Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Miksi verkko-ostoihin vaaditaan sos-tunnus?

orwellikoasialla

Minä vierastan tuota touhua, kuka takaa ettei identiteettiäni varasteta? Tai sos-tunnustani?Kovasti vakuutellaan nettiostojen turvaa, minä en kuitenkaan luota siihen,
Eikö sähköposti,osoite ja puh. numero riitä?
Sos-tunnus on jotenkin niin henkilökohtainen.

6

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Älä osta sellaisista paikoista, jotka hetua vaativat. Tietysti, jos ostat osamaksulla, on pakko järjestää jokin salattu tunnistus esim. pankkikortilla, mutta siitäkään ei välity hetu myyjälle.

    • cddcdvfvffv

      En osta,koitin laittaa huvikseni väärennetyn sossin verkkokauppaan, ei hyväksyny??Mistä ne tietää, että en laittanu oikeata?Postissakin vaativat nykyään sos-tunnusta kun lunastan saamani
      paketin. Onko tuo laillista?

      • Tarkistussumma

        Sotussa on mukana tarkistussumma eli siitä voidaan suoraan laskea onko se "aito". Tuo tarkistussumma on helppo laskea eli mikään ei estä luomasta "toimivia" sotuja kunhan vaan laskee sen tarkistussumman niihin. Se on tarkoitettu lähinnä näppäilyvirheiden havaitsemiseen (vastaava kuin pankkisiirtojen viitenumeroissa). Laskentakaava molempiin (sotu ja viitenumerot) ovat julkista tietoa ja löytyvät netistäkin.


    • hjhjkhjk

      Joissain v-kaupoissa on mahdollisuus maksaa ilman sos-tunnusta, ainakin
      yhdessä dvd kaupassa oli tällainen mahdollisuus. Pienellä präntillä,
      "haluan maksaa ilman henkilötunnusta"

      • Missä_kysellään

        Taitaa olla useimmissa verkkokaupoisssa normaali tapa ettei kysellä henkilötunnusta, itse ostan aika usein monista eri verkkokaupoista eikä missään ole vielä kysytty henkilötunnusta. Osamaksulla/luotolla ostettaessa luonnollisesti vaaditaan henkilöllisyys jotta voidaan tarkistaa luottokelpoisuus mutta tapanani on maksaa ostokseni suoraan, useissa kaupoissa on käytössä verkkopankkimaksu ja muista toimitus tulee usein postiennakolla mutta eipä noissakaan ole kyselty henkilötunnusta joista tulee lasku tuotteen mukana.


    • ei_tarvi_mihinkään

      Minä käytän paypal:ia maksamiseen. Siirrän vain summan, minkä kauppaan tarvitsen paypal-tilille ja maksan sieltä. Välillä se yrittää vängätä visa/mastercard tunnuksia sinne, mutten ole antanut - se kyllä luovuttaa kun antaa vaikkapa nollia jokaiseen kenttään. Lisähyöty tuossa on että on muistaakseni 60pv aikaa vaatia rahat takasin, jos tuote ei vastannutkaan odotuksia - ja paypal hoitaa sen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2217
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2043
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1652
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1480
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1466
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1367
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1344
    8. 52
      1238
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1169
    Aihe