On tämä niin helppoa:-)

mintlinux_mään

Minulla on ollut Linux Mint sellaisessa vanhanpuoleisessa koneessa ja toiminut muuten ihan OK, paitsi mitä nyt videoita netistä katsellessa prossu (pentti nelonen) on paukuttanut täysillä ja kuormitusmittaus näyttänyt lähes aina melkein 100% ja video on hiukan nykinyt.
No, tänään sain käsiini samanmerkkisen, mutta uudemmalla emolevyllä ja uudemmalla prossulla olevan koneen. Ei siinä muuta sitten, kuin pistin kiintolevyn vanhasta koneestani siihen uudempaan ja käynnistin. Kaikki toimii, videot pelaa nyt hyvin, eikä prossun kuormitus huitele korkealla.
Tulee hiki jo ajatellessakin, minkälaiseen operaatioon windows-maailmassa todennäköisesti olisin joutunut. Winukkahan ei normaalisti hyväksy koneesta toiseen siirtoa tällä tavalla, kuin tein. Puhumattakaan lisenssiongelmista ja aktivoinnista...

Tavallaanhan tämä viesti kuuluisi sodat-palstalle, mutta olkoon nyt täällä.

10

128

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Cinnamon17.1

      Mikä p4 oli koneessa, ihan mielenkiinnolla kyselen kun semmoinen oli itselläkin 10 vuotta sitten :)

      • mintlinux_mään

      • Cinnamon17.1

        Hehe, just sama oli itelläkin viimeisin P4 =D, tosin Northwood P4 oli parempi. Nyt on Xeon E3-1230v3 eikä töki mikään, Mint pyörii kuin salama =)


    • näin--on

      Totta. Olen muutaman kerran tehnyt tuon levynvaihtotempun, kun olen uuden koneen kasannut, muuta ei tarvita jos ei ole suljettuja ajureita käytössä. Kone vain käyntiin ja käyttis ohjelmineen ja asetuksineen on valmiina käyttöön.

    • nykinen

      Olen todennut vanhalla XP-koneella videoiden (YLE Areena) toistuvan hyvin ja Mintin asennettuani alkoi nykiminen. Kyseessä oli läppäri ja totesin myös tuulettimen videoita katsellessa huutavan täysillä ja koneen kuumenevan pohjastaan enemmän kuin XP:llä.

      • mintlinux_mään

        Minulle kävi päinvastoin sen vanhan koneen kanssa. Xp:llä ei oikein pystynytkään katsomaan Areenaa, ensin siinä pyöri pitkään ympyrä "puskuroidaan" ja sitten kun video alkoi näkyä, niin tämän tästä pysähtyi kokonaan. Mintin kun asensin siihen, se vain nyki vähän.
        Kannattaa katsoa, näyttääkö järjestelmänvalvonta minkälaista kuormitusta. Kokeilla ehkä kevyempää selainta? Lämpeneminen ja tuulettimen huutaminen viittaisi, että prossu on kovilla.


      • nykinen
        mintlinux_mään kirjoitti:

        Minulle kävi päinvastoin sen vanhan koneen kanssa. Xp:llä ei oikein pystynytkään katsomaan Areenaa, ensin siinä pyöri pitkään ympyrä "puskuroidaan" ja sitten kun video alkoi näkyä, niin tämän tästä pysähtyi kokonaan. Mintin kun asensin siihen, se vain nyki vähän.
        Kannattaa katsoa, näyttääkö järjestelmänvalvonta minkälaista kuormitusta. Kokeilla ehkä kevyempää selainta? Lämpeneminen ja tuulettimen huutaminen viittaisi, että prossu on kovilla.

        On kyllä tullut muualtakin mielipiteitä, että linuxien Flash Player söisi enemmän tehoja.


      • ihateubuntu

        Vanhat koneet ovat vanhoja koneita ei siitä mihinkään pääse.
        Uusia käyttiksiä ei ole niihin tarkoitettu saati niissä testattu.
        Itse saa hoitaa testaukset jos niihin jotain asentaa.
        SolydX esim. on ainoa mikä toimii suhtkoht ok ( ilman säätöä) tuossa Aspire 1360:ssä, wifi levy meni vaihtoon kyllä. Backbox on toinen joka toimii muuten mutta prossu huutaa 90 - 100% tyhjäkäynnillä. Sama distro pöytäkoneessa on ihan normaali, prossu 3-5 %.
        Muiden distrojen toiminta on luokkaa 0 -50% , 0= asennus tilttaa näytönohjaimeen, räsymattoa, 50% = muuten asentuu mutta näytönohjaita ei saa järkiintymään, kuva on postikortin kokoinen vas. yläreunassa.

        Koneen "säätäminen" on nyt loppu koska SolydX toimii. :D


      • ihateubuntu

        Unohtui sanoa että Mint 11.xx:n olisi ehkä saanut toimimaan, uudempia ei.


    • uname-a

      Vanhat koneet eivät usein tue HD-videoiden katselua. Video näkyy katkonaisena. Siinä oli eräs syy miksi sinänsä täysin käyttökelpoisen vanhan pöytäkoneen tilalle hankin taannoin uuden läppärin jota myös käytän vain linuxilla. On meinaan melkoinen ero noiden videoiden katselun suhteen. Läppärin kaikki funktiotoiminnat webcam ym toimi OK.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onks sulle väliä, jos jokin kaivattusissa

      ei ole täydellistä? Esim. venytysmerkit, arvet, selluliitti, epäsymmetriset rinnat, vinot hampaat jne?
      Ikävä
      85
      4550
    2. Ei sinussa ollut miestä

      Selvittämään asioita vaan kipitit karkuun kuin pikkupoika.
      Ikävä
      127
      3958
    3. Shokkiyllätys! 31-vuotias Hai asuu vielä "kotona" - Anna-vaimon asenne ihmetyttää: "No ei tämä..."

      Hmmm, mitenhän sitä suhtautuisi, jos aviomies/aviovaimo asuisi edelleen lapsuudenperheensä kanssa? Tuore Ensitreffit-vai
      Ensitreffit alttarilla
      33
      2511
    4. Eikö Marin ollut oikeassa kokoomuksen ja persujen toiminnasta

      Ennen vaaleja Marin kertoi mitä kokoomus tulisi hallituksessa tekemään ja tietysti persut suostuu kaikkeen, mitä kokoomu
      Maailman menoa
      196
      1513
    5. Wiisaat Lappajärvellä iät.

      Nyt nimiä listaan menneistä ja nykyisistä Wiisaista Lappajärveläisistä. Itseäkin voi tuoda esille kaikessa Wiisaudessa.
      Lappajärvi
      12
      1286
    6. Missä Steffe hiihtää?

      Missä reppuli luuraa? Ei ole Seiskassa mitään sekoiluja ollut pariin viikkoon? Onko jo liian kylmä skulata tennistä ulko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1243
    7. Olet elämäni rakkaus

      On ollut monia ihastumisia ja syviäkin tunteita eri naisia kohtaan, mutta sinä olet niistä kaikista ihmeellisin. Olet el
      Ikävä
      36
      1198
    8. Ratkaiseva tekijä kiinnostuksen heräämisessä

      Mikä tekee deittikumppanista kiinnostavan? Mitä piirrettä arvostat / et arvosta?
      Sinkut
      62
      1193
    9. Milloin nainen, milloin?

      Katselet ja tiedän, että myös mieli tekee. Voisit laittaa rohkeasti viestin. Tiedät, että odotan. Ehkä aika ei ole vielä
      Ikävä
      61
      1153
    10. Olen menettänyt yöunet kokonaan

      Nytkin vain tunnin nukkunut. En tiedä johtuuko se sinusta vai tästä palstasta. Olis mukava nähdä oikeasti eikä arvuutel
      Tunteet
      17
      1055
    Aihe