Esitäytetyn verotustodistuksen varallisuustiedoissa on lista hallitsemistani kiinteistöistä. Listasta puuttuu kaksi kiinteistöä, jotka olen saanut lahjakirjalla jo vuonna 2008. Ajattelin ilmoittaa asian täyttäessäni pääveroilmoituslomaketta, mutta siinä ei ole mitään vapaasanakenttää, jossa olisin asian ilmaissut.
Tiedustelin asiaa verottajalta, mutta sain sieltä täytettäväkseni vain jonkun kiinteistöverotusta koskevan lomakkeen, joka ei oikein sovellu tähän tarkoitukseen kun kyseessä on pelkät kiinteistöt. Mitä teen vai teenkö mitään?
Verotustodistuksestani puuttuu kaksi kiinteistöä.
3
<50
Vastaukset
Hei, kiitos kysymyksestäsi!
Kun olet 2008 saanut lahjana kaksi kiinteistöä, lahjanantaja on voinut pidättää hallintaoikeuden kiinteistöihin. Hallintaoikeuden perusteella kiinteistöt ovat lahjanantajalla verotettavia. Tarkasta lahjakirjan ehdot. Nykyisin tallennamme hallintaoikeuden sillä tavalla, että kiinteistö esiintyy sekä hallinnanpidättäjällä, että omistajalla eli lahjansaajalla varallisuustiedoissa. Tällä on merkitystä esim. Kelan kautta haettavissa tuissa, joten voit kyllä korjata tiedot ajan tasalle kiinteistöverotuksen ilmoitusosalla kohdassa 10 Lisätietoja.
Terveisin Martti Verotiimistä- Keijo.-Kiinteistö
Lahjanantajan määräaikainen hallintaoikeus on päättynyt jo yli kaksi vuotta sitten. Kumpikaan kiinteistö ei ole näkynyt milloinkaan minun (lahjansaajan) varallisuustiedoissa; ainoastaan lahjanantajalla se näkyy edelleenkin. Kiinteistöjen tuoton ilmoitin omassa verotuksessani siitä lähtien kun hallintaoikeus siirtyi minulle. Siihen saakka tuoton ilmoitti luonnollisesti lahjanantaja.
Koska varallisuusverotus on jo poistunut, virheellisellä tiedolla tuskin on suurta merkitystä joten annan asian olla kun virhettä voi kumpikaan osapuoli sähköisesti korjata. Yritimme sitäkin, mutta järjestelmään ei ole pääsyä ellei ole jotakin kiinteistöverotettavaa kohetta.
Hei!
Sinun on korjattava virheelliset tiedot paperisella ilmoitusosalla, jonka Kohdassa 10 Lisätiedot kerrot, että hallinta on päättynyt. Ilmoita myös kiinteistötunnukset, joita korjaus koskee.
Lahjanantajan verotiedot on myös saatava kuntoon.
http://www.vero.fi/fi-FI/Syventavat_veroohjeet/Lomakkeet/Henkiloasiakkaiden_lomakkeet/Kiinteistoverotus_ilmoitusosa_3743
Terveisin Martti Verotiimistä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde212556- 1482234
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292202Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522129Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211722Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3871603Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961536- 2861432
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131389- 1321379