hoitohevonen ei tottele

hdukcicif

Olen ratsastanut n.6 vuotta. Minulla on ollut hoitohevonen nyt puoli vuotta, ja välillä tuntuu, ettei sitä ole koulutettu lainkaan. Se saattaa ryöstää ja jos jossain vaiheessa annan raipasta se pukittaa, eikä se kuuntele lainkaan ohjaa (ei osaa pohjeapua). Minulle väitettiin sen osaavan pohkeenväistön, mutta ei se sitä kovin hyvin ainakaan tee ja mitä hyötyä siitä on jos pohjeavut eivät mene perille? Eniten ongelmia on käynnissä ja laukassa. Ravissa se yleensä kuuntelee (johtuu ehkä siitä, että on ex ravihevonen). Se säikkyi paljon, silloin kun aloitin sillä ratsastamisen, mutta nykyään suostuu yleensä menemään pelottavien asioiden ohi.
Tarhasta haettaessa se ei suostu kiinni otettavaksi ja jos aitaukseen menee sisälle se saattaa potkaista tai puraista, jos ei ole varovainen. Välillä saattaa mennä jonkin aikaa ennen kuin saan sen kiinni ja välillä se kävelee suoraan luokseni. Yleensä sen saa namipaloilla, mutta tuntuu kuin sen käytös olisi vain pahentunut kun aina vie nameja, joten nykyisin en enää ota nameja edes mukaan sitä hakiessan.

Tietääkö kukaan hyviä keinoja/vinkkejä joilla saisin hoitohevoseni tottelevaisemmaksi?

7

89

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ensimmäisenä suosittelen valmennustunteja hevosen kanssa. Opettaja osaisi neuvoa paremmin, kun hän näkee hevosen ja miten se toimii missäkin asiassa. Mutta tuohon ryöstelykysymykseen voisi auttaa martingalit ellei sillä sellaista jo ole, tai alaturparemmi, edelleen ellei sillä sellaista jo ole. Neuvoisin myös ratsastamaan mahdollisimman paljon kaarevilla urilla, eli ympyröitä, voltteja, kiemurauria ja mitä tahansa muuta paitsi suoraa uraa. Vaihtele suuntia epäsäännöllisesti niin ettei se pysty ennakoimaan mitä sinä teet seuraavaksi. Silloin sen ei ole niin helppo alkaa kaahailla, kun se joutuu keskittymään johonkin muuhun. Jos huomaat että kohta hevonen aikoo ryöstää, käännä se niin tiukalle voltille kuin se pystyy kääntyään ja vaadi siltä nopeasti eri tehtäviä kunnes se rauhoittuu. Älä anna sille aikaa ajatella. Näillä tempuilla pääsee yleensä jo aika pitkälle. Kokeile ainakin.

      Tarhakäyttäytymiseen neuvoisin, että ala hakea hevosta tarhasta muistakin syistä kuin töihin. Hae se tarhasta ja vie talliin syömään vähän heinää. Tai harjaa se. Tai kun ruoho alkaa kasvaa, vie se nyhtämään meheviä korrenalkuja jonnekin sopivaan paikkaan. Tee sen kanssa mitä tahansa mikä on hevoselle kivaa, ja vie se takaisin tarhaan. Niin usein kuin viitsit. Sillä lailla se oppii ettei ole paha juttu vaikka ihminen tulisikin hakemaan sitä tarhasta, vaan että se voi olla kivakin juttu. Toki liikutuskin on hoidettava, mutta hae sitä tarhasta muistakin syistä mahdollisimman usein.

      Namien antaminen tosiaan helposti vain pahentaa asiaa jos hevosella on taipumusta näykkimiseen. Siksi en itse yleensä suosittele namien antamista, mutta toisinaan se on ihan paikallaan. Jos tarhassa on hyvä pohja, eli suomeksi sanottuna ei ole kurainen, voisit kokeilla mitä tapahtuu, jos laittaisit makupalan maahan lähellesi niin että hevonen näkee sen. Silloin se oppii, että läheltäsi löytyy jotakin hyvää, mutta jos niitä löytyy maasta, se ei niin helposti ala näykkiä vaatiessaan lisää. Aina parempi jos ilman namia pärjää, mutta jos niitä tarvitsee, älä anna niitä kädestä.

      Kannattaa tehdä niinkin että kun menet tarhaan ja hevonen tulee luoksesi, silittele sitä hetki ja pidä sitä hyvänä, ja kävele pois. Älä yritäkään ottaa sitä aina kiinni kun menet sen luokse. Opeta sille, ettet ole aina menossa hakemaan sitä työhön vaikka menetkin tarhaan. Käy vain tervehtimässä sitä, ja jätä se sitten rauhaan.

      Ja ole kärsivällinen! Tällaisten juttujen korjaaminen vie aina aikaa.

      • hdukcicif

        Kiitos vastauksesta :) pitää kokeilla noita.


    • poni---

      Edellä olikin muuten hyviä ohjeita, mutta ratsastukseen liittyen huomauttaisin tämän:

      Jos hevoselle ei ole opetettu pohjeapuja, on hyvin epäreilua siltä vaatia mitään ratsastuksessa. Ratsastuksessa nimenomaan kaikki perustuu istuntaan ja pohkeiden käyttöön, hevosta ei kuulu hallita suusta vetämällä.

      Niin kauan kun hevonen ei osaa pohjeapuja, älä sillä laukkaa, tee pohkeenväistöjä eikä edes mitään pieniä ympyröitä tai kaarteita. Ensimmäisenä tulee nimeomaan opettaa ne pohkeet.

      Sama koskee myös raippaa. On mahdollista että hevoselle ei ole senkään merkitystä opetettu. Hevonen pukittaa, koska se on todennut pukittamiesn parhaaksi (=hevosen mielestä oikea) ratkaisuksi raipan käyttöön.
      Raippa kannattaakin jättää tuossa vaiheessa kokonaan pois. Myöhemmin kun heovnen osaa ratsatuksen avut, voi raipankin sille opettaa.

      Niin ikään ryöstäminen johtuu tod.näk. siitä, ettei hevonen tiedä mitä siltä halutaan. Se vaan kokeilee mikä voisi olla paras ratkaisu päästä ikävästä tilanteesta pois.



      Itse hankkisin kunnon valmentajan tai mieluummin ratsuttajan, jonka avulla hevoselle opetetaan ratsuavut.

    • mörrinkäinen

      Totta tuokin, mutta jos hevonen ei ymmärrä pohkeita, se tuskin ymmärtää istuntaa yhtään sen enempää. Siinä vaiheessa ne ohjat ovat ainoa keino hallita hevosta. Ravurit yleensä pyrkivät nostamaan päänsä ylös, jolloin ne pääsevät kuolaimen yläpuolelle ja pakoon sen vaikutusta. Martingali estää sen ja pitää kuolaimen vaikutuksen siellä mihin se kuuluukin. Ja jos hevonen pyrkii aukomaan suutaan, myös väistääkseen kuolaimen vaikutusta, alaturparemmi on hyvä vaihtoehto. Kumpikaan ei tarkoita sitä, että hevosta kiskottaisiin suusta. Kas kun kaarevia uria voi ratsastaa pehmeälläkin kädellä.

      Nyt pitäisi tietää tarkemmin mitä aloittaja tarkoitti sillä ettei hevonen osaa pohjeapuja. Jos hevonen tietää mitä siltä pyydetään jos sitä puristetaan pohkeilla, se osaa perusavut, ja sen jälkeen sille on opetettava pohkeiden käyttö käännöksissä. Ja siihen taas auttavat juurikin ne kaarevat urat joista Lampinajadi mainitsi. Kaarevilla urilla hevonen oppii myös taipumaan, mikä on yksi ratsun perustaidoista, ja ne myös auttavat hillitsemään kaahailua. Sanon samaa kuin Lampinajadikin, paljon kaaria eri suuntiin, ja niiden lomaan lisäisin vielä siirtymisiä, ne parantavat kuuliaisuutta ja tarkkaavaisuutta.

      Mutta se valmentaja olisi tosiaan nyt ehdottoman tärkeä joka tapauksessa, siinä olen samaa mieltä kun muutkin.

      • poni--

        Itse pidän ehdottoman vääränä sitä, että hevoselta köytetään suu kiinni, jos se vastustelee kuolainta. Kuolaimen vastusteluun on aina syynsä. Hevosta ei MISSÄÄN VAIHEESSA kuulu hallita pelkällä ohjalla.

        Ratsukoulutus kuuluisi aloittaa niin, että pohjeavut opetetaan maastakäsin (opetetaan hevonen väistämään painetta kyljissä) ja aluksi taluttajan kanssa harjoitellaan pohjeavut ja istunnan merkitys.

        Jos ainut keino hallita hevosta on ohjat, on menty koulutuksessa pieleen ja olisi parempi aloittaa alusta.

        Ohjia kyllä käytetään apuna, mutta ei missään vaiheessa niin, että hevonen joutuisi väistämään kuolainta. Se, että hevonen aukoo suuta ja nostaa päätä kertoo epämukavuudesta eikä se kuulu hevosen koulutukseen.
        Kuolaimiinhan hevonen tulee totuttaa myös alkuun maastakäsin.



        Jos aloittajan heovnen ei tosiaan oikeasti osaa edes pohjeapuja on ensimmäinen vaihe opettaa se niihin ja istuntaan. Tämä tehdään suoralla uralla ja isoilla ympyröillä. Vasta kun hevonen osaa kääntyä pohkeesta ja istunnasta, voidaan lähteä opettelemaan esim. taipumista.


    • mörrinkäinen

      Hyvin vastattu muuten, mutta hevonen voi vastustaa kuolainta ihan vain siksikin, että se haluaa kulkea nopeammin kuin ratsastaja. Hevosen mielestä se voi ollakin riittävä syy vastusteluun, ja se on varsin tyypillistä mm kuumeneville hevosille. Vika ei välttämättä ole ratsastajassa tai esim vääränlaisessa kuolaimessa.

      Jos hevonen lähtee käsistä, sitä on turha yrittää pysäyttää istunnalla. Hevonen joka on päättänyt juosta, ei kuuntele istuntaa tai pohkeita pätkän vertaa, vaan se on pysäytettävä ohjilla. Toki taitava ratsastaja käyttää istuntaakin, mutta ohja sen hevosen siinä vaiheessa pysäyttää eikä istunta, vaikka se olisi miten hyvin koulutettu.

      Puhut oikeasta ja väärästä tavasta kouluttaa hevoselle pohjeapuja. Oletko siis itse joskus kouluttanut hevosen ratsuksi alusta asti? Kysyn siksi, että minä olen, ja voin niin ollen sanoa omakohtaisesta kokemuksesta, että se maastakäsin touhu on ollut yhtä tyhjän kanssa. Vaikka hevonen väistää nätisti painetta kyljessä ihmisen seistessä sen vieressä, se ei todellakaan välttämättä ymmärrä samaisen paineen merkitystä jos ihminen istuu sen selässä ja painaa sitä kylkeen jalalla. Pohje tuntuu kuitenkin aivan erilaiselta kuin käsi tai edes käsivarsi. Mutta kaipa ihmisillä on siitä erilaisia kokemuksia. Minä olen kokenut sen tyystin hyödyttömäksi.

      Avustajan kanssa se onkin toinen juttu. Hevonen oppii nopeasti, jos ratsastaja painaa kylkeä pohkeella ja ihminen avustaa maasta käsin, mutta että pelkästään maasta käsin... Turha vaiva. Istuntaakin on mielestäni turha opettaa erikseen, hevonen oppii sen automaattisesti koulutuksen edetessä, mutta kaipa ihmisillä on siitäkin erilaisia kokemuksia.

      Kuinkahan Kasiro on mahtanut kouluttaa omat hevosensa pohkeisiin?

      Mutta joka tapauksessa, jos joku nyt kumminkin on päätynyt tilanteeseen jossa hänellä on käsissään hevonen joka ei pohkeita ja istuntaa ymmärrä, se ei ole hänen vikansa, vaan sen joka alunperin on hevosen opettanut. Siinä tilanteessa ainoa keino hallita hevonen ovat ne ohjat, ja siitä on vain pyrittävä eteenpäin. On totta, että ne pohjeavut täytyy sille opettaa, mutta siinäkään ei ole yhtä ja ainoaa oikeaa tapaa. Minä olen päässyt hyviin tuloksiin kaarevilla urilla. Ensin laajoilla kaarilla, ja siitä sitten hevosen kehityksen mukaan pienemmillä ja pienemmillä.

      Ja mitä taas tulee niihin kaareviin uriin, niin eihän tässä kukaan ole sanonutkaan että hevosen pitäisi kääntyä pennin päällä. Se Lampinajadin mainitsema "niin tiukka voltti kuin hevonen pystyy kääntymään" voi olla vaikka kentän levyinen ympyrä, ellei hevonen pysty sen nopeammin kääntymään. Hänhän nimenomaan sanoi, että sen mukaan mihin hevonen pystyy. Hevonen joka ei taivu, ei todellakaan kykene kolmen metrin volttiin vauhdissa, siitä olen samaa mieltä. Mutta loivatkin mutkat eri suuntiin saavat hevosen kuuntelemaan, ja sekin auttaa siihen, että se oppii pohkeisiin nopeammin.

      Siitä olen kyllä samaa mieltä, että hevoset opetetaan kuolaimiin maasta käsin. Tosin tässä tapauksessa hevonen on epäilemättä niihin jo tottunut (kuolaimethan ne on ravureillakin) joten siihen puoleen tuskin tarvitsee puuttua. Mutta tokkopa sinä sitä tarkoititkaan.

      Mutta kuten on jo moneen kertaan todettu, se valmentaja olisi avainasemassa joka tapauksessa.

    • Kasiro

      Minä koulutan pohkeet selästä käsin. Ohjaavan pohkeen se oppii kun käännyn pois kaviouralta, eli painan ulkopohkeella samalla kun ohjaan sen sisään. Kääntävän pohkeen ( esim etuosakäännöksessä ) opetan koputtamalla raipalla takareiteen samalla kun painan pohjetta. Taivuttavan pohkeen kaarevilla urilla kuten Mörrinkäinenkin.
      Istuntaa käytän automaattisesti, ajattelematta sitä sen kummemmin joten hevonen oppii sen siinä sivussa.
      Maastakäsin opetusta en minäkään arvosta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1880
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1499
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      89
      1279
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      125
      1265
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1190
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      270
      999
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      952
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      107
      905
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      104
      857
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      46
      705
    Aihe