Mitä mieltä olette, onko Suomessa liian alhaiset rajoitukset. Tein vertailun omista kokemuksista. Nämä eivät ole yleisrajoitusvertailuja vaan enemmin tiekohtaisia vertailuja. Näistä top 3 maista Puolalla ja USA:lla on muita huonompi liikenneturvallisuus. Kuitenkin maailman laajuisessa vertailussa hyvä. Toinen edustaa tiukkaa linjaa ja toinen löyhää.
40 maan ajokokemuksella:
Tiukimmat 1) Japani: Taajama 30-60, maantie 50-60, moottoritie 60-100
2) Suomi: taajama usein 30 tai 40. 50-60 alkavat olla harvinaisia. Maantie 60-100, moottoritie 80-120. Maanteillä on yhä useimmin kuuttakymppiä rajoituksena.
Jaettu toinen sija) Norja: muuten kuin Suomi, mutta 40:n sijaan 50 taajamissa. Moottoriteillä kesät talvet 100.
3) USA: taajamat 25-40 mph. Maantiet 55 mph Interstate 55-75 mph
Ruotsi sijoittuu puoliväliin. Ei talvirajoituksia. Taajamat 30 / 50. Seututiet 70. Maantiet 90-110. Moottoritiet 90-120 Pikkukaupungeissa ei käytetä 30-40 rajoitusta kuten meillä. taajamat päättyvät viimeiseen taloon, ei kilometrien päähän asutuksesta.
Löyhimmät. 1) Northern territory, Australia. Taajama 50-70 school zone (max 100 m.)
40km/h. Maantiet 130km/h. 100km/h jos tie on pelkkä kärrypolku tai valtatiellä on liikennevalot edessä.
2) Puola taajama 50-70 maantie 90, moottoriliikennetie 120, moottoritie 140
Jaettu toinen sija, Saksa: taajama 30-60 maantie 70 / 100 moottoritie 120 - vapaa
3) Iso-Britannia. Taajamat 20-50 mph (30-80km/h) maantiet 60 (95 km/h) Moottoritiet 70 mph (110km/h) 60 mph on kaikilla pikkuteilläkin ja taajamat päättyvät jo ennen kylän viimeistä taloa. Yleisin rajoitus taajamien pääkauduilla 40 mph (65km/h) ja sivukaduilla 30 mph.
Nopeusrajoitus top 3
61
57
Vastaukset
Alhaiset ovat liikennemäärään nähden.
Meillä voisi olla kaupungissa 60km/h maantiellä 80-120km/h moottoritie vapaa tai 140km/h- lobotomia.käyttöön
Kaupungissa 60 km/h????? Autoilija ei nähtävästi vieläkään ole selvittänyt sitä, millainen vaikutus nopeuden nostamisella on jarrutusmatkoihin.
- tarvetta.mut.ei.toteudu
Kovin on autolijan nopeuden nostot kovia vallankin kaupungissa ja motarilla.
Toisaalta vähäisemmätkään nopeuden nostot, tarpeesta huolimatta, ei toteudu koska mistäs sitten saataisiin tulot ylinopeus sakkojen tilalle. lobotomia.käyttöön kirjoitti:
Kaupungissa 60 km/h????? Autoilija ei nähtävästi vieläkään ole selvittänyt sitä, millainen vaikutus nopeuden nostamisella on jarrutusmatkoihin.
Nykyautoissa on tosi hyvät jarrut, ettei nopeuksia pidä asettaa 70-luvun autojen mukaan
tarvetta.mut.ei.toteudu kirjoitti:
Kovin on autolijan nopeuden nostot kovia vallankin kaupungissa ja motarilla.
Toisaalta vähäisemmätkään nopeuden nostot, tarpeesta huolimatta, ei toteudu koska mistäs sitten saataisiin tulot ylinopeus sakkojen tilalle.Valtio on oikein budjetoinut sakot. Vaikka näin ei saisi tehdä ja siksi kai nopeuksia pidetään turhan alhaisina
- veio
autoilija kirjoitti:
Nykyautoissa on tosi hyvät jarrut, ettei nopeuksia pidä asettaa 70-luvun autojen mukaan
Väitätkö nykyautojen pysähtyvän nopeammin kuin 70 luvun autot.?
veio kirjoitti:
Väitätkö nykyautojen pysähtyvän nopeammin kuin 70 luvun autot.?
Lähes 50% nopeammin ja nyt on vielä ABS jarrut että auto on ohjattavissa jarrutuksen aikana
- oikdk
autoilija kirjoitti:
Nykyautoissa on tosi hyvät jarrut, ettei nopeuksia pidä asettaa 70-luvun autojen mukaan
Nopeuden nostaminen vaikuttaa jarrutusmatkoihin myös nykyautoissa.
Ongelmana on se, että nykyautojen turvallisuus "mitataan ulos" suuremmilla nopeuksilla ja piittaamattomalla ajotavalla, joten lopputuloksena on se, että turvallisemmat nykyautot suuremmat nopeudet = sama liikenneturvallisuus kuin vanhat auto pienemmät nopeudet.
Kevyt liikenne (=jalankulkijat ja fillaristit) ovat edelleen turvavarusteissa valitettavasti 70-luvun tasolla.
Hauskin juttu Suomen laissa on (edelleen) se että meillä ei ole YHTÄÄN kilometriä julkista tietä jolla EI olisi rajoitusta...
Eli aivan, millään julkisella tienpätkällä ei voi päästää autolla niin kovaa kuin se kulkee, tämä tosin on vain yksi suomen hölmöistä laeista- Delfin31
Ei ollut kovinkaan suuri yllätys kannastasi nopeusrajoituksiin liittyen.
- Rankkiautomaatti
Delfin31 kirjoitti:
Ei ollut kovinkaan suuri yllätys kannastasi nopeusrajoituksiin liittyen.
Olisi mielenkiintlista tietää mitä HUVITTAVAA on siinä ettei nopeusrajoituksettomia teitä Suomessa ole!!? Tämä samainen pankkiautomaatti-nimimerkki ihmettelee myös sitä miksei jokaisella pienelläkin metsätiellä ole nopeusrajoituskylttiä erikseen vaan niillä on voimassa perusnopeusrajoitus 80km/h vaikkei pienellä kärrypolulla sellaista vauhtia ole turvallista ajaa. Tämä samainen nimimerkki toistaa näitä samoja ihmettelyjään palstalla viozesta toiseen. Samoja asioita jotka ovat ongelma vain hänelle. Harvinaisen tyhmä kaveri jolle ei mikään järkipuhe mene jakeluun. Kirjoitti aikaisemmin myös nimimerkeillä 87k, Kiki, Margit/Birgit/Tpls jne..... Kuorma-autopalstalla myös.
Rankkiautomaatti kirjoitti:
Olisi mielenkiintlista tietää mitä HUVITTAVAA on siinä ettei nopeusrajoituksettomia teitä Suomessa ole!!? Tämä samainen pankkiautomaatti-nimimerkki ihmettelee myös sitä miksei jokaisella pienelläkin metsätiellä ole nopeusrajoituskylttiä erikseen vaan niillä on voimassa perusnopeusrajoitus 80km/h vaikkei pienellä kärrypolulla sellaista vauhtia ole turvallista ajaa. Tämä samainen nimimerkki toistaa näitä samoja ihmettelyjään palstalla viozesta toiseen. Samoja asioita jotka ovat ongelma vain hänelle. Harvinaisen tyhmä kaveri jolle ei mikään järkipuhe mene jakeluun. Kirjoitti aikaisemmin myös nimimerkeillä 87k, Kiki, Margit/Birgit/Tpls jne..... Kuorma-autopalstalla myös.
Nyt ei puhuta siitä onko rajoitukset liian isoja tai liian pieniä, vaan siitä että suomessa ei ole KILOMETRIÄKÄÄN yleistä tietä jolla EI olisi rajoitusta....
- kerro_se_meille
Vaikka ei ole nopeusrajoituksetonta tietä niin haittaaks se ja mitä tai ketä?
kerro_se_meille kirjoitti:
Vaikka ei ole nopeusrajoituksetonta tietä niin haittaaks se ja mitä tai ketä?
Siis jos olisi esim turku-Helsinki moottoritiellä 10 kilsan rajoitukseton pätkä, niin silloin suomi ei enää pääisisi "hölmöjen lakien" listalle tuolla asialla :)
Pakettiautomaatti kirjoitti:
Siis jos olisi esim turku-Helsinki moottoritiellä 10 kilsan rajoitukseton pätkä, niin silloin suomi ei enää pääisisi "hölmöjen lakien" listalle tuolla asialla :)
Minäkin yritän kysyä jos ymmärtäisit vastata että MITÄ HAITTAA TAI HAUSKAA SIINÄ ON ETTEI SUOMESSA OLE YHTÄÄN NOPEUSRAJOITUKSETONTA TIEOSUUTTA?????
Ja kerro missä tai mikä on kertomasi HÖLMÖJEN LAKIEN LISTA??cletus_van_damme kirjoitti:
Minäkin yritän kysyä jos ymmärtäisit vastata että MITÄ HAITTAA TAI HAUSKAA SIINÄ ON ETTEI SUOMESSA OLE YHTÄÄN NOPEUSRAJOITUKSETONTA TIEOSUUTTA?????
Ja kerro missä tai mikä on kertomasi HÖLMÖJEN LAKIEN LISTA??No jokaisessa maassa on hömöjä lakeja, aikoinaan Suomessa on listattu muiden maiden lakeja, ja sama juttu muissa maissa.... Pitänee kaivaa tuo lehtijuttu esiin paremmalla ajalla
- TaidatOllaPojuTyhmä
Pakettiautomaatti kirjoitti:
No jokaisessa maassa on hömöjä lakeja, aikoinaan Suomessa on listattu muiden maiden lakeja, ja sama juttu muissa maissa.... Pitänee kaivaa tuo lehtijuttu esiin paremmalla ajalla
Kuka tai mikä sellaisen listan laatii ja kuka tai mikä määrittelee hölmön lain? Varkaalle laki varastamisen kieltämisestä tuntuu varmasti hölmöltä. Samoin seksuaalirikolliselle tuntuu hölmöltä laki joka kieltää esim. raiskaamisen. Sinun mielestäsi hölmöä voi olla se ettei Suomessa ole kymmentä kilometriä tieosuutta jossa saisi ajaa miten kovaa tahamsa mutta 99% :lle suomalaisista siinä ei ole mitään hölmöä. Suomen maaperällä suurin sallittu ajonopeus ei voi olla suurrmpi kuin 120 km/h. Se että sinä et asiaa ymmärrä ei silti tee laista hölmöä.
TaidatOllaPojuTyhmä kirjoitti:
Kuka tai mikä sellaisen listan laatii ja kuka tai mikä määrittelee hölmön lain? Varkaalle laki varastamisen kieltämisestä tuntuu varmasti hölmöltä. Samoin seksuaalirikolliselle tuntuu hölmöltä laki joka kieltää esim. raiskaamisen. Sinun mielestäsi hölmöä voi olla se ettei Suomessa ole kymmentä kilometriä tieosuutta jossa saisi ajaa miten kovaa tahamsa mutta 99% :lle suomalaisista siinä ei ole mitään hölmöä. Suomen maaperällä suurin sallittu ajonopeus ei voi olla suurrmpi kuin 120 km/h. Se että sinä et asiaa ymmärrä ei silti tee laista hölmöä.
Kyllähän noita listoja maailmasta löytyy, milloin on auton pesu kielletty sunnuntaisin jne...
Ja onhan sekin jotenkin aika huvittavaa että suomessa voi jollekin ajoneuvoluokalle ostaa ihan laillisesti lisänopeutta rahalla- TyhmääTyhmempiNoloSika
Pakettiautomaatti kirjoitti:
Kyllähän noita listoja maailmasta löytyy, milloin on auton pesu kielletty sunnuntaisin jne...
Ja onhan sekin jotenkin aika huvittavaa että suomessa voi jollekin ajoneuvoluokalle ostaa ihan laillisesti lisänopeutta rahallaLaitapa niitä linkkejä hauskoista listoista näkyville.......?????
Jaaha aloitat taas saman paskanjauhamisen kuorma-auton m7uttamisesta henkilöautoksi rahalla. Sitähän jauhoit aiemmin 87k-nimimerkillä vai oliko Nolo Sika-nicci jo silloin käytössäsi?
Ennenkuin jatkat autoverosta jauhamista niin kerron sulle että vaikka kuorma-autosta maksaisit miljoona Euroa autoveroa saadaksesi siitä katsastettua henkilöauton niin et siltikään saa sillä ajaa kuorma-auton painoilla ja renkailla henkilöautoille sallittuja nopeuksia. TyhmääTyhmempiNoloSika kirjoitti:
Laitapa niitä linkkejä hauskoista listoista näkyville.......?????
Jaaha aloitat taas saman paskanjauhamisen kuorma-auton m7uttamisesta henkilöautoksi rahalla. Sitähän jauhoit aiemmin 87k-nimimerkillä vai oliko Nolo Sika-nicci jo silloin käytössäsi?
Ennenkuin jatkat autoverosta jauhamista niin kerron sulle että vaikka kuorma-autosta maksaisit miljoona Euroa autoveroa saadaksesi siitä katsastettua henkilöauton niin et siltikään saa sillä ajaa kuorma-auton painoilla ja renkailla henkilöautoille sallittuja nopeuksia.No tuo lisänopeuden osto ei ole myytti, vaan täyttä totta :D ja vain suomessa...
- TyhmääTyhmempi.NoloSika
Pakettiautomaatti kirjoitti:
No tuo lisänopeuden osto ei ole myytti, vaan täyttä totta :D ja vain suomessa...
Yritä nyt helvetin puupää ymmärtää että TÄYDESSÄ KUORMASSA OLEVAN KUORMA-AUTON JARRUT JA RAKENTEET EI OLE TARKOITETTU KESTÄMÄÄN SUUREMMISTA NOPEUKSISTA JOHTUVIA RASITUKSIA ESIM. JARRUJEN OSALTA. Eikä myöskään jarrutustehot vastaa nykyistä suuremmista nopeuksista johtuvia jarrutusmatkojen kasvua ei vaikka maksaisit kuinka paljon tahansa. Myöskään henkilöautoihin tarkoitetut rengasluokat eivät vastaa kuorma-autojen vaatimuksia. Vaikka kuorma-auton henkilöautoksi katsastaisikin sen kokonaispaino ei voi enää olla sama kuin kuorma-autona ollessaan. Olet poju edelleen niin tyhmä ettet erota metsää puilta vaan tuijotat jotain perkeleen lakitekstin kohtaa etkä ymmärrä että on myös lakikirjan ulkopuolella olevia asioita jotka estää lakikirjan mahdollisuuksia totetumasta. Älä vaivaa päätäsi näilläkään asioilla kun ne ovat sinulle liian monimutkaisia ymmärtää. Olet totaalinen idiootti kirjoitat sitten millä nimimerkillä tahansa.
TyhmääTyhmempi.NoloSika kirjoitti:
Yritä nyt helvetin puupää ymmärtää että TÄYDESSÄ KUORMASSA OLEVAN KUORMA-AUTON JARRUT JA RAKENTEET EI OLE TARKOITETTU KESTÄMÄÄN SUUREMMISTA NOPEUKSISTA JOHTUVIA RASITUKSIA ESIM. JARRUJEN OSALTA. Eikä myöskään jarrutustehot vastaa nykyistä suuremmista nopeuksista johtuvia jarrutusmatkojen kasvua ei vaikka maksaisit kuinka paljon tahansa. Myöskään henkilöautoihin tarkoitetut rengasluokat eivät vastaa kuorma-autojen vaatimuksia. Vaikka kuorma-auton henkilöautoksi katsastaisikin sen kokonaispaino ei voi enää olla sama kuin kuorma-autona ollessaan. Olet poju edelleen niin tyhmä ettet erota metsää puilta vaan tuijotat jotain perkeleen lakitekstin kohtaa etkä ymmärrä että on myös lakikirjan ulkopuolella olevia asioita jotka estää lakikirjan mahdollisuuksia totetumasta. Älä vaivaa päätäsi näilläkään asioilla kun ne ovat sinulle liian monimutkaisia ymmärtää. Olet totaalinen idiootti kirjoitat sitten millä nimimerkillä tahansa.
Mitä vittua sä kusipää sössötät?
Kuorma-autolla rajoitus on 80km/h, näytti se henkilöautolta (Hummer), pakettiautolta (Ducato), tai vaikkapa Bussilta ("keikkabussi")
Esim. ducaton 3 paikkaisen pakun nopeus voi olla 80/100/120 riippuen kukkaron paksuudesta :)
Joten pysypä se vitun pelle aiheessa, ja tutki lakia... laki ei aseta painorajaa esim. sille vitun henkilöautolle, saatanan kusipääPakettiautomaatti kirjoitti:
Mitä vittua sä kusipää sössötät?
Kuorma-autolla rajoitus on 80km/h, näytti se henkilöautolta (Hummer), pakettiautolta (Ducato), tai vaikkapa Bussilta ("keikkabussi")
Esim. ducaton 3 paikkaisen pakun nopeus voi olla 80/100/120 riippuen kukkaron paksuudesta :)
Joten pysypä se vitun pelle aiheessa, ja tutki lakia... laki ei aseta painorajaa esim. sille vitun henkilöautolle, saatanan kusipäähttp://www.nettikaravaani.com/muu-merkki/newmar/1417874 siinä sulle hemmetin moinen henkilöauto... Kerros mikä sun mielestä oli se henkilöauton suurin kokonaismassa :)
- TyhmääTyhmempiNoloSika
Pakettiautomaatti kirjoitti:
Mitä vittua sä kusipää sössötät?
Kuorma-autolla rajoitus on 80km/h, näytti se henkilöautolta (Hummer), pakettiautolta (Ducato), tai vaikkapa Bussilta ("keikkabussi")
Esim. ducaton 3 paikkaisen pakun nopeus voi olla 80/100/120 riippuen kukkaron paksuudesta :)
Joten pysypä se vitun pelle aiheessa, ja tutki lakia... laki ei aseta painorajaa esim. sille vitun henkilöautolle, saatanan kusipääYritä nyt helvetin puupää ymmärtää edes lukemaasi tekstiä!!
Jos minä menen kuorma-autoliikkeestä ostamaan vaikka 1977-mallisen viisiakselisen Scania kuorma-auton ja maksan siitä autoveroa muutaman satasen tai mitä tuonikäisestä romusta vero mahtaa ollakaan ja katsastan sen henkilöautoksi niin on ihan satavarma juttu että sen jälkeen en sillä saa ajaa yli 30-tonnin kuormapäällä motarilla 120km/h! Tämä yksinkertaisesti jo siitä syystä että sen rakenteet ei sitä kestä, jarrut ovat niihin massoihin ja nopeuksiin täysin liian heikkotehoiset. Jos jokainen kuorma-auto joka tienpäällä pyörii voisi henkilöautoksi katsastaa suurinosa niistä olisi katsastettu. Olisi suuri etu esim. urakkamaansiirtohommissakin jos maata saisi siirtää henkilöautojen nopeuksilla. Jonkun perkeleen Ducaton tai Hiacen voit kikkkailla rahalla henkilöautoksi mutta muutoksen jälkeen kyseiseen "entiseen kuorma-autoon" sovelletaan myös henkilöautojen lainsäädäntöä mm. kantavuuden suhteen. Pelkkä raha ei voi mennä ajoneuvojen ja tieliikenteen turvallisuuden edelle. No ethän sinä tätäkään ymmärrä.
Ja sitä linkkiä tai luetteloa tyhmistä laeista odottelen edelleen... TyhmääTyhmempiNoloSika kirjoitti:
Yritä nyt helvetin puupää ymmärtää edes lukemaasi tekstiä!!
Jos minä menen kuorma-autoliikkeestä ostamaan vaikka 1977-mallisen viisiakselisen Scania kuorma-auton ja maksan siitä autoveroa muutaman satasen tai mitä tuonikäisestä romusta vero mahtaa ollakaan ja katsastan sen henkilöautoksi niin on ihan satavarma juttu että sen jälkeen en sillä saa ajaa yli 30-tonnin kuormapäällä motarilla 120km/h! Tämä yksinkertaisesti jo siitä syystä että sen rakenteet ei sitä kestä, jarrut ovat niihin massoihin ja nopeuksiin täysin liian heikkotehoiset. Jos jokainen kuorma-auto joka tienpäällä pyörii voisi henkilöautoksi katsastaa suurinosa niistä olisi katsastettu. Olisi suuri etu esim. urakkamaansiirtohommissakin jos maata saisi siirtää henkilöautojen nopeuksilla. Jonkun perkeleen Ducaton tai Hiacen voit kikkkailla rahalla henkilöautoksi mutta muutoksen jälkeen kyseiseen "entiseen kuorma-autoon" sovelletaan myös henkilöautojen lainsäädäntöä mm. kantavuuden suhteen. Pelkkä raha ei voi mennä ajoneuvojen ja tieliikenteen turvallisuuden edelle. No ethän sinä tätäkään ymmärrä.
Ja sitä linkkiä tai luetteloa tyhmistä laeista odottelen edelleen...Kyllä, käytännössä voit maksaa 5 akselisesta henkilöautosta täyden autoveron, täyden käyttövoimaveron ja täyden käyttöveron, kukaan muu ei estä sitä kuin järki :)
Kerro muuten paljonko henkilöautossa saa olla kantavuutta, ja anna linkkiä lakiin...
Laki kun ei anna edes korkeinta kokonaispainoa henkilöautollehttp://www.tulli.fi/fi/yksityisille/autoverotus/oikopolut/04401012.pdf
http://www.nettikone.com/man/tgm-15-290-new-12000km/1400418
Esim tohon koneeseen olisi autovero 50% arvosta eli rapiat 150 tonnia vuotuinen dieselvero joka olisi noin 5 kertainen kuorma-autoon nähden käyttävero...
Joo, ilmankos tuo on kuorma-auto eikä henkilöauto :D- 46565465
Piti oikein varmistaa http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/sprinter/6902347 tuolla sprinteillä saa ajaa 120km/h ja painoa 3500 kiloa...
Jos jätettäisi pelkät etupenkit, niin tuskin verottaja tulisi sanomaan "no soo soo, nyt sää maksat ihan liikaa veroja tästä, äkkiä katsastamaan pakuksi tuo vehe"
No henkilöautojen "kantavuusraja" ja painoraja on semmonen suomi24 myytti...
Toki asia ei ole niin simppeli, oman Ducaton rekisteröintiotteessa lukee ajoneuvoluokassa "henkilöauto" mutta silti saa ajaa vain 100km/h... Mikä auto siis kyseessä? Entä voisinko maksaa että saisin ajaa 120km/h... juu http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1430357551574.html sopivasti tämän päivän lehdessä juttua miten rahalla saa muutettua 80km/h rajoituksen 120km/h rajoitukseksi.... Ja nykyjään tosiaan autovero menee nykyisen arvon mukaan. Joten vanhan "315" sprinterin muuttaminen pakuksi ei paljoa kustanna...
Jossain 18 tonnisessa kuorma-autossa muutos henkilöautoksi maksaa toki silti melko suolaisen hinnan
- vertalikiaasx
Vertailu ei ole reilu koska toisissa maissa aivan erilaiset ajokelit.
- diipadaii
Minultahan ei kysytä mutta sanon että ei.
- eihuomautettavaa
Nykyiset rajoitukset on hyvät. Tosin joillekin ne on ihan liian vaikeat, mutta ei kaikessa voi mennä niiden surkeimpien mukaan.
- 72-vuotias
Heikoin lenkki määrää tahdin.
- veio
72-vuotias kirjoitti:
Heikoin lenkki määrää tahdin.
Ongelma on siinä ettei kaikki vaan ymmärrä, eli jotkut ymmärtävät vain sen miten kovaa jossain pystyy ajamaan, ei sitä mikä on oikea nopeus ottaen huomioon kymmenen muutakin asiaa.
- Delfin31
Yhä asenteet ovat siinä määrin retuperällä, ettei rajoitusten nostamiselle ole perusteltua syytä. Opetellaan ensin se järjen kanssa ajaminen, tosin siihen ei monikaan taida pystyä.
- MoreControl
Suomeen täytyisi ottaa samat rajoitukset käyttöön kuin on Ruotsissa. Lisähelpotus olisi, mikäli talvi- ja kesänopeusrajoitusten välillä veivaaminen lopetettaisiin. Sama turha veivaaminen koskee myös kelloja.
Ja tämä on hyvä kommentti kaiken kaikkiaan (Delfin31):
"Yhä asenteet ovat siinä määrin retuperällä, ettei rajoitusten nostamiselle ole perusteltua syytä. Opetellaan ensin se järjen kanssa ajaminen, tosin siihen ei monikaan taida pystyä."- turha.tännevängätä
Muuta homo ruotsiin
- Homo-kortti.Pöytään
turha.tännevängätä kirjoitti:
Muuta homo ruotsiin
Yllättävän kauan kesti ennenkuin homo-kortti lyötiin pöytään tässäkin keskustelussa. Mutta hyvä että homottelu on tässäkin ketjussa otettu mukaan.
- viun.mullku
Homo-kortti.Pöytään kirjoitti:
Yllättävän kauan kesti ennenkuin homo-kortti lyötiin pöytään tässäkin keskustelussa. Mutta hyvä että homottelu on tässäkin ketjussa otettu mukaan.
Homo perse!
- MoreControl
turha.tännevängätä kirjoitti:
Muuta homo ruotsiin
Onko homo muuttamassa Ruotsiin vai? Siellä on vielä alemmat, suorastaan homomaiset rajoitukset. Ei siis kannata.
- Hyvällä-tasolla
Sopivalla tasolla ovat. Kun rahaa ei ole kunnossapitoon ja tiet rapistuvat, joutuu usein ajamaan rajoituksia hiljempaa.
- Samuli_V
En ota tässä kantaa kenenkää kirjoituksiin. Tuon mukaan yhden näkökohdan.
Nopeuksien kasvaessa (siis keliolosuhteiden ollessa hyvät) liikenteen sujuvuus paranee. Tähän perustuu esim. Ranskan liikennekulttuuri. Koska liikennemäärät ovat suurempia, joudutaan katselemaan myös taustapeiliin huomattavasti enemmän ja huomaavaisuus lisääntyy. Mikäli joku ei pysy ruodussa, häntä ojennetaan välittömästi äänimerkillä (jota suosittelisin Suomeenkin enenevässä määrin). Tööttäily on Suomessa valitettavasti samaa kuin v***uilu.
Esimerkkinä vaikkapa "vetoketjuperiaate", jota liikenneturva ja Esko Riihelä ja muut yliautoilijat peräänkuuluttavat. Tässä tarkoitetaan siis kahden kaistan liittymistä yhdeksi. Ranskassa nopeutta ei lasketa, Suomessa sitä pudotetaan oleellisesti. Kun nopeudet ovat suuremmat, myös ajoetäisyydet ovat suuremmat ja kahden autojonon limittyminen onnistuu vauhdin muuttumatta. Suomessa periaatteena on pudottaa nopeus (koska edessa tapahtuu jotain todella vaarallista). Ajoetäisyydet kurotaan umpeen ennen liittymispistettä ja siellä sitten lähdetään uhittelemaan toisille, jotka pyrkivät kiilaamaan eteen.
Näin kesän tullen tuon huomaa tietöiden yhteydessä, jos kahdesta samansuuntaisesta kaistasta toinen on suljettu. Kaistan päättymisestä ilmoitetaan alkaen 500-700 metriä ennakkoon. Samalla nopeutta pudotetaan korkeintaan 60 km/h:iin. Kuuliaiset autoilijat alkavat vähitellen kerääntyä jatkuvalle kaistalle ja röyhkeimmät jatkavat tieten tahtoen tyhjää kaistaa aina vilkkuvaloille asti, jossa he sitten kiilaavat väliin. Jos tässä sitten ei anna tietä, leimautuu suvaitsemattomaksi.
Ratkaisuvaihtoehtojani tähän:
-jätetään nopeusrajoitus alentamatta, jolloin ajoetäisyydet pysyvät pitkinä ja väliin pujahtaminen on helpompaa (tietyömiesten työturvallisuus on toki joskus ongelmana)
-jätetään ilmoittamatta että toinen kaista päättyy, jolloin kaistoilla olisi todennäköisemmin samanlainen määrä autoja ja vetoketjuperiaate toimisi ennemmin tai myöhemmin
-ilmoitetaan liikennemerkein jo kilometrin päässä, että päättyvä kaista on väistämisvelvollinen. Etuilija saisi syyttää vain itseään, jos joutuu odottamaan vuoroaan.- tööttää_oikein
Tööttäily, eli äänimerkki on laissa säädetty. Ei sitä käytetä miten sattuu tai miten itse haluaa. Lainsäädännössä äänimerkin käyttämisestä säädetään tieliikennelain 34 §:ssä. Sen mukaan äänimerkkiä voidaan käyttää, milloin se on tarpeen vaaran välttämiseksi. Tarkalleen siinä lukee seuraavaa:
"34 §
Ääni- ja valomerkit
Milloin vaaran välttämiseksi on tarpeen, kuljettajan on annettava ääni- tai valomerkki taikka jarruvaloa käyttämällä tai muulla tavalla kiinnitettävä muiden tienkäyttäjien huomiota. Muutoin äänimerkin saa antaa vain taajaman ulkopuolella valoisana aikana ohitettaessa.
Äänimerkki ei saa olla pitempi kuin on välttämätöntä. Valomerkki on annettava ajovaloja vilkuttamalla." - tööttäillen
tööttää_oikein kirjoitti:
Tööttäily, eli äänimerkki on laissa säädetty. Ei sitä käytetä miten sattuu tai miten itse haluaa. Lainsäädännössä äänimerkin käyttämisestä säädetään tieliikennelain 34 §:ssä. Sen mukaan äänimerkkiä voidaan käyttää, milloin se on tarpeen vaaran välttämiseksi. Tarkalleen siinä lukee seuraavaa:
"34 §
Ääni- ja valomerkit
Milloin vaaran välttämiseksi on tarpeen, kuljettajan on annettava ääni- tai valomerkki taikka jarruvaloa käyttämällä tai muulla tavalla kiinnitettävä muiden tienkäyttäjien huomiota. Muutoin äänimerkin saa antaa vain taajaman ulkopuolella valoisana aikana ohitettaessa.
Äänimerkki ei saa olla pitempi kuin on välttämätöntä. Valomerkki on annettava ajovaloja vilkuttamalla."Sanokoon poklomit mitä tahansa, niin kyllä se tööttäily on yleensä jotain mielenharmin osoitusta/jotekin oudosti ajavan ojentamista keskarin näyttämisen kanssa tai ilman.
- Samuli_V
tööttää_oikein kirjoitti:
Tööttäily, eli äänimerkki on laissa säädetty. Ei sitä käytetä miten sattuu tai miten itse haluaa. Lainsäädännössä äänimerkin käyttämisestä säädetään tieliikennelain 34 §:ssä. Sen mukaan äänimerkkiä voidaan käyttää, milloin se on tarpeen vaaran välttämiseksi. Tarkalleen siinä lukee seuraavaa:
"34 §
Ääni- ja valomerkit
Milloin vaaran välttämiseksi on tarpeen, kuljettajan on annettava ääni- tai valomerkki taikka jarruvaloa käyttämällä tai muulla tavalla kiinnitettävä muiden tienkäyttäjien huomiota. Muutoin äänimerkin saa antaa vain taajaman ulkopuolella valoisana aikana ohitettaessa.
Äänimerkki ei saa olla pitempi kuin on välttämätöntä. Valomerkki on annettava ajovaloja vilkuttamalla."Tuosta äänimerkistä vielä. Olen tietoinen tuosta TLL:n sisällöstä. Sehän jopa tukee suositustani. Äänimerkkiä tulisi käyttää juuri tilanteissa, joissa joku pyrkii kiilaamaan liian pieneen tilaan. Sehän on vaarasta varoittamista. Tööttääminen mielipahaa aiheuttaneen tilanteen jälkeen on sen sijaan väärin.
Tuota käytetään Suomessa liian vähän ja siinä annettavaa palautetta otetaan vastaan väärällä tavalla.
- ylinopeus-hirveä_rikos
Rajoitukset ovat vain viitteellisiä, ne on tarkoitettu alottelijoille ja muille vähän ajaville.
Muutaman kymmenen vuoden ajokokemuksella tietää ihan perstuntumalla mitä vauhtia on sopiva ajaa.
Jos ei ole vilkasta liikennettä voi normi maantiellä hyvinkin vedellä 90-120km:t. Moottoritiellä ruuhkien ulkopuolella 130 on unettavaa matelua.
Taajamissa ei kylläkään kannata hötkyillä, siellä ei tiedä mistä kulman takaa juoksee kakaroita eteen, tai joku mummeli laahustaa tien poikki.
Jos poliiseja pelkää niitä ei nykyään näy kuin televisiossa. Peltipoliisit ovat pirullisia, ne on niin... kylmiä.- Low-IQ-vai-mistä-kii
Kukaan ei ole lakien yläpuolella. Noudata lakia mulk.ero.
Sitäpaitsi vain vajaaälyinen noudattaa sääntöjä ja rajoituksia poliisin pelosta. Normi ihmiset tietävät miksi sääntöjä ja rajoituksia tarvitsee noudattaa ja noudattaa niitä tästä syystä.
- provilkuttaja
Suurin osa ei hallitse autolla ajamista edes näissäkään nopeuksissa, suuntavilkun kanssa koheltaminen kertoo paljon kuljettajan ajotaidoista, asenteista jne. Harmi kun me 10% joudumme tästä kärsimään MUTTA kiitos että liikennettä on paljon koska he ottavat kaikki osaa kuitenkin liikennekustannusten maksamiseen, pakko sietää.
- idea
Voisi olla hyvä ,että olisi mootoritiellä kolmekaistaa joista yksi olisi nopeille autoille.nopean kaistan nopus voisi olla 140-160kmh.Kaista olisi tarkoitettu vain autoille jotka ajavat yli esimerkiksi120kmh.ja hidaskaista niille jotka ajavat muita hitaammin.
- Saksan.Moottoriteistä
Tiehallinnon mukaan vuoden 2002 lopussa Suomessa oli 603 km moottoritietä. Saksassa autobahnia on 11 515 km (1999). Vuonna 2000 Suomessa oli 2.13 miljoonaa autoa ja Saksassa 42.84. Eli moottoritiekilometriä kohden Saksassa on noin 3700 autoa, kun Suomessa autoja on 3500. Siis automäärään suhteutettuna Suomessa on nykyään jopa enemmän moottoriteitä kuin Saksassa! Turha siis valittaa, kun muistaa lisäksi, että Suomessa asukas- ja liikennetiheys on murto-osa saksalaisesta.
- idea
No hyvä.Minusta olisi hyvä idea jos olisi teillä yksi hitaampien ajoneuvojen kaista .Ainakin pääteillä.Esi merkiksi tractorit ja caravaanarit ajavat matkailuperävaunuineen muuta liikennettä hitaammin ja aloittelevat autoilijat.Oliso tämä ratakaisu muuta liikennettä hitaammin ajaviin?
- Ihan__OK1234
Minusta nämä Suomen maantierajoitukset ovat ihan ok.
Kaupunkien ruutukaavakortteleiden rajoituksia saisi laskea aika rajustikkin 20km/h olisi varmasti riittävä nopeus tasa-arvoisiin risteyksiin ja jalkakäytävien reunoille.
Itse voisin ajaa maanteillä kovempaakin, mutta tiedän että joukossa on niin huonoja kuskeja että heillä on ihan tekemistä näillä nykyisilläkin nopeuksilla, joten parempi että pidetään nopeudet maltillisina.- ei.ole.ok
Kaupunki nopeudet nyt (alkaen kilometri ennen taajamaa) 40km/h.
Lähes kaikki ajaa ylinopeutta.
Ennen kaupungissa rajoitus 50km/h ei juuri kukaan ajanut ylinopeutta.
Normaali valtatie 100km/h(kesällä)
Joka halvatun tönön tai "maitolaiturin" kohdalla rajoitus 80 tai jopa 60km/h ja tietenkin kilometri tolkulla.
Ei haise yhtään rahastukselle eihän???
- idea
No se oli vaan naisen näkökulmasta noi kaista ideat.Itse ajelen kesällä matkailuperävaunu perässä lomilla.Ajan70kmh ainakun voin koska en vielä uskalla ajaa kovempaa .Mieheni on rekkakuski ja on sitä mieltä ,että turvallisuus ennen kaikkea ja sano kyllä kokeneemmat kuskit ohitse pääsee.pikku hiljaa kun tottuu nopus nousee.Alkuun harjoittelin vetämistä noin45-55kmh nopeudella
- toinenidea
Mahdat olla melkoisen tuskastuttava kokemus muille tienkäyttäjille.
Miksi et laita sitä "kokenutta puukenkää" ajamaan kun sellainen kuitekin vieressä röhnöttää?
Vai onko se heti kotoa lähtiessä niin humalassa ettei sovi ajaa? - mitenniin
toinenidea kirjoitti:
Mahdat olla melkoisen tuskastuttava kokemus muille tienkäyttäjille.
Miksi et laita sitä "kokenutta puukenkää" ajamaan kun sellainen kuitekin vieressä röhnöttää?
Vai onko se heti kotoa lähtiessä niin humalassa ettei sovi ajaa?Noin hitaasti ajavasta on hyvin helppo mennä ohi.
- toinenidea
mitenniin kirjoitti:
Noin hitaasti ajavasta on hyvin helppo mennä ohi.
Helppo ja helppo, on _paljon_ ja pitkiä pätkiä, jopa valtateitä (rajoitus 80km/h), joissa 70km/h/ tai alle, junnaavan "turvallisen" kuskin ohittaminen on sulkuviivojen/vastaantulevan liikenteen takia lähes mahdotonta.
Kyllä se vaan kummasti tuskastuttaa tällaisen "uskaltamattoman" perässä körötellä(ja kerätä jonoa) jopa 40-50km.
Aika moni, itse mukaan luettuna, sortuu tällaisessa tilanteessa, paikan auetessa, käyttämään joskus jopa reipasta ylinopeutta.
- rekkakuskit
Me rekkakuskit huilataan ja juopotellaan vapaa aikana.
- Suzuki_taas
Suomalaisissa taajamissa ei ole ihmisiä. Alkuaan 40 rajoitus oli hyvä Helsingin keskustaan. Sodankylän eläköityneen omakotialueen kokoojakaudulla ei ole järkevää ajaa 30:tä. MOnet haluavat kovempia rajoituksia maanteille. Niissä ei ole valaistusta tai pyöräteitä.
- veio
Toistan. Jotkut ymmärtävät vain sen miten lujaa omaa napaa pystyy ajamaan paikasta toiseen mutta eivät ymmärrä mistä muista tekijöistä oikea nopeus koostuu.
- VaiOnkoSittenkään
"Harmi kun me 10% joudumme tästä kärsimään MUTTA kiitos että liikennettä on paljon koska he ottavat kaikki osaa kuitenkin liikennekustannusten maksamiseen, pakko sietää."
Joo-o. Kyllä se ihminen osaa viisas olla kun oikein haluaa. Ei sitten tullut mieleen se, että ne loput 90% liikenteestä aiheuttavat kaikista kuluista 99%? Suomen tiestö alkaa olla sellaisessa kunnossa ettei se tätä liikennekuormaa enää montaa talvea kestä. - wwwwwwwwwww
Suomessa on niin huonot tiet ettei voi ajaa lujaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miikka Pentikäinen, 28, on kuollut
– Classicin liigaottelu siirtyi Lahtelaisen LASBin ja Classicin oli määrä kohdata keskiviikkona. https://www.aamulehti37339700Särkynyt sydän
Teit sitten selväksi ettet ole kiinnostunut. Kiitos siitä! Nyt on turha enää yrittää mitään, lähestyä tai edes jutella s1148236Täytyy sanoa että on tämä aika mielenkiintoinen tilanne..
Ihan en osaa vielä yhdistellä palasia, toisaalta tarvitseeko edes. Et vaan taida pystyä kokonaan päästämään irti, ja jos315890Jos haluat tietää miksi tykkään sinusta
Niin siksi, koska sinusta huokuu sellaista lempeyttä ja seesteisyyttä ja olet lisäksi komea ilmestys. Jotenkin olet myös214368Paskakaivo Kuhmo
Moniko teki uuden saostuskaivon, joka erittelee paskan ja nesteet imeytyskenttineen maassa taloissa. Kaikkien talojen pi623805Oho! Dannyn, 82, seuralainen Helmi Loukasmäki, 23, paljastavissa kuvissa - Yksi sana kertoo kaiken!
Mediassa on kerrottu, että Danny ja Helmi ovat muuttaneet uuteen kotiin Raumalle. Nyt Loukasmäki on jakanut omalla Insta523477Uskotko yliluonnolliseen?
Mitä jos tämä ns. kaivattusi on loitsunut sinut? Olettekos sitä ajatelleet, niinpä. Ette todellakaan. :D743051- 322798
Mitä kuuluu?
Toivottavasti sulla oli hyvä päivä tänään. Täällä on taas ollut niin negatiivista juttua. Oli pakko tulla sanomaan sinul182381Keilahalli
Onneksi rakennettiin aikoinaan se keilahalli, se pelastaa eläinpuistoyhtiöiden sekä koko Ähtärin kaupungin talouden!172229