Lappeenrantalainen luonne

Mikäs se on...

Millaisia ovat Lappeenrannan asukkaat? Kannattaako muuttaa, jos haluaa eroon hämäläisestä asenteesta (moittimatta sen kummemmin yksittäisiä hämäläisiä)? Löytyykö ihmisiltä positiivista asennetta vai ollaanko kuin olisi seiväs hanurissa, kuten monissa muissa paikoissa.

17

4887

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tänne

viitisen vuotta sitten. Ihan ok porukkaa, tosin uusia hyviä ystäviä vaikea saada. Hyvänpäivän tuttavia kylläkin.

• geraldo (n)

on osa porukkaa mukavia ja osa on seipään nielleitä mutta tosiaankin suurin osa ystävällisiä:)

jep no kamuja voi olla vaikia saaha mut tuttavia ei ikuna.

• juu

Olen asunut sekä Lahdessa että Tampereella, ja kummastakin kipinkapin tullut takaisin, joten siltä pohjalta voin sanoa, mutta kuitenkin vain omalta kohdaltani: yksi syy takaisin tulemiseen oli mm. hämäläiseen asenteeseen kyllästyminen. Ei sillä että täällä sen iloisempia oltaisiin tai avoimempia, mutta joku ero siinä on, jos kaupan kassalle voi sanoa jotain tai bussipysäkillä sanan muutaman autoa odotellessa, ilman että katsovat että mikähän tuotakin vaivaa. En osaa sanoa mistä kaikesta hämäläinen/etelä-karjalainen luonne koostuu ja miten eroavat, mutta jotenkin sen vaan tuntee, jos ei ole täysin herkkyyttään menettänyt. Jotenkin siinä vaan on eroa, kuten viinillä ja vissyvedellä. Itse tykkään enemmän vissystä.
      Seikka mikä tulee nopeasti mieleen on ero siinä miten ihmiset nauravat itselleen, miten vakavasti he itse itsensä ottavat. Otantani on varmaan pieni, mutta hämäläisillä ystävilläni on taipumuksena pitää itseään aika merkittävinä ja tärkeinä. Oisko tässä mitään jujua, tiedä häntä.

• määää

itselläni hämeessä asuneena samat kokemukset,ne on nääs yhtä tärkeitä olevinaan ku ilves sm-liigalle!

• no mie
        määää kirjoitti:

itselläni hämeessä asuneena samat kokemukset,ne on nääs yhtä tärkeitä olevinaan ku ilves sm-liigalle!

Mun mielestä tamperelaiset on aivan ihania tyyppejä, huumorintajusia ja avoimia.

• PPPP

Olen ollut reilut 10 vuotta pois Lappeenrannasta eli nyt 30 vuotias entinen lappeenrantalainen.

Ihan mukavaa porukkaa ovat, hieman ehkä sisäänlämpiäviä. Nuorilla on yleensä jotkin tietyt "kovat" tyypit joita arvostetaan. Naurettavaa.

Eteläsuomlaisille ollaan kateellisia ja heitä pelätään mikä ilmenee ikävänä käytöksenä ja pidättyväisyytenä.

Muutenkin ollaan kateellisia jos joku menestyy.

Kaupunki on sen verran pieni että itse muuttaisin kyllä johonkin vähän isompaan kaupunkiin.

T Pepe

• kkö

Ollaan aika puheliaita ja avoimia verrattuna länsisuomalaisiin, mutta sisäänpäinlämpimiä jollain oudolla tavalla. Myös hurjan kateellista porukkaa myöskin.
        selkeä ero kuitenkin esim. hämäläisiin, jota nyt on sellaisia tuppisuita, että kyllä karjalainen tuntee olonsa vaivaantuneeksi heidän seurassaan.

Pepe, mitä tarkoitit kun kirjoitit "kateellisia etelä-suomalaisille"? ekanakin mehän ollaan täällä etelä-suomessa ja enpä nyt usko, että millekään hesalaisille nyt kateellisia ollaan, ehkä se enemminkin on vain tuota sisäänpäinlämpiäväisyyttä kuin kateutta..

• äskeiseen (kkö)
        kkö kirjoitti:

Ollaan aika puheliaita ja avoimia verrattuna länsisuomalaisiin, mutta sisäänpäinlämpimiä jollain oudolla tavalla. Myös hurjan kateellista porukkaa myöskin.
        selkeä ero kuitenkin esim. hämäläisiin, jota nyt on sellaisia tuppisuita, että kyllä karjalainen tuntee olonsa vaivaantuneeksi heidän seurassaan.

Pepe, mitä tarkoitit kun kirjoitit "kateellisia etelä-suomalaisille"? ekanakin mehän ollaan täällä etelä-suomessa ja enpä nyt usko, että millekään hesalaisille nyt kateellisia ollaan, ehkä se enemminkin on vain tuota sisäänpäinlämpiäväisyyttä kuin kateutta..

Tarkoititn tietty äskeisessä tekstissäni ppp:tä enkä pepeä (kun kysyin mitä edellinen kirjoittaja tarkoitti) Sorry mistake!

• VilleV

Sanoisin, että lappeenrantalaisilla on peruspositiivinen ja avoin asenne. Kateellisuutta varmaan ilmenee, mutta en osaa sanoa, onko tilanne mitenkään erilainen muuhun Suomeen verrattuna... Kateushan on perisuomalainen ilmiö.

Toisaalta tietyssä mielessä heikosta itsetunnosta kielii se, ettei Etelä-Karjalassa yrittäjyys ole kovinkaan suosittua moniin muihin maakuntiin verrattuna..

• Konkeli

Itse olen asunut koko ikäni Lappeenrannassa (26v) ja havainnut kaksinaamaisen piirteen paikallisessa väestössä.
      Luottamuspula on myös aika yleistä täälläpäin...

• Konkeli

Ainiin. Jos liikenteessä ohitat toisen auton se tulkitaan meilläpäin vittuiluna, muutenkin autoilu tuntuu olevan vaikea tehtävä paikalliselle väestölle...

• juu

mitenkä voit arvoida kaksinaamaisuutta tai luottamusta jos et ole muualla asunutkaan. Mun mielestä kummatkin piirteet on riippumattomia lappeenrantalaisuudesta. Johan koko muu maailma, tai edes Imatra tai Kouvola olisi tuolla perusteella varsinainen Onnela. Näin vaan ei ole.
        Yksi mikä oli Lahdessa viksummin mitä täällä, niin siellä ei körryytelty jonoissa, vaan sukkuloiminen kaistalta toiselle on ihan tavallista. Nyt jos lähdet vapaalle kaistalle matelevasta jonosta näytellään keskisormea, mulkoillaan. Paras ollut kun lähti valkoinen *** merkkinen henkilöauto keski-ikäinen pariskunta kyydissä perään ohituksesta. Heristelivät nyrkkiä ja yrittivät pysyä mukana. Siinä oli jo yritystä, mutta edelleenkään ei aunnut, miksi pitäisi jurnuttaa jonossa, jos tilaa on mennä ohikin.

• Kukkis

Olen syntyjäni Lappeenrannasta ja olen niin sanottuja "paluumuuttajia". Asuin useita vuosia keski-euroopassa ja siellä jos missä ihmiset ovat hankalia ja sisäänpäin lämpeneviä. Mielestäni täällä Lpr:ssa on ihan hyvä olla jos, ei ole ylimielinen. Ihmiset ovat puheliaita ja suht avoimia. Se riippuu tietenkin siitä miisä käy ja kenen kanssa liikkuu. On minullekin auvottu päätä, mutta missäpä ei olisi agreja ihmisiä... Kaikki on kateellisia jollekin, kukapa ei haluaisi olla se lottomiljonääri yms. Tämä on ihan hyvä paikka olla ja asua, ei yhtään sen huonompi kuin mikään muukaan paikka.

• muualta tullut

Kukkis ja muut syntyjään Lappeenrantalaiset: mikä on teidän mielestä ylimielisyyttä? Olen asunut vuosia Etelä-Karjalan ja Lappeenrannan alueella ja olen omasta näkökulmastani huomannut, että vaatimattomuus ja itsensä vähättely tulkitaan täällä ylimielisyydeksi. Pitääkö tämä paikkansa teidän mielestä? Eli jos ei ole avoin, puhelias ja yhtä "rempseä" kuin etelä-karjalaiset niin sitten on ylimielinen. Toivoisin, että huomioisitte, että muualta Suomesta tulleet eivät välttämättä ole yhtä avoimia ja puheliaita kuin te olette ja sitä ei pidä kuitenkaan tulkita ylimielisyydeksi. Kaikki eivät halua tehdä itsestään numeroa.

• Pekkis
        muualta tullut kirjoitti:

Kukkis ja muut syntyjään Lappeenrantalaiset: mikä on teidän mielestä ylimielisyyttä? Olen asunut vuosia Etelä-Karjalan ja Lappeenrannan alueella ja olen omasta näkökulmastani huomannut, että vaatimattomuus ja itsensä vähättely tulkitaan täällä ylimielisyydeksi. Pitääkö tämä paikkansa teidän mielestä? Eli jos ei ole avoin, puhelias ja yhtä "rempseä" kuin etelä-karjalaiset niin sitten on ylimielinen. Toivoisin, että huomioisitte, että muualta Suomesta tulleet eivät välttämättä ole yhtä avoimia ja puheliaita kuin te olette ja sitä ei pidä kuitenkaan tulkita ylimielisyydeksi. Kaikki eivät halua tehdä itsestään numeroa.

Joo, tämä pitää kyllä hyvin pitkälle paikkansa. Eli sellaista, joka on hiljainen ja vetäytyvä luonne eikä viitsi heittää juttua jokaisen vastaantulijan kanssa, katsotaan hyvin herkästi kieroon tyyliin "mikähän toikin luulee olevansa". Aika kieroutunutta ajattelua tietysti, mutta valitettavan yleistä tässä kylässä.

• palannut

kyllä täällä on aivan ihanaaa, tulla tänne takaisin kaksinaismoraalista ja tkopyhyydestä imelästä persereiästä Chigagosta

• Mie

Parasta meissä LPRlaisissa on että osaamme todellakin nauraa itsellemme, ja harrastamme jonkinlaista itseironiaa! Sitä piirrettä ei ainakaan pohjanmaalaisista löydy.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      64
      2618
    2. Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet

Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.
      Sinkut
      27
      2514
    3. Kemijärven festarit 2025

Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️
      Kemijärvi
      15
      1694
    4. Tekikö mieli laittaa viesti?

Miten on? 😌
      Ikävä
      102
      1407
    5. Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!

Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h
      Kotimaiset julkkisjuorut
      127
      1396
    6. Mitä haluaisit tänään sanoa kaivatullesi?

Onko sydämelläsi jotain?
      Ikävä
      98
      1337
    7. Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?

En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?
      Suomussalmi
      24
      1173
    8. Salilla oli toissapäivänä söpö tumma

Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen
      Ikävä
      41
      1106
    9. Kalateltta ja Siipiteltta

Siipiteltasta ei saa ruokaa ollenkaan ja ovatko työntekijät ihan selvin päin siellä. Kalateltassa taas lojuu käytetyt la
      Kuhmo
      14
      1083
    10. Jännä tunne kun ekaa kertaa elämässään tuntuu siltä

Että on tarkoitettu jollekin. Saattaahan tuo olla että on sekaisin kuin seinäkello, mutta silti tunne yhteenkuuluvuudest
      Ikävä
      59
      985
    Aihe