ratti

"napsuu"

onko kellään kokemusta mikä on vialla kun rattiin ilmestyy välystä? pieni napsaus kuuluu silloin tällöin ja käsissä tuntuu selvästi että joku naksahtaa. -99 avensis farkku 2.0d4d

7

3110

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ensi Ave

      Saman tapainen ongelma on minullakin -99 Avensiksessa. Eli heti ratin takaa kuulu napsahtava ääni aivan kuin välystä, kun autolla ajaa epätasaisella tienpinnalla. Nyt varsinkin lumisateiden jälkeen risteyksien "pyykkilaudalla" lonksumisilmiö on voimakas. Tasaisella ei mitään ongelmia, eikä mielestäni ohjauksessa ole välystä.

      TOC sivustoilla oli eräs kysellyt samantapaisesta ongelmasta ja siellä ohjeeksi oli annettu, että rasvaa ohjausakselista jokin osa. Vaati kuulemma hivenen purkamista, eli kuskinpuoleisen kojelaudan alapaneelin poistamista ja kahden ison pultin irroittamista. Muistaako kukaan ko ohjeen ja onko kukaan tehnyt sitä, eli onko siitä apua naksumiseen. Vai onko Toyotan huolto onnistunut poistamaan vian kohtuuhinnalla, ilman, että vaihdetaan koko ohjaus.

    • ave-99 74000km

      Parkista lähdettäessä hitaasti ratti"lonksuu" aivan
      kuin olisi väljää.vauhtiin päästyä kaikki ok.
      Kaverini katsastuksessa ei löytänyt mitään,vaikka kerroin oireet.Tarkoitus olisi kysyä seuraavassa
      huollosssa,kerron mikäli jotain löytyy.

      • "napsuu"

        joo, kävin toyotalla kysymässä ja meinasivat että joku liukuva osa(selitti tarkemminkin, mutta en muista mikä) on kuivunut ja kaipaa rasvaa. täytyy jonkun verran purkaa romua tieltä ja pukata uudet rasvat sisään.

        meinasivat että noin tunnin homma, eli ei voi maksaa hirveesti. en kysyny hintaa ku auto on just ostettu ja menee myyjän piikkiin. kiitosta vastauksista anyway!


      • ensi Ave
        "napsuu" kirjoitti:

        joo, kävin toyotalla kysymässä ja meinasivat että joku liukuva osa(selitti tarkemminkin, mutta en muista mikä) on kuivunut ja kaipaa rasvaa. täytyy jonkun verran purkaa romua tieltä ja pukata uudet rasvat sisään.

        meinasivat että noin tunnin homma, eli ei voi maksaa hirveesti. en kysyny hintaa ku auto on just ostettu ja menee myyjän piikkiin. kiitosta vastauksista anyway!

        Eli kyseessä varmaankin on tämä juttu, mitä muistelinkin Toyota Owners Clubilla nähneeni:

        http://toyotaownersclub.com/forums/index.php?showtopic=7041&view=findpost&p=93654

        Ohjeistaja väittää olevansa Toyotan jälleenmyyjän asentajia, joten ohje lienee toimiva. Jos ymmärsin jutun oikein, niin kyseessä lienee seuraava toimenpide.

        Poistetaan kuskinpuolelta ratin alta paneeli (2 kpl ruuveja) pois, eli se jossa konepellinavausvipu on. Näin koko ohjaus on näkyvissä. Rasvaa kaipaava osa on kumista läpivientiä ennen oleva kohta jossa murrosnivel menee akselin sisään. Siinä on valkoinen muovinen c-kirjaimen näköinen pala kiinni. Avataan kaksi 12mm mutteria akselin puolessavälissä jolloin ohjausakselia saa liikutettua niin, että akselinpään saa pois sieltä booreista. Sitä ennen on tussilla tai vastaavalla luotettavalla tavalla merkittävä akselien keskinäinen sijainti. Muuten ratti on vinossa, kun renkaat suorassa. Kun akseli on saatu irti, niin sinne "kuppiin" sitten rasvaa, jutussa mainitaan että siihen on Toyotan keltainen erikoisrasva ohjausta varten, mutta kaiffari kyllä epäili tavallisenkin rasvan käyvän. Sitten vaan paketti kasaan päinvastaisessa järjestyksessä ja varotaan akselista ulos lentävää rasvaa. Näin pitäisi napsuminen hävitä. Keskustelussa eräs oli homman tehnyt neuvojen mukaan ja ongelma oli poistunut. Samalla hän varoitteli, että pitää olla notkea ja pienikaveri joka sinne jalkatilaan mahtuu puuhastelee, ja jonkun pitää tukea ohjauspyörää, kun kaksi mutteria irrottaa, tippuu muuten päälle. Täytyypä itse kokeilla ja raportoin kuinka kävi, hävisikö ongelma.


      • vaseliini
        ensi Ave kirjoitti:

        Eli kyseessä varmaankin on tämä juttu, mitä muistelinkin Toyota Owners Clubilla nähneeni:

        http://toyotaownersclub.com/forums/index.php?showtopic=7041&view=findpost&p=93654

        Ohjeistaja väittää olevansa Toyotan jälleenmyyjän asentajia, joten ohje lienee toimiva. Jos ymmärsin jutun oikein, niin kyseessä lienee seuraava toimenpide.

        Poistetaan kuskinpuolelta ratin alta paneeli (2 kpl ruuveja) pois, eli se jossa konepellinavausvipu on. Näin koko ohjaus on näkyvissä. Rasvaa kaipaava osa on kumista läpivientiä ennen oleva kohta jossa murrosnivel menee akselin sisään. Siinä on valkoinen muovinen c-kirjaimen näköinen pala kiinni. Avataan kaksi 12mm mutteria akselin puolessavälissä jolloin ohjausakselia saa liikutettua niin, että akselinpään saa pois sieltä booreista. Sitä ennen on tussilla tai vastaavalla luotettavalla tavalla merkittävä akselien keskinäinen sijainti. Muuten ratti on vinossa, kun renkaat suorassa. Kun akseli on saatu irti, niin sinne "kuppiin" sitten rasvaa, jutussa mainitaan että siihen on Toyotan keltainen erikoisrasva ohjausta varten, mutta kaiffari kyllä epäili tavallisenkin rasvan käyvän. Sitten vaan paketti kasaan päinvastaisessa järjestyksessä ja varotaan akselista ulos lentävää rasvaa. Näin pitäisi napsuminen hävitä. Keskustelussa eräs oli homman tehnyt neuvojen mukaan ja ongelma oli poistunut. Samalla hän varoitteli, että pitää olla notkea ja pienikaveri joka sinne jalkatilaan mahtuu puuhastelee, ja jonkun pitää tukea ohjauspyörää, kun kaksi mutteria irrottaa, tippuu muuten päälle. Täytyypä itse kokeilla ja raportoin kuinka kävi, hävisikö ongelma.

        Kokeileppa ensin vaikka tätä: poistin ratin "napsumisen" kyseiseen holkkiin tunkemalla Tojon valkoista vaseliinia purkamatta mitään pultteja ennen operaatiota, ainoastaan "C"- muovihilu poistamalla. Kaveri lääkitsi samaa vikaa valkoisella spräy-vaseliinilla ruiskuttamalla sinne niinpaljon kuin mahtuu, ja sekin tuntuu toimivan.


      • MOK
        vaseliini kirjoitti:

        Kokeileppa ensin vaikka tätä: poistin ratin "napsumisen" kyseiseen holkkiin tunkemalla Tojon valkoista vaseliinia purkamatta mitään pultteja ennen operaatiota, ainoastaan "C"- muovihilu poistamalla. Kaveri lääkitsi samaa vikaa valkoisella spräy-vaseliinilla ruiskuttamalla sinne niinpaljon kuin mahtuu, ja sekin tuntuu toimivan.

        ... siellä polkimien vieressä oleva ohjausakselin booriliitos on jumittunut ja se aiheuttaa ratin napsumisen.

        Olen merkkiliikkeessä vierestä seurannut, kun asentaja irroitti ohjausakselin ja laittoi tojotan keltaista vaseliinia liitokseen (meinasivat muuten, ettei sinne mitään muuta rasvaa saa laittaa. Tiedä tuota sitten...). Aikaa ko. operaation tekemiseen meni vajaa puoli tuntia. Eikä napsu ratti enää!


    • Anonyymi

      Rattiakselin vaihto

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nyt se on selvitetty: Sanna Marinin hallitus lisäsi menoja 41 miljardilla

      ”vasemmistohallitus oli katastrofaalisen huono”, sanoo kokoomus. Sanna Marinin (sd.) hallituksen tekemät menolisäykset
      Maailman menoa
      269
      17553
    2. Purra sössi kaiken 2 vuodessa, itkee nyt Marinin perään

      Nyt on taas sama vanha itkuvirsi, kun ei omat taidot riittänee. Kaikki on taas muiden syytä. No miten sen "Tunnin juna"
      Maailman menoa
      187
      12464
    3. Eli persujen rääkyminen Marinin hallituksen velanotosta oli sitä itseään

      "Valtiovarainministeriön mukaan Marinin hallitus lisäsi valtion pysyviä menoja 3 miljardia eikä 11 miljardia euroa." El
      Maailman menoa
      73
      6212
    4. MTV3 - Auerin poika todistaa videolla, miten Anneli pahoinpiteli lapsia!

      Kello 10.04 – Ainakin kerran viikossa se löi. Löi muitakin sisaruksia, mutta ei isosiskoa. Nuorinta siskoa en ole nähny
      Henkirikokset
      34
      5118
    5. Orpon hallitus runnoi Tunnin junan ilman tarvetta

      Näinkö valtiontaloutta hoidetaan? Siis asiantuntijoidenkin aikoja sitten kannattamattomaksi laskema Tunnin juna tehdään
      Maailman menoa
      77
      5038
    6. Orpon hallitus paskoi kaikki hommat

      ja "yllätäen" ilmestyi raportti Marinin hallituksen tuhlailusta, raportti tuli kuin TILAUKSESTA.
      Maailman menoa
      54
      4172
    7. Kansa haluaa Marinin hallituksen takaisin ja Orpon pois

      Suomen kansa on nyt ilmoittanut millaisen hallituksen Suomi tarvitsee. "Suomalaisten suosikki seuraavaksi hallituspohja
      Maailman menoa
      51
      3763
    8. Lindtman ylivoimainen suosikki pääministeriksi

      Lindtmania kannattaa pääministeriksi peräti 50 prosenttia useampi kuin toiseksi suosituinta Kaikkosta. https://www.ilta
      Maailman menoa
      100
      3692
    9. NO NIIN! Nyt on sitten prinsessa Sannan sädekehä lopullisesti rikottu

      narsistia ei kannata enää kuin ne fanaattisimmat kulttilaiset, jotka ovat myös sitä Suomen heikkoälyisintä sakkia. Kun
      Maailman menoa
      66
      3470
    10. Sanna Marin - Maailman paras talousasiantuntija?

      PersKeKoa pukkaa? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011636623.html
      Maailman menoa
      146
      3159
    Aihe