Epäilen, että kaverillani on ongelma ihonsa nyppimisen kanssa. Näen hänen tekevän sitä tosi usein ajatuksissaan, juttelun tai jonkun muun tekemisen lomassa. Nyppiminen on aiheuttanut hänelle haavoja ja mustelmia ihoon ja näyttää siltä, ettei hän osaa lopettaa.
Onko jollakulla omakohtaista kokemusta dermatillomaniasta? Pystynkö jotenkin auttamaan kaveriani? Tajuaako hän itse, jos hänellä on ongelma? Mikä dermatillomaniaan auttaa? Voiko siitä toipua täysin?
Dermatillomania
5
91
Vastaukset
- VoiToipua
Todennäköisesti taustalla on jotain fyysistäkin, joka aiheuttaa ihon oireet, joita voi ja tekee mieli nyppiä (oireilua tuskin olisi normaali-ihoisella). Kilpirauhasen vajaatoimintaa? Jodin puute liittyy kys. asiaan. Ihon puhdistus ja rasvaus menetelmät kannattaa muuttaa myös, esim ihon hilseilyä ja kutinaa voi hoitaa, samoin aknea. Vehnän ja maitotuotteiden (paitsi voin) sekä tomaatin (koisokasvien) välttäminen, ovat asioita, joita voi kokeilla ruokavalion osalta. Lisäravinteet saattavat olla myös tarpeen, etenkin, jos ruokavaliossa on vähän kasviksia, pähkinöitä ja siemeniä.
Kun edellä mainitut seikat on saanut kuntoon, nyppimiselle ei toivottavasti ole enää tarvetta, kun iho ei oireile. Tarvittaessa kannattaa pitää hanskat kädessä tai hakea ammattiapua. - Huolissaan
Hänen ihonsa ei oireile, vaan olisi ihan hyvässä kunnossa ellei hän nyppisi sitä.
- Anonyymi00003UUSI
Vaikuttaa dermatillomanialta. Itselläni ei ole diagnosoitu, mutta luulen että minullakin on se. Minun käsivarret, rintakehä ja selkä on täynnä punaisia jälkiä ja haavoja. Nypin myös kasvojani. Paidan selkään ja hihoihin jää veritahroja. Eikä se johdu mistään kutinasta tms. Olen vasta 13-vuotias, enkä oikein tiedä kuinka voisin auttaa, kun en oikein osaa auttaa itseänikään. Minulla kuitenkin on appi, jonka nimi on SkinAware. Siellä voi merkitä, kun on nyppinyt, että ymmärtää omaa toimintaa paremmin jne. Siellä on myös esim. hengitysharjoituksia ja muuta, sekä sieltä saa vertaistukea, kun muiden kanssa voi keskustella asiasta. Käytän myös fidget-leluja, esim. Picky Padeja, joista voi nyppiä helmiä irti. Rasvaan ihoani, ja leikkaan kynnet lyhyiksi, niin että nyppiminen on hankalampaa. Jos aiot ottaa asian esille kaverisi kanssa, muista olla hienovarainen, sillä tämä on aika arka aihe, ja aiheuttaa paljon häpeää. Kovasti tsemppiä kaverillesi, hän ei todellakaan ole ainoa joka kamppailee tämän kanssa! ❤️
- Anonyymi00004UUSI
Anonyymi00003 kirjoitti:
Vaikuttaa dermatillomanialta. Itselläni ei ole diagnosoitu, mutta luulen että minullakin on se. Minun käsivarret, rintakehä ja selkä on täynnä punaisia jälkiä ja haavoja. Nypin myös kasvojani. Paidan selkään ja hihoihin jää veritahroja. Eikä se johdu mistään kutinasta tms. Olen vasta 13-vuotias, enkä oikein tiedä kuinka voisin auttaa, kun en oikein osaa auttaa itseänikään. Minulla kuitenkin on appi, jonka nimi on SkinAware. Siellä voi merkitä, kun on nyppinyt, että ymmärtää omaa toimintaa paremmin jne. Siellä on myös esim. hengitysharjoituksia ja muuta, sekä sieltä saa vertaistukea, kun muiden kanssa voi keskustella asiasta. Käytän myös fidget-leluja, esim. Picky Padeja, joista voi nyppiä helmiä irti. Rasvaan ihoani, ja leikkaan kynnet lyhyiksi, niin että nyppiminen on hankalampaa. Jos aiot ottaa asian esille kaverisi kanssa, muista olla hienovarainen, sillä tämä on aika arka aihe, ja aiheuttaa paljon häpeää. Kovasti tsemppiä kaverillesi, hän ei todellakaan ole ainoa joka kamppailee tämän kanssa! ❤️
Huomasin juuri muuten, että vastasin aika vanhaan ketjuun. No, jos aihe on vielä ajankohtainen, toivottavasti neuvoistani oli apua! ❤️
- Anonyymi00005UUSI
Taustallani on mt-ongelmia, ja ne vaikuttavat joskus ikävästi terveydenhuollossa käydessäni siihen, kuinka minua kohdellaan.
Vuosia sitten jostain syystä minulta lähti suurin osa hiuksia, syystä ei tietoa. Olin kerran päivystyspotilaana somaattisista syistä, ei koskenut psyykeä, ei kaljuutta.
Loukkasi jokseenkin pahasti, kun lääkäri alkoi kysellä kaljusta (ei siinä vielä mitään), mutta hän kysyi aivan suoraan " onko sulla ollut sellaista nyppimistä ? ".
Kyllä siinä meinasi alkaa nyppimään, ilmeisesti taustatiedoissa näkyvät diagnoosit saivat hänet epäilemään nyppimisongelmaa, varmaan oletuksena, että nyppisin psyykkisistä syistä.
En yleensä herkästi loukkaannu, olen joutunut ottamaan vastaan jos vaikka mitä, mutta tuo sattui jotenkin arkaan kohtaan, huonolla hetkellä.
Ei se kivalta tunnu, kun menee aivan muista syistä lääkäriin, ja aletaan epäilemään hiusten nyppimistä. Kaikenlaista sitä elämä eteen tuokin, aina jotain uutta, ainoa, että enää ei oikein pysty yllättämään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Porvarimedia: Räsänen vei Lindtmanilta pääministerin paikan
Lisäksi suomalaiset ovat innostuneet tuhlaaman, koska kuluttavat inflaation verran enemmän rahaa. Eikö porvarimedialla702964Ruotsi laskee jälleen bensaveroa, Riikka irvailee tumput suorana
Euron bensa oli persujen vaalilupaus, mutta kohta alkaa olla kolmosella alkavia litrahintoja. Meanwhile in Sverige: "612558SE TAPAHTUI - Pekka Aittakumpu: Avioero
Perussuomalaisten kansanedusta Pekka Aittakumpu käy parhaillaan avioero prosessia. Aittakumpu on siviiliammatiltaan past1062240Anita ei saanut Heikkiä pihalle
Kemijärven kaupunginvaltuusto ei tehnyt tietoisesti laitonta päätöstä. Heikki johtaa kaupunginhallitusta yhäkin.851405Martina Aitolehden rinnalla nähty Matias Petäistö yllättää - Uusi aluevaltaus TV:ssä!
Matias Petäistö on tuttu Erikoisjoukot-realityn tiukkana kouluttajana. Hän on myös tuttu näky Martina Aitolehden parina,341256Emotionalisuuden puute.
Joillain ihmisillä ei vain ole sitä "jotain". Heille kaikki täytyisi "vääntää" rautalangasta. Mutta heistä ei vaan o185940Drone-epäily Uudellamaalla
Ihmisiä kehotetaan siirtymään sisätiloihin. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012008358.html86911Sait mut mies heikoksi
Yllätti tämä asia nyt kyllä. Olet ollut mielessä koko ajan. Ei riitä pelkkä kevät nyt syyksi. Veit jalat alta. Pannaan m83883Sofia Belorf esittelee Dubain kotinsa
Lääniä on kattohuoneistossa. https://www.is.fi/tv-ja-elokuvat/art-2000011999877.html143805Ei ole vaikea päättää kumpi
Hän on vaimomateriaalia. Sinä olet vain tuollainen pieni kiusankappale.. Revi siitä.52746