Aaah...Vappu:Työläisten ikioma juhlapäivä!

lippusalkoon

Kuitenkin joka vuosi kokee saman pettymyksen:
Vaikka tämä on ristitty kaikkien työläisten juhlaksi, niin mitä näkyykään taas perinteisellä Vappumarssilla?
Siellähän on jälleen porvareita norkoilemassa!
Eikö niitä tosiaan saa millään kuriin ja järjestykseen, sillä tällainen kuokkiminen ottaa ajan päälle jo hermoihin.

Työläiset ovat työläisiä ja porvarit ovat porvareita.
Näitä kahta asiaa ei saisi koskaan sotkea keskenään.
Jos porvariperheeseen syntyisi vain työläislapsia ja työläisten jälkeläisistä tulisi aitoja porvareita, niin miten kävisi koko luokkayhteiskunnan?
Saati sitten työyhteisön, sillä porvarithan eivät tunnetusti viihdy liukuhihnan äärellä.

Siinä vaiheessa kun tehdastyöläisten jälkikasvu heiluu työmaallaan kravatti kaulassa, on firman tilanne kestämätön ja lähtölaskenta on alkanut.
Annetaan nyt vaan Vapun pysyä työtätekevien kansalaisten omana liputuspäivänä.
On nälkä aina vieraanamme!

30

63

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tätähän.se
      • Upee laulu, juuri tuota hyräilin äsken, ja päivälläkin.


    • tätähän.se
    • että.muutkin.ymmärtää
    • vähemmistölle
      • https://www.youtube.com/watch?v=6Ix1Vc-rRAU
        https://www.youtube.com/watch?v=A03I7mkhiy8
        Wappu on *kevään juhla, sekä työläisten että opiskelijoiden - minun näkemykseni


    • henrjii
    • PalomaLennosta

      Erään tuntemani sosialistin mielstä vappu on porvarien keksintö pilata työväen juhla niin että kukaan ei jaksa krapulaltaan enää lähteä marssimaan ;)

    • O-Orvokki

      Miten erotat porvarit työläisistä - ulkonäön perusteella?

      Vappu on tietääkseni kevään, työläisten ja ylioppilaiden juhla.

      Edellisten vaalien jälkeen sai lukea täälläkin, miten jotkut työttömät tyhjätasku-duunarit äänestivät kokoomusta.

      Luulen, että kaikki punalippujen perässä marssivat ja/tai työväen vappujuhliin osallistuvat arvostavat ko. aatteita ja seisovat niiden takana.

      Iloitaan kevään valaistumisesta ja luonnon heräämisestä, iloitaan siitä, että meillä on vapaus ja tilaisuus juhlia. Yhdessä ja yksityisesti aina tilanteen mukaan.

      PS: Eikö juuri työläisten lauluissa puhuta yhdistymisestä, yhdessä toimimisesta ja yhteisöllisyydestä?

      • Tai sitten voisimme kaikki juhlia Beltanea, kelttien kevään rituaalia joka osuu noin suurinpiirtein samaan aikaa. Kokkoja, hedelmällisyysriittejä, juopottelua ja holtitonta käyttäytymistä....kuulostaa niin tutulta, jotenkin.

        Tuo ylioppilaiden juhla tuntuu jotenkin aikansa eläneeltä. Viime vuosituhannella taisi olla ylioppilaaksi pääsy vielä kova sana, mutta ei kai se enää nykyisin merkitse mitään. Opiskelijoita monet ovat koko ikänsä.

        Meillä oli juuri pitkä keskustelu kommunismista. Minä tykkäsin että jos on kunnon kommunisti niin pitäisi asua vaatimattomasti, kouluttaa lapset kunnan kouluissa ja pitää lippalakkia ja henkselihousuja. Muuten se aate on vainteeskentelyä. Olen kulemma tosi väärässä: kommunismi ei olekkaan elämäntapa. Onko kapitalismi sitten elämäntapa vai pelkkä poliittinen ideologia? Porvarit ja työläiset taitaa olla hieman viime vuosituhannen termejä: jokaisessa meistä asuu pieni porvari ja pieni kommunisti.


      • äijä-
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Tai sitten voisimme kaikki juhlia Beltanea, kelttien kevään rituaalia joka osuu noin suurinpiirtein samaan aikaa. Kokkoja, hedelmällisyysriittejä, juopottelua ja holtitonta käyttäytymistä....kuulostaa niin tutulta, jotenkin.

        Tuo ylioppilaiden juhla tuntuu jotenkin aikansa eläneeltä. Viime vuosituhannella taisi olla ylioppilaaksi pääsy vielä kova sana, mutta ei kai se enää nykyisin merkitse mitään. Opiskelijoita monet ovat koko ikänsä.

        Meillä oli juuri pitkä keskustelu kommunismista. Minä tykkäsin että jos on kunnon kommunisti niin pitäisi asua vaatimattomasti, kouluttaa lapset kunnan kouluissa ja pitää lippalakkia ja henkselihousuja. Muuten se aate on vainteeskentelyä. Olen kulemma tosi väärässä: kommunismi ei olekkaan elämäntapa. Onko kapitalismi sitten elämäntapa vai pelkkä poliittinen ideologia? Porvarit ja työläiset taitaa olla hieman viime vuosituhannen termejä: jokaisessa meistä asuu pieni porvari ja pieni kommunisti.

        -no, opiskelijat nyt ei tarvi kummoistakaan syytä juhliinsa, ne on kai tupanneet itsensä työväen juhliin mukaan kuokkimaan, vähän niinkuin nyt muutaman vuoden täällä mukana omassa marssissaan Jeesus-porukka..sehän tietty hyvä, kun on valinnanvaraa mihinkä joukkoon menee marssimaan, vai tyytyykö katselemaan, sillä pitäähän katselijoitakin olla; eihän kaikki voi marssia, mitä siitäkin tulisi?.. se ei toimisi kuin teoriassa, ihan niinkuin kommunismikin, vain teoriassa...
        p.s. vappu -74 on ainut minkä muistan, olin armeijassa ja kiva heila pääkaupungin humussa....ah. :)


    • Vappua22

      Hauskaa ja turvallista Vappua!

    • 1eero

      Minnee ennee malta olla kotona, joten harvoin käyn missään mutta nyt lähen paikalliseen kahtomaan, tiiän että että musikka on, toivoittavasti jalka pitää. tää olisi reipasta kun tota kuntoakin on.

      https://www.youtube.com/watch?v=mzKZ4fgY6fc

    • Perkel

      • 1eero
        KotkaofKolava kirjoitti:

        Musiikki se on aina lyönyt kättä yli puoluerajojen :)

        https://www.youtube.com/watch?v=UPnaCmaWrOo

        Ennekö tästä lähen muualle piti sanoman et sotilasmarssi se kuulostaa joltain.



    • Slaavittaren jäähyväiset Dina Gavrilova ja Armeijan kuoro.
      https://www.youtube.com/watch?v=luSnOiYD-oE

      Muori sanoi ohimennessään, tietää että on vappu kun vaari soittaa Slaviankaa, ei se juuri muulloin mitään soita:)

      Mietin miksi tämä sävelmä on niin vaikuttava? Ehkä se juontaa varhaislapsuuteen. Asuimme laitakaupungilla ja lähellä oli kaupungin eri osia yhdistävä isompi katu jota pitkin vappumarssijat kulki.
      Kadun varrelta katseltiin ja kuunneltiin soittoa ja tämän keisarinvallan aikainen Slaavittaren jäähyväiset joka tunnetaan Suomessa nimellä "Vapaa venäjä", torvisoittokunnan soittamana on ilmeisesti tehnyt pikkukotkaan unohtumattoman vaikutuksen :)

      • Olen aina kuunellut noit vanhoja slaavilaisia sovituksia, varsinkin nois työväen käyttöön otetuissa on ihmeellistä voimaa.
        Sitä ikään kuin ryhti paranee ja alkaa orottamaan saapuvaa kulkuetta.
        Tää poloneesi on yks suosikeistani.
        https://www.youtube.com/watch?v=wMBFIDqMomQ


      • koti-kiusattu kirjoitti:

        Olen aina kuunellut noit vanhoja slaavilaisia sovituksia, varsinkin nois työväen käyttöön otetuissa on ihmeellistä voimaa.
        Sitä ikään kuin ryhti paranee ja alkaa orottamaan saapuvaa kulkuetta.
        Tää poloneesi on yks suosikeistani.
        https://www.youtube.com/watch?v=wMBFIDqMomQ

        Poloneesi on tuttu minullekin, Slaavilaisista sävelmistä ammensivat voimaa niin punikit kuin lahtaritkin. Kivikova tulipalo kommunisti saattoi itkeä kuunnellessaan juuri näitä slaavilaisia.


      • KotkaofKolava kirjoitti:

        Poloneesi on tuttu minullekin, Slaavilaisista sävelmistä ammensivat voimaa niin punikit kuin lahtaritkin. Kivikova tulipalo kommunisti saattoi itkeä kuunnellessaan juuri näitä slaavilaisia.

        Mun appiukkoni lauloi työväen kuorossa ja kun tehtiin taloa , pikkasen merivettä sille ja silloin kajahti katolta ,eespäin eespäin.
        Oli tosi mukava mulle,kuin isä pojalleen.
        Toisinaan kaffepaussilla näit yhteiskunnan asioita puhuttiin.


      • koti-kiusattu kirjoitti:

        Mun appiukkoni lauloi työväen kuorossa ja kun tehtiin taloa , pikkasen merivettä sille ja silloin kajahti katolta ,eespäin eespäin.
        Oli tosi mukava mulle,kuin isä pojalleen.
        Toisinaan kaffepaussilla näit yhteiskunnan asioita puhuttiin.

        Sitä on hieno kuunnella kun joku osaa laulaa, nuorena oli ystävä jolla oli hyvä lauluääni, ihan kadulla saattoi laulaa kun tyttö tai tyttöjä tuli vastaan : Sä kaunehin oot.....tytöt aina hymyillen katselivat...
        Tänään, päivällä isossa tehdashallissa hyräilin tuota "vapaata venäjää" mietin, jos olisi lauluääntä niin hieno kajauttaa kaikuvaan halliin:

        Maailmaan raatajat
        Sorron kahleet pois!
        Meitä keisarit ei enää hoivaa
        Eikä veriset julmuritkaan.

        Harjakaisissa ei tuota Vapaata Venäjää saanut esittää, monet kerrat sitä toivottiin esiintyjiltä, en koskaan muista kuulleeni kuin harjakaisväen loppuillasta sitä innostuneen laulamaan.


    • palkka-ale-johtajille

      Alotus on sekopäinen, ei mitään järkeä,

      onhan porvariki työtätekevä ihminen, vaikkain riistäjän muodossa,

      paremminki alottajan olisi pitäny vaatia tasa-arvoa molemmille, johtajien palkat alas ja tuunarien palkat nostaa ylemmäs että suomeen saadaan ostovoimaa,
      vain ulkomaan viennillä ja kotimaan kulutuksella suomi saadaan uuteen nousuun,

      nyt tarvitaan järkeä politiikkaan eriarvoisuus tule pysäyttää heti,

      koko kansa takoisiin, erikoisesti rikkaat johtajat eniten, että suomi saadaan uuteen nousuun,

    • Entinen.duunari

      Juhlitaan nyt kun on lupaa juhlia, kukin tavallaan. Itse löysin autotallista koskemattoman Saaremaa-salkun (10x0,5 l). Pakkasin litran eväskoriin, kun lähdin (yksin) ajamaan mökille. Sisäinen lämmike oli myös tarpeen, sillä kului tunteja ennen kuin talven jäljiltä sain mörskän lämpimäksi.
      Lahden moottoritiellä ei tarvinnut tuntea itsensä yksinäiseksi. Kulkioita oli kuin ykköskehällä iltapäiväruuhkassa. Mökeilleen matkassa olivat niin duunarit kuin porvaritkin, peräkärryineen tai ilman.

      Kuten O-Orvokki iloitsen ja juhlin luonnon heräämisestä. Muuttolinnut ovat jo saapuneet ja karhut heränneet talviunistaan. Muurahaiset jo tutkivat kekojensa talven aiheuttamia vaurioita ja niitä kiireisesti korjailevat. Myös ihminen, vanhakin, kypsyttelee tulevan suven tapahtumia.

      Muita juhlimisen aiheita minulla ei ole, en ole ylioppilas enkä komministi. Koko aikuisikäni olen ollut yrittäjä ja työnantaja ammattimiehille, harjoittelijoille ja kesätuuraajille. Olen duunari, vaikka useat minut porvariksi luokittelevat. En moiti työntekijöitäni, mutta väitän, että helpommalla ovat saaneet leipänsä ja omaisuutensa kuin minä.

      Nälkäinen aloittaja saa puolestani pitää vapun omana liputuspäivänään, mutta asenne antaa ymmärtää, ettei hänestä työntekijäksi koskaan ole ollut.

      btl

      • "Paloma.se.co"

        Hero...
        Kuten tuon laulun säveltäjä hyvin tietäen muinoin totesi.

        Nykyään sanat voisivat mennä näin:

        "Easy money, easy gentle
        hard money, hard handle"
        Halvalla kitaralla on paha olla uskottava.

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "Paloma.se.co"

        Hero...
        Kuten tuon laulun säveltäjä hyvin tietäen muinoin totesi.

        Nykyään sanat voisivat mennä näin:

        "Easy money, easy gentle
        hard money, hard handle"
        Halvalla kitaralla on paha olla uskottava.

        H.

        https://www.youtube.com/watch?v=4GgrMA1B3nw

        Sille joka osaa kuunnella halpa kitara voi soida kauniimmin ja uskottavammin kuin kultaiset torvet.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tirkistelijä T...

      Tirkistelijä T... ei ole sokeutunut, vaikka näin juorutaan. Asuu nykyään Limingassa ja jatkaa sekopää touhujaan ainakin
      Haapavesi
      3
      1924
    2. Liian kiltti.. ?

      Tässä jo jonnunaikaa olen tuumaillut tätä kiltti ja kunnollinen juttua. Siis miksi oikeasti kiltit eivät muka kelpaa?
      Sinkut
      251
      1621
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      244
      1537
    4. 1982 syntynyt Mahdi Alcheikh tuomittiin törkeästä lapsenraiskauksesta

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mies-raiskasi-15-vuotiaan-uimahallissa-turussa/8964984 Yli 4 vuotta vankeutta Oike
      Oulu
      53
      1446
    5. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      105
      1358
    6. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      11
      1199
    7. Kansan vihaama elokapina aikoo pysäyttää moottoritien ruuhka-aikana

      Mielenosoitus alkaa perjantaina kello 15 Länsiväylän ja Porkkalankadun risteyksessä. On se kummallista, että tuollainen
      Maailman menoa
      282
      1162
    8. Voiko 40 tai yli

      Enää rakastua vai onko se jo game over?!
      Ikävä
      156
      1160
    9. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      66
      1153
    10. Trallalaa kesä on

      Helteinen ja kuuma. Hyvää huomenta. ☀️😊🫶🏼🍍❤️🐦‍⬛
      Ikävä
      190
      909
    Aihe