Vertailussa IKH ja Muuli

ShMerikaarto

Kävin eilen tarkistamassa Tervejoen kaupoista nua erellämainitut Muuli (Suomen eniten myyty) ja IKH rosteri kärrit. On uskomatonta että tuo Muuli myydään/ostetaan näin päljon. Katsoin molemmat kärryn alapuolelta (käännettynä varastoitu kaupan pihalla). Muulissa oli tehty pikatusta pellistä ja popniitillä. Johdot olivat ohuet ja jäykät, eli talvella suuri tod.näk että katke jostain. Vertailussa IKH rosteri-kärry vaikuttii jämäkältä. aisat toki sinkattu ja pultattu yhteen ja pultattu käryyn. Johdot kumi ja suojattu palkin sisään. Ja vaikka ei pitäisi olla asialla merkitystä, mutta IKH:n valot olivat LED!! ja Muulin ihan tavalliset "poltimot".
Hinta IHK Rosteri alennuksessa 1990e, ja muuli 1600e.
Onko muilla kokemuksia y.m kärryistä?

36

16988

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • muuleista_makkaraa

      Kuumagalvanoituun muuliin ilmestyi ruostetahroja jo 5 vuoden ikäisenä.

      Muuten on toiminut paitsi että sähköt paskana ja oikosessa. Piuhat ja liittimet kovettuneet pilalle.

      Tyhjänä pompottaa kevytperäistä autoa kun tehdas on asentanut soikeat renkaat.

      • upposinkitty

        !0 v. Kärppä ruosteeton ja tehty paksummasta tavarasta kuin noista kumpikaan, suosittelen .


      • muulilla
        upposinkitty kirjoitti:

        !0 v. Kärppä ruosteeton ja tehty paksummasta tavarasta kuin noista kumpikaan, suosittelen .

        No kyllähän Muulilla on parempi kesto kuin jollain 0-vuotiaalla kärpällä.


      • Pottukauppias

        IKH.On ylivoimainen .Muuli on kyllä kasaattu sekalaisista osista kukaa ei tiedä ja missä maassa ne on kasattu.


      • MistäLie

        Ihan suomen lapualta tulee linjalta,,,,


    • shMerikaarto

      Sain sellaista tietoa että Muuli on itseasiassa Juncarin valmistama. Eli Juncar tekee monta mallit JC agrimarketille, Muuli KoneKeskolle, sitte Juncar ja oli vielä joku malli.Tutkin myös JT-trailerin 300 malli. Kävin kokeilemassa työkaverin traileri jossa crossi pyörät kyydissä. Oli ihan asillinen vetää. Kärry vaikutti jämäkkä. Ja on ihan peltirunkoinen.Tai siis pellistä tehty c profiilit ja pultattu ja klemmarit popniitillä. Sähköjohdot ja lamput ihan ok. Onko kokemuksia JT-traileristä?

      • kkärr

        330x150 JT trailerista kokemusta (ei oma) ,kohtalaisen paljon ollut 1.6 farmarin perässä , hyvin tulee. Monikäyttöinen lähtien 3metrin rangoista ja haloista lähtien,traktorin takarengaskin mahtui hyvin laitojen sisään. Kuomun alla mukava pitää säältä suojassa tavarat pysyy hyvin kyydissä, nopeaa ja kätevää. Etulaita kääntyy kuomu paikallaan.
        Oliko tämä 1390eur tarjous muutama vuosi sitten

        Ilmeisesti tälläisen kasaus on yhdeltä 1-2 tunnin homma max , profiilit on aisassa sekä rungossa ohutta ruukin ym profiilia , esim aisaa voi vääntää käsin "mutkalle" , viimeistelyssä näkee missä on säästetty esim prikoissa ja profiilien päissä "purseet ym terävät reinat.

        Luulen että tälläisessä on vielä ihan reilu kate kun laskee hintoja mitä materiaalit maksaa eli edullisemminkin voisivat myydä.

        kokomuovinen,peltivanteinen nokkapyörä menee ruttuu helposti eli ilmakumipyörä on varmasti kestävämpi.


      • heppoistakamaa
        kkärr kirjoitti:

        330x150 JT trailerista kokemusta (ei oma) ,kohtalaisen paljon ollut 1.6 farmarin perässä , hyvin tulee. Monikäyttöinen lähtien 3metrin rangoista ja haloista lähtien,traktorin takarengaskin mahtui hyvin laitojen sisään. Kuomun alla mukava pitää säältä suojassa tavarat pysyy hyvin kyydissä, nopeaa ja kätevää. Etulaita kääntyy kuomu paikallaan.
        Oliko tämä 1390eur tarjous muutama vuosi sitten

        Ilmeisesti tälläisen kasaus on yhdeltä 1-2 tunnin homma max , profiilit on aisassa sekä rungossa ohutta ruukin ym profiilia , esim aisaa voi vääntää käsin "mutkalle" , viimeistelyssä näkee missä on säästetty esim prikoissa ja profiilien päissä "purseet ym terävät reinat.

        Luulen että tälläisessä on vielä ihan reilu kate kun laskee hintoja mitä materiaalit maksaa eli edullisemminkin voisivat myydä.

        kokomuovinen,peltivanteinen nokkapyörä menee ruttuu helposti eli ilmakumipyörä on varmasti kestävämpi.

        Mulla kävi tuon JT:n (280) aisankanssa niin että kun kärry oli irrallaan ja mulla oli siinä moottorkelkka kyydissä niin päätin että ajan sen siitä etukautta pois niin vas. puoleinen aisaprofiili meni ihan solmuun! On se kuitenkin ennen ja jälkeen kestänyt kuormitusta ihan hyvin (ylikuormaakin, täysiä lankkukuormia jne.) mutta on se ihan mutkilla nyt vieläkin vaikka sitä vähän oioinkin.


      • Anonyymi
        kkärr kirjoitti:

        330x150 JT trailerista kokemusta (ei oma) ,kohtalaisen paljon ollut 1.6 farmarin perässä , hyvin tulee. Monikäyttöinen lähtien 3metrin rangoista ja haloista lähtien,traktorin takarengaskin mahtui hyvin laitojen sisään. Kuomun alla mukava pitää säältä suojassa tavarat pysyy hyvin kyydissä, nopeaa ja kätevää. Etulaita kääntyy kuomu paikallaan.
        Oliko tämä 1390eur tarjous muutama vuosi sitten

        Ilmeisesti tälläisen kasaus on yhdeltä 1-2 tunnin homma max , profiilit on aisassa sekä rungossa ohutta ruukin ym profiilia , esim aisaa voi vääntää käsin "mutkalle" , viimeistelyssä näkee missä on säästetty esim prikoissa ja profiilien päissä "purseet ym terävät reinat.

        Luulen että tälläisessä on vielä ihan reilu kate kun laskee hintoja mitä materiaalit maksaa eli edullisemminkin voisivat myydä.

        kokomuovinen,peltivanteinen nokkapyörä menee ruttuu helposti eli ilmakumipyörä on varmasti kestävämpi.

        JT kärry ihan ok vetää, mutta suurin ja merkittävä puute on etuosasta puuttuvat sidontakoukut. Mielenkiintoista yrittää sitoa pitkää tavaraa edestä kiinni.


      • Anonyymi
        heppoistakamaa kirjoitti:

        Mulla kävi tuon JT:n (280) aisankanssa niin että kun kärry oli irrallaan ja mulla oli siinä moottorkelkka kyydissä niin päätin että ajan sen siitä etukautta pois niin vas. puoleinen aisaprofiili meni ihan solmuun! On se kuitenkin ennen ja jälkeen kestänyt kuormitusta ihan hyvin (ylikuormaakin, täysiä lankkukuormia jne.) mutta on se ihan mutkilla nyt vieläkin vaikka sitä vähän oioinkin.

        Muulilla vie perille lähinnä vain terveisiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        JT kärry ihan ok vetää, mutta suurin ja merkittävä puute on etuosasta puuttuvat sidontakoukut. Mielenkiintoista yrittää sitoa pitkää tavaraa edestä kiinni.

        Sidontapaikkoja on hyvä olla 8kpl sisällä että saa kunnolla kiinni kuorman, myös laki edellyttää että kuorma on sidottu.


    • Muulionriittänyt

      Mulla on vuonna 1996 uutena ostettu muuli kuomulla. En ole keksinyt siinä puutteita vielä tähän päivään mennessä. Lamput on palaneet joskus, mutta vaihto on yksinkertaista.
      Kovassa käytössä varsinkin keväisin ja kesäisin, kun reilun 200km:n päästä mökiltä roudataan klapeja maksimikuormalla. Kovassa käytössä ollut jatkuvasti, ainakaan talonrakennustavarankuljetusta, mökin rakennustavarankuljetusta, muuttoja, kaatopaikkakuljtuksia ja ties mitä....
      Laakerit on kerran kiristetty ja jotain pientä käytössä syntynyttä kulumaa ja kuomussakin pari pientä halkeamaa.

      Peräkärry on minulla vain ja ainoastaan tavarankuljetusta varten, joten muita tarpeita varten olevia ominaisuuksia en tarvitse....

    • MumminMuuli

      Uusimmista en tiedä, mutta joskus 5 vuotta sitten sai vielä muulia joka oli hitsaamalla kasattu ja upottamalla sinkitty. On hyvä. Jämäkkä, kevyt, hyvä vetää tyhjänä ja ylikuormalla. Runko kestää ruostumatta, kun on kunnolla sinkitty. Majavalta tais saada myös samalla, hyvällä, tavalla tehtyä peräkärriä. Sähköt on kyllä Muulissa reistannut uudesta saakka..

      On hyvä olen tykännyt.

    • muyli

      No jopas, mun Muuli on toiminut täysin moitteettomasti. Se on jo reilut 10 vuotta vanha, jospa silloin olivat sitten laadukkaampia.

    • maasturin.perässä

      MUULI KESTÄÄ AINAKIN raskasta jokapäiväistä ajoa 3 vuotta, sitten myydään ja saadaan puolet mitä on maksettu.
      tällä hetkelläkin yrityksellä 8 MUULIA.

    • maasturin.perässä

      Rosteri kärrystä en tiedä, mutta RUOSTUMATON teräs ei kestä rasitusta, kai olet huomannut, pakoputkistot tuli 40 v viiveellä kun ruostumaton väsyy.

      veikkaan että alumiinikärry ovat kestävämpiä kuin rosterit ja kaikkien kestävämpiä peltiset.
      EI pieni pintaruoste haittaa mitään.

      • jokucameltmsmerkkinen

        Lumiinisä venekärryjä tuli aikanaan -90 luvun alkupuolella. Niistä meni kaikki pultinreijät rasituksessa soikeiksi ja niistä tuli sitten semmoisia "Klonksuja".


    • Juhani_66

      Hitsatulla rungolla valmistettu peräkärry kestää. Mallilla ei väliä kunhan on vain hitsattu ja umpiputkesta.
      https://www.farmi.fi

    • Muuli1400SH

      Varmaankin aloittaja on kärrynsä ostanut, mutta minun kokemukseni ko kärryistä. Minulla oli pieni kuomullinen Aku 11 vuotta, pelasi moitteetta, ei ruostetta missään. Viime vuonna kun tuli rakentamisen myötä tarvetta pitemmälle kärrylle, niin vertailin useaa kärryä. Vuokrasin/lainasin 4-5 erimerkkistä kärryä, ja huomasin, että Muuli oli mukavin vetää, ei tärissyt, ei kolissut. IKH:n kärry kaikista raskain vetää, jossa oli myös suurin omapaino. Tutkin tuota painoeroa, liekö aine vahvuuksissa eroa vai missä, mutta kumpikin ihan tukevan näköisistä palkeista kasattu. (Siis Muulissa kantavuutta lähes 60 kg enemmän, kun omapainoa vähempi) No, ostin Muulin ruotsalaisella Jaxal 105 kuomulla, oli lähes 300 halvempi kuin IKH-kärry. Muuli, (142x330) tosin 8 cm kapeampi, pituus sama. Tuosta kapeudesta on huomattava etu talvella kun vetää auraamattomalla tiellä, niin Muuli tulee samoja jälkiä myöten kuin autokin ! Tyytyväinen olen ollut kaikin puolin!

    • Anonyymi

      Ainakin Muulin Pro sarjan kärryt on hyviä ja hyvin viimeistelty, niistä halvimmista romuista en tiedä, näyttää melko heppoisille tekeleille. Meillä on painava kompura ja muuta romua Pro 900T mallin kyydissä, hyvin on kestänyt. Luulen että kaikilla valmistajilla on sama homma. Löytyy halpaa peruspompottajaa niille jotka eivät halua maksaa mitään ja joiden mielestä halpa on hyvä. Sitten on laadukasta tuotetta ammattikäyttäjille.

    • Anonyymi

      Kestävin kärry ollut ollut respon jarruton, tehty juuri kuormien kanssa vetoa ajatelleen eli oikeat materiaalit ja kuumasinkitys. Eroaa täysin suomalaisista kärreistä, esim suomalaiset hitsatut ja kuumasinkitys ei ole samalla viivalla kestävyyden kanssa. Katsokaan aisaa ja kärryn runkoa miten tehty.

      Voi vetää max kuormat ja ylikin päivittäin perässä, oli monttuinen hiekkatie tai muu. Aänetön eikä nitku tai tule rakenteeseen halkeamia. On omassa käytössä, kotona ja töissä rakennusalalla viikottain perässä.

      Iso ero kun 3x1.5m uudella jaxal kuomulla hinnat oli 1600-1700E nurkilla ja täysin rihveleitä pulttikasattuja sähkösinkitysta profiilista tehtyjä myydään 1400-1500. Olematon hintaero mutta sitten kärryn laadut täysin erilaiset.

    • Anonyymi

      IKHn venetraileri ainakin oli surkeaa laatua. Sähköt oli myyjän mukaan vedenpitäviä, ja tietenkin pitääkin olla kun joutuvat pakosta veden alle venettä nostaessa. Heti ensimmäisen käyttökerran jälkeen oli kuitenkin takavalot hajalla kun oli vettä päässyt "vesitiiviisiin" umpioihin. Vaihdettiin muutama polttimo ja kuivattiin. Seuraavan käyttökerran jälkeen oli taas valot pimeinä. Nyt ei polttimoiden vaihto auttanut. Avattiin kärryn rungon alla kiinni oleva jakorasia, tästä "vesitiiviistä" rasiasta valui suolavettä ulos. Tässä vaiheessa koko valojärjestelmä oli käyttökelvoton ja piti poistaa alkuperäiset johdot kokonaan ja ostaa erilliset magneetilla kiinnitettävät valot.

      Myös etupäässä oleva veivattava tukijalka vääntyi hajalle muutaman käyttökerran jälkeen. Hyvin heikkorakenteinen. Ostettiin eri merkkinen tarvikeosa joka nyt kestänyt vuosia.

      • Anonyymi

        Yleensä venetrailerissa ( hyvissä)on irrotettava valopaneeli siipimuttereilla ja pistokkeella kaapelointi. Voi nostaa syrjään laskussa/nostossa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yleensä venetrailerissa ( hyvissä)on irrotettava valopaneeli siipimuttereilla ja pistokkeella kaapelointi. Voi nostaa syrjään laskussa/nostossa

        Muulin trailereissa näytti olevan nykyään varren päässä käännettävä takavalo. Ei tarvitse ruuvailla eikä etsiä irrotetulle valolle sopivaa paikkaa laskun tai noston ajaksi.


    • Anonyymi

      Ainakin mikä tahansa on parempi kuin respo.aivan surkea ostos.

    • Anonyymi

      Majava tekee myös IKH:n vaunut!

      • Anonyymi

        Ei tee


    • Anonyymi

      Yli 30-vuotias jarruton Jullikka on paras. Ei ruostetta, vain vanerissa on kupruilua. Kippi helpottaa tyhjentämistä ja puhdistamista.

      Kantaa melkoisia ylikuormiakin....

      Kiinnityspisteitä saisi olla enemmän, muuta negatiivista en keksi.

      • Anonyymi

        Juu, tietysti 30 vuotta vanha kupruileva on aina paras, tietysti.


    • Anonyymi

      Oma kohtaiset kokemukset, mitkä olen havainnut hyväksi;
      Peräkärryssä on runkorakenteen hyvä olla putkesta tehty ja samoin aisa.
      Tällöin tulee hitsattu rakenne ja kastamalla kuumasinkitty.

      Myös sidontapaikkojen määrään on hyvä kiinnittää huomioo, että löytyy riittävästi. (N. 8kpl sisältä.)
      Akselit tulee olla myös kuumasinkitty ruostumista vastaan.
      Vahvat pyörännat täytyy olla.
      Kippi ja avattavat etu takalaidat.

    • Anonyymi

      Avauksessa puhutaan rosterikärrystä, tuskin noita peruskärryjä on tehty koskaan rosterista?

    • Anonyymi

      Kuka niitä nyt ostaa?

    • Anonyymi

      Muuli trailerin lehtijouset ja akseli ruostuivat jo ensimmäisellä sylsyisellä huoltoreissulla. Tiellä on kuulemma ollut suolaa. Takuu ei vastaa.

    • Anonyymi

      KAIKKI puhuvat niittauksista,mutta eivät akselitapin paksuudesta,muulissa ja ikh.n ym.270kg.n laakerit trailerMatessa 700kg.n laakeri se on joka hajoaa kesken matkan eikä joku niittaus.

      • Anonyymi

        Eipä sillä ole merkitystä kun Muuli on mennyt konkurssiin oman ylimielisyytensä vuoksi. Peräkärryjen Nokia. Onneksi markkinoilla on laadukkaampiakin vaihtoehtoja.


    • Anonyymi

      Mulla on muuli l1250 noin 15-20 vuotta vanha, ensiasennusrenkaat. Rupesi hirvityttämään jos rengas laukeaa matkalla. Ostin uudet. Pilkoin vanhat suojaksi venepukkiin. No ei voi olla totta, vanhoissa renkaissa ei ollut minkäänlaista halkeamaa, ei missään vaikka kuinka rengasta litisti. No hyvä että on uudet renkaat alla mutta olisi vanhat kestäneet vielä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      15
      2111
    2. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      83
      2046
    3. Oletko sä luovuttanut

      Mun suhteeni
      Ikävä
      101
      1357
    4. Hommaatko kinkkua jouluksi?

      Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      135
      1153
    5. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      10
      1116
    6. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      77
      1107
    7. Omalääkäri hallituksen utopia?

      Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha
      Maailman menoa
      170
      842
    8. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      61
      808
    9. Onko se ikä

      Alkanut haitata?
      Ikävä
      59
      741
    10. Aatteleppa ite!

      Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.
      Maailman menoa
      248
      721
    Aihe