Ujoja ei arvosteta

ujotovatturhia

Minusta on väärin, että missään ei pidetä ujoista. Jos et ole sosiaalinen, et saa kavereita, joudut olemaan koko elämäsi yksin ja et saa töitä, jos olet epäsosiaalinen. Ujotkin ovat ihmisiä, kuten tummaihoiset ja transut. Eikö se mene jo vähän rasismin puolelle. Kuuluu meillä ujoillakin olla samat oikeudet kuin muillakin ihmisillä. Ymmärrän sen että asiakaspalvelussa toki puheliaat ovat suosittuja otettavaksi työhön, koska asiakaspalvelussahan juuri täytyy olla sellainen. Mutta olen huomannut, ihan omasta kokemuksesta että työhön, jossa ei tarvitsisi edes olla niin sosiaalinen, ei silti pääse jos on arka.
Ujouden, hiljaisuuden ja arkuuden takia minulla ei ole kavereita, eristäydyn koko ajan enemmän. En nykyisin uskalla edes vastata puhelimeen. Hyvä kun kaupassakaan uskallan käydä (sekin jännittää), en saa töitä koska työhaastattelukin on minulle niin hankalaa. Tavallaan ymmärrän, miksi on niin hienoa ja tärkeää olla puhelias, mutta alkaa jo suututtaa ja masentaa se että elämä menee pilalle ujouden takia, koska missään ei arvosteta eikä hyväksytä sellaista.

63

805

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • xlzlal

      Työhaastattelu on mielestäni kumma juttu, siinä tuntuu, että omat kyvyt ovat sivuseikka. Ainakin kaikkien ohjeiden mukaan josta löytyy kättelyynkin oma 10 kohdan listansa. Muutenkin olen samaa mieltä, että ujoja ei arvosteta tarpeeksi.

      • lokaselfie

        Työhaastattelu on puolen tunnin show. Sivuseikka mitä osaat tai olet tehnyt, kunhan vaikutat fiksulta ja sosiaaliselta ja osaavalta ja sen esityksen pystyy laittamaan pystyyn vähemilläkin ansioilla. Sitten on mukava kieltätyä kun palkka on pienempi kuin Nokian jälkeen saatu ansiosidonnainen. Että tällainen tämä Suomi nykyään... kuka maksaa kysyn vaan.


    • Ei_pölinää

      Ujo ja hiljainen eivät ole sama asia.

      Minä olen vähäpuheinen ja silti työhaastatteluissa erittäin vakuuttava. En ole yhtään ujo, koko ujous on pissisten keksimä termi.

      Ei ihmistä arvosteta, ellei hän tee jotain sen arvostuksensa eteen. Ei sitä mitään ilmaiseksi saa.

      Ei sosiaalista hölöttäjääkään arvosteta, jos hän ei saa tosipaikan tullen suutaan auki eikä suusta tule muuta kuin epäolennaista puheenpölinää.

    • ggshshdhh

      Ujo ja hiljainen on kaksi eri asiaa. Olen minäkin hiljainen, mutten ujo. Toisaalta on niitä ujojakin, ja siinä onkin jo sitten ongelmia. Ei minulle työhaastattelut ole olleet mikään ongelma. Kuitenkin jollekkin oikeasti ujolle se on lähes mahdoton tehtävä.

      • sitä.sun.tätä

        Minä olen ollut aiemmin useassa paikassa esimiestehtävissä ja täytyy sanoa, että kahdesta muutoin samanveroisesta hakijasta olen valinnut sen, jonka ulosanti on sujuvampaa. Yksin työskentely ei ole mahdollista ja esimerkiksi projekteissa pitää saada suu auki.

        Tiedostan kyllä tilanteen ja olen sivusta seurannut joitain puolituttuja, jotka ovat työssään erittäin hyviä, mutta jollain tavoin arkoja ja on vaikea saada sitä suuta auki ja kertoa, mitä on saanut aikaan. Siltikin, vaikka aikaansaannoksia ihan oikeasti on. uskon myös, että nämä tuntemani ihmiset ovat oikeasti yrittäneet kehittää itseään ja päästä puutteistaan eroon. Kaikilla meillä kuitenkin on rajamme ja ihan toiseksi ihmiseksi emme voi muuttua. Tiedän omasta kokemuksesta, koska itsekin olen tehnyt töitä itseni eteen ja joskus rajat tulevat vastaan.

        Ymmärtävän esimiehen alaisuudessa ja hyvien työkavereiden kanssa nämä aremmat kuitenkin pärjäävät. heitä pitää muistaa kannustaa, sillä he ovat ihan oikeasti hyviä!


      • ärsyyntynytmyös

        Se haastattelu tilanne ei kerro yhtään siitä millainen oikeasti työtilanteissa. Itse en ainakaa osaa semmosessa ahistavassta tilanteessa puhua oikein mitään, mutta kun töissä olen kuitenkin pystynyt ihan kaiken tarpeellisen ilmasemaan ja kysymään jos on tarvetta. Niistä haastattelu tilaisuuksista pitäisi tehä jotenkin enemmän luontevampia ettei ujoimmat ihmiset menisi niissä niin lukkoon.


    • ujompi

      Minäkin olen todella ujo ja hiljainen.
      Minä luotan ystäviini jotka auttavat minua! Ennen olin hirmu ujo ja niin mutta en enää niin ujo! Luota kamuihisi!

      • mita.tarkoitat

        Jos olet ujo ja hiljainen (oletko siis kumpaakin?) niin miten ihmeessä sinulla voi olla ystäviä????

        Normaalisti ei vähäpuheisella ihmisellä ole ystäviä.

        Ujoista en tiedä, koska en tiedä, mikä on ujo. Joku pissis, joka haluaa huomiota???


    • keksi88

      ikävä asiat mutta ujoutta ja arkuutta pidetään vammana ja sellaisille ihmiselle huudellaan , jätetään huomiotta kouluissa/työpaikoilla tms.

      • ihan.epäjohdonmukaista

        Miten voidaan samaan aikaan huudella ja jättää huomiotta?


      • ffgfgfgjuuu
        ihan.epäjohdonmukaista kirjoitti:

        Miten voidaan samaan aikaan huudella ja jättää huomiotta?

        Tarkoittaisikohan tuolla sitä, että ujot joutuvat kuuntelemaan saarnoja siitä, miten eivät saa työtä tai puolisoa tai mitään muutakaan, jolleivat muutu. Aika usein esim. oppilaitoksissa saatetaan huomautella ujoudesta ujolle ihmisille, miten se piirre on haitallinen. Täytyy olla sosiaalinen ja hurmaava, taitava puhuja ja kaikinpuolin supermies.

        Ujous on hieno piirre. Kuka jaksaa enää välittää mitä ihmiset ajattelevat mistäkin. Itsekin kuulun hiljaisiin - mutten ujoihin. Ohjat otan käsiini tarvittaessa, vedän keskusteluja, olen aktiivinen puhuja, mikäli tarvetta on, enkä pelkää esiintyä. Silti pidän turpani kiinni, koska en joko jaksa sanoa mitään, ei ole mitään fiksua sanottavaa tai haluan vaan kuunnella ja tarkkailla. Tuumailla asioita.


    • Apuahakemaan

      Jos oikeasti tuntuu siltä että liika ujous pilaa elämän, niin silloin kannattaa edes yrittää hakea apua. Täytyisi uskaltaa mennä lääkärille tms ja kertoa kuinka se ujous tai muut pelot tuntuvat lamauttavan liikaa ja hallitsevan koko elämää. Ainakin osa on saanut apua sen verran että on päässyt paremmin elämään kiinni.

      • Luonne

        Minkälaista apua? Eikö ujous ole luonteenpiirre. Miten sitä pystyy muuttamaan?


      • asiatvoimuuttua

        Juu, kyllä toi ap:n kuvauskin vaikutti kieltämättä siltä, että kannattaisi mennä jonnekin lääkärille/terapeutille. Ja ennen kaikkea kannattaisi päättää, että haluaa tilanteensa paremmaksi. Itselläkin oli jonkunlainen sosiaalinen fobia nuorempana kun kiusattiin koulussa eikä kukaan välittänyt pahemmin. Nyt olen tilanteeseeni melko tyytyväinen - mutta vieläkin aion parantaa sitä. En itse tiennyt lääkkeistä, eikä kukaan huolehtinut mua terapiaan tai minnekään akuuttivaiheessa, mutta uskon että näistäkin voi olla apua. Kyse ei ole siitä että pitäisi muuttua toiseksi ihmiseksi, vaan jokaisellahan on kuitenkin oikeus saada elää hyvää elämää. Kannattaa opetella vähä vähältä itse aktiivisemmaksi, niin pääsee ajan kanssa sellaiseen seuraan jossa arvostetaan. Ihmiset, uskokaa pois, asioita ei tarvitse ottaa annettuina, vaan niille voi tehdä itse jotakin!!


      • UjousEsteenäElämälle
        Luonne kirjoitti:

        Minkälaista apua? Eikö ujous ole luonteenpiirre. Miten sitä pystyy muuttamaan?

        Ujous ei ole luonteenpiirre vaan perustuu huonoon itsetuntoon ja suuriin pelkoihin hylätyksi tulemisesta. Se ei siis ole ns. normaalia käytöstä vaan tavallaan käytös"häiriö"


      • kolkytneljä
        UjousEsteenäElämälle kirjoitti:

        Ujous ei ole luonteenpiirre vaan perustuu huonoon itsetuntoon ja suuriin pelkoihin hylätyksi tulemisesta. Se ei siis ole ns. normaalia käytöstä vaan tavallaan käytös"häiriö"

        Ujous ei ole käytöshäiriö, vaan luonteenpiirre.
        Sosiaalisten tilanteiden pelko ja estynyt persoonallisuushäiriö ovat asia erikseen.


      • pö_ty_ä
        UjousEsteenäElämälle kirjoitti:

        Ujous ei ole luonteenpiirre vaan perustuu huonoon itsetuntoon ja suuriin pelkoihin hylätyksi tulemisesta. Se ei siis ole ns. normaalia käytöstä vaan tavallaan käytös"häiriö"

        ihmisiä on varustettu erilaisilla temperamenteillä, ja ujo on introvertti siinä missä hölösuu on ekstrovertti. Itsetunnon kanssa asialla ei VÄLTTÄMÄTTÄ tarvitse olla osuutta asiaan. Myös ujot voivat olla itsevarmoja ja tietää, mitä tahtovat.


      • pö_ty_ä

        huonosti muotoiltu lause; korjaan: itsetunnon kanssa asialla ei välttämättä tarvitse olla mitään tekemistä.


    • munmiälestä

      ihmisen on ansaittava arvostus, se ei tule itseisarvona kenellekään, ujollekaan. Arvostus ja ujous eivät ole synonyymejä eivätkä toisaalta toisiaan kumoaviakaan seikkoja.

      • "Ihmisen on ansaittava arvostus, se ei tule itseisarvona kenellekään..."

        Paitsi kauniina syntyneille, he saavat kaiken huomion ja kehun tuosta vain.


    • jgew0hfoew

      Ihminen!
      Nyt psykologin juttusille jos kaupassakäyntikin kuumottaa! Apua kyllä löytyy, nimim. kokemusta on.
      Olen itsekin ujo ja sosiaaliset tilanteet tuottavat(tuottivat?) ahdistusta, jopa paniikkia, mutta ihmisiähän tässä vaan ollaan. Saat olla rohkeasti oma itsesi, ja Suomessa ei ole pakko puhua kaikille jossei huvita.

      Olen käynyt työhaastattelussa, ja sanonutkin ihan avoimesti että olen introvertti ihminen, enkä tykkää olla niinkään esillä, mutta hommani kyllä hoidan ja hyvin. Paikka irtosi ihan no problemo. Ei työnantajaa ujous haittaa, kunhan se ei ole este työtehtävien hoitamiselle.


      Suosittelenkin, että koitat mennä lääkärille juttelemaan ihan ihmisenä. Kömpeleys sosiaalisissa tilanteissa ei ole synti, mutta elämättä jätetty elämä on.


      Tsemppiä!

    • MikäMäNySitOon

      Itse olen periaatteessa ujo ja hiljainen mutta sekin riippuu tilanteesta. Mulla on pari hyvää ystävää joiden kanssa voin olla tasan niin oma itseni kun haluan. Oleminen on rennon letkeetä ja juttu luistaa. Sitten on tuttuja ihmisiä ja sukulaisia. Näiden seurassa olen ennemminkin varautunut ja tarkkailija. Tilanne on jotenkin sellainen että tuntuu kuin minusta odotettaisiin jotain koska olenhan tuttu ja se taas stressaa ja seuraan mielummin sivusta. Etenkin porukassa. Jos juttelen kahden kesken tai max kolmistaan on minun helppo puhua mutta isommassa porukassa ei. Sitten on tilanne täysin tuntemattomat ihmiset ja nämä on sellaisia joille mun on helppo mennä juttelemaan. Tulee tunne että multa ei odoteta mitään vaan olen tälle henkilölle muutenkin uusi ihminen niin juttukin silloin luistaa. Mutta pääosin sosiaalisissa tilanteissa olen hiljainen. Mulle riittää kun muut hoitavat puhumisen. Työni on yksinäistä puurtamista josta pidän. Toisinaan hommaan kuuluu asiakaspalvelu joka sekin luonnistuu hyvin ja olen saanut kehujakin. Onhan kyseessä taas tuntemattomat ihmiset joille jutella.

    • Mielipiteeni

      Suomessa "ujojen" arvostus on varmaankin korkeaa kun verrattuna kansainvälisesti. Mutta itse asiaan - on varmasti ihmisiä joidenka mielestä ujous on hyve - itse en kuulu niihin. Olin nuorempana todella ujo, varsinkin teini-iässä ja ei mulla ole siitä ajasta mitään erityisempää hehkutettavaa. Ujoilu on hukattua potentiaalia, tosin nuorelle naiselle ujous sopii jos on erityisen hyvännäköinen. Ujous on verrattavissa ummetukseen, tarvetta löytyy mutta mitään ei tule ulos. Toisaalta on makuasia onko ripuli sitten parempi taikka puheripuli. En myöskään tykkää ihmisistä jotka pälpättää lähes tauottomasti. Semmonen ihminen jolla on hyvä tilannetaju ja analogia on parasta sosiaalisuutta mitä voi olla.

    • Lonkkis

      Ujoilla voi olla vaikeita elämänkokemuksia esim. väkivaltaa, kiusaamista, hyväksikäyttöä... Tätä ei kaikki sosiaaliset suupaltit ymmärrä. Kenestä vaan voi tulla ujo elämänkokemusten takia. Ei pelkästään geenit selitä ujoutta vaan myös ympäristö.

      • analyysiä

        eli menee sitten tuohon jonkin sorttisen "vamman" kategoriaan? - mitä joku tuossa ylempänä totesi?

        No, vammojakin on monenlaisia. Pahimpia kaiketi narsismi, psykopatia ja sosipatia yms. Suupaltit ja puheripuloivat vielä kesyjä edellisten rinnalla.

        NO, onnekasta se, jos löytää ylipäätään seuraa, missä viihtyy.

        Tsemppiä aloittajalle! Mutta tosiaan ehkä aiheellista vaikka psyk. Sh:n pakeilla terveysasemalla (tai mielenterveys-sto - riippuu oletko kaupungista vaiko maalta) juttelemasta vaivasta, jos kauppaankin meno jo jännittää. Taustalla voi olla esim. sos. tilanteiden pelkoa tai olla kysymys myös paniikkihäiriöstä. Hyvä selvitellä, mistä tällaiset johtuu, ja näihinkin on nykyään lääkkeitä, joiden käyttöä kannattaa kyllä vakavasti harkita, jos "ujous" haittaa pahastikin elämää. keskusteluapu tai -terapiamahdollisuus on toki hyvä ensin kartoittaa myöskin.

        Kiistanalaiset SSRI-lääkkeet, mm . Cipralex, millä hoidetaan masennusta tepsii myös noihin paniikkeihin ja sos. tilanteiden pelkoihin, tiedän.


    • OmanElämäsiHerra

      Minullakin oli kerran sellainen elämänvaihe, että kaupassa käyntikin teki ujouden takia tiukkaa. Olin tuolloin työtön, enkä käynyt muutenkaan juuri missään. Mitä enemmän aikaa vietin neljän seinän sisällä, sitä ujompi minusta tuli. Koska töitä on kuitenkin joutunut hankkimaan, olen pakosta voittanut ujouteni. Työhaastatteluissa olen tsempannut itseäni ja päässyt helposti töihin.. "Oikeista" työpaikoista tässä ei ole kyse, koska opiskelen vasta ammattia. Mutta lukion jälkeen olin monessa paikassa töissä. Nykyään en ole ujo lainkaan. Elämä on kouluttanut minusta itsevarmemman, ja sinäkin pystyt varmasti samaan, jos vain haluat. Mene rohkeasti kauppaan ja kaupungille, tee asioita, vaikka sitten yksin! Käy yksin ravintoloissa, elokuvissa.. Siitä se alkaa! Voit olla juuri sellainen kuin haluat olla, pystyt mihin tahansa! Joku päivä voit vaikka pitää puheen suurelle yleisölle, jos vain päätät pystyväsi siihen!

      • OmanElämäsiHerra

        P.S. Jos ujous on sinulle ongelma, josta et usko itse pääseväsi yli, hanki ihmeessä ammattiapua!! Mitä sinulla on menetettävää?


    • mitässanotte

      Ujoille ja aroille ihmisille pitäisi jo peruskoulussa järjestää jokin sosiaalistumisen terapiakoulutus, että pärjäävät maailmassa ihmisten parissa.

      • BUUUUUUUUUUU

        Olen samaa mieltä, olen ollut tätä mieltä jo 10 vuotta. KAIKILLE pitää kouluissa opettaa sosiaalista kanssakäymistä, esiintymistaitoa. Tämä pitää ottaa opetussuunnitelmaan vaikkapa uskonnon tilalle. Uskonto on opetusaine, jolla ei tee mitään ja on jäänne jostain pimeältä keskiajalta. Uskonto pois kouluista ja tilalle esiintymistaito.


      • nauran

        sosiaalisuudella ja esiintymistaidolla ei ole mitään tekemistä keskenään. :D Jälkimäinen on nykynarsistisen yhteiskunnan "vaade", joka kasaa ihmisille aivan turhia paineita. minäniminäminä! sosiaalinen media kieroutuneisuudessaan ruokkii tätä ilmiötä.

        Mutta entäs sinä?

        hän?


      • BUUUUUUUUUUUU
        nauran kirjoitti:

        sosiaalisuudella ja esiintymistaidolla ei ole mitään tekemistä keskenään. :D Jälkimäinen on nykynarsistisen yhteiskunnan "vaade", joka kasaa ihmisille aivan turhia paineita. minäniminäminä! sosiaalinen media kieroutuneisuudessaan ruokkii tätä ilmiötä.

        Mutta entäs sinä?

        hän?

        Kyllä sosiaalisuus ja esiintymistaito kulkee käsi kädessä. Huomaat sen, kun kasvat aikuiseksi ja esittäydyt esim tilaisuuksissa. Tarvitset kumpaakin, olet mitä mieltä tahansa.


      • lap_se_ni

        olen jo aikuinen, mutta entäs sinä?

        Tilaisuuksissa esittäytyiminen on eri asia, kuin yleinen "esiintyminen" (lue: monella usein tietynliasen roolin vetäminen tullakseen nähdyksi) ihmisten ilmoilla ollessa.

        Olen perehtynyt psykologiaan ja opiskelen sosiaalialaa, entäs sinä?


      • Hfbfb

        Hyi, en olis varmaan selvinnyt, jos omana kouluaikanani olisi ollut esiintymistä oikein omana aineenaan.


    • BUUUUUUUU

      Ei tarvitse olla edes ujo tai hiljainen tai ujo ja hiljainen. Tämän päivän globaalius vaatii sitä, että olet tyrkkyjen tyrkky ja helevetin hyvä puhuja. Kuinka moni puhuu itsellensä töitä ja kun on palkattu, ovat täysiä uunoja ja tumpeloita ja teettävät omat työnsä muilla. Puhuvat kyllä "tekevänsä" ja ottavat kaiken kunnian itsellensä. Siinä on tämän päivän työntekijät. Osaavia tekijöitä ei enää arvosteta ja ainoastaan ja vain nuo puhujat kelpaavat kravatteineen ja jakkupukuineen.

    • srdtuyzfdgzdfgardgttt

      Miksei kukaan tiedä nykyään mitä sana rasismi tarkoittaa? Ujot ihmiset eivät ole rotu.
      Mutta muuten ihan samaa mieltä. Työpätevyyttä ei testata, ainoastaan itsensä kehumiskyky. Itse putosin monesta koulusta haun aikaan, kun siellä ennakkotehtävissä oli aina joku "kehu itseäsi"-tehtävä. Siihen se varmaan aina kaatui. Viis siitä kuinka hyvä olisit alalla. Narsistit kai pärjää nykyään parhaiten.

      • Hehhehh

        "Miksei kukaan tiedä nykyään mitä sana rasismi tarkoittaa?"

        Ironiamittari paukkuu!


    • otaapuvastaan

      Ujoudessa ei mielestäni ole mitään vikaa, kunhan se pysyy kohtuuden rajoissa. Olen itsekkin ujo, nuorempana vielä ujompi. Kuitenkin olen pystynyt elämään suhteellisen tavallista elämää. Jos ujoudesta alkaa tulla suurikin taakka, suosittelisin puhumista ammattiauttajan (terapeutti, psykologi) kanssa. Nykyaikana siitä on vain hyötyä loppuelämää ajatellen. Rohkeasti ottamaan yhteyttä!
      Minulla oli sellainen tuuri, että löysin nettipalstoilta toisen samankaltaisen ihmisen. Hän ymmärtää ja tukee.

    • UjousOnOminaisuus

      Ujoutesi ei aiheuta yksinäisyyttä. Ujous sinänsä ei ole hyvä eikä paha ominaisuus: sitä ei tarvitse sen kummemmin arvostaa kuin olla arvostamattakaan, se on vain ominaisuus. Minusta teet itsestäsi marttyyria sen sijaan että itsekään hyväksyisit itseäsi.

      Ujompikin voi harjoitella työhaastatteluita sekä sosiaalisia tilanteita, ihan samalla tavalla puheliaan pitää harjoitella sitä, ettei puhu liikaa (etenkin jos on jännityslöpisijä) että et sinäkään yksin asiasi kanssa ole, edes verrattuna puheliaisiin. Sinä voit kyllä harjoitella sietämään jännitystä, punastumista, mahanpuruja ja käsien tärinää, vaikka noin esimerkiksi. Itse olen opetellut joten tiedän mistä puhun. Olen joskus jännittänyt ihan tavallista harrastuksen aloittamista niin, että olen oksentanut ennen. Kyllä, ja silti menin. Koska olet täysin oikeassa: ystäviä eikä kavereita eikä edes tuttuja ole, jos ei missään käy eikä keneenkään tutustu. Töitä ei saa, jos työhaastattelussa ei puhu.
      Jännitys on alussa sietämätöntä, mitä on vaan siedettävä. Itse kutsun sitä kivunsietokyvyksi, eli sitkeydeksi kestää epämiellyttävyyttä ja se on harjoituksen eikä marttyrismin ja itsesäälin tulosta. Jokaisen on pelattava niillä korteilla mitä saa.

      Minäkään en asiakaspalveluun hae, muuten vaan, alan inhoamaan ihmisiä siellä. Ihmiset on sietämättömiä paskapäitä joskus, joten koska en halua inhota ihmisiä, en mene. Muita töitä kyllä on ja insinööristä liukuhihnaan, studioäänittäjästä graafikkoon on miljoona työtä, missä riittää ihan melko olematonkin sosiaalisuus kunhan on perusystävällinen. Eli voisin kokemuksella sanoa että riittää kun on ei-vihamielinen. Koulutuskokeilut, työharjoittelut, kesätyöt ja muut antaa tuntumaa. Töitä on aina, jo vuosia ollut haasteellista saada, mutta mitä sitten? Jos haet tuhatta työpaikkaa ja harjoittelet tuhat kertaa ja se tuhatensimmäinen tärppää niin sehän on ollut vaivan arvoista. Ei pidä alkaa säälimään itseään, se on tässä maailmassa turhaa sekä virhe.
      Sinun haasteesi on nyt ujous ja jännitys: jollain on neliraajahalvaus. Että anteeksi, jos et kovinkaan paljon säälitä minua. Kasva tajuamaan joku suhteellisuus. Elämäsi ei mene pilalle ujoutesi eikä haasteiden takia tuossa kohtaa vaan ihan itsesi takia: kiukuttelet, suutut ja luovutat kun "elämä on epäreilua". No, hei, uutisia: elämä on epäreilua. Että kiva kun säkin heräsit. Mutta se on yhtä epäreilua kaikille, joten se on reilua. Jokaisella, myös niille, kenestä sitä ei näe ulospäin, on omat haasteensa. Jos tuhlaa aikansa muihin vertailemalla ja itkemällä sitä mitä ei ole, sen sijaan että keskittyy kehittämään itseään pärjäämään itsensä kanssa ja iloitsemaan omista vahvuuksista (niitäkin sinulla ihan takuulla on), haaskaa aikansa turhaan.

      Kerrot seuraavaa: - eristäydyn koko ajan enemmän.
      No, mitenkäs kuvittelet kaverita saavasi eristäytymällä? Kotoako sinua tullaan hakemaan? Jännitti tai ei, on hyväksyttävä se tosiasia, että jos itse eristäydyt, jäät yksin. Piste.
      - En uskalla nykyisin vastata edes puhelimeen.
      Ja sillä ajattelit itseäsi kehittää? Mietipä vähän, mitä voi tapahtua jos vastaat? Miksi et vastaa? Mitä pelkäät? Todellista vaaraa ei ole, on oma valintasi kehitätkö tätä ymmärrystä vai et. Mutta lisäkysymys on, miten kuvittelet saavasi mitään, kavereita, töitä tai edes asiakaspalvelua, jos et puhelintakaan käytä? Sen voi opetella ja apua saa kyllä.
      - Kuuluu ujoillakin olla samat oikeudet kuin muilla.
      Totta ja ne onkin, kysymys kuuluu miksi et käytä niitä? Miksi itse eristäydyt ja et hae apua, kannustusta, treenaa itseäsi, haasta itseäsi, toimi itse heikkouksiasi vastaan vahvuuksiesi puolesta. Poljet omia oikeuksiasi ihan urakalla ja kysymys onkin miksi.

      Varo, ettet pyöri oman napasi ympärillä pelkosi takia. Mitä muut ajattelee? Mitä jos sanon jotain väärin? Mitä jos näytän hölmöltä? Mitä jos punastun? Entäs jos hikoilen ja kädet tärisee? Minusta tuntuu pahalta, miksi juuri minusta, kenestäkään toisesta ei varmaan tunnu näin pahalta... Miksi tuollakin on niin helppoa?
      Kaikki niistä pyörii ajatuksen ympärillä että muut ajattelee sinua. Kuule: muut ei juuri ajattele. Jos sanot jotain väärin, niin voi, voi, ei se maailma siihen kaadu. Otat opiksesi ja EHKÄ ensi kerralla menee paremmin. Joo, aina joskus näyttääkin hölmöltä. Itselleen pitää osata joskus nauraa. Osa meistä punastuu aina, ja ovat kuulleet idioottien huomauttelua siitä koko elämänsä ajan. Silti sitä pitää oppia kestämään. Ja sitä oppii kestämään. Samoin muita huonoja puoliaan. Kun ne hyväksyy. Itsensä pitää hyväksyä, heikkouksineen. Ja kenenkään toisen puolia et tiedä! Minä olen itse juurikin tämä pahoinvoiva ja ujo, ja kuule, ulospäin näytän puheliaalta, rohkealta, pärjäävältä ja silloinkin kun olen oksentanut, pystyn punnertamaan sieltä matkaan. Koska olen opetellut. Ja muuten nautin yksinolosta, kuljen metsässä, minulla on vain pari ystävää enkä kaipaa muita, olen syrjässä ja muussa elämässäni saan olla juuri niin ujo kun haluan.
      Joten, sinäkin voit pärjätä, oppia, löytää elämän minkä haluat.

      • AhdistusOnSairaus

        Nyt taisi olla kysymyksessä nimenomaan sellainen tilanne, jossa aloittaja EI PYSTY vastaamaan puhelimeen, ottamaan yhteyttä ihmisiin, edes hakemaan sitä apua. Se on ahdistuneisuushäiriö eli sosiaalisten tilanteiden pelko. Siihen ei auta järkisyiden luettelu, koska se on vakava sairaus, kuten esim. masennuskin. Voi lamauttaa ihmisen täysin ja eristää maailmasta, koska ihminen ei vaan pysty, ei ole kysymys pelkästä etukäteen jännittämisestä vaan siitä, että itse tilanteessa on niin pahassa paniikissa ettei pysty liikkua/ hengittää yms ja lopulta juoksee sokeana pakoon. Järkisyiden luettelu tässä tapauksessa sama kuin sanoisit neliraajahalvaantuneelle, että -lähde vain liikkumaan, niin helppoa se on. Itse olin aikaisemmin siinä tilanteessa, mutta onnistuin hakemaan apua. Sähköpostilla sain ensin ajan varattua ja kerrottua asiani, sitten sain lääkityksen ja lopulta kykenin jopa terapiaan. Nyt jatkan opiskeluja ja pidän jopa esitelmiä jos on pakko. Jos tilanne on sellainen kuin nimim. "UjousOnOminaisuus", kertoo, on tilanne täysin normaali eikä ongelmaa ole. Ahdistuneisuushäiriö taitaa olla toiseksi suurin syy työkyvyttömyyseläkkeisiin Suomessa, ei ihan turhan pienestä asiasta kyse :) Aloittajaa taitaisi parhaiten auttaa se, että keksisi keinon hakea sitä apua. Ehdotan sähköpostin kirjoittamista terveyskeskukseen, jossa kerrot koko tarinan, miten paha tilanne on ja pyydät apua. Vielä huomauttaisin näihin ujo-keskusteluihin, että itse esimerkiksi en ole ujo, en ole koskaan ollut ja ystäviä ja aviomies minulla on. Mutta silti sosiaalisten tilanteiden pelko lähes sulki minut neljän seinän sisälle. Tsemppiä aloittajalle, tilanteeseen on mahdollista saada apua, kunhan huomaat että kysymyksessä on nimenomaan sairaus ja onnistut apua hakemaan.


    • Mursu64

      Olen itse ollut pitkään ujo, luultavasti se alkoi joskus kouluaikoina sillä pienenä olin vielä melko suulas. Turhauttavaahan se on kun ei saa sanotuksi asioita joita haluaisi ja sosiaaliset tilanteet jännittävät, mutta pikku hiljaa tilanne on ollut paranemaan päin. Ehkä näin vanhemmiten on alkanut tajuamaan juurikin sen mitä yläpuolella kirjoittanut sanoi, eli ujouden voittamiseksi täytyy tehdä töitä. En vieläkään pysty puhelemaan rennosti kaikkien kanssa, mutta ihmisiin tutustuminen on kuitenkin jokseenkin helpottunut. Olen hyväksynyt sen, ettei minusta koskaan välttämättä tule sosiaalisesti yhtä taitavaa kuin jotkut ihailemani ihmiset ovat, mutta voin ainakin yrittää olla vähemmän ujo ja vetäytyvä. Ei kannata tähdätä heti liian korkealle, vaan aloittaa pienistä asioista, kuten kävellä kaupungilla ihmisten joukossa ja yrittää olla välittämättä siitä miltä näyttää tms. Ja tokihan (kohtuullisissa rajoissa pysyvä) jännitys esimerkiksi työhaastatteluissa kertoo vain siitä, että asia on sinulle tärkeä ja haluat pärjätä siinä hyvin :)

      Tsemppiä!

    • Tytärilmanperuukkia

      Monet ujoudesta kärsivät tahtovat pikaisia helpotuksia tiedän yhden tavan se on kuin piirtäisi itselleen kartan "tapa" kuin ponnistuslautana ilman muita apuvälineita kätevää itselleen, jos se toimii tavan löytäminen on työtä siinä missä muukin tapojanne mitä puolustelette olemalla omaitsenne. huomaatte siinä valituksenne aiheen ehkä kokeilette vääriä asioita elämässänne tällä hetkelle sosiaalisuus suoraan sydämestä antaa enemmän kuin kaatosade raikasta vettä on typeryyttä tavoitella itselleen kuulumatonta se vie vain hetken saatte tarvitsemanne rohkeutta ja säännöllinen elämäntapa myötävaikuttaa henkiseen kehitykseen olkaa rohkeita siinä missä muutkin kuin söisitte omaa piirastanne ilman rasvaa kun taikina on valmis sitä on mukava syödä. työnnätte sivuun kaiken muun silloin se on jotain niin tärkeää puolustatte sitä henkeen ja vereen ilman rasituksia tai pelkoa puutteista. Ujoudessa on käsityksenne ihmisen suloudesta törkeydestä tärkeydestä monia muitakin on mistä tarjota auttavaa kättä sillloin kun sitä odotetaan sen tavoite on sama kuin tämän viestin ole onnellinen.

    • AjatteleJosOsaat

      Nykyisessä elämänmenossa on menty monessa muussakin asiassa pahasti takapakkia ja väärään suuntaan.
      Rääväsuinen, itsekeskeinen, kusipäinen käytös ja kaikenlainen pahuus on nostanut päätään nykyihmisissä aivan liikaa.
      En ymmärrä miten joku voisi kuvitella, että tällainen "kehitys" olisi muuta kuin pahasta/haitaksi koko ihmiskunnan yhteiselolle ja tulevaisuudelle.
      Suurin osa tämän hetkisistä ongelmistamme johtuu juuri tästä kehityssuunnasta.

    • hölmöillen

      Ujon ihmisen kannattaisi kotona ihan peilin edessä itsekseen standup koomikoiden tapaan tehdä KAIKKEA sitä itä on itselleen uskotellut,huom USKOTELLUT ettei kykenisi ikinä toisten seurassa tekemään sanomaan! ITSENSÄ TÖYDELLINEN NOLAAMINEN ilman pilkkakirveiden ja ilkeiden ihmisten paikalla oloa kasvattaa itsen hyväksymään myös virheet(mitä ne nyt sitten muka edes ovat..?)ja mahdollisesti käynnnistää sisäisen aikuistuisen prosessin,lisäten pelottomuutta. Lapsi ei ajattele mitä toi naapuri on mun tekemisistä mieltä. Sama pätee näihin häikäilemättömiin ja röyhkeisiin tilanviejäpälpättäjiin. Paras apu itselle on tosiaan tuntea itsensä sisäisesti,ja REPÄISTÄ,NAURAA,HULLUTELLA! MUTTA ilman alkoholia! (tai ehkä pari lasia viiniä voi helpottaa jos jännittää itseäänkin...pääasia että on mahdollisimman aito ja joskus ihan apina-liika kontrolli ei todellakaan ole hyvästä!

    • wowww

      Kyllä vaikuttaa siltä että jos et itse saa asiaa hoidettua,kannattaa mennä psykologin puheille.suupaltteja kaikkien ei tarvi olla mutta olisi hyvä kyetä olemaan sosiaalinen,luontevasti.sinun kannattaa poistua kotoa ja hakeutua sosiaalisiin tilanteisiin.monet pitävät ujoista ihmisistä mutta jos ujous korostuu liikaa,voi se tuntua kiusalliselta.itselläni on ollut samankaltaisia ongelmia ja vain kotoa lähteminen auttaa siihen :) ammattiapu voi olla hyvä lisä.

    • tukin.jonkun.suun

      Sana ujo on perseestä.

      MITÄ se tarkoittaa???

      Ei vähäpuheisuutta. Vähäpuheinen puhuu kun on asiaa ja saattaa puhua paljon ja olle luontevasti esillä, nauttia esilläolosta. Tällaisen väitetään täsäkin ketjussa olevan ujo.

      Sitten on niitä, jotka eivät saa suutaan auki kun on jokin kokous tai vastaava. kahvipöydässä joudutaan kuuntelemaan heidän jokapäiväisiä selostuksiaan perhe-elämästä. Tämmöinenhän ei ole ujo, hän on sosiaalinen!

      Arvostan huomattavasti enemmän hiljaisempia asiapuhujia.

    • RumaMies-80

      Ujous olisi luokiteltava vammaksi samallatavalla kun rumuuskin pitäisi koska kumpikin estää sosiaalisen kanssa käymisen ja rumuus estää lopulta sen että et koskaan pariudu halustasi huolimatta. Itse olen 35v ruma mies ja osittain ujokin tosin ujoudesta olen päässyt jo aika hyvin eroon koska en enään välitä mitä muut ajattelee mutta rumuudesta ei pääse koskaan. Vaikka haluaisin perheen ja lapsia niin vastakkainen sukupuoli ei ole koskaan ollut minusta kiinnostunut. Taas kun ajatellaan että kehitysvammaisilla kuin liikuntavammaisillakin on parisuhteita mutta jos olet niinsanotusti normaalijärjellä ajatteleva ja kaikki ruumiinosatkin toimii eli olet kokonaisvaltaisesti terve mutta ulkoisesti ruma tarkoittaa se sitä että olet yhteiskunnan alinta pohjasakkaa jota saa käsitellä niin sosiaalisesti, työnhauissa, vastakkaisen sukupuolen osalta yms kuin ilmaa. Jos rumat saisivat luokituksen sairaudelleen niin saattaisimme löytää omiemme pariin sillä tälläkin hetkellä vähemmän kauniitkin naiset pariutuvat hypergamisesti yli oman tason eli suurin häviäjä on rumat miehet itse. No joo meni yli aiheen mutta sainpahan sanottua.

      • penaliekki

        Sama vika. Vielä pitää yrittää jotain kun oon "vain" 30 vee


      • TohtoriTolonen

        Tautiluokitukseen: Sairaalloisen ruma :D


    • hiljainen22

      täyttä totta puhuu ap! itse olen ollut koulussa ujo sekä hiljainen. Nykyisin mielestäni enemmän hiljainen ja vetääntyvä. En halua olla kokoajan äänessä, koska en jaksa. Tätä katsotaan pitkään mm. työelämässä. Kokoajan pitäisi jotakin höpötellä ja jutella. Toki on kiva jutella, mutta kaikki ei vain ole niin puheliaita. Miksi siis tätä ominaisuutta syrjitään?

    • aqqaasssww

      kaivan nenää työpaikalla. muut työntekijät eivät tykkää. tämä on selvää rasismia tai sitten on vaan salaliitto.

    • Jeesustietää

      Ujouden syrjintä on hallintaa/manipulointia tavoillenne miten haluatte asioitten etenevän on merkitystä kun kaikki ovat samalla viivalla ulospäin pitää olla rohkea sisäänpäin riittää kun katsoo vihkoon ja istuu hiljaa vielä parempi jos omistaudutte asialle ja elävöitätte sitä omalla hengellänne eli käytätte ääntänne. monia hyviä suunnitelmia sadaan hiljaisuudesta omasta arvostelu kyvystäkin on hyötyä ja ruman miehenkin etu on kokonaisvaltainen ajattelu. puhu paljon ja säästä aikaa toteuta ideoita näytä mallia ole ahkera ja luovu toivosta hiljaisuuden muuttamisesta. Jos yksi vaihtoehto on muutos sosiaaliseen toinen on vaihtelu. lisää kieltä kulttuuria mikä yhdistäää ja puhuttaa sinä olet minä jne siitä voi rohkaistua kokeilemaan miten muuten voisit palvella.

    • IhanaHiljaisuus

      Mä olen luullut jossain vaiheessa olevani ujo, vanhemmiten olen tullut siihen tulokseen, ettei se nyt ihan niin olekaan. Ensinnäkin olen kuunteleva, ajatteleva ja johtopäätöksiä tekevä ihminen.

      Minkä ihmeen vuoksi pitäisi ottaa osaa kaikenmaailman diibadaaba-keskusteluihin, josta ei sen enempää mitään saa - ai ihan vain kälättämisen ilosta. Voin sanoa, etten mitään ole menettänyt, vaikken noihin typeriin keskusteluihin ole ottanut osaa.

      Sitten, kun tällainen muiden mielestä ujo ja hiljainen ihminen ottaakin osaa, vaikkapa johonkin työpaikan tärkeään keskusteluun ja sanoo mielipiteensä, niin voi kauheaa, mikä bolemiikki ja selän takana räkyttäminen siitä alkaakaan. Voi helkkari, se uskalsikin sanoa mielipiteensä, voi nyt meni kaikki suunnitelmat ihan sekaisin, mitä me nyt teemmekään!!

      Se on näköjään joku salainen/kirjoittamaton sääntö, että joko olet hiljainen ja pidät turpasi kiinni tai sitten kälätät ja voit suoltaa typeriä mielipiteitäsi joka ikiseen väliin. Vaan ei päde ainakaan minuun, teen mitä lystään, puhun tai olen puhumaton.

      On tosi kiva ärsyttää ihmisiä, jotka kuvittelevat, että olen hiljainen, nöyrä ja alistuvainen ja sitten iskeäkin sopivassa tilanteessa faktoja pöytään, muistuttaa menneistä sovituista asioista ja säännöistä esim. työpaikalla jne. jne. Sitten nämä kälättäjät huulipyöreänä ihmettelevät, että mitenkäs tämä asia nyt näin menikään, että tuo hiljainen sai viimeisen sanansa sanottua. Noh, ihan sen takia vain, että kun kuuntelee eikä ole turpa auki jatkuvasti, on aikaa ajatella ja sitten joskus sanoa sanottavansa, joka on täyttä asiaa eikä vain mitään "käläkäläkäläkälä, onpas meillä nyt kivaa, kun suut käy vaahdossa ja aivot on jumissa".

    • Oivoii

      Kaikki ovat varustettuja samalla sosiaalisella kyvykkyydellä kuin ovat varustettuja tasan samalla musikaalisella lahjakkuudella.

      Se on vain itsestä kiinni, laiskuuden tasosta, viitsiikö opetella viulistiksi.

      Eli: vitun pellet.

      Kauan eläköön Pekka Eric, Matti Saarioinen etc.

    • käsitteiden_ero

      Ujo: päässä liikkuu asioita, mutta niitä ei uskalla sanoa.
      Hiljainen: päässä ei liiku mitään, joten mitään sanottavaa ei ole.

    • DF123

      Itse olen erittäin ujo juuri avaamaan suuni. Monesti koulussa kun opettaja kysyi jotain ja kukaan muu ei vastannut niin päässä kyllä liikkui ajatuksia mutta en vain saanut niitä sanottua. Työhaastatteluissa ongelmana on juuri se että itse kokemuksesta tai osaamisesta ei niinkään puhuta vaan jotain niitä näitä kuten harrastuksia. Monesti olen hakenut ihan työhön mikä tehdään yksin mutta olen ollut kuulemma liian hiljainen ja ujo haastattelussa.

      Kaverini joka hieman isommassa firmassa on jo kohta kymmenen vuotta pitänyt työhaastattelut kehui kohdallani juuri sitä että yritin puhua osaamisestani vaikka hän yritti saada puhumaan kaikesta ihan muusta ja silloinkin kun inttämällä intti niistä niin yritin harrastuksien kautta kertoa osaamiseni.

      Monesti niillä ujoilla ja hiljaisilla on ne parhaat ideat ja tietoa asioista, mutta eivät vain saa sitä sanotuksi

      • taas.paskanjauhantaa

        Ujo ja hiljainen EIVÄT ole sama asia, koeta nyt tajuta.


    • ksdhfughtughyght

      Ja nimimerkkinä että "ujotovatturhia", just joo taas noita vihajuttuja... No ainoastaan foorumin Suomi24 ylläpitohan siitä on vastuussa, että mitä täältä joutuu lukemaan. Hanki kirjoituksen laatinut itsellesi psykologista apua ja pian. Ujous ja epäsosiaalisuus eivät ole kaksi samaa asiaa, ääliötrollaajat. Ja se ei muuten ole itsessään välttämättä mikään positiivinen asia, että "on puhelias", mikäli niin luulet, kato kun se on tärkeintä että mitä ihminen sanoo, eikä että miten paljon puhuu. Toki tietysti joku paljon puhuvakin voi puhua järkeä. On yksilöllistä, joku on hilajisempi ja joku puheliaampi. Kaikille on tässä maailmassa tilaa.


      Minä kyllä ymmärrän ihmisiä, jotka hermostuneena puhuu paljon, koska itsekin alan puhua paljon aina korkeintaan silloin, jos minulla on tylsää tai jos olen hermostunut, kyllästynyt tai väsynyt. Jos taas olen kiinnostunut keskustelukumppanini jutuista ja jos koen että minua arvostetaan, automaattisesti annan vuoron keskustelukumppanillekin puhua ja olen ystävieni mielestä hyvä kuuntelijana.


      Jos muka olet tosissasi jutuissasi, etkä tyypillinen Suomi24- vihakirjoittelija, niin voisit vaikka miettiä, että teet suurimmaksi vahvuudeksesi sen ominaisuuden itsessäsi, jota itsessäsi eniten häpeät. Jos olet ujo, sinun hyviin ominaisuuksiisi luultavasti kuuluu kyky antaa ns. "tilaa" muille sosiaalisissa tilanteissa etkä varmasti ole jokapaikassa suuna päänä, saatat olla hyvä sanomaan silloin harvoin kun jotakin painokasta sanot. Niitä ominaisisuuksia hyvin moni ihminen ihmisissä arvostaa. Jos olet luonteeltasi ystävällinen.

    • akajdhufrghty

      Minusta on väärin, että Suomi24- palstakirjoittajien maailmankuva on vääristynyt. Minusta on väärin, että täällä väitetään, ettei ujoista ihmisistä pidetä.Minusta on väärin, että täällä ilmeisestikö(?) leikitään ihmisten identiteeteillä pilkkatarkoituksissa ( rikollista, sellainen ainakin toimintana) ja että aikuiset ihmiset harjoittavat nettikiusaamista. Ymmärrän, että se tietysti varmasti on vaikeaa olla vähän koulutusta omaava, hädintuskin amiksen käynyt jos sitäkään, nuorehko ja työtön ja köyhä mies, jolla ei edes ole ulkonäköäkään edes sitäkään siten että naisetkaan vilkaisisikaan, mutta ei sekään oikeuta vihaamaan ujoja tai mielenterveysongelmista kärsiviä, koska sairauksista kärsiviä kohtaan pitää kokea sääliä ja ymmärtää sairauksista kärsivät ihmisinä tasan tarkkaan samanarvoisiksi, eikä nostattaa itseään palstoilla sillä, että on muka jotenkin sosiaalinen. Kun kerran ette ole - ettehän osaa edes mulle teitä tuntemattomalle kirjoittaa normaalisosiaalisesti. Minusta on väärin, että joudun näkemään tekstejänne.


      Annatte täällä ymmärtää, että muka ujouskin olisi jokin sairaus. Asia ei ole niin. Saanko sanoa suoraan, että mieluusti naulaisin melkeinpä munista lipputankoon epäsivistyneen yksilön/yksilöt, joka/jotka on laatinut tämän foorumin Suomi24- palstojen palstajaottelun. Suoraa natsismia, että muka ujous tai jännittäminen olisi sairauksia. Tai että jollekin narsismille on oikein oma sairauspalstansa - missä palstoilla sitten kaikki hullut kiusaa ihmisiä joista vaan muuten vaan eivät pidä, käsitteelle joka ei edes ole diagnostinen sairaustila ja puppujutuilla.

      Ja ei tartte sanoa, etten olis yrittänyt vastata asiallisesti, jos mitenkään mahdollista on asiallisesti kommentoida. Mun viestejä vaan ei kommentoida koskaan mitenkään muuten, kuin päätä aukomalla. Outoa kirjoittelijaporukkaa täällä Suomi24-palstoilla! Ja saa tän sanoa.

      • taas.samaa

        Ei ole sellaisia asioita kuin oikea ja väärä. Pissikset sanovat, että on väärin.....pissikset ovat myös niitä ns. ujoja....


    • Vihattu

      Olen ujo ja kuullut lapsesta saakka, miten huono ihminen sitä on. Olin yli 20-vuotias, kun kuulin ensimmäistä kertaa elämässäni erään henkilön sanovan positiivisesti ujoudestani. Töihin en päässyt mihinkään ja en sitten edes viitsinyt hakea, kun en kuitenkaan olisi päässyt. Työkkäristä pistettiin työvoiman palvelukeskukseen, jossa piti käydä parin viikon välein juttelemassa. Sieltä laitettiin työharjoitteluun ja tukihenkilö tuli mukaani tutustumaan paikkaan. Sain sitä kautta sitten jopa oikean työpaikan, jossa olen edelleen. Olen aina ollut ahkera ja tunnollinen tekemään työtä ja teen työni tarkasti ja saanut kehuja, mutta työn löytäminen oli todella vaikeaa. Tuskinpa olisin tätäkään työtä saanut, jos olisi pitänyt käydä haastattelussa.

      Itsetuntoni on aivan pohjalukemissa. Välillä tosissaan inhoan itseäni. Nykyään olen vähän armollisempi itselleni ja välillä jopa hyväksyn ujouteni, mutta nyt nousi taas ahdistus ja itseinho pintaan, koska etsin vuokra-asuntoa ja kukaan ei vuokraa tällaista ihmistä. Tuntuu olevan vuokra-asunnonkin hakeminen vaikeaa kuin työhaastattelu.

    • Jep... Nykymaailma taitaa valitettavasti arvostaa ekstrovertteja enemmän kuin introvertteja TAI ujoja (ujous ja introverttius eivät korreloi toisiaan). :/

    • anz
    • ugand

      Kukaan ei ole kenenkään kaveri. tuttava. ystävä.ellei hänellä ole jokin asema. ammatti tai varallisuutta.ihmiset on niin laskelmoivia. eräs henkilö oli eri mieltä kunnes hän joutui tilanteeseen jossa kaverille, ystävälle, tuttavalle olisi ollu käyttöä. ja yksikään ei auttanut häntä. kyseinen henkilö oli vakuutunut hänellä olevan laaja sosiaalinen verkosto.no epäs ollutkaan. ei ihme että suomessa on noin. miljoona yksinäistä. se on aika paljon.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2032
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      54
      1917
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1885
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1667
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1588
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1388
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1330
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1316
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      14
      1301
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1252
    Aihe