peräsimen irrotus

Inferno31

Onko hyviä ideoita miten vetää peräsimen akseli ulos putkesta? n. 60cm tuli kohtuullisesti mutta sitten alkoi jumittamaan lujasti, mitä välinettä voisi käyttää? Kyseessä Inferno 31, ohjaus alkoi vähitellen tulla raskaammaksi ja nyt talven jälk. hyvin tiukka.

13

1238

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joskusvaikeeta

      Olisko hapettunut sen verran ettei liiku enää... mun veneestä piti lopulta halkaista putki akselin ympäriltä ja tehdä uusi...

    • acegi

      Takaisin ylöspäin peräsintä jos saa,laita yläpäästä esim crc reilusti yläkautta akselin holkkiin ja nitkuttaa paikallaan hetken että crc ehtii valumaan alaspäin.Voit ihan tavallisella haitaritunkilla nostaa peräsimestä pedin päältä ja pattinki pala välissä että saa vähän nousemaan ylös päin,samaa voi soveltaa myös kun painaa akselin vierestä pattinki palat välissä peräsintä alas päin.Kohtuudella!!!Oletko milloinkaan rasvannut ohjauslaitteen/ruorin rattaita/vaieria.

    • Armas31

      Terve!
      Meillä oli sama ongelma Inferno 31:n peräsimen kanssa. Putki alkaa väsymään ajan oloon ja vääntyy. Irroitettaessa alkuperäiset muovipuslat purevat kovasti akseliin, meillä auttoi se, että pyöritti peräsintä ympäri ja jossakin kohtaa löytyi sellainen paikka, että akseli tuli ulos. Olen tästä joskus aiemminkin kirjoittanut näille sivuille:

      Tässä on linkki meidän veneemme peräsinremonttikuviin. Vene on Inferno 31 vm -85

      http://jmvi.kuvat.fi/kuvat/Peräsinkuvia/

      (salasana on peräsin)

      Jouduttiin uusimaan koko peräsin pienen pohjakosketuksen saatuamme loppukesällä 2011. Tarkemmin asiaa mietittyämme päädyimme siihen tulokseen, että uusitaan myös laakerointi ja koko vannasputki koska peräsinakseli oli vääntynyt ja siitä ei enää saisi kunnollista.
      Vuoden 2012 kevät menikin sitten remonttia tehdessä. Onneksi meillä täällä Porin suunnalla on alan ammattimies! Nyt on Jefan (kelluva) laakerointi vannasputkineen ja kokonaan uusi peräsin ja akseli. Peräsin tehtiin täällä itse, päädyttiin siihen, että ei osteta valmista vaikka Jefalla olisi ollut sopiva mallistossa.
      Uusi peräsinakseli on hiilikuitua, laakeripinnat rosteria ja itse peräsin lasikuitua pinnaltaan. Peräsimessä ei ole sisällä mitään metallisia tukirakenteita, vaan akseli on laminomalla kiinnitetty. Peräsimen muu tila on täytetty täyteaineella.
      Vanha peräsin akseleineen painoi yli 60kg, uusi n. 20kg. Melkoinen ero!

      Lisäksi peräsinremontti onnistui hyvin, ohjaus on vanhaan nähden tosi kevyttä ja peräsin pitää joka kelillä, ei kertaakaan broutsannut vaikka olemme olleet kovassakin kelissä.

      t. Armas

      • Inferno31

        Kiitos hyvistä kuvista ja tiedoista. Pääsen viikonloppuna jatkamaan hommia, katsotaan miten irtoaa!!
        T. Janne


      • Fkfkfkffk

        Itse olisin aika konservatiivinen peräsimen materiaalivahvuuksien ja peräsinakselin mitoituksessa. Peräsinakselin katkeaminen on varmaan kölin irtoamisen jälkeen vaarallisimpia vaurioita (täydellinen ohjauskyvyn menetys ja mahdollisesti vuoto hajonneesta vannasputkesta) ja peräsimeen tulevat kuormat voivat olla yllättävän suuria. Vaikka on käytetty hiilikuituakselia, noin suuri painonpudotus herättää kysymyksen, onko kestävyydessä tingitty. Osaavatkin veistämöt (esim Nautor) ovat kompuroineet hiilikuituakselien kanssa. Toivottavasti tekijä todella tiesi mitä teki. Toki olet ilmeisesti purjehtinut tuolla muutaman kesän ilman ongelmia, eli sen puolests hyvältä näyttää, mutta itse olisin ostanut peräsimen Jefalta.


      • Joakim1
        Fkfkfkffk kirjoitti:

        Itse olisin aika konservatiivinen peräsimen materiaalivahvuuksien ja peräsinakselin mitoituksessa. Peräsinakselin katkeaminen on varmaan kölin irtoamisen jälkeen vaarallisimpia vaurioita (täydellinen ohjauskyvyn menetys ja mahdollisesti vuoto hajonneesta vannasputkesta) ja peräsimeen tulevat kuormat voivat olla yllättävän suuria. Vaikka on käytetty hiilikuituakselia, noin suuri painonpudotus herättää kysymyksen, onko kestävyydessä tingitty. Osaavatkin veistämöt (esim Nautor) ovat kompuroineet hiilikuituakselien kanssa. Toivottavasti tekijä todella tiesi mitä teki. Toki olet ilmeisesti purjehtinut tuolla muutaman kesän ilman ongelmia, eli sen puolests hyvältä näyttää, mutta itse olisin ostanut peräsimen Jefalta.

        20 kg ei ole mitenkään kevyt, varsinkaan hiilikuituakselilla. Jefan tuon kokoiset peräsimet painavat ilman akselia 8-13 kg. Alumiiniakseli painaa Jefalla 17 tai 24 kg eli koko peräsin alumiiniakselilla 25-37 kg. Hiilikuituakselista tulee 40% kevyempi kuin alumiinista samoilla mitoilla, jolloin jäykkyys on sama, mutta lujuus parempi.

        Vaikkapa Tempon peräsin oli selvästi tuota kevyempi, joten 10 kg suuruusluokkaa: http://www.bellamer.com/santer/santer900_44.jpg


      • Armas31
        Fkfkfkffk kirjoitti:

        Itse olisin aika konservatiivinen peräsimen materiaalivahvuuksien ja peräsinakselin mitoituksessa. Peräsinakselin katkeaminen on varmaan kölin irtoamisen jälkeen vaarallisimpia vaurioita (täydellinen ohjauskyvyn menetys ja mahdollisesti vuoto hajonneesta vannasputkesta) ja peräsimeen tulevat kuormat voivat olla yllättävän suuria. Vaikka on käytetty hiilikuituakselia, noin suuri painonpudotus herättää kysymyksen, onko kestävyydessä tingitty. Osaavatkin veistämöt (esim Nautor) ovat kompuroineet hiilikuituakselien kanssa. Toivottavasti tekijä todella tiesi mitä teki. Toki olet ilmeisesti purjehtinut tuolla muutaman kesän ilman ongelmia, eli sen puolests hyvältä näyttää, mutta itse olisin ostanut peräsimen Jefalta.

        Terve!
        Tämän Infernon alkuperäistä peräsintä oli edellisen omistajan toimesta jatkettu alas- ja taaksepäin umpilasikuidulla. Siitä tuo runsas paino.
        Peräsimen muoto oli myös muuttunut huonommaksi ja ohjaus oli raskasta. Koneajossa pinnan vapina oli erittäin rasittavaa. Tämä uusi peräsin on toiminut erittäin hyvin ja ohjaus on tunnokas, pinnassa tuntee heti jos purjeet eivät ole tasapainossa. Jefan laakerointi toimii hienosti. Myös peruutettaessa peräsin toimii hyvin.
        Kyllä! Tekijä todella tietää mitä hän tekee, muuten meillä olisi Jefan peräsin.
        t. Armas


      • seppomartti

        "Uusi peräsinakseli on hiilikuitua, laakeripinnat rosteria". Onko peräsimen akselin ympärillä laakeripintana rosteriholkki, mikä on eristettu hiiliputketa tai tangosta esim lasikuidulla?
        Hiilikuidun galvaaninen korroosioherkkyys on ongelma. Yritin Hollannista ostaa hiilikuituisia spinnu- ja genaakeripuomin putkia. Kieltäytyivät myymästä kun kerroin kiinnittäväni helat rosteriruuveilla. Väittivät helojen kiinnittämistä rosteriruuveilla korroosioriskiksi. Valtameriraasereiden mastojen kuvia katsellessa näyttää osalla olevan mastossa laminoituja hiilipantoja ja tukia, mihin tekstiilistaagit ja vantin kiinnittyy, muttei tavanomaisia metalliheloja kiinni hiilikuidussa. Toisaalta on erityisesti hiilimastoihin tarkoitettuja metallihelojakin myynnissä!.
        Jefan vakioperäsimeen liitty pari epäilyä. Alumiiniakseli täytyy kärsiä laakeripinnastaan, koska suojaava oksidaatio koko ajan kuluu pois. Happoteräs voi pitkässä juoksussa olla kestävämpi. Toinen on polyuretaanitäyte. Parempiakin vaahtoja löytysi. Miksi muuten on ylipäänsäö PU-vaahtoa?


      • kallekippari

        Itsellä on hieman poikkeava rakenne. Rosteripellistä peräsin profiili joka kiinni rst akselissa. Nyt olen poistanut pelti taskun vettyneen pu vaahdon ja muotoillut koko lavan naca 0015 - naca 0012 ulkopuolisilla vaahto paloilla. Seuraavaksi epoksi kuidutus koko komeuden yli. Kysymys kuuluu, mitä vaahtoa taskun täytteeksi ja mistä sitä saa pääkaupunki seudulla? Epoksi vaahtoa, hartsi mikropallo valu vai 2-k urtsu?


      • Fdidififfi
        Armas31 kirjoitti:

        Terve!
        Tämän Infernon alkuperäistä peräsintä oli edellisen omistajan toimesta jatkettu alas- ja taaksepäin umpilasikuidulla. Siitä tuo runsas paino.
        Peräsimen muoto oli myös muuttunut huonommaksi ja ohjaus oli raskasta. Koneajossa pinnan vapina oli erittäin rasittavaa. Tämä uusi peräsin on toiminut erittäin hyvin ja ohjaus on tunnokas, pinnassa tuntee heti jos purjeet eivät ole tasapainossa. Jefan laakerointi toimii hienosti. Myös peruutettaessa peräsin toimii hyvin.
        Kyllä! Tekijä todella tietää mitä hän tekee, muuten meillä olisi Jefan peräsin.
        t. Armas

        Hyvältähän tuo sitten kuullostaa. Vähän oudolta vaikuttaa tuo Seppomartin mainitsema, hiilikuituun liittyvä galvaaninen korroosio. Hiilikuitu itsessään johtaa sähköä, mutta laminaatti enintään satunnaisesti ja paikallisesti. No, peräsinakselin holkit ovat varmasti liimattu akselin ympärille epoksilla, joka toimii eristeenä.


    • Armas31

      Terve!
      Saitko peräsimen irti? Ja miltä akseli näytti?
      t. Armas

      • Inferno31

        Moi,
        Peräsin lähti haitaritunkin avustuksella kohtuullisesti irti. Puhdistin nylon puslat ja sen jälkeen kokeilin takaisin vaseliinin kanssa, mutta ei onnistunut. Seuraavaksi otin porakoneen hiomarullalla "virskirjalla" puslasta vähän pois ja tälläkertaa onnistui. Ei tullut yhtään klappia peräsimeen ja kuitenkin kevyt tuntuma palautui. Vielä ei tarvinnut ruveta sen suurempaan remonttiin, katson tämän kesän miten toimii.
        Kiitos hyvistä neuvoista vielä kerran.
        T. Janne


      • toivotaan
        Inferno31 kirjoitti:

        Moi,
        Peräsin lähti haitaritunkin avustuksella kohtuullisesti irti. Puhdistin nylon puslat ja sen jälkeen kokeilin takaisin vaseliinin kanssa, mutta ei onnistunut. Seuraavaksi otin porakoneen hiomarullalla "virskirjalla" puslasta vähän pois ja tälläkertaa onnistui. Ei tullut yhtään klappia peräsimeen ja kuitenkin kevyt tuntuma palautui. Vielä ei tarvinnut ruveta sen suurempaan remonttiin, katson tämän kesän miten toimii.
        Kiitos hyvistä neuvoista vielä kerran.
        T. Janne

        Ikävä olla pahanilmanlintu, mutta pelkään pahoin, että ennen syksyä laakeri taas jumittaa. Ehkäpä laakeri ei aivan nylonia ole, vaan jotain vähemmän turpoavaa muovia. Kaikki muovit nimittäin turpoavat vedessä, tavallisimmat nylonit eniten. Jos joudut vaihtamaan sen laakerin, tee polyasetaalista, polyeteenistä tai sitten sellaisesta polyamidilaadusta, joka ei ime liki 10 %:a vettä. Saatavana on alle prosentinkin vettä imeviä laatuja.

        Muovien turpoaminen on ties miten pitkään ollut tunnettu ominaisuus. Siihen nähden vääriä materiaalivalintoja ja liian tiukkoja sovituksia tehdään uskomattoman paljon. Toivotaan, että sait riittävästi tavaraa laakerista pois.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1887
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1719
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1574
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1296
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1234
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1232
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1196
    8. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      9
      1170
    9. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1161
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      9
      1160
    Aihe