Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

ADHD ehkä?

billabongee

Hei olen kohta 16 vuotias tyttö ja epäilen että minulla olisi adhd koska kouluarvosanani ovat huonontuneet todella paljon koska en pysty olemaan paikallaan enkä pysty keskittymään tunneilla enkä kokeisiim lukemiseen. Minulla on kokoajan pakonomainen tarve tehdä jotain ja koulussakin pyörin kokoajan tuolilla tai naputan pulpettia enkä pysty olemaan hiljaa. Tämä on todella ahdistavaa koska 9lk loppuu kohta ja numeroni uhkaa laskea todella paljon. Tälläinen yliaktiivisuus on kyllä ilmentynyt vasta nyt 9lk tai saattaa olla kyllä aiemminkin mutta se on nyt vain pahentunut ja se ahdistaa todella paljon kun ei pysty olemaan paikallaan. Miten siis saisin asian varmistettua vanhemiltani salassa koska he kiistävät vain asian. Onko adhd varmistaminen siis pitkä ja kallis prosessi vai miten?

15

137

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Itseasiassa nyt kun aloin muistelemaan tarkemmin on minulla ollut jo jotain häiriöitä keskittymisessä jo 4lk asti mutta on vaan pahentunut kokoajan tähän asti.

    • Tein vielä tuon nettitestinkin ja sain tulokseksi että minulla olisi adhd mutta siihen nyt en pahemmin luota että jos kellään olisi mitään neuvoja nyt tähän tilanteeseen olen pari vuotta jo tämän kanssa tuskastellut ja se on vain pahentunut

    • oletihanterve

      Mulla oli samanlaista 30 vuotta, kunnes muutin ruokavaloni terveelliseksi.

      Viljat ja sokerit pois ja kunnon ruokaa tilalle.

      Lisäravinteena kalaöljyä ja D-vitamiinia.

      Liiku ulkona ja nuku riittävästi.

      Oireesi eivät ole mitään sairautta.

      http://personal.inet.fi/koti/remeli/aitoa_ruokaa.htm

    • Jeppula

      Kasva aikuiseksi ja ala ottamaan vastuuta toiminnastasi. ADHD on keksitty sairaus, joten sen taakse on turha aikaansaamattomuuttaan piilottaa. Sanon tämän ihan hyvää tarkoittaen. Sinun on muutettava asennettasi ja otettava vastuu itsestäsi. Et ole enää pikku kakara vaan kasvamassa aikuisuuteen. Jos tunnet olosi levottomaksi tarkastele elämäntapojasi. Sieltä löytyy usein paljon parannettavaa. Unta pitäisi saada mm. riittävästi vaikka kuinka tätimäiseltä neuvolta se kuulostaa. Sama koskee vanhempiakin ihmisiä. Ruokavalio on yleensä nuorilla mitä sattuu ja työrauhaa ei saa, jos älypuhelin polttelee taskussa 24/7. Turha pilata terveyttäsi reseptihuumeilla tuossa iässä.

    • Addnainen

      Huhhuh, millaisia kommentteja.
      Adhd ON ihan todellinen sairaus ja jotka muuta väittävät, eivät ole ikinä tavanneet yhtään adhd-henkilöä.
      Levottomuutta on ihan meillä kaikilla ja hetkittäisiä keskittymisvaikeuksia esimerkiksi stressaantuneena, mutta adhd:lla se on jatkuvaa.

      Toki ihan ensimmäisenä kannattaa katsoa ne elintavat kuntoon. Varsinkin liian vähäinen uni aiheuttaa keskittymisvaikeuksia. Säännöllinen ruokailu tekee myös hyvää ihan itse kullekin, samaten kalaöljy ja D-vitamiini.

      Jos oireilua on kaikesta huolimatta, niin kannattaa mennä juttelemaan vaikka kouluterkkarille. Kertoa, mikä on vaikeaa ja kysyä, mitä asialle voisi tehdä.

      Diagnosointiprosessi on pitkä ja varsinkaan alaikäisenä sitä ei voi tehdä haastattelematta vanhempia. Ilman vanhempien suostumusta ei myöskään saa lääkitystä tai muuta hoitoa. Kannattaa jutella myös vanhempien kanssa asiasta.

      Adhd-oireet saattavat muuttua eri elämänvaiheissa ja siksi ongelmia on saattanut alkaa ilmaantumaan nyt lisää, sillä murrosiän hormonimuutokset vaikuttavat myöa adhd-oireisiin. Sama juttu tapahtuu uudelleen vaihdevuosi-iässä. Hormonimuutolset saattavat muuttaa oireistoa paljonkin.

      Kannattaa myös tutustua aiheesta kirjoitettuihin kirjoihin. Esimerkiksi ADHD-aikuisen selviytymisopas on hyvä kirja. Samaten Aikuisen ADHD ja aivojen arvoitus. Ainakin tuota jälkimmäistä löytyy kirjastoista.

      Tsemppiä sulle. Negatiivisiin ja lyttääviin kommentteihin tämän sairauden kanssa joutuu valitettavasti tottumaan.

    • aiski95

      Jeppula, et ole vissiin tavannut ADHD -ihmistä? Itse välillä arvelen "sairastavani" AD(H)D:ta, ja se näkyy keskittymisongelmina ollessani vastenmielisten tai vaikeiden tehtävien parissa. En oikeasti pysty tekemään sitä vastenmielistä tai vaikeaa tehtävää, vaikka kuinka yrittäisin! Aivojen toiminta tekee siinä tehtävänsä. Kun katsoo esim. kuulovammaisia ihmisiä, he eivät valita, vaikka kyseessä olisi vaikea tai vastenmielinen tehtävä ja he silti tekevät sen, sillä kuulotavamma ei ole mikään keskushermoston häiriö!

      Onhan minulla tietysti muitakin oireita kuin keskittymisongelmat:

      - stimulaation hakeminen työstä, seksistä, alkoholista tai pelikoneista
      - saatan pienestäkin asiasta masentua, viimeksi masennuin, kun en saanut sitä haluamaani työtä
      - olen ostosriippuvainen
      - olin 13-vuotiaana välillä rasittava
      - ala-asteella olin levoton ja hermostunut, olin silloin vitosluokkalainen
      - kärsin oma-aloitteisuuden puutteesta miettien uskallanko, saanko ja pystynkö tekemään sitä tai tätä
      - oma-aloitteisuuden puutteen takia on myös vaikeaa miettiä, missä järjestyksessä teen työtehtävät
      - kokeisiin lukeminen oli yläasteella vaikeaa; avasin kirjan ja aloin lukemaan > ei pysty, mutta jatkoin lukemista > annoin olla ja rupesin tekemään muuta, joka ei liittynyt ko. aineeseen
      - luin tosin mielenkiintoisiin aineisiin, vaikka lukeminen oli silti tuskaista
      - olen huomannut, että asiat rekisteröityy päähäni keskustelemalla tai kirjoittamalla
      - äidinkielen tehtävänä oli novelli, ja minun oli vaikeaa kirjoittaa sitä, minulla oli sanoja, mutta ei tekstiä
      - sama opinnäytetyöstä

    • aiskiii

      Ai niin, vielä lisäys. Minulla on myös keskeytynyt työssäoppimisia työtehtävien vastenmielisyyden ja sairastelujen takia. Valmistumiseni siis viivästyy. Pelkään, että olen ammattikoulun kirjoilla 100 vuotta, eikä loppua näy. Olen koulussakin kertonut, että minulle on käynyt "läheltä piti"-tilanteita ja niissä tilanteissa kyllä olisi tehnyt mieli huutaa, niin opettajat pisti sen paniikkihäiriön piikkiin.

    • Addnainen

      Varsinkin jos on opiskelut kesken, kantsii hakea apua, jos epäilee, että itsellä vois olla ad(h)d. Voi mennä vaikka kouluterveydenhoitajalle tai opiskelijaterveydenhuoltoon tai ihan vaan terveyskeskuslääkärille ja kertoa, mikä on vaikeaa ja että epäilee ad(h)d:tä..
      Lääkitys helpottaa opiskelua ihan älyttömästi. Mulle on lukeminen tosi vaikeaa ilman lääkkeitä, koska keskittyminen harhailee, sanat ei jää mieleen enkä aina tunnu edes tajuavan lukemaani.
      Lääkitys katkaisee ylimääräisen hälinän päästä niin että voi keskittyä olennaiseen.

    • PrAndee

      Sama juttu, edelleen, nelikymppisenä. Palavereissa piirrän vihkoon, pystyn paremmin keskittymään puhuttuun. Opiskeluun kannattaa kehittää omia muistisääntöjä.

      Et tarvitse virallista diagnoosia, minullakaan ei ole, hyvä kun asian itse tunnistaa ja osaa ottaa huomioon elämässä. Paljon on muistilappuja meikäläisellä, mutta työt sujuu erittäin hyvin kun ala on oikein valittu. Ei aina tarvitse lääkkeitä.

      Vanhemmat eivät näitä juttuja aina tunnusta, koska tietyllä lailla perinnöllinen. Itsellä narsisti äiti. Moni vanhempi kokee asian syyllistävänä, varsinkin kun on ilmoilla näitä teesejä että äiti olisi tehnyt jotakin väärin raskausaikana.

      Onnea ja tsemppiä sinulle elämääsi, kaikkea hyvää, ei tämä maailmanloppu ole, olet varmasti luova ja rohkea ihminen :). Kyllä me pärjäämme :)

    • eihätää

      Kokeile teaniinia. Se rauhoittaa ja lisää keskittymiskykyä. Bentsoja et saa lääkäreiltä. Ritalin saattas myös auttaa mutta adhd diagnoosin saaminen taitaa olla työläs prosessi.

      • Addnainen

        Diagnoosin saaminen on pitkä prosessi, mutta monille lääkkeistä on niin iso hyöty, että prosessi kannattaa käydä läpi.
        Riippen siitä, miten paljon oireita on ja miten paljon ne elämää häiritsee, niin voi miettiä, kuinka suurta hyötyä uskoo savansa asiallisesta hoidosta.

        Itselleni lääkityksen hyödyt ovat näkyneet muunmuassa näin:
        -Olen ollut samassa työpaikassa kaksi vuotta. Tämä on henkilökohtainen ennätykseni. (Ikää 25)
        -Olen onnistunut hankkiutumaan vakaaseen parisuhteeseen lukuisten irtosuhteiden sijaan.
        -Olen pystynyt opiskelemaan työn ohella.
        -Olen lopettanut miltei kaiken päihteiden käytön.
        -Minulla on nykyään säännöllinen uni- ja ruokailurytmi.


    • noulaake

      voihan sulla olla joku keskittymishäiriö. Varaa aika terveydenhoitajalle, ehkä se voi auttaa sit eteenpäin/ varata ajan lääkärille. Tai terveyskeskuksen kautta. Lääkitykselle sanoisin NOU NOU. (mutta jokainen päättäkööt)

    • sairastkk

      Onko suomalaiset kaikki jossain lääke pöllyssä?? jos niitä jo lapsillekin syötetään. Haloo hei?!!

      • Addnainen

        Jos minulta kysyttäisiin, niin en antaisi adhd-lääkkeitä alle 15-vuotiaille. Tai ainakaan ala-asteikäisille tai sitä nuoremmille.

        Elämän käydessä vaativammaksi lääkkeistä on ihan oikeasti hyötyä, jos kärsii adhd:sta. Minä sain lääkkeet parikymppisenä ja olen tavallaan ihan iloinen, etten aikaisemmin, vaikka niiden ansioista opinnot olisivatkin voineet mennä paremmin.

        Adhd-lääkkeet eivät kuitenkaan ole ihan mitä tahansa pillereitä, joten en antaisi niitä siinä vaiheessa kun aivojen kehitys on vielä pahasti kesken.


    • Minä olin koulussa samanlainen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      94
      2505
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2183
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1857
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1631
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1586
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1585
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1528
    8. 73
      1436
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      95
      1344
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1254
    Aihe