Isän harrastus tauolla?

harrastelijat

Meille on syntymässä ensimmäisen lapsi syksyllä. Minulla on vain yksi säännöllinen harrastus ja pystyn harrastamaan sitä kauden loppuun saakka, jonka jälkeen pidän tauon niin että syksyllä en lähde enää mukaan. Jatkan sitten kun näyttää siltä että perhetilanne antaa myöden, ehkä ensi vuonna. Miehelläni on kaksi harrastusta, jotka molemmat vievät koko illan, eli menee suoraan töistä sinne ja tulee kotiin kun olen jo nukkumassa.

Olen pyytänyt että mieskin pitäisi taukoa harrastuksista raskauden viimeiset viikot ja vauvan synnyttyä vaikka kuukauden verran. Hän suostui jättämään toisen harrastuksen pois, mutta toisesta ei voi kuulemma luopua, koska pää ei kestä. Pahoitin tästä mieleni, koska minä olen jo tähän mennessä joutunut karsimaan omia menojani koska olen ollut niin huonovointinen ja väsynyt. Lapsen synnyttyä oma elämänpiiri kutistuu entisestään, joten miehen rutina tuntuu kohtuuttomalta. Lisäksi en haluaisi joutua lähtemään kotoa yksin synnärille, koska asumme syrjässä ja matkaa miehen harrastuspaikalle sekä sairaalaan on paljon. Tietysti synnytys voi alkaa vaikka keskellä päivää, mistäpä sitäkään koskaan tietää.

En tietenkään halua että mies lopettaa harrastamisen kokonaan, koska harrastukset ja oma aika ovat tärkeitä. Pyydän vain että hän pitäisi pari kuukautta taukoa. Minusta on ihan ok jos hän tuona aikana käy kavereiden luona, en missään nimessä vaadi että meidän pitää kököttää kolmestaan kotona. Hänen harrastuksensa kuitenkin on sellainen, että se vie väkisinkin koko illan. Tai siis työpäivän ja harrastuksen välissä on kyllä jonkun verran aikaan, mutta tänne meille on niin pitkä matka ettei siinä välissä ole ajallisesti eikä rahallisesti järkevä lähteä ajelemaan kotiin. Harrastus ei kuitenkaan kärsisi tästä tauosta, vaan lähinnä kyse on siitä ettei mies halua pitää taukoa.

Niin että sanokaa nyt rehellisesti olenko ihan kohtuuton tämän asian kanssa. Ei tarvitse sympatiseerata mutta ei myöskään haukkua, ihan vaan rehellisesti kertoa mitä mieltä on asiasta.

9

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ohopäähajoaa

      itsellä ei ole hajonnut pää, vaikka olen ollut vuosia lasten kanssa kotona, eikä ole ollut yhtään harrastusta koko elämäni aikana. Luulisi, että työ riittää siihen, että pää ei hajoa, kaikilla ei ole edes sitä työtä minne joskus paeta.

      Älkää tehkö ainakaan lisää lapsia, jos pää hajoaa ennen kuin lapsi on edes syntynyt.

    • hesxra

      Meillä mies tekee 12h työpäiviä vuorotyönä, joten olen tottunut siihen yksinoloon muksujen kanssa. Lisäksi hän käy 3-5x viikossa salilla töiden päätteeksi tai ennen töitä, joten on aika paljon pois. Tätä en ole kieltänyt/ rajottanut, vaikka monelta olen saanut kuulla, että miten ihmeessä annat ukkosi mennä vielä 2h ennen töitä salille, kun muutenkin on niin paljon pois. No siks, ku en jaksa kattoa sitä kiukkusta ukkoa, jos se ei pääse purkamaan niitä paineitaan sinne.

      Minä en sinuna vielä menisi asioiden edelle, vaan kattosin vauvan syntymän jälkeen miten arki alkaa rullaamaan ja sen mukaan sitten katottas mitä harrastusten kanssa tehdään. Onhan hän vauvan syntymän jälkeen isyyslomalla, että voihan siinä vapaillessa välillä vaikka käydä harrastamassakin ja tulla kotiin, mutta jos se ei sitten tunnukaan hyvälle ratkaisulle, niin tietysti hänen sitten olettaisin jäävän kaveriksesi vauvan kanssa. Mua vaan ärsyttää tapaukset "kun minäkin joudun luopumaan jostain, pitää sinunkin luopua". Ehkä olen vanhanaikainen,..

    • kek112

      Mun mielestä on kyllä tyhmää että ette vaadi että isätkin osallistuvat yhtä paljon lasten hoitoon kuin tekin. Ei ihme että tästä politiikassa maristaankin kun ilmeisesti tuommoisia ihmisiä on paljon. Yhtä paljon äidillä on oikeus turhautua kotona kökkimisestä lasten kanssa kuin isälläkin, joten ei isä ole ainut joka saa rampata harrastuksissaan. Lapsi on yhteinen eikä äidin, jonka pitää pyytää isää lapsenvahdiksi.

      Ja itse alkuperäiseen kysymylseen.. On todellakin ymmärrettävää että olet mielesi pahoittanut. Täytyy vain toivoa että miehesi osaa laittaa kumminkin vauvan synnyttyä lapsen prioriteettiinsa, sillä sinua hän ei näköjään laita. Harmikseni voin omista kokemuksista kertoa, että isäni ei laittanut meitä etusijalle vaan hyppi mielummin harrastuksissa ja muistan asian vieläkin vaikka erosivat jo kun olin ala-asteella.

    • LapsiOnYhteinen

      Voi olla, että miehesi ei ole vielä ihan sisäistänyt lapsen syntymää ja elämänmuutosta. Siksi pahoita mielesi vasta, kun näet miten asiat oikeasti menevät. Itselläsikin on hieman ruusuinen kuva, kun olet ehdottanut vain parin kuukauden taukoa harrastuksesta. Tietysti helppojakin lapsia on, ja silloin voi onnistua hyvinkin vanhempien vapaa-ajan vietto jo pikkulapsiaikana.

      Jos lapsi valvottaa sinua öisin, olet päivisin kahdestaan lapsen kanssa miehen ollessa töissä ja sitten vielä mies harrastaa kaikki illat, niin milloin sinä nukut tai hoidat omia asioitasi tai pakollisia perheen asioita? Lapsi on myös miehen, ja jos mies käy töissä kahdeksan tuntia päivässä ja sinä hoidat lasta ja kotia kiinnisidottuna 24 tuntia päivässä, niin jotenkin se ei kuulosta tasaiselta työnjaolta. Täytyy vielä muistaa, että tavallisen arjen lisäksi tulee kaikenlaiset flunssat ja vatsataudit, jotka sekä lapsi että sinä sairastatte, jolloin luultavasti odotat miestä kotiin kuin kuuta nousevaa.

      Ei harrastuksissa ole mitään pahaa, mutta jos lapsen hankkii, niin hänen hoitamisensa on etusijalla. Pakolliset hommat hoidetaan, sitten jos jää aikaa, niin voi hankkia viihdemenoja. Jos sinä et ehdi nukkua saati harrastaa, niin silloin ei ole oikein, että miehesi jatkaa lapsettoman elämänrytmiä. Toisaalta jos miehesi esim. hoitaa lasta viikonloput sinun levätessäsi, niin silloin hän on hyvinkin vapaaillan tarpeessa viikolla. Reilua pitää olla, ja jokaisen pitää saada levätäkin.

      Useimmat vanhemmat pitävät lapsestaan ja mielellään viettävät aikaa hänen kanssaan. Lapsi kasvaa äkkiä, sitten joskus vanhemmilla on taas hirveästi aikaa itselleen.

    • nämäasiat

      pitää miettiä siltä kannalta, että entäs, jos sinulle vaikka sattuisi jotakin, niin mitenköhän mies pärjää kotona lapsen kanssa, jos pää hajoaa heti kättelyssä. Ja lapsella olisi vaikea jäädä isän kanssa, koska ei näe isää ollenkaan. Isä jää vieraaksi harrastelijaksi, jolle on tärkeämpää juosta harrastuksissa, kuin tehdä asioita lapsensa kanssa.

      • isäontärkeä

        Tämä olisi miesten kyllä hyvä muistaa. Aika vieraiksi lapset jäävät, jos isä ei osallistu täysillä vauvan hoitoon heti alusta saakka. Ei siis ihme, että erotessakin lapset jää lähes poikkeuksetta äidille. Eli kyllä isän kannattaisi osallistua vauvan hoitoon ihan itsensäkin kannalta.

        Mitä noihin harrastuksiin tulee, niin voihan sitä kotonakin ja lähiympäristössä harrastaa. Ja kun lapsi kasvaa, niin mikäs sen mukavampaa kuin harrastaa lapsen kanssa yhdessä.

        Mutta, tärkeää on myös muistuttaa äitiä siitä, että hän luottaa lapsen isän hoitoon heti alusta saakka. Kyllä mieskin osaa vaipat vaihtaa ja nukuttaa. Harmilisen usein äiti omii vauvan, jolloin vaarana on, ettei isä pääse lainkaan solmimaan läheistä hoivasuhdetta vauvaan .


    • kolmenmude

      Rehellisesti; olet kohtuuton

    • ota_ja_anna

      Olet kohtuuton. Kyllä miehelle pitää sallia edes yksi harrastus. Jos se on liikuntaa, niin monen ihmisen psyyke oikeasti alkaa oireilemaan, jos ei pääse liikkumaan, vaikka kovasti haluaisi. Mieluummin harrastaa kuin esim. ryyppää.

      MUTTA. Miksi sinäkin et voisi pitää kiinni omista harrastuksistasi? Säilytä sinäkin yksi ja hoitakaa vuorotellen miehen kanssa vauvaa niin, että kun sinä menet, mies hoitaa ja kun mies menee, sinä hoidat. Näin me ollaan miehen kanssa tehty ja molemmat saa mennä kerran viikossa omiin juttuihin ja toinen hoitaa lasta. Tehkää jako tasapuolisesti. Vauvan synnyttyä voit vaikka pumpata maitoa ja mies antaa sitä pullolla vauvalle. Toimi meillä ilman mitään ongelmia.

      • lmnbfzk

        Meillä on toimittu näin myös, kun minä menen treenaamaan isi jää kotii ja kun isi menee jään minä kotiin lapsen kanssa. Ollaan molemmat harrastettu aina pienestä pitäen jotain eli totuttu liikkumaan nii pää kyllä helposti hapettuu jos ei väsymystä/kiukkua yms. Pääse treeneihin purkamaan.. meillä huonosti nukkuva lapsi nyt 3kk ja herää 1-2tunnin välein edelleen vaikka mitä on yritetty.. Mies käy töissä mutta ainoa paikka missä pään saa kunnolla nollattua on treenit, eli ymmärrän hyvin miestäsi


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      138
      1945
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1858
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1640
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe