ASX kiinnostaisi

auton-vaihtaja

Ajatellut seuraavaksi autoksi ostaa ASX:n. Olisi kiva kuulla omistajien kokemuksia. Joko etuvetoinen 1,6 L bensa tai 1,8diisseli neliveto. Tarviin aika vähän nelivetoa, mutta silti kiinnostais. Kumpi olisi parempi? Polttoaineen kulutus? Huoltojen hinnat? Onko ollut harmeja? yms

40

1785

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei-hyvä

      Enpä suosittele. Itsellä oli pari vuotta. Sain tarpeekseni siitä ja vaihdoin Opel Mokkaan.

    • Dädämädä

      Hep!
      Perheessä diesel automaatti. Helppo ajettava ja hyvä ajoasento.
      Toimii!

    • nippon_asx

      Viisi kuukautta ollut käytössä. 1,6 litranen bensakone. Erittäin tyytyväinen olen ollut. Jotkut valittavat melusta, mutta riippuu täysin rengasvalinnoista; nastarengasta en laittaisi alle. Huoltoja ei ole vielä tehty, mutta merkkiliikkeessä olivat asiantuntevan oloisia, kun käväsin kyselemässä huollosta yms. Kulutus erittäin pientä, varsinkin kaupunkiajossa, bensakoneeksi. Kone on ketjulla ja ilman turboa, eli aika yksinkertainen ja perusvarma pannu kyseessä. Kojelauta on ämpärimuovia, mutta minua se ei haittaa, varsinkin kun olen japanilaisilla ennenkin ajellut. Japanilaiseksi aika vähän seilaa maantieajossa ja näkyvyys on mainio.

    • mmitsu

      Mitsun suurin ongelma on tunnoton ohjaus,niinkuin muidenkin japsien ja korealaisten autojen. Ja kulutuslukemiin saa lisätä parilitraa satasella.

      • asx13

        Tunnoton ohjaus? Minusta ihan hyvä jämäkkä ( vm -14 ) ainakin omassa Mitsussani. Tuo tunnoton ohjaus on jäänne vanhoista autolehdistä, ei koske japseja enää. Ja kulutus on riippuvainen kuljettajan vasemmasta jalasta...


      • hmhmhm

        Joo ASX:ää ilmeisesti vaivaakin jossain määrin, muttei kaikkia mitsuja. :/

        Se riippuu vähän toteutuksesta, onko sähköinen vai hydraulinen tehostus.


    • Asx14

      Kokemusta puoli vuotta 1.6 bensa. Näppärä auto kaupungissa, helppo tulla ja mennä korkean ajoasennon ansiosta. Kaasu kytkin yhteistyö sujuvaa, helppo ajettava. Pieni ruokainen ja hyvä näkyvyys. Kelpo tilat edessä takana hieman ahtaampaa, mutta eipä ole uusi qashqai sen parempi. Perusvarma moottori ilman turhia turboja... Japsien mukaisesti ämpärimuovia riittää mutta kuitenkin ei liiemmin hälyääniä...

    • asx2012

      Itellä kokemusta 4,5 vuotta 1,6 bensa navi versiosta Pieni kulutuksinen, hyvä maavara, ruostesuojattuna äänekkyys siedettävämpi. Lämpötilatermostaatin sijoituksen epäonnistumisen vuoksi liian lämmin auto talvella lyhyillä matkoilla. Resonanssikitinää ilmeisesti käsinelokeron luukusta. Huollot aika hintavia, jossei tarjousta päällä. Huoltoväli myös aika lyhyt nykyautoksi. Kiinteää navigaattoria ei saa ainakaan järkevään hintaan päivitettyä, tosin Suomessa aika vähän muutoksia.

      Kokonaisuutena olen ihan tyytyväinen, koska ei ole ollut tielle jättäviä vikoja ja vikoja yleensäkin vähän ja on aina hoidettunopeasti huollossa pois.

      • 987345

        Oikeasti aika onneton maavara. Osta Subaru Forester jo haluat hyvän nelivedon kunnon maavaralla.


      • 654321

        Forester on ihan surkea, osta Pajero jos haluat oikean nelivedon hyvällä maavaralla.


      • Vastoinparempaatietoa
        654321 kirjoitti:

        Forester on ihan surkea, osta Pajero jos haluat oikean nelivedon hyvällä maavaralla.

        Miksi pitäisi ostaa kallis, suurikulutuksinen, suuri veroinen, kömpelö maastoauto. Täällä ei puhuttu varsinaisista maastureista eikä mistään metsätraktoreistakaan.
        Sitäpaitsi Pajeron maavara ei ole edes suurempi kuin Foresterin maavara.
        Pajerolla on mallista riippuen 21-23cm. maavara ja Forester CVT automaatin 23cm. ja manuaalivaihteisen maavara on 22cm.


      • 654321
        Vastoinparempaatietoa kirjoitti:

        Miksi pitäisi ostaa kallis, suurikulutuksinen, suuri veroinen, kömpelö maastoauto. Täällä ei puhuttu varsinaisista maastureista eikä mistään metsätraktoreistakaan.
        Sitäpaitsi Pajeron maavara ei ole edes suurempi kuin Foresterin maavara.
        Pajerolla on mallista riippuen 21-23cm. maavara ja Forester CVT automaatin 23cm. ja manuaalivaihteisen maavara on 22cm.

        No johan sinulla mieli muuttuu, vasta se foresterin maavara oli "kunnon maavara", mutta kun Pajerossa on parempi, niin se onkin huono. Kyllä se foresterin maavara koko pohjan alalta on huonompi.

        Täällä ei puhuttu Foresteristakaan, vaan ASX:stä, joka ei ole Foresterin kanssa samaa luokkaa. Forester on siihen nähden kallis, iso ja kömpelö Forester on Outlanderin kokoinen auto.

        Kehuit foresterin nelivetoa, joten puhutaan sitten siitä.

        Nelivetotekniikassa Pajero on yksi parhaita autoja mitä markkinoilla on. Takana ja keskellä 100% kytkettävä lukko, hyvä traction control järjestelmä, takaa löytyy myös torsen silloin kun varsinainen lukko ei ole kytkettynä. Keskellä on myös tasauspyörästö ja visko maantieajoa varten, jolloin neliveto on ns. jatkuva ja voimanjako muuttuu tarpeen mukaan. Tämän lisäksi saa vielä pelkälle takavedolekkin polttoaineen säästöä varten.

        Eli voittaa subarun mennen tullen nelivedon osalta.

        Vielä paramepiakin nelivetoja tosin löytyy, esim. Jeepin Quadra Drive 2 on aika ylivoimainen järjestelmä. Siinä käytetään Eatonin E-LSD lukkoja edessä, keskellä ja takana.

        Elektronisesti ohjatut lukot, jotka lukkiutuvat tarpeen tullen 100%:sesti, eli luistoneston katkonaista vetoa ei ole, joka on hyöty etenkin jyrkässä nousussa epätasaisella alustalla, missä ei ole varaa menettää nopeutta.


    • hyväajaa

      Syksyllä ostettu 2,2 dieseli kiihtyy ja kulkee aivan eri tavalla kuin bensavehkeet. Kulutus maantieajossa 5,6l. Rengasmelu tulee sisälle. Ohjaus hyvä,ei hae urissa ja ei ole tuuliherkkä niinkuin edellinen. (crv) Voipi olla että tälläkin ajellaan 7-8vuotta. 15000km huolto n.300€.Nyt mittarissa 20tkm.

    • jare222

      Ajoin 1,6 bensa ASX:llä 4,5 vuotta. Autoni oli ensimmäisiä Suomeen tuotuja ja Vehon myymä. Se oli siinä mielessä erikoinen auto, että oli täysin viaton eikä takaisinkutsujakaan ollut. Pelkät määräaikaishuollot tehtiin, jotka ovat, ainakin pääkaupunkiseudulla, ylihinnoiteltuja n. 500 euron hintaan. huoltoväli 20tkm tai vuosi. Auto on tavallinen ja helppo ajettava, suoraan kulki ja ohjauskin oli mielestäni ihan siedettävä, vaikka sitä on haukuttu autolehdissä. Korkea maavara on tietysti plussaa huonoilla teillä ja varsinkin auraamattomilla kaduilla talvikeleillä, mutta etenemiskyky oli silti hieman huono liukkaalla (etuvetoinen autoni oli). Bensakulutus oli oikeasti pientä ja ilmeisesti ASX pitää ihan hyvin arvonsakin, ainakin itse sain vaihdossa yllättävän hyvän hyvityksen. Auto on luotettavaa laatua ja bensakone on ketjukäyttöinen, joten huoltokohteena jakohihnan vaihtoa ei tarvita. Suosittelen autoa, jos keskinkertainen ajettavuus kelpaa ja ajotyyli on rauhallinen. Vaihteiden välitykset olivat mielestäni sopivat suomen nopeuksiin. Tavaratila ei suurensuuri.

    • Misufaani

      ASX- Hyvä auto , Kaikki misut olen omistanut 4kpl. Lanser HB, 180 tuhatta km. ei vikoja, vm-93 Carisma vbm.00 kulki 150,tuhatta km ei vikoja. Space Star vm.04. lampazon uusittu 100th km. ja käsijarrussa vikoja. nyt on ASX menossa 27 tuhatta km. ainoa miinus , asfaltin ääni, riippu varmaan rengasvalinnasta.

      • uusi500X

        Hiljattain Autobild Suomi -lehdessä olivat vertailussa bensiinimoottoriset Mitsubishi ASX, Dacia Duster ja Fiat 500X.
        Fiat voitti vertailun, mutta oli kylläkin 1.4 multiair -koneella kallein. Halvempi, hieman pienempitehoisempi, turboton 1.6 olisi Fiatilta sopinut ehkä paremmin tuohon vertailuun. Olisi kyllä voittanut vertailun tuolla 1.6 -koneellakin, oli sen verran suuri piste-ero Mitsuun ja Daciaan.


    • GGI

      Harmiton auto, mutta kalliit vuosihuollot. Mulla on 1.8 diesel neliveto vm.-11. Tosi on, renkaat kumisee sisälle. Neliveto on hyvä, kitkarenkailla pärjää hyvin.
      Mutta ne huoltohinnat; merkkiliikkeessä Turussa 1.vuosi 470,- 2.vuosi 570,- ja nyt 4.vuosi 664,-

    • JarnoZe

      ostettu eilen invite 1,6 2015 0km aj. met.väri tk alut.talvirenkain lohkol. hintaan 22000e. sis.aut ilmastoinnin

      • Vpaa

        mistä tuohon hintaan sait?


      • JarnoZe
        Vpaa kirjoitti:

        mistä tuohon hintaan sait?

        Ihan merkkiliikkeestä. Se perusversio on niin vaikeasti toimtettavissa, että toimittavat suosiolla paremmalla varustetasolla olevan auton tingittyyn hintaan. Kuvaavaa oli, että kun etsin Asx:ää , niin iltapäivä klo 16 nettiin ilmestynyt esittelyauto oli myyty tuntia myöhemmin em. 22ke hintaan, vaikka otin heti yhteyttä Hämeenlinnan merkkiliikkeeseen, niin meni jo. En siis asu lähelläkään Hämeenlinnaa, vaan pyysin toimittamaan auton liikkeen sisäisenä kauppana. Tarjosivat sitten ihan pakasta vedettyä autoa. Myyjän "putkelta" näin, että autoja on tilattu kymmeniä, ellei satoja (monta näyttösivua).


      • asx2012

        Hitsi, kun meillä on trendikäät autot :)


    • Japsitkestää

      Onnittelut järkevästä valinnasta. Sait hyvän ja luotettavan japanilaisen laatutuotteen:)

      • JarnoZe

        Mitenköhän takuuasia on? Onkohan oikeasti 5v/100 000km? Tuntuu pitkältä, jos on oikea takuu puskurista puskuriin, kuten mainostavat.


      • John_Mitsu

        Kyllä se on tuo mainitsemasi aika/kilometrimäärä. MUTTA kun selasin manuaalia eilen, huomasin etteivät ainakaan seuraavat osat kuulu takuuseen (yllätys, yllätys..) ; ohjaustehostin, ilmastointi, plus muut kuluvat osat. Joten ihan kaikkea ei kannata tuon takuun varaan laskea ja siksi näitä "takuita" on joskus, ihan aiheellisestikin, kritisoitu. Eli ei ole puskurista puskuriin, mutta kattaa kyllä ne auton toiminnan kannalta välttämättömimmät systeemit noin suurinpiirtein. Tällaista tämä on..Eipä sillä, hyvä ja kestävä peli tuo ASX on kyllä ollut, joten ei syytä huoleen. Olet varmasti tehnyt oikean ostopäätöksen.


    • asx2012

      Onnea uuden Asx:n hankkijalle. Varmasti paljon huolettomia kilometrejä edessä.

      Kovasti on kysyntää käytetyille asxlle. Postista harva se viikko kosiskellaan vaihtamaan asx joko samanlaiseen tai kilpailevaan merkkiin. Vaihtohyvitykset ihan hyviä eli asx pitää hyvin arvonsa. Ehkä tartun täkyyn ensi vuoden puolella tai sitten en. Omalla kuitenkin vasta 56000 km takana ja huippuvarustetasoa (mm. Navi,nahkajakkarat,avaimettomuus,lasikatto,xenonit, subbari,kamera takana parkkitutka edessä, kiinteä akkulaturi, kahdet aluvannesarjat) ja siihen uhrattuja euroja ei pysty kotiuttamaan vielä järkevästi. Muutaman vuoden päästä saattaisi erottua paremmin samanikäisistä.

      • JarnoZe

        Joo, mm. tähän käytetyn ASXn arvon pysymiseen kiinnitin huomioni, kun tein ostopäätöstä. Ostin auton "rahalla", eli johtava arvo oli, mitä rahalla saa. Täysin käsittämätöntä oli Toyota Auris 1,33 perusvarustellun hinta=sama 22000e ilman talvirenkaita jne.!
        En voi käsittää, miksi Toyotan perusauto maksaa noin käsittämättömän paljon. Ilmeisesti Toyota-ihmiset eivät vertaile muita autoja ostopäätöstä tehdessään? Toisaalta Toyotalta ei tultu yhtään kaupoissa vastaan. Myyntipuheissa Toyota-myyjä kehui ketjukoneen ja kolmen vuoden takuun olevan heidän myyntivalttinsa. Mitä valttia siinä on?


      • asx2012

        Joo merkkiuskollisuus tulee kalliiksi autokaupoilla. Itse olen vaihdellut paljonkin automerkkejä vuosien saatossa juurikin sen takia, että samalla rahalla on saanut enemmän toisessa merkissä tai hyvityshinta vanhasta on ollut toisella merkillä mrrkittävästi parempi.

        Lapsuudesta lähtien paljon Volvojen kanssa pelanneena (perheellä ollut aina Volvo tai pari vuodesta 1967 lähtien).Asx tuntuikin heti nokastaan muodollisesti pätevältä (hyvin XC Volvomainen). Asx on perheemme 3. Mitsu ja toinen automme on nytkin Volvo, tarkennuksena neljäs itse omistamani Volvo.


      • opelix14

        Vaimoväki pitää jättää kotiin autokaupoilla, koska myyjä huomaa heti naisista mikä on mieleinen auto ja kauppaneuvottelut vaikeutuvat.


    • EIcitikkaaaa

      Eikö Ranskalainen osuus vie laatuauton maineen ? Siihen tyssäsi minun päiväuni autosta.

      • John_Mitsu

        Voitko tarkentaa, kiitos? Vihjaatko yhteistyöhön Citroenin kanssa? Mielestäni perustekniikka yms. on japanilaista alkuperää, valmistuspaikkaa myöten.


      • Japaniranska

        Moottori psa


      • NäinToimiiMitsu

        1.6 bensa Mitsulta, 1.8. diesel Mitsulta. 2.2 Mitsulta Uusi 1.6. diesel taitaa taitaa olla se ranskalainen.


    • asx2012

      Ostin uutena 1,6l bensa 2012, nyt ajanut 60tkm

      Huonoimmat puolet
      - huollot arvokkaat, aina menee n. 500€
      - rengasäänet

      Parhaat puolet
      kulkee vähällä polttoaineella, yhdistetyllä 5,9-6,4/100
      kunnollinen maavara

      Se kaikkein tärkein juttu
      ei tarvitse murehtia autoilusta, sen kuin vain ajaa, vikoja ei ole

      Olen tämän kanssa yhden auton loukussa; autoa tekisi mieli vaihtaa uuteen, mutta aina kun asiaa tarkemmin tutkailen, päädyn siihen etten halua itselleni autoilusta minkäänlaista ongelmaa, eli vaihtaisin uuteen asx:än.. mutta vanhakin kun on viaton.

      • JarnoZe

        ASX on hyvä, takuulla luotettava perusauto. Parhaita ajettavia ovat yleensä ne autot, joissa on lyhyin takuu:) Jos haluaa ongelmia, niin ottaa sitten jonkun loppuun ajetun käytetyn. Merkillä ei väliä.


      • iso.iso.iso.isä
        JarnoZe kirjoitti:

        ASX on hyvä, takuulla luotettava perusauto. Parhaita ajettavia ovat yleensä ne autot, joissa on lyhyin takuu:) Jos haluaa ongelmia, niin ottaa sitten jonkun loppuun ajetun käytetyn. Merkillä ei väliä.

        " ASX on hyvä, takuulla luotettava perusauto.."

        Jos ei olisi pitkää takuuta, myynti oliis paljon pienempi. Samoin Kian kanssa, varmaan myynti puolet pienempi jos olis 2 v takuu.

        Tosiasia on kuiten niin, kaikki autot kestävät reippaasti yli 100 000 km, ongelmitta.
        Ei ainakaan meille ole tullut yhtään huonoa autoa kun olemme 14 autoa ajaneet 0-yli 150 000 km, on iskä, äiti, 6 lasta, kaikki yli nelikymppisiä.

        Minä ostan, vaihdan renkaat ja huollan tai huollatan kaikki. 4 ajettu yli 220 tkm.

        En mainitse merkkejä, jotta ei tule kinaa, mutta kaikki 2-3 v takuuautoja, kuten nytkin kaikki "perheen" 9 autoa.


    • Kaupunkiin-vain-sopiva

      ASX on raskas ajettava tuulisella säällä ja hiemankin huonoilla teillä. Ainakin etuvetomalli.

    • Ensimmäinenjaviimeinen

      ASX 1,8 diesel 90 000 km huolto etujarrupalat ilmastoinnin huolto
      1275 €
      "Köyhälle kaikki on kallista"

    • Dipu37

      Perheestä löytyy tammikuussa ostettu uusi asx. Ajettu nyt 16 000 km. Huollot tähän mennessä 2000 km kohdalla öljyjen vaihto. Hinta 40 e. Ei paha. Maanteillä aika äänekäs, mutta tähän ''ongelmaan'' ainakin yksi näin hifistelijän näkökulmasta olisi laittaa äänieristys mattoa takakonttiin. Jos olette vilkaisut vararengas koteloon niin ymmärrätte. Eikä ole edes paha investointi, ja jokainen voi tehdä kyseisen asian itse.

      • Mitsibishi_Nippon

        Hyvä idea, pitääkin ottaa harkintaan! Itseänikin on alkanut häiritsemään nuo rengasäänet, vaikka kitkarenkailla ajelen. Jos asentelet sitä mattoa, niin kerro toki kokemuksistasi täällä. Luulen että muutama muukin ASX:n omistaja olisi kiinnostunut.

        Olen myös harkinnut akustiikkamassausta tuohon autoon, mutta ilmeisesti ne ovat hintaansa nähden aika toimimattomia ja huonoja ratkaisuja. Eroa ei välttämättä edes huomaa, näin olen ainakin lukenut.


    • Setä-mies

      Oli tuommoinen 1,6 litrasella bensakoneella hetken koe käytössä. En tykänny yhtään ajoasennosta, kaasupolkimen asento on hankala, ei kunnollista tukea. Tämä yksilö oli mielestäni laiska mutta äänekäs, varsinkin maantie nopeuksissa. Ostin sitten foresterin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3467
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      156
      2099
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      204
      1791
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      135
      1699
    5. 80
      1165
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1104
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      273
      1045
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      130
      999
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      929
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      895
    Aihe