yhteisomistus avoliitossa

avoliitto

omistamme avopuolisoni kanssa yhdessä talon jossa asumme.On sovitu että puolisoni omistaa 40% ja minä 60%. Nyt haluaisimme muuttaa osuuksia niin että puolisolle vain 20% ja minulle 80%. Miten se sujuisi kaikkein helpommin.

13

226

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näin

      Omaisuus siirtyy toiselta ihmiseltä toiselle kaupalla tai lahjalla.

      Merkitystä ei ole sillä, ovatko osapuolet avo- tai avioliitossa tai täysin vieraita toisilleen.

      • 11-8

        Muutenhan tuo meni oikein, mutta jätit kertomatta, että omaisuutta toiselle ihmiselle siirtyy luvallisesti joko kaupalla, tai lahjalla.
        Melkoinen määrä omaisuutta on siirtynyt ihmiseltä toiselle myös luvatta. Luettelo on pitkä, varkaus, kavallus, petos, veropetos, ryöstö, kiristys, jne, jne..


      • Merkkinimi

      • 8-5

      • Näin

        Merkkinimi on ihan pihalla: tietysti kyse on omaisuudesta vaikka kyseessä olisikin vain tietty murto-osa asunnosta.

        Ja luovutus tarkoittaa nimenomaan kauppaa ja lahjaa. Perinnönjako ei tule kyseeseen sillä kukaan ei ole kuollut.

        Tuo yhteisomistuslain pykälä ei liity tähän mitenkään, sillä käräjäoikeuden määräystä ei tarvita soputilanteessa.


    • Merkkinimi
      • Näin

        Pihalla olet kuin lumiukko! Hallinnanjakosopimuksella ei muuteta omistusosuuksia, vaan sovitaan kuka yhteisomustajista hallitsee mitäkin kiinteistön (=maa-alueen) osaa.


    • Onnibonni1

      Millä tavoin olette sopineet aikaisemmasta omistamisjaosta?

      • Yksinkertaista

        Omistamisjako, hehheh!

        Eiköhän ainoa tapa sopia omistussuhteista ole tämä:

        A: Hei kulta, ostetaan asunto!
        B: Ostetaan vaan.
        A: Se maksaa 100.000. Minä maksan 60.000 niin maksa sinä 40.000.
        B: Joo, sopii.

        Ja sitten laaditaan kauppakirja, johon kirjataan A:n osuudeksi 60% ja B:n osuudeksi 40% kaupan kohteesta.


    • MB-220

      Voittehan myydä toisillenne osuuksia miten vain haluatte riittävän pitkän ajan kuluessa. Verottajaa varten pitää maksujen näkyä tilitapahtumina.

      • Kaupan_kulut

        Jos kyseessä on kiinteistö, joka kaupan tulee olla kaupanvahvistajan vahvistama. Hinta 112 euroa per kerta. Varainsiirtovero on 4% kauppahinnasta. Ja joka kaupan jälkeen tulee hakea lainhuuto, joka maksaa 107 euroa per kerta.

        Eli ei ollut mitään järkeä tuosss MB-220:n ehdotuksessa.


    • hankala_änkyrä

      Normaali kiinteistökauppa tai -lahja. Kauppa- tai lahjakirja, lainhuudot, varainsiirtovero, julkinen kaupanvahvistaja ja hänen palkkionsa (120 euroa) maksaminen aivan normaalisti normaalien sääntöjen mukaan. Googleta itse lisää. Tietysti voitte vaikka mennä naimisiinkin, ja sitten ottaa avioeron ja (ehkä) junailla tämän osituksen muodossakin.

      Kuten joku jo yllä totesi, haluamassanne toimenpiteessä ei ole paljon järkeä.

      • Kaupan_kulut

        Ai katos, kaupanvahvistajan palkkio onkin näemmä noussut 120 euroon. (Oli viime vuonna 112.)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      70
      1362
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1227
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1165
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1090
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      69
      957
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      772
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      712
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      711
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      369
      703
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      666
    Aihe