Kummin päin suojadiodi pitää kytkeä releen kelan rinnalle? 24V rele http://www.motonet.fi/fi/tuote/481868/Yleisrele-24V20A . Minkälainen on sopiva suojadiodi tuolle? Käykö 1N4007
Suojadiodin kytkentä
6
7210
Vastaukset
- Kyllä_käy
Estosuuntaan tietenkin
- onoffjooei
Hoh..hoijaa. Kokeile, kummin päin rele toimii, eikä diodi possahda! Diodin tarkoitus on niellä kelan virrankatkaisusta johtuva katkaisujännitepiikki. Eli kelaan varastoitunut energia puretaan diodin kautta. Tarvitaan yleensä releen puolijohdeohjauksessa. Diodiksi riittää myos pienempi 1N4148 tai 1N4448.
- vanha_kalkkis
"Diodiksi riittää myos pienempi 1N4148 tai 1N4448."
Suojadiodina nuo nopeat 1N4148 jai 1N4448 ovat paaaljon parempia kuin tuo mainittu 1N4007, joka on tavallinen hidas ja paljon kapasitanssia omaava diodi. Jos releesi on jokin pieni 12V tai 24V rele (pieni = virta 10 - 50mA) niin käytä em. diodeja. Jos virrat ovat suuria releen läpi (virta = 50mA - 1A) niin ota käyttöön jokin isompivirtainen nopea diodi ( esim. 1N5817 - 1N5819 Schottky-diodi) niin ei tarvitse ihmetellä miksi se elektroniikkia sen releen kyljestä hajosi. - Katodi
Niin siis laita se katodi (merkattu yleensä viivalla) positiiviseen napaan päin.
- diodio
Mitä jos relettä ohjataan toisella releellä, jota ohjataan trankulla? Tarviiko se jälkimmäinen releellä ohjattava rele suojadiodi, jos siinä trankulla ohjattavassa releessä on suojadiodi?
- onoffjooei
Ei välttämättä tarvitse, mutta saattaa pidentää ohjaavan releen kärkien kestoa, kun kipinöinti pienenee ohjaavan releen kärjissä. Kun sitä katkaisujännitepiikkiä ei ole. Sama myös, jos relettä ohjataan mekaanisella kytkimellä, niin kytkin kestää pidempään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273613- 412459
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut362294Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72057Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431572- 381519
- 131309
- 1271302
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2661275Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451265