Omistan kesämökkitontin ja ensinnäkin tontilla kasvaa teollisuuspuiden kokoisia kuusia, leppiä, koivuja ja halavia. Istutin 30 vuotta sitten noin 60m pitkän kuusiaidan, enkä raskinnut leikata sitä ajoissa ja se varjostaa nyt pahasti etelänpuolelta tonttia ja mökkiä joka aikaisemmin lämpesi jo kevättalvesta luonnon aurinkoenergialla.
Millä hinnalla ja kuka on maksaja jos ja kun puita kaadetaan. Kuusiaidan puista osa on jo "täysikasvuisia", jotkut väliin jääneet pienempiä. Eli missä tapauksessa minä maksan kaadoista tai onko mahdollista että minulle maksetaan puista hintaa. Polttopuita en halua välttämättä.
Isojen pihapuiden kaato kuka maksaa?
19
299
Vastaukset
- 123123
kyllä joku kaataa ja hakee puut pois jos et niitä huoli ja varmaan maksaaki.
- Ai_arvokkaita
30 vuotta vanhat aitakuuset ovat polttopuuta, ei mitään "teollisuuspuita". Joku voisi ehkä kaatopalkkana viedä puut pois ilmaiseksi. Riippuu tilanteesta.
- näinm
Kaadon tilaaja maksaa eli sinä. Hyvällä tuurilla saat myytyä rungot tarvijalle ja niillä rahoilla lyhennät kaato ja siivouskustannuksia.
- Puuaidalta
Aitakuusista osa on ylikasvaneita teollispuiden kokoa vastaaviksi, ( naapurin istutusmetsässä on 40 vuotta vanhat kuuset saman kokoisia ja kaadettavissa. Puuni kasvoi nopeasti,koska rajanaapurilla on toisella puolen lannoitettu maa. Tavoitteena olisi, että joku kaataisi puut ja pitäisi puut korvauksen kaadosta. Miksi ihmeessä sitten metsän omistajia pidetään rikkaina, jos kaato on negatiivista omistusta.
- remppamies1
Negatiivinen tulee PIENESTÄ määrästä, jos naapurisi kanssa yhdessä saisit ne myytyä voit saada rahaakin, tai lähistöltä joku hakisi kaatopalkalla vaikka polttopuuksi.
Paljon kaatanut pihapuita isojakin määriä, aina asiakas joutunut maksunpuolelle
- Ake3
Saisko sossusta kaatorahat, käyppäs kysymässä! Periaatteessa ei maksa mitään kun annat hetken vielä olla niin myrskytuulet kaataa aivan o euron hintaan!
- 123123
jos tämä on vaikka sossusta saanu mökkiinki rahat :) niin saa varmaan puunkaatoonkin.....hahahah. no joo asiaan missäpäin suomea kohde on niin tulen kaatamaan ja hakemaan puut jos ei ole kovin kaukana.
- tehdasmetsä
Ihan uusi sana: teollisuuspuu. Näin se suomenkieli kehittyy.
- Vanhasana
Iänikuinen vanha sana.
- metsätalouspuu
Vanhasana kirjoitti:
Iänikuinen vanha sana.
Eipä ollu.
- 10000
Missähän päin valtakuntaa tämäkin on vai onko trolli kyseessä kun ei pane kuntaa julki?
- rollit_
Trolli ilman muuta. Tällaisia juttuja kun on.
- mv01
Soita Biowatille. Ne käyttää nuorta puuta. (Täyskasvunen puu on n.80-100v )
Jos lähistöllä on koneet tai tulee koneet, voit saada rahaa puistasi.
Metsän omistajista 25% asuu kaupungissa eivätkä hoida metsiään. Tuloksena ryteiköt joista ei saa vanhanakaan yhtä paljon kun hyvin hoidetuista. Ei kannata markkoja säästellä jos ei ola taitoja ja välineitä itse kaataa !
- Teollisuuspuu
Teollisuuspuun läpimitta ns. rinnankorkeudelta on puulajista riippuen noin 7-9 cm. Eli aika pieni puu täyttää teollisuuspuun kokovaatimuksen. Jopa läpimitaltaan 5cm puuta on käytetty teollisuuden raaka-aineena.
- Pienen_metsän_omistaja
Latvamitta min. 7 sm. Hakkeeksi menee pienempikin.
Myyntihinta n. 3 € / m3
Tukki 18 sm kuoren alta
myynti hinta kuusitukki n. 40€ / kiinto m3
Minimi ostoerät n 5 m3
Konehakkuu n 15-20€ / kiinto m3
Metsuri kalliimpi.
Hoitaa metsänhoitoyhdistys. - Myyntimies_JEP
Myynnistä on myyjän maksettava ALV 24 %ja pääomaveroa 30%.
- teollisuuspuu
Jos puun polttaminen on teollisuutta niin 7-9 cm paksuinen puukin on "teollisuuspuuta".
- Joskusmuinoin
Joskus vuonna nolla kun polttopuuta tuli hakkuissa nykyiseen verrattuna moninkertaiset määrät, niin silloin puutavara jaettiin kahteen päälajiin, polttopuuhun ja teollisuuspuuhun.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1145895Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta324007- 823342
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182966Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2502017Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?881984- 1421771
Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui421743Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81686Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881549