Webasto ei lämmitä

Tähänastitoiminut

Webasto 3500 puhaltaa, mutta polttoainepumppu ei aloita naksumista. Lämppäri ei anna mitään vikakoodia, vaan jatkaa vain puhaltamistaan. Vikakoodia pumpusta ei tule vaikka irrottaisi siitä johdot. Kun otin sisätilan lämpötila-anturin irti, antoi lämppäri vikakoodin siitä normaalisti. Yleismittarilla tarkistin jännitteen lämppärille. Se oli ok. Myös lämppärin mitattavat anturit antavat järkevän tuntuisia ohmilukemia.
Pumpun resistanssi on 5,6 ohmia ja se nytkähtää sähköpulssista vaimeasti. Mittari näyttää pumpulle tulevan 11 voltin jatkuvaa jännitettä. Mikä tarkoittanee nopeita pulsseja?
Onko jollain ollut vastaavaa ongelmaa?
Aiempi aiheen käsittely ei auttanut tähän ongelmaan:
http://keskustelu.suomi24.fi/t/12228082

16

2426

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hajalla

      Se on rikki.

    • acegi

      Oletko tutkinut onko ilmaa polttoaine letkussa?kopauta polttoaine pumppua vaikka ruuvimeisselin kahva päällä terävästi muutaman kerran,niillä kohdin pitäisi kopauttaa kun pumppu on yleen lähtenyt käymään,toki voi muutenkin auttaa vaikka laite olisi sammuksissa.Sama vika kun viime keväänä.Käytön puutetta.

      • Tähänastitoiminut

        Kiitos neuvoista. Otin pumpun irti ja panin sen sähköpulsseilla imemään pullosta polttoainetta. Se toimii ihan normaalisti. Webasto ei siis edes huomaa pumpun poisoloa.


      • Sinne pumpulle ei saa tulla tasajännitettä. Ainoastaan pulsseja, kun pumppu pumppaa. vaikuttaisi ohjainalitevialta aika selkeästi. Pumpun ohjauspiiri on kyssähtänyt ja päästää jännnitten suoraan pumpulle. Se, että ei tule vikakoodia, voisi viitata myös tuohon ohjainlaitevikaan.

        Osta joko itse uusi ohjainlaite, tai vie huoltoon, jolla on lukulaitteet, jolla pääsee tarkastamaan lämppärin.


      • Tähänastitoiminut
        vanhami kirjoitti:

        Sinne pumpulle ei saa tulla tasajännitettä. Ainoastaan pulsseja, kun pumppu pumppaa. vaikuttaisi ohjainalitevialta aika selkeästi. Pumpun ohjauspiiri on kyssähtänyt ja päästää jännnitten suoraan pumpulle. Se, että ei tule vikakoodia, voisi viitata myös tuohon ohjainlaitevikaan.

        Osta joko itse uusi ohjainlaite, tai vie huoltoon, jolla on lukulaitteet, jolla pääsee tarkastamaan lämppärin.

        Kiitos vanhamille ja samalla myös muille vastanneille. Täytynee viedä suosiolla laite huoltoon tuomittavaksi.


    • acegi

      Onko jo paljon tunteja,palopesää ajattelin että onko jo loppu kannattaako korttia enää vaihtaa.Eikö laite ollut jo aika vanha.Osaava huolto kyllä tietää.

      • ail2

        Viime kesänä lämppärin "aivojen" vaihto Jollaksessa maksoi noin 500€ töineen.
        Jos lämppäri on muutoin kunnossa, korjaus vielä kannataa


      • Vaihdauusi

        Webaston poltin ei tunteihin kuole, vaan väärään käyttöön. Puhallinmoottorin laakerointi noissa yleensä ensin oireilee.

        Ohjainlaite tässä tapauksessa on luultavasti vian aiheuttaja aivan kuten vanhami jo kirjoitti. Suhteellisen kallis osa vaihdettavaksi vanhaan lämmittimeen yritys ja erehdys periaatteella vikaa etsittäessä. Ohjainlaitteen hinta on useita satoja n. 600€ muistaakseni...

        Vanha lämppäri lienee noin 15 vuotta vanha??

        Laittaisin tilalle uuden Webasto AT 40 lämmittimen.


    • webasto-täälläkin

      Oletko monta kertaa yrittänyt? Joskus noissa on taipumus, ettei talven jäljiltä ensimmäisellä yrityksellä suostu käynnistymään. Sitten seuraavalla tai sitä seuraavalla (toisena päivänä) lähtee.

    • EiAinetta

      Hohhoijaa.
      Eikö se nyt tullut kaikille jo selväksi ettei pumppu saa polttoainetta?
      Kaikki muut vaihtoehdot perustuvat joko osaamattomuuteen tai siihen, ettei ole lukenut ketjua.

      Katso, että tankissa on ainetta, venttiilit on auku ja suodattimet puhtaat.
      Epäilemättä olet sen jo tehnytkin.

      Todennäköisesti joku liitos on kuivunut ja vuotaa ilmaa pumpun imupuolelle. Veikkaisin polttoaineen suodatinta. Jos olet sen vaihtanut, niin voi kestää tovin enen kuin se täyttyy polttoaineella. Webaston pumpulla siihen voi mennä ikuisuus. Eli ilmaa järjestelmä imemällä ilmat pois kunnes polttoaine tulee pumpulle.

      On mahdollista, etä joku klemmari vuotaa. Lisäaineet pehmittävät aikaisemmin thyvin toimineita letkuja ja muoveja. Paras arvaus on pumpussa kiinni oleva letku. Saattaa olla hyvä vaihtaa kokonaan.

      • eikäkukö

        Lue itse kommentit. Pumppu on testattu pulsseilla ja se toimii. Ohjauslaite syöttää jatkuvasti jännitettä pumpulle eikä tunnista pumppua oli se kiinni eli ei -> ohjaysyksikkö paskana


      • eheibasto
        eikäkukö kirjoitti:

        Lue itse kommentit. Pumppu on testattu pulsseilla ja se toimii. Ohjauslaite syöttää jatkuvasti jännitettä pumpulle eikä tunnista pumppua oli se kiinni eli ei -> ohjaysyksikkö paskana

        Pumppu on vakiopainepumppu, joka tekee paineen toiselle puolelle. Pumppu nakuttaa, kunne painen nousee tarpeeksi. Pumpussa itsessään ei ole ohjausta. Polttoaineen virtausta säädetään polttimessa avaamalla ja sulkemalla suutinta.


      • Eisenointoimi
        eheibasto kirjoitti:

        Pumppu on vakiopainepumppu, joka tekee paineen toiselle puolelle. Pumppu nakuttaa, kunne painen nousee tarpeeksi. Pumpussa itsessään ei ole ohjausta. Polttoaineen virtausta säädetään polttimessa avaamalla ja sulkemalla suutinta.

        Johan tuli taas kommentti.

        Webastossa ei ole mitään säätyvää suutinta, vaan ohjausyksikkö säätää annostelupumpulle syötettäviä pulsseja ja sitä kautta polttoainemäärää


      • eheibasto kirjoitti:

        Pumppu on vakiopainepumppu, joka tekee paineen toiselle puolelle. Pumppu nakuttaa, kunne painen nousee tarpeeksi. Pumpussa itsessään ei ole ohjausta. Polttoaineen virtausta säädetään polttimessa avaamalla ja sulkemalla suutinta.

        Tää on taas niin tätä suomi 24:stä. Joku yrittää aina tahallisesti ohjata hakoteille, että homma menisi puihin. Missään ei ole enää tuollaista pumppua. Se oli aikoinaan vanhassa peltiwallaksessa, jossa tuollainen pumppu oli.


      • Perinteetkunniaan
        vanhami kirjoitti:

        Tää on taas niin tätä suomi 24:stä. Joku yrittää aina tahallisesti ohjata hakoteille, että homma menisi puihin. Missään ei ole enää tuollaista pumppua. Se oli aikoinaan vanhassa peltiwallaksessa, jossa tuollainen pumppu oli.

        Eikö jossain Webastossakin ole ollut joskus rataspumppu, joka teki vakiopaineen ja suutin, joka sääti virtausta?
        Wallaksesta en tiedä.
        Hauska, että joku jatkaa perinetiä :D


      • Perinteetkunniaan kirjoitti:

        Eikö jossain Webastossakin ole ollut joskus rataspumppu, joka teki vakiopaineen ja suutin, joka sääti virtausta?
        Wallaksesta en tiedä.
        Hauska, että joku jatkaa perinetiä :D

        Ei ainakaan yli kolmeenkymmeneen vuoteen valmistetuissa lämmittimissä ole tuollaista vakiopainepumppua. Tuon vanhempiin en ole kajonnut. Air Top 3500 on sensijaan ihan tämän vuosituhannen laite. ja siinä on magneetilla toimiva mäntäpumppu, joka sylkäisee aina vakiomäärän polttoainetta / isku. Samantyyppinen pumppu on kaikissa muissakin päämerkeissä. Joskus se pumppu kyllä jumii, etenkin talven jälkeen ja varsinkin nykyisillä bio polttoaineilla. Meisselin paksumpaa päätä kylkeen vaan, niin kyllä ne lähtee liikkeelle.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      190
      1955
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1053
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      109
      1025
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      747
    5. 52
      694
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      30
      611
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      598
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      174
      546
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      528
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      482
    Aihe