Vedenvaihto suurin homma?

Kysyn.vaan

Eikös se viikoittainen vedenvaihto ole suurin duuni joka akvaarion hoidossa ole? Jos kaloja on vähän eikö riitä että viikossa viidesosan vedestä vaihtaa? Tulevassa akvaariossa on paljon kasveja, vähän kaloja. Aluksi ei ole kaloja ollenkaan.

6

138

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ghyjil

Veden vaihdossa ei suurta duunia ole. Vedet letkulla viemäriin ja samalla letkulla uudet vedet akvaarioon. Vaihto hoituu sohvalla istumalla eli todella helposti. Suurempi duuni on muussa hoidossa esim. Akvaarion puhdistuksessa, kasvien harventamisessa ja siinä että saa kaiken tasapainoon kasvit kasvamaan ja kalat voimaan hyvin. Veden vaihto on se pienin ja helpoin toimenpide.

• Kysyn.vaan

Aika pitkä letku pitää olla jos sen meinaa saada viemäriin saakka yltämään. Eikös akvaarion pohja siinä vedenvaihdon yhteydessä puhdistu kun sillä putkella "imuroi" pohjan? Ei kai kasveja viikoittain tarvitse harventaa, eihän ne niin nopeasti kasva?

• Hhyjil

Mulla on käytössä 10 metriä pitkä letku. Kyllä vesi kulkee pitemmässäkin letkussa molempiin suuntiin. Samalla letkulla voi imuroida myös pohjan. Letku on ainut vahtoehto ei sitä jaksa 400litraa kerran viikossa ämpäreiilä kantaa akvaariosta pois ja takaisin akvaarioon. Kasvien harvennus väli riippuu kasveista. Itse harvennan nopeakasvuiset kasvit kerran viikossa.

• Klfn

Me vaihdamme vedet ämpäritekniikalla,joten meillä se ehkä on raskain homma...Mutta toisaalta ei se haittaa koska jos eläimiä hankkii,on niistä myös huolehdittava.....

• Klfn

Ja niin!Meillä on 160-litranen

• Katsy123

Viidesosa kerran viikkoon kuulostaa kyllä tosi vähälle, pitäisin sitä 30% ihan miniminä. Ite vaihdan 500litrasesta viikossa 50-80% niin vesi pysyy hyvän raikkaana. En vois kuvitellakkaan jotain 30% per viikko... Meillä on kyllä hiekkapohja ettei pohjaa tarvii lapota koska hieno hiekka ei sido moskaa itseensä kuten sora . Sen kanssa pitää vaan tiedostaa tukkeutumisriski. Muutamasta kohdasta imen letkulla isoimmat kakat mihin tiedän että kertyy ja loppuajan voikin tosiaan istua sohvalla ja katsoa toimitusta;)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. IL - Patteriauto syttyi parkkihallissa Tampereella - 50 autoa LUNASTUKSEEN!

"Palon aikaan parkkihallissa oli 90 autoa, joista noin 50 tuhoutui palossa korjauskelvottomiksi. Lisäksi palo vaurioitti
      Maailman menoa
      247
      45349
    2. Kristillisistä Siionisteista asiallista tietoa Hesarissa.

KD ja Persut ovat kaiken takana avoimesti!
      Maailman menoa
      31
      11240
    3. Persut JYTKYTTÄÄ ylös, ohi kepun! +2,1 %

Persut palasi kolmen suurimman joukkoon ja on matkalla kohti kevään 2027 eduskuntavaalivoittoa. Sosialistit ovat syöksy
      Maailman menoa
      207
      10873
    4. Sanna Marin saa ylistystä Hillary Clintonilta

Jos joku ei tiedä kuka tämä rouva Hillary Clinton on, niin kerrottakoon "fun fact", eli hän on se keneltä Donald Trump
      Maailman menoa
      36
      9711
    5. Ja jälleen uusi latauksessa olleen sähköauton palo! Nyt Keravan Prisman parkkihallissa.

IS 3.10.2025 Latauksessa ollut sähköauto syttyi yöllä tuleen Keravan Prisman parkkihallissa, Keski-Uudenmaan pelastusla
      Maailman menoa
      85
      8528
    6. Gallup, PS:lle JÄRISYTTÄVÄ nousu, SDP suurin laskija

https://yle.fi/a/74-20186114 PS kovaa vauhtia nousemassa ennen 2027 vaaleja suurimmaksi puolueeksi. Nyt mennään jo etua
      Maailman menoa
      223
      6511
    7. Pirjo sanoi Esalle

Painu sinä Esa hevonvittuun... johon Esa? Laittakaapa ehdotuksia. # ==================== # APUFUNKTIO: satunnainen kok
      Maailman menoa
      0
      3210
    8. Jos mä joisin

Itteni känniin nyt, voi olla että mä tunnustaisin sulle kuinka ihastunut oon ollu suhun viimeiset 2 vuotta. Eikä mua pys
      Ikävä
      30
      2229
    9. Tänään torille

Tänään kuulema torilla tapahtuu klo.20. Tulkaaha paikalle kattoon.
      Hyrynsalmi
      37
      1629
    10. Koulu-uhkaus.

Meinaatteko päästää lapsenne kouluun, niin kauan kun tämä uhkaaja siellä myös on? Tekijä on kaikilla tiedossa.
      Hyrynsalmi
      26
      1510
    Aihe