Bayliner vai...

Jenkkivene

Olen ostamassa käytettyä n. 50.000€ matkavenettä. Onko kokemuksia Bayliner 285:stä tai vastaavan kokoisesta Sea Raysta. Ylipäätään mitä hyviä/huonoja puolia on jenkkiveneissä verrattuna "euro veneisiin"? Kiitos

26

1519

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Wanha_biilineristi

      Jos saat veneen ns. puoleen hintaan mitä se maksanut uutena. Tuolloin osta pois. Nyt on ostajan markkinat. Kaikessa.
      Tietty, veneen pitää olla hyvin pidetty/lähes käyttämätön. Mitään selityksiä älä usko myyjältä. Jokainen venekin myydään jostain syystä. Selvitä/tarkista mikä on ko. syy. Mitä uudemman saat sen parempi. 2010-lukuinen jos on sen parempi. Älä sotkedu/käytä aikaasi vanhempien paattien kanssa. Makean veden/sisävesien paatti parempi ostos. Meren suolavesi syö paattia kauttaaltaan. Älä osta kivilleajettua/"korjattua" paattia.

      • onneamatkaan

        Ho hoijaa, noilla nerokkailla neuvoilla tulet vain haaveilemaan veneestä.

        Veneen kuntoa ei selitteilyillä selvitetä, vaan perusteellisella tarkastuksella, runko, varusteet, kone vaihteistoineen ulkoisesti, sekä riittävä koje ajo jonka aikana ja jälkeen pystyy päättelemään jo aika pitkälle.

        Pyydä selvitys koneen huolloista, ei pelkästään sana helinää vaan kuitit, ota myös selvää mitä ko. Koneeseen olisi pitänyt tehdä ja vertaa kuitteja. Jos et itse ymmärrä veneistä ja tekniikasta ota veneiden kuntotarkstaja avuksesi, kun hinnoista olette päässeet yksimielisyyteen

        Luonnollisesti kannattaa tingata ja vertaat eu hinta tasoon, niin voit nähdä oikean hinta tason. Tällä hetkellä on useita veneitä alle eu hintojen myynnissä ja vielä suurempi joukko ylihintaisia, pääsääntöisesti ei kukaan myy alta lipan hintojen, jollei ole pakko, syystä tai toisesta, mutta perusteet törkeälle tarjoukselle pitäisi olla tai muuten on totaalisesti sukset ristissä kauppaneuvotteluissa.


    • Jenkkiveneissä alettiin käyttää painekyllästettyä puutavaraa stringereissä ja perälaudassa vuodesta 1998 alkaen, joten tätä vuotta voidaan pitää eräänlaisena vedenjakajana. Tuota ennen valmistetuissa veneissä riski lahonneista jäykisteistä on paljon suurempi kuin uudemmissa. Sanoisin että jos ostat 2000-luvulla valmistetun veneen olet aika varmalla pohjalla.

      Tärkeintä on miten venettä on pidetty. Runko kestää vähän huolimattomampaakin käsittelyä, mutta tekniikkaa pitää huoltaa asianmukaisesti. Vaadi myyjältä tarkat dokumentit huolloista, korjauksista, uusituista osista yms.

    • Itse aloittelen nyt neljättä kesää 265:llä. Mukava vene se on. Näissä istutaan aika korkealla midcabinin päällä, ja näkymät on hyvät. Koska beikussa on pitkät sivuikkunat hytissä, sisällä on oikein viihtyisää.

      Omassa venehankinnassa olleita pommeja: bilteman paskat akut, antennivahvistin "varastajalla" suoraan hupiakussa kiinni, automaattisammuttimen oli kännissä joku laukaissut, tai sitten sen oli käynyt joku ystävällinen henkilö laiturilla öiseen aikaan vaihtamassa omaan käytettyynsä, impelleriä ei koskaan vaihdettu, eikä bensansuodatinta tulpista puhumattakaan, vetarin tiivisteitä ei oltu vaihdettu, ja se valutti öljyä pilssiin, keulapotkurille ei riittänyt kunnolla virtaa, ja siellä oli joku outo autohifistä tuttu 1F kondensaattori puhki ruostuneena. Ei sitä osaa ensimmäistä venettä ostaessaan kiinnittää juuri mihinkään asiaan huomiota.

      • Guanalan

        Biltema ei tainnut olla se akkujen "paskana olemisen syy", mutta kaikenlaista mielenkiintoista tulee vastaan, kun venettä on muutamana vuotena läpi käynyt. Oikein ihmettyttää välillä, eikö noilla "keksijöillä" ole minkäänlaista osaamista tai kokemusta noista "viritelmistään" oikeassa elämässä, varsinkin sähköpuolelle mielenkiintoisia, vaarallisia kyhäelmiä vuosien varrella purettu pois.


      • Jep. Se koko ajan päällä ollut antennivahvistin oli nähtävästi teloittanut hupiakun, ja ajoakusta suoraan virtansa ottava häkävaroitin sitten ajoakun. Sinänsä kuitenkin aika helppoa oli lähteä 2000-luvun veneeseen tutustumaan ja korjailemaan, kun melkein kaikki (noita virityksiä lukuunottamatta) oli vielä tehtaan jäljiltä, ja sähkökaaviokin löytyi netistä.


      • Guanalan
        jsk1234 kirjoitti:

        Jep. Se koko ajan päällä ollut antennivahvistin oli nähtävästi teloittanut hupiakun, ja ajoakusta suoraan virtansa ottava häkävaroitin sitten ajoakun. Sinänsä kuitenkin aika helppoa oli lähteä 2000-luvun veneeseen tutustumaan ja korjailemaan, kun melkein kaikki (noita virityksiä lukuunottamatta) oli vielä tehtaan jäljiltä, ja sähkökaaviokin löytyi netistä.

        Oma aarre vuodelta 1987, olen neljäs omistaja, ja pari aikasempaa ovat nähtävästi unelmoineet "sähköalan" nobelista, lähinnä radikaaliudesta ;) ja vaaran uhmaamisesta. Kaikesta huolimatta eivät ole onnistuneet venettä polttamaan, ja nyt on menossa hupisähköjen maasähköpuolen "laillistaminen". Moottorin varolaitteiden, E.S.A;n yms. ruokkomiseen meni ensimmäinen talvi ;)


    • acegi

      Bayliner 3288 voi juuri mahtua tuohon hintaluokkaan.On puoliplaanari jos sellainen kelpaa,halpaa ajoa siis biesel koneilla,on kahdella koneella hyvä hallittavuus satamassa,ei kynnystä kun plaanaa,hyvä ajaa kaikilla nopeus alueilla,tosi tilava,on jo tilava yläojaamo.Siinä jotain.

      • Guanalan

        3288 on todellakin laiva olemukseltaan esim. 285 rinnalla. Tutustuin tuollaiseen 3288 neljä vuotta sitten, ja minusta oli kyllä yllätys, kuinka ahtaalta se oikeastaan vaikutti. Hiukan liioitellen tässä nykyisessä 2850 Sb;ssä on lähes vastaavat tilat, mutta peremmin toimivina. Tietysti veneet ovat erityyppiset, mutta käytön suhteen tiloja vertaillen.


    • acegi

      Aika kultaa muistot.On aika paljon isompi sisältä.Taka kansi on myös jo sellainen että sinne mahtuu pöydät ja tuolit siis normi terassi tyhmä esim.Oliko 2850:ssä (alakerrassa)200cm×200cm sänky ja pesuallas,ja vessassa suihku?

      • Guanalan

        Kuten mainitsinkin, ne ovat erityyppisiä, eli 2850 Sb;hen mahtuu pari tuolia ja pöytä avotilaan, ja U-sohva on "ohjaamossa", eli tavallaan avotilassa, ja toisaalta sisällä pressun alla. Makuuhytti 160 x 200 cm. omalla erillisellä pukeutumistilalla. Sitä "vesipostia" en makuukajuutassa edes ymmärrä. Vessassa on suihku, mutta sellaista paniikkia ja pakottavaa tarvetta ei ole tullut, että tuota olisi käytetty, ja tuskin tulisi 3288;sakaan.
        mm. noita siis tarkoitin kun kirjoitin että käyttöönsä siis verraten niitä tiloja on samanverran, ja siis jossainmääri järkevämmin jopa sijoiteltuna. Nämä ovat tietysti makuasioita - mutta nythän olikin kyse minun maustani ;)


      • acegi

        Niin ihan eri tyyppi joo.Ymmärsin väärin.On veneesi/koneesi toiminut hyvin?oma 3288 on nissan patrollin koneilla on vaihdettu veneeseen melkein heti uutena,ollut bensa koneilla tehtaalta tullessa.tunteja kertynyt 3400.Toisen koneen remppasin 3v sitten oli jo ostohetkellä tiedossa remontti,oli edellisellä omistajalla mennyt kannen tiiviste ja ajanut vaan, kahteen sylinteriin oli vesi mennyt, vaihdettu vain tiiviste ja ajoon.Kone toimi mutta savutti kylmänä.Hinon marinoimat koneet nämä nissanit.


      • VeitAutostaMoottorit
        acegi kirjoitti:

        Niin ihan eri tyyppi joo.Ymmärsin väärin.On veneesi/koneesi toiminut hyvin?oma 3288 on nissan patrollin koneilla on vaihdettu veneeseen melkein heti uutena,ollut bensa koneilla tehtaalta tullessa.tunteja kertynyt 3400.Toisen koneen remppasin 3v sitten oli jo ostohetkellä tiedossa remontti,oli edellisellä omistajalla mennyt kannen tiiviste ja ajanut vaan, kahteen sylinteriin oli vesi mennyt, vaihdettu vain tiiviste ja ajoon.Kone toimi mutta savutti kylmänä.Hinon marinoimat koneet nämä nissanit.

        Mistä tiedät että se oli patrolin kone, otitko ne itse irti uusita autoista ja miksi?
        Kyllä se on niin, että autoihin laitetaan valmiita koneita eikä niin, että automalliin kehitetään kone samalla tavalla kuin vaikka konepelti eikä se sovi mihionkään muuhun laitteseen, kuten vaikk trukkiin :D


      • acegi

        Ovat nissan patrollin koneet.Toiseen tein täys rempan 3.3 litran suora kutonen.Mitä epäilet?


      • MuistelenkoVäärin
        acegi kirjoitti:

        Ovat nissan patrollin koneet.Toiseen tein täys rempan 3.3 litran suora kutonen.Mitä epäilet?

        Olen jossain antanut itselleni kertoa, että Hinon koneet olisivat Toyota pohjaiset? Voi tietysti olla väärä käsityskin.


      • acegi
        MuistelenkoVäärin kirjoitti:

        Olen jossain antanut itselleni kertoa, että Hinon koneet olisivat Toyota pohjaiset? Voi tietysti olla väärä käsityskin.

        Ovatkin nämä nykyiset.Silloin 83 vuonna nämä koneet on hinon tehtaalla marinoitu,marinointi osat ovat kanadalaisia.


      • MuistelenkoVäärin
        acegi kirjoitti:

        Ovatkin nämä nykyiset.Silloin 83 vuonna nämä koneet on hinon tehtaalla marinoitu,marinointi osat ovat kanadalaisia.

        Ok! Sevisi taas yksi harhakäsitys, tai sanotaanko että päivittyi oikeaksi ;)


    • acegi

      Kyllähän se on louhen isäntä sentään semmonen homma et isommat beikut on tehty kunnolla alusta loppuun.Oma on 83 mallia.Saat tulla porailemaan reikiä pitkittäis ja poikittais jäykkäreihin,ei varmaan ole vettä sisällä.Pikku bay cruiserit on tehty ihan eri paikassa kun isommat.Täysin eri laadun valvonta ollut.Kuuluvat myös eri katekoriaan.

      • Jenkkivene

        Onkos jenkkiveneillä kuinka paljon laatueroja esim. Bayliner vs. Sea Ray? Toisin sanoen mitkä ovat jenkkien mosset/meset?


      • Puhuin jenkkiveneistä yleensä, en pelkästään Beikuista. Ja tosiasia on että tuon 1998 jälkeen tehdyt veneet ovat riskittömämpiä jäykkäreiden ja transomin suhteen kuin vanhemmat. Toki vanhemmatkin veneet voivat kestää vaikka kuinka kauan kun niistä pidetään huolta.

        Jenkeistä Beikut edustavat halvempaa päätä, keskikastiin voisi kuulua esim Sea Ray, Four Winns, Regal, Monterey kun puhutaan Suomessa tunnetuista merkeistä. Parasta laatua edustavat esim Hatteras, Tiara, Cobalt, tai Bertram noin esimerkkeinä. Jenkeissä on maailman laajin ja monipuolisin venevalmistus joten veneitä löytyy sieltä joka lähtöön.


    • ABF

      Beikku on siitä mielenkiintoinen merkki, että se on tilojen suhteen ollut aina edelläkävijä. Myös muotoilu on ollut edelläkivijän ottein hallussa, laatu taas yleisti ottaen ei Jenkeissä ole samanlaisessa "asemassa" kuin maissa, jossa veneet maksavat hunajaa. Jenkeissä veneet ovat kulutustavaraa, eikä niiden ole tarkoitettukaan kestävän isältä pojalle. Se on siis kulttuurikysymyskin tuo "laaduksi" kutsuttu juttu.

    • acegi

      Pitää osaltaan täysin paikkaa.Omalle kohdalle on osunut myös vene ei beikku,nimeä ei kehtaa mainita ehkä yksittäis tapaus,oli siis koko pohja lasikuituruton raiskaama.

      • Ootkotosissasi

        Kaikki polyesterihartsilla tehdyt veneet on alttiita rutolla merkistä riippumatta. Siihen ei tarvita kuin huonoa hoitoa ja/tai huonoja korjauksia.
        Merkkiä ei tarvitse mainita koska siinä voisi luetella kaikki :D


      • acegi
        Ootkotosissasi kirjoitti:

        Kaikki polyesterihartsilla tehdyt veneet on alttiita rutolla merkistä riippumatta. Siihen ei tarvita kuin huonoa hoitoa ja/tai huonoja korjauksia.
        Merkkiä ei tarvitse mainita koska siinä voisi luetella kaikki :D

        Sehän on selvä,sanoinkin että oli yksittäis tapaus.


    • acegi

      On pienemmissä beikuissa esim kölissä tyhjiä kohtia, pieni kuori päällä vaan Sivusta pakosta joutunut seuraamaan veneiden kunnostusta kun on kivillä käyty.En vielä ole koskaan nähnyt isommissa beikuissa vastaavaa OMINAISUUTTA .

    • HintaKustannusKysymys

      Lähes kaikista, varsinkin 80-luvun veneissä, pienemmissä yleisestikin on noita "epätasaisuuksia", ja taas ruiskulaiminoinnin yleistyessä - alkuvaiheessa oli aikamoisia "miinoja".

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1795
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1679
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1494
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1184
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1173
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1172
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1126
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1121
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1099
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1094
    Aihe