Moikka! Tässä keskustelualue Tampereen yliopistoon elokas-linjalle hakeville tyypeille :) Täällä voitte vaihtaa ajatuksia pääsykoemateriaaleista ja fiiliksistä noin yleensäkin! Tuutorit käyvät myös keskustelualueella ja autamme kysymyksissänne parhaamme mukaan. Nyt kaikki reippaasti juttelemaan aiheesta ja vaikka aiheen vierestäkin ;)
- Mentorin tuutorit
Elinikäinen oppiminen ja kasvatus 2015
26
570
Vastaukset
- entiiä
Kuinka paljon suunnilleen luitte päivässä? Minkä koitte parhaimmaksi lukutaktiikaksi? Ite oon tehny ennen vaan VAKAVA kokeen niin en tiiä onks sellanen taktiikka sit hyvä täs ELOKAs kokees :/
- V_V23
Pari kertaa tuli luettua koko aineisto läpi ajatuksen kanssa, ainakin omalla kohdalla toimivaa oli m yös muistiinpanojen tekeminen :) Ei kannata käyttää VAKAVA -kokeen "ulkoluku" -menetelmää, koska koe ei ole ns. nippelitietokoe vaan tärkeimmät /keskeisimmät asiat kannattaa opiskella kunnolla ja niitä saattaa joutua soveltamaan (esim. omassa kokeessani pyydettiin tekemään oma koeasetelma).
- evuliini
Minkälainen se koe oikein on? Eikö se olekaan samantyyppistä monivalintaa kuin VAKAVA? :D
- Tiiu-tuutori
mentorinfuksiblogi.wordpress.com -osoitteesta löytyy linkkejä vanhoihin pääsykokeisiin.
Koe ei ole samanlainen kuin VAKAVA, jossa olisi pelkästään monivalintakysymyksiä. Esimerkiksi viime vuonna kokeessa oli esseekysymyksiä ja käsitteiden määrittelyä. Kannattaa keskittyä kokonaisuuksiin!
- tiitiäistiitti
Hui, soveltaminen kuulostaa vähän pelottavalta... Oon aina pärjänny paremmin ns. oksenna kaikki tieto aiheesta paperille -kokeissa :D
- elkka
Itsekin tänä keväänä olen elokkaalle hakemassa opiskelemaan :) Aiemmin pääsykoekokemusta on vain kauppatieteelliseen hakemisesta, joten kyllä, aika erilainen rupeama tänä keväänä edessä! Itse olen kuitenkin havainnut suht toimivaksi tavaksi sen, että aluksi luin artikkelit läpi, jotain pääpointteja alleviivaten. Samalla tutustuin vanhoihin pääsykokeisiin saadakseni jonkinlaisen kuvan siitä mitä kokeessa saatetaan kysyä. Auttoi niiden tärkeiden pointtienkin hoksaamisessa! Tämän jälkeen oon kaikki artikkelit muutamaan otteeseen lukenut läpi, muistiinpanot jokaisesta tehden. Nyt siis isot linjat rupeaa olemaan hallussa. Seuraavaksi tarkoituksena on ruveta pureutumaan käsitteisiin, yms tarkempaan tietoon :)
Tämän lisäksi olen koko ajan vanhojen pääsykokeita miettien ajatellut mahdollisia tärppejä. Esim. Liikun, siis jaan? -artikkelista tärkeänä olen pitänyt eläytymismenetelmällä tehtyä tutkimusta! Yksi mahdollinen kysymyshän juuri voisi olla selittää ja kuvailla miten eläytymismenetelmällä tutkimus tehdään. Lisäksi esimerkiksi Foucault'laisesta hallinnan analyytikasta on aika laajasti tietoa artikkeleista kahdessa, joten voisin kuvitella, että tästä voisi jotain kysymystä mahdollisesti tulla.
Onko muilla hakijoilla tullut mieleen mahdollisia tärppejä/artikkeleista mieleen juolahtaneita oivalluksia/kysymyksiä? Kivahan se olisi, jos tosiaan voitaisiin yhdessä näitä pohtia ja auttaa toisiamme! :) - yeahfoucault
Mulla on kauhee pääsykoeahdistus D: Tuntuu että ne monikulttuurisuus- ja liikunta-artikkelit aukee ihan hyvin ja oon myös aika hyvin jyvällä siitä bell hooksista, mutta kaikki noi muut ei vaan jää päähän. Oon nyt yrittäny päntätä sitä Foucaultin ajatusmaailmaa mutta jotenkin mun aivot ei halua vastaanottaa tietoo. En tiä onko tää vaan joku stressireaktio koska yleensä saan kyllä luettuu melkei mitä vaan tekstiä päähän. Oisko antaa mitää vinkkejä tai vertaistukee tai mitään? Ugh oon kyl niin ilonen sit ku nää kokeet on ohi :D
- Elkka
Ajattelin, että kyllähän mä tämän osaisin selittää, mutta kappas! Ei ollutkaan niin helppoa. Pääasiallisesti oon kuitenkin ajatellut, että juuri nuo koulutuspolitiikka-artikkelit olisivat itselleen ollut niitä kaikkein selkeimpiä omalla tavallaan... Itse olen eniten turhautumista kokenut sen Heikkisen aikuiskasvatus ja sukupuoli -teeman artikkelin kanssa. Se on tuntunut jotenkin kauhean raskaalta lukea ja vähän sellaselta hötöltä, että vaikea erottaa mikä siellä nyt on se pääpointti. Se, että keskiluokkaiset keskiluokkaiset naiset tarttuvat elinikäisen oppimisen mahdollisuuksiin ja miehet eivät? :D
Mutta foucault'laisesta hallinnan analytiikasta. Olisi helpompi varmaan yhdessä yrittää sitä miettiä, jos vähän avaisit, että mikä siinä tökkii? Ymmärrätkö pääpiirteittäin mistä on kyse (eli ajatus vallan subjekteja muodostavasta vaikutuksesta, tuottavasta vallasta, hallintatekniikoista, yms) vai onko sitten jokin spesifimpi juttu, joka ei ota auetakseen? :) Itse koen, että tuo alue on joten kuten hallinnassa, muttei täydellisesti, niin voin ainakin yrittää auttaa (ja samalla itsekin sisäistää paremmin oppimaani :D) - yeahfoucault
Foucaultin jutut ei kyllä aukee yhtään vaikka kuinka yritän :D Voisko tästä koko hallinnan analytiikasta antaa jotain konkreettisia esimerkkejä? Koska mulle noi sanat ei kerro yhtään mitään, enkä edes hahmota mihin ne liittyy. (En tiä oonko jotenki sivistymätön kun tää tuntuu olevan mulle niin vaikeeta, ehkä näillä kahdella välivuodella on oikeesti ollu suuri vaikutus :D)
Ja jos yhtään lohduttaa niin se Heikkisen artikkeli on mulle aikamoista hepreaa, en saa siitä oikeen otetta. En ehkä kuitenkaan uskalla tuudittautua siihen että siitä ei tänäkään vuonna tuu kysymyksiä, kun ei aikasempinakaan vuosina oo tullu... :P - Elkka
Voin yrittää :) Eli foucault'laisessa hallinnan analytiikassa keskeistä on nimenomaan tuo "hallinta". Sen sijaan, että yksilöitä/yhteisöjä (eli SUBJEKTEJA) pakotettaisiin toimimaan tietyllä tavalla, käytetään heihin hienovaraista säännöstelyä ja vapaudella ohjaamista. Esimerkkeinä tästä ohjaamisesta on vaikkapa Räisäsen artikkelissa se, että yhteiskunta yrittää muokata opettajista TIETYNLAISIA opettajia erilaisin hallinnan tekniikoin tekemällä tietyt opettajien ominaisuudet, taipumukset, yms halutuiksi ja ihannoiduiksi. Samaan aikaan tästä poikkeavat opettajapersoonallisuudet problematisoidaan. Eli opettajia ei varsinaisesti PAKOTETA toimimaan tietyllä tapaa ulkoisesti. Sen sijaan opettajat hallinnan tekniikoiden kautta ikään kuin itse tiedostavat, millainen opettaja heidän kuuluisi olla ja itsetiedostaen muuttavat käyttäytymistään tämän ihanteen suuntaan.
Piattoevan artikkelissa esimerkkinä taas toimii tuon koulutusmarkkinoiden muuttumisen uusliberalistiseen suuntaan. Kun koulutus muuttuu enemmän markkinamallien mukaiseksi, tulee siihen osallistuvien subjektien (opettajat, oppilaat, rehtorit, yms) muuttua myös. Eli näitä subjekteja uusliberalismin tapauksessa hallitaan muutoksella. EGE:n myötä valta on siirtynyt yliopistoilta yhä enemmän abiturienttikuluttajille ja heidän vanhemmilleen. Tämän vallan myötä näiltä subjekteilta odotetaan siis sitä, että he tiedostavat asemansa, keräävät tietoa ja käyttävät tätä tietoaan tehdäkseen rationaalisia ratkaisuja koulutusmarkkinoilla tiedostavina kuluttajina.
Räsäsen artikkelissa kuitenkin korostetaan sitä, että foucault'laiseen ajatteluun kuuluu vastarinnan tiedostaminen. Eli hallintaa ei voi olla ilman vastarintaa. Vaikka juuri opettajia pyritään muokkaamaan tietynlaisiksi hallinnan keinoin, on heillä silti tilaa ja mahdollisuuksia vastustaa tätä hallintaa, ja toimia eri tavoin mitä hallinta tavoittelee.
Tuossa nyt molemmista artikkeleista esimerkit kuinka ITSE olen nämä asiat ymmärtänyt :D En tiedä avasiko nuo yhtään, voin toki yrittää paremminkin selittää. Ja jos jonkun mielestä olen nyt ihan hakoteillä, niin olisihan sekin mukava kuulla! - yeahfoucault
Kiitos, tää selvensi jo hyvin paljon! (:
- hlöofd
joo mun mielestä selitit asian hyvin, näin oon itsekkin asian ymmärtäny mutta en tiedä kuinka hakoteilla mäkään itse olen? :D
Mitä mieltä te ootte tosta enkku matskusta? oliko teille helppo? ite oon ymmärtäny sen silleen pääkohdittain, mut en oo kyllä yhtään keksiny et mitä siitä artikkelista voitais kokeessa kysyä?- yeahfoucault
Tuntuu että sen enkunkielisen idea ei oo oikein mullekaan vielä auennu. Toisaalta oon lukenu sen vasta kerran, mutta en oikee tiiä mihin keskittyä siinä. Onneks tässä on vielä hetki aikaa yrittää saada siitä jotain hyödyllistä irti :D
- yeahfoucault
Tuntuu että sen enkunkielisen idea ei oo oikein mullekaan vielä auennu, tai just se että mitä siitä keksittäis kysyä. Toisaalta oon lukenu sen vasta kerran, mutta en oikee tiiä mihin keskittyä siinä. Onneks tässä on vielä hetki aikaa yrittää saada siitä jotain hyödyllistä irti :D
- Elkka
Itse oon siinä enkunkielisessä artikkelissa lähinnä keskinnyt sen kokonaiskuvan hahmottamiseen. Sitten kun siellä muutamia aika selkeitä käsitteitä on määritelty, niin ne oon sieltä myös poiminut :)
Edelleen, kun kaikki artikkelit on jo muutaman kerran läpi luettu, hankaluuksia tuottaa eniten se Heikkisen artikkeli :D Jotenkin oon aatellut, että niistä ammatillisista sukupuolittuneista ihanteista voitaisiin siitä jotain kysyä. Mitä ajatuksia muilla siitä artikkelista on?
- wdr
Hei! Täällä myös yksi elokas-aineiston kanssa painiva :) Heikkisen artikkelista itselle tuli mieleen kysymyksenaiheiksi lähinnä sosiaalinen sukupuoli ja ammatillinen kansalaisuus? Tiedä sitten miten noista jonkin sortin vastauksen poikisi..?
- hhha
täällä myös yks kenellä paniikki alkaa iskeä, itse oon lukenut aineistot 10 kertaa ja koittanut ettiä kaikista tärkeimmät asiat ja opetella ne. Tuntuu ettei se riitä millään ja etten osaa asioita tarpeeksi hyvin..Heikkisen artikkeli on itselleni myös ehkä vaikein ja lisäksi Räisäsen ja Filanderin artikkeleista vaikea löytää niitä pääkohtia ja hahmottaa isoja kokonaisuuksia.
- wdr
Olisko täällä joku joka haluisi ihan keskustella yksityiskohtaisemmin yhdessä aineistosta esim. sähköpostin, whatsappin, facebookin tms. välityksellä? :)
- Elkka
Joo! :) Jos on enemmänkin halukkaita, niin ois voinut Facebookiin perustaa yksityisen ryhmän? Sitä kautta ois helpompi reaaliaikasesti keskustella ja sit sais helposti ladattua tiedostojakin sinne jos haluaa, yms?
- wdr
Facebook-ryhmä kuulostaa hyvältä! Itse olen tumpelo somettaja, osaisitko sinä Elkka perustaa sen? :)
- Elkka
No niin, ryhmä löytyy nyt Facebookista nimellä "Elokas-hakijat 2015" :) Ryhmän löytää kuka vaan ja siihen voi liittyä kuka vaan, mutta ainoastaan ryhmän jäsenet näkee mitä sinne kirjoitellaan!
- tiitiäistiitti
Ei löydy tolla nimellä...
- oleeol
Taitaa olla koko elokas-linja niitä varten, jotka aikookin opiskella elinikäisesti, ennen kuin työpaikka löytyy, jos silloinkaan. Itse kaihtaisin tuommoista koulutusohjelmaa, josta ei mitään ammattia saa.
- mmadde
Kaikille ei yliopisto-opiskelun tarjoama vapaus sovi. Toiset kulkevat valmiita polkuja, kun taas toiset haluavat itse luoda oman uransa. Mahdollisuudet ovat juuri niin rajattomia, kuin mihin oma motivaatio yltää. Mitä tulee opiskelun elinikäisyyteen: se on nykyaikaa :)
Hello! Jos joku kokeisiin lukiessaan kahlaa tätä 2015 vuoden hakijoiden palstaa, niin tiedoksi, että Demissä on täällä: http://www.demi.fi/keskustelut/opiskelu-ja-tyo/elokas-2016#.Vy3Aeb4nrmA ja täällä: http://www.demi.fi/keskustelut/opiskelu-ja-tyo/tampere-elinikainen-oppiminen-ja-kasvatus#.Vy26qb4nrmA ajankohtaisempaa asiaa. Tänne Suomi24:een on luotu myös uusi avaus 2016 hakijoita varten. Samoin 2016 vuoden hakijoille on nyt perustettu Elokas-hakijat 2016 -ryhmä, joka löytyy täältä: https://www.facebook.com/groups/1124248297595319/.
Suosittelen Facea ja Demiä, siellä oli ainakin jo hyvää keskustelua ja kannattaa seurata kaikkia näitä palstoja.
Täällä huutelee siis 2015 alaa lukemaan päässyt tuutori. Tsemppiä lukuihin!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3217635Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662176- 1771856
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161392- 1121287
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91261Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181701231RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j571186Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411081Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901029