Alanya ja ostokset

Star

Hei!

Lähdemme ensimmäistä kertaa Turkkiin Alanyaan toukokuussa ja olisin halunnut hieman lisätietoa ostoksista ja hinnoista.

Ensinnäkin, paljonko suurinpiirtein maksaa teettää nahkahame (hieman polven alapuolelle ulottuva)? Ja paljonko ylipäätänsä nahkatakit yms maksaa siellä?

Mitä muuta ostettavaa kannattaa harkita?

Kulta on kuulemma halpaa? Onko se AITOA kultaa ja minkä hintaisia ovat esim. ketjut tai sormukset?

19

3610

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Takin ostanut

Ostin nahkatakin Metro Leather nimisestä myymälästä (joku isompi ketju). He tekevät takit mittojen mukaan. Paikka sijaitsee basaarin sisääntulosta vasemmalla timanttiliikkeen kulman takana, vastapäätä terassia joka on keskellä aukealla.

Maksoi 200€ vaikka pyysi aluksi aika huimia summia. Se tais olla alux yli 800€, mutta kun aikamme juteltiin ja juotiin teetä nin hinta alkoi pikkuhiljaa pudota. Pitää siis olla kärsivällisyyttä istua tee/raki kupin ääressä tinkimässä.

Muuten kaikki muut kun vaatteet ovat kalliita. Kapakkareissuilla menee enemmän rahaa kuin Suomessa. On turistihinnat et drinkkit paremmassa paikasssa maksaa tuplaten Suomen hinnat.

Se minua otti hieman päähän, että paikallisilla on omat hinnat. Eli halvimmalla saat tavaran jos joku paikallinen asukas sen sinulle ostaa. On nimittäin esim. ranta siivoojan paiväpalkka 5-7€ (paikalliset kertoivat), siksi paikallisilla omat hinnat jokapaikassa, myös baarissakin.

• Anni

Kulta ei sinänsä ole sen halvempaa kuin muuallakaan. Koruista halvempia tekee se, että työ ei maksa yhtä paljon kuin esim. täällä. Kulta on kuten meilläkin 14 tai 18 karaattia. Joskus saattaa löytää myös 24 karaatin kultaa. 8 on taas sellainen lukema, ettei sitä enää kultana pidetä, mutta sitäkin löytyy. Siinä taitaa jo olla enemmän kuparia kuin kultaa. Kullan väri vaihtelee sen mukaan mitä ainetta siihen on sekoitettu. Turkissa löytyy ainakin voimakkaan keltaista ja vihertävää. Molemmat siis kultaa, mutta eri sekoituksia.
      Ketjujen tai sormusten hintaa on ihan mahdoton sanoa, niitä on kaiken hintaisia. Hintaan vaikuttaa kullan laatu/karaatit, sen määrä, mahdolliset jalokivet ja tietysti myös työ. Työstä on maksettava Turkissakin. Tuli "vastattua" sellaiseenkin mitä et kysellyt, mutta onnea ostoksiin, toivottavasti teet hyviä kauppoja.

• Johanna

Ostinpa minäkin Alanyasta nahkatakin (pidempi) ja maksoin lopulta 200 €, on kyllä todella hyvää nahkaa. Halvemmallakin olisi saanut, ainakin Er-fa lederissä takit oli 100-200€ ainakin nyt loppusesonkina.

• Star
        Johanna kirjoitti:

Ostinpa minäkin Alanyasta nahkatakin (pidempi) ja maksoin lopulta 200 €, on kyllä todella hyvää nahkaa. Halvemmallakin olisi saanut, ainakin Er-fa lederissä takit oli 100-200€ ainakin nyt loppusesonkina.

Kiitokset kaikille vastanneille!

• suomalainen
        Star kirjoitti:

Kiitokset kaikille vastanneille!

esimerkki siitä miten turkkilainen basaarikauppias tekee itse kysymyksen palstalle ja vastaa sitten itse feikkinimillä vitun nahkatakit maasta taivaisiin kehuen.

Ei kait nykyaikana edes turisti ole niin tyhmä että menisi Alanyasta ostamaan nahkatakin tai kultaa.

• toinen suomalainen
        suomalainen kirjoitti:

esimerkki siitä miten turkkilainen basaarikauppias tekee itse kysymyksen palstalle ja vastaa sitten itse feikkinimillä vitun nahkatakit maasta taivaisiin kehuen.

Ei kait nykyaikana edes turisti ole niin tyhmä että menisi Alanyasta ostamaan nahkatakin tai kultaa.

Siinä kommentoi - mitä ilmeisemmin - henkilö, joka ei todellakaan omaa kokemusta Turkin nahkatakeista!!!

Itse olen vuosien varrella ostanut Turkista 3 nahkatakkia ja 1 mokkatakin, ja voin todellakin todeta sen, että laadukkaita ovat olleet - ja edullisia.
        Esimerkkinä talvinahkatakki, jonka ostin 1996. Maksoin siellä takista 750 mummonmarkkaa, ja Hesassa sama takki - täsmälleen samat tikkaukset, huput sun muut... hintaan 2500 euroa!
        Eli voitko sanoa, ettei kannattanut?!?!?!?

Suomessa en saa samaan hintaan myöskään sellaista ompelupalvelua kuin Turkissa; eli esim. jos haluan takkiin lisää nappeja/hihoista pituutta pois tms. hoituu se samalla hinnalla hyvin nopeasti.

Terkuin
        totuudenkertoja

• neiti
        toinen suomalainen kirjoitti:

Siinä kommentoi - mitä ilmeisemmin - henkilö, joka ei todellakaan omaa kokemusta Turkin nahkatakeista!!!

Itse olen vuosien varrella ostanut Turkista 3 nahkatakkia ja 1 mokkatakin, ja voin todellakin todeta sen, että laadukkaita ovat olleet - ja edullisia.
        Esimerkkinä talvinahkatakki, jonka ostin 1996. Maksoin siellä takista 750 mummonmarkkaa, ja Hesassa sama takki - täsmälleen samat tikkaukset, huput sun muut... hintaan 2500 euroa!

Suomessa en saa samaan hintaan myöskään sellaista ompelupalvelua kuin Turkissa; eli esim. jos haluan takkiin lisää nappeja/hihoista pituutta pois tms. hoituu se samalla hinnalla hyvin nopeasti.

Terkuin
        totuudenkertoja

Kun olimme 4 vuotta sitten turkissa ostettiin 2 miehille tarkoitettua paksumpaa kaulaketjua ja aitoa kultaa saatiin, koska koru ei tähänmennessä ole muuttunut miksikään ja saunassakin sitä käytetty.Mutta todellakin, jos ne tarjoavat teetä kannattaa ottaa, sillä se on hyvää ja sen avulla laskevat hinnat..korujen hinta laski puoleen kun jäimme rupattelemaan.Onhan tuokin asia voinut muuttua 4 vuodessa, mutta toivottavasti ei.! Me Menemme taas ensi kesänä Turkin Alanyaan..Mikä on teidän hotellin nimi?

• Star
        neiti kirjoitti:

Kun olimme 4 vuotta sitten turkissa ostettiin 2 miehille tarkoitettua paksumpaa kaulaketjua ja aitoa kultaa saatiin, koska koru ei tähänmennessä ole muuttunut miksikään ja saunassakin sitä käytetty.Mutta todellakin, jos ne tarjoavat teetä kannattaa ottaa, sillä se on hyvää ja sen avulla laskevat hinnat..korujen hinta laski puoleen kun jäimme rupattelemaan.Onhan tuokin asia voinut muuttua 4 vuodessa, mutta toivottavasti ei.! Me Menemme taas ensi kesänä Turkin Alanyaan..Mikä on teidän hotellin nimi?

Hotellimme on Blue Star Flower Garden

• api
        Star kirjoitti:

Hotellimme on Blue Star Flower Garden

ollaan myös menossa alanyaan toukokuun ensimmäisellä viikolla ja hotellikin näytti olevan sama! :) mihin aikaan olette menossa?

• toinen suomalainen

Terkuin
        totuudenkertoja

Meni mummonmarkat ja eurot sekaisin; eli Suomessa vastaava takki maksoi 2500 markkaa (ei euroa)

• suomalainen

Terkuin
        totuudenkertoja

pidä vaan turkkilaista nahkista jos haluat näyttää turkkilaiselta maantierosvolta tai marokkolaiselta siirtotyöläiseltä.
        En tiedä suomessa, mutta jos tollasella takilla meet Keski-Europpaan tai jenkkeihin niin kyllä se saa ansaitsemansa huomion negatiivisessa mielessä.

• toinen suomalainen
        suomalainen kirjoitti:

pidä vaan turkkilaista nahkista jos haluat näyttää turkkilaiselta maantierosvolta tai marokkolaiselta siirtotyöläiseltä.
        En tiedä suomessa, mutta jos tollasella takilla meet Keski-Europpaan tai jenkkeihin niin kyllä se saa ansaitsemansa huomion negatiivisessa mielessä.

Jaahas... jälleen kommentoimassa henkilö, jolla ei ole kokemusta lainkaan turkkilaisista takeista!!!

Pitäisit - typerys - mölyt mahassasi, sillä aivan vain tiedoksesi; nimen omaa Jenkit ovat juuri niitä, jotka ovat ihastelleet takkejani, puhumattakaan muista "eurooppalaisista", joihin muuten myös armas kotimaamme kuuluu.

• rudim

Jaahas... jälleen kommentoimassa henkilö, jolla ei ole kokemusta lainkaan turkkilaisista takeista!!!

Pitäisit - typerys - mölyt mahassasi, sillä aivan vain tiedoksesi; nimen omaa Jenkit ovat juuri niitä, jotka ovat ihastelleet takkejani, puhumattakaan muista "eurooppalaisista", joihin muuten myös armas kotimaamme kuuluu.

Jenkit ihastelleet sinun turkkilaista lomakohdenahkatakkiasi? :)

Huumorintajua teillä kyllä riittää. Olit ilmeisesti kaiken lisäksi ihan tosissasi? :)

• yllinkyllin
        rudim kirjoitti:

Jenkit ihastelleet sinun turkkilaista lomakohdenahkatakkiasi? :)

Huumorintajua teillä kyllä riittää. Olit ilmeisesti kaiken lisäksi ihan tosissasi? :)

Et varmaan osaa arvatakaan kuinka paljon euroopassa ja jenkeissä on kaupan Turkissa valmistetuja tavaroita ja kuinka paljon niitä turistitkin Turkin matkoiltaan kotiin kantaa.

• Star
        api kirjoitti:

ollaan myös menossa alanyaan toukokuun ensimmäisellä viikolla ja hotellikin näytti olevan sama! :) mihin aikaan olette menossa?

Heipat!

Meillä kahden viikon matka ja lähtö viikolla 20.

• rudim
        yllinkyllin kirjoitti:

Et varmaan osaa arvatakaan kuinka paljon euroopassa ja jenkeissä on kaupan Turkissa valmistetuja tavaroita ja kuinka paljon niitä turistitkin Turkin matkoiltaan kotiin kantaa.

Jurpoja löytyy ympäri Eurooppaa, ei sitä ole kukaan kieltänytkään. Turistithan tunnetusti se parhaiten pukeutuva ihmisryhmä onkin :) Nahkaiset Marmaris-vyölaukut ja kaikki :DD

• mistä on kyse
        rudim kirjoitti:

Jurpoja löytyy ympäri Eurooppaa, ei sitä ole kukaan kieltänytkään. Turistithan tunnetusti se parhaiten pukeutuva ihmisryhmä onkin :) Nahkaiset Marmaris-vyölaukut ja kaikki :DD

:)))

• Tiina
        suomalainen kirjoitti:

Hei!
        Ihan mielenkiinnosta kysyn, että miksi sinä olet vastannut tähän viestiin? Miksi olet yleensä lukemassa koko Turkin matkailuun liittyvää sivua?
        Itse olen varannut matkan kesäkuulle ja olen etsinyt hyviä vinkkejä ja kokemuksia täältä, mutta yllättävän paljon täällä tuntuu kaikenmaailman pölvästit ottavan kantaa joka asiaan. Onkohan jossain sellainen keskustelupalsta jossa löytyis asiallisia kommentteja ihan oikeasti asioista tietäviltä. Täälläkin monesta viestistä huomaa että kirjoittaja ei ole Ruotsin laivaa kauempana käynyt eikä Turkkia edes karttapallosta löytäisi.
        Pitäisiköhän teille olla joku oma "me työttömät joka paikan valittajat" palsta.

• riikka
        Tiina kirjoitti:

Hei!
        Ihan mielenkiinnosta kysyn, että miksi sinä olet vastannut tähän viestiin? Miksi olet yleensä lukemassa koko Turkin matkailuun liittyvää sivua?
        Itse olen varannut matkan kesäkuulle ja olen etsinyt hyviä vinkkejä ja kokemuksia täältä, mutta yllättävän paljon täällä tuntuu kaikenmaailman pölvästit ottavan kantaa joka asiaan. Onkohan jossain sellainen keskustelupalsta jossa löytyis asiallisia kommentteja ihan oikeasti asioista tietäviltä. Täälläkin monesta viestistä huomaa että kirjoittaja ei ole Ruotsin laivaa kauempana käynyt eikä Turkkia edes karttapallosta löytäisi.
        Pitäisiköhän teille olla joku oma "me työttömät joka paikan valittajat" palsta.

olen samaa mieltä tiinan kanssa.. aivan typerää tulla aukomaan nuppiaan palstoille joissa ihmiset oikeasti haluavat jutella asiallisesti ja saada tietoa. turhanpäiväinen valittaminen ja vittuilu on typerää ja lapsellista. tosi outoja kansalaisia olemassa. huhheijaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Upea peppuisella naisella

Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      85
      6284
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3783
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      28
      3130
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      369
      1696
    5. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1388
    6. Upea peppuisella miehellä

Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1320
    7. Anteeksi kulta

En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      946
    8. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      46
      939
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      870
    10. Tykkään susta todella

Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      849
    Aihe