Viivyttely ja aikaansaamattomuus

kyllästynytstressaamaan

Olen ikuinen viivyttelijä, ja se on aiheuttanut minulle ongelmia koulussa ja toisaalta töissäkin. Jätän hommat viime tippaan jos teen niitä ollenkaan, ja pärjään lähinnä siksi, että olen vuosien varrella oppinut puhumaan itseni pois pussista. Tiedän, ettei tällainen menettely ole vastuullinen tapa käsitellä ongelmaa, mutta yritykseni päästä tästä käytösmallista eroon epäonnistuvat jatkuvasti. Googlaillessani joskus aiheesta tuli hieman huolestuttaviakin tuloksia, joissa sanottiin, että homman syy voi olla vaikkapa masennus tai ADHD. Kuitenkin joltain terveyskeskuslääkäriltä kysyessä sain kuulla, että tuskin on kumpikaan, vaan lienen vain hajamielinen, joten en sitten pyytänyt lähetettäkään minnekään, vaan kelasin, että kai sitten olen muuten vaan paska. Siitä huolimatta huolestuttaa, kun töihinkin tulee turhan usein myöhässä, ja lukiokin meni vähän niin ja näin - katsotaan pääsenkö koko yliopistoon. Auttaisiko, jos koittaisin käydä vielä varmuudeksi juttelemassa jollekin psykologille tai millelie? Käsittääkseni heille voi varata ajan, vaikka olisikin terveen paperit. Stressaa, kun elän ikään kuin kriisi kerrallaan sen sijaan, että varautuisin joka tapahtumaan ja deadlineen ajoissa.

5

214

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ilo123

      Kärsinet melko yleisestä inhimillisestä piirteestä, jota ei luokitella sairaudeksi yksittäsenä ominaisuutena. Kokonaisuus ratkaisee. Terveen paperit on käsite, jonka kuulee toistuvasti. Todellisuudessa sellaisia ei saa mistään instanssista. Tavalliset ihmiset voivat halutessaan hakeutua psykiatrin (peruskoulutus lääkäri) tai psykologin kanssa puhumaan, jos jokin asia omassa elämässä häiritsee. Olet nuori ihmien ja saattasit hyötyä ammatti-ihmisen kanssa keskustelusta, kun kärsit stressavasta viivyttelystä monella tavalla. Muista, että ammattilaisia on joka junaan. Etsi itsellesi sopiva ammattilainen, jonka kanssa puhuminen sujuu ja hyödyttää.

      • kyllästynytstressaamaan

        Hyvä, että ammattiapua voi siis saada myös ns. tavallinen ihminen, joka nyt sattuu olemaan huolestunut jostain. Mutta mistä? Löytyykö tällaisia psykologeja esimerkiksi ihan terveyskeskuksista? Onko se sitten kauhean kallistakin? Anteeksi että kyselen näin paljon, en ole turvautunut tällaisiin palveluihin aiemmin ja siksi hieman epäröin.


      • kyllästynytstressaamaan

        Noin, löytyihän ne psykan palvelut kun vähän itse etsi. Näyttäisi vieläpä olevan ilmaista, eikä mitään lähetettäkään tarvinnut, vaan ajan saa varata suoraan, vaikka virallisesti terve olisikin. Ihan hyvä, ei turhan monimutkaista. Pääsee rauhassa katsomaan, että millainen juttu on kyseessä ja onko siitä minulle apua. Alkoikin jo kyllästyttämään, kun olen päässyt jo siihen pisteeseen, että voimat on poissa ja purskahtelen satunnaisesti itkuun ilman sen kummempaa syytä.


    • Annapalaavaan

      Heh, olen viisikymppinen nainen, yrittäjä ja mukavasti elämä sujuu, vaikka olen aina myöhässä sekä töissäni että itse. Olen sitäkin tehokkaampi sitten viime minuuteilla ja lähipiiri on oppinut odottelemaan, vaikka tottaki se tuntuukin ikävältä sekä heistä että minusta, mutta he osaavat jo alkujaan sopia kaiken varttia "sovittua" myöhemmin.

      Tilasi voi siis johtua tilasta tai luonteenpiirteestä. Luonteenpiirteitä on vaikeampi muuttaa. Jos sinua itseäsi häiritsee, niin käy puhumassa psykologille, mutta ehkä paremminkin joku elämäntaidonvalmentaja olisi paikallaan. Silti, kun tiedät ongelman itse, niin voit hakea siihen ratkaisuakin itse.

      Mutta ihmiset ovat hyvinkin erilaisia, toiset pedantteja ja toiset eivät.

      Saamattomuuten ei tiettävästi ole lääkettä. Pikemminkin mielialalääkkeet saavat sitä aikaan.

      Syö terveellisesti, vältä lisäaineita ja varsinkin nopeita hiilihydraatteja, sillä ne väsyttävät kohta. Huolehdi C-viamiinin saannista syömällä kasviksia, ei hedelmiä. Kaalit ja paprikat ovat esimerkiksi hyviä. Voit kokeilla viljan vähentämistä tai poisjättöä, itselleni ne aiheuttavat ihme aivosumua.

      Opi suhtatutumaan itseesi aivan normaalina! Sillä me olemme tällaisia. Ja toiset toisenlaisia. Etsi ammatti, josta innostut.

      Jos taas tunnistat aivosumun eli tilasi ei ole jatkuvaa, vaan vaihtelee, sille voi tehdä jotain.

      • kyllästynytstressaamaan

        Kiitos, on hyvä lähestyä asiaa toisaalta myös ei-medikalisoivasta näkökulmasta, koska ihmisiähän tässä vain ollaan. Itsekin teen tuota viime hetkellä tsemppaamista, koska tuntuu, ettei mikään ikään kuin ole ajankohtaista, ennen kuin se on jo nenän edessä. Eräänlainen ajallinen likinäköisyys, tavallaan. Koska reagoin enemmänkin nykyhetkeen kuin suunnittelen tulevaa, kykenen sentään jossain määrin vaikuttamaan käytökseeni muokkaamalla ympäristöäni sellaiseksi, että se tukee tietynlaista toimintaa. Esimerkiksi erilaisten post-it lappujen liimailu näkyvälle paikalle muistuttaa tärkeistä asioista ja kori ulko-oven vieressä pistää refleksinomaisesti laittamaan avaimet siihen sisään tullessa, jotteivät ne huku. Tällä hetkellä yritän parhaani mukaan mennä "naimisiin" taskukalenterin kanssa, jotten missaisi tärkeitä tapaamisia kaiken aikaa, taikka myöhästyisi niistä.

        Sinä olet viisikymppisenä varmaan onnistunut olemaan välittämättä siitä, mitä läheiset ajattelevat, kun tulee sen vartin myöhässä aina kaikkialle, itseäni tuo kylläkin toistaiseksi hävettää ja kaduttaa. Edellisessä työpaikassa en saanut varsinaista huomautusta asiasta, koska tein hommat muuten hyvin, mutta pelottaa, että kohta alkavassa kesäduunissa ei olla yhtä ymmärtäväisiä. Ei siis, että pitäisi olla, koska onhan se haitallista.

        Onnekseni olen ihan himona terveelliseen ruokaan, vaikka muu perhe ei siitä niin perustakaan. Parsa, kukkakaali, ruusukaali, paprikat ja muut menee, nam! Tosiaan olen itsekin huomannut, että sokeri sumentaa ajattelua entisestään ja vie loputkin keskittymiskyvystä ja energiasta. Kaikkein parhaiten keskittymiseen ja motivaatioon tuntuu kuitenkin minulla auttavan kahvi ja liikunta, mieluiten molemmat. Tässä on jonkin aikaa tosin stressannut asioita niin paljon, että noin viikko sitten iski oikein kunnon uupumus, ja se on puolestaan vähentänyt lenkkeilyä aika reilustikin. Tämän suht yllättäen alkaneen tilan myötä päädyinkin kirjoittamaan tämän langan, kun halusin tietää, voiko näistä huolista mennä vaikka puhumaan jonnekin, vaikka olisikin virallisesti terve, kun ne tuntuvat vievän voimat, ja huolet itse taas kumpuavat tästä elämäntavastani.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5105
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3207
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1837
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1800
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1665
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1511
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1345
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1286
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1267
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1267
    Aihe