Ystävyys, rakkaus ja ilo ovat tavoiteltuja asioita tässä maailmassa. Niistä puhuu myös Jeesus, mutta hänen puheeseensa sisältyvät myös käskyt. Miten ne saa sopimaan yhteen kolmen edellisen kanssa?
Jeesuksen käsky
Ensimmäinen maininta käskyistä on jo alussa: ”Jos noudatatte käskyjäni, te pysytte minun rakkaudessani.” Tämähän kuulostaa siltä, että rakkaudelle asetetaan ehtoja. Ihmisten välillä on paljonkin sellaista ”rakkautta”, joka todellisuudessa on painostamista: ”Rakastan sinua, jos… En rakasta sinua, jos et…” Kuitenkin meille on kerrottu, että Jumalan rakkaus on ehdotonta.
Mistä käskyistä puhutaan? Sen Jeesus sanoo hetkeä myöhemmin: ”Minun käskyni on tämä: rakastakaa toisianne, niin kuin minä olen rakastanut teitä.” Ensimmäisen lauseen sisältö on siis tämä: jos te rakastatte toisianne, te pysytte minun rakkaudessani.
Ehdoton rakkaus
Kyseessä ei ole varsinainen ehto tai vaatimus, joka olisi täytettävä ennen kuin voi odottaa Jeesukselta rakkautta. Sanoohan Jeesus: ”Olen puhunut teille tämän, jotta teillä olisi minun iloni sydämessänne ja teidän ilonne tulisi täydelliseksi.” Ilo lisääntyy, kun otetaan vastaan rakkautta ja annetaan sitä. Kysymys on siitä, että Jeesuksen rakkaus ja lähimmäisenrakkaus kytkeytyvät toisiinsa.
Lähtökohtana on, että Jeesus on rakastanut meitä. Kun tämä rakkaus pääsee sydämeen, se saa aikaan halun rakastaa lähimmäistä. Jos kieltäytyy rakastamasta lähimmäistä esimerkiksi vihan tai katkeruuden vuoksi, sulkee sydämensä kaikelta rakkaudelta, myös tulevalta. Silloin Jeesuksen rakkaus ei pääse vaikuttamaan, vaikka hän ei ole lakannut rakastamasta lunastamaansa ihmistä.
Jeesuksen rakkaus ei lopu kesken. Se on suurin mahdollinen rakkaus. Jeesus itse sanoo: ”Suurempaa rakkautta ei kukaan voi osoittaa, kuin että antaa henkensä ystäviensä puolesta.” Tämän hän on tehnyt. Hän kuoli ristillä kaikkien ihmisten puolesta ja sovitti meidän syntimme. Hän tahtoo antaa syntimme anteeksi meille kaikille.
Jeesuksen ystävät
Niitä, jotka avautuvat Jeesuksen rakkaudelle, hän kutsuu ystävikseen. Ystävät tuntevat Jeesuksen aikeet ja ovat saaneet Jeesukselta kaiken tiedon, jonka hän on saanut Isältään. Tämä oli totta silloin, kun Jeesus puhui opetuslapsilleen. Entä nyt, kun luemme Jeesuksen sanat Raamatusta?
Tiedämme Raamatussa ilmoitetun Jumalan sanan ja Pyhän Hengen kautta, että Jeesuksen tarkoituksena on auttaa meitä selviytymään kiusausten maailman läpi taivaan kotiin. Henki avaa sanasta aina tarpeellisen osan, ja siitä mekin saamme kaiken tiedon. Uskon kautta saamme olla Jeesuksen ystäviä.
Jeesuksen tahto on, että hänen ystävänsä tuottaisivat hedelmiä. Kun Paavali luettelee Galatalaiskirjeessä Hengen hedelmiä, hän mainitsee ensimmäisenä rakkauden. Jeesus puhuu siis edelleen samasta asiasta. Jeesuksen ystävien kuuluu rakastaa toisiaan. Vuorisaarnassa Jeesus laajentaa tämän vihamiestenkin rakastamiseen. Tekstin lopussa rakkauden käsky vielä toistuu: ”Tämän käskyn minä teille annan: rakastakaa toisianne.”
Rakkautta ja iloa taivasmatkalla
heuno_mapola
1
<50
Vastaukset
- tuossahan_on
asiaa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse864650Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky1093847Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä1823660Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.692098Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575751941Mitä on tullut
Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.791298- 1301152
Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle
Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.1481099- 501010
Mikä homma?
https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä30914