Olen suorittanut AMK tutkinnon ja työskennellyt alalla kohta 5 vuotta (ja osa-aikaisesti vielä opintojen aikana). Olen jo pitkään pohtinut, onko ala sittenkin minua varten, ja kun yleensäkin tykkään opiskella ja oppia uusia asioita, niin haluaisin suorittaa erään perustutkinnon ammattiopistolla. Minua kiinnostava tutkinto toteutetaan myös aikuiskoulutuksena, ja oletin että sen suorittaminen onnistuu työn ohessa. Varmistin asian opistolta ja kääk, lähiopiskelua ja harjoittelujaksoja on niin paljon, ettei töissä pysty käymään. Mitäs nyt? Jos lähden opiskelemaan, niin silloin pitäisi siis luopua töistä. Jos en ole töissä eikä ole palkkaa niin mistä saan rahat? Koulutusrahaston sivuilta lukee, että "Aikuiskoulutustukea voi saada omaehtoiseen ammatilliseen koulutukseen osallistuva aikuisopiskelija, joka on työ- tai virkasuhteessa tai toimii yrittäjänä". Eli ton mukaan en saisi sitä tukea, koska en olisi työsuhteessa?
Miten te alanvaihtajat olette ratkaisseet tämän ongelman?
alanvaihto - perustutkinto aikuiskoulutuksena
3
88
Vastaukset
- nonäinhänse
No siis opiskelun ajaksi otetaan työ- tai virkasuhteesta opintovapaata. Opintovapaa on aikuiskoulutustuen saamisen ehto ja opintovapaata ei voi saada muuta kuin työ- tai virkasuhteesta.
Mutta, mutta! Olikos siinä semmoinenkin ehto, että työssä on pitänyt olla yhteensä peräti 8 vuotta? Aikuiskoulutustuki on muuten hyvä, sillä tulee toimeen. Ehkä odotat, että 8 vuotta työelämässä täyttyy.- alanvaihtaja112
niin oli, 8 vuotta pitää ensin olla töissä (enkä nyt muista kestääkö opintovapaa vain vuoden vai saako ottaa enemmän? perustutkinnon suorittaminen kestää 1,5-2v.). Sen takia just kyselen, että mitä jos haluaa opiskella uudelle alalle jo aiemmin, mutta kaipa täytyy odottaa, ellei joku keksi jotain muuta ratkaisua?
- Vaihtoehtoja
Opintovapaata saa lakisääteisesti 2 vuotta. Opintovapaalaki: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1979/19790273 Opintovapaa ei sinun tapauksessa ole ongelma.
Ongelma on rahoitus. Vaikka et saa vielä aikuiskoulutustukea, voit hakea Kelan opintotukea. Lisäksi voit säästää omia säästöjä, monet esim. laittavat lomarahat säästöön. Monet myös pienentävät kuluja, esim. neuvottelevat asuntolainan lyhennnysvapaan, luopuvat ainakin toisesta autosta tai laittavat seisontavakuutukseen, kilpailuttavat puhelinsopimukset, sähköt ja vakuutukset uusiksi, peruvat lehtitilaukset ja salimaksut ym. ei-välttämättömät kulut. Monet käy myös töissä, opiskelijat tekevät yö- ja viikonlopppuvuoroja ja työskentelevät kesällä. Koska sinulla on työpaikka, voit hakea opintovapaata vain lukukausien ajaksi ja palata joululoman ja kesäloman ajaksi töihin.
Itselläni on aikuiskoulutusraha, joka on 19 kk, eikä tule riittämään koko opintoihin. Teen amk-tutkintoa, joka kestää 3,5 vuotta. Yritän tehdä nopeasti, opiskelen myös illat, viikonloput ja kesät, mutta menee yli 2 vuotta, minimissään 26 kk, Loppuajan rahoitan säästöillä ja yritän myös hankkia uuden työpaikan opintojen lopulla, koska tilanne työmarkkinoilla nyt on mikä on, en uskalla irtisanoutua vanhasta ennen kuin on uusi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3187504Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662166- 1761830
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161372- 1121287
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91241Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181701221RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j551161Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411081Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901019