Kertausharjoituksista kieltäytyvät nuoret miehet

xezyl

Ei voi kuin ihmetellä ja vähän kauhistella samalla miten paskahousuja/epäisänmaallisia nulikoita oman ikäluokkani miehet ovat. Ovat työelämässä ja saavat viikonlopuksi kutsun kertausharjoituksiin. Mutta kun ei kiinnosta, niin tehdään sovitaan sitten pomon kanssa, että onkin menoa töissä juuri tuolloin (todellisuudessa ei ole) ja lähetetään lappu, että voi harmi kun ei nyt päästä tulemaan.

Sitä vaan mieluummin piereskellään kotona ja juodakin pitäisi ehtiä viikonloppuna, niin eihän tuollaisiin kertauksiin vaan ehdi! Ei voi myöskään maanpuolustustahto olla kovin vahva.

83

3985

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Reservissäollanjapysyn

      No eihän nyt koulutetut aika miehet vitsi lähteä leikkimään sotaa johonkin metsään. Ja pokkuroimaan joillekin pelelle joka on päättänyt jäädä puolustusvoimien palveluksen.

      Kapiaisena pitää olla vähän lapsen mieleinen jotta jaksaa joka päivä leikkiä kouluikäisten varusmiesten kannsa.

      jos ei ole vielä kasvanut aikuiseksi ja tykkää leikkiä näitä sota leikkejä. Niin ilmoitus vaan esikuntaan että olisi tulossa niin me muut voidaan sitte pysytellä kotona oikeissa töissä

      • rerrerere

        Kantahenkilökunnan suhtautuminen kertaajiin siis sotilaisiin on vähän erillainen kun suhtautuminen varusmiehiin. Ja metässä noita sotia ei enää käydä mutta noita kaupunki sotaharjoituksia on kovapanos ammuntana hivenen vaikeaa järjestää...


      • Minä__

        Lupaan puolustaa sinuakin vaikket sitä ansaitsekkaan sivarihomo.


      • ktviesti
        Minä__ kirjoitti:

        Lupaan puolustaa sinuakin vaikket sitä ansaitsekkaan sivarihomo.

        Totaalikieltäytyjiä en arvosta paskakikkareen vertaa. Tuskin heidän naisystänsä kutsuvat heitä miehiksi. Itse olen ikäni puolesta jo varareservissä. Kertausharjoituksiini työnantaja suhtautui positiivisella asenteella, maksoi palkan ja päivärahan erotuksen.


      • Ota_Huomioon
        ktviesti kirjoitti:

        Totaalikieltäytyjiä en arvosta paskakikkareen vertaa. Tuskin heidän naisystänsä kutsuvat heitä miehiksi. Itse olen ikäni puolesta jo varareservissä. Kertausharjoituksiini työnantaja suhtautui positiivisella asenteella, maksoi palkan ja päivärahan erotuksen.

        Aika moni ei arvosta sinunlaisiasi paskakikkareita senkään vertaa!


      • Ota_Huomioon kirjoitti:

        Aika moni ei arvosta sinunlaisiasi paskakikkareita senkään vertaa!

        Miinanpolkija (lue sivari) on ollut maailman sivu halveksittu olio.
        Hyvänä esimerkkinä toimikoon jehovan todistaja, joka saa(i) vapautuksen varusmiespalveluksesta vakaumuksensa perusteella, mutta yllättäen metsästys omalla tuliaseella kyllä maistuu.

        Meitä palvelleita on enenmmistö, joten ... Ota_Huomioon ... taisit hävitä tamänkin debaatin ja rajusti. ;-)


      • yt547
        44.Div kirjoitti:

        Miinanpolkija (lue sivari) on ollut maailman sivu halveksittu olio.
        Hyvänä esimerkkinä toimikoon jehovan todistaja, joka saa(i) vapautuksen varusmiespalveluksesta vakaumuksensa perusteella, mutta yllättäen metsästys omalla tuliaseella kyllä maistuu.

        Meitä palvelleita on enenmmistö, joten ... Ota_Huomioon ... taisit hävitä tamänkin debaatin ja rajusti. ;-)

        Armeijan käy enää noin 60% ikäluokasta ja tämä luku laskee joka vuosi.

        Myös ikäluokat pienenevät nopealla vauhdilla. Nykymenolla noin 20 vuodessa koko ameijassa on enemmän upseereita kuin rivimiehiä.


      • yt547 kirjoitti:

        Armeijan käy enää noin 60% ikäluokasta ja tämä luku laskee joka vuosi.

        Myös ikäluokat pienenevät nopealla vauhdilla. Nykymenolla noin 20 vuodessa koko ameijassa on enemmän upseereita kuin rivimiehiä.

        Sellainen on tutkimusten mukaan tendenssi, että laskussa on ... valitettavasti.
        Kaikkia ei kelpuuteta (laatua haetaan) ja osaa ei kiinnosta (motivaation puute).
        Noin se veteraanien perintö hiipuu.

        Kuten korkeasti kunnioittamani, jo edesmennyt Jalkaväenkenraali A. Ehrnrooth on sanonut ... "Kansa joka ei tunne menneisyyttään, ei hallitse nykyisyyttään, eikä ole valmis rakentamaan tulevaisuutta varten." Tuossa lauseessa lepää syvä viisaus.

        Kaikista tosiasioista huolimatta, en edelleenkään pidä sivaria missään arvossa, enkä tasan ole ainoa. Mielipiteeseeni mulla on täysi oikeus.


      • Progressive
        44.Div kirjoitti:

        Sellainen on tutkimusten mukaan tendenssi, että laskussa on ... valitettavasti.
        Kaikkia ei kelpuuteta (laatua haetaan) ja osaa ei kiinnosta (motivaation puute).
        Noin se veteraanien perintö hiipuu.

        Kuten korkeasti kunnioittamani, jo edesmennyt Jalkaväenkenraali A. Ehrnrooth on sanonut ... "Kansa joka ei tunne menneisyyttään, ei hallitse nykyisyyttään, eikä ole valmis rakentamaan tulevaisuutta varten." Tuossa lauseessa lepää syvä viisaus.

        Kaikista tosiasioista huolimatta, en edelleenkään pidä sivaria missään arvossa, enkä tasan ole ainoa. Mielipiteeseeni mulla on täysi oikeus.

        Sunulla on oikeus mielipiteeseesi, mutta muilla on myös oikeus pitää sitä vääränä.


      • Progressive kirjoitti:

        Sunulla on oikeus mielipiteeseesi, mutta muilla on myös oikeus pitää sitä vääränä.

        Juuh, niin on ... .


      • Anonyymi
        ktviesti kirjoitti:

        Totaalikieltäytyjiä en arvosta paskakikkareen vertaa. Tuskin heidän naisystänsä kutsuvat heitä miehiksi. Itse olen ikäni puolesta jo varareservissä. Kertausharjoituksiini työnantaja suhtautui positiivisella asenteella, maksoi palkan ja päivärahan erotuksen.

        En arvosta minäkään.
        Ei ihme että työnantaja hymyillen maksoi erotuksen kun se lukee ihan laissakin, sinäkin maksat hymyssäsuin laskusi


      • Anonyymi
        Minä__ kirjoitti:

        Lupaan puolustaa sinuakin vaikket sitä ansaitsekkaan sivarihomo.

        Mutsis puolusti anustaan kun sait alkusi...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutsis puolusti anustaan kun sait alkusi...

        Sun mutsis ei näköjään puolustanut ... ja tulos näkyy kaikille.


    • Naisissa_pelastuksemme

      Onneksi meillä on maanpuolustus haluiset ja tahtoiset naiset.Räkänokkia ja paskahousuja miestenhommissa tarvitakkaan.Yksikin toimintakuntoinen ja kykyinen nainen vastaa jo puoltakymmentä lökäpöksy äitinpoikaa.

      • huorat

        No hyvä. Menkööt suomihuorat sitten ottamaan luotia otsaan. Onkin niiden huorien vuoro.


      • Parempi_Turva

        No sä ainakin tunnet yhden semmoisen...Huoran..Oman äitis! Älä huorittele vastuuntuntoisia naisiamme,mees peiton alle teddynallen kaa siellä oot turvassa, kyllä Suomalaiset naiset suojelee sinuakin.


      • haistahuorapaska
        Parempi_Turva kirjoitti:

        No sä ainakin tunnet yhden semmoisen...Huoran..Oman äitis! Älä huorittele vastuuntuntoisia naisiamme,mees peiton alle teddynallen kaa siellä oot turvassa, kyllä Suomalaiset naiset suojelee sinuakin.

        Sinun äitisi se oli tyhmä kehitysvammainen natsihuora, ja se näkyy kaikessa mitä teet. Suomihuorat ne tässä piileskelee ja niin teet sinäkin.


      • ktviesti

        On jumalauta meininkiä, että parhaassa fyysisessä kunnossa olevat tyypit ruikuttaa kertauksiin joutumisesta. Ottakaa itseänne niskasta kiinni, ja suorittakaa velvollisuutenne. Ei pitäisi olla ylivoimaista, jos nuoret vapaaehtoiset naisetkin suorittavat koko palvelusajan.


      • kjnhbvgfcfbn
        Parempi_Turva kirjoitti:

        No sä ainakin tunnet yhden semmoisen...Huoran..Oman äitis! Älä huorittele vastuuntuntoisia naisiamme,mees peiton alle teddynallen kaa siellä oot turvassa, kyllä Suomalaiset naiset suojelee sinuakin.

        Vastuuntuntoisia naisiamme? Naisurheilijat olisivat kuntonsa puolesta varsin toimintakykyisiä tetsaajia, ampumahiihtäjät varsinkin. Mitäs sanot vaikka jonkun Kaisa Mäkäräisen kaltaisten vastuuntunnosta? Muijalla on kunto kohdillaan, sihti kunnossa, sukset pysyy jalassa ja vielä halu rääkätä itseään, mutta luuletko tällaisten koskaan hyödyttävän puolustusvoimia ominaisuuksillaan? Aivan, eivät vitussa mene inttiin, koska vetoavat sukupuoleensa ja tykkää mieluummin tavoitella itselleen kunniaa hiihtoladuilla. Näin vastuuntuntoista porukkaa nämä ihqut naikkoset. Sitten rapakuntoisia ja puolisokeita miehiä, joden motivaatio itsensä rääkkäämiseen on nollissa, pakotetaan Suomen armeijan selkärangaksi. Uskottava puolustus?


    • pargas

      Siis hetkinen...työ ei ole mikään este harjoitukselle,eli sen varjolla sieltä ei voi jäädä pois,vaikka olis kuin tärkee ukko työpaikallaan. Itellä ei ainakaan viimeksi(v95) mennyt tuo läpi. Kävin sen kertauksen tuol Paraisten suunnalla,ja ei paha reissu.

      • reserviläinen_x

        Näinhän se ennen meni. Itse jouduin 10 pv kertausharjoituksiin kriittisessä vaiheessa erästä projektia, vaikka esimieheni teki kirjallisen lausunnon, että en voi tulla! Ei auttanut. Kun tulin takaisin, niin kolme henkilöa oli otettu tilalleni (suunnittelu mitä olin tehnyt oli ok, mutta viimeistely jäi minulta, sen nuo kolme hoitivat). Menetin työpaikkani. Ja firmalle tuli kovat sakot, koska projekti näin myöhästyi aikataulusta. Oman työurani suunta muuttui, kun jäin työttömäksi, en enää palannut noihin tehtäviin (mihin minulla oli korkeakoulutus). Rahallisesti hävisin ainakin 100 000 markkaa. Lisäksi, kun olin työttömänä, muutama vuosi aiemmin tapahtunut tyttöystävän itsemurha palasi kummittelemaan ja ajauduin mömmöihin ja olin vähällä kuolla itsekin..

        Kyllä rauhan aikana armeijan kapiaisten pitää ymmärtää, että tosielämä ja sotaleikit on kaksi eri asiaa. Työelämä on totta eikä kapiaisilla ole oikeutta tuhota kenenkään työuraa tai elämää vain jonkun sotaleikin takia! En voi arvostaa tällaisia tyyppejä, joilta puuttuu todellisuudentaju, heille kuuluisi myös vahingonkorvausvelvollisuus aiheuttamistaan tuhoista, esim. tässä tapauksessa yhteensä satoja tuhansia markkoja (eikä kaikkea voi edes mitata rahassa)

        ps. tuosta harjoituksesta jäi muutama hauska muisto, mutta kun seuraukset oli mitä oli, niin päällimmäisenä kuitenkin järjestäjien idioottimaisuus (mitä jos joku veisi heiltä heidän työuransa tuosta vain..)


      • Anonyymi
        reserviläinen_x kirjoitti:

        Näinhän se ennen meni. Itse jouduin 10 pv kertausharjoituksiin kriittisessä vaiheessa erästä projektia, vaikka esimieheni teki kirjallisen lausunnon, että en voi tulla! Ei auttanut. Kun tulin takaisin, niin kolme henkilöa oli otettu tilalleni (suunnittelu mitä olin tehnyt oli ok, mutta viimeistely jäi minulta, sen nuo kolme hoitivat). Menetin työpaikkani. Ja firmalle tuli kovat sakot, koska projekti näin myöhästyi aikataulusta. Oman työurani suunta muuttui, kun jäin työttömäksi, en enää palannut noihin tehtäviin (mihin minulla oli korkeakoulutus). Rahallisesti hävisin ainakin 100 000 markkaa. Lisäksi, kun olin työttömänä, muutama vuosi aiemmin tapahtunut tyttöystävän itsemurha palasi kummittelemaan ja ajauduin mömmöihin ja olin vähällä kuolla itsekin..

        Kyllä rauhan aikana armeijan kapiaisten pitää ymmärtää, että tosielämä ja sotaleikit on kaksi eri asiaa. Työelämä on totta eikä kapiaisilla ole oikeutta tuhota kenenkään työuraa tai elämää vain jonkun sotaleikin takia! En voi arvostaa tällaisia tyyppejä, joilta puuttuu todellisuudentaju, heille kuuluisi myös vahingonkorvausvelvollisuus aiheuttamistaan tuhoista, esim. tässä tapauksessa yhteensä satoja tuhansia markkoja (eikä kaikkea voi edes mitata rahassa)

        ps. tuosta harjoituksesta jäi muutama hauska muisto, mutta kun seuraukset oli mitä oli, niin päällimmäisenä kuitenkin järjestäjien idioottimaisuus (mitä jos joku veisi heiltä heidän työuransa tuosta vain..)

        Tuleehan ne kutsut hyvissä ajoin etukäteen, eli pitäisi kai ne työt ehtiä järjestää sen mukaan? Ja miksi et ottanut yhteyttä ammattiliittoon, ei työntekijää voi kertausharjoitusten vuoksi erottaa.

        Tosin en menisi itsekään jos vain sen pystyisin välttämään jos nyt ei ihan sotatila olisi. Nuorena erehdyin armeijaan menemään mutta toista kertaa sitä vahinkoa ei tapahdu. En ole idealistinen pasifisti ja maksan mieluusti veroja siitä että sinne sopivammat sen käyvät, mutta ei se vain kaikkien juttu ole, jos missä tahansa koulussa tai työpaikassa ihmiset kohtelisivat toisiaan samalla lailla niin joutuisivat leivättömän pöydän ääreen.


    • DrugFreedom

      Jos kertauskutsu tulee. Menen sinne kyllä, mutta lääke, kannabis ja amfetamiini päissäni.

    • ldlgphödlfkrkfk

      Kellä on ollut viikonlopun mittainen kertausharjoitus? Sillon ainakin tuntus aika turhalta...

    • Reservinkieltäytyjä

      Ohi On!

      Kertausharjoituksiin ei tarvitse osallistua enää koskaan kun ilmoittaudut reservinkieltäytyjäksi, ohjeet löytyy täältä: http://akl-web.fi/reservi

      Suosittelen lämpimästi kaikille nuorempana asiaa syvällisemmin ajattelematta varusmiespalveluksen suorittaneille. :)

      • ktviesti

        Suosittele lämpimästi ihan mitä vaan. Minun työyhteisössäni aikanaan moista kieltäytymistä olisi katsottu aika arveluttavana. Mistä hitosta moisia kieltäytyjä tyyppejä oiken ilmaantuu.


      • Reservinkieltäytyjä
        ktviesti kirjoitti:

        Suosittele lämpimästi ihan mitä vaan. Minun työyhteisössäni aikanaan moista kieltäytymistä olisi katsottu aika arveluttavana. Mistä hitosta moisia kieltäytyjä tyyppejä oiken ilmaantuu.

        Nuoriso on näinä päivinä fiksua ja valistunutta väkeä, jotka ymmärtävät oman etunsa päälle. Nykyään on onneksi tämä internet, josta on helposti saatavilla tietoa vaihtoehdoista. Ennen aikaan ei näin ollut ja moni joutuikin tiedon puutteessa vain lammasmaisesti alistumaan kohtaloonsa.


    • Ålke

      Mitä siitä oikeasti seuraa jos todellakin menee kertaaman ja alkaa siellä pössyttelemään?

    • Spolli

      Ei vaan jaksa leikkiä. Suomi vois lopettaa koko armeijan, koska meitä ei uhkaa kuin massatyöttömyys ja terroristit. Säästyis rahaa talouden parantamiseen. Venäjän hyökätessä ohi on ne ajat, kun viholliset marssivat jonossa kuin kanat ammuttavaksi. Me ei tolla leikkikoululla tätä maata puolusteta. Kaikki kunnia veteraaneille he tekivät kovan työn, mutta ajat ovat muuttuneet, eikä noilla eväillä enää sotia voiteta.

    • Killenicke

      Puolustusvoimat tekisi hienosti, jos kerättäisiin tietokanta kertausharjoituksiin halukkaista ja vain näitä kutsuttaisiin harjoituksiin. Nyt osa valittaa, ettei pääse ja osa kieltäytyy.

      • KolmasKategoria

        Itseäni ei ole koskaan kutsuttu (25 v. palveluksesta) kertauksiin. Tässä vaiheessa olen jo kahden vaiheilla kiinnostaako enää vai ei.

        Maan tapa on ollut,että "käy intti ja unohda". Unohtaminen on ollut molemminpuoleista.
        Tavallaan hyvä, että nyt muistutetaan olemassaolosta, mutta hiljainen tauko on ollut niin pitkä, että vahinko lienee jo tapahtunut. Koulutuksen sisältö on vanhentunut ja kaikesta kaihoisasta nostalgiasta huolimatta taidot ruosteessa tai nykytarpeisiin epäolennaisia. Harva kunnoltaan tai terveydeltään enää on A- tai edes B-luokkaa. Listoja ei ole vain missään vaiheessa "siivottu", ellei asianomainen itse ole ilmoittanut esikunnalle vammautumisestaan tms. palveluskelpoisuutensa huonontumisesta.

        Tämän reserviläiskirjerumban jälkipyykkinä esikunnat saavat varautua monen reserviläisen yhteydenottoon, jossa he enemmän tai vähemmän kiistävät aiotun sijoituksensa ja vaativat siihen muutosta. Joku kaivannee aktiivisijoitukseen, joku toinen kokonaan pois listoilta.


    • nnxnxnfnfkkfmn

      Ihmiset alkaa ajattelemaan itse ja se on hyvä asia! Reservinkieltäytyminen on lisääntynyt räjähdysmäisesti. Miksi pulliaisen, jolla on pankin omistama talo ja sen pihalla ruosteinen toyota, pitäisi alkaa eliitin etujen puolesta sotimaan? Sotikoon itse, nehän ne sodat järjestääkin. Normaalilla älyllä varustettu vaihtaa tuossa tilanteessa asuinmaata.
      Tuleehan samalla jotain vastinetta sille pakkoruotsin opiskelullekin..

    • Menkäävain

      Sen kun menette mina en tätä paskamaata puolusta.

      • makoilensovalla

        Hyvin kirjoitettu.


    • Bror-Erik

      Reserviläiset eivät tosiaan ole innostuneita ärhäköitymään natomielisten sotaleikkeihin.
      Itsekin paskat nakkaan kertauksille jollei natohullun upseerijuntan puuhastelulle pistetä
      kertastoppia ettei suomalaisten tarvitse hävetä näitten kapitulanttien möläytksiä.

    • Eroa-armeijasta.fi

      Ne on isämmaallisia!

    • Evakonpoika

      Isoisä kaatui Kannaksella. Perhe tuli evakkona, mutta heitä pidettiin ryssinä.
      Ostivat korvauksilla talon Espoon ja Kauniaisten rajalta. Paikallisesta kaupassa ei suostuttu myymään edes maitoa suomeksi.
      Puolustaisinko näitä rasisteja, jotka pettivät puolustuksen Mannerheim linjassa. No en.
      Sivarit eivät mene rintamalle. Homot vaativat tasa-arvoa, mutta monikaan ei aseeseen tartu. Antaisinko poikieni hengen heidän puolustamiseen? No en.
      Suomeen virtaa pakolaisia, jotka pakenevat sotaa. Puolustaisimmeko heitä. Ei pakenisimme sotaa Islantiin.
      Olimme hyvin Isänmaallisia ja vietimme Itsenäisyys päivää suurena juhlana.
      Nyt pojat eroavat reservistä, kun ei ole mitään minkä puolesta taistella.
      Sotilaallinen yhteistyö Ruotsin kanssa on suomalaisten sotilaiden uhraaminen.
      Ruotsi antaisi vain hävittäjiä ja laivoja. Suosittelen välitöntä antautumista, jos hyökkäys tulee idästä. Ei saa olla fasisti ja rasisti ja vastustaa venäläisiä.

      • Tää_on_niin_kuultu

        En ole rasisti mutta......


      • Anonyymi

        "Isoisä kaatui Kannaksella. "

        Olis vaan laiskimus noussut ylös ja jatkanut matkaansa.


    • rgergrgr

      Kertausharjoituskäskyt (anelut) lähetetään kirjattuina kirjeinä. Vinkki: Älkää hakeko niitä postista lainkaan. On erittäin vaikeaa todistaa käräjäoikeudessa, että teille olisi mitään kirjeitä koskaan lähetettykään. Tekeehän postikin jakeluvirheitä ja kirjeitä päätyy vääriin osoitteisiin. Hupsista heijaa.

      Minut haastettiin käräjille vastaajaksi, mutta 2 viikkoa ennen pääkäsittelyä puolustusvoimat perui rangaistusvaatimuksen ja syyttäjä suostui käräjien peruuttamiseen.


      Älkää noutako pv:n paskapapereita postista.

    • Evakonpoika

      Mielenosoituksissa kannetaan kylttejä: Welcom refugees.
      Minun kylttini on Welcome russians!

    • hgtyulmbvc

      Miksi pitää kerrata tän paskamaan puolustamista kun täällä ei ole mitään puolustamista vai onko korkeat verot,köyhien päähän potkiminen,rikkaiden ja poliitikkojen veronkierrot ym. veroparasiitien salliminen,mamujen,mustalaisten ja maanviljelijöiden elättäminen,näitä pitäs muka puolustaa hoh hoh tervetuloa vaan mistä ilmansuunnasta tahansa valtaajat,ei tavallisen ihmisen elämä ainakaan paskemmaksi muuttuisi.

    • PelikoneetSäppiinHetkeks

      Osalla selkeä asennevamma, toreilla kyllä tapellaan jopa porukalla heikompia vastaan, mutta kun pääsisi ikätovereiden kanssa toiminnallisiin harjoituksiin verestämään muistoja, eikä vaan pelikoneiden lumoissa, niin ei ollakaan enää niin "kovia". Valtion piikkiin ja töistä saa vapaata.

    • Mävaan12

      Taitaa olla MPK harjoitus kun viikonlopun mittainen. Ne ovat ihan turhia. Ei kukaan järkevä käytä aikaa sellaiseen.

    • eergergrg

      Havunoksa ja sadeviitta suojaa ydinlaskeuman jälkeiseltä säteilyltä puolustusvoimien mukaan. Ohjusiskua vatsaan voi kaivaa suojaksi puolen metrin poteron.

      Ei kai kukaan täysijärkinen kuuntele tosissaan tuollaista "koulutusta"?

      • sjfhgyewtwu

        Ei sitä kuunnellakaan. Sitä katsellaan. Itse olin laivastossa 1983, ja siellä oli mies poterossa sadeviitta päällään. Sitten kantahenkilökunnan kouluttaja käski miehen nousta poterosta, ja opasti:

        "Nyt otatte sen sadeviitan sivuun, ja alatte harjata havunoksalla ydinlauskeuman jäämiä vaatteistanne." (Aivan kuin harjaisi lunta pois, mutta ydinlaskeuma vain ei näy niinkuin lumi)

        Siinä sitä oli näyttöä kuinka ydinräjähdyksestä selviää. Itsellä koko ajan havunoksat valmiina ovenpielessä siviilissäkin.

        Nyt on oikeaoppinen varustautuminen ydinlaskeumaa vastaan ihan täällä siviilissäkin.

        Ihme kyllä en huomannut laivalla ollessani että siellä olisi varustauduttu oikeaoppisesti näiden havunoksien kanssa. Yhtään havunoksaa en laivalla ollessani nähnyt.


    • SEolIrIStO

      Minä en osallistu aseeliseen konfliktiin jos joku yrittää tänne pyrkiä. Haen kyllä aseen ja olen "puolustamassa maata" mutta ammun itseni.

    • JouniJokaTtIedi

      Sen jälkeen käskyt eivät enää mene perille eikä minua lasketa vahvuuteen.

    • rjeraiobjeiob

      Suomalaisen pahin vihollinen on toinen suomalainen. Venäläiset tai muut kansallisuudet eivät ole hallinnollisesti alistaneet minua, ainoastaan suomalaiset ovat.

      Suomalaiset ovat uhanneet minua vankilalla, sakoilla , ylimääräisillä laskuilla, veroilla, tariffeilla, alveilla ja häädöillä. He ovat kiusanneet minua ja nauraneet epäonnelleni, kun olin heikoilla. Vitun suomalaiset. Olen jaloillani ja minulla on nykyään "maallista mammonaa", joten kosto on oleva suloinen. Kierrän veroja. Sodassa tappaisin omaa kansaani surutta.

      • maisteri882

        Aamen.


      • Anonyymi

        Tuohan on maanpetturuutta.


    • KukinTablaaTavallaan

      Armeija kannattaa ottaa silleen tosissaan että jättää sen ns. omaan arvoonsa :)

    • ergergrg

      Pakkotyöarmeija kannattaa jättää omaan arvoonsa ja olla menemättä sinne. Mies ei alistu.

    • fdasfdadsfasdf

      Ja ei voi kun ihmetellä aloittajan asennetta. itse olen ollut kertaamassa viisi kertaa ja joka kerta olen todennut saman ei mitään järkevää tekemistä josta kaikille olisi hyötyä eikö kertausharjoitusten tarkoitus ole että siellä kerrataan jo opittua ja opitaan jotain uutta kehittävää.

      Lisäksi mitä tulee kalustoon siellä nauretaan jo omissakin joukoissa tuollaisille laitevanhuksille joilla tosipaikan tullen ei ole mitään tekemistä nykymaailman kanssa
      edelleen eletään käsky ja asenteissa sekä ilmapiirissä sotien aikaista aikaa.

      järjen käyttö ei sallittua. esimiesten osittaista mielivaltaa ei saa asettaa kyseenalaiseksi. tavallisella ihmisellä ei siellä ole minkäännököisiä ihmisoikeuksia!!

      Puolustusvoimat itse edelleenkin tutkivat tekemisensä ei voi olla puolueetonta ja rehellistä ja asiastahan on faktaa menneiltä vuosikymmeniltä vaikka kuinka

      Siis mitä tehdään kertausharjoituksilla joissa ei ole mitään muuta tarkoitusta kuin kantahenkilökunnan viihdyttäminen!!

      • HerrMajor

        Kommenteistasi päätellen et ole ollut kertaamassa tai jos olet, olet sitten urputtanut kaikesta ja kieltäytynyt tekemästä mitään ja näin saanut esimiehet menettämään hermonsa. Nimittäin kertauksissa ei ole mitään preussilaista pokkurointia vaan ihan asiallisen reipas meininki. PV:n kalustosta et taida tietää mitään, vanhaakin on kyllä käytössä uudemman lisäksi, mutta jos katsoisit joskus uutiskuvaa, niin kyllä maailman sotatantereilla on paljon käytössä 60- ja 70-luvun kalustoa, vaikka epäsuorassa tulessa ja joukkojen kuljetuksessa.
        Itsellä on noita päiviä tullut tuollaiset luokkaa 80 ja lähden mielelläni, jos vaan vielä kutsutaan. Uutta on kiva oppia ja voipi työmurheet unohtaa muutamaksi päiväksi. Vähän kuin aktiiviloma!


    • reipaskertaaja

      Ymmärrän ja jopa hivenen kunnioitan ihmisiä jotka kieltäytyvät armeijasta (riippuen tietysti täysin kieltäytyjän olemuksesta), mutta että kertausharjoituksista? Jos ei armeijasta ole kieltäytynyt, niin mitä sitä hyödyttää enää kertauksista kieltäytyminen?

      Kohdalleni varmaan sattui tavallista paremmat kouluttajat koska ymmärsin asiat huomattavasti paremmin ja reilun viikon koulutus, antoi enemmän eväitä matkaan kuin mitä varusmiesaikana vuodessa. Myös koulutuksen tahti oli verkkainen ja viikkoon oli tiivistetty todella monipuolisesti toimintaa. Armeijasta tuttu päällystön ylimielisyys loisti poissaolollaan. Ja rahaa hommasta jäi käteen jopa enemmän kuin mitä töistä saan.

      • SuomiPettääAina

        Toivottavasti kukaan nuori ei mene enää armeijaan tuhlaamaan aikaansa isänmaan puolesta joka on heidät pettänyt!


    • asddfdddf

      Tämä ei ole enää meidän maa. Miksi sitä pitäisi silloin myöskään puolustaa? Miksi toisaalta isänmaallisuus on kiellettyä, mutta toisaalta pitäisi mennä tapattamaan itsensä isänmaan vuoksi?

    • GameÖveri

      Ymmärän tämänkin mitä puolustettavaa maallamme enään on kun pohja putoaa jo tämän maan hallituksen toimeksiantojen ja toimintojen vuoksi.
      32- vuotta reservin aktiivi tekijä ei enää lunta on tullut tupaan koko tämän ajan jakson ajan seistessä tämän isänmaallisuuden takana. Kun on menty EU, jäseneksi lakkas isänmaan asiat pikkuhiljaa kiinostamasta..

      Hyvin ymmärän tämän päivän selkeesti ajattelevia suomen nuoria miehiä,sillä maatamme ohjaa naiset ja rajan ulkopuoliset tahot miten sitten soditaankaan loppujen lopuksi häviten antautuen yms.
      Peli on loppu.

    • SiinähänPuolustatte

      Mitä puolustettavaa on suomalaisissa? Ei mitään.Miksi puolustaa kateellista kansaa joka ei vedä yhtäköyttä vaan haukkuu toisiaan aina kun voi? Kiitos ei,minun puolestani suomi saa kaatua kun aika tulee ,,,eihän itselläni ole centtiäkään kiinni muutenkin romahtaneessa maassa...Veikkaampa että aikas moni on häipynyt maasta kun kutsu käy. Ennemmin ampuu itsensä kun alkaa pelastaa suomea porvareille mitkä on kusseet silmään koko ajan.

    • Kok.joht.Uraliinmenossa

      Mites me kokoomuslaiset saaraan Suomi suureksi, kun ketään ei sotaväki kiinnosta?

      • Kokoomus_petturit

        Kokoomus on suomen syöpä ja syyllinen myös romahtaneeseen maanpuolustus haluun.


      • joskohtaniistäoiskaan
        Kokoomus_petturit kirjoitti:

        Kokoomus on suomen syöpä ja syyllinen myös romahtaneeseen maanpuolustus haluun.

        Kepuloiset taas haluavat mammanpojat jo 16 vuotiaana auton rattiin,ei riitä enään rattoriralli kylillä lannan lentäessä renkaista.Semminkään ehi miestenkouluun.


    • tarkka-ampuja

      Kommentoidakseni kommentteja totean että itse arvostan totaalikieltäytyjät
      korkealle, heissä on miestä tuhat kertaa enemmän kuin suolipalstalla nimettöminä
      uhoavilla massan mukana vaikka avantoon menevillä urputtajilla.
      Itse olen armeijani aikanaan käynyt ja sotilasvalani vannonut.

      Natolle ja USA;lle en ole valaa vannonut enkä sitä koskaan tekisikään.

      On varsin totta että viimeaikaiset hallitukset ovat tehneet parhaansa sen uskon
      häivyttämiseksi että tämä olisi meille kaikille puolustamisen arvoinen maa.

      Kokoomus on todellakin kansakunnan syöpä.

      • eiuskoisi

        "Natolle ja USA;lle en ole valaa vannonut enkä sitä koskaan tekisikään."

        Minä en ole matujen puoustamiselle vannonut valaa eikä niiden kuuluisi noin suurena laumana olla täällä. Armeijan olisi pitänyt estää maahan pääsy. Suomi on siis jo pettänyt reserviläiset.

        Entinen koti-uskonto-isänmaapuolue on tosiaan nykyinen isänmaanpetturipuolue. Raha ja valta menee Suomen ja suomalaisten edelle.


      • Here_We_Go_Again
        eiuskoisi kirjoitti:

        "Natolle ja USA;lle en ole valaa vannonut enkä sitä koskaan tekisikään."

        Minä en ole matujen puoustamiselle vannonut valaa eikä niiden kuuluisi noin suurena laumana olla täällä. Armeijan olisi pitänyt estää maahan pääsy. Suomi on siis jo pettänyt reserviläiset.

        Entinen koti-uskonto-isänmaapuolue on tosiaan nykyinen isänmaanpetturipuolue. Raha ja valta menee Suomen ja suomalaisten edelle.

        "koti-uskonto-isänmaa"

        Uskonto on kehitetty hyväuskoisille ja lapsenmielisille ihmisille jotta heitä voitaisiin ohjailla.

        Isänmaa on taas järjetön abstrakti käsite.

        Armeija-uskovaiset ovat taas todellisuudesta irtaantuneita ja sotaelokuviin hurahtaneita ihmisiä joilla ei ole omaa elämää.


      • Anonyymi
        eiuskoisi kirjoitti:

        "Natolle ja USA;lle en ole valaa vannonut enkä sitä koskaan tekisikään."

        Minä en ole matujen puoustamiselle vannonut valaa eikä niiden kuuluisi noin suurena laumana olla täällä. Armeijan olisi pitänyt estää maahan pääsy. Suomi on siis jo pettänyt reserviläiset.

        Entinen koti-uskonto-isänmaapuolue on tosiaan nykyinen isänmaanpetturipuolue. Raha ja valta menee Suomen ja suomalaisten edelle.

        Harhaisia ihmisiä....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Harhaisia ihmisiä....

        Todellakin ... ellei jopa psykoottisia.


    • Petetty-kansa

      Miksi puolustaa maata mistä kuitenkin tulee muutettua pois kokonaan? Älytöntä. Vittuako se enää poismuuttanutta liikuttaa tuhoutuuko joku paska suomi...

    • Gilbert

      Toisaalta, jos on työelämässä tai yritystoiminnassa mukana, niin silloin ei ole varaa mennä kertausharjoituksiin. Köyhät ja työttömät menee sinne. Ei työssäkäyvät tai rikkaat.

    • Toisaalta, jos on työelämässä tai, jos on yritystoiminnassa mukana, ja monet ovat laskeneet, että kuinka paljon se tulee maksamaan tai tässä tapauksessa voidaan puhua, kuinka paljon menettää rahaa. Toisaalta työttömillä on varaa mennä kertaamaan, kun ei niillä ole muutakaan tekemistä.

    • livahdit-kortsusta

      Aloittaja on joku ruikkupaska jonka voi vetää pöntöstä alas...

    • sivari-aho

      Onneksi viime sodissa suomalaiset olivat miehiä eivätkä mitään halla-ahoja.

      • juhasipiläonhomo

        Sinä oletkin perseen-kyrpä-aho. Keskustalainen runkkupaska.


    • gfghbv

      En ole koskaan saanut kertauskutsua. Mutta jos sellainen tulise, niin en menisi. Olen ajatellut liittyä reservinkieltäytyjiin, mutta en liity, koska se tarkoittaisi pakollista 5-päivän turhaa koulutusta Lapinjärvellä.

      Eli reservissä olo voittaa kieltäytymisen siihen asti kunnes kutsu tulee ja sitä ei ole tullut. Mikäli kutsu tulisi hakisin psykiatrilta vapautuksen.

    • osaan_jo_kaiken

      Harjottelee mitä muka?
      Ei jaksa lähtee pitää kipinää herroille upseereille ja ali sellaisille.

    • Ristinummelaane

      Hiukkavaara 2/84 ja kertaus Kajaanissa kesällä -94. Mukava reisu, näki monta inttikaveria ja Itsenäisyyspäivänä sain korpin natsan :).

      • Anonyymi

        Niillä natsoillahan tekeekin paljon....


    • naurettava-armeija

      Kertaukset totaalista vitun leikkimistä jolla ei tee mitään.Jos asiat otettaisiin vakavasti niin aseen saisi omaksi kertauksen jälkeen...nyt koko touhu on juopuneiden kapiaisten suojatyöpaikan ylläpitämistä.

    • Anonyymi

      Mut koulutettiin , Tappajaksi 80 luvun vaihteessa. paskoin mettään ja pystyin olemaan sissi 138 päivää mettäss'ä 330 palvelus päivästä. opin ampumaan vaikka 500m päästä
      kommunistin pallit pois. sain tehdä kaikkea hyvää, josta on mulle ollut apua siviili elämäs. kunnioita muita lähimmisiä ja kaikkea mikä on tärkeetä. mut älä kunnioita niit'ä joka on sulle väärää ja vihollista. nyt tää hallitus on sitä, ja tään suomen suunta. nyt oon kohta 60 kymppinen mut ase pysyy vielä käres ja riuku perseen alla. Älä pasko sinne mihin muut jo on paskontanu.

    • Anonyymi

      Niin ja olen samaa mieltä . jos annetaan ase, niin miksei se saa olla mukana koko loppu elämän. pamppu ei tee sotilasta onnelliseksi. ja ei pampulla suomea puollusteta. Armeija joka ei luota soturiinsa on hävinnyt jo alkavan sodan. Jos sotilas on jonkun kepin kanssa vartios, se ei ole puollustusvoimat. se on kuin akkojen kapinan huseeri.
      Ennen vielä sotilaalla 80 luvun alus oli oikea ase ja.kovaa piipus. Armeija joka marssii
      kuvitelmilla ei oo armeija. kun sota alkaa. tähän tää suvakki sotaväki on ajautunut.
      Sille nauraa kaikki muut armeijat. JOS EI MIHELLE ,LUOTETAASETTA, MIHIN SE ON MUKAMAS KOULUTETTU, EI se oon sotilas. se on luuseri jo eläessään.

    • Toisaalta, monilla voi olla sellainenkin tilanne, että jotkut ovat täysiä rappioalkoholisteja. Viinapullon sisältö kiinnostaa enemmän kuin kertausharjoitukset, eikä heistä ole kertausharjoituksiin.

    • Anonyymi

      "Raaseporin tasoristeysturmaa ajetaan nyt KKO:hon – näin syyttäjä kommentoi epäreiluksi moitittua rikosjuttua"

      "Apulaisvaltakunnansyyttäjä Jukka Rappe pitää tapausta onnettomana sattumuksena varusmiehelle, mutta muistuttaa silti hänen vastuustaan kuljettajana."

      Jukka Rapelle kovennettua!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      2501
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1980
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1958
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1766
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1530
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe