Tien vieressä kulkeville klv:lle rakennetaan usein risteyksiin jyrkkäreunaiset korokkeet keskelle tietä. Pyöräilijät sanovat niitä kuulemme tönkseiksi. Säästääkseen pyöriään ja kroppaansa kovilta tärskyiltä, pyöräilijät ovat alkaneet kiertää keskikorokkeen.
Se ei kai näytä joistakin autoilijoista hyvältä, koska näyttävät mieltään torvea soittaen, niin kuin minulle eilen.
Miksikähän he eivät soita torvea liikennesuunnittelulle, joka niitä "tönksejä" sinne ihmisten kiusaksi ja pyörien rikkojiksi rakentavat.
Enkä ole koskaan kuullut, että autoilija toiselle torvea soittaisi, kun toinen kiertää kadulla olevaa hidastinta.
Torvet raikaa pyöräilijälle
11
85
Vastaukset
- UncleBen
Pyörätietä on käytettävä, jos sellainen on. Pykälä ei puhu mitään siitä onko pyörätien jatketta käytettävä vai voiko poiketa ajoradalle. Mielestäni voi, niin siitä syystä torven soittaminen on aiheeton.
Tekstissäsi unohdit mainita sen, että siirryt tuota tehdessäsi sivusuunnassa ja silloin ( muiden mahdollisten lisäksi ) sinun tulee väistää samaan suuntaan ajoradalla kulkevaa liikennettä, joten täydennän. Ymmärrän hyvin torven soittamisen, jos joku tunkee ajoradalla toisen eteen estäen tai jopa vaarantaen. F1-skaboissa edelläajava saa valita ajolinjansa vaan ei liikenteessä.
”Kuljettaja saa lähteä liikkeelle tien reunasta, vaihtaa ajokaistaa tai muuten siirtää ajoneuvoa sivusuunnassa vain, milloin se voi tapahtua vaaratta ja muita tarpeettomasti estämättä.”
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#L2P21
Hyvä aloitus ja sanoit tuota ”tönksiä” hidastimeksi, koska se on 1 sen tarkoitus.
Toinen hyvä, että otit sellaisen asian, jossa pyöräilijällä on velvollisuuksia eikä hehkuteta aina vain niitä ”oikeuksia” ja autoilijan velvollisuuksia. Tutkimuskin totesi, että pp velvollisuuksien tietämisessä on erittäin vakavia puutteita.
Ja kolmas hyvä ( kyllä nyt tänään sinulle sataa pisteitä ), että otit sivusuunnassa siirtymisen esille. Eräs S24:ssä tunnettu ja erittäin kokenut pyöräilijä syytti täällä hirveällä huudolla kaistanvaihdossa, että hänet yritetään jatkuvasti tappaa ja autoilijoita pitää syyttää murhayrityksestä, kun hän haluaa siirtyä ajoradalla keskiviivan viereen kääntyäkseen vasemmalle eikä kukaan päästä siirtymään vaan ”ajavat päälle murhatarkoituksessa”. Kuvitteli olevansa etuoikeutettu nostamalla handun pystyyn. Tätä väärää käsitystä jopa Liikenneturva ylläpitää ohjeissaan.
Viikon kevennyspläjäys:
http://yle.fi/uutiset/tutkimus_simpanssit_katsovat_molempiin_suuntiin_kun_ne_ylittavat_tien/7947478- 37män
Tuohon "kevennyspläjäys" juttuun lisäksi. Pienilläkin aivoilla pärjää, kun käyttää. Oletko seurannut Kaivopuiston valkoposki- ym hanhien käyttäytymistä, kun ne siirtyvät sen tien yli nurmelta rantaan? Niidenkin johtaja kerää porukkansa käskevällä äänellä kokoon ja sitten vasta ylitetään porukalla tie ja mikä kummallisinta, lähes aina suunnilleen sen suojatien kohdalta.
Sivuttaissuunnassa liikkumisesta sen verran, että harvoin näkee jalankulkijan katsovan klv:llä taakseen, kun toiselle puolelle väylää alkaa siirtymään, minkä hän tekee ajotiellä takuuvarmasti. Pyöräilijä ei vaan ole tarpeeksi pelottava..... Niinkö?
Tönkseistä. Onko siis tien tekijä tehnyt virheen, kun on rakentanut tien ylityksen pyöräilijän kannalta oikein. Tönksis ei lisää mielestäni liikenneturvallisuutta. Kyllä auton alle pyörällä pääsee niidenkin yli, jos sellaiseen on taipumus. - trollisetä
Älkää ruokkiko trollia.
- UncleBen
Joo 37män, siinä vp-hanhissa näkee, että etelän maista tulee kaikki hyvä ja ryhdikäs käytös. Paitsi, että niitä on jo aivan liikaa kakkimassa ja lisääntyvät vaan reipasta tahtia. Merikotka on Suomessa ”alkuperäisasukki” ja kertoisi onnistuneesta sympioosista ihmisen asutuksen ja majesteettisen villieläimen välillä, jos niitä saisi asustamaan Helsinkiinkin. Niiden elon ylläpito ruokkimalla ja pesiä rakentamalla saaristossa on vaikeaa ja työlästä, joten nuo vp-hanhet hmmmm... Tässä kohtaa joku tietysti sanoo hyh-hyh.
Hanhien suojatieosaamisesta mietin, että ne kokee liikkuessaan suojatieraidoituksen turvalliseksi suojaväriksi ilmasta tuleviin hyökkäyksiin, koska väritys voi kadota raitojen sekaan. Liikkuminen lienee vaarallisin, jolla saalis paljastaa petolinnulle itsensä. Palstan lukuisat ornitologit voisi valaista asiassa http://hazor.iki.fi/2005/valkoposkihanhi/P1010315-Valkoposkihanhi.html
Harvoin näkee jk katselevan ympärilleen klv:llä, mutta eipä tarvitsekaan ”Kuljettaja saa lähteä liikkeelle...” ja yhteisellä klv:llä jk kulkee omalla alueellaan – jalkakäytävällä eikä pyörätiellä. Riemuitaan simpanssin raivolla, kun jk katselee. Minä useimmiten peukutan silloin, mutta minulla onkin aikaa, kun ei tarvitse edetä räkä roiskuen ja vaahto suupielistä valuen.
Tuosta roiskumisesta, niin kaverisi ”p&a” näyttää käyvän oikein kisoissakin. Minulla ei riitä innostus kisoihin asti tai monen sadan km päivämatkoihin 7 pv/vko*4. Joskus lukenut hervottomista ajomääristä, jossa on täytynyt paahtaa yöstä yöhön koko ajan 110 lasissa eikä maisemiin ja paikkoihin millään ole jäänyt aikaa. Ja päivästä toiseen - en ymmärrä. Tyydyn työmatkaan ja huviajeluun. Sipoon uusilla rakennusalueilla voisi kesällä käydä ja vielä, jos J.L.Runeberg pysähtyisi Sipoossa, niin saisi nauttia merimatkasta takaisin. Tuollainen olisi kohtuullinen päivämatka.
Tönks tuntuu joskus irrottavan ketterästi varpaankynnetkin ja voi se olla vaarallinenkin, jos se on haitaksi ympäristön seurannalle, kun yritetään saada fillarilla askelmerkit osumaan just oikeaan kohtaan tönksin ylittämiseksi etupyörällä. Vielä, kun joskus oppisi takapyörällä hyppäämään.
Mitäs sanot suuntavalosta fillariin?
http://www.mulletoi.com/shop/tekniikka_ja_tuunaaminen/menopelien_tuunaus/prod__12211_winkku_-peili_ja_polkupyoran_suuntavalo
Väitetään ettei pyörään saa laittaa vilkkuvaa valoa, mutta se koskee ajovaloa. Kun sanotaan, että ajovalon pitää näyttää valkoista valoa, niin osan aikaa se ei näytä sitä, jos se vilkkuu, mutta suuntamerkistä on, että vähintään 0,6 m toisistaan ja ruskeankeltaiset, mutta tuossa on valkoinen eteenpäin. Saatko kuvasta järkeiltyä tuon kiinnityksen?- trollisetä
!Älkää ruokkiko trollia.
- UncleBen
Ulkolaisilta sivustoilta selvisi, että monilla on ollut Winkku-peilin kanssa ongelmia. Heppoinen rakenne, ei pysy tangossa kuopissa ja maastossa, sähköongelmia ja auringonpaisteella suuntavalolla huono näkyvyys. Ei innosta.
- 37män
UncleBen kirjoitti:
Ulkolaisilta sivustoilta selvisi, että monilla on ollut Winkku-peilin kanssa ongelmia. Heppoinen rakenne, ei pysy tangossa kuopissa ja maastossa, sähköongelmia ja auringonpaisteella suuntavalolla huono näkyvyys. Ei innosta.
"peilin kanssa ongelmia" Minulla oli kerran vähän aikaa taustapeili pyörässä ja se oli sikäli kiva, että siitä tosiaan näki, kun takaa tuli joku joka saavutti. Ei tullut ylläreitä. Ilo jäi lyhyeksi, koska joku muukin tykkäsi siitä peilistä ja vei sen.
Tunsin eräällä pienelä paikkakunnalla yhden kaveri, joka laittoi pp:nsä vilkkuvalot. Siitäkään ei tullut mitään, koska siitä kaverista tehtiin kylähullu. Koto, tuolla se menee taas.....tyyliin.
- pyörätiellä
Selvähän se on, että pyöräilijät kiertävät älyttömiä ajoesteitä.
Jos autoilijoille olisi samaan tahtiin esteitä, se vastaisi sitä että _ihan_jokainen_ suojatie olisi korotettu. Nopeusrajoituksesta riippumatta.
Helsinki on päättänyt jo luopua noista hypyttimistä. Saisivat vielä sen toteutetuksi. Viime kesänä vielä rakennettiin uusia, kun kaikille työmaille tieto linjauksesta ei ollut mennyt perille.- 4644jäljellä
Hyvä Helsinki.
Espoossa on alettu rakentaa noihin tönkseihin teräviä kulmia, jotta pp.n renkaat rikkoutuisi varmemmin. Muodollisesti toki ne tulevat sinne jalankulkijan puolelle, mutta kun tiedetään, että jalankulkijat kulkevat missä vain, niin pyöräilijälle ei jää muuta vaihtoehtoa, kuin ajaa sieltä mistä pääsee.
Muodollisesti Espookin kuulemma suosii pyöräilyä. - Joopa_joopa_joo
4644jäljellä kirjoitti:
Hyvä Helsinki.
Espoossa on alettu rakentaa noihin tönkseihin teräviä kulmia, jotta pp.n renkaat rikkoutuisi varmemmin. Muodollisesti toki ne tulevat sinne jalankulkijan puolelle, mutta kun tiedetään, että jalankulkijat kulkevat missä vain, niin pyöräilijälle ei jää muuta vaihtoehtoa, kuin ajaa sieltä mistä pääsee.
Muodollisesti Espookin kuulemma suosii pyöräilyä.> Muodollisesti Espookin kuulemma suosii pyöräilyä.
Niin kuulemma on. Tieto ei ole vielä saavuttanut katusuunnittelijoita.
Espoon idea pitää pyöräilijät hengissä perustuu siihen, että pyöräilijän on pakko aina risteykseen tullessaan hiljentää vauhti alle kävelynopeuteen. Rakenteet ovat sellaisia että muuta liikennettä ei tarvita. Joko hiljennät ennen risteystä tai sitten talutat risteyksen jälkeen lähimpään korjaamoon.
- Mikä-tönksi
Onko laittaa kuvaa noista tönkseistä. Täällä maalla ei moisia ihmeitä ole.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta
Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?3012719- 1032132
Mitä te palstan ihanat naiset
Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21801625Tapaus Vornanen
Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o1791485Nainen, kohtelin sua kuin paskaa
Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun661308Nainen, seuraan sun uutta elämää
Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme531215Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan
Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht191086- 111084
Ilona Siekkinen
Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m11030AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri
Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm13911