Pienten alle 28" jalkaisten vanhenpien veneiden markkinat ovat ja tulevat olemaan täysin tukossa, huonokuntoisempien hinnat tulevat puolittumaan vielä nykyisestä lyhyessä ajassa ja parempienkin kohdalla tilanne on sama mutta niille saattaa vielä löytyä ostaja. Huonokuntoisemmista on tulossa kaatopaikkatavaraa hyvää vauhtia. Esim Avance 24 veneitä on pelkästään nettiveneessä tarjolla lähes 20 olemattomalla vaihtuvuudella.
Mitä tulee veneiden hintoihin isompien veneiden osalta on suunta sama eli tällä hetkellä ei kannata maksaa veneestä sen enempää mitä se Euroopassa keskimäärin maksaa. Euroopan osalta on huomioitava se, että siellä pyyntihinnat ovat hyvin lähellä myntihintoja, Suomessa tilanne nähdään siten, että hinnassa on aina tinkivaraa riippumatta onko vene oikein vai väärin hinnoiteltu.
Vanhojen veneiden hinnoista
39
100
Vastaukset
- nuurdikki
Toiveajattelua
- kommarivaltio
Aloitus on täysin irti todellisuudesta. Tässä maassa on maailman kovimpiin kuuluva verotus ja hintataso., miten kuvittelet nuoremmilla sukupolvilla olevan varaa edes avance 24:ään, jos koko elämä eletään muutenkin velaksi?
- kommariko
Varallisuutta löytyy, innokkuutta ei. Katso miten nuoret aikuiset törsäävät asuntoihin, autoihin ja matkoihin. Purjehdusharrastus on laskeva laji ja toisaalta aloittajatkin haluavat parempaa mukavuutta kun pieni vene, vaikkapa Avance 24, pystyy tarjoamaan.
- purjehtia
kommariko kirjoitti:
Varallisuutta löytyy, innokkuutta ei. Katso miten nuoret aikuiset törsäävät asuntoihin, autoihin ja matkoihin. Purjehdusharrastus on laskeva laji ja toisaalta aloittajatkin haluavat parempaa mukavuutta kun pieni vene, vaikkapa Avance 24, pystyy tarjoamaan.
"parempaa mukavuutta"
mitä mukavaa on mökkeilyssä? - pankinrahoilla
kommariko kirjoitti:
Varallisuutta löytyy, innokkuutta ei. Katso miten nuoret aikuiset törsäävät asuntoihin, autoihin ja matkoihin. Purjehdusharrastus on laskeva laji ja toisaalta aloittajatkin haluavat parempaa mukavuutta kun pieni vene, vaikkapa Avance 24, pystyy tarjoamaan.
"Katso miten nuoret aikuiset törsäävät asuntoihin, autoihin ja matkoihin"
Velaksi monet, kiitos kommunistivaltion.
http://www.findikaattori.fi/fi/28
"
Kotitalouksien velkaantumisaste oli vuoden 2014 lopussa 122 prosenttia
" - kommariko
Tanskassa sama luku on 255%, Alankomaissa 222% jne. ja veneitä löytyy. Suomessa maksetaan asuntolainoja hartaasti, monessa muussa maassa ei.
- joonäinon
"Tanskassa sama luku on 255%, Alankomaissa 222% jne. ja veneitä löytyy."
Noissa maissa on myös kova verotus. Tästä voimmekin päätellä, että suomessa, tanskassa ja alankomaissa pääasiassa julkinen sektori hankkii veneitä toisilta ryöstetyillä rahoilla. - Kaatikselle
Irti rodellisuudesta? - Tutkii vaan markkinoita ja huomaa että todellisuudessa ollaan - Ei mee kaupaksi pikkupaskat.
- skipper_joe
Käytännön markkinatutkimusta tuli tehtyä viime viikolla. Myin pienemmän veneeni pois. Kolme kyselyä, kaksi kävi paikan päällä ja yksi teki kaupat. Hinta, hiukan alle kymppitonni, oli toki kohdallaan ja vuosien varrella päivittämääni varustusta en
yrittänyt rahastaa ostajalta. Ostajat olivat nelikymppinen pariskunta, joilla lapset
jo isoja aikaa uuteen harrastukseen. Uskoisin että edelleen hyvin pidetyillä
pienillä veneillä joilla voi aloittaa harrastuksen on kysyntää. Kaikki eivät halua
aloittaa isolla ja sitoa pääomaa vaikka varallisuutta olisikin. Ja uutena noita
merikelpoisia pikkuveneitä kuten Avance 24/245 ei juuri ole saatavissa. - taisitnäinunta
Ei tainnut olla akateeminen pariskunta kun jo tuossa iässä oli lapset varttuneet.
- skipper_joe
taisitnäinunta kirjoitti:
Ei tainnut olla akateeminen pariskunta kun jo tuossa iässä oli lapset varttuneet.
Itse asiassa oli ja lapset tulleet teini-ikään ja omat menot. Kyllä kolmekymppiset akateemiset hankkivat lapsia.
- väliaikaista
just joo. Kyllä on kiinnostusta. Tiedän itsekin monta "kuolaavaa", jollle Avance olisi unelmavene. Mutta ostopäätöksiä ei ole tehty. Ei ne markkinat mihinkään ole kadonneet, rahankäyttö vaan on näinä aikoina tarkempaa. kyllä se siitä.
- taastätäsamaa
Onko tama joku trollitehdas, wannabe -purjehtija, joka määräajoin yrittää mollata markkinoita. Voihan toki yrittää netissä synkistellen puhua markkinahinnat alas, kun ei omat rahat riitä unelmaveneeseen. Tai piätisikö yrittää tehdä jotain sille tulopuolelle?
Voisiko tama rutisija mennä ostamaan sen euroveneensä halvalla, ja jatkaa sen haluamansa suomiveneen ostamisen välttämistä. Mutta ennen kaikkea lopettaa se pyyntihibtaruikutus.- Oma_vene
Jep, samaa mieltä, säälittävä tyyppi.
Minäkin jäin miettimään hieman mahtipontisen aloitusviestin motiivia. Se kai on käynyt kaikille selväksi etteivät veneet käy kaupaksi. Mitä sitten? Ei sillä ole merkitystä kuin niille, jotka ovat venettään myymässä.
- kkjjrh3hr
"Huonokuntoisemmista on tulossa kaatopaikkatavaraa hyvää vauhtia."
ja monesta uudesta myös, huomaa uusissa esim puiset reunalistat, ennen sentään halvoissakin oli alumiiniset, nyt ei enää kalliissakaan.
http://www.bavaria-yachtbau.com/sailing-yachts/vision-line/vision42.html - gfherty345
Hakekaa ruotsista.
Helppoa ja halpaa. - Bossu
Täysin päinvastainen kehityssuunta on jo alkamassa. Nythän on todettu, että mökit eivät enää kiinnosta nuoria, koska he eivät halua sitoutua sen elinikäiseen kunnostukseen. Ja mökit ovat kalliita, kun niissä kuitenkin ehditään viettää vain pari viikkoa. Vene sopii satunnaiseen käyttöön paljon paremmin. Veikkaan siis, että asuttavien veneiden kysyntä kasvaa pian rajusti, kunhan talous lähtee liikkeelle. Ja ensin hankitaan pieniä ja halpoja veneitä. Toki eniten moottoriveneitä, mutta myös purjeveneitä. Ja kunnossapito ostetaan yrittäjiltä.
- 10-14
Epäilenpä, että analyysisi ei perustu mihinkään tutkimukseen vaan silkkaan mutuun.
- TS36
Saattaa olla, että näin käy. Nyt on nähtävissä, että rannoille kertyy käyttämättömiä, pieniä purjeveneitä. Sinne ne rapautuvat vähitellen. Kannattaisi myydä ne pois (halvalla) ja saada ne uudelleen käyttöön ennen lopullista tuhoa.
Niiden purjehduskuntoon saattaminen vaatisi melkein koko veneen korjaamista. Se ei ole taloudellisesti kannattavaa tai mielekästä mitenkään. Sisustus lähes kokonaan, moottori, purjeet, kaikki köydet ja lukot, elektroniikka, sähköt, yms yms. Lopputuloksena on vanha (naikainen) vene, jossa on paljon kalliita, uusia osia.
Hiukan suurempi kokoluokka ehkä tulee säilymään (YLI30 jalkaiset), koska niitä lukumääräisesti vähemmän ja potentiaalia kunnostukseen enemmän. - fdgwerty234576
Suomalaisten veneet on kansallisaarteita.
Ruotsissa samat veneet saa jopa 1/4 hinnalla.
Eihän se ole tyhmä joka pyytää.
Ja kun hätä tulee niin sitten hintakin menee kohdilleen. - bavarist
Enpä tiedä koskeeko tämä erityisesti pieniä veneitä.
Kolme vuotta sitten AV36:sistä pyydettiin jopa 50 t€. Ruotsissa yksi myynnissä nyt (aiemmin oli toinenkin):
http://www.blocket.se/stockholm/Avance_36_59709459.htm
Suomessa:.
http://www.nettivene.com/purjevene/avance/592550
Yleisesti veneiden hinnat ovat tulleet alas, myös pyynnit (33 - 39 jalkaa). Vaikuttaa siltä, että vain hyvin harvat veneet enää pitää hintansa hyvin. Esimerkkinä voisi mainita FG 36 ja vaikka Bava match, joiden pyyntihinnat ovat yllättävän kovia. Myös Arconat vaikuttavat olevan aika kovissa hinnoissa.
Toisaalta jostain syystä kaikkien veneiden hinnat kasvavat kummasti suomessa. Yksi esimerkki on FG 37, jonka pyynti oli muistaakseni Hollannissa n. vuosi sitten 60 t€ ja sama vene on nyt myynnissä suomessa 78 t€.
Tietysti veneiden kunto vaikuttaa paljon. Mutta voisi kuvitella, että kun veneen tuo suomeen saksasta, tanskasta, ruotsista tms. niin ei se kunto ainakaan hetkessä parane. Rättejä yms. voi uusia, mutta puhutaan kuitenkin tonneista, eikä kymmenistä tonneista.- fågeli
Nuo Avancet kuuluu samaan sarjaan kuin pari reippaasti päivitettyä Albin Novaa, jotka viipyi myynnissä vain muutaman päivän. Samoin kaksi Hansen 331. Eiköhän ne olisi Suomessakin myyty nopeasti vastaavilla hinnoilla ja varustelulla. Bavoissa yms. hintataso on ihan sama kuin Suomessa.
- Kristian1
Nettiveneessä on veneitä jotka ovat olleet myynnissä jo vuosia. Sinällään ihan kelpo pelejä, mutta eivät vain mene kaupaksi. Suomen paras venevälitysmeklari Blue Ocean on myynyt tänå vuonna kaksi venettä. Viime vuonna meni kaupaksi sentään 27 venettä. Purjevenekauppa seisoo ja syynä on mitä ilmeisimmin liian korkea hintataso. Sama ongelma on osin asuntoamrkkinoilla. Vain hyvällä paikalla olevat oikein hinnoitellut asunnot menevät kaupaksi.
Vaikein myytävä purjevenetyyppi on 80-luvun laatuvene jota ei ole uudistettu. Hintapyyntö voi olla 60-70 k€ ja veneeseen pitää päivittää moottori, purjeet patjat ja elektroniikka. SIihen palaa helposti 25-30 k€.
Sinällään on ihan hienoa jos joku uskoo, että näiden usein yli 30 vuotta vanhojen veneiden kohdalla alkaa tulevaisuudessa ostobuumi. Itse en ikävä kyllä usko. Jokaisella on toki oikeus pyytää veneestään juuri sellainen ninta kuin haluaa eikä se muille kuuluu.- Bavarist
Olen ihan samoilla linjoilla. Usein pyyntihinta on hinta, joka veneellä pitäisi olla uudistusten jälkeen. Muutamista jo myydyistä veneistä kun olen myyjien kanssa jutellut, niin toteutuneet hinnat ovat jopa 30 t€ alemmat, kuin pyyntihinnat.
Pahinta on, jos kyseessä on vene jossa on 20 - 30 vuotta vanha tiikkikansi... siihen palaa helposti 10 - 20 t€. - Enhioparkettiakaan
Bavarist kirjoitti:
Olen ihan samoilla linjoilla. Usein pyyntihinta on hinta, joka veneellä pitäisi olla uudistusten jälkeen. Muutamista jo myydyistä veneistä kun olen myyjien kanssa jutellut, niin toteutuneet hinnat ovat jopa 30 t€ alemmat, kuin pyyntihinnat.
Pahinta on, jos kyseessä on vene jossa on 20 - 30 vuotta vanha tiikkikansi... siihen palaa helposti 10 - 20 t€.Mitä sille tiikkikannelle 20-30 vuodessa mahtaa tapahtua? Jotain rakenteellista ongelmaa, joka todella pitää korjata täysremontilla vaiko esteettistä kulumaa, jonka joku haluaa ehkä uusia, jotta se näyttäisi uudelta?
- saumat_rapistuu
Enhioparkettiakaan kirjoitti:
Mitä sille tiikkikannelle 20-30 vuodessa mahtaa tapahtua? Jotain rakenteellista ongelmaa, joka todella pitää korjata täysremontilla vaiko esteettistä kulumaa, jonka joku haluaa ehkä uusia, jotta se näyttäisi uudelta?
Itse asiassa ison tiikkikannen kunnostus maksaa sen parikymppiä. Minulle se maksoi liki tonnin verran työkaluihin ja useamman satasen materiaaleihin, eli primeriin ja kittiin. Työtunteja kyllä kului paljon, mutta vastaavasti laiturilla melkein jokainen ohikulkija pysähtyi kehumaan näköä.
- 10-14
Se on kyllä aika pahasti, jos moottorin, patjaston ja elektroniikan päivitykseen saa tuhlattua 25000 euroa. Moottori asennettuna pitäisi mennä alle kymppitonnin, patjastot ja elektroniikka yhteensä noin viiteen tonniin.
- Kristian1
Ja sitten kun lisäät siihen vielä purjeet niin ollaan siinä 25000€ suuruusluokassa.
- nomoneynoboat
Ainoa hyvä puoli tässä toistuvassa hintaruikutuksessa on se että venehintojen "manipulointi" ei ole niin paha juttu kuin osakehintojen.
- Toiveikaspurjehtija
ON ihan loistavaa jos näin olisi. Jos vaan lama menisi menojaan kun uudet tuulet puhaltavat politiikassa ja kaltaiseni ahkeran huippuammattilainen saisi taas töitä, niin toki ostaisin juuri pikkuveneen. Mökin lisäksi. Voinhan sen Ruotsistakin hakea mutta kätevintä olisi jos täältä saisi yhtä halvalla.
- OstaAvanceNyt
Veneissä pätee sama kuin autoissa, ei auta vaikka kuinka rakastaisit tai olisit uusinut vanhaa pikkupurkkiasi, toki sen avulla sen saa myydyksi huonommin varustellun rinnalla mutta hintaan sillä ei ole kuin marginaalista arvoa, ainoastaa uusi (ei esim 10 vuotta vanha) kone vaikuttaa enemmän!
- vm37_omistaja
Veneissä juuri mikään ei päde niin kuin autoissa. Lentokone olisi monin verroin parempi verrokki. Vanha auto on vain vanha auto, kunne siitä joskus kymmenien vuosien kulutta tulee entisäinti- ja museointikohde. Vene ja lentokone sen sijaan pysyvät käyttökapineina niin pitkkän, kun vain niitä ylläpidetään. Joskus sitten paljon auton museointi-ikää myöhemmin niistäkin tulee näyttelyesineitä. Tosin satavuotiaita veneitä näyttämisen lisäksi myös käytetään.
- 14-16
Et siten ole katsonut lentoturmaohjelmia Fox-kanavalta. Lentokoneilla on tietty elinikä vaikka kuinka niitä huoltaisi. Jatkuvat nousut, laskut ja paineen vaihtelut tekevät tehtävänsä. ja niitä ei todellakaan voi korjata vaikka olisi minkälainen huoltoseuranta.
- historiansiivet
Ilma-aluksilla on yleensä tarkka dokumentoitu käyttöhistoria takanaan. Jokaisella ilm-aluksen osalla on ns. saattokortti mukanaan, joka seuraa sitä osaa kunnes se osa tai laite romutetaan. Ilman tuota korttia tuo osa/laite on ilmailu teknisesti täysin arvoton eikä sitä saa lentokoneeseen asentaa.
Käyttötarkoituksen mukaa voidaan lentokonetta "korjata" lähes loputtomasti ja pitää sitä lentokelpoisena, mutta "eläkelläisenä" sitä ei kannata korjata kaupalliseen liikenteeseen. Yksityis ja ns. Restricted käytössä voidaan hyvinkin vanhoja koneita käyttää. Vert. historic class autot.
Otetaan esimerkiksi siiven pääsalko, joka korrodoituneena usein vie koneen "hautuumaalle", koska sen vaihtaminen on erittäin kallista - mutta ei mahdotonta. Tunnen erään tapauksen, jossa koneen valmistaja olisi lähettänyt ko. osan ilmaiseksi vaihtoa varten, jos vaihtoon olisi haluja löytynyt.
Nykyisin käytössä olevilla ainetta rikkomattomilla laitteilla voidaan korroosio ja väsymisvauriot havaita ja suunnata korjaukset ajoissa oikeisiin paikkoihin - edellyttäen että ne tutkimukset tehdään. - vm37_omistaja
14-16 kirjoitti:
Et siten ole katsonut lentoturmaohjelmia Fox-kanavalta. Lentokoneilla on tietty elinikä vaikka kuinka niitä huoltaisi. Jatkuvat nousut, laskut ja paineen vaihtelut tekevät tehtävänsä. ja niitä ei todellakaan voi korjata vaikka olisi minkälainen huoltoseuranta.
Vielä ne WW1 aikaiset koneet lentävät. Itse en ole lentänyt 40-lukulaista vanhemmalla moottorikoneella tao 50-lukulaista vanhemmalla purjekoneella. Vanhuuttaan hajoavat koneet ovat äärimmäisen harvinaisia tapauksia. Siksi ikä ei olekaan tekijä lentokelpoisuutta arvioitaessa.
Näkemykseni on ehkä erilainen, koska se ei ole peräisin telkkarista. - vaatimukset
historiansiivet kirjoitti:
Ilma-aluksilla on yleensä tarkka dokumentoitu käyttöhistoria takanaan. Jokaisella ilm-aluksen osalla on ns. saattokortti mukanaan, joka seuraa sitä osaa kunnes se osa tai laite romutetaan. Ilman tuota korttia tuo osa/laite on ilmailu teknisesti täysin arvoton eikä sitä saa lentokoneeseen asentaa.
Käyttötarkoituksen mukaa voidaan lentokonetta "korjata" lähes loputtomasti ja pitää sitä lentokelpoisena, mutta "eläkelläisenä" sitä ei kannata korjata kaupalliseen liikenteeseen. Yksityis ja ns. Restricted käytössä voidaan hyvinkin vanhoja koneita käyttää. Vert. historic class autot.
Otetaan esimerkiksi siiven pääsalko, joka korrodoituneena usein vie koneen "hautuumaalle", koska sen vaihtaminen on erittäin kallista - mutta ei mahdotonta. Tunnen erään tapauksen, jossa koneen valmistaja olisi lähettänyt ko. osan ilmaiseksi vaihtoa varten, jos vaihtoon olisi haluja löytynyt.
Nykyisin käytössä olevilla ainetta rikkomattomilla laitteilla voidaan korroosio ja väsymisvauriot havaita ja suunnata korjaukset ajoissa oikeisiin paikkoihin - edellyttäen että ne tutkimukset tehdään.Puurunkoista kangaspäällysteistä WW1 veteraanilentokonetta on helpompi uusia, tuskin sellaisille rakenteille on määritelty lentotuntimääriä? Niille matkustajakoneille joissa on paineistettu matkustamo ja rakenteille määritelty lentotuntirajat olisi rakennettava koko runkokin uudestaan. Alkuperäisestä lentokoneesta jäisi tuskin paljon mitään kun siivetkin pitäis vaihtaa.
- Pilot49
Kyllä lentokonevertaus on aika hyvä, kun ajatellaan vanhoja veneitä. Paineistamattomat yleisilmailukoneet ovat erittäin pitkäikäisiä. Niille ei ole määritelty mitään maksimikäyttöikää. Esim. jotkut 40-50-luvun Piper Cupit tai peruscessnat ovat tänä päivänä edelleen aivan käyttökelpoisia päivitettyinä. Paineistetut likkennejetit ovat toinen juttu. Niiden kohdalla varaosien saatavuus ja taloudellisuus ovat ikää rajoittavia tekijöitä.
- seppomartti
Autoni vm on 1974, vene 2006, potkurikone 1938. En oikein ymmärrä, miksi niin erilaisten lsitteiden huolto- ongelmista pitäisi kinata.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik174963MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar1022531Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5781881- 101874
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1141608Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671217Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331158Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill31008Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o641007Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt2191000