Kun en purjehduksesta ymmärrä, niin kysyn. Miksi nuo purjeet näyttävät niin pieniltä ja miksi pienessä veneessä on kaksi mastoa? Vai onko tuo tehty elokuvaan ihan vain ulkonäön perusteella?
https://youtu.be/41qsbRoW3es
Miksi kaksi mastoa, miksi pienet purjeet?
18
<50
Vastaukset
- verkkovene
Tuo vene on kaksimastoinen verkkovene joka lienee ollut Ahvenanmaalla oikea kalastajan yleisvene. Kaipa noi purjeet on mitoitettu sen mukaan että vene on voinut saavuttaa hyvän marssivauhdin.
Voi miten kiva leffa tuo olikaan, tavallaan tietty 70-luvun aateilmapiirin innoittamaa tavallisen työläisen idolisoimista mutta kumminkin, tavallisen ihmisen ja vaatimattomaan elämän hyvyyttä. Taitava ohjaaja (Åke Lindman) ja (kirjoittajan Anni Blomqvistin vaatimuksesta) paikalliset harrastajanäyttelijät jotka kuitenkin tuossa näyttelevät erittäinkin ammattitaitoisesti ja taitavasti.
Tässä linkki taiteilija Harro Koskisen puuvenesivulle:
http://www.puuvene.net/harro/verkkoveneet.html- Harristumpelo
Mitenkäs noita liikuteltiin kun ei tuullut?
- hii_o_hoi
Harristumpelo kirjoitti:
Mitenkäs noita liikuteltiin kun ei tuullut?
Soutaen.
- Huoppaaja
hii_o_hoi kirjoitti:
Soutaen.
Milläs tuota soudat. Tuo on 8,5 metriä pitkä ja hemskatin painava. Ei se soutamalla liiku.
- Kaleerikin
Kulkee. Reilut 3 metriset airot ja käsipari per airo niin kyllä kulkee...
Kaleerikin kirjoitti:
Kulkee. Reilut 3 metriset airot ja käsipari per airo niin kyllä kulkee...
Joo, kyllä soutaa. Mullakin on 7-metrinen n. 1000-kiloinen fiskari, jossa on airot keulassa. Sitä soudetaan seisaaltaan, ja kyllä mä sitä jaksan ihan hyvin soutaa, kunhan ei tartte vasta-aallokkoon mennä.
Tuontyppisissä kansanveneissä ei ollut varsinaista köliä; kölipainona saattoi olla kiviä veneen pohjalla. Siksi vene oli herkkä kallistumaan, ja tämän välttämiseksi takila jätettiin matalaksi ja purjeala pieneksi. Tuon ajan purjekankaatkaan eivät kestäneet kovin suurina yhtenäisinä pinta-aloina. Kahden maston avulla saatiin lisää purjepinta-alaa ilman korkeaa takilaa.
- FF27Charlotta
Aiheeseen liittyen tuli mieleen mielestäni hyvä kirja Uudenkaupungin Kalarannasta. Siinä esitellään hienoina kuvina saariston kalastajien veneitä eri vuosikymmeninä. Ja muutenkin kerrotaan sen ajan rankasta saaristolaiselämästä.
http://www.uusikaupunki.fi/~merihist/toiminta/julkaisut/kirjat/kalaranta.htm - Bossu
Vielä yksi syy useaan pieneen purjeeseen on vinssien puute. Kovassa tuulessa sillä on merkitystä, vaikka tärkein syy varmaan onkin tuo pienempi kallistava voima.
Kyllä, ja vielä laajennettuna: pienempien purjeiden käsittely on huomattavasti helpompaa, alkaen valmistusvaiheesta.
- Hernesoppa
Jos ei olisi sketsejä, ei olisi tyhmiä provokysymyksiä!
- Aika_iso_ero
Sketsi vai ketsi?
- seppomartti
Minusta noissa verkkoveneessä ei ole pienet purjeet vaan päin vastoin silmämääräisesti runsaasti purjepintaa, Verrattuna uppoumaan tai aluksen pituuteen.
- Valnim
Minusta kysymys on asiallinen. Aivan varmasti ei-purjehtijan huomion kiinnittää kaksi mastoa, eikä tuo kysymys sitä paitsi kaikille purjehtijoillekaan ole varmasti selvä.
Yleensähän maston tuplausta tarjotaan vasta suuremman kokoluokan veneisiin, joten onhan se mielenkiintoista, mikä on peruste sille, että pieneen ja kevyeen veneeseen pistetään kaksi keppiä pystyyn.
- ketchyawlsloop
Ihan hyviä vastauksia tullut , mutta mitä aloittaja itse sanoo? Vai surfaileeko jo muilla palstoilla?
- 231013
Kyllä aloittaja näitä lukee. Eipä minulla itse aiheeseen ole mitään sanottavaa, koska en ole purjehtija enkä purjehtimisesta ymmärrä.
- JariMata
Tässäkin näyttää minusta olevan mittoihin nähden paljon kangasta, mutta osaava on miehistökin.
https://youtu.be/_AiqdNkj4d0 - diipadaapaz
Matalat mastot eivät tarvitse haruksia. mikä on ehkä etu siellä verkoilla ja muutenkin. Mastot on helppo laskea alas.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2422561Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101888Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse761883Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki821338- 651248
Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.171218TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi161078Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään901070Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos42924- 71923