Koiralla DLE? Millainen hoito?

75mg

Käytin tänään koiran lääkärissä sen nenän vuoksi. Nenä on jonkinverran kuivunut sierainten ulkopuolelta ja sisäpuolelta muuttunut osittain vaaleammaksi/vaaleanpunaiseksi (aiemmin musta). Lääkäri sanoi että taustalla voi olla joko tulehdus, trauma, autoimmuunisairaus tai vaikka sinkin puutos. Varmuuden saisi vain koepalan otolla. Sovimme että testaan alkaako sinkkilisä auttaa ja jos apua siitä ei ole niin sitten koepala. Aloin etsimään tietoa autoimmuunisairauksista ja törmäsin tähän DLE:hen. Mielestäni oireet ovat aika täsmäävät.

Nyt haluaisinkin kuulla niiltä joilla kokemusta, että miten tätä sairautta yleensä hoidetaan ja kuinka suuri hyöty hoidosta on. Tai onko teillä ollut DLE epäilys, joka onkin paljastunut joksikin muuksi tai osoittautunutkin vain sinkin puutokseksi?

8

4556

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kissi

      Kuuluuko koirasi riskirotuihin DLE:n suhteen?

      Lisäisin tuohon mahdollisten aiheuttajien listaan vielä bakteeritulehduksen, sienen ja nenäpunkin. Taitaa kyllä olla niin, että koepala on ainoa tapa selvittää, mistä on kyse. Tämä siis siinä tapauksessa, että sinkkilisä ei tuo toivottua muutosta. Siihenkin tosin sitten luulisi olevan syy, ettei koira ole saanut tarpeeksi sinkkiä?

      • 75mg

        Koira on saksanpaimenkoira, en tiedä kuuluuko riskirotuihin? Löysin kyllä keskusteluja muista seeffereistä samalla ongelmalla. Sama vaiva tuli yli kuukausi sitten ensimmäisen kerran, jolloin kokeilin bacibactia ja se aika hyvin auttoi nenään. Kun lopetin rasvaamisen niin nyt vaiva on tullut myös toiseen sieraimeen. Voisiko tästä päätellä että se olisi juuri joku bakteeritulehdus? Kävimme eri lääkärillä kuin normaalisti käymme. Jos tuo sinkki ei ala tehoamaan, soittelen sitten omalle lääkärille ja kysyn heidänkin mielipidettä.


      • 75mg

        Niin ja siis tuosta sinkin saannista en oikein tiedä, jostain blogista luin että koiran voi olla aika vaikea saada tarvitsemaansa sinkkimäärää ravinnosta (ellei sitten syö sellaista nappulaa mistä sen varmasti saa). Itse kun en hirveästi tykkää kuivaa nappulaa syöttää, lähinnä syö aamulla frolic nappulaa, päivällä kanasta tai jauhelihasta itse tehtyä ruokaa ja illalla joko koiranmakkaraa tai koiraa varten tehtyjä lihapullia. Joka päivä saa viiliä/poron luita/muita herkkuja. Koira on hyvässä kunnossa (muuten kuin tuon nenän osalta), painaa vähän alle 39kg n.65cm, karvakin on aina ollut hyvä, nyt sitä tosin lähtee paljon, mutta sen olen toistaiseksi pistänyt karvanvaihdon piikkiin.

        Mihin mennessä koira muuten yleensä on kesäkarvassa? Nyt tuolla lähtee vielä järkyttäviä tuppuja. Koira on siis 1v7kk.


      • Kissi
        75mg kirjoitti:

        Niin ja siis tuosta sinkin saannista en oikein tiedä, jostain blogista luin että koiran voi olla aika vaikea saada tarvitsemaansa sinkkimäärää ravinnosta (ellei sitten syö sellaista nappulaa mistä sen varmasti saa). Itse kun en hirveästi tykkää kuivaa nappulaa syöttää, lähinnä syö aamulla frolic nappulaa, päivällä kanasta tai jauhelihasta itse tehtyä ruokaa ja illalla joko koiranmakkaraa tai koiraa varten tehtyjä lihapullia. Joka päivä saa viiliä/poron luita/muita herkkuja. Koira on hyvässä kunnossa (muuten kuin tuon nenän osalta), painaa vähän alle 39kg n.65cm, karvakin on aina ollut hyvä, nyt sitä tosin lähtee paljon, mutta sen olen toistaiseksi pistänyt karvanvaihdon piikkiin.

        Mihin mennessä koira muuten yleensä on kesäkarvassa? Nyt tuolla lähtee vielä järkyttäviä tuppuja. Koira on siis 1v7kk.

        Olisiko sinun mahdollista vaihtaa nappula hieman parempaan? Itse syötän tätä: http://www.zooplus.fi/shop/koirat/kuivaruoka/greenwoods/adult/434618. Olen itse ollut tuohon todella tyytyväinen, mutta kokeilemalla selviää, mistä itse pitää. Tuohon ainakin on lisätty sinkkiä ja omega-3:a. Lisäksi ottaisin tuon luettelemasi lisäksi vielä käyttöön rasvahappolisän, joten osta ihmeessä joku hyvälaatuinen kalaöljy ja lisää sitä ravintoon ohjeen mukaan päivittäin. Jos kyse on tosiaan DLE:stä, niin siitä saattaa olla iso apu, ja vaikka ei olisikaan, niin haittaa siitä ei tietenkään ole.

        Saksanpaimenkoirilla tuota tosiaan esiintyy, joten ei mikään mahdoton ajatus. Eläinlääkäri saa varmasti kokeilla selvitettyä tilanteen ainakin poissulkemalla muita pois. Seuraile tilanteen kehittymistä nyt kevään edetessä, niin voitte mahdollisesti jotain päätellä tästä vuodenaikojen vaihtelun vaikutuksesta, kuten alhaalla joku jo kertoikin.

        Meillä on karvojen tiputtelu juuri loppunut, mutta rotu on kyllä eri.


    • Harjakoira

      Omaa kokemusta ei ole, mutta olen kuullut, että rasvahapot auttavat DLE:n hoidossa todella hyvin. Barffiruoka on suositeltavaa, mutta nappuloidenkin tulisi sisältää hyviä rasvahappoja. Esim. jokin lohipohjainen nappula voisi olla hyvä ja lisäksi kalaöljylisä.

      Lisäksi tuota hoidetaan mm. kortisonilla, mutta sitä ei suositella käytettävän kovin pitkää aikaa vaan lähinnä kuurina.

    • Omega-3

      Collie nosen (DLE) diagnosoinnissa saattaa auttaa tieto siitä, että auringon UV-säteily pahentaa oireita selvästi. Talvella nenut ovatkin hyvinkin normaaleja, mutta kevätaurinko saa ne räjähtämään käsiin. Syksyn tullen alkaa sitten helpottamaan. Meidän edesmenneen sheltin hoidossa nimenomaan rasvahapoilla oli järjetön merkitys, joten suosittelen lämpimästi vähintäänkin rasvahappolisää, mutta barffaus saattaa olla ainakin kokeilun arvoinen juttu.

    • 75mg

      Olen nyt antanut sinkkiä viikon ja ostin vielä omegaöljypullon apteekista ja sitä antanut nyt viidettä päivää. Nenän pintaan olen laittanut vauvaöljyä usean kerran joka päivä, tehoaa todella hyvin kuivuneisiin osiin ja nenä näyttää päältäpäin jo normaalilta! Sisäpuoleltakin näyttää aika hyvältä, toinen sierain sisältä vielä vaaleanpunainen mutta toinen on selvästi tummunut. Aamuisin putsaan nenää vähän paperilla, päivällä ei tarvitse ollenkaan putsata. Onkohan tuo vauvaöljy ihan turvallista kun koira kuitenkin aina jonkunverran nuolee sitä? Olen sitä kuitenkin laittanut koska toimii parhaiten ja jos se vauvoillekin sopii niin luulisi olevan aika turvallista.

      Jos menee tällä hoidolla täysin normaaliksi, pitäisikö silti tutkituttaa nenä vai rittääkö tämä kotihoito? En siis ole yhtään varma onko koiralla edes DLE. Jos on, niin voiko se aiheuttaa muita ongelmia kuin näitä nenäongelmia, mitkä on varmaan lähinnä kosmeettisia, koska on kuitenkin ollut aika lieviä? Ja kuinka nopeasti mahdollisia muita ongelmia voi taudista tulla? Jos tarvittavan koepalan otto maksaa paljon, minulla ei ole vielä varaa otattaa sitä, parin kuukauden päästä kylläkin.

      Ja sitten vielä: millaista aurinkovoidetta koiran nenään voi käyttää? Ajattelin että varmuuden vuoksi voisi olla hyvä sitäkin käyttää aurinkoisina päivinä, ettei sen takia ainakaan pahentuisi.

    • Anonyymi

      DLE on tuttu sairaus. Koirani sairastui siihen 3 vuotta sitten ja on joutunut siitä lähtien syödä kortisonia päivittäin.

      Ilman kortisonia kirsu "räjähtää".

      Mitkään voiteet tai muut ei auta. Ainoastaan kortisoni syötynä.

      Mut hei, koira on nyt 11 v sakemanni joka siis syönyt kortisonia 3 vuotta päivittäin ja tuossa se edelleen on.

      Kortisoni on kyllä ikävä lääke, mut senkin kanssa voi elää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      277
      2943
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      215
      1890
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1552
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      2
      1320
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      77
      1208
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      261
      1152
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      80
      1042
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1001
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      80
      951
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      142
      814
    Aihe