Tuli tänään viestiä koululta ja oon aika ihmeissäni, että oonko nyt oikeasti ymmärtänyt tämän systeemin oikein ja mitä ihmettä täällä tapahtuu.
"Numeerisen arvioinnin käyttö (asteikolla 1-3) oppimisen arvioinnissa valmistavassa koulutuksessa päättyy 31.7.2015. Opintojaksosuoritukset merkitään asteikolla suor./hyl."
--> Oon itse 2 ja 3 oppilas. Tarkoittaako tää nyt sitä, että oon samalla linjalla jatkossa 1 oppilaiden kanssa? En löytänyt muuttuneesta laista mitään perustetta tälle.
"Ammatillisen peruskoulutuksen opiskelijat siirtyvät suorittamaan tutkintonsa loppuun uusien perusteiden mukaisesti. Samalla opiskelijoiden opintosuoritukset muutetaan opintoviikoista (ov) osaamispisteiksi (osp). Tutkinnon laajuus 120 ov:sta muuttuu 180 osp:ksi." -->
"Näyttötutkintona suoritettavan ammatillisen perustutkinnon laajuutta ei enää määritellä opintoviikkoina. Myöskään osaamispisteet eivät koske aikuiskoulutusta." Mitäs tää nyt sit tarkoittaa? Ei opintoviikkoja, mut sit ei kuitenkaan osaamispisteitä?
Sit nää uudet tutkinnonosat. Neljä viiden sijaan.
"1. Viestintä- ja vuorovaikutusosaaminen
2. Matemaattis- luonnontieteellinen osaaminen
3. Yhteiskunnassa ja työelämässä tarvittava osaaminen
4. Sosiaalinen ja kulttuurinen osaaminen"
Mitäs ihmettä tää nyt sit on tarkoittavinaan? En vaan tajua. Oon siis lähihoitajaopiskelija, ja vaikka miten päin tätä asiaa pyörittelen, en näe, miten lähihoitajan koulutus saadaan noihin osa-alueisiin.
"Jos tutkinnon suorittaja on aloittanut ammatti- tai erikoisammattitutkinnon suorittamisen tämän lain voimaan tullessa voimassa olleiden säännösten nojalla annettujen tutkinnon perusteiden mukaisesti, hänellä on tutkinnon perusteiden muuttamisen jälkeen kahden vuoden ajan oikeus suorittaa tutkinto loppuun niiden tutkinnon perusteiden mukaisesti, jotka olivat voimassa hänen aloittaessaan tutkinnon suorittamisen."
Tää on ihan ko. laista napattu tekstinpätkä, jos nää muutokset on yhtä ihmeellisiä kuin musta tuntuu, aion kyl vedota tähän!
HUOM! En oo mikään lakiasiantuntija, kahlasin tota lakia puolitoista tuntia läpi ja en vain ymmärtänyt, että millä perusteella nää muuttuu tällä tavalla. Jos joku mua fiksumpi osais avata tätä yhtään.
Laki ammatillisesta aikuiskoulutuksesta muuttuu
2
103
Vastaukset
- VilliVeikkaaja
Voisin veikata miten lähihoitajan osaaminen saadaan noihin uusiin alueisiin. Ensiksikään numeroarvosanan poistuminen ei välttämättä tarkoita että hyväksytyn raja olisi 1. Voi olla että jatkossa hyväksyttyyn vaaditaan 2 tasoa vastaavaa osaamista. Lisäksi jos siihen yhdistyy kirjallista arviointia, niin se kertoo paljon enemmän kuin pelkkä numero.
1. Viestintä- ja vuorovaikutusosaaminen - näitä tarvitaan potilas- ja asiakastyössä, pitää sisällään myös äidinkielen ja viestinnän opinnot, kirjallisen työn, kirjaamiset ja kieliopinnot, ruotsi ja englanti.
2. Matemaattis- luonnontieteellinen osaaminen - matikkaa tarvitaan lääkelaskuissa, sisältää myös anatomian, fysiologian, lääketiedon ja solubiologian.
3. Yhteiskunnassa ja työelämässä tarvittava osaaminen - hard corea, eli hoitotyötä ja harjoitteluja
4. Sosiaalinen ja kulttuurinen osaaminen - etiikkaa, monikulttuurisuutta ja muuta diipadaapaa
Loppu tarkoitti, että sulla on 2 vuotta aikaa suorittaa tutkinto loppuun vanhojen sääntöjen mukaan, jotka oli voimassa kun aloitit opiskelut. Eli jos valmistut ennen 31.7.2017, uudet säännöt ei koske sua. - zzzzzzzzzzz
Järkkyä kapulakieltä, ei saa mitään tolkkua tosta. Olen itse just aikonut aloittaa Lähihoitajaksi opiskelua Amiedussa, mutta sen perusteella miten hankalaksi sekin on tehty, niin taitaa kyllä mennä milenkiinto mokomaan. Sinänsä merkityksellinen ala tietysti... tsemiä jos jatkat. :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3177424Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662146- 1751827
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161362- 1121277
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91231Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181691210RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j541146Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411071Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901019