Onko lataussäädin pakollinen tai suositeltava kun on 62Ah starttiakku 2-tahti 28HP Yamahassa? Vai voiko vetää tasasuuntaajalta piuhat suoraan akkuun? Ja tarvitseeko johdot vetää akun navoille asti, vai voiko ne liittää vaikka startin napoihin? Kuinka paksua johtoa pitäisi tasurilta laittaa?
Tarvitseeko lataussäädintä?
46
2648
Vastaukset
- uusitilalle
Oletko ottanut lataus säätimen pois vai onko rikki?
- Yammu-setä
Vanha moottori. Ei ole minun aikana koskaan ollutkaan, syystä tai toisesta. Olen lataillut maissa. Nyt haluaisin ajon aikana tapahtuvan latauksen.
- vm41
Ei ole pakollinen, eikä välttämätön.
- uusitilalle
Tasasuuntaajalta tuleva virta on jotain 19v.Säädin pitäisi saada väliin.
- nuurdikki
Miksi?
- vm41
Eipä ole vielä tähänpäivään mennessä tarvinnut, ehkä jos alan kokopäiväiseksi päristelijäksi.
Silloinkin voisin isontaa akkukapasiteettia.- Yammu-setä
Täydellä kaasulla tulee harvoin ajettua, ainakaan varttia pidempään. Eihän tuo osakaasulla niin kovaa jännitettä puske ulos. Onko 62Ah akku tarpeeksi iso, mikäli satunnaisesti ajaa täyskaasulla ja tasurilta puskee ulos yli 17V?
- nuurdikki
Ehkä siinä toimisi vahoista autoista tutu latausrele. Varmaankin löytyy vielä jostain autotarvikakaupoista.
- Yammu-setä
Alkuperäinen osa on Rectifier Assy 664-81970-61-00:
http://www.amazon.com/Yamaha-664-81970-61-00-Rectifier-Assembly-664-81970-62-00/dp/B005CXKRZS
Ei tuossakaan varmaan mitään lataussäädintä ole, pelkkä tasasuuntaaja? Mitään erillistä lataussäädintäkään ei osakatalogin mukaan tuossa moottorissa ole. - acegi
Oletko kysynyt vanhoja alkuperäisiä säätimiä,esim hartikaiselta.Moottorikelkankin säädin sopii.
- Yammu-setä
Juurihan kirjoitin että alkuperäisen osakatalogin mukaan tuossa ei ole mitään alkuperäistä säädintä.
- Yammunsähkö
Mistä laitteesta löytyisi sopiva tasasuunnin säädin? Siis sellainen kohtuu hintainen uusi ja sovellettava.
- Anonyymi
Yammunsähkö kirjoitti:
Mistä laitteesta löytyisi sopiva tasasuunnin säädin? Siis sellainen kohtuu hintainen uusi ja sovellettava.
Terve voit laittaa aurinko kennon säätimen ei anna jännitteen mennä isommaksi kuin 14.5 - 15,5 volttia Terv Tuomo
- acegi
Akun käyttöikä lyhenee kovalla jänniteellä 12v hehkulanka poltin ei kestä kauan jos jossain sellaisia käyttää.
- vm41
Käyttövirta otetaan akulta, joten kyllä 12 v polttimot kestää.
Eri asia on sitten kaiut yms laitteet jotka ovat herkkiä virtapiikeille, mitä vanhempien koneiden latausvehkeet voivat antaa.
Niitä ei suojaa välttämättä edes latauksen jännitteensäädin, vaan on asennettava suodin akun ja laitteiden väliin.
Ei akku pahaa tykkää liiasta latausjännitteestä, matala jännite akun "sippaa".
Latausteho täytyy jokatapauksessa olla n.14 v, joten ei huolta vaikka nousisi tilapäisesti 17 v.
Akku tasaa kyllä ylituotantoa, varsinkin kun on jo yli 60 ah akku. - acegi
En ole kyseisen koneen sielunelämään tutustunut,mutta toi kuva on jänniteensäätimestä,ei sis virtapuolalta.
- tasuri
Kuvassa on tasasuuntaaja. Ei se ole jännitteensäädin.
- acegi
Akku kyllä kuivuu ja käyttöikä lyhenee muutenkin,sehän kiehuu jo 17v.Reilu neljätoista on normaali latausjännite,ja myös akun jännite.Akulta otetaan virta sähkövehkeille ja jännite ei saa olla 17v.kaiut,plotterit kestää kyllä ovat 10.5-32V sähkölle.Taas normaali akun lepojännite on 12,7v
- Teho_ratkaisee
Kannattaa tässä yhteydessä katsoa myös laturin lataustehoa. Muutaman amppeerin teholla ei haittaa vaikka jännite on isompi. Mm. Aurinkokennon säädin nostaa jännitettä 17 jos akku kovin tyhjä.
- acegi
Joopa joo.Empä muuta sano.Tarvii sitten tasa suuntaajan.ps.alentaa myös jännitettä.p,,,,, n,,,,,.
- Yammu-setä
Niin se tasasuuntaajahan tässä jo oli. Koko kysymyksessä oli kyse, että tarvitseeko lisäksi jotain lataussäädintä tms?
- Joakim1
Yammu-setä kirjoitti:
Niin se tasasuuntaajahan tässä jo oli. Koko kysymyksessä oli kyse, että tarvitseeko lisäksi jotain lataussäädintä tms?
Yleensä pienemmissä koneissa ei ole muuta kuin tasasuuntaaja. Tällöin akku voi saada turhan suurta jännitettä, jos kulutusta ei ole ja ajetaan pidempiä matkoja suuremmilla kierroksilla. Ei siitä muuta haittaa ole kuin lyhentynyt käyttöikä.
Homma siis perustuu siihen, että akku on riittävän iso ja tasaa jännitteen. Ilman akkua tuon ajan koneissa oli usein ongelmana 12 V polttimoiden palaminen. - Yammu-setä
Joakim1 kirjoitti:
Yleensä pienemmissä koneissa ei ole muuta kuin tasasuuntaaja. Tällöin akku voi saada turhan suurta jännitettä, jos kulutusta ei ole ja ajetaan pidempiä matkoja suuremmilla kierroksilla. Ei siitä muuta haittaa ole kuin lyhentynyt käyttöikä.
Homma siis perustuu siihen, että akku on riittävän iso ja tasaa jännitteen. Ilman akkua tuon ajan koneissa oli usein ongelmana 12 V polttimoiden palaminen.Polttimot on itse asiassa 24V juuri siksi että vauhtipyörältä puskee liian korkeaa jännitettä 12V polttimoille.
- acegi
Viri viri.laita esim käsi hakuvalo palamaan kun akun jännite nousee yli14,5 helppoon ja v aivattomaan paikkaan pistoke,jännitteen näkee vaikka kaikuluotaimesta.
- acegi
Laita kulutusta esim hakuvala palamaan kun jännite nousee yli 14.5 näkee esim kaikuluotaimesta.
- acegi
Tulee vastaukset näin myöhään viiveellä näkyviin, siksi kaksi viestiä.
- vm41
Lopettakaa jo koko asian jauhaminen, kun siitä ei tule lasta eikä pa skaa.
Yksinkertaisesta, sekä selvästä asiasta ei pitäisi noin sekavaa polemiikkia syntyä.
Akku riittää takuuvarmasti tasaamaan ylituotantoa, eihän se muutenkaan montaa amp tuuppaa täydellä kaasullakaan. Normaali perämoottorin johtopaksuus riittää viemään ssan samaan
paikkaan akkukaapelin kanssa solenoidille. Maanhan tasasuuntaaja saa jo rungosta, mikäli ei ole kiinnitetty koneen ulkopuolelle. - Valotpäälle
Laita valot päälle kun ajat täysillä kierroksilla jos pelkäät akun kiehumista. Jos ajo on muutenkin yleensä pääosin rauhallista putputtelua niin eipä sinne mitään väliin tarvitse. Pelkkä tasuri riittää.
- Rauhoittukaas
Voi ihme tätä jauhantaa. Lopettakaa jo. Tässä ei ole mitään ongelmaa 60Ah akun kanssa. Jos akku olisi esim. 8 Ah ja akku olisi jo lähtiessä täysi ja ajettaisiin putkeen esim. Neljä tuntia niin akku voisi ottaa nokkiinsa. Perämoottorin lataus teho on vaan muutamia amppeereja tunnissa. Tällöin korkeammalla jännitteellä ei ole riskiä. Tätä hyödyntävät mm. Aurinkokennojen yhteydessä olevat säätimet. Mm. Maxpower säädin nostaa jännitteen 17V. Tällöin kokonaislatausteho saadaan 3,4 Ah.n.
- Ykä2
Vanhemmissa ja pienissä tuuppareissa ei perinteisesti ole ollut säädintä. Tasurilta tuleva jännite voi olla hyvinkin korkea, mikäli ei ole mitään kuormaa. Toisalta koneen virran tuotto on melko vähäistä. Tämän vuoksi on koneisiin suositeltu muuten tarpeettoman suurta akkua, joka toimii jännitteen tappajana.
Akun kunnon heiketessä se ei enää ota vastan varsinkaan kylmällä kelillä kunnolla virtaa ja tilanne näkyy latausjännitteen nousuna. Myös pitkä kovaa ajo aiheuttaa yleensä saman ilmiön. Tällöin akku keittää ja työntää mahdollisesti ympäristöönsä vetyä, happea ja rikkihapposumua. akku kuivuu ja sen ikä lyhenee.
Kannattaa aika ajoin mittailla latausjännitettä tilanteen selvittämiseksi. Jos uudella akulla tilanne on hallinnassa, merkitsee jännitteen nousu em. 17V akun olevan tiensä päässä. - hummat
Vanhan toistoa !!!!!
Akku pelkästään riittää mainiosti jännitteen tasaajaksi.
Kaikki muu höpinä on tietämättömien turinaa. - vm41
Puhut asiaa. Mielestäni "viisaat" ovat jo asian ajat sitten miettineet, joten muut päätelmät ovat vain "nurmikkoasentajien" käsikirjoista.
- 32123
Kirjoitit juuri itsestäsi,ja ehdottomasti viimeisessä lauseessa.
- vm41
Hyvä kun meni viesti perille.
Toivottavasti muillekkin epätietoisille.- 32123
Eli olet nurmikko asentaja.
- vm41
32123 kirjoitti:
Eli olet nurmikko asentaja.
Ymmärsit asian, mutta ymmärsit väärin, mutta ymmärsit kuitenkin.
Ei olenkaan huonosti !
- ei_tulosta
Tässäkään asiassa ei juuri koskaan päästä mihinkään lopputulokseen. Puolet on aina sitä mieltä, että ehdottomasti tarvitsee, ja toinen puolet, että ei missään nimessä ei tarvitse. Kyllä aloittaja on nyt viisaampi.
- hummat
Kysymyshän oli >Onko lataussäädin pakollinen vai suositeltava<, joten yksinkertainen vastaus on ei.
Kukaan ei pakoita, eikä virallista suositusta ole,
Jos joku haluaa sen laittaa, voi hän sen asentaa, ei siitä haittaakaan ole, ei sen puoleen suurempaa hyötyäkään, tässä tapauksessa.
Se on ihan eri asia sitten, jos käyttökohde sekä kysyjä on toinen. - hopo2
Käytännön kokemus 20hv Evikasta:
Tasasuuntaus on mutta ei jännitteensäädintä. Jännitemittari on ja sen mukaan käy välillä tuolla 18 voltin paikkeila. Akkuna Bosch 60Ah joka oli ensin 5v autossa ja sen jälkeen kesti veneessä (siis starttasi kunnolla) vielä kolme kesää.
Eli itse en vaivautuisi jännitesäädintä laittamaan vaikkakin se esim. kelkan säätimellä suht helposti onnistuisikin. Kuten tuolla aiemminkin mainittiin niin ei tavallinen auton akku kovin helposti "ota nokkiinsa" ylijännitteestä.- MullaOLISI
Tarkotus saada laitettua 20hv 90vm Johnssoniin sähköstartti, mutta kytkentäkaavio puuttuu, ja tasasuuntaaja. Muut osat olisi.
Joten kysyisinkin, että voitko neuvoa,-mikä johto mihinkin liitetään, ettei savun hälvenemisen jälkeen tartte käsinarua asentaa ?
Missäpäin evarisi starttailee,? minä asustelen nokialla. - gontra
Miten niin ylijännitteestä ???
Mistä sinä ylijännitettä löydät ???
Mielestäni tätä asiaa on jo niin laajasti käsitelty, että ei kannata samaa alkaa vatvomaan.
Sitä paitsi, mikäli jollekkin ei asia ole vielä selvinnyt, ei se selviä koskaan. - TaidatOLLA
gontra kirjoitti:
Miten niin ylijännitteestä ???
Mistä sinä ylijännitettä löydät ???
Mielestäni tätä asiaa on jo niin laajasti käsitelty, että ei kannata samaa alkaa vatvomaan.
Sitä paitsi, mikäli jollekkin ei asia ole vielä selvinnyt, ei se selviä koskaan.Jo päissäsi ! kun selväpäinen olisi ollu ihan hiljaa,-kun sulla ei oo mitää sanomista !
- vm41
TaidatOLLA kirjoitti:
Jo päissäsi ! kun selväpäinen olisi ollu ihan hiljaa,-kun sulla ei oo mitää sanomista !
Latausjännite 12v akulle täytyy aina olla yli 12v, muutenhan akku ei lataudu.
Eli jotkut luulevat kyseessä olevan jotain vaarallista.
Kyllä akku sietää hetkellisesti jopa 19V jännitettä, silloin ollaan jo tuntuvasti ylikierroksilla moottorin suhteen.
- sulakettako
Pitääkö latauspiirissä olla sulake? Eli tasurilta akulle lähtevässä johdossa.
- vm41
Ei tarvitse. mutta ei siitä suuremmin haittaakaan ole, ainoastaan turhia hapettuvia liitoksia vain.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla724378- 582945
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä142518Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta162383Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?861741Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81476Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t1921301Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu801203- 841177
Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui27884