Harkitsen psykiatrille menoa jonka kautta saisi mennä sitten psykoterapeutille kelan korvauksien kautta.
Jos minut diagnosoidaan skitsofreniseksi psykiatrilla, mutta en päädy menemään psykoterapeutille tai jätän menemisen kesken, niin tuleeko jotain merkintää rekisteriin joka voisi vaikuttaa työllistymiseen, yms?
Terv. Nuori
Skitsofrenian diagnosointi
12
169
Vastaukset
- DSFAA
Skitsofrenia diagnosoidaan ihan riippumatta siitä, menetkö psykoterapeutille vai et. Se tehdään neuropsykologisten tutkimusten, psykiatrin arvion ja aivokuvantamistutkimusten jälkeen.Tietenkin diagnoosista jää merkintä, että sinulla on diagnoosi. Jos saat skitsofreniadiagnoosin, niin et tuskin pääse kovin helposti psykoterapeutille. Sitä ei katsota parhaimmaksi hoitomuodoksi kaikille, vaan se yleensä vaatii itsessään pitkän ajan jolloin sitoudut neuroleptilääkitykseen. Sen jälkeen arvioidaan kelpoisuutesi psykoterapiaan erillisen psykiatrin toimesta. Se on pitkä prosessi. Köyhänä saat siis odottaa terapiaa usein vuosikausia. Käytännössä raskaampi diagnoosi, sitä vähemmän saat terapiaa. Sinua todennäköisesti kyvyttömänä itsereflektioon, jos kuulet ääniä tai omaat psykiatrin mielestä kummallisia uskomuksia. Siksi he eivät usko, että hyötyisit psykoterapiasta. Psykoterapia ei ole skitsofrenian ensisijainen hoitomuoto, vaan lääkitys. Toisin sanoen skitsofreniadiagnoosilla ei olen niin helpppo saada kelan tukemaa psykoterapiaa, kuin luulet. Toisekseen sinun yksityisyyttäsi suojellaan laeilla ainakin jossain määrin. Työnantajat eivät tiedä mitään sinun mielenterveysongelmistasi eikä heillä ole siihen tietoon oikeutta päästä muuten, kuin erittäin painavista syistä.
- jjjjjh
Ainojuttusi ei pidä paikkaansa. Se tehdään täysin käytökseen perustuen. Mahdollinen aivokuvaus tehdään vain oikeiden sairauksien poissulkemiseksi.
- jjjjjh
jjjjjh kirjoitti:
Ainojuttusi ei pidä paikkaansa. Se tehdään täysin käytökseen perustuen. Mahdollinen aivokuvaus tehdään vain oikeiden sairauksien poissulkemiseksi.
siis aivojuttusi...
- 18plus16
Skitsofrenia diagnosoidaan useampien psykoosien jälkeen. Ja psykoottisena olet sairaalahoidossa toimintakyvyttömänä. Ja monissa töissä jos psyykkinen hyvinvointisi on mahdollista heikentyä ei sinua sinne oteta. Jos puhkeat psykoosiin esimerkiksi vaikka keskellä leikkauspöytää tai lapsia hoitaessa olet jo vaaraksi muille ihmisille vaikka et olisi aggressiivinen. Mistä päättelet että sinulla olisi skitsofrenia? Monta kertaa olet ollut suljetulla psykoosissa ja kauan psykoosisi on kestäny?
- heegs
Äläpä syydä misinformaatiota. Opettele puhumaan vaan siitä, mistä tiedät jotain.
- antipsykiatria
Skitsofrenia diagnosoidaan pelkillä mielipiteillä ilman kliinisiä tutkimuksia ym. Psykiatrialla ei ole tieteellistä statusta.
http://www.madinamerica.com/2014/06/lingering-doubts-psychiatrys-scientific-status/ - 18plus6
Oon ite skitsofreenikko ja meni pari vuotta ennenku diagnosoitiin. Alkuvaiheessa olin tietoinen harhoista yms ja olin osastolla ja ei mitään diagnoosia vaikka olin pelkotiloissa kiivennyt vaikka kaapin päälle enkä ollu oma itteni. Tän jälkeen oli 3 oikeaa psykoosia minkä jälkeen mut diagnosoitiin, ja rajuja psykooseja olikin. Kenelläkään mun tutullakaan ei oo diagnosoitu ennen vähintään kahta psykoottista jaksoa osastolla. Tiedän todellaki mistä puhun koska sairaus on haitannu vuodet elämää. Ilman avointa psykoottisuutta ei mitään skitsofreniaa ole. Harhaluuloisuus häiriö korkeintaan.
- Kiinnostasitietää
18plus6 kirjoitti:
Oon ite skitsofreenikko ja meni pari vuotta ennenku diagnosoitiin. Alkuvaiheessa olin tietoinen harhoista yms ja olin osastolla ja ei mitään diagnoosia vaikka olin pelkotiloissa kiivennyt vaikka kaapin päälle enkä ollu oma itteni. Tän jälkeen oli 3 oikeaa psykoosia minkä jälkeen mut diagnosoitiin, ja rajuja psykooseja olikin. Kenelläkään mun tutullakaan ei oo diagnosoitu ennen vähintään kahta psykoottista jaksoa osastolla. Tiedän todellaki mistä puhun koska sairaus on haitannu vuodet elämää. Ilman avointa psykoottisuutta ei mitään skitsofreniaa ole. Harhaluuloisuus häiriö korkeintaan.
Minkä takia oli 'psykoottinen'? Mitä elämässäsi on tapahtunut? Oletko ollut aikaisemmin tekemisisssä 'mielenterveyshuollon' kanssa?
- kelsog
Kiinnostasitietää kirjoitti:
Minkä takia oli 'psykoottinen'? Mitä elämässäsi on tapahtunut? Oletko ollut aikaisemmin tekemisisssä 'mielenterveyshuollon' kanssa?
Hyvin sijoitetut heittomerkit.
- Hihhulithiljaa
Joo haistakaa jo hihhulit paska. Jos ette ite oo psykoosissa ollut se ei tarkota että kukaan ei voi olla. Kun sairastuin ekaan psykoosiin en ollut koskaan psykiatrian asiakas, ei mitään lääkkeitä koskaan(ehkä Buranaa tms). olin vuodet lääkkeitä vastaan ja niitä lopettelin, mutta sit päässä vaan aina pimeni ja sen huomasi kuka tahansa. Jopa te idiootit olisitte sen huomannut vaikka ette sitä myönnä. Yhtä vähän on sydäninfarkti, tulehdukset, ja kooma täyttä puppua, kuka semmosenki keksi.
- Kiiinnostitietää
Hihhulithiljaa kirjoitti:
Joo haistakaa jo hihhulit paska. Jos ette ite oo psykoosissa ollut se ei tarkota että kukaan ei voi olla. Kun sairastuin ekaan psykoosiin en ollut koskaan psykiatrian asiakas, ei mitään lääkkeitä koskaan(ehkä Buranaa tms). olin vuodet lääkkeitä vastaan ja niitä lopettelin, mutta sit päässä vaan aina pimeni ja sen huomasi kuka tahansa. Jopa te idiootit olisitte sen huomannut vaikka ette sitä myönnä. Yhtä vähän on sydäninfarkti, tulehdukset, ja kooma täyttä puppua, kuka semmosenki keksi.
Ei kai sinun kokemustasi kukaan väheksy. Voimakas psyykkinen hätä voi olla monesti paljon kauheampi kokemus kuin varsinaisen sairauden läpikäyminen. Psykoottisuus on subjektiivinen termi, mikä tarkoittaa sitä, että toisen psykoosi on toiselle ei-psykoosi. Silloin, kun ihminen joutuu kovan psyykkisen hädän keskelle, voi tuntemus olla hyvinkin ahdistava ja aiheuttaa jopa tietynlaista 'sekavuutta' joillakin. Esimerkiksi, jos äiti joutuu lapsineen autokolariin ja menettää kaikki lapsensa yhdessä hetkessä, voi surun, epätoivon ja epäuskon yhdistelmä saada tilanteen tuntumaan vähän kuin unelma. "Eihän tämä voi olla totta" ja tuntemus voi olla jopa vähän kuin "ilmassa leijailisi." Voi tulla myös ajatuksia siitä, että elämä on nyt ohi, koska elämäntarkoitus ja tärkeimmät asiat ovat ikuisesti mennyttä. Tällaista reaktiota ulkopuoliset kutsuvat monesti psykoottisuudeksi tai "todellisuudentajun hämärtymiseksi." Todellisuudentaju on kuitenkin subjektiivinen käsite, josta seuraa, että psykoottisuuskin näin ollen on. Kyseessä ei siis ole lääketieteellinen ilmiö, kuten vaikkapa sydänkohtaus.
En usko, että kukaan sinulta haluaa aineiden käyttöä kieltää. Jos koet ne hyväksi itsellesi niin saahan niitä tietenkin käyttää. Yhtä väärin kuin olisi vaatia kaikkia käyttämään ko. aineita, olisi vaatia, että kukaan ei saa käyttää. Jokainen päättää itse miten haluaa edetä ja mitä riskejä ottaa.
- äippäihminen
Dagonal, miksi kuvittelet että sinulla on skitsofrenia? lue netistä rauhallisessa mielentilassa skitsofrenian diagnosoinnin edellytykset. Täytätkö ne kaikki minimivaatimukset jotta sinulla voitaisi todeta skitsofrenia. Onko läheisilläsi skitsofreniaa? Onko sinulla ollut psykoottisia ajatuksia tai psykoosia? Hyvää vointia toivottelee diagnosoitu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Korjaa toki jos...
Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä293035- 1191235
Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu61037- 58961
- 66925
olet kaiken rakkauden arvoinen
Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy26897Olisi kiva
Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä38871Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa
Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu161841Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?
Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.65834Oot mun koko maailma
Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹75784