onko kellään kokemusta mikä on vialla kun rattiin ilmestyy välystä? pieni napsaus kuuluu silloin tällöin ja käsissä tuntuu selvästi että joku naksahtaa. -99 avensis farkku 2.0d4d
ratti
7
2941
Vastaukset
- ensi Ave
Saman tapainen ongelma on minullakin -99 Avensiksessa. Eli heti ratin takaa kuulu napsahtava ääni aivan kuin välystä, kun autolla ajaa epätasaisella tienpinnalla. Nyt varsinkin lumisateiden jälkeen risteyksien "pyykkilaudalla" lonksumisilmiö on voimakas. Tasaisella ei mitään ongelmia, eikä mielestäni ohjauksessa ole välystä.
TOC sivustoilla oli eräs kysellyt samantapaisesta ongelmasta ja siellä ohjeeksi oli annettu, että rasvaa ohjausakselista jokin osa. Vaati kuulemma hivenen purkamista, eli kuskinpuoleisen kojelaudan alapaneelin poistamista ja kahden ison pultin irroittamista. Muistaako kukaan ko ohjeen ja onko kukaan tehnyt sitä, eli onko siitä apua naksumiseen. Vai onko Toyotan huolto onnistunut poistamaan vian kohtuuhinnalla, ilman, että vaihdetaan koko ohjaus. - ave-99 74000km
Parkista lähdettäessä hitaasti ratti"lonksuu" aivan
kuin olisi väljää.vauhtiin päästyä kaikki ok.
Kaverini katsastuksessa ei löytänyt mitään,vaikka kerroin oireet.Tarkoitus olisi kysyä seuraavassa
huollosssa,kerron mikäli jotain löytyy.- "napsuu"
joo, kävin toyotalla kysymässä ja meinasivat että joku liukuva osa(selitti tarkemminkin, mutta en muista mikä) on kuivunut ja kaipaa rasvaa. täytyy jonkun verran purkaa romua tieltä ja pukata uudet rasvat sisään.
meinasivat että noin tunnin homma, eli ei voi maksaa hirveesti. en kysyny hintaa ku auto on just ostettu ja menee myyjän piikkiin. kiitosta vastauksista anyway! - ensi Ave
"napsuu" kirjoitti:
joo, kävin toyotalla kysymässä ja meinasivat että joku liukuva osa(selitti tarkemminkin, mutta en muista mikä) on kuivunut ja kaipaa rasvaa. täytyy jonkun verran purkaa romua tieltä ja pukata uudet rasvat sisään.
meinasivat että noin tunnin homma, eli ei voi maksaa hirveesti. en kysyny hintaa ku auto on just ostettu ja menee myyjän piikkiin. kiitosta vastauksista anyway!Eli kyseessä varmaankin on tämä juttu, mitä muistelinkin Toyota Owners Clubilla nähneeni:
http://toyotaownersclub.com/forums/index.php?showtopic=7041&view=findpost&p=93654
Ohjeistaja väittää olevansa Toyotan jälleenmyyjän asentajia, joten ohje lienee toimiva. Jos ymmärsin jutun oikein, niin kyseessä lienee seuraava toimenpide.
Poistetaan kuskinpuolelta ratin alta paneeli (2 kpl ruuveja) pois, eli se jossa konepellinavausvipu on. Näin koko ohjaus on näkyvissä. Rasvaa kaipaava osa on kumista läpivientiä ennen oleva kohta jossa murrosnivel menee akselin sisään. Siinä on valkoinen muovinen c-kirjaimen näköinen pala kiinni. Avataan kaksi 12mm mutteria akselin puolessavälissä jolloin ohjausakselia saa liikutettua niin, että akselinpään saa pois sieltä booreista. Sitä ennen on tussilla tai vastaavalla luotettavalla tavalla merkittävä akselien keskinäinen sijainti. Muuten ratti on vinossa, kun renkaat suorassa. Kun akseli on saatu irti, niin sinne "kuppiin" sitten rasvaa, jutussa mainitaan että siihen on Toyotan keltainen erikoisrasva ohjausta varten, mutta kaiffari kyllä epäili tavallisenkin rasvan käyvän. Sitten vaan paketti kasaan päinvastaisessa järjestyksessä ja varotaan akselista ulos lentävää rasvaa. Näin pitäisi napsuminen hävitä. Keskustelussa eräs oli homman tehnyt neuvojen mukaan ja ongelma oli poistunut. Samalla hän varoitteli, että pitää olla notkea ja pienikaveri joka sinne jalkatilaan mahtuu puuhastelee, ja jonkun pitää tukea ohjauspyörää, kun kaksi mutteria irrottaa, tippuu muuten päälle. Täytyypä itse kokeilla ja raportoin kuinka kävi, hävisikö ongelma. - vaseliini
ensi Ave kirjoitti:
Eli kyseessä varmaankin on tämä juttu, mitä muistelinkin Toyota Owners Clubilla nähneeni:
http://toyotaownersclub.com/forums/index.php?showtopic=7041&view=findpost&p=93654
Ohjeistaja väittää olevansa Toyotan jälleenmyyjän asentajia, joten ohje lienee toimiva. Jos ymmärsin jutun oikein, niin kyseessä lienee seuraava toimenpide.
Poistetaan kuskinpuolelta ratin alta paneeli (2 kpl ruuveja) pois, eli se jossa konepellinavausvipu on. Näin koko ohjaus on näkyvissä. Rasvaa kaipaava osa on kumista läpivientiä ennen oleva kohta jossa murrosnivel menee akselin sisään. Siinä on valkoinen muovinen c-kirjaimen näköinen pala kiinni. Avataan kaksi 12mm mutteria akselin puolessavälissä jolloin ohjausakselia saa liikutettua niin, että akselinpään saa pois sieltä booreista. Sitä ennen on tussilla tai vastaavalla luotettavalla tavalla merkittävä akselien keskinäinen sijainti. Muuten ratti on vinossa, kun renkaat suorassa. Kun akseli on saatu irti, niin sinne "kuppiin" sitten rasvaa, jutussa mainitaan että siihen on Toyotan keltainen erikoisrasva ohjausta varten, mutta kaiffari kyllä epäili tavallisenkin rasvan käyvän. Sitten vaan paketti kasaan päinvastaisessa järjestyksessä ja varotaan akselista ulos lentävää rasvaa. Näin pitäisi napsuminen hävitä. Keskustelussa eräs oli homman tehnyt neuvojen mukaan ja ongelma oli poistunut. Samalla hän varoitteli, että pitää olla notkea ja pienikaveri joka sinne jalkatilaan mahtuu puuhastelee, ja jonkun pitää tukea ohjauspyörää, kun kaksi mutteria irrottaa, tippuu muuten päälle. Täytyypä itse kokeilla ja raportoin kuinka kävi, hävisikö ongelma.Kokeileppa ensin vaikka tätä: poistin ratin "napsumisen" kyseiseen holkkiin tunkemalla Tojon valkoista vaseliinia purkamatta mitään pultteja ennen operaatiota, ainoastaan "C"- muovihilu poistamalla. Kaveri lääkitsi samaa vikaa valkoisella spräy-vaseliinilla ruiskuttamalla sinne niinpaljon kuin mahtuu, ja sekin tuntuu toimivan.
- MOK
vaseliini kirjoitti:
Kokeileppa ensin vaikka tätä: poistin ratin "napsumisen" kyseiseen holkkiin tunkemalla Tojon valkoista vaseliinia purkamatta mitään pultteja ennen operaatiota, ainoastaan "C"- muovihilu poistamalla. Kaveri lääkitsi samaa vikaa valkoisella spräy-vaseliinilla ruiskuttamalla sinne niinpaljon kuin mahtuu, ja sekin tuntuu toimivan.
... siellä polkimien vieressä oleva ohjausakselin booriliitos on jumittunut ja se aiheuttaa ratin napsumisen.
Olen merkkiliikkeessä vierestä seurannut, kun asentaja irroitti ohjausakselin ja laittoi tojotan keltaista vaseliinia liitokseen (meinasivat muuten, ettei sinne mitään muuta rasvaa saa laittaa. Tiedä tuota sitten...). Aikaa ko. operaation tekemiseen meni vajaa puoli tuntia. Eikä napsu ratti enää!
- Anonyymi
Rattiakselin vaihto
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1516543
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k263908- 453066
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1323034- 512806
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262176Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2711968Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt511908- 361803
- 291746