(R)OCD ja ahdistus

Antsa111

Hei! Olin pitkään ihmeissäni mistä on kyse ennenkun aloin lukemaan OCD:stä, sekä sen parisuhdemuodosta. Pitkä romaani tulossa varmaankin..Kellään mitään näkökulmaa? Oireinani on ollut mm. seuraavaa:

Nuorempana (muistaakseni noin ylä-aste iässä) hommat alkoivat käsienpesupakolla, ajattelin että jos en pese käsiäni tiettyä määrää kertoja tai ajattele mielessäni tiettyä ajatusketjua niitä pestessä, jotain kamalaa tapahtuu. Tämä kamala asia on vaihdellut aina sen mukaan mitä olen eniten pelännyt tai vähiten halunnut tapahtuvaksi. Toisinaan asioita on monia. Ne vaihtelevat sairastumisesta milloin mihinkin, siihen että joku tekee minulle jotain tai omat mielipiteeni muuttuvat sellaisiksi kun en niitä halua. Sairaudet ovat aina olleet sellaisia joihin ei oikeasti käsienpesu vaikuta, ja ajatukset vielä mielettömämpiä. Tasoa "ystäväni hylkää minut jos en nyt pese käsiäni kolme kertaa."

Myöhemmin, erityisesti omaan asuntoon muuttamisen ja vastuun kasvamisen jälkeen mukaan ovat tulleet kaiken tarkistaminen. (Pienemmissä määrin tosin mukana jo aiemmin.) Esim. saatan jumittua pitkäksi aikaa hellan tai oven luo kokeilemaan/katsomaan sitä ennekun voin lähteä ulos.

Myös monenlaisia pakko-ajatuksia on ollut (välillä enemmän, välillä vähemmän) ja useimmiten ne ovat olleet muotoa "jos en tee tätä niin henkilö X tekee minulle asian X, jos teen niin kaikki on hyvin." Tai "jos en ajattele tätä ajatusketjua päässäni kun teen tätä niin asia X tapahtuu." Täysin järjenvastaisia kaikki. Välillä ne jäävät päälle ja saattavat jumittaa päässäni vaikka koko päivän.

Minusta tuntuu että minulla on myös tämä parisuhteeseen liittyvä muoto. Ja se on se joka ahdistaa itseäni kaikista eniten tällä hetkellä. Itselläni se ilmenee täysin järjen ja kokemuksen vastaisina ajatuksina kumppanistani. Esimerkiksi tiedän tarkalleen että hän on luotettava, eikä ikinä satuttaisi minua, mutta silti, milloin minkäkin ärsykkeen vuoksi saatan alkaa epäilemään tätä asiaa, ja se saattaa jäädä päähäni jumittamaan pitkäksi aikaa, stressaten ja ahdistaen todella paljon. Esim. vaikka minulla olisi kaikki todisteet ja kaikki puhuisi sen puolesta että voin luottaa häneen jossain mitä hän sanoo niin saatan epäillä sitä silti. En tarvitse kuin esim. itseaiheuttamani sylkitahran lakanassa niin saatan epäillä että toinen olisi pettänyt minua, vaikka tiedän että niin ei ikinä voisi tapahtua. Tästä asiasta on myös lähes mahdoton puhua koska yritys on aina johtanut riitaan ja "mitä helvettiä sä oikeen epäilet, mä en ansaitse tollasta paskaa, ei ikinä!!!" vastareaktioon. Ei hän ansaitsekaan. Mutta silloin on mahdoton keskustella itse oikeasta ongelmasta, tuntuu ettei ymmärrystä löydy. En oikein tiedä mitä pitäisi tehdä.

4

1460

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Henderson

Hei,

Kertomasi perusteella kärsit todella pakko-oireisesta häiriöstä. Olen kärsinyt (ja kärsin) samankaltaisista oireista itsekin. ROCD, kuten muutkin OCD:n lajityypit, voivat pahimmassa tapauksessa lamauttaa ihmisen. OCD:n eri muodot voivat saada ihmisen lopettamaan koulunkäynnin ja työn, katkaista kaveri- ja parisuhteet ja eristäytyä suremaan asiaa yksikseen. Tämä on kaikista huonoin lopputulema.
      ROCD on selvästikin vaikea pulma parisuhteessa. Kärsin siitä myös itse aika ajoin. Parhaita tapoja selvittää asiaa on puhua ongelmasta kumppanin kanssa, vaikka se olisikin vaikeaa. Voisit yrittää selittää kumppanillesi, millainen häiriö OCD on ja kuinka se vaikuttaa sinuun. Terapia- ja lääkehoitoa on myös saatavilla pakko-oireiseen häiriöön.

Hyvänä vinkkinä ROCD-ongelmiin sanon ihan vilpittömästi sen, että kannattaa aina yrittää tehdä omien tuntemusten kanssa selkeä pesäero sen suhteen, mitä oikeasti tunnet ja mitä ROCD tuntee. ROCD voi sanoa sinulle, että et rakasta kumppaniasi enää, että hän pettää sinua tai jotain muuta vastaavaa. Näiden ajatusten ja todellisten tunteiden välillä on kuitenkin se ero, kuten muissakin OCD:n välimuodoissa, että pakkoajatusten seuraaminen pahentaa tilannetta entisestään.

Kehottaisin sinua siis kertomaan kumppanillesi OCD:sta ja pyytämään häntä ymmärtämään ja auttamaan sinua parhaansa mukaan. OCD:ta voidaan hoitaa mm. masennukseen käytettävillä SSRI-lääkkeillä ja kognitiivisella psykoterapialla. Sinun tapauksessasi pakko-oireinen häiriö kuulostaa sen verran vakavalta, että suosittelisin sinua ihan vilpittömästi näin toisena OCD:sta kärsivänä harkitsemaan hoitoon hakeutumista.

• Antsa111

Jep! Normaalisti olen hyvin rationaalinen ihminen, siksi minun on ollut itse lähes mahdoton käsittää mistä nämä tällaiset pakkoajatukset ja hullulta tuntuvat tavat tulevat. Tajuan kyllä itse niiden järjettömyyden ja sen että esim. millään käsienpesulla ei todellakaan ole mitään vaikutusta yhtään mihinkään, korkeintaan siihen että jos niitä ei pese ja syö voi saada vaikka flunssan. Mutta silti en osaa lopettaa järjettömiä ajatusketjuja käsienpesun ympärillä: Nyt onneksi alan sentään ymmärtämään vähän mistä on kyse, luettuani OCD:stä.
        Uskon että nämä järjettömät käsienpesut ja tsekkaukset on selätettävissä ihan järjen voimalla minun omalla kohdallani, olen siinä ajoittaisesti onnistunut ja huomannut että hups, mitään ikävää ei tapahtunut.

Enemmän vaivaa tuottaa tosiaan ne parisuhdeoireet. Onko ROCD vain aivojen tapa sanoa pääteltyään joistain asioista suhteessa, että "hän ei ole sinulle se oikea." ja keksiä siksi täysin järjettömiä juttuja kumppanista, vai onko tuokin vain ROCDn puhetta. Kyllä minä tiedostan että kumppanini on minulle kaikin tavoin hyvä. Ja että kaikki mielen keksinnöt ovat vain ajatuksia, vaikkakin ahdistavia sellaisia. Niitä vain syntyy lähes päivittäin jostain täysin typerästä. Ja kun ne vainoavat mieltä tulee oltua helposti etäinen tahtomattaan, tai ärsyynnyttyä typeristä pikkuasioista, samaan aikaan itsekin tiedostaen että tämä ei johdu mistään oikeista syistä. Nämä kun saisi pois olisi meidän parisuhde erittäin onnellinen, toisaalta ne on melkein saatava pois jotta voimme olla onnellisia yhdessä.

• eräsjorma

Moikka! Ajattelin vain kiittää, kun jaoit omia ajatuksiasi. Minulla on ollut ihan samanlaisia juttuja, erityisesti käsienpesupakko ja sitten ns. "hyvien" ajatusten ajattelemisen pakko, toisin sanoen, että pitää ajatella joku hyvä "ajatusketju" tai muuten tapahtuu jotain huonoa, tai tämä ihminen kohtelee huonosti.

Jostain syystä aloin lukion jälkeen ja viimeistään n. 23 vuotiaana, kun muutin kotoa hiljalleen pääsemään eroon näistä pakkorituaaleista ja pakkoajatuksista.

• KokemustaOn

Valitettavasti rocd:n oire on juuri epäillä parisuhdetta ja voi olla hankalaa tietää mikä on totta ja mikä ei. Itselläni "tavanomaisemmat" OCD:n oireet eivät ole olleet kovin vahvoja koskaan, joten vaikka minulla on ollut pahoja ongelmia kaikissa parisuhteissani, en ole kuin vasta nyt vanhemmalla iällä tajunnut että minulla on ocd ja vahvimpana oireena tuo parisuhdepuoli. On hankalaa kuvitella että ongelma häviäisi itsestään. Suosittelen terapiaa ja lääkitystä. Sitä helposti kuvittelee, että ongelman voi vain "ajatella" pois, mutta se vain pahentaa asiaa. Se on juuri se ocd:n "C"-osa. Kyllähän sitä oppii ajan kanssa tajuamaan mitkä ovat ocd:n aiheuttamia ajatuksia, mutta sekään ei auta välttämättä kuin vähän. Minulla ne ovat niitä, jotka tulevat mieleen pahimmillaan 10 sekunnin välein, 8 tuntia päivässä. Ja rocd:n tapauksessa, ne häviävät täysin kun ei ole parisuhteessa ja olo on rennompi. Rasittava vaiva tosiaan. Auttaa paljon jos kumppanille voi kertoa mistä asia johtuu ja jos toinen sattuu vielä haluavan ymmärtää asian. Mutta kuten sanottua, ongelmaa on erittäin vaikeaa voittaa ilman ammattiapua eikä helposti sittenkään. Nimim. kokemusta on.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      116
      6010
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      32
      4107
    3. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3362
    4. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      2996
    5. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      252
      2064
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      2004
    7. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      43
      1817
    8. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      143
      1795
    9. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1696
    10. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1569
    Aihe