Katupöly leijuu taas. Ei vaaraa

EttäMäPelkäsin

15

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • wqedxqwqqq

      Jos kaikki ajaisi nastarenkailla niin hiekoitustarve olisi aika vähäistä, hiekoittaa tarvitsisi vain tiettyjä paikkoja, ei kokonaisia teitä uudestaan ja uudestaan.

      • Suolauksen tarvekin vähenisi huomattavasti.


      • mielenvikaiset.hoitoon

        Ja vielä parempi, jos niillä ajettaisi ympäri vuoden. Silloin ei tarvitsisi teitäkään korjata.


      • totta.kuin.kirkonrotta
        mielenvikaiset.hoitoon kirjoitti:

        Ja vielä parempi, jos niillä ajettaisi ympäri vuoden. Silloin ei tarvitsisi teitäkään korjata.

        Totta, teitä tuhoava suolaus ja hiekoitus jäisi pois. Ilmastokin parantuisi huomattavasti.


    • potkukelkalla

      Joten nastarenkaat pakollisiksi, kitkat,suolaus ja hiekoitus historiaan.

      • älyttömiäjuttuloi

        Niin hölmöltä kuin se näyttääkin, mutta muistaakseni katuja suolataan keväällä ja jopa kesälläkin, jotta ei olisi katupölyä. Huvittavin tapaus tien suolaamisesta oli viime juhannuksen aikaan, kun suolan levittäjä ajoi vastaan seiska tiellä.


    • mielenvikaiset.hoitoon

      Hyvin sanottu tuossa jutussa, että ongelmaan kaksi ratkaisua ja toinen voi olla kova paikka, pitäisi vaihtaa kitkarenkaisiin. Se olisi todella kova paikka näille äidin pelokkaille pikku tytöille, jotka puoli vuotta nastoilla ajavat, kun niin pelottaa.

    • a.matsoni

      Katupölyssäkö ei ole mitään henkeä uhkaavaa? Minun käsitykseni mukaan tiedemiehet ovat asiaa tutkineet ja tulleet siihen tulokseen, että paljon ihmisiä kuolee vuosittain ennenaikaisesti katupölyn takia Suomessakin.

      Se on tietenkin tilastollinen tutkimusmenetelmä, mutta sen antamaa tulosta ei ole syytä epäillä ja väheksyä. On keinoja vertailla erilaisia tilastoja ja päästä pätevään tilastolliseen lopputulokseen, johtopäätökseen.

      On vain vaikea osoittaa ketkä yksittäiset ihmiset ovat kuolleet enneaikaisesti katupölyn takia. Sen takia sitä ei ilmeisesti oteta niin vakavasti kuin liukastumalla kaatuneet. Sellaiset henkilöt voivat osoittaa vammansa liukastumisen aiheuttamaksi ja vaatia korvauksia esim, taloyhtiöltä ja/tai kaupungilta, ja siksi hiekoitushiekkaa kylvetään oikein urakalla koko talven ajan, että varmasti riittää, varmaan ainakin puolet siitä määrästä on turhaa.

      En tiedä kumpi aiheutaa enemmän terveyshaittaa katupöly vai liukastumiset, jos hiekoitus lopetettaisiin tai sitä vähennettäisiin merkittävästi, järkeistämällä hiekoitusta.

      Sekään neuvo ei mene parile että hiekotettaisiin vain kapea kaista jalkakäytävästä jota pitkin kulkisivat ne jotka liukastumista pelkäävät.

      Ihan järjetöntä että nastarenkaita saa käyttää niin kauan, ja kun aikarajat ion asetettu niin kaikki huonosti ajavat, pelkäävät, kuskit penee nastat alle ekasta sallitusta päivästä viimeiseen sallittuun päivään, oli keli mikä hyvänsä.

      Nasta-aikaa pitäisi etelässä, ainakin Helsingissä, lyhentää molemmista päistä. Toki jos tulee aikainen lumi syksyllä tai myöhäinen keväällä säännöstä saa poiketa. Niinhän nytkin on -. "jos olosuhteet vaativat".

      Jotenkin pitäsis saada järjestetyksi niin että renkaan vaihto oli helpompaa, että vaihdettaisiin kelin mukaan useammin kuin vain 2x vuodessa. Eihän pitkiä kalsareitakaan/villahousujakan pidetä kevääseen asti ekoista pakkasisita jos välillä pakkanen hellittää. Kelin mukaan vaihdellaan pikkukalsareita ja pitkiä kalsonkeja.

      Vaihtuuhan F1:sissäkin renkaat muutamassa sekunnissa. Mutta miten en järjestäisi, että kumien vaihto olisi helppoa ja halpaa? Voisiko vaikka kerrostaloyhtiö hoitaa jotenkin asian asukaidensa osalta?

      Järjetöntä jos tulee syksyllä lunta, nastat alle, sitten tulee lumeton talvi, ja ajetaan kuitenkin Helsingissä kevääseen asti nastoilla. Jos ajelee vain pk-seudulla isoilla teillä niin nastoja ei tarvita juuri koskaan.

      Osaiskohan joku, vaikka Nokian "testihuijari" Renkaat kehittää sellaisen nastarenkaan jossa voisi säädellä nastoja. Vetää nastat tarvittessa sisään, ja kun tulee loikas keli niin nappia painamalla nastat esiin sopivasti portaaton säätä tiettyn maksimiin. Poliisi valvoo että nasta sisälle vedettynä, kun keli sen sallii.

      Mulla ei ole korttia, joten voitte vapaasti haukkua mun ehdotukset lyttyyn, ja sanoa että en tiedä mistään mitään. Mutta katupölyn joka tapauksessa näen ja tunnen, eli siitä jotain tiedän. Se on pirullista.

      • Tekniikka_on_jo

        Tekniikka on jo olemassa, jolla talvirenkaisiin saadaan nastat esiin liukkaalla ja nastat 'sisään' kun liukasta ei ole. Hinta vain on niin korkea, ettei sitä saada lanseerattua.

        Parempi olisi tietysti automatiikka, joka huolehtisi nastojen esiintulosta, kun liukkautta havaitaan. Jos jää kuljettajan vastuulle, niin ylivarovaiset ajaisivat aina nastoilla ja omaan ylivertaiseen ajotaitoonsa uskovat sankarikuljettajat taas eivät nastoilla ajaisi laisinkaan, ettei vaan leimautuisi 'surkeaksi' kuljettajaksi.


    • a.matsoni

      Tänään oli ihan kauhea katupölypäivä Helsingissä. Kuivaa ja aurinkoista ja tuultakin kohtuullisesti, suut ja silmät täynnä pölyä ja aurindossa sen pölyn näkeekin hyvin, ilma siitä sakeana. Alan jo ymmärtää aasialaisten "naamareita".

      Ne, osa heistä, käyttää niitä kyllä Suomessakin säällä kuin säällä, bakteereita ja viruksiako ne kammoavat ja pelkäävät?

      Minusta alkavat katujen pesun Hesassa aina liian myöhään ja se on liian hidastaa, pienellä sateella kosteella kelillä se olisi hyvä tehdä. Vaikka koneissa olisiki kastelumahdollisuus, niin ei se aja ihan samaa asiaa, kuin pieni sade tai kosteus.

      Nytkin on kotikadullani, sen kävelykatuosuudella muutamana päivänä poistettu hiekkaa mutta vain osin, en tajua miksi, tekisivät kerralla kunnolla puhdasta.

      • HiekkaOnBonusKukkarossa

        Espoossa hiekoittajat ovat ottaneet kaikki mehut itsestään syksyn ja talven aikana. Ei niillä enää ole voimia alkaa puhdistaa jätöksiään. Ja hiekkaa riittää, kun tyyli on se, että jokaisen lumisateen jälkeen kaikki paikat täytyy kuorruttaa sepelillä, vaikka täytyy olla aika fakiiri, jos kuivalla pakkaslumella onnistuu kaatumaan.


      • Kjell.Y.Pippelström
        HiekkaOnBonusKukkarossa kirjoitti:

        Espoossa hiekoittajat ovat ottaneet kaikki mehut itsestään syksyn ja talven aikana. Ei niillä enää ole voimia alkaa puhdistaa jätöksiään. Ja hiekkaa riittää, kun tyyli on se, että jokaisen lumisateen jälkeen kaikki paikat täytyy kuorruttaa sepelillä, vaikka täytyy olla aika fakiiri, jos kuivalla pakkaslumella onnistuu kaatumaan.

        Se on tosi ihanaa ottaa kundilta mehut...


      • hiemanOntuvaa

        aasialaiset käyttävät maskia silloin kun itsellä on pöpö etteivät levitä sitä muihin.


    • kuspäistäTuohua

      Meillä firman pihassa on niin paksu sepelikerros ettei asfalttia näy eikä tunnu.

      • Täysin_mahdollista

        Ota huomioon, että autot voivat ruutua etsiessään kaatua ilman sepeliä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ketä tietää

      Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      45
      5851
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

      Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      48
      5346
    3. Onko kaipaamallasi

      Naisella silikonit 🤔
      Ikävä
      48
      3718
    4. Näytitpä taas niin hyvältä!

      Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      14
      3675
    5. Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?

      Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise
      Vimpeli
      96
      3346
    6. Veikeä Satu

      Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      31
      3126
    7. Oletko nyt

      Onnellinen mies naisesi kanssa?
      Ikävä
      59
      2884
    8. Rakastatko?

      Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      57
      2740
    9. Mikä haluat olla kaivatullesi?

      1. Kaveri 2. Ystävä 3. Panokaveri 4.puoliso 5 jokin muu
      Ikävä
      53
      2400
    10. Kosiako meinasit?

      Voi sua rakas ❤️
      Ikävä
      38
      1854
    Aihe