Moikka, en löytänyt mistään muunlaista foorumia, jossa vois kysellä lääkisopinnoista ja lääketieteellisen pääsykoekysymyksistä. Jos muukin haluaa kysellä ja pohtia, täällä on ainakin jonkun verran osaamista, mutta itsekin tosiaan vasta pyrkimässä lääkikseen ekaa kertaa. Eikä valmennuskurssille ollut tarpeeksi resursseja, köyhästä perheestä kun olen.
Eli kysymys nro 1. liittyy valintakokeeseen viime keväältä (2014) 1A b. kohta: pitäisi olla perus perinnöllisyybiologiaa, mutta en ymmärrä. Pariskunta odottaa siis ensimmäistä jälkeläistään ja heitä askarruttaa miehen puolelta rasittavan sairauden periytyminen jälkeläisille. Oletetaan että jälkeläinen on poika.
väittämä 12. Jos sairaus on autosomaalisesti dominoivan alleelin aiheuttama, niin silloin sairauden ilmaantumisen tod.näk. syntyvällä pojalla on 50% (on vastauksessa väärin, mutta miksi?)
Jos sairaus on autosomaalisesti perinnöllinen, tuleva lapsi (poika) saa äidiltään (aa) a-perintäisen autosomin ja isältään (Aa) joko A-perintäisen tai a-perintäisen. Eli 50% mahdollisuus saada perinnöllinen sairaus vai kuinka? Oon tässä kohta kolme päivää ollu jumissa tässä kohtaa. Oon yrittänyt ratkoa vaikka mitenkä päin ja etsinyt netistä tietoa, mutta en oo löytänyt. Toivottavasti saisin ees pientä ratkaisua täältä.
-Kiitos!! :)
Itseopiskelua pääsykokeeseen
tulevahoitsu
3
109
Vastaukset
- Minäkinluenitsenäisesti
Dominoiva voi olla myös tyyppiä DD, eli Dd ei ole ainoa vaihtoehto. Tätä ei aineistosta voi tietää, joten kummatkin vaihtoehdot on otettava huomioon.
- Älyvuotaja
alyvuoto.epione.fi
- xzlx
No et selvästi kykene hakemaan lääkikseenkään, jos et pysty käyttämään Googlea.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes1034613Yleltä tyrmäävä uutinen
Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/743891368- 1861062
Pakko kertoa mies
Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti1091052Sinä vain tulit elämääni
Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna86970Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?
Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.47911- 64901
Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.
Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk11882tilitoimistopiirainen huutaa
mikä tää piiraisen tilitoimistomies oikee on? olin kuullut vaikka mitä huhuja, että ihan valtavan äkkipikanen mies mutt10877- 64866