homeen hajun paikallistaminen

asiantuntijaltaneuvoja

Hirsimökkihaisee haju tarttuu vaatteisiin jopa jääkaapissa olevat ruuat haisee.Miten paikallistaa hajun,
miten löytää aiheuttajan.Mökki on lämpöeristetty.Vesivahinkoa ei ole tapahtunut.Mökki on tilapäisessä käytössä,peruslämpö talvi aikaan päällä.Ilmanvaihtumisesta ei ole kysymys,automaattinen (harakanpesä tuuletus) Höylähirsi 100mm:nen hirsi seinistä eristetty,lattiat ja katot myös.
Katosta toinenpuoli käytettiin yläkautta auki 30asteen pakkasella jääpuikot räystäältä tippasi lämpö
vuotoja. Hiiret oli mellastaneet ja poranneet reikiä villoihin,auringonkukan siemeniä kantaneet
linnun ruokinta paikasta jemmanneet varastoja.Siihen päättyi lintujen ruokinta.Hometta ei ainakaan
silmämääräisesti löytynyt,osa villoista vaihdettiin uusiin,kun oli seulana reikiä.Raakapontti laudoitus uusittiin,kun oli mustuneet sisäpuolelta,ja haisi justiin sille mikä sisällä haisee.En tiedä mitä tehdä,ettei koko mökkiä tarvisi repiä auki.Elikkä miten löydän hajun aiheuttajan?

13

2744

Vastaukset 13

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Helppoa-kun-osaa

Homekoira tai kaksi. Toinen ilmahaistaja ja toinen lattiaa merkkaava. Meillä kävi molemmat ja kumpikin merkkasi. Tekivät sit asuntoon kolmen vuoden tyhjillään olon jälkeen mittavat homeremontit, mutta en ole sen koommin kuullut miten siellä on oikeasti mennyt. Asukkaat on vaihtunut pari kertaa ainakin sen rempan jälkeen. Heh heh.
      En jäänyt nimittäin itse haisteleen enempää enkä testaan höpöremontteja miten ne oiken onnistuu. Tämä ei ole kyllä koiravihaaja Allun, sieltä kurikasta, mieleen, mutta v******* se haittaa kun totuuksia kerrotaan...

• yksi_riittää

Miksei se sama haistelija voi samalla myös merkata. Eihän se toimi että toinen haistaa ja toinen merkkaa toisen haistelut. Kyllä se on merkattava omat havainnot eikä toisen. Mitään kahta koiraa pidää olla.

• Eimulle1

Toinen sessu oli koulutettu haistamaan ilmasta (katonrajasta). Toinen lattiantasosta ja sen alta ja oli kai joku "HYVÄ VOC-koira" (Muntersin tyypin mukaan). Koiraihminen merkkasi molempien koirien merkkaukset paperille. Samalla hinnalla tuli molemmat koirat eikä maksanu paljoa. Huippuosaamista sain katsoa vierestä ja täytyy sanoa, että homma toimi paljon paremmin kuin muntersin tyyppien homepaskojen tonkiminen.

Terveysmiehen suosittelemana vielä nuo koirat.

Mulle on aivan sama onko koiria 2 tai 10 jos homma toimii ja homepaskat löytyy paikkoja repimättä. Koira ei ainakaan valehtele eikä lässytä tyhyjää potaskaa.
        Terveysmieskin piti eteisen katonrajan koiramerkkausta vaarallisempana niistä koirien merkkauksista ja oli asiansa osaava terveysmies Asikkalasta tai jostain sieltä päin kuitenkin.

• eiääliö

Kun sitä ymmärtäisi kertoa miten mökki on rakennettu. Mikä perustus, minkälainen höyrysulku, onko katossa aluskate, onko ilmanvaihtokanavia lainkaan, onko suihkua, saunaa tms.

Homeen saa aikaiseksi helposti virheet perustuksessa tai jättämällä ilmanvaihtoräppänät kokonaan pois. Peltikatto ilman aluskatetta on myös riski. Rakennusvirheet rakenteiden tuulettumisessa ja kuivumisessa on varsin yleinen kosteusvaurioiden aiheuttaja.

• asiantuntijaltaneuvoa

Mökissä on palahuopakate,ilman aluskatetta.Tönö on kuivan hiekkamaan päälle rakennettu.
        Anturan pinta maantasalla,sitten harkkotiiliä 2kerrosta noin 40cm korkeus.Saunaa tai suihkua ei ole vesijohto kuitenkin.Vesivuotoja ei ole koskaan ollut.Alun pitäen hajua ei ole ollut.Katto eristeiden ja raakapontin välissä 5cm rako.Harjalta auki laudoitus päällä pelti kotelot,tuuletusta varten kotelot irrallaan katosta,että pääsee ilma huilaamaan.
        Nyt olisi itse kysymys!Miten paikantaa hajun aiheuttajan,että ei tarvi repiä koko kämppää auki.

• asiantuntijaltaneuvoa

Ei kannata vastata,jos ei tiedä/ymmärrä asiasta mitään.

• altistunut

Minkälaisia oireita sinulla on? Jos on itse altistunut homeelle, niin siinä vaiheessa esim. jääkaapissa olevat multaiset perunat haisee homeelta. Tai vaikka sateen jälkeen kun avaa ikkunan, niin ilma haisee homeelta. Eli sinun on nyt vaikea itse asiaa selvittää, koska pienikin määrä jo haisee nenään. Tarvitset jonkun ulkopuolisen tahon asiaa selvittelemään.

• asiantuntijaltaneuvoa

Mökki on vapaaajan viettopaikkana,itse en asu siinä,lapsen perhe käyttää vapaapäivinä.Mitään oireita ei ole kukaan saanut,mutta se haju on viheliäinen.Vaatteisiin esim:tarttuu niin voimakkaasti,ettei pesukoneessakaan haju lähde.Olen käyttänyt osaksi lattioitakin auki,mutta näkyvää merkkiä kosteudesta tai homeesta einäy.Rossi lattinkin käytin auki,mutta hiekka alustakin
        aivan kuiva,että pölisi.Harkkotiili sokkelissa on myös 10*10cmilma aukooja 8kpl.Mökki on lämpöeristetty, pohja60neliöä.Ilman vaihto toimii automaattisesti(on niin harva harakanpesä).Olen
        otsonointi laitteellakin yrittänyt karkoittaa hajua,mutta se palaa viikon päästä uudelleen.
        Empä tiedä muuta kertoa tästä ongelmasta.

• vaiotson

"otsonointi laitteellakin yrittänyt karkoittaa hajua". No se on ainakin vihonviimmeinen teko jos siellä on sädesientä.

• eiääliö
        asiantuntijaltaneuvoa kirjoitti:

Mökki on vapaaajan viettopaikkana,itse en asu siinä,lapsen perhe käyttää vapaapäivinä.Mitään oireita ei ole kukaan saanut,mutta se haju on viheliäinen.Vaatteisiin esim:tarttuu niin voimakkaasti,ettei pesukoneessakaan haju lähde.Olen käyttänyt osaksi lattioitakin auki,mutta näkyvää merkkiä kosteudesta tai homeesta einäy.Rossi lattinkin käytin auki,mutta hiekka alustakin
        aivan kuiva,että pölisi.Harkkotiili sokkelissa on myös 10*10cmilma aukooja 8kpl.Mökki on lämpöeristetty, pohja60neliöä.Ilman vaihto toimii automaattisesti(on niin harva harakanpesä).Olen
        otsonointi laitteellakin yrittänyt karkoittaa hajua,mutta se palaa viikon päästä uudelleen.
        Empä tiedä muuta kertoa tästä ongelmasta.

Veikkaisin, että alipaine vetää huonon ilmasulun ja korvausilmaventtiilien puutteen takia rossipohjasta ummehtunutta ilmaa sisätiloihin.
        Toinen vaihtoejto on, että jokin eläin on kuollut eristeisiin ja mädäntyy siellä. Taikka joku on tehnyt pesän rakenteisiin.
        Hajun lähdettä on mahdoton paikallistaa muutoin kuin tuurilla.

• Tuurilla_ne_terveystark

"Hajun lähdettä on mahdoton paikallistaa muutoin kuin tuurilla".
      Siihenhän silloin käy parhaiten joku aistinvarainen tai vaistonvarainen terveysviranomainen tai kaksi mikäli ei homekoiria raaski tilata.

• ominaishaju

Meillä tehtiin iso alapohjaremppa ihan hajun takia ja sen takia että tuli pieni paikallinen vesivahinko.Vedettiin sillä syyllä koko lattiapinta-ala auki.Haju on nyt purujen poiston jälkeen lievempi,mutta silti pöllähtelee.Seinissä ja yläpohjassa ei ole kosteutta ja ne ovat nk terveet.Lisättiin nyt tuloilma-aukkoja ja tarkoitus olisi asentaa huippuimuri.Hajuista pitänee todeta että joissain taloissa vain ilmeisesti on ominaishajunsa ja sille ei voi mitään.Meillä ei ole mitään oireita ja mielestäni tuo haju ei ole hometta.Ollaan vain nyt ratkaisuna aukaistu ikkunoita.
      Neuvona antaisin että kannattaa katsoa se yläpohjan eristepaksuus nyt ainakin ekaksi.Kunnolla pitää olla villaa.
      Toisekseen lisätkää ilmanvaihtoa.Jos teillä on mökissä lämmitys,niin kannattaa laittaa joku koneellinen poisto kosteutta poistamaan.Minulla on mökillä huippuimuri aina päällä vaikka on kylmilläänkin.

• korjausrakentaja

"Raakapontti laudoitus uusittiin,kun oli mustuneet sisäpuolelta,ja haisi justiin sille mikä sisällä haisee."

Kyllä sinä jo syyn sanoit, nuo oli alkuteksteissä.
      Pääsee kosteus kattoeristeisiin ja miten voi lisäksi seinät ja lattia, kattoon joudut tekemään tuuletuksen yläpuolelle ja sisäpuolelle HÖYRYNSULKU ehdoton jos talvella lämpöjä pidät yllä.
      Tuo yleinen virhe kun talvella lämmitetään villamökkiä ilman höyrynsulkua TUO on tulos etkä ole ainoa töpeksijä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tässä ovat Elämäni biisi vieraat lauantai 19.9. - Yksi vieras on kohuttu TTK-juontajaehdokas

Elämäni biisi vieraslista on harvinaisen mielenkiintoinen lauantaina. Mukana myös kohuttu TTK-juontajaehdokas, josta ei
      Tv-sarjat
      21
      1371
    2. 67
      1315
    3. Mies joka on oikeasti kiinnostunut

Ja näkee sut pitkäaikaisena kumppanina, siirtää vaikka vuoria selvittääkseen asiat eikä ota pienintäkään riskiä menettää
      Ikävä
      133
      1261
    4. Mikä sun salaisuus on,kun näytät niin nuorelta..

Vaikka oot jo noin vanha!?
      Ikävä
      108
      1245
    5. Kunnanhallitus

Miten käy täällä vuosia tuomioita jakaneelle valittajalle, hovioikeus hylännyt kaikki syytteet.
      Puolanka
      67
      1059
    6. Onko nyt kaikki asiat käyty läpi?

Mun mielestä on👍
      Ikävä
      109
      999
    7. Rauha, sopiiko

Ei häiritä enää toisiamme. Annetaan molemmille rauha unohtaa, pyydän tätä todella. Kiitos. Miehelle.
      Ikävä
      94
      967
    8. Miesten (epä)viehättävyydestä kysymys

Mieltä askarruttava asia, liki dilemma. Palstallahan jotkut miesoletetut usein toteavat, että kaikki naiset tavoittelev
      Sinkut
      182
      933
    9. Minkä kappaleen

haluaisit soivan, kun astellaan alttarille?
      Ikävä
      89
      886
    10. MiltäKaivattusi

Näyttää? !
      Ikävä
      45
      871
    11. Ei siitä pääse yli, eikä ympäri!

Pakko se on myöntää ja tunnustaa. Olisin halunnut p*nna sinua sydämeni kyllyydestä. Itseäni vanhemmalle naiselle
      Ikävä
      66
      801
    12. Myönnetään, tunnen lämpimiä tunteita kohtaasi

Vaikutat tosin liian hyvältä ollaksesi totta. Komeita miehiä on maailma pullollaan mutta sinussa on jotain.....
      Ikävä
      50
      696
    13. Vieläkö tykkäät

Minusta niin paljon että olisit valmis?
      Ikävä
      43
      666
    14. Tykkäätkö minusta

Mies vai et? -nainen
      Ikävä
      58
      663
    15. Mitä meidän välillämme

On käynyt näiden vuosien aikana?
      Ikävä
      70
      646
    16. Olit hyödytön.

Mulle hyödytön..
      Ikävä
      98
      628
    17. Humppila korvasi johtajia tekoälyllä

https://yle.fi/a/74-20215155 Humppilassa on lakkautettu teknisen ja hallintojohtajan virat. Säästöä tuli hetkessä 150
      Maailman menoa
      87
      628
    18. Perhoseni (miehelle)

Miksi et usko, että mun rakkaus sinuun on aitoa ja vilpitöntä? Tai että se oli jo silloin? Miksi ajattelet, ettet ole r
      Ikävä
      123
      612
    19. Uskaltaisitko

Tavata kaivattusi tässä tilanteessa?
      Ikävä
      67
      586
    20. Olen tavattavissa

tänään klo 17-02 siinä ravintolassa. Tulethan sinäkin?
      Ikävä
      52
      574
    Aihe