Meille tuli Marsupoika taloo 5 päivää sitten, kokoaikana poika ei ole juonut juuri ollenkaan, eläinkaupassa oli kyllä tottunut juomapulloon mutta nyt ei, olen kokeillut laittaa vettä lautaselle mutta en senkään ole huomannut siitä kadonneen. Marsu makoilee pääsääntöisesti ja kun sen ottaa syliin se makaa hiljaa ja puiputtaa, välillä kun säikähtää murisee ja muutaman kerran on jopa ottanut hampailla kiinni. Kertokaa miten saamme marsumme virkeämmäksi ja ei niin pelokkaaksi.
Marsuni ei juo vettä
19
3049
Vastaukset
- Vili
Marsu on ollut teillä vasta kovin vähän aikaa, se on vielä pelokas ja arka, ymmärtäähän tuon, ressukka...
Varsinkin, kun marsu on yksin, sen kotiutuminen kestää kauemmin, jos marsulla olisi kaveri.
Anna aikaa marsulle, tarjoa sille herkkuja kädestä, juttele mukavia ja ole sen kanssa paljon, äläkä nosta väkisin syliin, jos marsu osoittaa haluttomuuden merkkejä. juttele vaikka häkin toiselta puolelta jos siltä tuntuu. :)
Kunhan marsu syö kunnolla, vaikka joku olisikin samassa huoneessa, ja kuikuttelee, ja on muutenkin "rennompi", se on varmasti jo melko lailla kotiutunut. :)
Kyllä se juomaankin alkaa, kunhan vähän "asettuu". Tsemppiä ja muistathan seurustella marsusi kanssa tosi paljon, kun sillä ei ole lajitoveria seurana! - Rusettimarsu
vie oman aikansa. Sama se oli minulla kun sain marsuni. Aluksi se vain pelkää tulla esille (mikäs ihme, uusi ympäristö, uudet kasvot jne.) Kyllä se marsu juo ja syö, se vaan aluksi tekee sen yksinään ollessa tai öisin (itse heräsin monesti siihen että marsuni meni juomaan). Kyllä se siitä lähtee, annat vain aikaa ja huolenpitoa, se nimittäin kannattaa. Kesyynnyttyään marsut ovat mitä ihanimpia lemmikkejä.
- pop-masse
Munkaan masse ei juonu kun sain sen! Se on tavvallista se ei oo viel tottunutsuhun juota sitä sylissäsi jumapullolla!Sit se oppii
- marsuliini2
Kiitos vastauksista....nyt marsupoikani jo juo vettä, ja on muutenkin tottunut meihin paremmin. Syliinottaessa päästelee hauskaa ääntä ja nuolee kättä ja välillä ottaa ihokarvasta kiinni.
Sitä minun vielä piti kysymän että eläinkauppias jolta marsun ostimme sanoi ettei marsulle saa antaa tuoreruokaa kun kerran viikossa muuten marsulle tulee vatsaongelmia ja silloinkin vain porkkanaa, kurkkua, kiinankaalta taikka kukkalaalin lehtiosia...ei siis mitää muuta vihreää....toisesta eläinkaupasta taas saimme vähän toisenlaiset ohjeet. Miten itse toimitte annatteko jokapäivä tuoreruokaa vaiko vain joskus. Muuten meillä on heinää sekä altrominia häkissä ruokana.
......ja syöhän tuo poika kun mikäkin. voi sitä pipanoiden määrää minkä häkistä siivoaa pois :) - Vili
marsuliini2 kirjoitti:
Kiitos vastauksista....nyt marsupoikani jo juo vettä, ja on muutenkin tottunut meihin paremmin. Syliinottaessa päästelee hauskaa ääntä ja nuolee kättä ja välillä ottaa ihokarvasta kiinni.
Sitä minun vielä piti kysymän että eläinkauppias jolta marsun ostimme sanoi ettei marsulle saa antaa tuoreruokaa kun kerran viikossa muuten marsulle tulee vatsaongelmia ja silloinkin vain porkkanaa, kurkkua, kiinankaalta taikka kukkalaalin lehtiosia...ei siis mitää muuta vihreää....toisesta eläinkaupasta taas saimme vähän toisenlaiset ohjeet. Miten itse toimitte annatteko jokapäivä tuoreruokaa vaiko vain joskus. Muuten meillä on heinää sekä altrominia häkissä ruokana.
......ja syöhän tuo poika kun mikäkin. voi sitä pipanoiden määrää minkä häkistä siivoaa pois :)Meidän tyttäret saa päivässä n. kourallisen tuoretuokaa JOKA PÄIVÄ.
Marsulle sopivaa tuoreruokaa ovat porkkana ja lanttu, niitä voi antaa lähes päivittäin, tietenkään ei niitäkään mahdottomia määriä, mutta esim. "keskikokoinen" porkkana per marsu on ookoo päivässä. :)
Muuta tuoreruokaa esim. kaalta (ei kannata antaa paljoa, ettei tule kaasua mahaan), omenaa (ei sitäkään paljoa, tulee virtsakiviä), persiljaa, tomaattia (PALJON c-vitamiinia), kurkkua (vain silloin tällöin herkkuna, voi tulla ripuli liiasta..) yms, herkkuna muutamina päivinä viikossa. :)
Jonnekkin tänne laitoin vähän aikaa sitten suuremman listan näistä marsuille tarjottavista tuoreruuista, katsele sieltä jos kiinnostaapi..! - za-za
marsuliini2 kirjoitti:
......ja syöhän tuo poika kun mikäkin. voi sitä pipanoiden määrää minkä häkistä siivoaa pois :)Marsuhan ei TARVITSE tuoreruokaa joka päivä, mutta kyllä meillä ainakin sitä joka päivä on tarjolla :) Mutta kukin antaa omien mieltymystensä mukaan: toinen antaa tuoretta ruokaa päivittäin, toinen joka toinen päivä yms.
Marsun pääruokaahan on vesi, C-vitamiini, kuiva heinä ja jyvät (Altrot). Marsu on sellainen herkkusuu että sen ei saa antaa täyttää masuaan tuoreruualla jatkuvasti vaan täytyy pitää huoli että se syö riittävästi heinää.
Mm. täällä on listaus ruokintaan sopivista aineksista:
http://www.marsut.net/marsukirja.html#ruoka
Marsujen perusruokaa on siis porkkana, lanttu ja punajuuri: maustamattomana, käsittelemättömänä, raakana ja puhdistettuna.
Muita herkkuja marsulle voi antaa vähän ja silloin tällöin, esim. kaalit aiheuttaa kaasua massuun, sitä voi siis antaa vain vähän kerrallaan ja muutenkin kun tarjoaa jotain uutta, sitä kannattaa antaa vain vähän kerrallaan ettei massu mene ihan sekaisin.
Meillä on kotona kaksi nirppanokkaa, joiden suurinta herkkua on salaatti ja kurkku joita voi antaa vain silloin tällöin. Myös vesimeloni tuntuu maistuvan :)
- marsumieli
marsusi saattaa olla masentunut tai ihmeissään.jos hän ei ala juoda aikoihin niin on aika käydä eläinlääkärillä.jos sinulla ei ole juomapulloa,niin on aika hankkia semmonen kiireellä! minun marsuni oppi juomaan itsestään......minä ainakin juotan välillä marsuani juomapullolla sylissä........se tykkää olla huomion kohde aina..............mutta suosittelen sitä ohjevalikoimaa mitä sanoin. onnea! toivottavasti marsunne parantuu! toivottaen:marsumieli
- NiNNi.
Toki saa antaa useammin kuin kerran viikossa!!!
Annan tuoretta illalla JOKA PÄIVÄ, usein saa herkkupaloja ollessaan vapaana.
SALLITUT:
juuri-/mukulaselleri
kiinankaali
kirsikkatomaatti
korianteri
lanttu
nauris
palsternakka
paprika (ei siemeniä, etenkin keltaisessa paljon c-vitamiinia)
parsakaali
persilja (oksaalihappoa, mutta paljon vitamiineja)
porkkana naatteineen
retiisi
retikka
rucola
sitruunamelissa
tilli
timjami
tomaatti (ei vihreitä osia)
varsi-/lehtiselleri
vehnänalkiot (runsaasti E-vitamiinia)
yrtit yleensäkin, siis oikeastaan kaikki
VÄLILLÄ:
aprikoosi (sokerinen)
banaani (sokerinen)
basilika (huomattavasti kalsiumia)
fenkoli
herne (kiertää mahassa ja paljon fosforia), herneen palot
hirssi (rasvaista)
keräkaali (muodostaa kaasua)
kesäkurpitsa (melko ravinneköyhä)
kiiwi (laksatiivinen, herkästi allergisoiva)
kirveli
kookos (rasvainen)
kurkku (ravinneköyhä)
kurpitsa
luumu (Sokerinen, annetaan ilman kiveä. Laksatiivisia vaikutuksia.)
maa-artisokka
maissi (todella huono Ca:p suhde)
mangoldi (oksaalihappopitoisuus korkea)
melonit (sokerisia)
nektariini
omena (virtsakivien ja huuliruven mahdollisuus. Ilman siemeniä.)
papaija
pellavansiemenet
persikka
pinaatti (oksaalihappoa ja aika paljon kalsiumia)
puna-, ruusu-, parsa- ja kukkakaali lehtineen (ei suurina määrinä)
punajuuri kuorineen, naatteineekirsi (oksaalihappoa, epätasapainoinen ca:p-suhde)
päärynä
salaatti (vähän ravinteita, ei sula hyvin)
sitruunamelissa
tankoparsa (valkoinen ja vihreä, kuorittuna)
tuore ananas (sokerinen)
vehnälese (ei tarvitse turvottaa)
viikuna (sokerinen)
viinirypäle (sokerinen)
kotimaiset marjat; mansikka, mustikka, vadelma...
Siinäpä tuoreita mitä voi antaa!
Hedelmiä ei siksi suositella liian usein annettavaksi, koska ne ovat "sokerisia", ja siksi lihottavat. Mutta annan kyllä aina jotain hedelmää ainakin 4 kertaa viikossa.
Ja kaaleja vain pieninä määrinä 1-3 kertaa viikossa, muuten turvottavat.
MUISTATHAN MYÖS C-VITAMIININ!
Kesällä tietysti tuoretta ruohoa, voikukkaa, piharatamoa jne. Apilaa ei paljoa, se aiheuttaa kaasua mahaan, niin kuin kaalikin, jos sitä annetaan liikaa.
Suosittelisin ottamaan marsulle kaverin, se on yksinäisempi ja onnettomampi yksin. Vai riittääkö sinulla monta tuntia aikaa marsullesi joka päivä läksyjen, koulun, harrastuksien, kaverien jne. ohella?
(Itselläni on 4 marsua!) Mutta hyvää jatkoa sinulle ja marsullesi! Harkitse toisen ottamista, vaikka vain marsusi takia, että se olisi onnellisempi!; ) Muuten kannattaa ostaa kasvattjalta, olen sen itse huomannut, ne ovat tottuneempia ihmiseen ja käsittelyyn. Lisäksi ne ovat halvempia! - whdt
NiNNi. kirjoitti:
SALLITUT:
juuri-/mukulaselleri
kiinankaali
kirsikkatomaatti
korianteri
lanttu
nauris
palsternakka
parsakaali
porkkana naatteineen
retiisi
retikka
rucola
sitruunamelissa
tilli
timjami
varsi-/lehtiselleri
VÄLILLÄ:
aprikoosi (sokerinen)
banaani (sokerinen)
fenkoli
hirssi (rasvaista)
kirveli
kookos (rasvainen)
kurkku (ravinneköyhä)
kurpitsa
maa-artisokka
melonit (sokerisia)
nektariini
papaija
pellavansiemenet
persikka
punajuuri kuorineen, naatteineekirsi (oksaalihappoa, epätasapainoinen ca:p-suhde)
päärynä
sitruunamelissa
tuore ananas (sokerinen)
viikuna (sokerinen)
viinirypäle (sokerinen)
Hedelmiä ei siksi suositella liian usein annettavaksi, koska ne ovat "sokerisia", ja siksi lihottavat. Mutta annan kyllä aina jotain hedelmää ainakin 4 kertaa viikossa.
Kesällä tietysti tuoretta ruohoa, voikukkaa, piharatamoa jne. Apilaa ei paljoa, se aiheuttaa kaasua mahaan, niin kuin kaalikin, jos sitä annetaan liikaa.
Suosittelisin ottamaan marsulle kaverin, se on yksinäisempi ja onnettomampi yksin. Vai riittääkö sinulla monta tuntia aikaa marsullesi joka päivä läksyjen, koulun, harrastuksien, kaverien jne. ohella?
(Itselläni on 4 marsua!) Mutta hyvää jatkoa sinulle ja marsullesi! Harkitse toisen ottamista, vaikka vain marsusi takia, että se olisi onnellisempi!; ) Muuten kannattaa ostaa kasvattjalta, olen sen itse huomannut, ne ovat tottuneempia ihmiseen ja käsittelyyn. Lisäksi ne ovat halvempia!Yli 6vee vanha viesti....
- Julliainenk
NiNNi. kirjoitti:
SALLITUT:
juuri-/mukulaselleri
kiinankaali
kirsikkatomaatti
korianteri
lanttu
nauris
palsternakka
parsakaali
porkkana naatteineen
retiisi
retikka
rucola
sitruunamelissa
tilli
timjami
varsi-/lehtiselleri
VÄLILLÄ:
aprikoosi (sokerinen)
banaani (sokerinen)
fenkoli
hirssi (rasvaista)
kirveli
kookos (rasvainen)
kurkku (ravinneköyhä)
kurpitsa
maa-artisokka
melonit (sokerisia)
nektariini
papaija
pellavansiemenet
persikka
päärynä
sitruunamelissa
tuore ananas (sokerinen)
viikuna (sokerinen)
viinirypäle (sokerinen)
(Itselläni on 4 marsua!) Mutta hyvää jatkoa sinulle ja marsullesi! Harkitse toisen ottamista, vaikka vain marsusi takia, että se olisi onnellisempi!; ) Muuten kannattaa ostaa kasvattjalta, olen sen itse huomannut, ne ovat tottuneempia ihmiseen ja käsittelyyn. Lisäksi ne ovat halvempia!Minulla söivät edesmenneet marsuni ruokaa yllin kyllin, mutta pysyivät linjoissaan, kun saivat olla aina vapaana ja liikkuivat jatkuvasti paljon. Elivätkin molemmat piiiitkän marsuniän ja kuolivat sitten vanhuudenjuttuihin hyvään ikään ehtineinä.
Tuoreissa annoin C-vitamiinipitoisia kasviksia päivittäin. Alussa vaan totuttaa ne tuoreeseen pikkuhiljaa, niin kyllä ne vatsat sietävät. Muistakaa, että vesipulloon lisätty C-vitamiini ei kelpaa, sillä se reagoi pullon metallikaulaan neutraloimalla. C-vitamiini tulee lisätä ruokaan siis. - -veine
Julliainenk kirjoitti:
Minulla söivät edesmenneet marsuni ruokaa yllin kyllin, mutta pysyivät linjoissaan, kun saivat olla aina vapaana ja liikkuivat jatkuvasti paljon. Elivätkin molemmat piiiitkän marsuniän ja kuolivat sitten vanhuudenjuttuihin hyvään ikään ehtineinä.
Tuoreissa annoin C-vitamiinipitoisia kasviksia päivittäin. Alussa vaan totuttaa ne tuoreeseen pikkuhiljaa, niin kyllä ne vatsat sietävät. Muistakaa, että vesipulloon lisätty C-vitamiini ei kelpaa, sillä se reagoi pullon metallikaulaan neutraloimalla. C-vitamiini tulee lisätä ruokaan siis.C-vitamiini haihtuu juomavedestä valon vaikutuksesta, itse en ole kuullut että se pullon suuosa vaikuttaisi asiaan mitenkään, silloinhan sama olisi esim. lusikalla annostellessa. C-vitamiinia annetaan isoille marsumäärille juurikin veden seassa, se on helpompaa ja nopeampaa kuin alkaa annostelemaan ja syöttämään erikseen jokaiselle monelle kymmenelle omat tuorepalasensa.
Meillä syödään paljon c-vitamiinipitoisia tuoreita, ja joskus laitetaan pulloonkin c:tä. Veden kulutuksessa ei ole ollut eroja puhtaan ja c-vit. veden kesken. - marsumieli
älä nyt silleeeeeeeeeeeeeeeee liiottele.........................mä oon tulevaisuudesta tullu ja sä vanhaa-aikaa......mä kirjotin ton ihan paniikissa.............ups! oon silti oikea marsumieli nolona mut nyt mun marsu ei juo.
- aasommolulu xD
whdt kirjoitti:
Yli 6vee vanha viesti....
Ihan hyvä aihehan tää on vaik onkin 6 vuotta vanha, sillä ehkä muillakin on vaikeuksia siinä et marsut ei suostu juomaan ja ei sit tartte alottaa täysin uutta aihetta...
Meillekkin tuli eilen 2 marsuu eivät ite koske pulloon mut juotetaan niitä suoraan pullosta et tottuisivat. - rusettimarsu-
NiNNi. kirjoitti:
SALLITUT:
juuri-/mukulaselleri
kiinankaali
kirsikkatomaatti
korianteri
lanttu
nauris
palsternakka
parsakaali
porkkana naatteineen
retiisi
retikka
rucola
sitruunamelissa
tilli
timjami
varsi-/lehtiselleri
VÄLILLÄ:
aprikoosi (sokerinen)
banaani (sokerinen)
fenkoli
hirssi (rasvaista)
kirveli
kookos (rasvainen)
kurkku (ravinneköyhä)
kurpitsa
maa-artisokka
melonit (sokerisia)
nektariini
papaija
pellavansiemenet
persikka
päärynä
sitruunamelissa
tuore ananas (sokerinen)
viikuna (sokerinen)
viinirypäle (sokerinen)
(Itselläni on 4 marsua!) Mutta hyvää jatkoa sinulle ja marsullesi! Harkitse toisen ottamista, vaikka vain marsusi takia, että se olisi onnellisempi!; ) Muuten kannattaa ostaa kasvattjalta, olen sen itse huomannut, ne ovat tottuneempia ihmiseen ja käsittelyyn. Lisäksi ne ovat halvempia!Ei marsut kasvattajalta ole aina halvempia. Itse ostin 2 marsua ELÄINKAUPASTA ja maksoi 40e kappale ja oli jo eläinkaupassa tottuneita käsittelyyn. Ja vaikka tuolla tyypillä riittäisi aikaa olla sen marsunn kanssa paljonkin niin ihminen ei koskaan voi korvata toista marsua...
- ugly CATT
meillä marsut saavat punajuurta siinä on c-vitamiiniä paljon
- Ruusu & Kielo
anna marsullesi aikaa ja neste pitoisia vihanneksia!
- marsustiii
Kyllä se luultavasti lähipäivinä alkaa juomaan. Omalla marsulla kesti juurikin 5 päivää alkaa juomaan muuton aiheuttaman "alkujärkytyksen" jälkeen..
- agfg
Huomasitko, että ensimmäinen viesti on kirjoitettu 2004? Todennäköisesti marsu on jo kuollut.
- Quuluu
Mitä siitä, että viesti on vanha? Tiedäthän, että tästä viestiketjusta saattaa olla hyötyä myöhemmin jollekin toiselle, ihan vuosienkin jälkeen? Jos marsu ei juo, kasviksia voi myös kastella, siitä saa ainakin hiukan vettä. Jos huolettaa, voit toki juottaa marsua pipetillä, tosin etenkin arkaa/ uutta marsua se voi pelästyttää....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi852257Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap172234Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen111618- 1031445
Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663921386Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1521235Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.2561027- 63943
- 78909
Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha173884