Onko kovalevy hajoamassa?

VarmuudenVuoksi

Minulla on 2TB:n ulkoinen kovalevy WD My Book Essential (USB-liitäntä ja oma virtalähde), Kovalevy on alusta asti pitänyt mielestäni poikkeuksellisen kovaa meteliä silloin, kun levylle kirjoitetaan tai levyltä haetaan tietoa. Meteli on mielestäni samantyyppistä kuin normaali ääni (raksuttavaa), mutta ääni on erittäin kova.

Tänään kun käynnistin Windowsin, niin kovalevyä ei näkynyt Windowsissa ollenkaan!
Windows ilmoitti käynnistäessä, että kovalevyssä on jokin ongelma, mutta ei ilmoittanut tarkemmin, mikä ongelma. Otin virrat pois tietokoneesta ja kovalevystä ja käynnistin uudelleen, jolloin tilanne palautui normaaliksi.

Kovalevy on vain 1,5 vuotta vanha, mutta takuu on mennyt umpeen (vain 12 kk takuu, vaikka, WD:tä pidetään hyvänä merkkinä?!).

1. Onkohan kovalevy mahdollisesti hajoamassa, eli kannattaisiko ostaa uusi kovalevy, varmuuden vuoksi, vai ovatko tälläiset häiriöt normaaleita, että yhtäkkiä kovalevyä ei näy ollenkaan Windowsissa, mutta tulee näkyviin, kun ottaa virrat pois ja laittaa virrat takaisin?

2. Kannattaako ulkoista kovalevyä huoltaa, eli jos kovalevy pitää kovaa meteliä sen takia, että siinä on jokin mekaaninen vika, niin paljonko suunnilleen korjaus maksaa? Uusi vastaava kovalevy maksaa 140 euroa toimituskuluineen.

WD My Book 2TB USB3.0:
http://www.verkkokauppa.com/fi/product/13182/dqfnh/WD-My-Book-2TB-USB3-0-Ulkoinen-kovalevy-USB-liitantaan#product-links

6

98

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mulla on tuollainen WD ulkopuolinen kovalevy käytössä, sen saa sammumaan takanapista jos asentaa siihen mukana tulevan ohjelman mutta minä hommasin tuollaisen http://www.airam.fi/fileadmin/tuotekuvat/vapaa-aika/2441519_jatkojohto-3_web.jpg Levyyn menee virta tuon kautta, kun käännän virran päälle tuosta niin silloin kovalevy herää ja liittyy tietokoneeseen, sammutan siten kuin muistitikunkin tuosta kellon vierestä turvallisesti ja kun tulee teksti että laitteen voi poistaa turvallisesti niin sitten virta pois tuosta jatkojohdon napista

      siis levy ei pyöri kokoaikaa ja ei ole mukana kun kone käynnistyy vaan sammuu ja käynnistyy kun sitä itse haluan

      mulla on USB2 piuhalla vaan ja kyllä levy käynnistyessään huomauttaa että homma nopeutuisi jos yhdistäisi USB3 porttiin

      Katso laitehallinnasta se levy kun se on toiminnassa (siis tarkalleen se levy) ja sitten poistat sen sieltä laitehallinnasta ja USB johto irti, sitten USB johto takaisin niin se hakee ajurin uudestaan tuolle levylle, muuta sille ei oikein voi tehdä muuta kuin eheyttää

      • Siis noin, admin tilillä ja laitehallintaan, levyssä virta päällä ja se näkyy noin ja poistat sen http://i1124.photobucket.com/albums/l563/Toni_Smolander/WD_zpsxyv6ubhv.jpg Sitten USB piuha irti ja takaisin niin hakee uudet ajurit jos niissä oli vikaa, win8 kyllä pystyy korjaamaankin ajurin mutta noin win7

        mitään ei katoa vaikka toistaisit tuon useitakin kertoja mutta hommaa tuollainen katkaisija niin ei tarvitse pyörittää levyä kokoaikaa eikä se ole mukana kun kone käynnistyy vaan silloin kun itse haluat

        Jos taas on rikki niin eipä niitä korjata normaalisti vaan tiedot talteen uudelle levylle ja tuotakin voit käyttää, ainakin tarkkailla sen toimintaa


    • 3ewrgft

      Sattumaa vai satuilua kun yks huithapeli dvd- ja blöray-levyjen puolestapuhuja on menneellä viikolla spämminyt ahkerasti.

      Noh, kuitenkin kuullostaa siltä että aloittajan ulkoinen olisi päällä 24/7. Äänekäs rutina saattaa olla ihan normaalia. Mulla on pari WD Black sarjan kiintolevyä ja on kyllä äänekkäimmästä päästä, melkein harmittaa että menin ostamaan.
      Tohon ulkoisen näkymiseen Windowsin käynnistyttyä sanoisin että Windowsin omaa sekoilua.

      • Arvo_Tornipöllö

        Kannyman on näemmä saanut kaverin, nyt täällä on kaks kylähullua


      • 3ewrgft
        Arvo_Tornipöllö kirjoitti:

        Kannyman on näemmä saanut kaverin, nyt täällä on kaks kylähullua

        En näe useilla kertakäyttölevyillä leikkimisessä mitään järkeä kun yksi ulkoinen korvaa kaikki.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miten kukaan voi ajatella

      Niin naiviisti että jos jokin asia tekee sinut onnelliseksi / iloiseksi niin se ei olisi ikinä muka väärin ? Jos joku es
      Ikävä
      40
      3234
    2. Nainen, sinä vain kaunistut

      Tiedätkö, minä täällä haukon henkeäni ja yritän rauhoitella tunteitani. Sinussa natsaa kaikki, ja olet todella päässyt k
      Ikävä
      97
      2503
    3. Olen mennyt jotenkin lukkoon sen jälkeen

      kun meillä meni miten meni. En vain pääse sinusta yli. Jäi niin monta kysymystä, ja sen lisäksi olet tullut niin tärkeäk
      Ikävä
      133
      2045
    4. Kunnes mitään ei ole

      Täällä on kaipaajia jotka odottaa että toinen tekee lähestymisen jollain tavalla, siksi koen etten kuulu enää tänne ja s
      Ikävä
      11
      1534
    5. Kerro jotakin mukavaa kaivatustasi?

      Sana on vapaa 💬
      Ikävä
      108
      1531
    6. Kylmäojan koululla löytynyt ruumis

      Kylmäojan koululta löytynyt ruumis lauantaina. Mitä on tapahtunut, omaisille voimia
      Kontiolahti
      15
      1396
    7. Ehkä sinä haluat samaa kuin minä

      Eli sitä et me päädytään yhteen. Ainakin toivoisin sitä..
      Ikävä
      43
      1339
    8. IS Viikonloppu 26.-27.10.2024

      No nyt tulikin mukava Kovis-ristikko tälle viikonlopulle. Toisille tämä on varmaan vihjeineen ihan helppo 2- tason risti
      Sanaristikot
      80
      1309
    9. Miten paljon sä

      Haluat häntä? Onko joku osa mikä jäi eniten mieleen?
      Ikävä
      52
      1291
    10. Taas yksi persuämmä sekosi

      Kun lapsilla oli korona-aikana kirkossa hengityssuojaiet käytössä. Persuämmä piti asiaa lasten pahoinpitelynä. https://
      Maailman menoa
      240
      1107
    Aihe