18 siivouspaikkaa, kaksi pois

työmenee

Olen kuukausipalkkainen, kokopäiväinen siivooja ja olen käynyt 18 eri siivouskohteessa viikottain.
Nyt niistä kaksi sanoo sopimuksen irti, saivat halvemman tarjouksen. Firmalla ei ole tarjota mitään niiden kahden tilalta.
Työaikani on siis ollut 37.5 viikossa mutta jatkossa se olisikin 20 tuntia viikossa.

Me emme ole erikseen työsopimuksessa luetelleet kohteita mutta sijaisia varten noiden kahden kohteen työaika on 7 tuntia viikossa.
Joten työaikani jatkossa kuuluisi olla 30.5 tuntia viikossa, järkeni mukaan.
Pomon mielestä firmalla ei ole varaa maksaa noin paljon tunteja.
Siis nuo kaksi kohdetta ei ole mitenkään kummoisia tai suurtöissempiä kuin muut.

Olen ollut sairauslomalla kaksi viikkoa ja töihin pitäisi palata viikon päästä. Minulle vaan soitettiin asia mutta eikö tuo pitäisi tehdä kirjallisesti?
Olen kuulunut liittoon vasta neljä kuukautta, joten en sieltä varmaan saa apua.

6

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Soitaliittoon

      ''Olen kuulunut liittoon vasta neljä kuukautta, joten en sieltä varmaan saa apua ''.
      - Sieltähän se apu tulee ,joten kilauta sinne.
      - Kirjallinen työmuutos paikallaan

    • selväpyy66

      Työnantajalla työnjohto-oikeus = voi määrittää käytettävän työajan.

    • työmenee

      "Työstä maksettava palkka on katsottu niin olennaiseksi työsuhteen ehdoksi, että työnantaja ei voi muuttaa sitä työnjohto-oikeuden nojalla. "
      Eli kun minulla on kuukausipalkka eikä tuntipalkka, ei sitä voi enää työnjohto-oikeuden nojalla muuttaa.
      Minulle ei ole annettu kirjallista ilmoitusta eikö sellainen pidä antaa?

    • 056

      Toivon, että olet jo ollut yhteydesssä liittoon ja ehkä vastaus tulee siksi myöhässä, kuitenkin..
      Osa-aikaistamisesta sanotaan mm. seuraavaa:

      Osa-aikaistaminen
      Työnantaja ei voi muuttaa työsuhteen ehtoja yksipuolisesti. Poikkeuksena tästä on ainoastaan tilanne, jossa työnantajalla on koko työsopimuksen irtisanomiseen oikeuttava syy. Tällöin työnantaja voi muuttaa työsopimuksen ehtoja yksipuolisesti ja muutokset tulevat voimaan työntekijän henkilökohtaisen irtisanomisajan kuluttua. Tällä tavalla työnantaja voi myös muuttaa työsuhteen osa-aikaiseksi.

      Mikäli työntekijä ei tällaista työsopimuksen muutosta hyväksy, hän voi lopettaa työnteon irtisanomisaikansa päätyttyä.

      Työntekijä voi tietenkin myös riitauttaa työnantajan toimenpiteen perusteet, mikäli työnantajalla ei työntekijän mielestä ole irtisanomisperustetta.

      Jos työnantaja on yksipuolisesti osa-aikaistanut työntekijän työsuhteen, on työnantajan ensisijaisesti tarjottava lisätyötä osa-aikatyössä olevalle työntekijälle.
      __________

      Lisäisin vielä sen, että jos putoat kokoaikatyöstä osa-aikaiselle, etsi tietoa sovitellusta päivärahasta.

    • työmenee

      Niin eihän tämä ole oikein liitonkaan mielestä ja tiistaina on aika sinne ja katsotaan mitä tehdään.
      Minä en vaan nyt käsitä miten voisin enää palata töihin, jos liitto joutuu puuttumaan asiaan?

    • 056

      Onnea tuohon tapaamiseen liiton edustajan kanssa. Toivottavasti osaavat sieltä neuvoa/neuvotella työnantajan kanssa, mutta kyllä ainakin itse pelkäisin, että jos tuosta saa ns. vaikean työntekijän maineen, niin kuinka ikävästi työnantaja käyttäytyy sitten jälkikäteen. Tsemppiä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      149
      6371
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      34
      3848
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1985
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1959
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1799
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1646
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1553
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1498
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1478
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      35
      1380
    Aihe