Hei!
Ostimme viime vuonna avopuolisoni kanssa asunto-osakkeen. Lainamme on puoliksi, mutta omistusosuus on kirjattu 60 % avopuolisolleni ja minulle 40 %. Maksamme kuitenkin lainakulut omistusosuuden mukaan (vaikka laina on kummankin nimissä samalla osuudella).
Esitäytetyssä veroilmoituksessahan pankki on toki ilmoittanut lainan osuudet puoliksi ja kummankin lomakkeella näkyy varallisuuden kohdalla omistusosuudet oikein.
Kummalla nyt on merkitystä korkovähennysten suhteen? Annammeko siis olla lainan ja korkojen määrän näin pankin ilmoituksen mukaisesti (koska laina tosiaan on puoliksi otettu) vai korjaammeko ilmoitukseen sen, mitä olemme omistusosuuden mukaan lainasta vastuussa ja näin vähennämme korkoja myös suhteessa 40/60.
Asuntolainan verovähennys
3
<50
Vastaukset
Hei ja kiitos kysymyksestäsi!
Kysymyksestäsi ei selviä, oletteko te verotuksellisesti avopuolisoita (on tai on ollut yhteinen lapsi). Muiden kuin verotuksellisten puolisoiden korot vähentää kukin velallinen itse.
Olette maksaneet lainan korkoja omistussuhteessa 60/40 %:a, joten ilmoittakaa lainan korot tämän mukaisina.
Lisää tietoa löydät täältä: http://www.vero.fi/fi-FI/Henkiloasiakkaat/Velat_ja_korot/Korko_tuloverotuksessa
Ystävällisesti Aila Verotiimistä- kat8a
Hei, jatkona vielä tähän. Emme siis ole verotuksellisesti avopuolisoita. Mutta jos ymmärsin oikein, niin voimme siis silti vähentää lainan korot niin kuin ne on maksettu eli suhteessa 40%/60%? Mutta annammeko silti velkojen määrän olla pankin ilmoittaman suhteen mukaiset eli 50%/50% eli sitä emme ilmoitukseen muuta?
Hei!
Vaikka ilmoitattekin muutoksen lainan korkotietoihin, voi velkamäärä olla edelleen pankin ilmoituksen mukainen.
terveisin Satu V. Verotiimistä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde192460- 1482214
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292132Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522109Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti201674Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3871583Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961506- 2771388
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131369- 1301346