Wallaksen tilalle uusi lämmitysjärjestelmä

Ohlsonisti

Ohlson 29:n lämmitin Wallas 1800B on tullut tiensä päähän. Laite on ollut ilmeisesti jo useamman vuoden kuolleena painona sitloodassa, joten huollonkaan jälkeen (, johon varaosia ei enää juuri saa) laitteen luotettavasta toiminnasta ei ole takeita. Soittelin jo Nallen venehuoltoon ja sieltä tuli realistista arviota rempan kustannuksista, jos sen tekisi kerralla kunnolla (Eberin 4KW lämppäri uuden laitteen ehdoilla ja asennustarvikkeet ns. pitkästä tavarasta). Mitä muita järkeviä vaihtoehtoja tuohon olisi? Kannattaako esim. dieselin sijaan harkita muita vaihtoehtoja (esim. kaasua, jos samalla vaihtaisi vanhan hellan uuteen)? Onko mielekestä yrittää hyödyntää olemassaolevaa putkistoa (ilm. pakoputken paikkaa pitää joka tapauksessa vaihtaa kuumempien kaasujen vuoksi)?

77

1430

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • todellako4kW

      Safire voi käyttää Wallaksen pakoputkea ja olisi helpoin asennettava.

      Eikös muuten 4 kW Eberin lämpötehoa ole melkoinen ylimitoitus Ohlsoniin. Sehän on minimitehoillaankin liikaa niin pieneen tilavuuteen ja sitten termostaatti pätkii usein toistuviin käynnistyksiin.

      • Ohlsonisti

        Kiitos vinkistä. Joo, 4KW kuulosti myös itsestä paljolta. Pitääpä tutustua tarkemmin Safiren tarjontaan.


      • sdft6

        Eberin D4 minimiteho on n.900W. Tämän takia valitsin sen.


    • Tuossa on yksi tarina, jossa Wallas 1800b korvataan Safire 2100D:llä

      http://www.xn--lmmitin-5wa.fi/index.php/fi/artikkelit-ja-ohjeet/safire-2100d-asennus-3

      Vanha vallas 1800B ei ole pakokaasujärjestelmän osalta yhteensovpiva uusien Wallas ja Safire lämmititmien kanssa, eli pakokaasuläpivienti pitää vaihtaa jokatapauksessa. Samalla se kannattaisi laittaa soveltuvilta osin peräpeililäpivientiin. On mahdollista tehdä sovitekappale vanhan läpiviennin päälle, jolloin siihen saa kansiläpiviennin paikoilleen.

      Mikäli haluaa käyttää vanhaa putkistoa, mitä en suosittele, tarvitaan sovitin putkelle, jolla putkisto saadaan 90mm halkaisijalle. Muutoin kannattaa hyödyntää vanhoja väyliä ja vetää uudet putket vanhojen tilalle. Safire käyttää 2x60mm putkistoa, wallas 2x75mm putkistoa, joka voidaan sovittimella muuttaa tarvittaessa 60mm putkistoon. Eberin D2 voi käyttää joko 1x60 tai 1x75mm putkistoa. Jos asentaa eberin, suosittelen asentamaan siihen putkistoon äänenvaimentimen. Pieni lämmitin kohisee jonkin verran.

      Sopivia lämmittimiä tuon 1800B:n tilalle on Wallas 22Dt, Safire 2100D, ja Eberin D2. D4 laitteena ampuu eberin puolelta jo yli aika reippaasti.

      • Ohlsonisti

        Kiitos, tässähän olikin jo aika hyvät vastaukset tuossa alla esittämiini kysymyksiin.


      • Vanha peltiwallas käytti 90mm:n ilmaröörejä. Näitä voi joissain tapauksissa käyttää hyväksi työntämällä uudet putket näidrn vanhojen siään. Siinä saa samalla kohtalaisen hyvän lämpöeristyksen jos linjat kulkevat kylmällä puolella.


    • trollitehdas

      Näköjään Safiren mainososasto on lähtenyt taas kerran kirjoittelemaan someen.

    • Ohlsonisti

      Kysytäänpä vielä, että jos päätyisi esim. Safire 2100D -lämmittimeen, niin minkälaisiin asennusmanöövereihin olisi syytä varautua? Ilm. pakoputken läpivientiä ei tarvitse siirtää. Entä vanhan lämminilmaputkiston hyödyntäminen ja kytkeminen polttoainesäiliöön (saako tämän tehtyä haaroittimella vai miten)? Sähköt ja ohjaustaulu pitää tietysti myös asentaa. Liittyykö näihin erityisiä huomioitavia asioita?

      • Jos käytätä Wallasta tai Safirea, voit laittaa sen vanhan savukaasuläpiviennin paikalle uuden kansiläpiviennin, mutta väliin pitää leikata vaikka valkoisesta muovilevystä sovitelevy. Uudet kansiläpiviennit on hieman pienempiä. Eberiä asennettaessa pitää aina laittaa runkoläpivienti. Voit kyllä hyödyntää vanhaa putkistoa, mutta sovittimet maksaa äkkiä yhtä paljon, kuin viisi metriä uutta putkea. Toisekseen ne 30 vuotta vanhat putket alkaa olemaan monesti aika hapertuneita ja ruttuisia. Yhden 90mm putken tilalle saa pienellä rassailulla monesti ahdettua 2kpl 60mm putkia. Monesti tuollaisessa veneessä riittää, että on yksi suulake salonkiin ja toinen keulaan, siinä kaikki. 10 metriä putkea ja tarvittaessa kaksi suulaketta. Monesti vanhojakin voi hyödyntää.

        Polttoaineotto on aina otettava erillisellä tankkiottimella tankista, ei koskaan T-haaralla moottorilinjasta. Lämmittimelle pitää vetää suoraan akulta ja - johtimet, sekä ohjaustaululle kaapeli. Parin kolmen illan askartelulla saa tuon laiteltua paikoilleen.

        Tästä aiheesta on hiljan ollut toinenkin, pitkä ja uuvuttava viestiketju. Siellä on paljon informaatiota ja myös dis-informaatiota.

        Ja nimimerkille "trollitehdas" jos asiallinen vastailu häiritsee sinua niin kovin, niin suosittelen tutkimaan jotain muita viestiketjuja.


      • rauhallisestipeikot

        Samat terveiset sille "trollitehtailijalle" täältäkin. Näyttä siltä että nämä häiriköt nousevat talviuniltaan kuten metsiemme mesikämmenetkin. Toivottavasti eivät ole yhtä kärttyisiä:)


      • Suoraanlopuun
        rauhallisestipeikot kirjoitti:

        Samat terveiset sille "trollitehtailijalle" täältäkin. Näyttä siltä että nämä häiriköt nousevat talviuniltaan kuten metsiemme mesikämmenetkin. Toivottavasti eivät ole yhtä kärttyisiä:)

        Kiitos vaan, mutta tämä Safiremainos tupsahtaa esille tuon tuostakin melkein identtisellä sisällöllä. Minä en viitsisi osallistua mainostamiseen ainakaan ilman maksua, tai ehkä joku saakin rahaa.

        Voitaisiinko nyt mennä suoraan sen mikä on paras -keskustelun ohi ja laittaa linkki yli 30 vuoden aikana hankittua suunnittelu- ja valmistuskokemuksta hyödyntävän jatkuvasti lämmitinkäyttäjien toivomusten mukaisesti kehitettyä Safirea mainostavaan "puolueettomaan" tutkimukseen?


      • mainitse_itse
        Suoraanlopuun kirjoitti:

        Kiitos vaan, mutta tämä Safiremainos tupsahtaa esille tuon tuostakin melkein identtisellä sisällöllä. Minä en viitsisi osallistua mainostamiseen ainakaan ilman maksua, tai ehkä joku saakin rahaa.

        Voitaisiinko nyt mennä suoraan sen mikä on paras -keskustelun ohi ja laittaa linkki yli 30 vuoden aikana hankittua suunnittelu- ja valmistuskokemuksta hyödyntävän jatkuvasti lämmitinkäyttäjien toivomusten mukaisesti kehitettyä Safirea mainostavaan "puolueettomaan" tutkimukseen?

        Missä kommentissa on edes rivien välissä laitettu lämppäreitä paremmuusjärjestykseen? Minä en löytänyt ensimmäistäkään, ainoastaan ajatuksia eri laitteiden asennuksista ja niiden eroista.

        Kaikesta päättäen trollipeikolla on jotain tekemistä Webaston markkinoinnin kanssa ja katkera, kun hänen tuotettaan ei ole mainittu, kaikki muut on.


      • järki-käteen
        Suoraanlopuun kirjoitti:

        Kiitos vaan, mutta tämä Safiremainos tupsahtaa esille tuon tuostakin melkein identtisellä sisällöllä. Minä en viitsisi osallistua mainostamiseen ainakaan ilman maksua, tai ehkä joku saakin rahaa.

        Voitaisiinko nyt mennä suoraan sen mikä on paras -keskustelun ohi ja laittaa linkki yli 30 vuoden aikana hankittua suunnittelu- ja valmistuskokemuksta hyödyntävän jatkuvasti lämmitinkäyttäjien toivomusten mukaisesti kehitettyä Safirea mainostavaan "puolueettomaan" tutkimukseen?

        Jos lämmittimiä on käytännössä vain neljää merkkä, Wallas, Safire, Eber ja Webasto, niin on aika pirun vaikeaa vastata mihinkään lämmitystä koskevaan kysymykseen mainitsematta jotain näistä merkeistä, varsinkin jos aloittaja on hankkimassa kokonaan uutta laitetta.


      • Eeperi
        vanhami kirjoitti:

        Jos käytätä Wallasta tai Safirea, voit laittaa sen vanhan savukaasuläpiviennin paikalle uuden kansiläpiviennin, mutta väliin pitää leikata vaikka valkoisesta muovilevystä sovitelevy. Uudet kansiläpiviennit on hieman pienempiä. Eberiä asennettaessa pitää aina laittaa runkoläpivienti. Voit kyllä hyödyntää vanhaa putkistoa, mutta sovittimet maksaa äkkiä yhtä paljon, kuin viisi metriä uutta putkea. Toisekseen ne 30 vuotta vanhat putket alkaa olemaan monesti aika hapertuneita ja ruttuisia. Yhden 90mm putken tilalle saa pienellä rassailulla monesti ahdettua 2kpl 60mm putkia. Monesti tuollaisessa veneessä riittää, että on yksi suulake salonkiin ja toinen keulaan, siinä kaikki. 10 metriä putkea ja tarvittaessa kaksi suulaketta. Monesti vanhojakin voi hyödyntää.

        Polttoaineotto on aina otettava erillisellä tankkiottimella tankista, ei koskaan T-haaralla moottorilinjasta. Lämmittimelle pitää vetää suoraan akulta ja - johtimet, sekä ohjaustaululle kaapeli. Parin kolmen illan askartelulla saa tuon laiteltua paikoilleen.

        Tästä aiheesta on hiljan ollut toinenkin, pitkä ja uuvuttava viestiketju. Siellä on paljon informaatiota ja myös dis-informaatiota.

        Ja nimimerkille "trollitehdas" jos asiallinen vastailu häiritsee sinua niin kovin, niin suosittelen tutkimaan jotain muita viestiketjuja.

        "Eberiä asennettaessa pitää aina laittaa runkoläpivienti."

        Miksi Eberi ei hyväksy kansiläpivientiä?


      • näin_vain_on
        Eeperi kirjoitti:

        "Eberiä asennettaessa pitää aina laittaa runkoläpivienti."

        Miksi Eberi ei hyväksy kansiläpivientiä?

        Se lukee asennusohjeissa. Oleellinen ero on siinä, että Wallas ja Safire käyttävät koaksiaalista paloilma-pakoputkea, joka ei tule kuumaksi. Eberin ja Webaston pakoputket ovat pakokaasujen lämpötilassa.


      • Eeperi
        näin_vain_on kirjoitti:

        Se lukee asennusohjeissa. Oleellinen ero on siinä, että Wallas ja Safire käyttävät koaksiaalista paloilma-pakoputkea, joka ei tule kuumaksi. Eberin ja Webaston pakoputket ovat pakokaasujen lämpötilassa.

        OK, läpiviennin tulee olla siis paremmin rungosta eristetty kuin Wallas ja Safire jotka ovat kylmempiä. Mutta miksi läpiviennin tulee olla rungosta tai peräpeilistä? Miksi ei kansiläpivienti ole mahdollinen? No, tietysti koska se lukee asennusohjeessa :) Mutta kun ihminen on utelias, niin haluaisi tietää miksei eeperin pakokaasu saa tulla kannen läpi? Siksikö että kuuma läpivienti polttaa jalkapohjaa tai tossu kärähtää? Samalla tavallahan hipiä kärsii jos joku könyää uimasta ylös perätikkaita ja horjahtaa pakoputken päähän :-/ Vai onko pakokaasujen johtaminen ylöspäin jotenkin ko. lämppäreiden sielunelämää häiritsevä juttu??? :-o


      • KLJtr3

        Eeperin pakoputkesta menee vesi sisään, se olisi vain reikä kannessa. Eihän mikään estä käyttämästä toisen merkin kansiläpivientiä.


      • MitaanTietamaton

        Olkoot vaikka 2100D mainos, mutta sellaisen asensin, joskin em. muut kolme merkkiä ovat varmasti yhtä hyviä. Paras merkki lienee sellainen, jonka asennus omaan paattiin on simppeleintä.
        1800B 90mm ilmaletkuista hyödynsin suurimman osan. Liitoksen tein työntämällä uudet letkut sisään ja tiivistämällä solukumilla.
        Kansiläpiviennin poistin ja tein uuden kylkeen, jolloin sain kunnon joutsenkaulan.
        Dieselille teetin oman ulosoton lämmittimelle. Konemestari kertoili sen verran monta juttua tapauksista, joissa moottorin pa-kiertoon on päässyt ilmaa, että en halunnut siihen koskea.


      • Eeperi kirjoitti:

        OK, läpiviennin tulee olla siis paremmin rungosta eristetty kuin Wallas ja Safire jotka ovat kylmempiä. Mutta miksi läpiviennin tulee olla rungosta tai peräpeilistä? Miksi ei kansiläpivienti ole mahdollinen? No, tietysti koska se lukee asennusohjeessa :) Mutta kun ihminen on utelias, niin haluaisi tietää miksei eeperin pakokaasu saa tulla kannen läpi? Siksikö että kuuma läpivienti polttaa jalkapohjaa tai tossu kärähtää? Samalla tavallahan hipiä kärsii jos joku könyää uimasta ylös perätikkaita ja horjahtaa pakoputken päähän :-/ Vai onko pakokaasujen johtaminen ylöspäin jotenkin ko. lämppäreiden sielunelämää häiritsevä juttu??? :-o

        Ensinnäkin Eberissä ja myös webastossa on paljon kuumemmat pakokaasut, kuin kotimaisissa. Kansiläpivienti menee tulikuumaksi. Kansiläpiviennissä kun pitää olla kumminkin jonkinlainen hattu päällä. joka estää sadeveden pääsemisen putkeen. Toiseksi kansiläpiviennin pitää olla suljetumpi, jolloin vastapaine kasvaa liikaa ja lämmitin ei pala kunnolla. Tästä syystä Wallaksen 40Dt ja Safiren 3600Di lämmittimissä ei voi käyttää kansiläpivientiä. Vastapaine (isompi ilmavirtaus, kun otetaan enemmän tehoa) ja kuumuus.


    • reklaamisome

      On ihan luonnollista, että laitteiden cvalmistajat ja myyjät osallistuvat keskusteluun ja tuovat esille omia tuotteitaan. Hiukan se on tietenkin epärehellistä, jos esiintyy vaikkapa tyytyväisenä asiakkaana tai kokeneena merihylkeenä ja antaa nuoremmille "neuvoja".

      Lukijoilla pitää olla sen verran älliä päässä, että suhtautuu kriittisesti lukemaansa ja kirjoittajien motiiveihin.

      Sitä en kuityenkaan ymmärrä, että pitäisi leikkiä tyhmää. Jos joku näyttää mainokselta, maistuu mainokselta ja haisee mainokselta, niin se voi hyvinkin olla mainos. Ainaostaan mainostajan intressissä on mustaksimaalta sitä, joka tue esille epäilyksen somemainostamisesta. Muiden pitäisi kiittää havainnosta.

      • saanko_apua

        MIkä noista oli se mainos? Minä en leiki tyhmää, minä olen niin tyhmä, etten erota näissä mainoksia muista.


      • somemainostajat

        Eli somemainos tavoitti kohteensa. Niiden on tarkoituskin olla osa keskustelua koska mainostaminen on kiellettyä tai siitä joutuu ainakin maksamaan. Ihmiset eivät myöskään suhtaudu epäilevästi kirjoituksiin, jotka ovat ikään kuin vertaisten kirjoittamia.

        Niitä naamioidaan usein myös vuoropuheluksi. Toinen sanoo tarvitsevansa jotain, alias vastaa että osta X. Sitten toinen kysyy miksi ja alias pääsee ikään kuin pyynnöstä luettelemaan mainostekstin.

        Älä välitä siitä, että olet tyhmä. Puolet on keskiarvoa tyhmempiä.


      • jelppiä_pliis
        somemainostajat kirjoitti:

        Eli somemainos tavoitti kohteensa. Niiden on tarkoituskin olla osa keskustelua koska mainostaminen on kiellettyä tai siitä joutuu ainakin maksamaan. Ihmiset eivät myöskään suhtaudu epäilevästi kirjoituksiin, jotka ovat ikään kuin vertaisten kirjoittamia.

        Niitä naamioidaan usein myös vuoropuheluksi. Toinen sanoo tarvitsevansa jotain, alias vastaa että osta X. Sitten toinen kysyy miksi ja alias pääsee ikään kuin pyynnöstä luettelemaan mainostekstin.

        Älä välitä siitä, että olet tyhmä. Puolet on keskiarvoa tyhmempiä.

        En siis saa apua tyhmyyteeni ja kykenemättömyyteeni erottaa mainos muista. Ei minua auta ollenkaan se, että joku muu on vielä tyhmempi.


      • somemainostajat kirjoitti:

        Eli somemainos tavoitti kohteensa. Niiden on tarkoituskin olla osa keskustelua koska mainostaminen on kiellettyä tai siitä joutuu ainakin maksamaan. Ihmiset eivät myöskään suhtaudu epäilevästi kirjoituksiin, jotka ovat ikään kuin vertaisten kirjoittamia.

        Niitä naamioidaan usein myös vuoropuheluksi. Toinen sanoo tarvitsevansa jotain, alias vastaa että osta X. Sitten toinen kysyy miksi ja alias pääsee ikään kuin pyynnöstä luettelemaan mainostekstin.

        Älä välitä siitä, että olet tyhmä. Puolet on keskiarvoa tyhmempiä.

        Onhan myös ihan pienen pieni mahdollisuus, että joku kaupallinen toimijana saattan käydä myös ihan oikeasti auttamassa täällä aitoja ihmisiä oikealle polulle asioiden ja asennuksien suhten ihan jo pelkästään siitä syystä, että täällä palstalla jaetaan käsittämätön määrä myös aivan täysin päättömiä neuvoja. Voisin ampua vastauksia myös puskista, mutta olen ihan liian laiska ja joskus myös kiireinen siihen, samoin siihen, että perustaisin säännöllisesti uusia aiheita asiasta. Vanhoja lämmittimiä uusitaan vuosittain veneisiin 1000-1500 kappaletta ja aika monella se asia tulee eteen, joten neuvojen kysyjiäkin riittää säännöllisesti. Työnä se on vaativuustasoltaan juuri sellainen, että tavallinen perusveneilijä sen pystyy hieman rypistelemällä tekemään. Sensijaan esimerkiksi koneenvaihtoon harvempi lähtee ihan suoriltaan.


      • reilupeli
        vanhami kirjoitti:

        Onhan myös ihan pienen pieni mahdollisuus, että joku kaupallinen toimijana saattan käydä myös ihan oikeasti auttamassa täällä aitoja ihmisiä oikealle polulle asioiden ja asennuksien suhten ihan jo pelkästään siitä syystä, että täällä palstalla jaetaan käsittämätön määrä myös aivan täysin päättömiä neuvoja. Voisin ampua vastauksia myös puskista, mutta olen ihan liian laiska ja joskus myös kiireinen siihen, samoin siihen, että perustaisin säännöllisesti uusia aiheita asiasta. Vanhoja lämmittimiä uusitaan vuosittain veneisiin 1000-1500 kappaletta ja aika monella se asia tulee eteen, joten neuvojen kysyjiäkin riittää säännöllisesti. Työnä se on vaativuustasoltaan juuri sellainen, että tavallinen perusveneilijä sen pystyy hieman rypistelemällä tekemään. Sensijaan esimerkiksi koneenvaihtoon harvempi lähtee ihan suoriltaan.

        Onhan se mahdollista, mutta ei kovin uskottavaa. Kaupallinen toimija voi tietenkin kirjoittaa itselleen edullisista asioista, muttei vahingossakaan itselleen epäedullisista. Mainos ei saa valehdella, mutta kaikkea et tarvitse kertoa.

        On suoraselkäistä kertoa kytköksitään, kun kirjoittaa omasta alastaan. Joku voi pitää sitä jopa uskottavampana. Etkös sinä kertonut aikaisemminkin eri lämmittimistä, joita myyt, vai muistanko väärin?

        Ehkä voitkin nyt kertoa, mitä merkkejä myyt ja/tai asennat ja mitä et?


      • reilupeli kirjoitti:

        Onhan se mahdollista, mutta ei kovin uskottavaa. Kaupallinen toimija voi tietenkin kirjoittaa itselleen edullisista asioista, muttei vahingossakaan itselleen epäedullisista. Mainos ei saa valehdella, mutta kaikkea et tarvitse kertoa.

        On suoraselkäistä kertoa kytköksitään, kun kirjoittaa omasta alastaan. Joku voi pitää sitä jopa uskottavampana. Etkös sinä kertonut aikaisemminkin eri lämmittimistä, joita myyt, vai muistanko väärin?

        Ehkä voitkin nyt kertoa, mitä merkkejä myyt ja/tai asennat ja mitä et?

        Myyn Eberiä, Safirea, Wallasta, Webastoa, Refleksiä, Kaloria, Binaria ja Planaria. Siihen nähden, minulla ei ole intressiä suuntaan tai toiseen.

        Jos jonkun mielestä neuvoni ei ole uskottavia, on täällä varmaan paljon uskottavampiakin neuvojia liikenteessä, joiden oppeihin kannattaa nojautua.

        Vai mitä mieltä on alkuperäinen Ohlsonisti? Kumpi edistää asiaa enemmän. Asiaan vastaaminen, vai asian kirjoittajan taustoihin ja kytköksiin tarttuminen?


      • kalikkataisiosua
        vanhami kirjoitti:

        Myyn Eberiä, Safirea, Wallasta, Webastoa, Refleksiä, Kaloria, Binaria ja Planaria. Siihen nähden, minulla ei ole intressiä suuntaan tai toiseen.

        Jos jonkun mielestä neuvoni ei ole uskottavia, on täällä varmaan paljon uskottavampiakin neuvojia liikenteessä, joiden oppeihin kannattaa nojautua.

        Vai mitä mieltä on alkuperäinen Ohlsonisti? Kumpi edistää asiaa enemmän. Asiaan vastaaminen, vai asian kirjoittajan taustoihin ja kytköksiin tarttuminen?

        Asiaan vastaaminen ei sulje pois kytkösten kertomista tai päinvastoin.

        Asiat täydentävät toisiaan ja valaisevat asiaa eri kantilta. Luennoitsijoilta edellytetään, että he kertovat kytköksensä ja kansanedustajilta rahoituksensa. En väitä, että lämppäriasennus olisi saman mittaluokan asia, mutta jos se on katsottu tarpeelliseksi tärkeissä asioissa, niin on vaikea perustella miksi siitä olisi haittaa pienemmissä.

        Miten on alkuperäinen kirjoittaja, haittaako sinua, jos myyjä esiintyy oman ammattinsa edustajana :D


      • ei_luento_ole
        kalikkataisiosua kirjoitti:

        Asiaan vastaaminen ei sulje pois kytkösten kertomista tai päinvastoin.

        Asiat täydentävät toisiaan ja valaisevat asiaa eri kantilta. Luennoitsijoilta edellytetään, että he kertovat kytköksensä ja kansanedustajilta rahoituksensa. En väitä, että lämppäriasennus olisi saman mittaluokan asia, mutta jos se on katsottu tarpeelliseksi tärkeissä asioissa, niin on vaikea perustella miksi siitä olisi haittaa pienemmissä.

        Miten on alkuperäinen kirjoittaja, haittaako sinua, jos myyjä esiintyy oman ammattinsa edustajana :D

        Lämppärin asennus perustuu faktoihin. Minun puolestani on aivan samantekevää, kertooko niistä faktoista lämppärimyyjä vai kansanedustaja, kunhan faktat ovat oikein. Ja kun saan oikeat faktat, en ole edes kiinnostunut siitä, kertoiko kertoja ammattiaan.

        Olen seurannut palstaa vuosia ja sinä aikana on käyty läpi ties kuinka monta keskustelua lämppäreistä. Vanhamin taustan olen tiennyt alusta saakka, enkä ole kertaakaan huomannut hänen olevan sen enempää kallellaan mihinkään lämppärivalmistajaan. Harva meistä on kahta lämppäriä useampaa asentanut. Kun niitä asentaa kymmeniä, kertyy faktoja isompi liuta takataskuun. Eikä tässäkään ketjussa annettu muuta kuin niitä faktoja.

        Nämä keskustelut eivät ole luentoja. Luennoitsijalta voisikin edellyttää taustansa valaisemista luennon aiheeseen.


      • eiolemustavalkoinen

        Entä, jos et ole ainoa ihminen, jota varten tämä palsta on?
        Lisätieto ei varmasti sinua haittaa enkä usko, että sinua jurppii, jos sitä tietoa muillekin jaetaan.

        Faktoja taas on monenlaisia. Asia voi pitää paikkansa, mutta silti se ei ole paras vaihtoehto tai edullisin. Elävässä elämässä joudumme kuitenkin punnitsemaan vaihtoehtoja omien resurssien mukaan. Siksi on olemassa useita totuuksia eli faktoja ilman, että ne kumoavat toisiaan.

        Koska meitä on täällä yleensä vain kaksi kirjoittajaa, niin taidat kompata itseäsi uudella nimimerkillä. Miljoona nimimerkkiä ei ole kuitenkaan oikeammassa kuin miljoona kärpästä. Määrä ei takaa tässäkään laatua.


      • miljoonas_kärpänen
        eiolemustavalkoinen kirjoitti:

        Entä, jos et ole ainoa ihminen, jota varten tämä palsta on?
        Lisätieto ei varmasti sinua haittaa enkä usko, että sinua jurppii, jos sitä tietoa muillekin jaetaan.

        Faktoja taas on monenlaisia. Asia voi pitää paikkansa, mutta silti se ei ole paras vaihtoehto tai edullisin. Elävässä elämässä joudumme kuitenkin punnitsemaan vaihtoehtoja omien resurssien mukaan. Siksi on olemassa useita totuuksia eli faktoja ilman, että ne kumoavat toisiaan.

        Koska meitä on täällä yleensä vain kaksi kirjoittajaa, niin taidat kompata itseäsi uudella nimimerkillä. Miljoona nimimerkkiä ei ole kuitenkaan oikeammassa kuin miljoona kärpästä. Määrä ei takaa tässäkään laatua.

        Onko faktoilla hintalappukin, sitä en tiennytkään? Tai onko yksi fakta parempi kuin toinen fakta? Olen aina luullut, että fakta on vain fakta ja niiden perusteella tehdään päätökset. Ensin jaetaan lämppärin valinnassa faktojen mukaan mahdolliset ja mahdottomat ratkaisut, sitten arvotetaan niiden mukaan ehkä paras, halvin, helpoin, paras hinta/laatusuhde tai jokin muu peruste päätöksen teolle.

        Omalla kohdallani ratkaiseva fakta oli se, ettei vanhan tilalle asennettuna runkoläpivienti ollut mahdollinen ja asennuspaikan vaihto muualle hyvin työläs. Jäljelle jäävistä vaihtoehdoista valitsin sitten arvottamalla mielestäni parhaimman. Faktoja selvittämällä opin erinäisiä asioita, joita olen jopa yhdessä vastauksessa tässäkin ketjussa jakanut. Näyttää siltä, että vain yksi kirjoittaja tässä ketjussa on käyttänyt vain yhtä nimimerkkiä, kaikki muut minä mukaan lukien käyttäneet vaihtuvia.

        Mikä on ollut se lisätieto, joka voisi jurppia tai olla jurppimatta?


      • kärpäslätkä

        Kyllä faktoja on monia. Huomasin, että et tiennyt sitä.
        Tosin itse myös ainakin alitajuisesti ymmärrät, että faktoja on useita koska kirjoitat "Faktoja selvittämällä opin erinäisiä asioita".

        Faktoja on hyvä kerätä, mutta ne harvoin riittävät päätöksen tekemiseen. Useimmiten päätös tapahtuu arvostuksien perusteella, jotka ovat subjektiivisia eli eivät ole faktoja.

        Lisätiedolla tarkoitin taustoja.


      • faktat_edellä
        kärpäslätkä kirjoitti:

        Kyllä faktoja on monia. Huomasin, että et tiennyt sitä.
        Tosin itse myös ainakin alitajuisesti ymmärrät, että faktoja on useita koska kirjoitat "Faktoja selvittämällä opin erinäisiä asioita".

        Faktoja on hyvä kerätä, mutta ne harvoin riittävät päätöksen tekemiseen. Useimmiten päätös tapahtuu arvostuksien perusteella, jotka ovat subjektiivisia eli eivät ole faktoja.

        Lisätiedolla tarkoitin taustoja.

        Tiesin faktoja olevan monia, mutta en tiennyt, että ne olisivat erilaisia hinnaltaan tai yksi fakta parempi kuin toinen. Kuten omasta esimerkistäni voisit todeta, faktat ovat päällimmäinen peruste päätöksille. Jos yhdenlainen lämppäri on mahdoton tai hyvin vaikea asentaa, en varmasti valitse sitä, vaikka sen muuten arvottaisin kuinka korkealle hyvänsä. Samoin en mittaristoa päivittäessäni valitse olemassa olevan järjestelmän kanssa epäyhteensopivia, mutta muuten ansiokkaita instrumentteja. Pitää vain tietää ne faktat. Ja jos joku niitä tarjoaa, säästän itse usein tuntikaupalla niiden keräilyä. Puhumattakaan siitä, että oppisi ne faktat vasta väärän päätöksen jälkeen.

        En toki halua ketään estää tekemästä päätöksiä vain arvottamiseen perustuen. Kerron silti tietämäni faktat jopa pyytämättä, enkä naureskele vieressä toisen virheitä.


      • PetätIttees
        faktat_edellä kirjoitti:

        Tiesin faktoja olevan monia, mutta en tiennyt, että ne olisivat erilaisia hinnaltaan tai yksi fakta parempi kuin toinen. Kuten omasta esimerkistäni voisit todeta, faktat ovat päällimmäinen peruste päätöksille. Jos yhdenlainen lämppäri on mahdoton tai hyvin vaikea asentaa, en varmasti valitse sitä, vaikka sen muuten arvottaisin kuinka korkealle hyvänsä. Samoin en mittaristoa päivittäessäni valitse olemassa olevan järjestelmän kanssa epäyhteensopivia, mutta muuten ansiokkaita instrumentteja. Pitää vain tietää ne faktat. Ja jos joku niitä tarjoaa, säästän itse usein tuntikaupalla niiden keräilyä. Puhumattakaan siitä, että oppisi ne faktat vasta väärän päätöksen jälkeen.

        En toki halua ketään estää tekemästä päätöksiä vain arvottamiseen perustuen. Kerron silti tietämäni faktat jopa pyytämättä, enkä naureskele vieressä toisen virheitä.

        Tämä on titenkin turhaa, mutta ehkä asia on syytä päättää osaltani näin:
        Tehdään tämä helpoksi. On kaksi lämppäriä, toinen on luotettava, mutta hiukan alitehoinen, toinen vikaherkkä, mutta tehoa riittää kaikkiin tilanteisiin. Ne oli faktat.
        Näiden faktojen perusteella ei voi tehdä päätöstä ilman arvoistusta. Riskejä kaihtava kärsii mielummin varamasti pienestä kylmyydestä kuin ottaa riskin siitä, ettei lämpöä tule ollenkaan. Suuremmalla riskiottokyvyllä oleva on ehkä sitä mieltä, että lämmön pitää riittää ja jos peli simahtaa keksitään jotain muuta.

        Kyse on arvostuksista aina. Faktoja käytetään vain tukemaan omia arvovalintoja. Vaikka monet luulevat tekevänsä päätökset vain faktapohjalta, niin kukaan ei koskaan tee. Jo pelkästään pelikentän määrittely on arvokysymys - ainahan voi vaihtaa veneen tai lopettaa harrastuksen. Nekin on fakoja.


      • mielikuva_vai_fakta
        PetätIttees kirjoitti:

        Tämä on titenkin turhaa, mutta ehkä asia on syytä päättää osaltani näin:
        Tehdään tämä helpoksi. On kaksi lämppäriä, toinen on luotettava, mutta hiukan alitehoinen, toinen vikaherkkä, mutta tehoa riittää kaikkiin tilanteisiin. Ne oli faktat.
        Näiden faktojen perusteella ei voi tehdä päätöstä ilman arvoistusta. Riskejä kaihtava kärsii mielummin varamasti pienestä kylmyydestä kuin ottaa riskin siitä, ettei lämpöä tule ollenkaan. Suuremmalla riskiottokyvyllä oleva on ehkä sitä mieltä, että lämmön pitää riittää ja jos peli simahtaa keksitään jotain muuta.

        Kyse on arvostuksista aina. Faktoja käytetään vain tukemaan omia arvovalintoja. Vaikka monet luulevat tekevänsä päätökset vain faktapohjalta, niin kukaan ei koskaan tee. Jo pelkästään pelikentän määrittely on arvokysymys - ainahan voi vaihtaa veneen tai lopettaa harrastuksen. Nekin on fakoja.

        Lämpöteho on numeroarvo, jonka merkitystä voi tietenkin arvottaa. Vikaherkkyys taas on vain mielikuva ja niitä asioita, joiden mukaan ajattelet kaikkien tekevän päätökset. Puhuttiin kuitenkin faktoista eikä mielikuvista.


    • Tätäkös tämä taas...sano

      • pese..persus

        Jos maailma ei miellytä, vaihda maailma vai?


      • maailmaeiriitä
        pese..persus kirjoitti:

        Jos maailma ei miellytä, vaihda maailma vai?

        lämmitintä ei voi vaihtaa


    • Ohlsonisti

      Keskustelu onkin mukavasti jatkunut. Mielestäni olen saanut tällä palstalla erinomaista neuvontaa riippumatta vastaajien taloudellisista intresseistä. Ehkä Webastoa ja Eberiäkin suosivat myyjät tai tyytyväiset asiakkaat voisivat kertoa tarkemmin omien laitteidensa hyvistä puolista. Tosiaan tässä välissä päädyin Safire 2100 D:hhen ennen kaikkea sen oletetun hiljaisuuden, virtapihiyden, helpon asennettavuuden ja sopivan hinnan vuoksi. Kävin hakemassa laitteen tänään Navimaresta Ruoholahdesta, jossa palvelu oli erinomaista.

      Tällä hetkellä ennen varsinaisen asentamisen aloittamista mietityttää pari juttua. Päädyin kansiläpivientiin, jotta tuota Wallasin jättämää reikää voisi hyödyntää, mutta ilm. tuossa savupiipussa on jotain huonoja puolia, minkä vuoksi sitä ei suositella. Se tulee kylläkin vaakatasoon sitloodan reunuksen toiselle puolelle. Läpiviennin sovituskappaleen materiaali ja kiinnitystapa mietityttävät. Myyjä oli sitä mieltä, että sovituskappaleen olisi syytä olla hyvin kuumuutta kestävää (ei muovia), mutta toisaalta tuossa kohtaa lämmöt eivät välttämättä ole kovin korkeita. Savukaasuputkea on nyt metrin verran, mutta luultavasti lyhyempikin pätkä riittäisi hyvin.

      Lämpöputkien osalta mietityttää lämmön riittäminen pidemmässä (7m) vedossa. Ulkovetoja varten on kylläkin eristeputket. Aprikoin myös asennusta sisälle, mutta tilaa ei ole liikaa ja myös raitisilma- ja pakoputkien vetäminen arvellutti.

      Aiemman kokemuksen puuttumisen vuoksi pumpun kiinnitystapa sitloodan laatikossa vaatii hieman harkintaa. Voiko sen vain ruuvata johonkin kiinni, vai kannattaako siihen askarrella jokin sopivampi systeemi?

      Lämppärin vaneriset kiinnityslevyt ovat takalaatikossa peräpeiliä vasten. Ne ovat melko hankalasti saavutettavissa varsinkin lämppärin ollessa paikoillaan, joten tuohon on nyt mietintämyssyssä jonkinlainen käyttöä helpottava ratkaisu. Wallas 1800B:hän oli sivuistaan kiinni kahdella pultilla ja kulmaraudalla, minkä vuoksi sen irroitus oli vaivatonta.

      Niin ja otin sen perussäätötaulun, mutta lueskeltuani verkosta (toivottavasti ei maksettuja ;) kokemuksia Genius alkoi kuitenkin houkutella.

      • talitajus

        et muuten millään voinu hahmottaa arvovalintoihin vaikuttavia äärettömän monia taustatekijöitä


      • arvoja_arvoja

        Suunnittelijan käsityksen mukaan kansiläpiviennissä tulee enemmän pakokaasua paloilman sekaan. Siksi hän pitää runkoläpivientiä parempana, mutta kansiläpivientiäkin silti käyttökelpoisena.

        Arvovalintoja kukaties, mutta plussat ja miinukset on helposti laskettavissa. Eikä tarvitse turvautua juurikaan kysymykseen siitä, kummasta itse subjektiivisesti pitää. Ääni ja virrankulutuskin ovat selviä numeerisia arvoja.


      • Ohlsonisti
        arvoja_arvoja kirjoitti:

        Suunnittelijan käsityksen mukaan kansiläpiviennissä tulee enemmän pakokaasua paloilman sekaan. Siksi hän pitää runkoläpivientiä parempana, mutta kansiläpivientiäkin silti käyttökelpoisena.

        Arvovalintoja kukaties, mutta plussat ja miinukset on helposti laskettavissa. Eikä tarvitse turvautua juurikaan kysymykseen siitä, kummasta itse subjektiivisesti pitää. Ääni ja virrankulutuskin ovat selviä numeerisia arvoja.

        Meidän tapauksessa varmaankin tuo kansiläpivienti veneen rakenteen vuoksi ei varmaankaan juuri sekoittele pakokaasuja paloilmaan, mutta tuon voi sitten myöhemmin muuttaa, jos siitä on konkreettista haittaa. Joo, tosiaan mielestäni tästä muodostui hyvin selkeä plus-/miinus-lista.


      • sekoittaa_tai_ei
        Ohlsonisti kirjoitti:

        Meidän tapauksessa varmaankin tuo kansiläpivienti veneen rakenteen vuoksi ei varmaankaan juuri sekoittele pakokaasuja paloilmaan, mutta tuon voi sitten myöhemmin muuttaa, jos siitä on konkreettista haittaa. Joo, tosiaan mielestäni tästä muodostui hyvin selkeä plus-/miinus-lista.

        Sekoittuminen tapahtuu itse kansiläpiviennissä. Pakokaasuthan tulevat muutaman sentin päästä paloilman sisäänotosta. Hyvin on sekoittumisista huolimatta omani toiminut kansiläpiviennin kanssa. Saattaahan olla, ettei palaminen siltikään tapahdu aivan optimaalisella seoksella. Joka tapauksessa olemassa olevan läpiviennin käyttö on selkeä yksinkertaistus asennukseen. Ja toimii.


    • Jos pumpun ruuvaa kiinni veneen rakenteisiin seuraa siitä melkoisella varmuudella meluongelma. On parempi eristää se.

    • vaktojatarvitaan

      Olipa hyvä kun tulit takaisin näille linjoille. Täällä jo alettiin syytellä ammattilaisten pilaavan tämän mielenkiintoisen lämppäriketjun. Ovat nuo spesialistit joidenkin postaajien mielestä inhottavia kun tulevat tänne antamaan noita "mielipiteitään".

      No leikki sikseen. Mielestäni näissä lämmitinasioissa jos missään kaipaa OIKEITA ohjeita eikä mitään moneen kertaan pureksittua mutua. Toivottavasti Vanhami ja Sepeteus jaksavat yhä antaa arvokasta knowhouta meille taviksille.

      Minä olen yhden Webaston veneeseeni asentanut ja todennut ettei tietoa ole koskaan liikaa kun lämmittimiä asentaa.

      Eristä koko putkisto, jotta saat kaiken hyödyn niistä suuttimista. Minullakin on lämmitin takatilassa ja sen kyllä huomaa keulan suuttimesta tulevasta ilmasta - aika haaleeta on. Älä missään tapauksessa kiinnitä sitä pumppua kiinteästi mihinkään rakenteisiin, sillä se jyskytys kuuluu siten koko veneeseen.

      Tee sille pumpulle eräänlainen kehto ja ripusta se joustavilla kiinnikeillä sinne taakse, mahdollisimman kauaksi asuintiloista.

      Teit varmaankin hyvän valinnan - ainakin melun suhteen. Venemessuilla kuuntelin sen Safiren ääntä ja pidin sitä hiljaisempana kuin oma Webastoni.

      • eiosaaeeslukea

        Ei kai kukaan ole syyttänyt ammattilaisia ketjun pilaamisesta. Olen ymmärtänyt niin, että täällä on kommentoitu siitä, onko hyvä kertoa sidokset ja kytkökset.
        Jos se pilaa jonkun päivän, niin sitten pilaa :D


      • Ohlsonisti
        eiosaaeeslukea kirjoitti:

        Ei kai kukaan ole syyttänyt ammattilaisia ketjun pilaamisesta. Olen ymmärtänyt niin, että täällä on kommentoitu siitä, onko hyvä kertoa sidokset ja kytkökset.
        Jos se pilaa jonkun päivän, niin sitten pilaa :D

        Joo, itsekin kyllä kannatan mahd. sidosten esiintuomista, jos kyseessä on myös taloudellinen intressi. Mielestäni se tuo monessa tapauksessa myös lisää uskottavuutta, jos esim. on huoltanut / asentanut näitä laitteita työkseen. En sitten tiedä katteista yms., mutta esim. Navimaressa suositeltiin (tai niin sen tulkitsin ;) ) Safirea näillä spekseillä, vaikka hyllystä löytyi myös Webastoa ja Eberiä.


      • Ohlsonisti

        Niin ja tosiaan kiitos tuosta pumppuvinkistä. Pitää tosiaan virittää se "kelluvaksi":


    • Ohlsonisti

      Soveltuuko PVC-muovi kansiläpiviennin sovitteeksi? Lueskelin netistä, että PVC-muovi alkaa sulaa 140 asteessa ja ilm. tuo pakokaasuputken pinnan lämpötila ei nouse alkupäässäkään lähelle tuota lämpötilaa.

      • MitaanTietamaton

        Meidän 2100D:ssa on pakoputken ja vanerin välissä 20mm palovillaa n. 30 cm matkalla, jonka jälkeen pakoputken ympärille jää ilmarako. Alkupäässä en pystynyt pitämään kättä pakoputken ympärillä, mutta muistaakseni n. 1/2 metrin päässä se jo luonnisti.


      • Teetäkaulus

        Ihan mikä vaan PVC ei sovellu. PVC kestää huonosti UV-säteilyä. PVC:stä tulee UV-valossa haurasta eikä se kestä iskuja. On olemassa UV-suojattua PVC:tä ja sen voi myös maalata.
        Ehkä veneen kansi on kuitenkin hiukan huono paikka PVC:ll, jolat edellytetään lujuutta.

        Kauluksen teettäminen rosterista ei ole kauhen kallista eikä tarvitse pelätä, että se murtuu ja palokaasut voivat päästä sisälle. Riskit on nimittäin aika isot, kun pakoputkesta on kyse.

        Paljoja on monia, mutta olen käytänyt itse maailman kalleinta, mutta hyvää Arifiniä Tähteläss.



      • FF27Charlotta

        Onko heittää arviota Wallas 2400 pakokaasujen lämpötilasta. Hattu irronnut ja on yhden lirpakkeen varassa enää (pistehitsit pettäneet). Pitääköhän hommata tulipesiin tarkoitettua liimaa tms.


      • FF27Charlotta kirjoitti:

        Onko heittää arviota Wallas 2400 pakokaasujen lämpötilasta. Hattu irronnut ja on yhden lirpakkeen varassa enää (pistehitsit pettäneet). Pitääköhän hommata tulipesiin tarkoitettua liimaa tms.

        Enpä ole katsellut sillä silmällä. Näkisihän nuo savukaasuanalysaattorilta, katsompa seuraavalla kerralla. Lämpötilat on kumminkin niin kovia, että ei pysy hephep liimalla hattu kiinni. Pistehitsiä tarvitaan.


      • MitaanTietamaton
        FF27Charlotta kirjoitti:

        Onko heittää arviota Wallas 2400 pakokaasujen lämpötilasta. Hattu irronnut ja on yhden lirpakkeen varassa enää (pistehitsit pettäneet). Pitääköhän hommata tulipesiin tarkoitettua liimaa tms.

        Kyllä hattu tulee polttavan kuumaksi. Vanhamin ehdottaman pistehitsin lisäksi tulee mieleen reiän poraaminen ja popniitti/hst-ruuvi teeseitse-ajatuksella. Rakennetta en muista, joten varauksella ehdotellen.


    • Sopivankokoinen

      Mulla on vastaavan kokoisessa veneessä Webasto 2000 ja se on toiminut vuosikaudet kuin junan vessa. Kertaakaan ei ole huollettu kun ei mitään tarvetta ole ollut. Käytössä tuo on ollut huomaamaton ja helppo.

      Jos joku huoltoliike on tarjonnut 4KW lämmitintä tuohon veneeseen niin taitaa olla vanhaa varastoa hyllyssä ja siitä olisi kiva päästä eroon... En oikein muuta syytä keksi selvästi ylimitoitetun lämmittimen tarjoamiseen.

    • Tiedänparemminkuinmuut

      Webasto suosittelee laskurillaa Ohlson 29:lle Air Top Evo 3900:sta, kun lähtöarvoiksi antaa veneen tyypin ja pituuden, keskiarvoikkunat, ilmaston ja sen, etä käytetään myös syksyllä.

      http://www.webasto.com/int/markets-products/marine

      En epäile etteikö "sopivankokoisella" ole laajenpaa ja parempaa tietoa kuin maailman suurimmalla valmistajalla, mutta on ehkä hiukan kohtuutonta väittää 4 kW lämmitintä ylisuureksi. Ainakin pitäisi perustella jollakin tavalla.

      • Nykyist 29 jalkaiset on vaika paljon isompia sisätiloiltaa, kuin vanhat 29 jalkaiset. Mikä nykyaikaiseen veneeseen voisi olla sopiva, voi vanhan malliseen kapearunkoiseen olla tarpeettoman suuri.

        Eberin D4 voisi toimia tuossa . Sen minimiteho on 900W, jolloin käyntijaksot pysyy pidempinä. Ylätehoksi sensijaan riittäisi 90% käyttöolosuhteista pienempikin. 4kw lämmittimellä saa veneen saunaksi hetkessä. AT3900 tai oikeastaan nykyään malli AT40 minimiteho on 1500W, joka voi ohlsonissa alkaa aiheuttamaan jo turhan paljon katkokäyntiä.

        Referenssi viime viikolta. Asensin 9,5 metriseen veneeseen 2600W lämmittimen, ei nyt mainita merkkiä, että ei mene mainostamiseksi. 8 asteen ulkolämpötilalla saavutti vene parissa-kolmessa tunnissa 22 asteen lämpötilan sisällä ja lämmitin alkoi tiputtamaan tehoja alemmaksi.

        Mutta kannattaa ehdottomasti uskoa tehtaiden sivuja. Nehän on puolueettomia.


    • vaktojatarvitaan

      Onkohan järkevää asentaa lämmitin sieltä suuremmasta päästä. Laite joutuu käymään suurimmanosan ajasta vajaalla teholla, eikä se ole koskaan hyväksi.

      Webastoni ohjeissa suositellaan lämmittimen käyttöä vähintäin kerran kuukaudessa, jotta paikat pysyisivät kunnossa.

      Olen myös kuullut kokeneiden lämmitinkorjaajien neuvoneen, että lämppäriä tulisi käytää muutama minutti täydellä teholla aina alussa ja lopussa.

      • KumpaakoUskoa

        Onkohan järkevä noudattaa lämmittimen valmistajan suosittelemaa mitoitusta vai suoli24 pastalta nimimerkin "oikeesti on vene ja tiedän missä ilmansuunnassa on meri" antamaa neuvo puolta pienemmästä.

        Vaikea on yhtälö, kovin vaikea :D


    • Bossu

      Olen kunnostuttanut pari vanhaa Wallas 1800b:tä Hanskifixillä Turussa. Toinen oli ollut käyttämättömänä ainakin 15 vuotta, toinen ainakin 10 vuotta. Toisen kunnostus maksoi 100 euroa, toisen 180 euroa, kun polttoainepumppua ei saatu pelaamaan luotettavasti, vaan se piti vaihtaa. Molemmat on rempan jälkeen toimineet luotettavasti, toinen 8 vuotta veneen myymiseen asti ilman lisähuoltoja. Voi siis kannattaa harkita vielä sitä kunnostamista, jos tavoitteena on selvitä halvalla. Minulla ei ole muuta kuin asiakassuhde Hanskiin.

      • turvallisuus

        Jos itse tekisin valinnan, niin hankkisin huvivenedirektiivin mukaisesti valmistetun ja tarkastetun laitteen. Turvallisuusajattelu on on kehittynyt paljon ja 15-20 vuotta vanhat vehkeet ovat paljon jäljessä siitä.


      • elävää_elämää
        turvallisuus kirjoitti:

        Jos itse tekisin valinnan, niin hankkisin huvivenedirektiivin mukaisesti valmistetun ja tarkastetun laitteen. Turvallisuusajattelu on on kehittynyt paljon ja 15-20 vuotta vanhat vehkeet ovat paljon jäljessä siitä.

        Oletkohan aluehallintovirastossa töissä, vai muuten vain elämästä erkaantunut? Lämmitin voi pahimmillaan olla turvallisuusriski, mutta vain väärän asennuksen takia. Ja asennuksen voi tehdä väärin uuteenkin lämppäriin.


      • Bossu
        turvallisuus kirjoitti:

        Jos itse tekisin valinnan, niin hankkisin huvivenedirektiivin mukaisesti valmistetun ja tarkastetun laitteen. Turvallisuusajattelu on on kehittynyt paljon ja 15-20 vuotta vanhat vehkeet ovat paljon jäljessä siitä.

        Enpä usko, että wallaksissa on paljon muu kehittynyt kuin ohjaustaulu.


      • uskomushoitoa
        Bossu kirjoitti:

        Enpä usko, että wallaksissa on paljon muu kehittynyt kuin ohjaustaulu.

        Minä taas en usko Joulupukkiin.
        Mitä ihmeen argumentointia toi on ja ketä kiinnostaa mihin sä uskot?
        Jos ei ole tietoa, niin turha nykästä tyhjästä ajatuksia.


    • Anonyymi

      Kirjoittelin tuon aloitusviestin ja nyt on vuosi 2023. Safire 2100D käy ja kukkuu edelleen hienosti (ei ole huollatettu vielä kertaakaan - puun koputusta). Oli juuri sopiva valinta meidän veneeseen. Ollaan sen verran mukavuudenhaluisia, ettei olla kauheasti veneilty kylmillä säillä, joten yleensä ongelma on ollut tosiaan liika lämpö jopa tuolla matalimmalla teholla 700W. Hommattiin myös se Genius-paneeli, joka on mahdollistanut sekä ajastetun toiminnan (voi laittaa esim. lämmittämään vain yön kylmimpinä hetkinä), että tehotuuletus-toiminnon käytön, mikä on mielestäni todella hyvä ominaisuus eli laite tuulettaa ja lämmittää matalimmalla teholla samanaikaisesti pitäen veneen miellyttävän kuivana. Suosittelisin näillä kokemuksilla edelleen Safirea :D Lämmintä ilmaa tuovat putket ovat eristetty vain sitloodan osalta ja nyt eristäisin myös siltä osin, kun kulkevat sisällä laatikoiden sisällä, jotta keulapiikin lämmitys saattaisi hieman tehostua. Se jää selvästi viileämmäksi matalemmilla lämmitystehoilla. Voisi olla kiva myös napata korvausilma jostain muualta kuin sitloodan laatikoiden sisäpuolelta, jonne laite on asennettu, mutta meidän veneessä se ei ole kovinkaan helposti järjestettävissä (korvausilmaputken halkaisija olisi 120mm)

      • Anonyymi

        Olipa mukavaa kun tulit kertomaan kokemuksistasi.
        Minäkin olin tässä ketjussa mukana silloin ja vahvistin Sepeteuksen antamaa ohjetta pumpun asennuksesta, eli ei pidä ruuvata mihinkään kiinteästi kiinni - vaan löysästi ”kellumaan”.

        Tuosta mainostamisesta sen verran, että täällä on äskettäin ollut taas joku, joka on syyttänyt samaa yrittäjää mainostamisesta - liekö sama kirjoittaja kuin tässä ketjussa?

        Olisi erittäin ikävää, jos tuo yrittäjä jättäisi meidät ilman noita neuvoja, joita olemme saaneet vuosien varrella aika ajoin lukea.
        Sepeteuskin on valitellut, ettei jaksa enää kirjoitella tänne.
        Minusta tämä alusta on ollut parhaimmillaan loistava apu tetse itse veneilijälle. Tosin ymmärrän niitäkin, jotka ovat kyllästyneet lisääntyneeseen provoiluun.
        Joskus kun on oikein hyvä tuuri, niin nuo höppänät onnistuvat avaamaan itselleen oman keskustelun ja isolta osalta pysyttelevät siellä D.
        vaktojatarvitaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olipa mukavaa kun tulit kertomaan kokemuksistasi.
        Minäkin olin tässä ketjussa mukana silloin ja vahvistin Sepeteuksen antamaa ohjetta pumpun asennuksesta, eli ei pidä ruuvata mihinkään kiinteästi kiinni - vaan löysästi ”kellumaan”.

        Tuosta mainostamisesta sen verran, että täällä on äskettäin ollut taas joku, joka on syyttänyt samaa yrittäjää mainostamisesta - liekö sama kirjoittaja kuin tässä ketjussa?

        Olisi erittäin ikävää, jos tuo yrittäjä jättäisi meidät ilman noita neuvoja, joita olemme saaneet vuosien varrella aika ajoin lukea.
        Sepeteuskin on valitellut, ettei jaksa enää kirjoitella tänne.
        Minusta tämä alusta on ollut parhaimmillaan loistava apu tetse itse veneilijälle. Tosin ymmärrän niitäkin, jotka ovat kyllästyneet lisääntyneeseen provoiluun.
        Joskus kun on oikein hyvä tuuri, niin nuo höppänät onnistuvat avaamaan itselleen oman keskustelun ja isolta osalta pysyttelevät siellä D.
        vaktojatarvitaan

        Kun katsoo tätä ketjua, ei ole ihme, että yrittäjä ei ole täällä enää neuvomassa ja vastailemassa ja inttämässä idioottien kanssa. Jokaiseen asialliseen vastaukseen tulee vaan viisi vastaväitettä ja epäilevää kommenttia väitteen oikeellisuudesta. Jos joku tekee jotain asiaa työkseen, se ehkä saattaa kumminkin tietää asiasta hieman enemmän, kuin satunnainen apinalauma nettikeskustelussa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun katsoo tätä ketjua, ei ole ihme, että yrittäjä ei ole täällä enää neuvomassa ja vastailemassa ja inttämässä idioottien kanssa. Jokaiseen asialliseen vastaukseen tulee vaan viisi vastaväitettä ja epäilevää kommenttia väitteen oikeellisuudesta. Jos joku tekee jotain asiaa työkseen, se ehkä saattaa kumminkin tietää asiasta hieman enemmän, kuin satunnainen apinalauma nettikeskustelussa.

        "Jos joku tekee jotain asiaa työkseen, se ehkä saattaa kumminkin tietää asiasta hieman enemmän, kuin satunnainen apinalauma nettikeskustelussa."

        Saattaa, ja erityisesti enemmän kuin satunnainen apinalauma, mutta toisinaan kyllä asialleen vihkiytynyt intohimoinen harrastaja tietää ja osaa paremmin kuin ihminen, joka tekee hommaa "vain" työkseen. Työelämässä kun jokaisen tunnin tulee olla tuottavaa, niin ei kerkiä välttämättä yhtä syvällisesti perehtymään asioihin.

        Tämä vain yleisenä huomiona, ei Mikaan ja lämppäreihin liittyen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jos joku tekee jotain asiaa työkseen, se ehkä saattaa kumminkin tietää asiasta hieman enemmän, kuin satunnainen apinalauma nettikeskustelussa."

        Saattaa, ja erityisesti enemmän kuin satunnainen apinalauma, mutta toisinaan kyllä asialleen vihkiytynyt intohimoinen harrastaja tietää ja osaa paremmin kuin ihminen, joka tekee hommaa "vain" työkseen. Työelämässä kun jokaisen tunnin tulee olla tuottavaa, niin ei kerkiä välttämättä yhtä syvällisesti perehtymään asioihin.

        Tämä vain yleisenä huomiona, ei Mikaan ja lämppäreihin liittyen.

        Myyjän ensisijainen tarkoitus on myydä. Olisitkin pian puilla paljailla jos veneesi hoito olisi myyjän vastuulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Myyjän ensisijainen tarkoitus on myydä. Olisitkin pian puilla paljailla jos veneesi hoito olisi myyjän vastuulla.

        Hyvä myyjä etsii ratkaisuja, palvelee, ja pyrkii löytämään asiakkaalle ratkaisun, jolla hänen twtpeensa saadaan hoidettua kulloisenkin tilanteen, tarpeen ja asiakkaan kukkaron edellyttämällä tavalla parhain päin.

        Yllä oleva asiakas oli löytänyt täällä myyjän suosituksesta ratkaisun, johon hän palasi vuosien jälkeen kehumaan, että ratkaisu on ollut oikea ja oli äärimmäisen tyytyväinen siihen.

        Se on hyvä myyjän merkki.

        Huono myyjä vaan myy, välitämättä siitä, mitä asiakas tarvii ja onko tuote oikea vai ei.

        Tässäkin ketjussa mainittu yritys on ehdottomasti tuon palvelevan ja asiantuntevan puolella. Siellä korjataan vanhoja lämmittimiä jälleen käyttökuntoiseksi, myydään tarvittaessa uusi ja tiedetään oman alan tuotteet hyvin.

        On myyjiä ja "myyjiä"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä myyjä etsii ratkaisuja, palvelee, ja pyrkii löytämään asiakkaalle ratkaisun, jolla hänen twtpeensa saadaan hoidettua kulloisenkin tilanteen, tarpeen ja asiakkaan kukkaron edellyttämällä tavalla parhain päin.

        Yllä oleva asiakas oli löytänyt täällä myyjän suosituksesta ratkaisun, johon hän palasi vuosien jälkeen kehumaan, että ratkaisu on ollut oikea ja oli äärimmäisen tyytyväinen siihen.

        Se on hyvä myyjän merkki.

        Huono myyjä vaan myy, välitämättä siitä, mitä asiakas tarvii ja onko tuote oikea vai ei.

        Tässäkin ketjussa mainittu yritys on ehdottomasti tuon palvelevan ja asiantuntevan puolella. Siellä korjataan vanhoja lämmittimiä jälleen käyttökuntoiseksi, myydään tarvittaessa uusi ja tiedetään oman alan tuotteet hyvin.

        On myyjiä ja "myyjiä"

        Hyvä kirjoitus myymisestä.
        Onneksi on olemassa työstänsä ylpeitä myyjiä. Olen joskus kohdannut sellaisia erilaisissa kaupoissa.
        Sen kaupan ei tarvitse olla mikään erikoisiin tavaroihin keskittynyt liike.
        Joskus tuollaisen ”super” myyjän voi kohdata aivan tavallisessa lähiömarketissa.
        Sellaisesta myynti tilanteesta, jossa myyjä yrittää tehdä parhaansa, jotta asiakas lähtee tyytyväisenä liikkeestä jää hyvä mieli. Uskon että myyjäkin kokee samoin.

        Toivottavasti tässä ketjussa mainittu myyjä vielä tulee tänne antamaan niitä ”ilmaisia” neuvoja, joista olemme jo vuosia saaneet nauttia.
        Jos muu ei auta, niin keräämme listan niistä asiakkaista, jotka sitä haluavat.
        Sitten voimme nähdä mihin trollien saavutukset riittävät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä myyjä etsii ratkaisuja, palvelee, ja pyrkii löytämään asiakkaalle ratkaisun, jolla hänen twtpeensa saadaan hoidettua kulloisenkin tilanteen, tarpeen ja asiakkaan kukkaron edellyttämällä tavalla parhain päin.

        Yllä oleva asiakas oli löytänyt täällä myyjän suosituksesta ratkaisun, johon hän palasi vuosien jälkeen kehumaan, että ratkaisu on ollut oikea ja oli äärimmäisen tyytyväinen siihen.

        Se on hyvä myyjän merkki.

        Huono myyjä vaan myy, välitämättä siitä, mitä asiakas tarvii ja onko tuote oikea vai ei.

        Tässäkin ketjussa mainittu yritys on ehdottomasti tuon palvelevan ja asiantuntevan puolella. Siellä korjataan vanhoja lämmittimiä jälleen käyttökuntoiseksi, myydään tarvittaessa uusi ja tiedetään oman alan tuotteet hyvin.

        On myyjiä ja "myyjiä"

        Tässä ketjussa on kirjoittanut kirjoiteltu kahdesta eri myyjästä ja heillä aivan erilaiset myymälät. Toinen korjaa vanhoja ja toinen myy vain uusia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä ketjussa on kirjoittanut kirjoiteltu kahdesta eri myyjästä ja heillä aivan erilaiset myymälät. Toinen korjaa vanhoja ja toinen myy vain uusia.

        Esco Espoossa korjaa vanhoja ja myy uusia. Ei ole enää monta tuollaista korjaamoa, jotka korjaavat vanhempiakin lämmittimiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esco Espoossa korjaa vanhoja ja myy uusia. Ei ole enää monta tuollaista korjaamoa, jotka korjaavat vanhempiakin lämmittimiä.

        Korjautin aikonaan vanhan peltiwallaksen Hanskilla, jonka Vanhami täällä kehotti heittämään roskiin ja ostamaan uuden, häneltä saa niitä.


    • Anonyymi

      Onko Sepeteus se Hanski? Vanhami on se Mika.

      • Anonyymi

        Sepeteus on aktiiviharrastaja, ei ole tainnut näkyä enää pitkään aikaan täällä.

        Hanski, hanskifix Turussa on tai oli erikoistunut vanhoihin wallaksiin, oli aikaisemmin töissä wallaksella.

        Vanhami on Mika, pyörittää lämmitin huoltoa ja venetarvike kauppaa Espoossa. Viimeksi kirjoitellut täällä vuosia sitten. Somessa tulee vastaan tämän tästä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sepeteus on aktiiviharrastaja, ei ole tainnut näkyä enää pitkään aikaan täällä.

        Hanski, hanskifix Turussa on tai oli erikoistunut vanhoihin wallaksiin, oli aikaisemmin töissä wallaksella.

        Vanhami on Mika, pyörittää lämmitin huoltoa ja venetarvike kauppaa Espoossa. Viimeksi kirjoitellut täällä vuosia sitten. Somessa tulee vastaan tämän tästä.

        Sepeteus kirjoitti joku vuosi sitten, että on lopettanut veneilyn, mutta on joskus vielä senkin jälkeen antanut muutaman neuvon.

        Minä sain vuosia sitten Sepeteukselta neuvoja kuinka kytkeä sähköinen varapumppu diesellinjaan.
        Siitä on ollut suurta apua. Olen asentanut sellaisen kahteen veneeseeni.

        Suodattimen vaihdot sujuvat sen avulla kuin leikki, eikä sormi väsy sen lipsuttimen käytössä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      138
      7785
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1985
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1930
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1643
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1575
    6. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1030
    7. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      49
      930
    8. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      4
      919
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      830
    10. Muistatko hänen

      Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      34
      812
    Aihe