Onko Venäjä meille uhka?

Hesarin kuukausiliitteestä tuli melkein kylmät väreet, kun lueskelin sitä hitaasti.
Melkoinen dilemma: silittääkö myötä- vai vastakarvaan, koska neutraalisuus näyttää olevan mahdotonta. Kauan on Suomi pelannut ns. neutraalisuuskorttia (tosin kysenalaista sellaista: suomettominen, ystävyys-ja avunantosopimus jne. ja nyt Naton kosiskelut) mutta miten tulevaisuudessa. Putin ja Venäjän haukat ovat nälkäisiä. Olemme taas kerran valinnan edessä.

http://www.hs.fi/kuukausiliite/a1430190256753

86

50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihmepakolainen

      Miteniin sulle/meille uhka? Sinähän pakoilet ruotsissa ja jatkuvasti puhut suomen asioista niinku niistä jotain tietäisit ja meidän ajatuksista.

    • 1eero

      Empä tiedä onko sen suurempaa uhkaa kuin tähänkään asti, tuo liite jonka luin myös ei paljon avartanut. Vahinko vaan maantieteellinen asema on huono verrattuna sinne Ruotsiin, kun suojelemme rajaamme niin suojelemme myös sinua.

    • Eitaidaollahalua

      Kun kumartaa länteen,pyllistää itään.Kun kumartaa Itään,pyllistää länteen. Seisokaamme suorana.

      • pyytänkumartaa

        eukot ku kumartaa etiäpäin ilman alkkareit näkyy takapilluhyvin


    • levätkää.rauhassa

      Älkää peljätkö siellä Ruotsissa, rohkeat suomalaiset suojelevat teitä. Ettehän osaa muuta kuin arvostella Suomea ja suomalaisten tekemisiä.

    • PalomaLennosta

      Satun asumaan aivan armeijan ampumaharjoitusalueen vieressä ja hiljakkoin täällä on ollut menossa kovat paukkeet ja valoraketteja poltettu tuhatkaupalla keväisessä yössä. Ruotsin asema ei ole mitenkään hääppöinen jos meillä on vain Suomi ja Balttia Putinin hirmuvallan välissä. Kolme kertaa on venäläiset häirinneet Liettuan ja Ruotsin välistä kaapelin asennusta, kansainvälisillä vesillä ja kaikkien sääntöjen suojelemaa. Protestit on jätetty mutta mitäpä ne nytkään auttaa.
      @1eero:
      luen hesaria vain joskus ja en seuraa samalla tavalla Suomen asioita; minulle tää kuukausiliitteen yhteenveto oli hyvä muistutus siitä miten heikossa asemassa Suomi on. Tuli mieleen vain meksikkolaisen presidentin lausahdus viime vuosisadan alulta: "Voi minun Meksikko-parkaani. Niin kaukana Jumalasta ja niin lähellä Yhdysvaltoja!" Vapaasti sovellettuna "Voi minun Suomi-parkaani: niin kaukana Natosta ja niin lähellä Putinia" (Huom. en ole Natoon liittymisen kannattajia. )

      • 1eero

        Luin tossa et Ruotsissa on ilo ylimillään teille on syntynä lapsi, prissi William ja herttuatar Catherinen toimesta, sillä tavalla.


      • ei.ruottin
        1eero kirjoitti:

        Luin tossa et Ruotsissa on ilo ylimillään teille on syntynä lapsi, prissi William ja herttuatar Catherinen toimesta, sillä tavalla.

        Se on enklannin rinsessa joka synty


      • ent.siivoojaparka

        """Satun asumaan aivan armeijan ampumaharjoitusalueen vieressä ja hiljakkoin täällä on ollut menossa kovat paukkeet ja valoraketteja poltettu tuhatkaupalla keväisessä yössä.""""
        Ei, hyvä ystävä, se oli vappuaaton ilotulitus. Paukkui ne joka puolella Ruotsia valoraketit keväisessä yössä, meilläkin monella suunnalla.


      • ent.siivoojaparka
        1eero kirjoitti:

        Luin tossa et Ruotsissa on ilo ylimillään teille on syntynä lapsi, prissi William ja herttuatar Catherinen toimesta, sillä tavalla.

        Madeleine vasta odottaa toista lastaan. Olisi oikeammin sanoa:"...teille on syntyvä lapsi..."


      • 1eero
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        """Satun asumaan aivan armeijan ampumaharjoitusalueen vieressä ja hiljakkoin täällä on ollut menossa kovat paukkeet ja valoraketteja poltettu tuhatkaupalla keväisessä yössä.""""
        Ei, hyvä ystävä, se oli vappuaaton ilotulitus. Paukkui ne joka puolella Ruotsia valoraketit keväisessä yössä, meilläkin monella suunnalla.

        Jos onkii merkki ettei teillä olis jotain mielessä, olis varmaa tarkkailtava länsirajaa ihan varmuuen vuoksi :)


      • ent.siivoojaparka kirjoitti:

        """Satun asumaan aivan armeijan ampumaharjoitusalueen vieressä ja hiljakkoin täällä on ollut menossa kovat paukkeet ja valoraketteja poltettu tuhatkaupalla keväisessä yössä.""""
        Ei, hyvä ystävä, se oli vappuaaton ilotulitus. Paukkui ne joka puolella Ruotsia valoraketit keväisessä yössä, meilläkin monella suunnalla.

        No sitten armeija oli erehtynyt kuukaudesta kun ne harjoitukset ja valoraketit oli noin kuukausi sitten :)
        Oli meillä hieno ilotulituskin vappuiltana rannassa kylän urheiluklubin rahoitamana. Mekinosallistuttiin.
        Mutta ei nyt sekoteta puuroja ja vellejä keskenään.


    • k-kk

      Olipa se venäjä uhka tai ei niin olen monesti sanonut ja sanon vieläkin.
      Silloin ku kaakonkulma alkaa tulta lyömään niin Suomen paras apu on yleinen asevelvollisuus.
      Nykyaikainen aseistus ,ja siihen halukkaat käyttäjät sellainen armeija pystyy tuottamaan tunkeutujalle niin tuntuvat tappiot että vihollinen miettii kahdesti ennen kun hyökkää.
      Suomi voidaan vallata mutta se valtaus ei ole paraatimarssia ja se kestääkin jonkin aikaa.
      Perusteellisesti kettuuntunutta taistelijaa ei saa kivenkolosta kuin palasina ja niin kauan ku henki pihisee sen ase naputtaa.
      Lopettakaa tommoset typerät spekuloinnit ja hysterian lietsonta ,kollaa kestää.
      Jos teillä ei oo parempaa tekemistä niin vertailkaa eri euroopan maiden armeijoiden vahvuuksia ,niitten valossa suomi ei ole ekana vallattavien maiden joukossa.
      Hollanti onneton myi panssarinsakin meille.

      • Odottakaahan kun voitonparaati Punaisella torilla on ohi, jotain tapahtuu .............
        Olisi meilläkin täytynyt nostaa koulutustasoa ja uusia koko puolustusarsenaali, kymmenen vuotta sitten Venäjä aloitti kohennukset silloin ja tässä ollaan, karhu murisee jo. Olen aivan kauhistunut rajalle alle sata kilometriä.


      • k-kk
        kawe kirjoitti:

        Odottakaahan kun voitonparaati Punaisella torilla on ohi, jotain tapahtuu .............
        Olisi meilläkin täytynyt nostaa koulutustasoa ja uusia koko puolustusarsenaali, kymmenen vuotta sitten Venäjä aloitti kohennukset silloin ja tässä ollaan, karhu murisee jo. Olen aivan kauhistunut rajalle alle sata kilometriä.

        Olenaina seurannut noita armeijan hankintoja ja ei meil huono tilanne ole.
        Euroopan mittakaavas meiän armeija on varteenotettava.
        Rajalla olevien varuskuntien sulkeminen pitäs ehkä ottaa harkintaan ja perua ne, tais olla walliini joka niit sulki.


      • PohmJP_2K

        Minnolin intisä 1964-65 ja yhtä tyhyjän kans se oli. Sotalakija joku koksu luki ja pelotteli. Sitte torrakolla muutama kerta pilikkaa ammuttiin. Purettiin ja kasattiin Steini, Suomikp, Emma, Lahti-Saloranta ja se siittä. Oisko viis paukkua ammuttu Somikp:llä ja Emmalla? Jouluna rymittiin Sovankyläsä metrisesä hangesa ku kapiainen Vehviläistä vitutti.
        Lintsaamaan sielä oppi ja siittä oli palijo haittaa sivviilisä ku aina tuli vain mieleen, että mitenkä täsä vois lintsata.


    • Minkämaalainen kaupunki on Odessa? Tuttavat joilta olen kysynyt, vastaavat, Venäläinen. Odessa kuuluu Ukrainaan, kuitenkin lähes kaikki Venäläiset haluaisivat Odessan kuuluvan taas Venäjään :)
      Mustameri, Odessa, Mariupol ja Novorossija on se mitä Putin ja Putinia vallassapitävät sekä tavalliset venäläisetkin haikailevat.
      Tuskin Putinia vallassapitävät ovat niin hulluja että joka suuntaan lähtisivät samaan aikaan pullistelemaan.

      • Vastausviestini ei onnistunut, en muka ollut kirjautunut.................
        No kirjoitan nyt sitten ihan eri sävyisesti, ..............
        Luottaa täytyy strategianlaitoksen ym. asiantuntijoiden vahvaan osaamiseen, sekä upeaan puolustusvoimien komentajaan, ylipäällikköä unohtamatta.


    • osjos

      Nilkit vie meidät natoon,,ei muuten!

    • Mä tykkään että me kaikki, russkit mukaanluettuna, voisimme liittyä natoon ja skoolata ja tanssia kokon ympärillä käsi kädessä ja laulaa cumbayaa my lord cumbayaa....

      • kohlo

        Mikä siinä natossa sinua kiehtoo, tomppeli?


    • Putin tai Lavrov hiukan piruuttaan kun kurtistaa kulmiaan niin puolet Suomalaisista parkuu natoa apuun, VOVA KIUSAA!!!!!!!!!!!! JA LAVROV ON ILKEE!!!!!
      Nauraa ne meille Putinit ja Obamat :D

    • Korppis1
      • Hyvä juttu, kiitti heta.
        Kuten olen sanonut niin vahva oma armeija on meiän valtti,ei oo tyhmä analyytikko joka ton jutun kirjotti.


    • hörökorvat

      Pitää muistaa, että, jos meijän nilkit suututtaa Venäjän? Ei meitä auta piru, eikä nato!

    • ö-Öö

      Kaksoiskansalaisuus?

      Mua alkoi kiinnostamaan, sulla kaiketi kaksoiskansalaisuus, koska olet suomen politiikasta kiinnostunut ? Ihan hyvä asia, on kansalaisoikeus saada äänestää. Jos olet edelleen suomen kansalainen, saat siis äänestää pressanvaaleissa ja eduskuntavaleissa. Kunnallisvaalipaikka ja eurovaalit menevät kirjoillaolopaikkakunnan mukaisesti.

      Tässä kaksoiskansansalaisuudessa itseä hämmentää vähän se, aika paljon ihmisiä, jotka eivät ole kytännössä suomessa juuri edes käyneet, mutta justa kaksoiskansalaisuuden perusteella on tietenkin äänioikeus. Määrähän ei voi olla suuri, mutta jotenkin siinä jokin pulma, noin yleisten oikeusperiaatteiden kannalta. Paljon porukoita, jossain jenkkiässäkin, että eivät ole käyneet suo,essa kai juuri koskaan, mutta periaatteessa saavat äänestää. Ei se kokonaisvaalitulokseen vaikuta oikein yhtään mitään, mutta jotenkin utoa, ajatuksena.

      Kaksoiskansalaisuus suomessa aika uutta perua, oisko parikymmenbtä vuotta. Aiemmin toki alaikäisillä lapsilla oli tuplakansalaisuus täysikäisyyteen asti, mutta kahde3n maan passia ei ei suomi aikuisille myöntänyt- Nyt erilailla.

      Vaan, jos et ole suomen kansalainen, melo wittuun sveduidiootti arvostelemasta synnyinmaa, jonka ole hyljännyt, asioita.

      =DW=

      • "Vaan, jos et ole suomen kansalainen, melo wittuun sveduidiootti arvostelemasta synnyinmaa, jonka ole hyljännyt, asioita."

        Ei sinne taida mahtua kun siellä on jo näköjään tupa täynnä kaikenmaailman lestaattien ja potunviljelijöiden ja loispummien fanittajia.



      • ö-Öö
        KotkaofKolava kirjoitti:

        Törkeetä kielenkäyttöä DW-llä. Varmaan lyttäät Sofinkin?

        Sofi Oksasen juttu suomettumisesta:

        http://www.iltasanomat.fi/viihde/art-1430530067080.html

        Sofi on hyvä kirjailija ja kaunis nainen :)

        ?

        Aika omituista verrata erästä suomen tunnetuinta nykykirjailijaa johonkin suoli 24.n huuhaapalstan svedupetteritrollipeikkoon. Voisitko avata kommenttiasi?

        =DW=


      • ö-Öö
        ö-Öö kirjoitti:

        ?

        Aika omituista verrata erästä suomen tunnetuinta nykykirjailijaa johonkin suoli 24.n huuhaapalstan svedupetteritrollipeikkoon. Voisitko avata kommenttiasi?

        =DW=

        Kai hokasit, vaikka sohva onkin hieno kirjailija, ei kaikki niele purematta aivoituksiaan:

        http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1430784721934.html

        =DW=


      • Kaksoiskansalainen

        DW:llä on nyt käsitteet vähän sekaisin, Suomi ei myönnä mitään kahden maan passeja :DD, ainoastaan Suomen passeja. Lisäksi tuo kommentti kaksoiskansalaisuudesta koskee sitä, että ei asu Suomessa, mutta saa pitää Suomen kansalaisuuden. Se laki on vain vähän yli 10 vuoden takaa, mutta Suomessa asuva on kyllä saanut Suomen kansalaisuuden ilman että on luopunut toisen maan kansalaisuudesta. Minä olen ollut täysi-ikäinen pian 40 vuotta, ollut koko sen ajan kahden maan kansalainen ja toinen näistä maista on Suomi.


      • ö-Öö
        Kaksoiskansalainen kirjoitti:

        DW:llä on nyt käsitteet vähän sekaisin, Suomi ei myönnä mitään kahden maan passeja :DD, ainoastaan Suomen passeja. Lisäksi tuo kommentti kaksoiskansalaisuudesta koskee sitä, että ei asu Suomessa, mutta saa pitää Suomen kansalaisuuden. Se laki on vain vähän yli 10 vuoden takaa, mutta Suomessa asuva on kyllä saanut Suomen kansalaisuuden ilman että on luopunut toisen maan kansalaisuudesta. Minä olen ollut täysi-ikäinen pian 40 vuotta, ollut koko sen ajan kahden maan kansalainen ja toinen näistä maista on Suomi.

        Kyse oli kylläkin siitä, onko tolla svedupetterillä suomen kansalaisuus, vai ei. Selkeää vastausta ei muuten tullut, ilmeisimmin luopunut siitä.

        Suomi ei aiemmin myöntänyt ulkomaan kansalaisille suomen passia, ennen lainmuutosta. Kanksoiskansalaisuus oli mahdoton, siis ulkomailta muuttaville. Suomen kansalaisuudesta ei tarvinnut luopua pois muuttaissaan, jos toisen maan laki ei sitä vaatinut. Siis suomesta muuttaville asian ratkaisi jonkun muun maan laki. Sellainen poikkeus oli, alaikäiselle myönnettiin suomen passi, jos jompikumpi vanhemmista oli suomen kansalainen. Just tämän seikan takia, suomeen muutti aikanaan paljon inkeriläisiä, joilla oli toisena kansalaisuutena suomi.

        Muistui mieleen eräs tuttu. Täys jenkki. Mutta koska vanhemmat olivat suomalaisia, sillä oli jenkkipassin lisäksi suomen passi. Kävi intin suomessa, sitten sillä olikin jo kolme passia, kun sotilaspassi lasketaan. Hauska tyyppi, asusteli pari vuotta suomessa ja sillä oli hupaisa suomenkielen taito. Kärpänen oli hänen murteessaan "fuckin flying jätkä" jne.

        Aikanaan joutui olemaan tollasten asioitten kanssa tekemisissä, tuskin kukaan muu palstalla niin paljon. Asiat sinällään ei mitenkään kummallisia, niitten selittäminen joskus hankalaa. Helpointa, jos laittaisi linkin suomen lakiin, mutta linkkejä ei kaikki lue, eikä jotain lakitekstiä edes ymmärrä.

        =DW=


    • reppuriika

      Saattaa Venäjän taholta tulla vielä joskus kansallemme ojennusta mutta en pelkää Venäjää, vaikka asun ihan rajan pinnassa. Olen ollut töissä Venäjällä, seurakunnassani on venäläisiä ja myös ystävänäni on heitä. Olen myös venäjän kieltä välttävästi taitava ja venäläisiä pyörii kaupungissamme asukkaina ja turisteina ostosmatkoillaan. Olen niin tottunut Venäjään ja venäläisiin, etten oikein osaa heitä pelätä.
      Eiköhän suurempia huolen ja pelon aiheita voisi olla meikäläiselle: miten selvitä iäkkäänä ja sairaana kun sukua ei ole. Joutuuko kokemaan yksinäisyyttä voimien ehtyessä, mutta ei minua nuokaan henkilökohtaiset asiat ainakaan vielä pelota.
      Olen säästänyt hieman vanhuuden varalle, jotta voi sitten ostaa palveluja, hurauttaa vaikka taksilla ihmisten ilmoille, kun jalat eivät enää kanna.

    • @KotkaofKolava:
      "Leijona häkissä" oli erittäin kiinnostavaa luettavaa. Samoin hänen aikaisempi puheensa Frankfurtin kirjamessuilla 2014, joka sivuaa samoja aiheita.
      http://www.sofioksanen.fi/puhe-frankfurt-2014/
      Minulle tähän saakka aivan tuntematon kuuluisuus, mutta mikä läpilyönti!

    • Varsinais_Suomalainen

      Venäjä on Suomelle pysyvä uhka. Iivana Julman ajoista asti se on pyrkinyt saamaan Itämeren hallintaansa, ei sille kelpaa pelkkä Suomenlahden pojukka tai Kaliningrad, Baltian maat ja Suomi ovat pysyvässä vaarassa, Suomi pahimmassa koska ei kuulu edes Natoon. Tänne Nato ei tule ellei Suomi ole jäsen, Ruotsia se puolustaa tietysti jonkun kassakaappisopimuksen perusteella, sellainenhan niillä oli jo kylmän sodan aikaan.

      • Putin on pullistellut viime aikoina muskeleitaan sekä länteen että pohjoiseen. Venäjän suuri kiinnostus Pohjoisnapaa ympäröivästä alueesta (Arktis) kokonaisuutena Venäjän etupiiriin kuuluvaksi (öljyä? kivihiiltä? luonnonkaasua?) vai ainoastaan strategisesti tärkeä (oikotie vähän joka paikkaan pohjoisella pallonpuoliskolla.?


      • pulistus
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Putin on pullistellut viime aikoina muskeleitaan sekä länteen että pohjoiseen. Venäjän suuri kiinnostus Pohjoisnapaa ympäröivästä alueesta (Arktis) kokonaisuutena Venäjän etupiiriin kuuluvaksi (öljyä? kivihiiltä? luonnonkaasua?) vai ainoastaan strategisesti tärkeä (oikotie vähän joka paikkaan pohjoisella pallonpuoliskolla.?

        Kun on papua hihassa on varaa pullistella. En van tajuu millä tää Suomen hrrinilkki pullistelee jatkuvasti? Kuin kerjäis taas selkäsaunaa Suomelle!


    • Viatonsivullinen

      Onhan Venäjä hyvä puskurivaltio meille itäänpäin. Mitäs mieltä siitä ollaan.
      Niin, tai jos katselee yleensäkin erilailla asioita. Siinä vain mielikuvitus on raja.

      • 1eero

        Siinä se on ollu iät ajat jollei olisi, olisiko Kiina.


      • 1eero
        1eero kirjoitti:

        Siinä se on ollu iät ajat jollei olisi, olisiko Kiina.

        Ps. jos olis Kiina ei olis pitkä matka soutuveneellä Kiinaan


    • Laitetaampa vanha vitsi tähän huumori-aloitukseen.

      Haltia sanoi:
      -Lausu kolme toivomusta, minä toteutan ne.
      -Toivon että Kiina hyökkää Suomeen.
      -Selvä, toinen toive?
      -Että Kiina hyökkäisi taas Suomeen
      -Selvä, entä kolmas toive?
      -Että Kiina vieläkin hyökkäisi Suomeen.
      -Hoidetaan, mutta miksi ihmeessä?
      -Ne joutuu tappelemaan Venäjän halki joka kerta.

      H.

    • ga46436

      Ei vaan mahdollisuus.

    • Onhan se vähän ravistuttavaa kun naapuria hallitsee diktaattori joka näkee maansa shakkilautana. Tähän saakka olen turruttautunut siihen että Eurooppa on sivistynyttä maaperää, ja mitään pahaa ei voi tapahtua, eurooppalaiset pitävät huolta omistaan jne. Luulen että pientä säätöä tarttis suorittaa siihen näkemykseeni.
      Sen verran pientä että olen valmis liittymään Natoon. Lisään tähän perustelun että olen äiti.

      • mummupelko

        Tämä kiihotus, mitä kokoomus ja hurrit tehnyt. On mennyt sinuun perille. Nato tuhoaa Suomen. Hyvät suhteet ja kauppa Venäjään on meille parasta. oli jo 70v. Venäjähän vain on reagoinut natouhkaan, laajenemiseen. Uhka Suomelle ei kasva, jos ei mennä natoon! Vai hinkutko lastesi tapattamista natossa?


      • mummupelko kirjoitti:

        Tämä kiihotus, mitä kokoomus ja hurrit tehnyt. On mennyt sinuun perille. Nato tuhoaa Suomen. Hyvät suhteet ja kauppa Venäjään on meille parasta. oli jo 70v. Venäjähän vain on reagoinut natouhkaan, laajenemiseen. Uhka Suomelle ei kasva, jos ei mennä natoon! Vai hinkutko lastesi tapattamista natossa?

        Kiihotus. On mennyt minuun perille.
        Ei minusta silti ole kyse siitä. Vaan että Venäjä-kauppaa puolustavat elävät menneisyydessä, eivät näe millaiseksi meidän naapuri on tullut. Ja että jos niin käy että uhkaavat Suomea, kukaan ei tule nostamaan sormeakaan meidän puolustukseksi. Pitävät puheita turvallisesti Brysselissä missä paheksutaan, siinä kaikki. Nato voisi jopa lykätä sitä sotaa hieman tuonnemaksi. Ei Venäjä maailmansotaa sentään sytytä, mutta yhden Neidon se voisi kaapata kainaloonsa. Tuollainen kiihotus mulla.


      • natotuho
        hmp.f kirjoitti:

        Kiihotus. On mennyt minuun perille.
        Ei minusta silti ole kyse siitä. Vaan että Venäjä-kauppaa puolustavat elävät menneisyydessä, eivät näe millaiseksi meidän naapuri on tullut. Ja että jos niin käy että uhkaavat Suomea, kukaan ei tule nostamaan sormeakaan meidän puolustukseksi. Pitävät puheita turvallisesti Brysselissä missä paheksutaan, siinä kaikki. Nato voisi jopa lykätä sitä sotaa hieman tuonnemaksi. Ei Venäjä maailmansotaa sentään sytytä, mutta yhden Neidon se voisi kaapata kainaloonsa. Tuollainen kiihotus mulla.

        Dementiasiko jo tekee kepposia? Nato tuo meille välittömän sodan uhan.Natouhka tulee lian lähelle Pietaria. Arvaa miten uhat torjutaan? Nato ei meitä auta. Ei auttanut voittoon hyökkäyksessä silloin maaliman paras armeijakaan v. 1941. Kyllä se vaan hyvät suhteet Venäjään takaa ainoastaan rauhan.


      • eppu2
        hmp.f kirjoitti:

        Kiihotus. On mennyt minuun perille.
        Ei minusta silti ole kyse siitä. Vaan että Venäjä-kauppaa puolustavat elävät menneisyydessä, eivät näe millaiseksi meidän naapuri on tullut. Ja että jos niin käy että uhkaavat Suomea, kukaan ei tule nostamaan sormeakaan meidän puolustukseksi. Pitävät puheita turvallisesti Brysselissä missä paheksutaan, siinä kaikki. Nato voisi jopa lykätä sitä sotaa hieman tuonnemaksi. Ei Venäjä maailmansotaa sentään sytytä, mutta yhden Neidon se voisi kaapata kainaloonsa. Tuollainen kiihotus mulla.

        Totta, ei menneisyydessä eläminen nyt auta. Kekkonen ja sen ajan politiikka oli varmaan ainoa oikea silloin.
        Nyt ovat ajat toiset ja myös ihmiset.
        Myös kauppaamme Venäjälle säätelee EU suuressa määrin. (pakotteet)
        Venäjällä muokataan kansan mielipidettä siihen, että länsi uhkaa sitä sotilaallisesti.
        Muistelisin, että jossain ohjelmassa sanottiin, että nyt on Suomella ja Ruotsilla samankaltaiset sopimukset Naton kanssa, siis millaisen Suomi kesällä allekirjoitti.
        Itselläni on monissa asioissa konservatiivinen mielipide, mutta kyllä ajalle silti pitää olla silmät avoimena.


      • eppu2 kirjoitti:

        Totta, ei menneisyydessä eläminen nyt auta. Kekkonen ja sen ajan politiikka oli varmaan ainoa oikea silloin.
        Nyt ovat ajat toiset ja myös ihmiset.
        Myös kauppaamme Venäjälle säätelee EU suuressa määrin. (pakotteet)
        Venäjällä muokataan kansan mielipidettä siihen, että länsi uhkaa sitä sotilaallisesti.
        Muistelisin, että jossain ohjelmassa sanottiin, että nyt on Suomella ja Ruotsilla samankaltaiset sopimukset Naton kanssa, siis millaisen Suomi kesällä allekirjoitti.
        Itselläni on monissa asioissa konservatiivinen mielipide, mutta kyllä ajalle silti pitää olla silmät avoimena.

        Samaa mieltä, eppu2. Ajat ovat muuttuneet, ja hallitsijat. Historiakin. Tarvii vaan muistella Georgiaa ja Tsetseniaa, Eesti saattaisi olla samassa tilanteessa ellei kuuluisi Natoon. Samoin Latvia ja Liettua.
        Suomi allekirjoitti sopimuksen Naton kanssa että saavat vapaasti liikkua Suomessa, muonituksia luvattiin kai. Mutta Suomi ei ole jäsenmaa. Ei Nato taida tulla tänne auttamaan ellei Venäjä uhkaa Nato-maata.
        Noita suurvaltoja suojaa kaikenmaailman omat direktiivit myös, jotta kauppa ulkomaiden kanssa hankaloituisi. Mun työpaikka yritti saada kauppa aikaiseksi Venäjän kanssa, monen herran vuoden ajan. Ei oikein kantanut hedelmää, byrokratia ja lupahankinta maksut suojaavat heidän kotimaamarkkinaa. Ihan viisasta heidän kannalta. Sama koskee muuten USA:ta. Ei sinnekään niin vaan tavaraa viedä. Tuodaan kylläkin.


      • natotuho kirjoitti:

        Dementiasiko jo tekee kepposia? Nato tuo meille välittömän sodan uhan.Natouhka tulee lian lähelle Pietaria. Arvaa miten uhat torjutaan? Nato ei meitä auta. Ei auttanut voittoon hyökkäyksessä silloin maaliman paras armeijakaan v. 1941. Kyllä se vaan hyvät suhteet Venäjään takaa ainoastaan rauhan.

        Sulla on siniset silmät. Mutta jos on kasvanut Iso-veljen varjossa, ymmärrän kyllä että voi tuntua pahalta kääntyä sitä vastaan. Tuo Veli-Venäjä vaan ei taida olla entisensä, niin luulen. Se on hullu, kaukana terveestä.


    • 1eero

      Venäjä on omalla käytöksellään tehnyt uhkakuvia, tässä tilanteessa on parempi vaan katsella.
      Jälkikäteen ajateltuna olisi pitänyt silloin 90-luvun alussa pitänyt liittyä natoon niin ei olisi jossittelua.

      • 90-luvulla minäkin vastustin Natoa. Silloin oli eri sävelet kuitenkin, vaiko mulla pinkit lasit. Ei ollut ainakaan tämä suurudenhullu rasPutin.


      • imasitkonyt
        hmp.f kirjoitti:

        90-luvulla minäkin vastustin Natoa. Silloin oli eri sävelet kuitenkin, vaiko mulla pinkit lasit. Ei ollut ainakaan tämä suurudenhullu rasPutin.

        Sairaan hurri/kokoomusropbakannan sisuksiisi? Kuin v. 1941? Täyspäinen tajuaa natovaaran!


      • 1eero
        hmp.f kirjoitti:

        90-luvulla minäkin vastustin Natoa. Silloin oli eri sävelet kuitenkin, vaiko mulla pinkit lasit. Ei ollut ainakaan tämä suurudenhullu rasPutin.

        Niin, natoon olemme kalelllaan sanokoon kuka mitä hyvänsä.


      • tuhoisaa
        1eero kirjoitti:

        Niin, natoon olemme kalelllaan sanokoon kuka mitä hyvänsä.

        Se, se pelottaakin. Toivottavasti ehdin elää ajan, ennen kuin nilkin vie meidät natoon ja sotaan, Suomen tuhoon!


      • 1eero
        tuhoisaa kirjoitti:

        Se, se pelottaakin. Toivottavasti ehdin elää ajan, ennen kuin nilkin vie meidät natoon ja sotaan, Suomen tuhoon!

        Jos nyt vielä !
        Länteen luotan eli EU ja Nato, venäjään en luota sentin vertaa.Putin ryssä vaikka voessa paestas.


      • eppu2
        tuhoisaa kirjoitti:

        Se, se pelottaakin. Toivottavasti ehdin elää ajan, ennen kuin nilkin vie meidät natoon ja sotaan, Suomen tuhoon!

        Kyllä Putiini keinon keksii sodan aikaansaamiseksi kuuluu Suomi Natoon tai ei.
        Mutta kuvitellaampa, jos Venäjä valloittaisi Suomen ´´ruhtinaskunnakseen´´ niin silloinhan se olisi itse siirtänyt rajaansa lähemmäksi Natoa.


      • 1eero kirjoitti:

        Jos nyt vielä !
        Länteen luotan eli EU ja Nato, venäjään en luota sentin vertaa.Putin ryssä vaikka voessa paestas.

        Ehkä "tuhoisaa" haluaa vaihtaa pakko-ruotsin pakko-venäjäksi :))


      • eppuhourii
        eppu2 kirjoitti:

        Kyllä Putiini keinon keksii sodan aikaansaamiseksi kuuluu Suomi Natoon tai ei.
        Mutta kuvitellaampa, jos Venäjä valloittaisi Suomen ´´ruhtinaskunnakseen´´ niin silloinhan se olisi itse siirtänyt rajaansa lähemmäksi Natoa.

        Ei Venäjä valloita Suomea. olisi sen ottanut 1945, jos tarvinnut. Natosuomi tuhotaan ohjuksilla kymmenessä minuutissa. Poistuu uhka Pietarista. Stalinin urut pystyy ampumaan nykyään vaikka Moskovasta. Yritä natokiimasassasi järkiintyä, kun vielä voit!


      • eppu2

        Sinä se sitten et osaa lukea ja luet sellaistakin mitä ei ole kirjoitettu.
        Sanoin, ´´kuvitellaanpa´´ et sitten käsittänyt, että ettei se nato-raja ole välttämättä Suomen raja itäpuolella.
        Vai, että ´´nato-Suomi tuhotaan ohjuksilla 10 minuutissa.´´ Entäs sitten, siihenkö sen luulet päättyvän. Silloinhan se nato-raja onkin sitten Suomen länsipuolella.


      • 1eero
        eppuhourii kirjoitti:

        Ei Venäjä valloita Suomea. olisi sen ottanut 1945, jos tarvinnut. Natosuomi tuhotaan ohjuksilla kymmenessä minuutissa. Poistuu uhka Pietarista. Stalinin urut pystyy ampumaan nykyään vaikka Moskovasta. Yritä natokiimasassasi järkiintyä, kun vielä voit!

        Venäjän vallan pitäjät ovat ihmisten kiusaamiseen perehtyneitä se on heille syntymä lahja.
        Aikoinaan Suomalaiset siirtyivät tälle niemelle venäläiset kintereillään, vittuilessaan nii lännemmäksi emme pääse, onneksi on tuo raja, hirvikärpäsetkin tuli sieltä voi hittolaiet.


      • sinnese
        eppu2 kirjoitti:

        Sinä se sitten et osaa lukea ja luet sellaistakin mitä ei ole kirjoitettu.
        Sanoin, ´´kuvitellaanpa´´ et sitten käsittänyt, että ettei se nato-raja ole välttämättä Suomen raja itäpuolella.
        Vai, että ´´nato-Suomi tuhotaan ohjuksilla 10 minuutissa.´´ Entäs sitten, siihenkö sen luulet päättyvän. Silloinhan se nato-raja onkin sitten Suomen länsipuolella.

        Sitten siirtyy ja on tuholäjät Pietarin turvana. Nato kauaksi! Pitää nähdä realistina isokuva,. Ei mennä hurri/kokoomus robakanta retkuun, kuin v.1941!


      • eppu2
        sinnese kirjoitti:

        Sitten siirtyy ja on tuholäjät Pietarin turvana. Nato kauaksi! Pitää nähdä realistina isokuva,. Ei mennä hurri/kokoomus robakanta retkuun, kuin v.1941!

        Jos isokuva joltain on hukassa, niin kyllä se taitaa olla silläpuolen konetta.
        Asutko Sinä Pietarissa, kun siittä niin huolta kannat?


      • hyrrä
        eppuhourii kirjoitti:

        Ei Venäjä valloita Suomea. olisi sen ottanut 1945, jos tarvinnut. Natosuomi tuhotaan ohjuksilla kymmenessä minuutissa. Poistuu uhka Pietarista. Stalinin urut pystyy ampumaan nykyään vaikka Moskovasta. Yritä natokiimasassasi järkiintyä, kun vielä voit!

        Sä voisit mennä soittelee niitä urkuja sinne Moskovaan.


    • Tuli tässä mieleen... toissapäivänä kysyin tytöltä meinaako hän käydä armeijan. Hän pienessä kapinahengessä ilmoitti että kyllä hän hyvinkin voisi olla suvun ensimmäinen naissotilas.
      Mutta-mutta.. Katselen armeijankäyntiäkin eri tavalla kuin aikaisemmin. Ennen se oli kurinpitolaitos, pojat kävivät kuntoleirissä ja oppivat arvostamaan äidin tekemää ruokaa ja pitkiä suihkuja. Nyt se tuntuu totisemmalta, taidan puhua tytölle että mitä jos ei sinne meniskään.

      • paskapaikka

        Minä olin intissä 11 kk. kunto laski. Vain sadismia alokasaikana. Tyhjäreissu!


      • ö-Öö

        Olet ilmeisimmin käsittänyt maanpuolustusasian jotenkin väärin.

        =DW=


      • ö-Öö kirjoitti:

        Olet ilmeisimmin käsittänyt maanpuolustusasian jotenkin väärin.

        =DW=

        En tiedä väärin, mutta tarkoitus unohtunut, surkastunut käytön puutteesta. Onneksi. Niin se saisi jatkuakin.


    • Minäkin olen ollut jyrkästikin Nato-vastainen (tarkennan: puhun Ruotsin ja Suomen Nato-jäsenyydestä. Islanti, Tanska ja Norja Pohjoismaista kuuluvat jo Natoon) ja vilkaisin tossa juuri mitä siihen sitten kuuluisi jos olisi jäsen ja kyllä, hyökkäys mitä tahansa Naton jäsenmaata kohtaan on hyökkäys koko Natoa vastaan ja kaikki maat ovat velvoitettuja auttamaan puolustuksessa.
      Olen hiljalleen kallistumassa Naton puolelle. Putinista on tulossa liian imperialistinen, Euroopan ja maailmanpoliittinine tilanne on muuttumassa ja mihinkään vanhaan paluuta ei ole. Uudet maailmanrauhan viholliset eivät olekkaan kommunistit eikä natsit vaan jihadistit ja Venäjä. Kylmä sota on heräämässä henkiin. Suomellakin tulee olemaan valinnan hetket edessä: joko konttaamme russkien talutusnuorassa ruplien kiilto silmissä (suomettuminen) tai uhmaamme Putinia liittymällä Natoon. (Ohjuksia voi tulla niskaan ja tankit vyöryä rajan yli. Oliskohan ne russkituristit taskut täynnä ruplia ja hallitus nenä ruskeena sittenkin parempi vaihtoehto?
      Taidan pitää varalla vieläkin sen piilopaikkani Andien laaksossa jos "siitä vielä sota tulloo" kuten mummoni, kahdesti evakkoon lähtenyt, uskoi kuolemaansa saakka.

      • Ei auta ruplan kiiltokaan, kun sen arvo on laskenut huimasti. Varmaan muuten yksi tekijä joka vähän hillitsee Putinia. Jos hän olisi yltiösikarikas, hän julistaisi itseään Suurvallan tsaariksi ja tulisi kaikista ovista ja ikkunoista.
        Josta tuli mieleen että olen jopa sellaisen keskustelun kuullut radiossa, että olisiko maamiinat sittenkin jotain. Kyllä se uhka vaan kiertelee jo talon nurkkia.


      • eppu2
        hmp.f kirjoitti:

        Ei auta ruplan kiiltokaan, kun sen arvo on laskenut huimasti. Varmaan muuten yksi tekijä joka vähän hillitsee Putinia. Jos hän olisi yltiösikarikas, hän julistaisi itseään Suurvallan tsaariksi ja tulisi kaikista ovista ja ikkunoista.
        Josta tuli mieleen että olen jopa sellaisen keskustelun kuullut radiossa, että olisiko maamiinat sittenkin jotain. Kyllä se uhka vaan kiertelee jo talon nurkkia.

        Eikös se Putiini ole henkilökohtaisesti sikarikas, niin muistan kuulleeni väitettävän.
        Kyllä minäkin jostain kuulin sellaista mielipidettä, että maamiinat takaisin.
        Itse olen myös ollut natovastainen, nyt mielipiteeni on lieventynyt, kiikun kait jossain välimaastossa.
        Mahtaisiko se nato, meitä edes huolia jäseneksi tässä tilanteessa.
        Sitten on vielä se, että, summaa en muista, mutta pitkä euro siihen jäsenyyteenkin menisi. Omaa puolustusta sillä rahalla jo kohennettaisiin hyvinkin paljon.
        Yhdessä haastattelussa, missä puhuttiin tästä kesällä tehdystä sopimuksesta, Tuomioja korosti, että vain Suomen luvalla nato toimii meidän maaperällä.
        Tiedä häntä, jotkut tahot väittää, että käytännössä ollaan jo natossa.


    • de-meter

      Minusta Venäjä on uhka, se on aina ollut, ja parempi pysyä "suomettuneena" kuin joutua avoimeen konfliktiin sen kanssa. Diplomatialla suhteita sinne on hoidettu 70 vuoden ajan, miksi ei hoidettaisi myös jatkossa ?
      Totta kai tilanne on nyt kärjistynyt Venäjän sotatoimien vuoksi se sen arvaamattomuus vaikuttaa kaikessa kanssakäymisessä, mutta minkä me voimme ? Lisätä puolustusta, liittyä Natoon ? Näin herkässä tilanteessa NATO taitaisi olla avoin sodanjulistus itänaapurillemme.
      Sofi Oksasen puhe oli kokonaisuutena hieno, mutta konservatiivisena kallistun kyllä kannattamaan Vihavaisen ja Turtolan näkemyksiä suomettumisesta.

      Tuosta varovaisesta kielenkäytöstä suhteessa Venäjään (Oksanen) tuli kyllä mieleeni, että toimiihan se sensuuri muihinkin suuntiin. Maahanmuuttajista puhuttaessa on jouduttu siivoamaan sanastoa ja varomaan puheitamme muutenkin.
      Niin että, jospa se suomettuminen on saanutkin uutta, avarampaa sisältöä, kun se koskee suhteita muuhunkin maailmaan..))

      • Minulle ollaan vihjailtu tuosta suomettumisesta maailmalla pitkään ja olen aina kiistänyt sen todenperäisyyden, mutta en tee sitä enää. Poliittinen korrektius (välttää käyttämästä esim rasistisia tai muita etnisiä kansanryhmiä loukkaavia ilmaisuja) ei ole sensuuria, vaan kielen kehityksen sopeuttamista ajan vallitseviin normeihin. Kielihän on kulttuurin kantaja ja mllaisia ilmaisuja me käytämme on osoitus siitä miten oma ajatusmaailmamme on synkattu ajan henkeen.
        Minun mielestäni kiinnostavinta Oksasen puheessa (ja hänen edellisessä puheessaan Frankfurtin kirjamessuilla) olikin juuri tuo miten kieli ja politiikka toimivat kimpassa (Venäjä ei ole uhka vaan haaste).


    • Perkel

      On,ja on aina ollut.-

    • hirslampi

      Uhka mikä uhka, vaikka osa politiikoista hymistelee, että Venäjä on mahdollisuus, kai se oli sitäkin, mutta sanoisin , että se on hukattu.
      Hoetaan uskottavasta puolustuksesta, niin tosiasia on, että yksin ei silti kovin kauan pärjättäisi, sillä selkänoja täytyisi olla jo pelkästään huollon ja täydennysten osalta.

      • oletpöljä

        Ohjukset lentää parissa minuutissa ja tuhoaa Suomen. Mitä sinä huollat, nuija?Hyppää jo 70v. eteenpäin talvisodastasi!


      • takstooli

        Kaikki suomalaiset eivät ole kaltaisiasi tappiomielialaa loihtivia vellihousuja Lapinjärven legioonasta, vaan kunnian miehiä ja naisia.


      • kusipääkö
        takstooli kirjoitti:

        Kaikki suomalaiset eivät ole kaltaisiasi tappiomielialaa loihtivia vellihousuja Lapinjärven legioonasta, vaan kunnian miehiä ja naisia.

        Olet, jos et tajua realiteetteja. Ei tarvita uutta barrbarossa pieksentää,nuija! Hyvillä suhteilla pärjätään ja vältetään tuho!


    • 1eero

      Tänään juttelin kaverin kanssa joka asuu rajan pinnassa ja osaa venäjää muutenkin tuntee heidän mentteliateetin oli sitä mieltä ettei viisumivapautta pidä ikinä antaa venäläisille silloin vyöryisi rosmoja laumana tänne, olin kuuntelu oppilaana silmät pyöreenä siinä sai savolainen suu vääränä opetusta vilikkaalta karjalaiselta.

      • pupäät

        Kaks puupäätä kolusi päitään yhteen. Rajakahjuhan se tietä kaiken Venäjästä?


      • 1eero
        pupäät kirjoitti:

        Kaks puupäätä kolusi päitään yhteen. Rajakahjuhan se tietä kaiken Venäjästä?

        Sinä puupäitten asiantuntija tää rajakahju asuu melkein näköetäisyydellä vennättää kai siinä huoli on jos hämärä ihmisiä pyörisi nurkissa, siellä on monellaista mielipiteetä puolesta ja vastaan siltä väliltä. Katukuvassa kyllä huomaa keitä ovat mutta eivät tuputa itseään häiritsevästi, sen sorttisia ovat moni mies on kullan sieltä ominu, sanovat että että heistä saa hyvän ja uskollisen toverin, sanovat ?


      • guruse
        1eero kirjoitti:

        Sinä puupäitten asiantuntija tää rajakahju asuu melkein näköetäisyydellä vennättää kai siinä huoli on jos hämärä ihmisiä pyörisi nurkissa, siellä on monellaista mielipiteetä puolesta ja vastaan siltä väliltä. Katukuvassa kyllä huomaa keitä ovat mutta eivät tuputa itseään häiritsevästi, sen sorttisia ovat moni mies on kullan sieltä ominu, sanovat että että heistä saa hyvän ja uskollisen toverin, sanovat ?

        Votkapäissään hörisevä rajanaapurihan se Venäjän guru? Tietää koko Venäjän asiat!


    • Haukkuutyhjää

      Miksi eivät venäläiset ottaisi oppia USAsta.USA tehtailee,ja orkestroi varukkeita hyökätäkseen valitsemiinsa maihin.Korkea upseeri USAn
      valtion armeijasta kysyi "Susimieheltä"miksi meidän pitää hyökätä
      seitsemään maahan viiden vuoden sisällä ??? Hän vastasi,ettei tiedä.
      Paljasti tietävänsä,sanomalla ettei tiedä "MIKSI",heheh.Diplomatian
      kummallisuuksia.Samaan aikaan Venäjä on pysynyt visusti omien
      rajojensa sisällä,uhkaamatta ketään.Venäjän ei tarvitse uhata ketään.
      Jos he aikovat hyökätä,niin eivät he sitä ilmoita.En ole huomannut
      yhtäkään uhkailua suomea kohtaan,jotta turvat tukkoon venäjän-vihaajat.

    • Henkimenis

      JOS SUOMI ei olisi koskaan käynyt sotaa venäjää vastaan,niin kellään ei
      voisi olla mitään pahaa sanottavana venäjästä.Se on se HÄVIÖ joka
      kirvelee vieläkin,vaikka pitäisihän ymmärtää kahden vastakkaisen maan
      miesvahvuudet ja voimasuhteet.N-liitosta olisi tullut 5 miljoonaa rotevaa
      naista ja istuneet suomalaisen sotilaan naaman päälle tukehduttaen heidät.
      Ei olisi edes tarvinnut mainilan laukaustakaan,sota olisi ollut ohi.

    • Korppis1

      Venäjä on uhka koko Euroopalle. Venäjä myy aseita Syyrian presidentti Bašar al-Assadia hallinnon kannattajille. Koska Venäjä itse on konkurssin partaalla vientikieltojen vuoksi, asetuotot ovat sangen tervetulleita. Pakolaisvirta Eurooppaan on myös lisäboonus Venäjän aseviennille.

    • Samointekeejenkki

      Venäjän Y-laukaus kehden kilometrin korkeudessa antaa helvettiä pää-kaupungille,sekä yli sadan kilometrin etäisyydellä joka suuntaan.Siitä kokeesta on videot USAllakin. Jenkki miettii pitkään ennenkuin alkaa ärsyttämään itää
      "tositarkoituksella".Älköön kukaan edes luulko ettei tuleva sota johda ydinsotaan,sitä vartenhan ne pommit on valmistettu,ei ne ole museota varten.

    • Kummanvalitset

      Ja USA lähettää hävittäjiä ISIS sotaa taisteleville.Jos paikalla on kaksi arabia,
      niin kumpaan luotat,heheh.Jos paikalla on kaksi juutalaista bisnesmiestä
      niin he myyvät aseita molemmille sota-puolille.Ei heille ole opetettu moraalia
      missään muodossa.Heille opetetaan lapsesta asti ottamaan lesken viimeinen
      ropo,eikä olla siitä yhtään huolissaan.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tirkistelijä T...

      Tirkistelijä T... ei ole sokeutunut, vaikka näin juorutaan. Asuu nykyään Limingassa ja jatkaa sekopää touhujaan ainakin
      Haapavesi
      3
      1924
    2. Liian kiltti.. ?

      Tässä jo jonnunaikaa olen tuumaillut tätä kiltti ja kunnollinen juttua. Siis miksi oikeasti kiltit eivät muka kelpaa?
      Sinkut
      251
      1621
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      244
      1537
    4. 1982 syntynyt Mahdi Alcheikh tuomittiin törkeästä lapsenraiskauksesta

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mies-raiskasi-15-vuotiaan-uimahallissa-turussa/8964984 Yli 4 vuotta vankeutta Oike
      Oulu
      53
      1446
    5. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      105
      1358
    6. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      11
      1199
    7. Kansan vihaama elokapina aikoo pysäyttää moottoritien ruuhka-aikana

      Mielenosoitus alkaa perjantaina kello 15 Länsiväylän ja Porkkalankadun risteyksessä. On se kummallista, että tuollainen
      Maailman menoa
      282
      1162
    8. Voiko 40 tai yli

      Enää rakastua vai onko se jo game over?!
      Ikävä
      156
      1160
    9. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      66
      1153
    10. Trallalaa kesä on

      Helteinen ja kuuma. Hyvää huomenta. ☀️😊🫶🏼🍍❤️🐦‍⬛
      Ikävä
      190
      909
    Aihe