Keliakia ja silti syö viljaa

Mietteetttt

Hei! Jos on keliakia, niin kuinka vakavaa on silloin tällöin syödä vähän viljaa? Onko seurauksena vain ikävät fyysiset oireet, vai voiko esim. yks pari pullaa per puoli vuotta aiheuttaa jotain todellista, suurta tuhoa? Koska kyllähän esim jos tietämättään sairastaa keliakiaa ja syö normaalisti, niin silti pysyy hengissä ja ihan hyvässä kunnossakin.

16

3010

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mietivielä

      Muita viljoja kuin vehnää, ruista ja ohraa voi syödä ihan vapaasti :)
      Ja kyllä, tuokin määrä voi aiheuttaa sen että sinulla on jatkuva tulehdus suolistossa, joka taas estää ravintoaineiden imeytymisen ja altistaa vakaville sairauksille, kuten syövälle.

    • Viljatonta

      Luulen että jos kerran puolessa vuodessa syö vehnäpullan, niin ei se jatkuvaa tulehdusta voi suolistoon aiheuttaa.

      Monellakin, jolla keliakia on todettu ja joka on ryhtynyt gluteenittomalle ruokavaliolle dramaattinen muutos parenpaan tapahtuu terveydentilassa jo kuukaudessa. Suomessa on tuhansia keliaatikoita, jotka eivät tiedä olevansa sairaita. He saavat tästä jouhtuen erilaisia autoimmuunisairauksia, joita hoidetaan toisenlaisin lääkkein ja sairauden aiheuttaja jää diagnosoimatta. Tällaisia sairauksia ovat mm. reuma, hermosäryt, kilpirauhasen vajaatoiminta ehkä jopa adhd yms. neurologiset poikkeavuudet.

      Silti en kylläkään ymmärrä, miksi haluaisit syödä pullan kerran puolessa vuodessa. Ei se nyt niiiin hyvää ole. :D

    • Keliakia

      Haloo !!! Keliakiaa sairastava ei syö vehnäpullaa , ei ohraa, ei ruista !! Suolinukka tuhoutuu samantien..miksi leikkiä näin vakavalla sairaudella ?? !! Kyllä verenpaine nousi !!

    • keliaakikko

      Keliaakikot eivät voi syödä murustakaan gluteeniviljoja!! Monella tulee heti oksennus, ripuli ja hirveät vatsakivut. Nämä kestää jopa viikon. Lisäksi suolinukka vaurioituu ja vasta-aineet nousee ja niiden parantuminen vie jopa kuukausia.

    • keliaakiikko

      Jos haluaa että suolinukka palautuu niin ei yhtään viljatuotteita.Muuten voi pahimmassa tapauksessa tulla vaikka syöpä.

    • asiaaa

      Hei kaikille! Olen miettinyt vaihtaa ruokavaliotani täysin gluteenittomaksi. Keliakiaa ei ole koskaan todettu mutta aina kun syön gluteenia sisältävää ruokaa niin aineen vaihdunta hidastuu, tulee ummetusta ja ripulia samana päivänä, masennusta yms. Kilpirauhasen arvot on katsottu moneen kertaan. Olen harkinnut menemistä kokeisiin. Minusta gluteenittomasta ruokavaliosta hyötyisi moni vaan asiasta ei koskaan puhuta tarpeeksi. Kannustetaan just syömään täysjyväviljaa?! No just ei se oo sen parempi. Hyvä että aloin tekemään muutoksia ruokavaliossani koska painonikin on noussut todella todella paljon ja sekin ärsyttää. Maito tuotteitakaan en syö. Inhottaa kun täällä suomessa kannustetaan pienestä pitäen juomaan aivan älyttömästi maitoa (mikä aiheuttaa aivan kamalaa liman eritystä) ja syömään paketillisen leipää tosi lyhyeen aikaa (täh mitä vittua leipää eihän se ole edes hyvää)?? Leipä on ihan turhinta turhaa paskaa mistä ei saa paljoo mitään ravintoa. Jos syötte leipää kaksi palaa niin saatte vähäksi aikaa nälän pois. Kun se sitten kohta tulee takaisin mikä aiheuttaa iltasyöpöttelyä. Kun juotte terveellisen smoothien ja syötte esim kaksi paistettua kananmunaa niin saa siitä jo hyvänen aika paljon enemmän!!! Herätkää ihmiset oikeesti jotain leipää?? Ettekö te rakasta itseänne? Miettikkää. No jos sitä leipää on hitto pakko saada niin ottakaa edes gluteenitonta. Hintansa vuoksi ei sit tule ainakaan sitäkään liikaa syötyä. Keksikää uusia ruokia uusia välipaloja älkää antako itsenne tyytyä vain johonkin reissumieheen! TE ansaitsette enemmän.

    • eipieretäenää

      Vaihda ihmeessä!Minä vaihdoin vastikään.olo on mitä mainioin,painokin hievahti alaspäin,nukuttaa hyvin...itse syön aamulla kaurapuuron vähäkalorisella marjakeitolla,marjoja desin,kananmunan,raejuustoa,tuoremehua,tomaatin.Välipala rahkaa desi marjoilla tai joku hedelmä ja vettä,ruokana keittoa,iltapv.rahkaa puolipurkkia marjoilla tai hedelmillä,illalla munakasta ja broilerinfilettä tai porsaanfilettä,salaattia ja raejuustoa,illalla vielä turkkilaista jogurttia ananasmurskalla...vaihtelen fiiliksen mukaan,mutta nälissään ei tarvi olla.Vatsa toimii hyvin,kahvia juon maidolla pari kuppia päivittäin.

    • keliaakikkokertoo

      Pari pullaa eivät vie syöpää suntaan eivätkä toiseen. Itse siitä vehnästä kärsii. Sen takia keliaakikko noudattaa orjallisesti ruokavaliota. Ei sen takia, että lääkäri uhmaa suolistosyövällä, vahinkojahan tapahtuu aina! Jos kestää viikon kestävät vatsakivut, oksentelun jokaisen yksilölliset oireet, ei parille pullalle ole estettä. Itse en ikinä uhraisi viikkoa vuodepotilaana makaamiseen vehnäpullan takia.

    • riituliu

      Uskomatonta. Jos oma terveytesi ei ole sinulle tärkeää, syö ihmeessä pullaa silloin tällöin. Sinulla on jatkuva tukehdustila suolistossa, joka kuluttaa suolinukan. Ei imeydy ravintoaineet.

    • Maukkalainen

      mulle just todettiin keliakia joka mulla on todennäköisesti ollut penskasta asti.. (tai ainakin todella pitkään) lääkärin mukaan. olen niin tottunut noihin oireisiin ettei ne ollut edes oireita itselle. nyt otan toki tosissaan tän gluteenittoman elämäntavan, mutta pientä ihmetystä herättää esim se että kukkoa saisi juoda 2 tölikillistä päivässä mutta esim 100% perunajauhoa ei saisi käyttää jos siinä saattaa ehkä olla pölyä muista viljoista.. kuinka paha se yksi pölyhiukkanen voi olla?

    • Keliakiako

      Et saa kun sun tota juttuasi lueskelin.
      Älä leiki teytes kanssa se gluteeniton - laktoositon ruokavalio on eli ikäinen jos kerran transminaasi arvosi ovat olleet koholla sellaiset 0.9ml/lmin. yli 0.3ml/lmin.
      Silloin sinä et saa syödä mitään normaalia vijaa.

    • finnjet

      Kaikkein paras mitä tiedän, kaverilla oli keliakia, ei välittänyt siitä diagnoosista vaan jauhoi sitä tavis ruokaa ja hyvää ruisleipää, meni pari vuotta ja vatsaa alkoi särkemään.
      Meni lääkäriin ja suoraan leikkuriin, suolesta jäljellä ½m. tiesi mitä teki!!!
      Mahtaa nytten olla kivaa syödä sapsukaa ja mennä ½h:n päästä veskiin HAH!!

    • makkula9

      Riippuu keliakian asteesta. On myös gluteiiniallergiaa, joka kehittyy keliakiaksi, jos ei vältä gluteiinia. Silloin tällöin kyllä voi syödä pieniä määriä.

    • Anonyymi

      He jos sulla on keliakia niin et todellakaan voi syödä mitään vehnäpullaa!!

      • Anonyymi

        Mä jos syön jotain jossa on vähäkin gluteiinia,paska valuu seuraavana päivänä ihan huomaamatta,siis aina kun käyn pissalla,pyyhkiessä tulee kakkaa..ei kiva,en siis syö pullaa,gluteiinitöntäkin pullaa voi tehdä ja on valmiinakin kaupassa pakastealtaassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä jos syön jotain jossa on vähäkin gluteiinia,paska valuu seuraavana päivänä ihan huomaamatta,siis aina kun käyn pissalla,pyyhkiessä tulee kakkaa..ei kiva,en siis syö pullaa,gluteiinitöntäkin pullaa voi tehdä ja on valmiinakin kaupassa pakastealtaassa.

        Joo tuota ongelmaa itelläkin,jos syö huomaamatta jotain jossa on gluteiinia


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      59
      1937
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1682
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1604
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1537
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1515
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1435
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe