan sulle tietämätön tiedoksi. Ja myös sekin että meillä on sairaanhoitajat erikseen me teemme omat työmme. Arvostaen tietysti toinen toistamme ilman hierarkiaa!

• vanhatäti

Joskus oli myös sairaala-apulainen. Vielä nytkin puhutaan sairaala-apulaisista työelämässä vaikka nimike on muuttunut aikoja sitten. Niinkuin tuo apuhoitaja on lähihoitaja, samalla tavalla sairaala-apulainen on laitoshuoltaja. Kukaan ei ole aputyöntekijä enää.

• lähäri
        vanhatäti kirjoitti:

Joskus oli myös sairaala-apulainen. Vielä nytkin puhutaan sairaala-apulaisista työelämässä vaikka nimike on muuttunut aikoja sitten. Niinkuin tuo apuhoitaja on lähihoitaja, samalla tavalla sairaala-apulainen on laitoshuoltaja. Kukaan ei ole aputyöntekijä enää.

Perushoitaja olisi parempi nimike. Nykyään kaikenlaista materiaalia on tullut lähihoitajiin ja se kalskahtaa jo erittäin huonolta. Myöskin kriteereitä tulisi tarkastaa, onko aitoa ja oikeata halua hoitotyöhön.

• Tunturipölli

Miksi et hakenut suoraan sairaanhoitajaksi? Taidanpa tietää syyn, Kuten muutkin tietävät , siksi olet laheshoitaja,,,,

• NO..way

Itse olen kolmen lapsen yh ja ihan heidän toimeentulonsa vuoksi en voi alkaa opiskella sairaanhoitajaksi. Enkä ole ainoa!

• inssiksi
        NO..way kirjoitti:

Itse olen kolmen lapsen yh ja ihan heidän toimeentulonsa vuoksi en voi alkaa opiskella sairaanhoitajaksi. Enkä ole ainoa!

Minäkin olen 10-vuotiaan lapsen yh. Käyn töissä ja opiskelen samalla ammattikorkeakoulussa. Ei ongelma.

• thaimaalainen.nääs
        inssiksi kirjoitti:

Minäkin olen 10-vuotiaan lapsen yh. Käyn töissä ja opiskelen samalla ammattikorkeakoulussa. Ei ongelma.

Minä olen 20 vuotiaan yh, ja voin tehdä mitä huvittaa.

• mmmgguu
        inssiksi kirjoitti:

Aivan eri asia olla yhden lapsen yh kuin 3:n. Siinä on kaksi lasta vähemmän elätettävänä! Aivan eri lailla jää siis rahaa opiskeluun ja elämiseen. Mikä ihmeen kommentti toikin oli?

• yks_älhoo

Samaa mieltä kuin edelliset. Tottakai enemmän koulutetut saavat enemmän palkkaa. Sen sijaan olen tavallaan "tehtäväkohtaisten" lisien maksamisen kannalla. Eli jos lh on mahdollisesti lisäkouluttautunut ja tekee paljon esim. selkeästi sairaanhoidollisia tehtäviä (esim. i.m. pistokset, verinäytteet, haavanhoidot, tmv.), niin niistä voisi antaa vähän extraliksaa, mutta se ei tarkoita, että palkka olisi silti samalla tasolla, kuin sh:lla, koska siihen edelleen jää vielä paljon matkaa sh:n vastuuseen ja ammattitaitoon.

• mmmggg

Nimenomaan... samasta tehtävästä sama palkka ja tehtäväkohtaisesti arvioidut palkanlisät. Täällä suomi24:ssakin ainoa ero lähihoitajilla ja sairaanhoitajilla tuntuu olevan se lääkityksen laittaminen iv. Riippuu tietty työpaikasta jos siellä on enemmän rajoitettu lähihoitajien toimia, mutta monessa paikassa lh:t voivat/ovat pakotetut kaikkia muita tehtäviä tehdä. Mutta palkka ei ole parempi kuin niissä paikoissa joissa lh voi vaan tokaista aina ettei tiedä,ei ole oikeutettu, ei kuulu minulle.

• lähihoitajaaa

Sepä ainoa ero tuntuu olevan sairaanhoitajille päin mitä he tekevät mitä lähihoitajat ei saa tehdä. Mutta mitäs kun on näitä sairaanhoitajia jotka eivät jostakin syystä tee tätä iv-lääkitystä ja saavat silti sh-palkkaa? Eivät tee montaa muutakaan työtä, mutta vetävät sh-palkkaa...
        Entäs kun lh tekee paljon kaikkea mitä sh ei tee? Tuleeko siitä lisää palkkaa? Ei tule!
        Tosin en ole sitä riitauttanut ainakaan vielä.

• perushoitaja

Tämä kaikki lässytys samasta palkasta ja samasta työstä alkoi silloin kun kaikki tekee kaikkea sanonta tuli käyttöön. Nuoria lähihoitajia kun ohjaa, niin tulee kuva, että he tosiaan luulevat olevansa melkein sairaanhoitajia ja perushoito ei oikein kiinnosta. Pitäisi päästä vain tekemään temppuja ja kanyyleja asentamaan. Tämä kuulemma on jo koulussa iskostettu päähän

• Koulu_koulu

Tiesithän, että jos suuntaudut vaikkapa mielenterveys-ja päihdetyöhön tai lapsiin ja nuoriin, niin sinä joudut menemään kouluaikana moneen paikkaan joka ei välttämättä kiinnosta.sinua ihan kympillä. Se on koulutuksen rakenne joka mielestäni kaipaisi remonttia. Et edes saa välttämättä itse valita tai edes hakea paikkaa. Nyt lähärit on tavallaan joka paikan höyliä ja tietoa vähän sieltä sun täältä. Tähän asiaan ei yhtään auta ohjaajien motivaation puute ohjaamisessa.

• lähäriopiskelija98

Koko AMK koulutus on täyttä scheissee! Lähihoitajan koulutuksella pystyy tekemään mitkä tahansa sairaalan hoitotyöt, mutsi oli apuhoitajana teholla ja jo silloin 30 vuotta sitten teki kaikki hommat, erikoissairaanhoitajat istui juoruamassa. Lähihoitaja osaa toimia leikkurissa ja teholla ja tehdä ihan samat hommat kuin se itun korkeesti koulutettu äshoo aaämkoo.

Samasta duunista pitää saada sama palkka. Äshoot vaan pelkää oman kankkunsa puolesta kun heidät potkitaan töistä pihalle ja tilalle tulee lähihoitaja.

• lähihoitajaaaaa

Kyllä hyvä lh peittoaa mennen tullen huonon sh:n. Persoonasta kiinni. Opinnoissa ehkä sh-opinnoissa irtoaa enemmän, mutta kuka siitä saa kaiken irti?

• Lätinää

Ihan sama vaikka lh OSAISI tehdä kaiken mitä neurokirurgian ylilääkärikin...
      Jos lh tekee kaiken mitä sh, silloin lh toimii yli valtuuksiensa ja olisi syytä Valviran puuttua asiaan. Lh ei myöskään voi kantaa kaikkea vastuuta, mitä sh voi.

Kunhan nuoruudenintoon sekoittuu sopiva annos ammattiylpeyttä ja vastuuntuntoa, loppuu tuollainen turha kitinä.

• Juupa_juu

Tämä ala on siitä huono, että osaamisesi ja työtehtäväsi ei näy palkassa. Olit mikä tahansa hoitaja.

• Nimimminim

No jaa...Kaveri tekee paljon yövuoroja, kehuu hyviä tulojaan ja vähäistä työmäärää. Saa kuulemma itsekkin nukkua työajalla. Ei tietenkään oikeasti saisi, mutta tekee niinkuin kaikki muutkin ja koskaan kukaan ei asiaan ole sen kummemmin puuttunut. Kovin ylpeä lähihoitajuudestaan, minulle on jäänyt epäselväksi, millä perusteella. Aika heppoiselta touhu ainakin hänen puheidensa perusteella kuullostaa.

• että.semmoista
        Nimimminim kirjoitti:

No jaa...Kaveri tekee paljon yövuoroja, kehuu hyviä tulojaan ja vähäistä työmäärää. Saa kuulemma itsekkin nukkua työajalla. Ei tietenkään oikeasti saisi, mutta tekee niinkuin kaikki muutkin ja koskaan kukaan ei asiaan ole sen kummemmin puuttunut. Kovin ylpeä lähihoitajuudestaan, minulle on jäänyt epäselväksi, millä perusteella. Aika heppoiselta touhu ainakin hänen puheidensa perusteella kuullostaa.

Itse tunsin joskus naisen joka teki kahta työtä ja yövuorossa oli valvomassa vammaisia lähihoitajana. Kuulema 4-6 tuntia yöstä tuli nukutta siellä kun piti viellä käydä töissäkin.

• en.kehuisi
        Nimimminim kirjoitti:

Yövuorossa peruspalkkaan tulee 40% lisää mutta ei se öiden valvominen helppoa ole tai tee terveydellekään hyvää joten kyllä tuon 40 % eteen saa kärsiä mm. sosiaalinen elämä ei varmaan ihan helppoa kun yöt töissä ja päivät nukkuu ja toinen ihminen tekee sitten päivävuoroja..

• m...quu

Kyse ei ole siitä, että lähihoitaj tekisi neurokirurgin töitä vaan töitä joita työnantaja on hänelle antanut. Erona sairaanhoitajaan ovat vain iv-lääkitys ja sairaslomakirjoitusoikeus. 300,- kk ero tästä on silloin aivan liikaa. Lh tekee sen lisäksi mahd.paljon muuta mitä ko. sh ei tee..

• lähihoitajaaaaa
        että.semmoista kirjoitti:

Itse tunsin joskus naisen joka teki kahta työtä ja yövuorossa oli valvomassa vammaisia lähihoitajana. Kuulema 4-6 tuntia yöstä tuli nukutta siellä kun piti viellä käydä töissäkin.

Itse en todellakaan olisi uskaltanut nukkua keh.vammaisten hoitokodissa yö-vuoron aikana. Siellä ei asukkaatkaan kaikki nukkuneet koko yötä. Lisäksi oli stressinä eräs asukas, joka saattoi olla todella yhtäkkisen agressiivinen. Ja siellä oltiin yksin yö!
        Sen yhden ainoan potilaan vuoksi en itse hakenut kys. paikkaan valmistuttuani.

• Palkaneteenpitäätoimia

Siihen on helppo ratkaisu: hae sairaanhoitaja-koulutukseen. Koulutuksen tulee näkyä palkassa, koska silloin valmiudet vaativampiinkin tehtäviin ovat olemassa ja niille, jotka ovat enemmän opiskelleet, on usein helpompaa omaksua uutta tietoa olemassa olevan tiedon päälle.

• Lekuri_hoitsu

Jos vähänkään on rahkeita, niin kannattaa hakea lääkikseen. Ei ole kokoajan joku narsisti sh. hyppimässä silmille. Mitens muuten asiaan liittyvä kysymys, onko opisto sairaanhoitaja jotenkin huonompi kuin amk? Tämä ala täynnä vitun ihmeellstä nälvimistä.

• mmmggguu

Entäpä terveydenhoitaja vs sairaanhoitaja. Terveydenhoitajat eivät todellakaan ota päällekkäisiä potilaita vaan kun sitten tulee terv.hoidollinen asiakas joka on hoidettava tänään se laitetaan sairaanhoitajaparalle jolla muutenkin on jo päällekkäisiä aikoja varattuna... Terveydenhoitajalle korvahuuhteluun varattava aikaa puoli tuntia. sairaanhoitaja/lähihoitaja on pakotettu tekemään sen parissa minuutissa muiden potilaiden välissä...

• styxxs

Olen lähihoitaja ja erittäin tyytyväinen osaani työyhteisössäni. Omaa koulutusta muistellessani, tulee mieleen opiskeltevat asiat, missä oli lyhyt versio lähäreille, ja paljon enemmän opiskeltevaa sairaanhoitajille.
      Omassa työpaikassani kokenut lähihoitaja omaa melkein samat tiedot ja taidot kuin sairaanhoitaja, mutta huonoin lähihoitaja kertoo vakavissaan opamoxin olevan 30 kertaa voimakkaampi kipulääke kuin morfiini???

• Justiinsajoo

Voi elämä... Lähihoitaja EI ole ammatti, se on diagnoosi... Tässä nyt muutaman vuoden Teitä lähäreitä seuranneena... Apua, toivottavasti ette ikinä hoida minua. Maalaisjärki hoi...! Vaikka selväpä tuo, työkkäri pakottaa ja kaikki idarit, kunnei muualle pääse, koulutetaan hoitoalan "ammattilaisiksi". Missään nimessä kuulu palkkojanne nyt ainakaan NOSTAA!!! Päinvastoin, sama systeemi kuin esim. poliiseilla, henkilökohtainen palkanlisä, JOS ammattitaitoinen arvioija sellaisen ansaituksi katsoo. Muuten lähärien palkat jo tapissa, "osaamiseen" ja "taitoihin" nähden.

• 182

Samaa mieltä, aivan surkeaa sakkia suurin osa, anteeksi vain..kiinnostaa kaikki muu mutta ei kunnollinen hoitotyö -perushoito ei ole minkään arvoista, vaan kaikki kanyyli- ja pistosjutut vain kiinnostaa, ja heidät on koulutettu nimenomaan perushoidon "ammattilaisiksi"

• MiesSH41

Muutama viimeinen on asian ytimessä! Lähihoitajien kirjo on jostain syystä järkyttävän laaja. Sieltä löytyy karsimisella, fiksuja ja ammattitaitoisia hoitajia, jotka eivät häviä tietotaidossa sairaanhoitajille.
      Suurin osa on kuitenkin jotain alan vaihtajia, työllisyyspakotettuja, joista ei edes hoitotöihin ole. Suuri osa näistä sitten valmistuu suoraan työttömiksi. Onneksi tämä on hoitoalalla kaikkien tiedossa ja lähihoitajia saa yleensä uutena hakijana lyhyen määräyskirjan. Hyvin pian siinä selviää, minkä kastin lähihoitaja on kyseessä. Peiliin kannattaa kurkata ja miettiä mitä tuli tehtyä ja puhuttua, jos määräyskirjaa ei sitten jatketakaan. Nyt on kuitenkin vieläkin hoitajapulaa.

• samaa.mieltä

Tässäpä oli loistava kirjoitus. Monesti sinne peiliin katsomalla lähihoitajat, se totuus löytyy!

• 182
        samaa.mieltä kirjoitti:

Tässäpä oli loistava kirjoitus. Monesti sinne peiliin katsomalla lähihoitajat, se totuus löytyy!

Opetin itse muutamaa ryhmää, siinä meni jotenkuten läpi työvoimapoliittista ongelmaryhmää, oppisopimusryhmää ja pahimpana liian nuoret, jotka eivät tiedä mitä haluavat. Mutta toki joukossa oli ihan muutama hyväkin lähihoitajaksi valmistunut, jolla näkemystä vähän laajempaankin vastuun kantoon. Lähihoitajakoulutusta en arvosta yhtään, liian nuoria opiskelijoita, ongelmaisia liikaa joka sitten näkyy työpaikoilla monin tavoin

• amk-hoitotyö

Lähihoitajaksi opiskellaan usein, kun muuallekaan ei päästä. Osa työvoimakoulutettavista tulee tehdastyöstä ja osa on vaikeasti työllistettäviä pitkäaikaistyöttömiä. Tehtaassa henkilö on tehnyt yksitoikkoista, "aivot narikkaan"-liukuhihnatyötä 10-30 vuotta. Sitten tehdas suljetaan ja työnantaja ostaa työllisyyskurssin lähihoitajakoulusta. Työttömät tehdastyöntekijät - oppimisvalmiuksista, motivaatiosta ja hoitoalalle sopivuudesta huolimatta - koulutetaan ammattiliiton ansiosidonnaisella päivärahalla lähihoitajiksi. Ja lähihoitajien taso on sen mukaista!

Nuorilla opiskelijoilla peruskoulun keskiarvo on 6-7 ja sillä ei pääse lukioon. Haetaan lähihoitajakouluun, koska sinne pääsee helpommin. Opiskelijoilla on suuria elämänhallinnan ongelmia ja opiskelumotivaation puutetta. Jos lähihoitajakouluun hakijalla on tatuointi käsivarressa tai sääressä tai lävistys naamassa, niin aina parempi.

Lähihoitajien päässälaskutaito ja matematiikan taidot ovat kehnolla tasolla. Lääkelaskutentissä käydään ainakin 10-20 kertaa, koska peruskoulunsa laiminlyönyt opiskelija ei osaa yksinkertaisimpiakaan yhteen-, vähennys-, kerto- ja jakolaskuja. Iso osa opiskelijoista keskeyttää opinnot.

Työllisyyskurssilta valmistunut, sosiaalipoliittisin perustein koulutukseen valittu aikuinen lähihoitaja valmistuu. Hän kykenee suorittavaan työhön julkisella sektorilla. Siellä työtahti on verkkaisempi kuin yksityisellä työnantajalla. Lähihoitaja kykenee juuri ja juuri työhön, kun esimies ja työkaverit ovat vahtimassa vieressä. Kykyä itsenäiseen ajatteluun ja oman työn kehittämiseen ei juuri ole.

Jos hoitajalla ei ole teoriapohjaa. tietoa, taitoa ja osaamista, niin potilasturvallisuus vaarantuu. Työssä tulee hoitovirheitä, potilasta hoidetaan väärin tai tarpeellinen hoito jää saamatta. Potilaan hoito pitkittyy ja tulee kalliiksi. Tulee lääkevirheitä, jotka vaarantavat potilasturvallisuuden.

• 182
        amk-hoitotyö kirjoitti:

Lähihoitajaksi opiskellaan usein, kun muuallekaan ei päästä. Osa työvoimakoulutettavista tulee tehdastyöstä ja osa on vaikeasti työllistettäviä pitkäaikaistyöttömiä. Tehtaassa henkilö on tehnyt yksitoikkoista, "aivot narikkaan"-liukuhihnatyötä 10-30 vuotta. Sitten tehdas suljetaan ja työnantaja ostaa työllisyyskurssin lähihoitajakoulusta. Työttömät tehdastyöntekijät - oppimisvalmiuksista, motivaatiosta ja hoitoalalle sopivuudesta huolimatta - koulutetaan ammattiliiton ansiosidonnaisella päivärahalla lähihoitajiksi. Ja lähihoitajien taso on sen mukaista!

Nuorilla opiskelijoilla peruskoulun keskiarvo on 6-7 ja sillä ei pääse lukioon. Haetaan lähihoitajakouluun, koska sinne pääsee helpommin. Opiskelijoilla on suuria elämänhallinnan ongelmia ja opiskelumotivaation puutetta. Jos lähihoitajakouluun hakijalla on tatuointi käsivarressa tai sääressä tai lävistys naamassa, niin aina parempi.

Lähihoitajien päässälaskutaito ja matematiikan taidot ovat kehnolla tasolla. Lääkelaskutentissä käydään ainakin 10-20 kertaa, koska peruskoulunsa laiminlyönyt opiskelija ei osaa yksinkertaisimpiakaan yhteen-, vähennys-, kerto- ja jakolaskuja. Iso osa opiskelijoista keskeyttää opinnot.

Työllisyyskurssilta valmistunut, sosiaalipoliittisin perustein koulutukseen valittu aikuinen lähihoitaja valmistuu. Hän kykenee suorittavaan työhön julkisella sektorilla. Siellä työtahti on verkkaisempi kuin yksityisellä työnantajalla. Lähihoitaja kykenee juuri ja juuri työhön, kun esimies ja työkaverit ovat vahtimassa vieressä. Kykyä itsenäiseen ajatteluun ja oman työn kehittämiseen ei juuri ole.

Jos hoitajalla ei ole teoriapohjaa. tietoa, taitoa ja osaamista, niin potilasturvallisuus vaarantuu. Työssä tulee hoitovirheitä, potilasta hoidetaan väärin tai tarpeellinen hoito jää saamatta. Potilaan hoito pitkittyy ja tulee kalliiksi. Tulee lääkevirheitä, jotka vaarantavat potilasturvallisuuden.

Päässälaskutaidon lisäksi kirjoitustaidossa niin paljon puutteita, että apua

• voireppanaa

Minkä sille voi että on pakko mennä minne käsketään. Vaikka lähihoitaja koulutukseen. Sullakin on muuten puutteita kirjoitustaidossa. Lause lopetetaan pisteeseen.

• mmmgggg

Vielä palaisin siihen, että lähihoitajat jotka eivät alalle sovi tai ovat muuten jotenkin vaillinaisia eivät työllisty. Ainakaan vakituisiksi! Kilpailu työpaikoista on kovempaa mitä alhaisempaa työtä tekee, lähihoitajia on pilvin pimein, sairaanhoitajiakin paljon. terveydenhoitajia jonkin verran, lääkäreitä ei kovinkaan monta hakijaa per paikka.

• lhjash

Olen sairaanhoitaja, pohjakoulutukseltani lähihoitaja. Ja kyllä näillä koulutuksilla on vaan valtava ero! Ymmärrän toki, jokainen haluaa lisää palkkaa. Mutta jos lh ja sh saisi saman palkan, niin silloin myös ammattikoulusta valmistunut rakennusmies ja rakennus-insinöörin kuuluisi saada sama palkka??!! Koulutustasot samat kuin meillä hoitajilla. Tämä elämä vaan on tällaista, onneksi kuitenkin suomessa jokainen voi opiskella juuri niin pitkälle, että saa itselleen parhaaksi kokemansa palkkatason.

• lähihoitajaaaa

Noloa olis sanoa ehkä, että kouluttauduin 3,5 vuotta sairaanhoitajaksi enkä oppinut mitään uutta. Näin itse kokisin kun katselen uusia sh:a ja vertaan heidän tietotaitoaan omaani.

• NaistenPalkkoiNostettava

Kuulostaa hiukan samalta asialta kuin kaveri, joka on sementtimies mutta kertoo olevansa siementtimies...

Työtänne aliarvioimatta tai arvottamatta, tyytykää siihen mitä on... koska näköjään ette muuta saa... mut sehän on 'kutsumus' ammatti? Eiköstä joo? Eli raamattu esiin ja nauttikaa osastanne!

• lähihoitajaaa

Nimimerkkisi on hyvä. mutta itse viestiäsi en ymmärrä alkuunkaan.

• kuka.tarpeellinen

Katsoin tuossa hieman veljenpojan kanssa selviytyjät sarjaa ja toimitusjohtaja äänestettiin siinä ensimmäisenä ulos koko kisasta ..

Mistähän se kertoo?

• selviytyjienseuraaja

Siitä se kertoo, ettei kuulu aiheeseen mitenkään, ja että sinä teet yksittäistapauksista absurdeja johtopäätöksiä. Olet yleensäkin helposti höynäytettävä ja älykkyytesi on keskivertoa alempaa.

• kuka.tarpeellinenetsinä
        selviytyjienseuraaja kirjoitti:

Siitä se kertoo, ettei kuulu aiheeseen mitenkään, ja että sinä teet yksittäistapauksista absurdeja johtopäätöksiä. Olet yleensäkin helposti höynäytettävä ja älykkyytesi on keskivertoa alempaa.

Olet varsin yksinkertainen.

• niintietysti

Varmistit juuri kaiken kertomani todeksi, kiitos

• yksinkertainen.mutta
        niintietysti kirjoitti:

Varmistit juuri kaiken kertomani todeksi, kiitos

Olet siltikin varsin yksinkertainen.

• alipalkattu

Lähihoitajilla on parempi palkka juin sairaanhoitajilla... Itse olen sairaanhoitaja ja avokki lähihoitaja... Avokki tienaa paremmin kuin minä....

• LueKVTES

Sehän ei ole meidän vika, jos työnantajasi höynäyttää sinua.

• ei.mahdollista

Ei ole mahdollista. Sairaanhoitajan peruspalkka on aina isompi.
        Sekoitatkot nyt lähihoitajan 3vuoropalkan verrattuna siihen että itse teet pelkkää päivävuoroa?

• ensekoita

Joillekin käy 3vuorotyö hyvin ja tykkää siitä. Silloin palkka voi olla suurempi kun päivätyötä tekevän sairaanhoitajan palkka. Palkka on se joka maksetaan joka tapauksessa.

• mmmm...guuuuu

Niin, siihen voi vaikuttaa yö/muut lisät ja tietty työkokemus ja lisäksi jos on hlökohtaisia palkanlisiä tai ikälisiä. Alkupalkka samassa työpaikassa ei voi olla niin, että lähihoitaja tienaa paremmin kuin sairaanhoitaja, jollei ole saanut jotain erikoistyötä, josta sen vuoksi paremmin maksetaan.

• entinenlähäri

Kannattaa muistaa myös se, että lähihoitajaopintoihin kuuluu myös yleisopintoja esim. lastenhoitoa ja lähäreistä osa erikoistuukin lastenhoitajiksi eli he ovat tulevia lastenhoitajia päiväkodeissa. Se ei pätevöitä mitenkään sairaan hoitamiseen. Nimensä mukaisesta sairaanhoitajaopinnoissa opiskellaan koko ajan sairauteen ja terveydenhuoltoon liittyviä asioita. Antaisitko sinä lapsia hoitavan lähihoitajan esimerkiksi antaa lääkitystä lääkeruiskulla injektoimalla lääkärin lähetteen pohjalta vai ottaisitko sittenkin mieluummin sairaanhoitajan tekemään sen homman?

Niin kauan kuin lähihoitajan homma on lähinnä yhteiskunnan maksamaa palkkaa, on turha kuvitella, että palkkoja nostettaisi. Jos haluat parempaa palkkaa, pistä oma yritys pystyyn ja toimi oman vuokrafirmasi kautta. Tai opiskele työn ohessa sairaanhoitajaksi, niin pääset paremmille palkoille ja haastavampiin työtehtäviin.

Jos lähihoitaja olisi sama kuin sairaanhoitaja, ei olisi tarvetta kaksiportaiseen koulutukseen.

• mielummin.lähäri

Sairaanhoitajat saa 300-400€ enemmän palkkaa kuukaudessa, sen eteen en itse suostuisi olemaan töissä 3 vuotta..

• heillähuonoliksa

Henkilökohtaiset lisät ovat olemassa sairaanhoitajilla. Saan 650 enemmän kuin yksikään perushoitaja.

• epäoleellista
        heillähuonoliksa kirjoitti:

Henkilökohtaiset lisät ovat olemassa sairaanhoitajilla. Saan 650 enemmän kuin yksikään perushoitaja.

ehkä kuitenkin parempi pysytellä peruspalkoissa eikä vertailla jotain erikoislisiä..

• myösmulla

Tietenkin on henkilökohtaiset lisät. Kaikille ammattiryhmille sairaalamaailmassa on henkilökohtaiset lisät peruspalkan lisäksi.

• lähihoitajaaaaa

Mihin olet erikoistunut? Itseänikin kiinnostaisi sairaanhoitajuudessa nimenomaan erikoistuminen. Kenties sitten vielä jaksaisin lisäopiskella.

• Lähilääkäri

Ennen lähi-, eli apuhoitajaksi pääsi pikakurssilla. Nykyään jopa siivoojaksi ja vahtimestariksi vaaditaan naurettavan pitkää koulutusta. Apu-, perus-, lähi-.....Mitä seuraavaksi?

• joojoooooo

Vaaditaan, vaaditaan -siivoajan työtä ainakin voi tehdä ilman koulutusta. itse tehnyt sitä 5vuotta :) esimiehet on kyllä kurssittanut ja opastanut, hyvin tehneetkin sen. Toinen juttu onkin tekeekö työntekijä aina niinkuin on opetettu.. työ on opettanut tekjäänsä ja maalaisjärki mukana tietty :)
        Olisi muuten aika pelottavaa, jos mua sairaana hoitaisi joku tällä samalla pohjalla.. :D
        eli kyllä sairaanhoito varmaankin tarvitsee pidempää opiskelua. lähihoitajien työ kuulostaa vähän samalta kuin tää siivoajan homma, suvussa, perheessä ja lähipiirissä näitä on ja juttuja kuullu ikäni..

• nykypäivää

Sairaalaan ei pääse "siivoojaksi" ilman laitoshuoltajan ammattitutkintoa. Porrassiivoojaksi varmaan pääsee esimiehen opastuksellakin. Palkoissa on ero.

• Komppaan tota yhtä aikaisempaa... jos verrataan tekniseen alaan niin sh on inssi ja lh se duunari. Ja samoin kuin kaikilla muillakin aloilla kokenut duunari voi tietää enemmän kuin tuore inssi, siitä johtuu ikälisät.

• duuuuunari

Ikälisä ei ole ajantasalla ollenkaan. itsellä 60 e 5vuotta, seur. 10 vuodesta...

• sdisgsdhpfhj

Esimerkiksi synnytyssalissa työskentelevä kätilö osaa hoitaa synnytyksen paremmin kuin lääkäri.

Lähihoitajalla ei vaan siihen ammattitaitoa ja osaamista löydy.

Tai... antaisiko monikaan synnyttäjä lähihoitajan hoitaa synnytystä?

• 182

Lähihoitajaopiskelijoille ei opeteta synnytyksessa auttamista

• pikkuhoitsujavaan
        182 kirjoitti:

eikä paljon muutakaan ..

• aethzerhzer
        182 kirjoitti:

Kätilöille opetetaan synnytyksen hoitaminen ;)

• sekaisin.ovat

Lapsia on syntynyt tuhansia vuosia, että nyt tarvitaan siihenkin joku tutkinto. Oliko tuhat vuotta sitten joku tutkinto että lapsi saa syntyä ;) häh?

• mknikki

Lueppas Täällä Pohjantähden Alla osa 1. Kyllä on Jussikin hiljasta poikaa, kun lähretähän kyliltä "lapsenpäästäjää" hakemaan. Siinä ei ollu Jussi-paralla talossa eres saksi, vaan lampaan keritsimellä tämä kylän kätilö katkaisi sen napanuoran. No tomera poikahan siitä tuli, Koskelan Akseli, punapäälllikkö...

• tutkitaanpa.sen.paperit
        mknikki kirjoitti:

Lueppas Täällä Pohjantähden Alla osa 1. Kyllä on Jussikin hiljasta poikaa, kun lähretähän kyliltä "lapsenpäästäjää" hakemaan. Siinä ei ollu Jussi-paralla talossa eres saksi, vaan lampaan keritsimellä tämä kylän kätilö katkaisi sen napanuoran. No tomera poikahan siitä tuli, Koskelan Akseli, punapäälllikkö...

Oliko sillä laspenpäästäjällä sitten varmasti tutkinto tähän hommaan?

• kaksieläväälasta

Minä antaisin kokeneen ihmisen hoitaa synnytykseni. Näin on maailmalla synnytetty vuosituhansia ja synnytetään "puskissa" edelleen. Tosin lapsi- ja äitikuolleisuus suurempaa, mutta silti ihmiskunnan väkiluku kasvaa?

• niinminäkin
        kaksieläväälasta kirjoitti:

Minä antaisin kokeneen ihmisen hoitaa synnytykseni. Näin on maailmalla synnytetty vuosituhansia ja synnytetään "puskissa" edelleen. Tosin lapsi- ja äitikuolleisuus suurempaa, mutta silti ihmiskunnan väkiluku kasvaa?

Näin varmasti sanoisi jokainen tolkuissaan oleva. Mutta tärkeämpäähän on tietenkin hienot paperit ja tutkinnot?

• Vanhaakka

Siis voi elämän kevät. Ota tilasto ja katso lapsi- tai äitikuolleisuutta synnytyksessä lapsenpäästäjäin aikana. Extrapoloi siitä mitä on mahtanut olla vaikka 300 vuotta sitten. Käy itse synnyttämään sen kokeneen maallikon kanssa ja toivo että se atoninen vuotava kohtu rauhoittuu vaikka jollain yrttiteellä.

• ei.näin
        Vanhaakka kirjoitti:

Siis voi elämän kevät. Ota tilasto ja katso lapsi- tai äitikuolleisuutta synnytyksessä lapsenpäästäjäin aikana. Extrapoloi siitä mitä on mahtanut olla vaikka 300 vuotta sitten. Käy itse synnyttämään sen kokeneen maallikon kanssa ja toivo että se atoninen vuotava kohtu rauhoittuu vaikka jollain yrttiteellä.

Ymmärrätkö sen eron että hygieniassa ja välineissä on ollut eroja satoja vuosia sitten. Lapsikuolleisuudella ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Vaikka lähetettäisiin nykypäivänä koulutettu kätilö menneisyyteen niin lapsikuolleisuus olisi suurempaa kuin nykypäivänä. Joten suorien johtopäätöksien vetäminen on aivan älytöntä aasin hatusta vastauksien vetämistä.

• mm.gggg

Yhtälailla lähihoitaja on voinut oppia synnytyksen taidot kuin kätilö jos on saman verran kokemusvuosia! Mitä ihmettä kyselet?

• 182

Lähihoitajaopiskelijat tulevat suoraan peruskoulusta ja kaikki muu kiinnostaa mutta ei hoito-oppi. Ovat aivan liian nuoria opiskelemaan hoitoalaa. Tulos on se, että eivät osaa perustekniikoita edes. Loppunäytössä yksi opiskelija kehtasi sanoa, ettei peräruiskeen antoa ole opetettu :-) Hah! Arvon opiskelijalla oli muuta mielenkiintoisempaa ja poissaoloja niin paljon, että ei varmaan ole oppinut muutakaan. En antaisi lähihoitajan tehdä itselleni yhtään ainutta hoitotoimenpidettä. Koulutuksessakin on paljon parantamisen varaa. Lähihoitaja ei pärjää missään vaiheessa sairaanhoitajan laaja-alaisemmalle näkemykselle ja tietämykselle/osaamiselle hoito-alalla. Lähihoitajan työ on perushoitoa, jos osaavat edes sitä.

• mmm..ggguu

Et edes siinä tapauksessa, että sairaanhoitaja jolle aikasi oli varattu, ei osaisi asiaa hoitaa vaan konsultoisi lähihoitajaa. jolla asiasta parempi asiantuntemus?

• 182

Lähihoitajaopiskelijoille opetetaan perushoidon toimenpiteitä, heille ei opeteta mitään vaativampia asioita. Koulutus on perushoitajakoulutusta vastaavaa, joka on jopa huonompitasoista kuin oli aikanaan perushoitajakoulutus, opiskelija-aineskin on huonoa

• pulaaopiskelijoist

Samaa mieltä. Lähihoitajaksi opiskelemaan pääsee kaikki huonotkin.

• täti

Samaa mieltä myös. Törmäsin tähän koulutusasiaan veljentyttäreni kautta. Hän halusi lukea lastenhoitajaksi ja sanoin siihen, ettei niitä enää kouluteta. Ehdotin lähihoitajatutkinnon suorittamista. Tyttö vastasi, että no en varmaan tuhlaa kolmea vuotta opiskellen turhia asioita, joita en missään tarvitse. Hän se kertoi minulle, että nykyään koulutetaan lastenohjaajia. Koulutus on saman pituinen, kuin lähihoitajillakin, mutta sisältö koskee lastenhoitoa. Tutkinto antaa samat mahdollisuudet kouluttautua eteenpäin, kuin lähihoitajatutkintokin. Tyttö aloitti koulutuksen ja valmistui. Hän sai heti vakituisen paikan kunnan päiväkodista, vaikka myös lähihoitajia oli hakijoina. Kertookohan tämä jotain lähihoitajien koulutuksesta ja sen rikkonaisuudesta, opiskellaan vähän sieltä ja täältä.

• eisyytetä
        täti kirjoitti:

Samaa mieltä myös. Törmäsin tähän koulutusasiaan veljentyttäreni kautta. Hän halusi lukea lastenhoitajaksi ja sanoin siihen, ettei niitä enää kouluteta. Ehdotin lähihoitajatutkinnon suorittamista. Tyttö vastasi, että no en varmaan tuhlaa kolmea vuotta opiskellen turhia asioita, joita en missään tarvitse. Hän se kertoi minulle, että nykyään koulutetaan lastenohjaajia. Koulutus on saman pituinen, kuin lähihoitajillakin, mutta sisältö koskee lastenhoitoa. Tutkinto antaa samat mahdollisuudet kouluttautua eteenpäin, kuin lähihoitajatutkintokin. Tyttö aloitti koulutuksen ja valmistui. Hän sai heti vakituisen paikan kunnan päiväkodista, vaikka myös lähihoitajia oli hakijoina. Kertookohan tämä jotain lähihoitajien koulutuksesta ja sen rikkonaisuudesta, opiskellaan vähän sieltä ja täältä.

Syyttää ei voi silti ketään. Tuskin sinne kukaan hakisi jos tietäisi ettei kys. koulutusta arvosteta johtuen suuresta määrästä epämääräisiä hakijoita.

• lastenohjaajantutkinto
        täti kirjoitti:

Lastenohjaaja on hyvä ja arvostettu koulutus. Kirkon järjestämä koulutus pätevöittää mm. kirkon varhaiskasvatuksen tehtäviin. Lastenohjaajat toimivat mm. seurakunnissa lastenohjaajina alle kouluikäisten lasten päiväkerhoissa, perhekerhoissa ja koululaisten iltapäivätoiminnassa.

Lastenohjaajan koulutuksella pääsee töihin myös kunnalliseen päiväkotiin ja perhepäivähoitajaksi sekä yksityiseen päivähoitoon. Koulutus on laadukkaampaa kuin ammattikouluissa järjestettävä lähihoitajakoulutus.

Lastenohjaajan koulutuksella saa myös hakukelpoisuuden ammattikorkeakouluun.

• taidankin

Kirkon järjestämä.. :D Sillähän pääsee lastentarhan opettajaksi. OK.

• outoakoulutustaon

Lähihoitajat eivät osaa ammattikorkeakoulussa ensimmäisen vuoden lääkelaskuja. Miten heillä voi olla työpaikallaan voimassa oleva lääkelupa?

Lähihoitajat eivät osaa ihmisen anatomiaa ja fysiologiaa. He reputtavat amk:n 5 opintopisteen anatomian ja fysiologian kurssin. Ylioppilaat pääsevät kurssista ensimmäisellä kerralla läpi. Lähihoitajat tenttivät A & F-kurssia ainakin 2-3 kertaa. Eikö lähihoitajakoulussa opeteta ihmisen anatomiaa ja fysiologiaa???

Lähihoitajat eivät osaa suomen kieltä (äidinkieli), englantia tai ruotsia. Amk:n kirjalliset tehtävät ovat siksi heille hepreaa.

Joten en tiedä, mitä näille lähihoitajille on 3 vuoden aikana koulussa opetettu!

• mmm...gggg

Mihin perustuu kannanottosi? Miten aiempi perushoitajakoulutus oli parempaa, miten koulutusaines? oli parempaa?

• lähihoitajaaaaa
        outoakoulutustaon kirjoitti:

Lähihoitajat eivät osaa ammattikorkeakoulussa ensimmäisen vuoden lääkelaskuja. Miten heillä voi olla työpaikallaan voimassa oleva lääkelupa?

Lähihoitajat eivät osaa ihmisen anatomiaa ja fysiologiaa. He reputtavat amk:n 5 opintopisteen anatomian ja fysiologian kurssin. Ylioppilaat pääsevät kurssista ensimmäisellä kerralla läpi. Lähihoitajat tenttivät A & F-kurssia ainakin 2-3 kertaa. Eikö lähihoitajakoulussa opeteta ihmisen anatomiaa ja fysiologiaa???

Lähihoitajat eivät osaa suomen kieltä (äidinkieli), englantia tai ruotsia. Amk:n kirjalliset tehtävät ovat siksi heille hepreaa.

Joten en tiedä, mitä näille lähihoitajille on 3 vuoden aikana koulussa opetettu!

Pakko nyt kommentoida lähihoitajana! Lukion lyhyt matematiikka 10 ja kirjoituksissa L. Laaja matematiikka jälkeen opiskeltuna 9. Lähihoitajana naurattaa sairaanhoitajien paniikki love-tenteistä. Ne ovat kuitenkin hyvästä sillä siten kaikkien osaaminen pysyy hyppysissä!

• tyhmäpää

Hei jos sulla on hyvä yö tokari niin mikset pyri AMK:aan sh linjalle ? Sairaanhoitajan tutkintokin on jo pajon vaativampi kuin lähärin perustutkinto, samoin työt.

Oletko URPO ?? Olet näköjään.

• mmm..ggguu

Urpolle! Itselläni ainakin oli hyvä lukiotokari, opiskelin amk-koulutuksen toisella alalla jolle en enää 10 vuoden lasten hoidon jälkeen työllistynyt. Lähihoitajakoulutus oli kuin minulle tehty, halusin auttaa ihmisiä ja opiskelu ei vaatinut esim muuttoa paikkakunnalta. Nyt jos ajattelen amk:ta sairaanhoitajan ko:aa, niin mitä se antaisi esim minulle enää? hallinnon linjan jo käyneenä? 6 vuotta monessa liemessä keitettynä hoitajana (kaikkea saanut/pakotettu tehdä). Kaikki ns. temput tehneenä. Mitä voisi 3,5 vuoden koulutus minulle antaa????
        Vastaapa minulle Urpo.

• älkääsekoittanu

Älkää sekoittako koulutusta tähän palkkajuttuun.
      Ei sillä koulutuksella mitään palkkaan oo merkitystä. Esimerkiks tietokoneen näpelöitsijä tai ohjelmoitsija voi saada hyvinä suhdanneaikoina 5000eur / kk amis-pohjalta. Jos on ns. itseoppinut. Ja useimmissa töissä merkkaa kyllä se TYÖKOKEMUS, siitä se osaaminen ja sitä kautta palkka tulee.
      Valtion hommat on tietty sit erikseen..

• 182

Lähihoitajien palkkaa pitäisi alentaa, siihen olisi syytä. Ja jos korkeampaa palkkaa kaipaa, niin siitä vain opiskelemaan eteenpäin, mikään ei estä

• 2531

Yksikään lähihoitaja ei pistä minuun mitään lääkettä, ei työnnä peräruisketta eikä ota vastuuta minusta, jos olen hoidossa..että sen arvoinen on tuo koulutus

• hahhaaaa

On näitä hankalia potilaita nähty paljonkin. Sairaanhoitajatkin nauraa niille kansliassa.

• mmm.ggg.uu

Jätetään sut sit hoitamatta jos niin tahdot. Aina ei vaan ole sairaanhoitajaa kaikkea hoitamaan. Kait olet sitten tämän tahtosi virallisesti hoitolaitoksiin ilmoittanut?
        Kokenut lh ja nuori sh: kieltosi päällä... sh panikoi, lh tietäisi hoitotavan, lh tietää hoitotahtosi ja kääntyy pois...

• Kotikatti

Paljonko lh ja sh saa kk käteen? Minkalaisilla työvuoroilla?

• sellaista

parempi puhua bruttopalkoista koska nettopalkat vaihtelee veroprosenttien mukaan.
        LH saa bruttona 2059-2100€/kk päivävuorossa ja sairaanhoitajat saa luultavasti 2400-2500€/kk päivävuorossa

• 1112

Sairaanhoitajakoulutuksessa opetetaan paljon laajempaa näkökantaa potilaan tilanteeseen, monipuolisempaa potilaan tilan tarkkailua, tietojen ja sairauksien, laboratoriotulosten ym yhteensovittamista ja vastuun kantoa, ei siihen riitä lähihoitajakoulutus, ja jokaisen lähihoitajan pitäisi se ymmärtää

• AMK-kupla_puhkeaa

Mielenkiinnosta kysyisin, että missä AMK:ssa tuollaista opetetaan. Meillä opetettiin esseiden kirjoittelua mukatieteellisesti, paljon oli verkkokursseja, läpi pääsi vaikka ei mitään osaisi. Itse hoitotyötä, ihmisen anatomiaa, tietoa sairauksista tai mitään muutakaan oleellista ei ollut juuri ollenkaan. Liekö fiiliksiin syynä se, että olen aikuinen ja takana yksi oikeakin korkeakoulututkinto. Vanha keskiasteen sh-tutkinto ilmeisesti sisälsi ns. asiaakin. Kyllä pelottaa vastavalmistuuneena hoitaa ketään, joku vanha lähäri hakkaa mennen tullen tietotaidossa. 15-vuotias lh ei niinkään...

• 182
        AMK-kupla_puhkeaa kirjoitti:

Mielenkiinnosta kysyisin, että missä AMK:ssa tuollaista opetetaan. Meillä opetettiin esseiden kirjoittelua mukatieteellisesti, paljon oli verkkokursseja, läpi pääsi vaikka ei mitään osaisi. Itse hoitotyötä, ihmisen anatomiaa, tietoa sairauksista tai mitään muutakaan oleellista ei ollut juuri ollenkaan. Liekö fiiliksiin syynä se, että olen aikuinen ja takana yksi oikeakin korkeakoulututkinto. Vanha keskiasteen sh-tutkinto ilmeisesti sisälsi ns. asiaakin. Kyllä pelottaa vastavalmistuuneena hoitaa ketään, joku vanha lähäri hakkaa mennen tullen tietotaidossa. 15-vuotias lh ei niinkään...

Kai siellä sinulle opetettiin omaa ajattelua, tietojen analysointia, ihmisen fysiologiaa..Otan yhden esimerkin: potilaanasi on sydänsairas ihminen, mitä kaikkea sinun tulee huomioida potilaan voinnissa ottaen huomioon lääkityksen vaikutukset? Mietihän, ja uskon, että osaat ja tiedät..
        Itseänikin pelotti vastavalmistuneena mennä sairaanhoitajaksi, ja laittoivat vielä keskussairaalan ensiapuun, mutta selvisin, ja työ tekijäänsä neuvoo

• pelottavatulevaisuus
        AMK-kupla_puhkeaa kirjoitti:

80-l alussa tein sairaalakeikkoja (ilman mitään alan koulutusta, koska oli pulaa hoitajista). Hakeuduin v.85 sairaanhoitokoulutukseen, oli 2-päiväiset pääsykokeet,
        sitten 2.5v tiivistä opiskelua palkattomia harjoittelujaksoja mm. sisätaudeilla ja kirurgisella yo-sairaalassa, kotisairaanhoitoa, vanhustenhoitoa ym. Lisäksi vapailla keikkatöitä (joista sai jopa pientä palkkaa).
        Opiskelijoiden taso/työkokemus/motivaatio alalle on huolestuttavasti laskenut.

• AMK-kuplatässä_taas_moi
        182 kirjoitti:

Kai siellä sinulle opetettiin omaa ajattelua, tietojen analysointia, ihmisen fysiologiaa..Otan yhden esimerkin: potilaanasi on sydänsairas ihminen, mitä kaikkea sinun tulee huomioida potilaan voinnissa ottaen huomioon lääkityksen vaikutukset? Mietihän, ja uskon, että osaat ja tiedät..
        Itseänikin pelotti vastavalmistuneena mennä sairaanhoitajaksi, ja laittoivat vielä keskussairaalan ensiapuun, mutta selvisin, ja työ tekijäänsä neuvoo

Eli jos edellisessä viestissäni sanoin, että käymässäni AMK:ssa ei opetettu yhtään mitään järkevää, niin rouva/herra 182 ajatteli alentuvasti kertoa että varmaan kuitenkin opetettiin. No kun ei opetettu!!!! Mitään ei vaadittu, työpajat karsittu minimiin, tärkeät hoitotyöhön vaikuttavat asiat sivuosassa. Ammattikorkeakouluilla voi olla eroja, mutta suuressa osassa opetussuunnitelmasta kaksi kolmannesta on ihan jotain muuta kuin hoitotyöhön liittyviä asioita. Tärkeintä on, että esseessä on viitteenä yksi väitöskirja - aivan sama vaikka et sisällöstä mitään ymmärrä. Turha kettuilla vastavalmistuneille, kun koulutuksen taso on tämä. Koulussa kuitataan, että kyllä ne sitten työelämässä oppii, mutta siellä ei enää ehdi opetella, vaan pitäisi jotain tietääkin. Motivaatio laskee siitä, kun ei ole tarvittavia valmiuksia.

• 182
        AMK-kuplatässä_taas_moi kirjoitti:

Eli jos edellisessä viestissäni sanoin, että käymässäni AMK:ssa ei opetettu yhtään mitään järkevää, niin rouva/herra 182 ajatteli alentuvasti kertoa että varmaan kuitenkin opetettiin. No kun ei opetettu!!!! Mitään ei vaadittu, työpajat karsittu minimiin, tärkeät hoitotyöhön vaikuttavat asiat sivuosassa. Ammattikorkeakouluilla voi olla eroja, mutta suuressa osassa opetussuunnitelmasta kaksi kolmannesta on ihan jotain muuta kuin hoitotyöhön liittyviä asioita. Tärkeintä on, että esseessä on viitteenä yksi väitöskirja - aivan sama vaikka et sisällöstä mitään ymmärrä. Turha kettuilla vastavalmistuneille, kun koulutuksen taso on tämä. Koulussa kuitataan, että kyllä ne sitten työelämässä oppii, mutta siellä ei enää ehdi opetella, vaan pitäisi jotain tietääkin. Motivaatio laskee siitä, kun ei ole tarvittavia valmiuksia.

Rouva 182 tässä. Luuletko sinä, että kukaan vastavalmistunut on valmis sellaisenaan? Kyllä se työ lopulta eniten opettaa, ja käytä niitä teoriatietoja hyväksesi, mitä olet saanut. Aivan sama tilanne on ollut kaikilla vastavalmistuneilla aikanaan, ahdistaa mennä työhön kun ei ole ns "valmis". Kuka siihen valmis on, kun ei tiedä, mitä vastaan tulee? Jos kirjoituksesi on siinä mielessä totta, että amk-koulutus ei takaa minkäänlaisia sairaanhoitajan valmiuksia, niin kyllä heikosti on asiat. Ja jos lähihoitajakoulutus jo valmiiksi tiedetään surkeaksi, niin mitä tästä hoitoalasta voi odottaa? Sinulle sanon, että työhön vain ja opettele siellä mitä et ole oppinut koulussa.

• amk-uhri

Aivan samoin talouden ja hallinnon koulutusohjelmassa. Lähdettiin opiskelemaan asioita joita ei kukaan vastavalmistunut voisi hyödyntää. Aivan liian hepreaa tosielämään, valmistuttuani mietin, mitä minä muka osaan!

• peruslähäri

Olen tutkinnoltani lähihoitaja. Tylpaikassani minulla on perushoitajan toimi tk:n vuodeosastolla. Teen tylksrni perushoitoa ja toteutan lääkehoitoa yhtenä työyhteisöni jäsenenä. En todellakaan luule olevani sh vain siksi että teen samoja töitä kuin sh poisluettuna iv-lääkkeet. 12 vuoden kokemyksella sanon että pärjään hyvin. Teen työni, suorastaan pidän siitä enkä hypi sh:n tontille. Olkoon lääkärinkierrolla ja ottakoon vastaan määräykset ja antakoot ne iv-lääkkeet. Mutta sen sanon että silloin ketuttaa kun mun ammattia ei arvosteta!

• miespotilas

Hei arvoisat lähärit, olisitte sitte menny amk:hon, josta nyky sairaanhoitajat valmistuu. Sairaanhoitajatkin voi tehdä myös perushoitoa, jos muut työtehtävät antavat aikaa Kyllä koulutuksessa on eroa ja potilaana haluan ehdottomasti, että sh hoitaa lääkitykset ym. vaativammat tehtävät. Koulutuksenne on aivan eri alueelta.

• mentori

Nykyajan sht ei haluu tehdä petushoitoa vaan istua kansliassa kpneella näpyttelemässä. Siellä vetkutellaan ja annetaan perushoutajien mennä tukka putkella hikipäässä toteuttaen sitä petushoitoa. Vähän huikataan ovelta että et viittis viä sen ja sen paineita mitata kierrolle kun ite ei viittitä. Sepä se kun siellä hienossa amkoossa opetaan niin uhneitä että perushoito ei kiinnosta ja pyllyjen pesu varsinkaan! Kohta 13 vuotta kattellu tätä touhua.

• 182
        mentori kirjoitti:

Nykyajan sht ei haluu tehdä petushoitoa vaan istua kansliassa kpneella näpyttelemässä. Siellä vetkutellaan ja annetaan perushoutajien mennä tukka putkella hikipäässä toteuttaen sitä petushoitoa. Vähän huikataan ovelta että et viittis viä sen ja sen paineita mitata kierrolle kun ite ei viittitä. Sepä se kun siellä hienossa amkoossa opetaan niin uhneitä että perushoito ei kiinnosta ja pyllyjen pesu varsinkaan! Kohta 13 vuotta kattellu tätä touhua.

mentoria en palkkaisi yhtään pidemmäksi aikaa "lähäriksi", en saa selvää edes mitä kirjoitti

• roosatti

Selvästihän tuossa sanottiin että joutavia näpyttelevät koneella ja pasianssia pelaavat.

• shope

On turha kuvitella, että Tehy ajaisi lähihoitajien asiaa; ei aikoinaan ajanut mielurien asiaa ja jätin koko liiton. Sairaanhoitajien koulutus on amk -tasoinen, lähihoitajien toisen asteen tutkinto joten pätevyys ei ole samaa tasoa vaikka itse kuvittelisikin osaavansa hommat. KUka tahansa lähihoitaja voi suorittaa sairaanhoitajan tutkinnon ja saada parempaa palkkaa. Joissain ammateissa vain on selvät pätevyysvaatimukset ja sillä siisti. Tiedän monia, jotka kuvittelevat esim. osaavansa toimia kouluttajina tai opettajina ilman että olisi pedagogista pätevyyttä tai alan koulutusta; tämä vain kertoo ettei ole hajuakaan koko ammatista tai sen vaatimista edellytyksistä

• piivi50

Ei missään nimessä lähihoitajakoulutus ole sama kuin sairaanhoitajakoulutus.
      Jos lähihoitaja haluaa tehdä samoja hommia hän voi kouluttautua sairaanhoitajaksi. Ja palkka tasaantuu. Vaikka eihän palkkaero ole huomattava. Joku järki pitää olla. Eihän sairaanhoitajakaan saa lääkärin palkkaa.

• LHYO

Asian vierestä. Minun työpaikallani noin puolella lähihoitajista on lukiopohja. Sekä Lähihoitajaopiskelijat monet heistä suorittavat kaksoistutkintoa. Eli saamat ammatin, lähihoitaja ja yo-paperit.

Miksi eivät suoraan hae sh-koulutukseen, omat perustelut kullakin!

• PulinatPois

Tunnen minäkin muutamia, jotka ovat menneet lukiopohjalta opiskelemaan lähihoitajiksi. Se on kaikissa tapauksissa johtunut siitä, että lukiotodistus on ollut huono eikä sillä ole päässyt mihinkään korkeakouluun. Monet ovat myöhemmin hakeneet hyvillä lähihoitajapapereilla opiskelemaan AMK:hon ja päässeet sairaanhoitajiksi.

Ne, joilla on hyvä todistus lukiosta, hakevat suoraan AMK:hon tai yliopistoon. Osa lukioaineista auttaa suoraan sairaanhoitajan opinnoissa ja työssä, esim. biologia ja psykologia. Myös matematiikan osaamisesta sekä vieraiden kielten ja äidinkielessä etenkin eseenkirjoitustaidoista on hyötyä.

Jos harmittaa, että sairaanhoitaja saa parempaa palkkaa, niin opiskele sairaanhoitajaksi. Otat opintovapaata, joka on lakisääteistä ,haet aikuiskoulutusrahaa ja teet sen Eu-maissa hyväksytyn bachelor-tason tutkinnon. Siihen menee lähäripohjaiselta aikuisopiskelijalta yleensä noin 2,5 vuotta, jos ei pidä niitä koulumaailman älyttömiä 3 kk kesälomia vaan tekee opintoja myös kesällä. Sitten saat parempaa palkkaa.

• Kiukkuinen

Se nyt on vaan niin, että sairaanhoitaja voi AINA korvata lähihoitajan, mutta ei toisinpäin!

• kylmätotuus

Näinhän se on ja hyvä niin,eikä siitä kannata kiivastua.
        Ei yleislääkärikään voi kirurgia korvata,mutta toisinpäin se kyllä onnistuu.

• olet.taas_väärässä
        kylmätotuus kirjoitti:

Näinhän se on ja hyvä niin,eikä siitä kannata kiivastua.
        Ei yleislääkärikään voi kirurgia korvata,mutta toisinpäin se kyllä onnistuu.

Ei onnistu edelleenkään.

• kylmätotuus
        olet.taas_väärässä kirjoitti:

Ei onnistu edelleenkään.

Perustelepa väittämäsi! Siis,miksi olen mielestäsi TAAS väärässä?!
        Odottelen suurella mielenkiinnolla vastaustasi.

• lh.100kg.mies
        kylmätotuus kirjoitti:

Perustelepa väittämäsi! Siis,miksi olen mielestäsi TAAS väärässä?!
        Odottelen suurella mielenkiinnolla vastaustasi.

Monetkaan sairaanhoitajat eivät kykene esim. nostelemaan isoja potilaita. Kyllä sitä puheissa korvataan kyllä vaikka kenet, mutta tosipaikan tullen sitten haetaan se raavaampi lähihoitaja mies tekemään nämä raskaammat työt, jos sellainen löytyy läheltä.. muuten se on yhtä äheltämistä.

• kylmätotuus
        lh.100kg.mies kirjoitti:

Monetkaan sairaanhoitajat eivät kykene esim. nostelemaan isoja potilaita. Kyllä sitä puheissa korvataan kyllä vaikka kenet, mutta tosipaikan tullen sitten haetaan se raavaampi lähihoitaja mies tekemään nämä raskaammat työt, jos sellainen löytyy läheltä.. muuten se on yhtä äheltämistä.

Nyt lipsahdit kyllä puheenaiheen ulkopuolelle!
        Eihän kukaan ole kirjoittanutkaan aiheesta nais-/miessairaanhoitajat tai nais-/mieslähihoitajat,vai onko?
        Lue uudelleen kommenttini,jos et ensimmäisellä lukukerralla ymmärtänyt niiden sisältöä!

• lh.mies
        kylmätotuus kirjoitti:

Nyt lipsahdit kyllä puheenaiheen ulkopuolelle!
        Eihän kukaan ole kirjoittanutkaan aiheesta nais-/miessairaanhoitajat tai nais-/mieslähihoitajat,vai onko?
        Lue uudelleen kommenttini,jos et ensimmäisellä lukukerralla ymmärtänyt niiden sisältöä!

Kommenttisi oli hyvin selkeä. Kysymys oli hyvin selkeä että lähihoitajat tekevät monesti raskaampia töitä. On helppoa sanoa että kaikista on tekemään raskaita töitä, vaan onkohan sitten oikeasti? Tiedän myös lähihoitajia jotka ovat vaihtaneet alaa työn raskaudesta johtuen. Helppohan se on väittää pystyvänsä, mutta pystyykö sitten kuitenkaan vuodesta toiseen.

• Karvaapinaonraavas
        lh.100kg.mies kirjoitti:

Tosi on. Varsinkin lastensuojelulaitoksissa ja psykalla.

• kylmätotuus
        lh.mies kirjoitti:

Kommenttisi oli hyvin selkeä. Kysymys oli hyvin selkeä että lähihoitajat tekevät monesti raskaampia töitä. On helppoa sanoa että kaikista on tekemään raskaita töitä, vaan onkohan sitten oikeasti? Tiedän myös lähihoitajia jotka ovat vaihtaneet alaa työn raskaudesta johtuen. Helppohan se on väittää pystyvänsä, mutta pystyykö sitten kuitenkaan vuodesta toiseen.

Kiitos kommenteistanne teille kaikille,jotka sitä vaivauduitte antamaan!
        Valitettavan moni kommentti meni ohi aiheiden,joista kirjoitin.

Koska kertaus on opintojen äiti,toistan asiat,joita olen kommentoinut ja esittänyt niihin omat väittämäni ja näkemykseni.
        A) lähihoitajat ovat saaneet aivan eritasoisen koulutuksen kuin sairaanhoitajat,siksi sairaanhoitajille kuuluu parempi palkka kuin lähihoitajille.
        B)Sairaanhoitaja voi korvata lähihoitajan,mutta lähihoitaja ei sairaanhoitajaa.
        Perusteluni on,että sairaanhoitaja on saanut lähihoitajakoulutuksen,mutta lähihoitaja ei ole saanut sairaanhoitajankoulutusta.
        C) Kirurgi on suorittanut lääketieteenlisensiaatin (LL) tutkinnon,joka riittää yleislääkärinä toimimiseen.Koulutus kestää noin 6 vuotta.Hän on siis pätevä toimimaan yleislääkärinä.
        Jatkokoulutus esim. kirurgiksi kestää 5-6 vuotta.LL ei siis voi korvata kirurgia.

Tuliko selväksi vai pitääkö suomentaa lisää?
        Työn fyysiseen- tai psyykkiseen rasittavuuten en ole ottanut mitään kantaa,enkä tässä yhteydessä tule ottamaankaan,koska se ei kuulu aloittajan aihepiiriin.
        Palkkaeroista oli ymmärtääkseni kyse.
        Siihen vastaukseni on hyvin selkeä.Mitä enemmän koulutusta ja kokemusta on takana,sitä suurempi liksa.
        .

• lähihoitajaaaa

Olet oikeassa siinä, että koulutus ja kokemus tulee huomioida palkassa. Mielestäni myös osaaminen kaikkinensa tulee huomioida palkassa. Jos osaa tehdä paljon enemmän kuin vastavalmistunut sh, tulee palkankin olla enemmän! Eikö? Nyt erityisosaamisista on maksettu ihan nimellisiä maksuja...

• hoitoapulainen

ON TYÖHÖN SOPIMATTOMIA LÄHIHOITAJIA JA TYÖHÖN SOPIMATTOMIA SAIRAANHOITAJIA:
      ( asenne, tyly käytös, lääkevirheet jne ) EIPÄ TAIDA OLLA PALJOAKAAN APUA NIISTÄ VALINTAKOKEISTA

• kylmätotuus

Lähihoitajan ammatti on kaukana sairaanhoitajan ammatista.
      Koulutustasosta ei voida puhua edes samana päivänä!
      Lähihoitajien koulutus on niin kirjavaa,ettei koskaan voi tietää mille alalle he ovat kouluttautuneet.

Kyllä on aivan selviö,että sairaanhoitajat ovat palkkansa ansainneet.
      Vaatimus samasta palkasta lähihoitajien ja sairaanhoitajien välillä on mieletön.
      En yhtään väheksy lähihoitajien työtä,mutta koulutustason on pakko näkyä myös tilipussissa.

Jatko-opinnot lähihoitajille kuroo palkkatasoa pienemmäksi.
      Lähihoitaja ei ole nykyisellään lähelläkään sairaanhoitajan ammattia,joten palkkavaatimus on epärealistinen.
      Kaikki kunnia myös lähihoitajille.Teitä tarvitaan,mutta tasa-arvoinen palkkaus sairaanhoitajien kanssa ei olisi tervettä palkkapolitiikkaa.

• olet_väärässä

Olisi.

• mmm...ggg.uu

Voiko sh-koulutuksen käyneellä sanoa mihin erikoistuneet, mille alalle kouluttautuneet? Sh:t palkkansa ansainneet, mutta entä lh:t jotka tekee samat työt ja opastaa teidät uudet sh:t töihin?

• terveydenhuollon-duunari

hehe ei voi kauhalla ammentaa,jos on lusikalla jaettu!!

• kutsumus

Palkka tehdyn työn mukaan! Enpä ole pitkän urani aikana nähnyt, että apu-,perus- tai lähihoitaja laittaisi potilaalle tippaa tai annostelisi suonensisäisiä lääkkeitä, joka ei heille kuulukaan. Jos jostain syystä pyytää heiltä jotain vähäkään vastuullisempaa tekemistä, he kieltäytyvät. Raporttia pitämään tai lääkärin kierrolle ei kukaan lähihoitaja ole vielä akuuttiosastolla suostunut. Miksi siis pitäisi saada samaa palkkaakaan kuin sairaanhoitaja, kun työtehtävät ovat erilaiset ??Toki heidän työtään arvostan..

• Sairaanhyvä

Vaadin, että laitoshuoltajillekin sairaanhoitajan palkka, koska on se vaan niin raskasta mopin kanssa heilua käytävällä!

• peruslähäri

En tiedä onko keskustelun aloittajalla tarkoitus vain provosoida ja saada ihmiset pillastumaan mutta mielestäni lähihoitaja ja sairaanhoitaja on kaksi ihan eri ammattia. Jos lähihoitajalla on liian pieni palkka niin on kyllä sairaanhoitajallakin työn vaativuuteen nähden! Ja kaikki lähihoitajat ei ole huonoja hoitajia niin kuin monesta tähän ketjuun vastanneesta näyttää tuntuvan. Kylläpä niitä sopimattomia alalle löytyy myös sairaanhoitajien joukosta,valitettavasti. Lisään vielä että maassamme ei hoitajien ammattia arvosteta ollenkaan, jos arvostettaisiin niin laitoksissa,sairaaloissa ja vanhainkodeissa olisi enemmän henkilökuntaa tekemässä sitä arvokasta työtä mihin kuuluu myös vaipan vaihdot ja syöttämiset mitä todellakaan ei saa aliarvioida. Hoitotyö on paljon muutakin kuinhoitotyön temppuja ja lääkkeen antamisia.

• Pauliina225

Kannattaako oikeastaan keskustella tämän lähihoitajan kanssa mistään. Kumma kun ei lääkärin palkkaa pyydä :D. ..."toiminut alalla yli 5 vuotta", varmaan on töitä tehnyt mutta tiedoiltaan ei vastaa sairaanhoitajan koulutuksen tietomäärää, jotenkin tuntuu ettei minkään muunkaan kun tällaista puhuu vai onkohan tämä ihan joku joka haluaa provosoida täällä :D

• peruslähäri

Samaa mieltä :)

• mmm.ggg

Itselläsi kokemusvuosia paljonko? Missä yksiköissä?

• okjokjo

Ei todellakaan. Älä narsise vaan opiskele enemmän!

• Ei-missään-tapauksessa

Lähihoitaja (entinen apuhoitaja) ei ole koulutukseltaan lähellekään sairaanhoitajan tasoinen ja veroinen. Esim. lääkeaineoppia puuttuu. Pitää osata laskea annoskoot ja suhteet. Ei riitä, että osaa vaihtaa lakanat potilassänkyyn. Lähihoitaja on avustava. Ei lääkelupaa voi antaa heppoisin perustein.

• illalla.konua

kolme kaljaa aamulla ja kahdeksan päivällä. Ei kai tämä lääkkeen ottaminen nyt niin vaikeata ole?

• mmm.ggg

Todellakin lääkeaineoppia on!
        tervetuloa vaan 2000-luvulle!

• ambulanssikuski112

Ei ehkä mielestäni samaa palkkaa,vaikka lähitoitaja tekee mielestäni raskaampaa työtä.
      Eihän koulutuksessa olisi mitään mieltä jos lähihoitaja saa saman palkan,silloin ei paljoa kannattaisi lukea sairaanhoitajaksi.
      Olen itsekkin ollut lähihoitajan töissä,että tiedän sen työn ja ex vaimoni oli lähihoitaja,hoiti vanhuksia.
      En halua tapella siitä,kumpi on parempi,mutta sanon edelleen,että lähihoitaja tekee mielestäni likaisemman työn kuin sairaanhoitaja,mutta taasen siihen vastuuseen...sairaanhoitajalla on isompi vastuu, huomaa lääkkeiden antooikeus...

• takkiainen

Tässähän tämän näkee. Yhteinen työpaikka ja kaikilla yhteinen päämäärä.... ei todellakaan. Vahditaan ja haukutaan kuka tekee ja mitä. Puhutaan pahaa ja peräätöntä työkaverista! Sh nostaa itsensä arvoon arvaamattomaan. Todellisuudessa, jos sh.t olisivat fiksuja oman arvonsa tietäviä ammattilaisia he arvostaisivat niitä omasta mielestään "alempiarvoisia" lähihoitajia heidän omassa työssään. Shoitajat luulevat olevansa pikkulääkäreitä.

• asianvierestä

Osalla sairaanhoitajissa lääkärikompleksi .. Sitten löytyy myöskin osaavia joille voisi vallan hyvin antaakkin vaikka lääkärin valtuudet, koska osaaminen on niin korkealla tasolla. Näitä on kylläkin paljon harvemmassa, kuin niitä jotka luulevat olevansa sillä tasolla.

• jepjo

Sun ap pitäs ymmärtää että vaikka työnne olisikin samanlaista, niin se sairaanhoitaja on silti lukeneempi, ja siitä se palkkaero syntyy. Jos olet sitä mieltä että ansaitset isomman palkan, niin mene ja opiskele itsesi sairaanhoitajaksi, äläkä koita mennä siitä mistä aita on matalin.

• Perseedelläpuuhun

Pelkällä lukemalla et pitkälle pötki. Sinun täytyy osata myös yhdistää lukemaasi käytäntöön.

• Sairaanhoitaja_

Lähihoitajien ei missään nimessä tulisi saada samaa palkkaa kuin sairaanhoitajien! Omassa työpaikassani lähihoitajat kieltäytyvät heti kun on kyse vähänkään vaativammista töistä... Mielestä sairaanhoitajilla on syystäkin suurempi palkka. Osastollamme lähihoitajat eivät osallistu lääkehoitoon, eivät kierrä lääkärin kanssa, eivät toteuta lääkärin tekemiä määräyksiä, eivät pistä i.m. eivätkä toteuta iv-hoitoja. Plus että potilaan sisäänkirjauskin on sairaanhoitajien työtä, joka ei mielestäni ole mitään ydinfysiikkaa! Jos et lähihoitajana tyydy palkkaasi, niin lueppas itsesi sairaanhoitajaksi! Ihme kitinää eri tasoisten ammattien palkoista...

• 5551

Pistostekniikka ei ole se ongelma, kai sen nyt oppii kuka vain, mutta kun täytyy tietää pistämistään lääkkeistä paljon enemmän ja osata tarkkailla potilaan vointia, varautua hätätilanteisiin ja olla paljon enemmän tietoa kokonaishoidosta kuin mitä lähihoitajilla on

• mikäonoikein

Kuuluuko nuo tehtävät lähihoitajan työnkuvaan työpaikassasi? Lääkehoito, lääkärikierto, muut mainitsemasi hoidot? Jos ei kuulu niin ei he niitä tee. Siksihän palkka on pienempi. Jos kuuluu niin osaston esimies varmaan puuttuu asiaan.

• olenhyvähoitaja

Meidän työpaikalla on kaksi sairaanhoitajaa ja 19 lähihoitajaa. Molemmat sh:t ovat täysin avuttomia perushoidossa, koska sitä ei niille itseään täynnäoleville paskakasoille opeteta.

• juujoojaa

Yhtä lailla moni lähihoitajakin on avuton ja itseään täynnä oleva paskakasa.. vähänkin vaativampi homma kuin perseen peseminen niin heti vedotaan siihen ettei tarpeeksi makseta palkkaa...huoh.

• SHSH1

Sinulle olenhyvähoitaja vastaus: jos sinun työpaikassa 19 lähäriä ja kaksi sairaanhoitajaa, pitäisi olla sanomattakin selvää, että noiden sairaanhoitajien ei edes tarvitse olla perushoidossa mukana.
        Miten nuo KAKSI sairaanhoitajaa edes ehtivät huolehtia sairaanhoitajan tehtävistä???????
        Ja miten kun nämä kaksi ovat vapaa päivillä tai ei vuorossa?
        Mikähän paikka mahtaa olla kyseessä?
        Todella mielenkiintoista!

• onhanjutut

höppelis pöppelis alkup. kirjoittajaa ja monia muitaki

• Siis Olen lukenut / opiskellut hoitotyötä yhdeksän vuotta. Ja teen työtäni Sairaanhoitajan palkalla. Haloo,,, Kun puhutaan Keskussairaalatasoisesta, tai yliopistotasoisesta hoidosta, Lähihoitajia siellä on ikävä kyllä hyvin vähän, itse soisin, että enemmän,,, Mutta Ihmettelen enemmän kuin Suuresti aloittajan vaatimusta, että lähihoitajilla pitäisi olla sama palkka kuin Sairaanhoitajilla??? Keskussairaala tasolla, lähihoitajat eivät saa laittaa mitään iv;sti, eli suonen sisään, eli se tarkoittaa, että kun sinulla on lähihoitaja parina, jonka potilailla menee suonensisäiset lääkkeet, niin se sairaanhoitaja Juoksee Vähän nopeammin, että ehtii hoitaa parinsa tehtävät. Näin se vaan menee. Mitenkään Lähihoitajia morkkaamatta, Teidän työ on kullanarvoista,,,, mutta haloo, se vastuu, lääkärinmääräyksistä ym,,, Siitä pitäisi olla paljon enemmän kukkarossa rahaa,,

• mmm..ggg.u

Taas ainoa ero on iv.lääkitys!

• moneymoney

Ehdotonta, että lähihoitajille kuuluu sama palkka kuin lääkäreille.

Minusta tuollainen 3kk koulutus antaisi heille melkein samat valmiudet kuin tavanomaiselle terveyskeskuslääkärillä.

• koulutustavastaavaatyötä

Eroja on myös hoitoalan töiden vaativuudessa. Esimerkiksi kotihoidossa sairaanhoitajan ja terveydenhoitajan koulutus menee täysin hukkaan. Lähihoitajan ja hoiva-avustajan koulutuksella pärjää kotihoidossa hyvin. Kyllä lh osaa verensokerin mitata, pistää insuliinin, mitata verenpaineen, suihkuttaa mummon / vaarin ja tiskata tiskit. Näissä tehtävissä ei tarvita ammattikorkeakoulututkintoa.

Jos tyyppi on opiskellut 3,5 vuotta sairaanhoitajaksi tai 4,5 vuotta terveydenhoitajaksi, niin työn ja palkan pitää vastata koulutusta ja tutkintoa! Siis amk-koulutuksella pitää saada vastuullisempaa ja haastavampaa työtä kuin perushoidon - esim. kunnallinen vanhainkoti ja kunnan kotihoito - tehtäviä!

Jos jumitut vuosikausiksi töihin vanhainkotiin tai kotihoitoon amk-tutkinnolla (sairaanhoitaja / terveydenhoitaja), et varmasti pääse enää esim. yliopistosairaalaan töihin. Et ole enää uskottava työnantajan silmissä. Amk-koulutus unohtuu lähihoidossa ja osaaminen vaativimpiin töihin (esim. lääkehoito, potilaan vitaalielintoimintojen tarkkailu, nestehoito, akuuttihoidon tilanteet ja i.v.-lääkitys) ei vaan riitä!

• Zoolandia

Nooo.... Tämä palkkaus ja minkä perusteella työstä maksetaan on ihan hassua muutenkin täällä Suomessa. Kaiken kaikkiaan hoiva-alan henkilöille (ei lääkärit), kuuluisi korkeampi palkka. Naisvaltaisia aloja, vuorotyö ja raskasta duunia. Sama koskee myöskin siivoajia. Yksikään hotelli ei nimittäin myisi yhtään huonetta likaisena eteenpäin. Ongelma on vain se, että täällä ei työntekijät osaa lakkoilla ja kiristää tarpeen tullen. Siivoajilla etenkin olisi siihen jopa moraalinen oikeus. Btw, sivuhuomautuksena. Koulutksen pituuden ei tulisi aina määritellä palkkausta, koska loppujen lopuksi nekin on vain jossain historian hämärissä päätettyjä asioita, siis ammattien arvottaminen. Fortumin, Evan yms. bonukset sekä palkkiot ovat aivan käsittämättömiä. Luulisi niitä pomoja jo itseäänkin hävettävän tai sitten suhteellisuuden taju ja moraali on kadoksissa.

• bvvhju5ghcfyy

Eivät lähihoitajat, siivoojat ym. "alemman" tason työntekijät missään tienaa hyvin, Suomessa sentään on työehtosopimukset mistä suurin osa maailmaa saa vain uneksia.

• lähäri-m

Moni ei tajua sitä että koulutus voi kestää 3 vuotta ja työura 50 vuotta .. Siltikin sillä 3 vuoden koulutuksella perustellaan palkkaa.. jotain on pahasti pielessä, eikä ihan vähän.

• fINLANDJEE
        lähäri-m kirjoitti:

Moni ei tajua sitä että koulutus voi kestää 3 vuotta ja työura 50 vuotta .. Siltikin sillä 3 vuoden koulutuksella perustellaan palkkaa.. jotain on pahasti pielessä, eikä ihan vähän.

Suomi on titteleiden maa. Maalaisjärki saa siinä kohtaa vaipua unholaan.

• PäässäköViiraa

PerusDuunareille kuuluu sama palkka kuin Johtajille...

• huutoäänestys

Ei vaan enemmän

• Liikaa.vaadit

Ei nyt pidä puppua puhua. Tarkoitus taisi ollakin lähinnä herättä keskustelua, siis provoaloitus. Lähihoitaja on lähihoitaja ja sairaanhoitaja on sairaanhoitaja. Palkassa sen pitää näkyä myös!

• Pipe__89

Ja mä olen tosiaan sosionomi ja mulla ei oo lto-pätevyyttä, mut saan tehdä sijaisuuksia. Joten mä ymmärrän periaatteessa myös sen miks lto.t on käärmeissään siitä et sosionomi saa tehdä lto-hommia (periaatteessa opetustehtävissä ei saa olla... mut joo periaatteessa sijaisuuksiahan saa tehdä) onhan niilläkin korkeampi aste kuin sosionomeilla, vaikka molemmat on korkeastikoulutettuja. Mut aattelee taas lastenhoitajan ja lastentarhanopettajan palkkaa ei se nyt kauhean suuri ole, mut on siinä vähä eroa ja ymmärrän hyvin miksi.

• Presents

Lähihoitaja - Ammattikoulu
      Sairaanhoitaja - AMK

Pitääkö vielä selittää tarkemmin? Pitäiskö sairaanhoitajankin saada samaa palkkaa kuin lääkärin? Kuka viitsisi silloin kouluttautua lääkäriksi?

• LähihoitajaM70

Lieneekö jo ehdotettu, en koko ketjua lukenut, että lähihoitajien ja sairaanhoitajien työnkuvan tulisi ennemminkin lähentyä siinä mielessä, että lähihoitajan koulutus riittää moneen sellaiseen tehtävään mikä nykyisin teetetään sairaanhoitajalla tai siihen vaaditaan aivan turhia näyttöjä tai lupia.
      Esimerkiksi lääkkeenjako, katetrointi ja monet muut tehtävät. Tämä syö lähihoitajan osaamista kun ei pääse tekemään sitä mihin on koulutuksen saanut, puhumattakaan työmotivaation laskusta.
      Sairaanhoitajien työtaakka puolestaan ajetaan tappiin näillä töillä, kun olisi kuitenkin mahdollisuus keskittyä enemmän koulutusta vastaaviin, ns "vaativampiin" tehtäviin.
      Palkkaus alalla nyt on asia erikseen, vaikuttava alue itkun alapuolella ja naurun yläpuolella...

• hoitamaton

Olipahan ihan pakko lukea koko ketju siitä syystä, että asia on sikäli niin ajankohtainen huonon työllisyyden takia. Lähinnä nuorilla ja vasta valmistuneilla. Toisaalta asioita seuranneena alalla näyttäisi olevan työttömyys tilastoja tarkastelleena hyvä tilanne. Valitettavaa lienee alalla, kun alalla se, että työkokemus asetetaan päällimmäiseksi kriteeriksi. Ei niin vahvasti hoitoalalla. Mielestäni tässä unohtuu kokemuksen ja palvelus vuosien tuomat ikälisät. Ei kannata lähteä vertaamaan alalla 20 vuotta työskennellyttä sairaanhoitajaa uraansa aloittelevaan lähihoitajaan. Työehtosopimuksen mukainen palkkaero on tänäpäivänä n.200 euroa. se monesti mainittu 500 tulee ikälisien myötä. Kannattaa myös muistaa, että työajat vaikuttavat todella paljon ansioihin. Vertaampa tässä vanhan polven koulutusta ja tuloja. Päivätyötä tekevä sairaanhoitaja ei pääse lähellekkään osastolla vuorotyötä tekevän perushoitajan kanssa. Onko se sitten se työ kuitenkin ratkaisevampi, kuin vuosi tietoa päässä...

• Mikko155554

Ei missään tapauksessa.. vastuusta pitääkin maksaa!

• Iitintiltu32

Lähihoitajan koulutus kestää kolme vuotta. Tavallinen aikuinen osaa lähihoitajan tekemät työt ilman mitään koulutuksia. Tehtäviin nähden nykyinen palkka on erinomainen. Olisikohan näissä natinoissa kyse suorituskyvystä?

• boredtodeath

Pah... työhöni perehtyvä sh, jolla kymmenen vuoden kokemus akuuttivuodeosastolta on aivan helisemässä ettei tule oppimaan kaikkea edes puolessa vuodessa... Kyllä täällä kirjoittelevat sh-alut tai jossain kuppaisessa paikassa työskentelevät tylsistyneet sh:t jatkaa keskustelua huonolla kirjoitustaidolla ja mitään tietämättöminä yrittävät puolustaa asemiaan ja kehuskella kuinka se 3,5 vuoden koulutus on tehnyt heistä erinomaisia! :)

• 182

Minkä takia vähäisellä koulutuksella lähihoitajan pitäisi osallistua lääkehoitoihin, katetrointeihin ja muihin vastaaviin vaativiin toimenpiteisiin? Ei lähihoitajia ole koulutettu sellaisiin asioihin vaan perushoidon toteuttamiseen. Kaikki erikoistoimenpiteet kuuluvat sairaanhoitajille/lääkäreille, koska lähihoitajien tieto/taitotaso ei riitä potilaan voinnin tarkkailuun ja siitä tehtäviin johtopäätöksiin

• Nohuhhuh--

Sinä et kyllä selvästikään tiedä YHTÄÄN mistä puhut. Perehtyisit edes vähän asioihin ennenkuin kommentoit.

• mmm.gg

Nämä kaikki ovat todellakin työtehtäviäni lähihoitajana.Olen näitä tehnyt 5v. ajan. En ole niistä saanut erityiskorvausta. Pikakoulutus niihin on saatu kuten sh:kin, koulutus ei niissä kuulemma sen kummempaan. Oletko itse työelämässä tällä hetkellä, koska itse olet kouluttautunut?

• alasiootvalinnut

ei kuulu sairaanhoitajalla on suurempi vastuu.

• tätämieltä

Olen lähihoitaja ja en missään nimessä lähtisi lähihoitajan ja sairaanhoitajan pienen palkkaeron takia opiskelemaan itseäni sairaanhoitajaksi mitä on tullut seurattua molempia ammatteja. Sattuipa vielä niin hyvä tuuri käymään, että samana vuonna olisin päässyt opiskelemaan lähihoitajaksi ja sairaanhoitajaksi, mutta henkilökohtaisista syistä en lähtenyt sairaanhoitajakouluun ja en ole katunut. Kyllä nyt on tähtäimessäni yliopisto ja lukiotutkinnon omaavana myös sinne hakeminenkaan ei ole ongelma. Samalla teen hoitsun hommia, niin hoitajan ammatti pysyy myös yllä. Ammattikorkeakoulua en pidä samantasoisena kuin yliopistoa, vaikka monet Amkin käyneet pitävät itseään niin akateemisesti sivistyneinä. Ammattikorkeakoulun ja yliopiston käyneiden välillä on eroa kuin yöllä ja päivällä.

• SHSH1

Edellä mainittu on suora viittaus ongelmaan.
        Lähihoitajan ja sairaanhoitajan palkanero on NAURETTAVA, jonka voi kuroa umpeen vuorotyölisillä tai lisä-/ylitöillä.
        Lisää liksaa sairaanhoitajille, ainakin työpaikkakohtaista!
        On eri asia olla sh esim jossain vanhainkodissa tms.
        Mutta nyt puhun paikoista, joissa on todella vaativaa työskennellä, esim. maamme ykkössairaalat.(Meilahti, Töölö...)
        Sairaanhoitajalla on mieletön vastuu omasta työstään ja siinä samalla vuorovastaavan vastuu koko osaston toiminnasta ja vuorossa olevien työntekijöiden toiminnasta.
        Ei niin ettenkö arvostaisi lähihoitajia, mutta arvostetaanko sairaanhoitajia ja ymmärtääkö nää kirjoittajat edes mistä puhuvat.
        Sairaanhoitajan ja lähihoitajan koulutus ja työnkuva ovat kaksi eri asiaa!
        Ja jos jotain poikkeavaa sattuu potilaalle tai osaston toiminnassa, se on sairaanhoitaja joka sitä vastaa, siitä tuo n.300e enemmän liksa on NAURETTAVA!!!!

• amk-sh-opiskelija

"On eri asia olla sh esim jossain vanhainkodissa tms."

Jossakin vanhainkodissa tai kunnan kotihoidossa sairaanhoitajan työ vastaa lähihoitajan työtä. Työ on perushoitoa. Työssä ei tarvita samanlaista laajaa ja syvällistä osaamista ja tietotaitoa kuin esim. yliopistosairaalassa. On erilaista hoitaa ihmisiä, joiden kunto ei juurikaan muutu ja työ on perushoitoa.

Sillä osaamisella ei kuitenkaan hoideta yliopistosairaalan ensiavussa onnettomuuspotilaita, teho-osastolla kriittisesti sairaita tai vastasyntyneitä vauvoja.

• paskaa_kaikkialla
        amk-sh-opiskelija kirjoitti:

Jossakin vanhainkodissa tai kunnan kotihoidossa sairaanhoitajan työ vastaa lähihoitajan työtä. Työ on perushoitoa. Työssä ei tarvita samanlaista laajaa ja syvällistä osaamista ja tietotaitoa kuin esim. yliopistosairaalassa. On erilaista hoitaa ihmisiä, joiden kunto ei juurikaan muutu ja työ on perushoitoa.

Sillä osaamisella ei kuitenkaan hoideta yliopistosairaalan ensiavussa onnettomuuspotilaita, teho-osastolla kriittisesti sairaita tai vastasyntyneitä vauvoja.

Sairaalassakaan et paskaa karkuun pääse. Siellä saatte amk tasolla arpoa ketä saa paskat siivota ja ketä arpa onni suosi tällä kertaa. Pöhinää saa siellä tehollakin aikaiseksi.

• mmm...gg..uu
        amk-sh-opiskelija kirjoitti:

Totta. Ei pelkkä koulutus voi määrätä palkkaa vaan pitää huomioida itse työ. Mitä se vaatii. Työpaikoilla pitäisi aika ajoin tehdä työnvaativuusarviointeja. (omalla työpaikalla en tiedä tätä tehtäneen 6 vuoteen...) Omassa työssäni esim asiakkainani on hoitolaitosten potilaita mm. haavojen hoidon arvioinnissa ja muissakin hoitoasioisa. Olen itse lähihoitaja ja potilaita tuovat ammattihenkilöt ovat sairaanhoitajia. Jos menisin töihin ko.laitokseen ei minua kuunneltaisi ollenkaan koska olen vain lh ja saisin alhaisinta mahdollista palkkaa. Jos siis siellä noudatettaisiin aina sitä hierarkiaa kuten yleensä, että lähihoitaja ei saa olla mitään mieltä, sh tietää.
        Samat sh:t kuitenkin tulee kysymään neuvoja haavojenhoidossa saatikka vaativammissa hoidoissa.

• ykslystii

En ole kateellinen kenellekään ja ihan sama saako lähihoitaja saman palkan vai ei. Vaikka saisi presidentin palkan.

• k-midas

Lienee siis selvää että lähihoitajien kuuluisi saada suurempaa palkkaa tästä johtuen. Ja samoin kaikkien muidenkin.

• Perushoitaja

Ei tietenkään samaa palkkaa lähihoitajille. Toimenkuva on aivan eri. Miksi edes lähihoitajat kuvittelevat saavansa sairaanhoitajan palkan? Onko niin ettei lähihoitajat tiedä omaa toimenkuvaansa? Meille perushoitajille toimenkuva on selvä. Suosittelen, että lähihoitajat käyvät superin omilla sivuilla lukemassa lähihoitajan työnkuvan, niin ehkä sieltä selviää, miksi palkka on eri.

• Nappulatjamömmöt

Joissain paikoissa erot ovat suhteellisen pienet. Perushoitaja ja lähihoitajan nyk. sahu suuntautuminen ovat lähinnä toisiaan. Lääkkeiden antaminen on paljolti työpaikasta kiinni ja todellisuudessa et saa joissakin paikoissa antaa edes Buranaa, vaikka lähihoitaja saisi näitä antaa koulutuksen puolesta. Toisessa saat senkin edestä. Luki jossain pamfletissa mitä tahansa.

• s.v.f.r
        Nappulatjamömmöt kirjoitti:

Joissain paikoissa erot ovat suhteellisen pienet. Perushoitaja ja lähihoitajan nyk. sahu suuntautuminen ovat lähinnä toisiaan. Lääkkeiden antaminen on paljolti työpaikasta kiinni ja todellisuudessa et saa joissakin paikoissa antaa edes Buranaa, vaikka lähihoitaja saisi näitä antaa koulutuksen puolesta. Toisessa saat senkin edestä. Luki jossain pamfletissa mitä tahansa.

Nimenomaan vaihtelevuus on suurta jopa yksikön sisällä... Itse työskentelen sekä kunnallisella että yksityisellä sektorilla. Toki toimiminen kunnallisella vaikuttaa varmaan hieman lieventävästi yks.sektorilla toimimiseen, minua lähihoitajana kuunneellaan eri tavalla kuin muita...

• kiitossinulle

Voitko laittaa linkin lähihoitajan työnkuvan-kuvaukseen, jos sellainen on olemassa. Itse en sellaista superin sivuilta löytänyt. Olisi tosi kiva nähdä paljonko teen sen yli! Ainoa ero työpaikassani päivystyksessä sh:aan on lääkitys suonen kautta.

• Perushoitaja

Seikkailin superin sivuilla muissa asioissa ja eksyin sille sivulle, muistaakseni menin työelämässä, ammatissa toimiminen ja siellä lähihoitajan työ. Toivottavasti et tee mitään ylimääräistä mitä sinun ei kuulu, koska jos teet pitäisi siitä myös maksaa. Osastolla jossa työskentelen tuli osaston sh:lle vastaan tuore haava ja hän arvioi, että se pitäisi neuloa. Sh soitti lääkärille ja lääkäri sanoi, että neulo sinä, osaathan sinäkin neuloa. Meidän sh vastasi, että osaa kyllä, mutta se ei kuulu toimenkuvaan ja se on lääkärin tehtävä. Neulon kyllä jos siitä maksettaisiin, joten lääkärin oli tultava paikalle. meidän sh on vanhan koulun käynyt ja silloin opetettiin neulomista, mutta en tiedä opetetaanko enää

• huomauttuon

Suurin osa tällä palstalla esitetyistä kommenteista on TEHY:n kätyrien kommentteja jossa yritetään vähätellä lähihoitajien työtä.

• WWW.R

Kuinka erota tehystä ja liittyä superiin? Just kävin sivuilla ja se kysy jotain ihan per.. ja se jäi siihen... onks se muka niin vaikeeta?

• reilustienemmän

Eroa lähihoitajien ja sairaanhoitajien palkassa on noin 500 eur/kk. Ja osastonhoitajiin nähden ero on suurempi 1000 eur/kk, siis kuukausipalkassa. Vuosipalkassa sairaanhoitaja tienaa siis tommosen 10000 euroa enemmän.

http://www.terve.fi/potilas-ja-yhteiskunta/nain-sairaanhoitaja-tienaa-suomessa

Vuoden 2011 tiedot

Sairaanhoitaja: 3 023
      Lähihoitaja Kokonaisansio: 2 497.
      Osastonhoitaja Kokonaisansio 3 511.

• hoitsu1987

fiksu saa rahansa helpommalla...

• ei.tuollaisia.oikeasti

Nuo palkat on 3vuorotyössä olevien palkkoja, huono tuollaisia on vertailla..
        Bruttona päivävuorossa LH saa 2059€/kk ja sairaanhoitaja jotain 2450€/kk

• ms-tauti

Olen seurannut tätä keskustelua, ihan mielenkiinnosta hoitotyötäkohtaan. Hoidan ms-tautia sairastavaa vaimoani kotona ja vähän ihmetyttää lähihoitajien kommentit työn vaativuudesta. Vaimoni ei pääse enää omatoimisesti vuoteesta ylös, vaan tarvitsee apua. Istumaan pystyy pyörätuolissa, mutta ei paljoa muta enää kykene tekemään. Ruuan teen minä ja syötän myös vaimoni. Pissa ei kulje, vaan tarvitsee katetrointia, jonka hoidan kertakatetroinnilla neljä kertaa vuorokaudessa. Hänellä oli kestokatetri, mutta toistuvien virtsatieinfektioiden takia siitä päätettiin luopua ja vti:t jäivät historiaan, lääkkeet ostan, jaan ja annan minä, pesuja ei pysty enää tekemään, vaan nekin hoidan minä. Ulosteet tulevat vaippaan, koska hän ei enää tunnista hätäänsä, sotkun siivoa minä.Napapiikin annan minä ja aikoinaan kun hän sai interferonihoitoa, piikin pistin minä. Kaikkiin näihin toimintoihin sain opetuksen sairaanhoitajalta, kun vaimoni oli sairaalajaksolla ja hän ei olut sairaalassa kuin kaksiviikkoa. Nyt olen ottanut kotihoidosta avukseni pesuavun. Ihana perushoitaja tulee auttamaan minua vaimoni pesuissa kerran viikossa, muuten hoidan kaiken vielä itse. Kysyn vaan, että mitkä näistä toiminnoista ovat vaativia, kun tulla ylempänä joku kirjoitti kuinka vaativaa lähihoitajan työn on. Kaikista lähihoitajan töistä selviytyy maalaisjärjellä ja en ole hoitaja, vaan raksamies. Olemme sopineet vaimoni kanssa, että kun en enää jaksa häntä hoitaa, laittaisin hänet laitokseen, mutta vähän arveluttaa hoito laitoksessa, jos ei siellä edes perushoito toimi.

• Kotipönttö

Kyllähän tekemällä oppii. Taas toisaalta esimerkkinä ekg:n ottamisen oppii kuka tahansa, mutta sitä pitäisi osata hieman tulkitakkin. Ei ns. temppujen suorittaminen ole mitään rakettitiedettä, mutta hyvä olisi tietää miksi jokin tehdään ja mitä tietyt arvot merkitsevät ja sitä rataa...Hoitotyö ei ole pelkkää suorittamista tai ainakaan pitäisi olla. Hoitajat voivat työskennellä erittäin monella eri saralla.

• mmm.u
        Kotipönttö kirjoitti:

Kyllähän tekemällä oppii. Taas toisaalta esimerkkinä ekg:n ottamisen oppii kuka tahansa, mutta sitä pitäisi osata hieman tulkitakkin. Ei ns. temppujen suorittaminen ole mitään rakettitiedettä, mutta hyvä olisi tietää miksi jokin tehdään ja mitä tietyt arvot merkitsevät ja sitä rataa...Hoitotyö ei ole pelkkää suorittamista tai ainakaan pitäisi olla. Hoitajat voivat työskennellä erittäin monella eri saralla.

Nykyäänhän on alettu vaatia hoitajilta ekg:n tulkitsemistakin... mutta kuten aina ei palkanlisää ole tiedossa... Ei oikein...ei.

• mmmm....gggguuu
        Kotipönttö kirjoitti:

Nykyäänhän hoitajilta on alettu vaatimaan ekg:n tulkintaakin. Mutta kuten aina palkanlisää ei ole siitä tiedossa....

• mmm...gg..uuu

Raksamiehelle! Ensinnäkin on todella hienoa, että hoidat vaimoasi. Moni muu ei sitä tee ja jokainen potilas on omanlaisensa kaikkine sairauksineen. Sinänsä helppoa hoitaa yhtä potilasta opastettuna, mutta kun heitä on 15 päivässä ja vaihtuvina, toisena päivänä toiset 15. Kaikilla omat hoitotyönsä. Pitää kirjata kaikki tehty ja havannoitu. Sinua ei kukaan varmaan haasta oikeuteen huonosta hoidosta, mutta nykyään hoitajia piinaa se, että aina joku voi sen tehdä. Täytyy kaikki kirjata niin tarkkaan kuin mahdollista. Jatkuvasti vaihtuvat potilaat, uusi ihminen, jota ei ole ennen nähnyt, perehdytys mitä lie, se on vaativaa.
        Mitä jos itse menisit huomenna 15:lle uudelle potilaalle, hoitamaan heidät ja kirjaamaan kaiken. Tekemään laboratoriolähetteet ja ottamaan kokeet. Varaamaan soittoajat lääkäreille tuloksista. Suunnittelemaan seuraavan hoidon/hoitosuunnitelman. Olisiko sinusta edelleen helppoa? Jos, niin oikein paljon tervetuloa alalle. Työllisyys turvatumpaa kuin raksahommissa, mutta hlökohtainen vastuu jokaisesta hoitotapahtumasta seuraa (rak.hommissa sitähän ei tunnu olevan, ei ole niin vakavaa) ja työn raskaus ehkä kuitenkin raskaampaa kuin ajattelit.

• MMMM.ggg.uu

Hoitaisitko tuolla opetuksella kaikkia muitakin sairaita? Kaikilla oma sairautensa tai useita sairauksia jotka vaikuttavat hoitoon? Hienoa, että olet hoitanut omaa vaimoasi, mutta lähihoitajan ja sairaanhoitajan tulee hoitaa montaa muutakin. Sairauksia on hyvin paljon, ihmiset ovat yksilöitä, hoitomuodot ovat erilaisia kunkin kohdalla. Tehtävä on vaativampi kuin nyt olet käsittänyt. Hoitajan huomiot mm. vaikuttavat huomattavasti lääkäreiden päätöksiin. Hehän eivät potilasta seuraa vaan katsovat hoitajien kirjauksia potilaasta.

• kakkahuttutäti

Palkan määräytyminen on "luokka-asia", eli miten ammattiryhmääsi arvostetaan. Se on vain status ja ego-pohjainen asia. Lähihoitajien työ on tietyillä alueilla jopa huomattavasti raskaampaa kuin sairaanhoitajien. Eli palkka ei määräydy työn raskauden tai toimenkuvan mukaan. Kun palkanmaksajat ja päättäjät pääsevät harhoistaan, niin palkanmaksuperusteisiinkin saadaan joku järki. vrt. esim. poliisit.

• mm.ggg....uuu

Joo, ei se vuosi koulutuksessa ihmeitä tee. Varsinkaan ammattikorkeakoulua ajatellen...Paljon, paljon turhaa. Samanlaisina viherpeukaloina aloittaa työuransa niin sairaanhoitajat kuin lähihoitajatkin. Työpaikoilla sitten opetetaan tuleva työ. Sairaanhoitajille joitain asioita joita lähihoitajille ei (iv-lääkitys, jäykkäkouristuksen tehosterokotuksen anto ja kirjaus, sairaslomien kirjoitus ainoina eroina omassa työpaikassani, joissain paikoissa tietysti eri asioita). Itse keikkaa tehneenä lähihoitajana olen törmännyt paikkoihin joissa sh ei tiedä läheskään kaikkea mitä itse lh:na.
      Palkkaus tietysti kinkkinen, kun laki määrittelee pohjapalkat koulutuksen mukaan, lisät tulevat yksikön mukaan. Esim itselläni hlökoht.lisä odottaa sitä, että yksilöltä niitä ensin vapautuu...
      Tehtäväkohtaisia lisiä ei ole tullut vaikka työt monipuolistuneet. Siksi olisikin tosi kiva tietää mitä lähihoitajan perustyönkuvaan ajatellaan kuuluvan ja mistä tulisi saada lisää liksaa. Nyt tehdään vaan kaikki mihin työnantaja pakottaa ilman ekstroja... Kuuluuko esim. lähihoitajan toimenkuvaan aina kestokatetrin laitto, suoninäytteiden otto, ekg:n ja muiden näytteiden otto, korvaushoitopotilaiden hoito, hoidon tarpeen arviointi esim puhelimitse tai vastaanotolla, hoitajan pkl:n hoito itsenäisesti, lääkkeenanto per.os, im, inhaloituna, laboratoriotulosten vastaaminen, elvytysvalmius ym. , vai ovatko esim. edellämainitut työt töitä joista tulisi maksaa ekstraa kun ne on oppinut ja niitä edellytetään? Näitä vaatiessa työnantajan tulisi maksaa enemmän myös lähihoitajalle???
      Toivon esim superin edustajan vastaavan kysymykseeni.

• Susa111po

Meillä lähärin peruspalkka on n.200e pienempi ku sh:n...ja vanhimmat lähärit tienaa paremmin ku nuoret sh:t...ja itsekkin saattaa päästä paremmille ansioille koska meillä sh:t ei tee öitä..

• döh

Vastuuta ajatellen sen palkkaeron pitäisi olla suurempikin... Näin siis useimmissa paikoissa ja varsinkin akuuttiosastoilla.

• nippon84

Itse olen menossa soveltuvuus kokeeseen.Halu vaihtaa alaa on jo ollut kauan mielessä..nyt erehdyin lukemaan näitä palstoja ja näistä osista viesteistä pomppaa esiin mms.kateellisuus,eriarvoisuus..Minusta kun jokainen työ/työntekijä on tärkeä.niin lääkäri.siivooja.roskakuski.hoitaja.poliisi.postinjaka jne.Itse en ymmärrä tätä arvostelua ja palkka on toki tärkeä jokaiselle,mutta jos ala on oikea ja mieleinen ei se ole eikä pitäisi olla ensimmäisenä mielessä.ja varmasti sairaanhoitajalla ja lähihoitajalla on ero,sitä vartenhan niihin on eri koulutuskin mutta eiköhän jokainen tee tärkeää työtä.:)

• vanhustenhoitaja

Olen itse lähihoitaja (vanhuspuolella), mutta en todellakaan ajattele, että minun pitäis saada samaa palkkaa kuin sairaanhoitajan. Miksiköhän?

Mitäs luulet, minkä vuoksi sairaanhoitajilla on pidempi koulutus kuin meillä lähäreillä? Olisiko vastuuta ja osaamista "hieman" enemmän? Täällä vanhustenhoidossa lähihoitajan koulutus on ihan omiaan tiettyyn perustyöhön, mutta muuhun lähihoitajalla ei juuri osaamista ole, näin se vaan menee. Jos esimerkiksi asukkaalle ei ole oikeaa lääkettä saatavilla, syystä tai toisesta, niin lähärikö se on vastuussa tilanteesta? Eihän se sairaanhoitajan ja lähärin työ välttämättä eroakaan suuresti täällä vanhuspuolella, ainakaan kaikilta osin, mutta laajempi osaaminen ja laajempi vastuu- siitä se palkkaero tulee. Jos sitten sairaanhoitajan palkan ja vastuun haluaa, niin siitä vaan koulun penkkiä kuluttamaan, jos rahkeet riittävät:)

• kerranjostoisenkin

Karusti yleistäen: lähihoitajaksi pääsee melkeinpä kuka tahansa, sairaanhoitajaksi ei. Miksi? Sitä sopii jokaisen miettiä omalla kohdallaan. Jokainen joka vähääkään ymmärtää lähihoitajan ja sairaanhoitajan koulutuksen eron tietää, että missä se syy piilee siihen "hurjaan" 150-300 euron palkkaeroon peruspalkasta puhuttaessa.

Ennenkuin joku hyökkää kimppuun, olen itse pohjakoulutukselta yo, lähihoitaja (6-vuoden työkokemus) ja myöhemmin sairaanhoitaja. Oma näkemykseni asiaan on se, että nykypäivänä lähihoitajaksi valmistuu melkein kuka tahansa aina rapajuopoista maahanmuuttajiin jotka eivät osaa edes suomenkieltä. Sama trendi kuin vielä -90 luvulla oli siivoojien osalta, jos ei muuta duunia löytynyt niin ei muuta kuin siivoojaksi eli nykyisin lähäriksi.

Ja ei, en tällä tarkoita sitä, että KAIKKI lähihoitajat olisivat täysin sopimattomia alalle saati sitä, etteikö myös sairaanhoitajiksi valmistuvissa/valmistuneissa olisi täysin suoraan sanoen vähä-älyisiä yksilöitä. Valehtelisin kuitenkin jos väittäisin, etteikö lähihoitajan työssä lähtenyt jurppimaan se, että kollegoina oli jos jonkinsorttista vipeltäjää muutamia helmiä lukuunottamatta.

Minkäänlaista ammattiylpeyttä en jaksanut enää kokea siinä vaiheessa kun työyhteisössä lähihoitajat itse kuvaavat itseään "perseenpyyhkijöinä" ja "hoiva-avustajina" toimii ihmisiä suoraan jostakin Afrikan aavikoilta joiden kielitaito rajoittuu "Hyvä Huomenta, mitä kulu?". Tai mitä kertoo lähihoitajan ammattitaidosta se, ettei edes tiedä mitä tarkoittaa VTI, mikä se sininen/pinkki Marevan pilleri nyt olikaan, saati ei ymmärrä miksei Buranaa voida määrätä juurikin Marevan lääkityksellä olevalle kun se Panadoli ei auta yhtään mihinkään?

Oikeasti. Hävetti ajatella asiaa, että tällaiset yksilöt tosissaan kiskovat samaa liksaa mitä itse kun eivät ymmärrä edes annostuksen eroa mikäli Oxynormia on 5mg/ml vs. 10mg/ml. Viimeksi toissapäivänä törmäsin tilanteeseen jossa olin keikkalaisena ja kysyin LH:lta onko osastolla saturaatiomittaria. Ko. henkilö kysyi silmät pyöreinä: "Mitä tarkoittaa saturaatio?". Ihminen joka kuitenkin tehnyt töitä jo vuosikausia ei ymmärrä mitä tarkoittaa saturaatio saati sitä, ettei osannut arvioida asiakkaan äkillistä yt:n laskua jo pelkän hengenahdistuksen/apulihasten käytöllä. Olen siis itse alunperin lähihoitaja ja ajattelin vuoron jälkeen, että mitä helvettiä tällaisen ihmisen päässä oikein liikku saati mistä muropaketistä hänkin on pätevyytensä hankkinut.

Kuitenkin pointti on se, että enemmän ja vaativampaa koulutustataustalla=parempi palkka. Piste. Siinä on puhtaasti se syy miksi itse lähdin kouluttautumaan lisää kuin myös se, että perustason hoivatyöstä sairaanhoitajan papereilla avautui muutakin kuin sitä "perseenpyyhkintää", "pesulatyöntekijän" tai lastenhoitajan toimenkuvaa. Nykyisin kykenen tekemään sitä ma-pe klo. 8-16 duunia samalla palkalla kuin aiemmin lähihoitajana 3-vuorotyössä lisineen.

• muinaishoitaja

Siihen aikaan, kun vielä valmistui apuhoitajia, niin koulutuksen sisältö apuhoitajalla ja sairaanhoitajalla on ollut samanlainen molemmilla. Me apuhoitaja- ja sairaanhoitajaopiskelijat vietimme yhteisiä kahvihetkiä ja vertailimme tenttejä. Siinä huomasimme, että meillä oli aivan samoja tenttejä. Kun me valmistuimme, niin sairaanhoitajat jatkoivat "syventävillä" opinnoilla. Meillä oli siis sairaanhoidollisia aineita paljon. Kodinhoitoa emme opiskelleet lainkaan.

Oma kokemukseni on valitettavasti kirjoittajan kaltainen. Olen sen vanhan koulutuksen saanut apuhoitaja. Ne kurssitoverini, jotka lähtivät jatkamaan sairaanhoitajaksi, he saivat hyvitystä opinnoistaan, koska he olivat suorittaneet jo ensimmäisen vuoden.

Ovatko eri oppilaitokset tasoltaan todella erilaisia, vai mistä johtuu lähihoitajien isot tasoerot? Suuntautumisvaihtoehdot, vai onko hakijoiden taso laskenut jo niin alas, että toisinaan hävettää lukeutua samaan ammattiryhmään. Onko tämä kehitys oikea, että kuka tahansa pääsee opiskelemaan ja opintoja suoritetaan pienillä paikkakunnilla. Toisinaan on käväissyt jo mielessä sekin vaihtoehto, että olisiko sittenkin järkevää vain hoiva-avustajien ja sairaanhoitajien koulutus. Taso alkaa olla sellainen, että ...

• exopiskelijako
        muinaishoitaja kirjoitti:

Siihen aikaan, kun vielä valmistui apuhoitajia, niin koulutuksen sisältö apuhoitajalla ja sairaanhoitajalla on ollut samanlainen molemmilla. Me apuhoitaja- ja sairaanhoitajaopiskelijat vietimme yhteisiä kahvihetkiä ja vertailimme tenttejä. Siinä huomasimme, että meillä oli aivan samoja tenttejä. Kun me valmistuimme, niin sairaanhoitajat jatkoivat "syventävillä" opinnoilla. Meillä oli siis sairaanhoidollisia aineita paljon. Kodinhoitoa emme opiskelleet lainkaan.

Oma kokemukseni on valitettavasti kirjoittajan kaltainen. Olen sen vanhan koulutuksen saanut apuhoitaja. Ne kurssitoverini, jotka lähtivät jatkamaan sairaanhoitajaksi, he saivat hyvitystä opinnoistaan, koska he olivat suorittaneet jo ensimmäisen vuoden.

Ovatko eri oppilaitokset tasoltaan todella erilaisia, vai mistä johtuu lähihoitajien isot tasoerot? Suuntautumisvaihtoehdot, vai onko hakijoiden taso laskenut jo niin alas, että toisinaan hävettää lukeutua samaan ammattiryhmään. Onko tämä kehitys oikea, että kuka tahansa pääsee opiskelemaan ja opintoja suoritetaan pienillä paikkakunnilla. Toisinaan on käväissyt jo mielessä sekin vaihtoehto, että olisiko sittenkin järkevää vain hoiva-avustajien ja sairaanhoitajien koulutus. Taso alkaa olla sellainen, että ...

Lähihoitajien tasoerot johtuvat kyllä ainakin osaksi siitä, että lähihoitajakoulutusta on ihan liikaa. Tämä taas johtuu ainakin osin siitä, että työvoimaviranomaiset ovat keksineet hoitoalan työvoimapulan ja työttömiä painostetaan karenssin uhalla lähihoitajiksi lukemaan. Opiskelen lähihoitajaksi pienehköllä paikkakunnalla ja meilläkin alkaa joka syksy ja kevät ainakin pari uutta lähihoitajakurssia, hyvä jos ei kolmekin per lukukausi. Miten ihmeessä kaikille voi riittää töitä?

Ja sitten se opetuksen taso... Opiskelupaikkakunnallani on annettu hoitoalan opetusta -50-luvulta alkaen ja luulisi tason olevan korkealla, mutta kun ei. Opiskelen aikuispuolella ja odotin suhteellisen napakkatahtista ja tiivistä opetusta, mutta suurin osa koulutuksesta on ollut laula, leiki ja hypi narua- tasoista. Siis opiskelen vanhustyön osaamisalassa tällä hetkellä ja koulua on pari-kolme päivää viikossa, suurin osa ajasta menee päivätoiminnan suunnitteluun vanhuksille... Ihan tärkeä asia toki sekin, tiettyyn rajaan asti, mutta eikö meistä pitäisi valmistua hoitajia? Mitenkäs sellaisten seikkojen laita kuin ihmisen ikääntyminen, ikäimisten sairaudet jne, ne eivät kai ole vanhustyössä niin tärkeitä? Siis voi hyvää päivää...

Ylipäänsä koko koulutus on sellaista pikku pikku pintaraapaisua sieltä täältä. Minua aivan oikeasti pelottaa valmistua ensi keväänä tällä osaamisella ja olen vakavasti harkinnut jättäväni koko leikin kesken vielä tässä vaiheessa. Ihmettelen, että ylipäänsä kenestäkään on hoitajan saappaisiin tällä koulutuksella.

• muinaishoitaja

Lähihoitajakoulutus on siis kokenut melkoisen tason laskun. En nyt enää ihmettele, kun kuulin keskustelun aiheesta, että lähihoitajat eivät enää kelpaa sairaanhoidollisiin tehtäviin. Jos koulutus on tätä luokkaa, niin nimikkeenä pitäisi olla hoiva-avustaja.
        Kaikille koulutetuille ei riitä töitä. Hoidettavia ja avustettavia ikäihmisiä olisi vaikka miten paljon, mutta palkanmaksajista on pulaa.

• exopiskelijako
        muinaishoitaja kirjoitti:

Lähihoitajakoulutus on siis kokenut melkoisen tason laskun. En nyt enää ihmettele, kun kuulin keskustelun aiheesta, että lähihoitajat eivät enää kelpaa sairaanhoidollisiin tehtäviin. Jos koulutus on tätä luokkaa, niin nimikkeenä pitäisi olla hoiva-avustaja.
        Kaikille koulutetuille ei riitä töitä. Hoidettavia ja avustettavia ikäihmisiä olisi vaikka miten paljon, mutta palkanmaksajista on pulaa.

En osaa sinänsä verrata lähi- ja perushoitajakoulutusta toisiinsa, koska en tiedä, mitä perushoitajakoulutus piti tarkkaan ottaen sisällään, mutta enpä kyllä lähtisi tällä koulutuksella mihinkään sairaanhoidolliseen työhön. Harjoitteluissakin saa aina oikein hävetä omaa tietotaidon puutettaan.

Meillä on tapana käydä parina viimeisenä päivänä ennen harjoittelua jotain hoitotoimenpiteitä läpi tyyliin insuliinin pistäminen ja verensokerin otto. Katetrointia harjoitellessa aika loppui kesken ja vain pari opiskelijaa ehti harjoitella sitä. Tukisidoksen laitto ja haavahoidot- katseltiin dioista jne. Sairauksia läpikäydessä riitti keuhkoahtaumatauti ja diabetes- "opetelkaa kirjasta loput, ei ole aikaa muuhun" oli opettajan kommentti. Harjoitteluissa olen sitten yrittänyt paikata osaamistani, mutta hoitajatkin ovat kiireisiä ja ihmettelevät, kun opiskelija on ihan sormi suussa perusasioiden kanssa... Mutta päivätoimintaan piisaa aikaa, syvä huokaus...

• Eiymmärrä

Ihmetyttää: lähihoitajat, sh:t miettivät palkkaerojaan, mitä noita muutamia eurojen eroja ihmettelemään? Ihmetyttää myös, eräässä paikassa on 70v nainen hoivakodissa töissä ilman mitään hoitoalan koulutusta (vuosien kokemus kai vastaa jotakin) mutta, eräänä päivänä tämä kysyi :"eikö lähihoitajakoulutuksessa opeteta miten peti pedataan?" Ja muutenkin ihmettelee kaikenmaailman asioita/ lääkitys ym. Mietin usein "jäis jo pois työelämästä" häneltä on lääkäritkin kyselleet "oletko vielä työelämässä" minusta hän on luuseri, säälittävä,kun ei osaa jäädä pois työelämästä ja antaa paikkaansa nuoremmalle, koulutetulle ihmiselle.

• huhhuhhuhhhhhj

Nykyään tuntuu että lähihoitaja voi olla kuka vain kunhan muutaman päivän istuu lähihoitaja koulutuksessa. Ei tarvii olla kielitaitoa, ei mitään eli kaikki koulutusvastuu on siirretty harjoittelupaikkoihin joista he saavat työpaikan. Hallelujaa,,,,

• Äksöniä

Säälittää kaikki hoitotyötä tekevät ihmiset ja heidän palkkansa. Olen työskennellyt lähes 40 v it alalla eri tehtävissä, mm seurannut eri monitoreissa tiettyjä hälyä ja palkka oli 4 -5 kertaa suurempi kuin hoitoalalla. Johdannainen olen hyvällä eläkkeellä ei talousongelmia, eikä muitakaan ongelmia. Hoitoalalla olevat pienipalkkaiset ihmiset tekevät vuosikymmeniä töitä ja siirtyvät pienelle eläkkeelle. Onko oikein? Olen nainen joten ei voi puhua sukupuolirooleista, kenties naiset voisitte ryhdistäytyä ja vetää yhtäköyttä ja vaatia oikeuksia, muualla kuin verkossa sättimässä toisianne! Yksi foorumi vaikuttamiseen kansalaisaloite.fi

• ex-hoitaja

Nyt vannotaan vapaaehtoistyön nimiin. Suuret ikäluokat ovat eläköitymässä ja he ovat hyväkuntoisia. Hoiva- ja hoitotyö on aina ollut ns. kutsumustyötä, josta työn tekijöitä muistutetaan. Työstä ei ole ollut luvallista "vaatia" palkkaa ja koulutuksen myötä sama asenne siirtyy sukupolvelta toiselle. Enemmistö naisia ja lukumääräisesti paljon, työnantajana kunnat.

• jotain.rotia.jo

En ole itse alalla, mutta nyt täytyy kyllä puuttua. Millä egolla te oikein porskutatte eteenpäin? Te lh:t opiskelette vaivaiset 120 op, ja teillä tulisi olla sama palkka kuin s.hoitajilla.???

Onkohan nyt noussut pissaa päähän ja kunnolla. Mieti hei vähän itsekin...

• Anonyymi

Olen lähihoitaja ja minusta on ok että sairaanhoitaja saa paremman lähtöpaikan. Heillä on kuitenkin laajempi työnkuva ja vastuuta enemmän. Sh: lla monessa paikassa päivätyö ja vapaat viikonloput niin lisiä ei tule. Tienaan itse enemmän juurikin noiden lisien kanssa. Arvostan itse sitä perustyötä jota tehdään, joka päivä toki siinäkin on kaikenlaista hoidollista lisänä. On suuri etu, että voi aina kysyä ja delegoida tehtäviä sh.lle. Minulla ei ole mitään intohimoja ottaa esim suoniverinäytteitä tms mitkä kuuluu sh.n toimenkuvaan. Ainut haitta on että sh lasketaan monessa paikkaa asukas/potilastyöhön, jos on aamussa työparina niin kuormittuu se lähäri siinä, kun sh tekee omia töitään niin on sen aikaa pois kentältä. Tämä taas pitäisi huomioida niin, että sh.lle erotetaan aika omaan työhön ja lähärille toinen hoitaja siksi aikaa työpariksi.

• Anonyymi

Tradenomit saa palkkaa 3 300/kk, eli alipalkattuja olette koko konkkaronkka. Lisäksi puolet vähemmän töitä. Kannattaa riidellä vielä enemmän ja nimitellä kaikkia alalle tulevia.

• Anonyymi

Höpö höpö, ihan provo aloitus. Ensinnäkin lähärin ja sairaanhoitajan palkkaero on n 200-250€/kk julkisella puolella.
      Itse olen töissä kotihoidossa, ja tienaan paljon enemmän kuin meidän sairaanhoitajat, 2020 palkka oli 54 000€. Itse en edes hakua sairaanhoitajien vastuita, teen vain asiakastyötä...

• Anonyymi

Kun perustaa yrityksen. AP:n palkkaero on tosiaan tööt, mutta jos on yamk ja duuni siihen, niin olisko jopa tonnin verran enemmän kuin lh:lla.

• Anonyymi
    • Anonyymi

Kaikki nämä ongelmat johtuvat siitä, että kyseessä on naisvaltainen ala.

En haluaisi tehdä hoitotöitä enää päiväkään ja olen mieshoitsu. Tehnyt näitä töitä yli 15-vuotta. Oli virhe valmistua hoitajaksi.

Pitkälle-Sairaslomalle ei pääse kovinkaan helposti.

Mutta vankilaan pääsee. kun tekee jotain tarpeeksi brutaalia.

Potilaita, en ole vahingoittamassa!!!

• Anonyymi

Lähihoitajien ainainen kitinä työn raskaudesta ja huonosta palkasta ei lopu koskaan. Miksi kouluttauduitte alalle, jos työ ei kiinnosta. Itse en työskentele enää suomessa, vaan lähdin Ruotsiin sairaanhoitajaksi. Vasta täällä olen ymmärtänyt kuinka älytön systeemi suomessa on. Hoitajat laitetaan kaikki samaan kastiin. Kaikki on hoitajia. Älkää surko lähihoitajat, kohta pääsette toteuttamaan suurta tietämystänne, kun sairaanhoitajat vaihtavat alaa tai muuttavat pois suomesta. Suomesta kuuluu jo nyt aika huolestuttavia uutisia. Vanhat työkaverini kertoivat, että osastolla ei enää ole sairaanhoitajia, koska heitä ei saada vaikka kokoajan haetaan. Osastoa pyörittää enää kuusi sairaanhoitajaa. Sairaanhoitajia tarvitaan minimissään vuorokaudessa 5 kpl, ettei potilasturvallisuus vaarannu. Kyseessä on erikoissairaanhoidon osasto, jossa on paljon suonensisäisiä lääkkeitä. Sairaanhoitajien toimiin on jouduttu palkkaamaan lähihoitajia. Kuulin eilen, että potilaspaikkoja on joudut sairaanhoitajien puutteen takia vähentämään. Sääliksi käy suomalaisia potilaita, jos heitä tulevaisuudessa hoitavat vain lähihoitajat, jotka luulevat omaavansa saman tasoisen koulutuksen, kuin sairaanhoitajilla on.Täällä ruotsissa jokainen tietää omat tehtävänsä ja koulutuksen mukaan maksetaan palkka. Onhan se selvää, ettei avustava sairaanhoitaja ( undersköterska ) saa samaa palkkaa sairaanhoitajien kanssa.Työkavereinani täällä on myös hoitoapulaisia (vårdbiträde), jokaisella on oma työnkuvansa, eikä toisten tonteille hypellä. Täällä pystyn ylpeänä ammatistani sanomaan, että olen sairaanhoitaja, sama koskee muita ammattiryhmiä. Kukaan ei kadehdi toisen ammattia tai palkkaa, vaan ymmärretään, että pidemmälle koulutetuille maksetaan enemmän.

• Anonyymi

Miksi elämässä pitää kouluttautua ja tehdä töitä?

Miksei vaan voisi elää ilman töitä ja rahaa.

• Anonyymi

Jos keksit keinon, kerro muillekkin. Taitaa olla mahdotonta nykyään.

• Anonyymi

Lopetetaan yhteiskunta. Ei käytetä rahaa. Kauppaan vaan hyllystä ottamaan sen minkä tarvitsee. Yöt viettäen putkassa ja talventullen vankilassa ja kesällä sama meno taas jatkuu.

• Anonyymi

Sairaanhoitajalle vastuu on lainasana, jonka Tehy syöttää vaatiessaan julkisesti toistuvasti lisää palkkaa. Tunnen äärimmäisen ahkeria hoitajia, mutta myös heitä joille töiden delegoiminen esimerkiksi opiskelijoiden hoidettavaksi ei ole ongelma. Valtiollisten medioiden syöttämä vuodesta toiseen jatkunut aivopesu tuottaa keskustelupalstoja joissa asioista pihalla olevat ihmiset ovat nielleet Tehy-propagandan koukkuineen päivineen.

Muutoksen tuulet ovat kuitenkin jo puhaltaneet pitkään. Ulkomainen työvoima vääjäämättä suostuu ajastaan toimimaan toiminimellä jolloin ammattiyhdistys liikkeen liian pitkään jatkunut ikuinen kitinä muuttuu osaksi historiaa.

• Anonyymi

On totta joka sana täällä KTO :lla Paimiossa Lähihoitajat tekevät Sairaanhoitajan hommat ja Sairaanhoitaja vievät hillon päältä.

• Anonyymi

Höpö höpö, olen itse lähihoitaja ja tiedän mitä osaan. Toki teen paljon samojakin asioita mitä sh, mutta laajemmalla koulutuksella oleva sh vastaa niin paljon enemmän potilaista/asiakkaista. Itse en edes haluaisi olla sh, pääsen paljon helpommalla.

• Anonyymi

Tee asiakkaalle GDS- masennustesti, tarkista ravintosuunnitelma ja liikuntasuunnitelma

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      132
      3827
    2. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      85
      1895
    3. Olen tosi outo....

Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      15
      1741
    4. Haluaisin jo

Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      54
      1402
    5. Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.

Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat
      Haapavesi
      124
      1294
    6. VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia

Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu
      Maailman menoa
      97
      1260
    7. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      37
      1259
    8. Nainen olet valoni pimeässä

valaiset tietäni tietämättäsi ❤️
      Ikävä
      70
      1156
    9. Mitä toivot

Tulevilta päiviltä?
      Ikävä
      69
      1033
    10. Hommaatko kinkkua jouluksi?

Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      102
      995
    Aihe