Terhi-veneiden laatu, ostamassa pulpettivenettä

kiitosvastauxistanne

Joka paikassa haukutaan Terhejä ja mainitaa, että älä vaan osta. Onko nuo jutu mutua, vai totta? Lähinnä kiinnostaa tietää, tuleeko mahdollisista ratkeamien korjaamisista mitään, vaikka käyttäisi Terhin omia liimoja? Sitten kiinnostaa eniten se, että onko noissa aina ne kuuluisat uretaanit märkinä ja vene painaa "tonnin"?
Kannattaako ostaa esim. 410r venettä, vai onko parempi ostaa samanhintainen (vanhempi) lasikuituinen pulpettivene?

49

12212

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gfdss

      Itte ainakain tosi tyytyväinen 4110:aan

    • 2terhiä

      Kyllä pystyy korjaamaan, itse laitoin kuitumattoa ja Terhin muoviliimaa , hyvä tuli. Pikku juttuja pystyy korjaamaan kakskomponentti liimalla ja pysyy hyvin.

      • terhi_fix

        Terhifix.llä saa hyvää jälkeä. Ohjeita kannattaa vaan noudattaa.


    • acegi

      Terhi veneiden tyyppi vika/ominaisuus.Vesi pääsee jostain reijästä tai halkeamasta uretaaniin,et saa koskaan kuivaksi,pakkasella vettynyt uretaani jäätyy ja irtoaa muovista,lopulta sinulla on kaksi venettä,muovi terhi ja uretaani terhi.Eli pohja kyljet ja sisäkaukalo on irti uretaanista,Veneestä tulee samanlainen (melkein)kun uimapatja on.Hyviä veneitä jos huolta pidetään.Ole tarkkana kun ostat että kuori ei ole irronut uretaanista,eli muovi joustaa kun painaa sormella tai jalalla Tai on jo kuprulla.

    • hajoohan se mersukin jos kivikossa ajelee

    • Herneetköovattärkeät

      Terhi Sea Fun:in perälaatikossa aina vettä. Polttoainesäiliö makaa vedessä.
      Eivät osaa suunnitella tarkoituksella "vuotavaa perälaatikkoa" eli saisi ropun jätettyä auki, ku vene on rannalla keula ylöspäin, mikä on hyvin tyypillinen säilytysmuoto.
      Kaveri Terhillä veti herneet nenään, kun moitin heidän kyvyttömyyttä suunnitella käyttövene. Ei paperivenettä. Tosi surkea itsetunto. Miten sellaiset osaa edes suunnitella.
      Veneessä 2 tulppaa. Pohjatulppa joka on perälaatikon ulkopuolella. Sit toinen tulppa on perälaatikosta veneeseen.

    • alanmies

      en ikinä ostaisi terhiä. huonompia kuin mitä haukutaan. tämä ei ole mikään mutu vaan fakta.

    • Busterilla

      Vahvistin 6020 revenneen perälaudan HK-teräksellä, kun oli murtunut 30hv Mercurylla

    • eikölimustalaislle

      Terhi 380, ohjaus jatkovarrella eli voi istua keskellä. Paras vene vesillä liikkumiseen, ei toki veneessä asumiseen.

    • paskamikäpaska

      Terhi paskinta mitä voi löytää. Sama koskee terhin moottoreita(valmet?) hirveetä sontaa!

      • hirveekauhee

        Ihan kauhee paska koko terhi hirvittävintä sontaa mitä voi olla! Toimii kuitenkin hyvin 20 hp johnsonilla merellä eikä mitään valittamista muutenkaan. Vanhan ajan lasikuitupaatti siis Terhi 410. Ei ainakaan mulla mitään valittamista.


    • 410r

      Eikös toi TERHI 410R ole lasikuitu vene 70 luvulla valmistettu eihän silloin tehty mitään muoviveneitä Mä luulen

      • Anonyymi

        Aivan oikein. 410 kuten kaikki muutkin sen ajan terhiveneet oli lujitemuovi eli lasikuituveneitä.


    • Suvisompaaja

      Paikallisessa veneliikkeessä ollut vuosia Terhin keulapala joka sahattu ehjästä veneestä, makaa uretaanit ylöspäin kesät talvet samassa asennossa. ei kyllä kovin vettyneeltä vaikuttanut, eikä pakkanen ole mitään halkaissut, itsellä ollut vuosia terhiveneitä, eikä koskaan ole ollut mitään ongelmia uretaanin tai halkeamisen kanssa. Ja kyllä, veneitä on myös käytetty eikä edes kovin hellävaraisesti. Minulla ilmeisesti ollut hyvä tuuri, kun kaikilla muilla tuntuu olevan ongelmia ko. Venemerkin kanssa.

      • hienojapelejä

        Sama mulla.Ollut 2 Terhiä ja kalastellut niillä pakkasessa ja helteessä eikä ole ollut vettymisongelmia.Talvet tosin säilyttänyt rannassa nurin käännettynä.


    • 410r

      On uskottavampi tuo veneen omistajan kritiikki eli Terhi tulee ostettua.Sen verran on tietoa et toi vene mitä olen ostamassa ei ole eristetty ja pohja on kohtuu leveä mikä tekee siitä aallokossa kovan (paukuttaa)mutta heittokalastukseen on hyvä 2 henkilölle Ja plaanaa nätisti 20hv Johnsonilla

      • sopiikokeilla

        sulla menee terhi fix:iin rahaa enemmän vuodessa kun polttoaineisiin :)


    • laatualaatua

      Oli ennen terhi, ei tule toista. Aika rihvelin oloinen aallokossa. Tuntui koko runko elävän ja meno oli hytkyvää. Lisäksi taisi ne uretaanit vettyä, kun koko rohjo painoi koko ajan pikkuhiljaa enemmän ja enemmän. Yamarin on nyt ja kyllä passaa aallokossa mennä. Ihan eri peli.

    • TerhiFix

      Terhissä on hyviä ,ja huonoja puolia, ja se sitten jakaa ihmiset tasan kahteen leiriin.
      Itse olen "taistellut" niiden kanssa yli 20 vuotta, ja tälläkin hetkellä on kolme Terhiä (Big Fun, Sea Fun ja 440) käytössä. Se pitää kyllä paikkansa, että ABS-muovi on pehmeää, eikä kestä trailerin päällä säilyttämistä (ainakin ohutkuoriset), ei säilyttämistä puoliksi rantaan vedettynä, ei ylikellotettua konetta (perälauta repeää), eikä kovassa aallokossa repimistä. Sitten kun kuori hajoaa jostain, ja vesi pääsee väliin, niin, vaikka se uretaani ei vettä imekkään, talvella vesi jäätyessään rikkoo uretaanin rakenteen, jolloin vaurio etenee pikkuhiljaa syvemmälle joka talvi! Sitten on oma lukunsa nämä "kyläsepät", jotka näppärinä miehinä korjaavat Terhinsä lasikuidulla, ja pilaavat loputkin veneestänsä (toki lasikuitumattoa voi käyttää tukiaineena Terhi-Fixin kanssa). Sitten vielä nämä ajo-ominaisuudetkin on suurinpiirtein samaa luokkaa kylpyammeen kanssa.
      Mutta... Terhi on ehdottoman turvallinen vene. Jos jostakin veneestä voi sanoa, että se on uppoamaton, niin Terhistä voi! Sillä voit ajaa vaikka täysillä päin kalliota, vaikutus on suurin piirtein sama, kuin heittäisit märän pesusienen kalliolle! Jos tekee mieli pilkkiä keskellä kesää, niin siitä vaan reikä pohjaan, ei uppoa! Kengät ehkä kastuu, mutta siinä kaikki. Jos vettä on pohjan välissä, niin mitä sitten? Ottaa pohjan auki, vaihtaa märät uretaanit uusiin, tai antaa kuivua vuoden verran. Terhi-Fixillä kiinni, ja taas mennään! Tai jos se ei itseä häiritse, niin antaa mennä vaan!
      Ja viimeisenä se, että näitä Terhejä saa halvalla. Itse en ole vielä yhtäkään ehjää Terhiä ostanut, mutta enpä niistä ole montaa sataa maksanutkaan. Kotona muutama päivä pikku fixausta, ja olen parhaimmalla ajellut nyt jo 15v!
      PS. Terhi on muuten helpompi korjata, kuin lasikuituvene!

      • TerhiFix

        Sen verran vielä Terhin omistajille, että hydrofoilit koneeseen! Muuttuu koko vene aika paljon, jopa uistelunopeuksissa kulkee paljon paremmin suoraan!!!


    • 405

      Just tuli perintönä 405 fun vuodelta -82. Vene on kulunut mutta täysin ehjä 33 vuoden käytön jälkeen.

    • paskaakateen

      Kokemuksia 405Fun, "pulpetti"ohjauksella. Paskaakin paskempi. Ainut hyvä asia koko paketissa oli 90luvun alun 2t jammu, 15hp. Pohja elää aaltojen mukaan, painuu jalan alla kun vesipatja! Loppukestä ei noussut enää liukuun, nostin traikulle niin valui useamman tunnin vettä pohjasta...-_-

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Aika todenmukainen video. Kaveri koukkaa litimärkää uretaanirunkoa tehdystä reiästä ja rutistaa ilmassa. Nuohan on ihan kuin jotain pesusienirunkoja, ämpärikalvo päälle alipaineena asennettuna


    • Anonyymi

      Älä vain osta, mulla on semmonen alkuun oli hyvä,mutta nyt on jopa hengenvaarallinen 30 hv moottorilla kun alkaa hyppiin.

    • Anonyymi

      Mulla on ollut noin 5 vuotta ikivanha Terhi 410r. Vaneriosat on mitä on lasikuitumaton alla ja päälle on ruuvattu filmivaneria. Itse pohjakaaret vanerien alla on vielä senverran kovia että välipohja on ihan kova. Perälauta on ihan ok, se on laminoitu lasikuidun sisään ja ilmeisesti ok. Laitoin 25 hv Johnsonin itse tekemäni filmivanerilisälauta vahvikkeena laminaatin ulkopuolelle. Kun ruuvasin kiinni lisälaudan ja moottorin niin terveesti jurskahti kiinni alkuperäiseen perälautaan. Merellä ajo ominaisuudet on kohtuulliset kun ei liikoja vaadi, ihan tyytyväinen olen ollut kun veneen hinta oli noin 500, koneen saman verran ja samoin trailerin, kaikki eri paikoista ostettuna ja käytettyjä toki. Suosittelen jos ei liikoja vaadi, saaristossa kiva kalastella ja käydä meren saarissa makkaraa paistamassa ja uimassa! Ehdottomasti pitää olla liivit mukana ja ylläkin riippuen kelistä, menee taatusti pohjaan kuin kivi jos täyttyy. Muuten kiva kun pitää huolta ettei aja kiville ja paikkaa jos tulee ruhjeita niin ei vety ja pakkasella rikkoudu jos ulkona säilyttää.

      • Anonyymi

        Terhi 410 r on lasikuituvene. Vain jotkut vahat Terhit on tehty lasikuidusta, eikä niihin voi yleistää ABS terhien kyseenalaista mainetta. Lasikuituterhit painivat samassa sarjassa muiden vanhojen lasikuituveneiden kanssa.


    • Anonyymi

      Ostin vuonna 1984 uutena Terhi 415r veneen. Veneessä oli tuliterä 2t Yamaha 30 hv moottori käsikäynnistyksellä. Myin veneen 10 vuoden käytön jälkeen, kun muutin meren rannalta sisämaahan. Kaduttaa vieläkin. Parempaa ja helppohoitoisempaa venettä ei ole ollut sen jälkeen. Vene kulki kuin juna 3/4 kaasulla aika kovassakin aallokossa. Jos jostain saisin sellaisen veneen, jolla on ajettu laiturista laituriin (kuten omani), niin ostaisin heti.

      • Anonyymi

        "aika kovassakin aallokossa" No joopa joo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "aika kovassakin aallokossa" No joopa joo.

        Kovalta se ainakin tuntuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kovalta se ainakin tuntuu.

        Tuskin silloin sitten etenee kuin juna?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuskin silloin sitten etenee kuin juna?

        Kovalla ja kovaa se junakin kulkee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kovalla ja kovaa se junakin kulkee.

        Mutta ei juuri pompi.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pomppiihan ne aina välillä. Kuten tuossa: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008107396.html

        Jaa että Terhi menee kuin tuo juna?


      • Anonyymi

        Terve. Minulta on jäänyt ikääntymisen vuoksi Terhi Nordik pulpettivene jossa 20 hv Yamaha perämoottori. Molemmat vähän käytettyjä 2012 mallia. Trailerikin on tehdasvalmisteinen. Soita jos kiinnostaa 0400 620 704.


    • Anonyymi

      410 ei ole abs muovia.

    • Anonyymi

      Taas tuli useampi noita Joopa joo lyhyt viestejä.
      Eikö tuo ollut aivan normaali kertomus Terhin kulkuominaisuuksista.
      Minulle ainakin kelpasi tuollaisenaan.

      • Anonyymi

        Oli ihan normi kertomus Terhin omistajalta kyllä.
        Normaalin siitä tekee se että se on ihan huuhaata!


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Pionerit ovat polyeteeniä, joka ainakin kajakeissa on äärimmäisen kestävää. Se kestää hankausta koskissa, kovia törmäyksiä kiviin ja jopa kajakin käyttämisen ahkiona. Niitä on vedetty talvella hiihtäen yläjuoksuille ja tultu tulvavesien aikaan vettä pitkin alas.

      Haittana on materiaalin heikko jäykkyys ja äärimmäinen rumuus, mutta jos kaipaa pientä käyttövenettä, niin tuskinpa materiaali siitä paremmaksi muuttuu. Alumiini voi päästä rinnalle.

      • Anonyymi

        Kajakeissakin ottaisin mieluummin ABS kuin PE. On se niin fletkua ja painavaa. ABS häviää pakkasenkestävyydessä mutta voittaa jäykkyydessä (painossa). Harva vaan valmistaa ABS kajakkeja jolloin ainoaksi oikeasti hyväksi vaihtoehdoksi jää kuitu. Pioner voi silti olla ihan hyvä peli kun on muodoiltaan muutenkin pullukka.


    • Anonyymi

      Finnfamily 415 R oli kyllä aivan mahtava pulpettivene..harmi, ettei enää saa.

      • Anonyymi

        Miksei saa?
        Itse ostin sellaisen, lasikuituisen 2 vuotta sitten.
        Aivan priima kunnossa ollakseen jo n. 40v. vanha. Venettä valmistettiin vuosina 1978-1982. Oma on vuodelta 1979. Hienosti kulkee jo jopa 15-20hp koneilla. Omapaino taitaa olla n. 175kg.


    • Anonyymi

      osta kunnollinen lasikuituvene

    • Anonyymi

      Terhillä oma paikkaus massa, tulee kyllä helposti kivestä reikä, osta buster tai vastaava.

      • Anonyymi

        Pitkä ja vanha keskustelu. Hämmästyttää etten huomannut missään mainintaa sikakallin Terhifixin halvasta Lego/ asetoni korvikkeesta, jota olen käyttänyt ABS muovin liimana ja kittinä, Terhiä en omista, yksi, kauan sitten riitti minulle. Ja Terhifix oli jo silloin kallista.

        Itse olen tehnyt tätä korviketta laittamalla kannelliseen lasipurkkiin asetonia, ja siihen liuotetaan legopalikoita (ovat siis ABS-muovia) kunnes saadaan sopivan jäykkä massa. Valmistaminen ei kuitenkaan suju ihan käden käänteessä kokonaisilla legopalikoilla, jos keksii jonkin rouhimistavan tai muun pienentämismentelmän niille niin liuos valmistuu nopeammin. Ja kuivunut massa voidaan aina herättää henkiin lisäämällä asetonia. Toki ABS muovia voi saada muualtakin, vaikka jostakin Terhiraadosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitkä ja vanha keskustelu. Hämmästyttää etten huomannut missään mainintaa sikakallin Terhifixin halvasta Lego/ asetoni korvikkeesta, jota olen käyttänyt ABS muovin liimana ja kittinä, Terhiä en omista, yksi, kauan sitten riitti minulle. Ja Terhifix oli jo silloin kallista.

        Itse olen tehnyt tätä korviketta laittamalla kannelliseen lasipurkkiin asetonia, ja siihen liuotetaan legopalikoita (ovat siis ABS-muovia) kunnes saadaan sopivan jäykkä massa. Valmistaminen ei kuitenkaan suju ihan käden käänteessä kokonaisilla legopalikoilla, jos keksii jonkin rouhimistavan tai muun pienentämismentelmän niille niin liuos valmistuu nopeammin. Ja kuivunut massa voidaan aina herättää henkiin lisäämällä asetonia. Toki ABS muovia voi saada muualtakin, vaikka jostakin Terhiraadosta.

        Parempi vaihtoehtohan on ostaa se korjauspala, niin saa täysin samaa muovia millä korjaa sitten, maksaa jotain 17€. ABS-muovia pystyy myös hitsaamaan kun hommaa kuumailma puhaltimeen hitsaussuulakkeen tai kolvin kanssa hitsaa ja vinkkejä löytyy YuoTubesta, miten muovia hitsataan, jos on uusi asia.


      • Anonyymi

        Eiköhän alumiinilevyyn (Buster) tule helpommin reikä kuin lujitemuoviin. Itseasiassa jossain venealan lehdessä oli vuosia sitten juttukin tällaisesta tapauksesta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1916
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1848
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe