Rottien "kesyttäminen"

Rottatyttö

Olen todella tuore kahden tyttörottien omistaja ja haluaisin tietää miten saisin ne totutettua sylissä oloon?
Tytöt siis eivät pelkää enään kättäni, mutta eivät ole tottuneet hirveän hyvin viellä olemaan kädelläni. Tulevat siis aina käteni luokse ja tulevat jopa päälleni mutta eivät esim. anna leikata vielä kynsiä (eivät pysy paikallaan ja yrittävät rimpuilla pois kädeltä). Luulen etten pystyisi edes vielä pesemään rottieni häntiä.
Mitä siis minun kannattaisi tehdä?
Kannattaisiko minun vain pidellä rottiani paikallaan?
Tarvitsisin neuvoa joltakin kokeneemmalta, kiitos jo etukäteen!

6

172

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sedä

      Ota vaan syliin ja käsittele niitä paljon :) Jos esim kynsien leikkaaminen ei vielä onnistu, pyydä joku toinen pitelemään ja joka päivä leikkaa tai leikisti leikkaa kynsiä hetki. Älä päästä rottia pois kun ne rimpuilee, mutta palkkaa ne lopuksi jollain herkulla kun olet valmis. Häntien kanssa sama, että kun on tarvetta, niin pese vain ne rohkeasti, vaikka rottia ärsyttää.

      Tietyt hoito toimenpiteet on vain pakko tehdä, ja vaikka kannatankin positiivista koulutusta eläimille, niin ne on helpoin vain tehdä, ja sitten muutoin näyttää rotille, että ihmisten kanssa on kivaa :)

      Etenkin naaraat on tosiaan aika vilkksita, ja rimpuilee monesti paljon käsitellessä, eikä sylissäkään välttämättä viihdy pitkiä aikoja hengasmassa. Kannattaa vähän mennä niiden ehdoilla, ja nauttia siitä kun ne riehuvat pitkin huonetta, ja leikittää ja silitellä niitä siinä samalla. Ei ole huono idea myöskään yrittää heti opettaa niitä istumaan olkapäällä tai hupussa kun puuhailet sisällä. Mun rotat ei pysy siinä yhtään, kun ne ovat oppineet aina karkaamaan lattialle tutkimaan :P

    • Rottatyttö

      Kiitos vaustauksestasi. Nyt jo ovat paljon rauhallisempia käsittelyn takia ja rimpuilevat vähemmän :) Olen saanut jo kerran rottien hännän putsattua ja meni se ihan hyvin kaverin kanssa :) Nyt olen yrittänyt kynsien leikkuuta ja inisevät ja rimpuilevat siinä minkä kerkiävät :P

    • surhym

      Ininä ja rimpuilu jatkuvat toisilla koko elämän;-) Se on vaan niin kauheeta..joutuu olemaan paikoillaan ja mulla olis just nyt kauhee kiire. Mutta hyvä että sujuu jo vähän paremmin kyllä ne tottuu pikku hiljaa suhun.
      Joskus menee hermo vielä 15 vuoden jälkeenkin, mut sit jaksaa taas kun joku tulee jutteleen ja keikkuun olkapäälle:D

    • ongjelmaaeienäänole

      Nämä minun pikkuiseni ovat jo ruvenneet rauhoittumaan sylissä ja tykkäävät jo siitä, kun niitä ottaa syliin hellittäviksi (kerjäävät sitä). Olen jopa nyt ollut koneen äärellä rottien kanssa eivätkä lähde vapaaksi sylistäni vaikka pääsisivät (tälläkin hetkellä rottia häiritsemässä kirjoittamista :D). Ja kynsien leikkuu sujuu jo meilkein mutkitta. Hännän pesu on vielä hirveää, koska kastuminen :P Mutta sekin sujuu jo paremmin :) Tuntuu siltä että nämä oppivat aika tehokkaasti kaiken (Käyttäytymisen ja jekkuilun). Ovat välillä aikamoisia riiviöitä, heti kun katson siihen suntaan missä rotta tekee pahojaan niin heti loppuu pahan teko ja oltaisiin kuin mitään ei olisi tehtykkään :D Sellaista täällä meillä. Ihania nuo kyllä ovat kaikesta huolimatta, pureskelleet salaa kaikkea mitä ei saisi, kiivenneet kaappeihin piiloon, listaa voisi jatkaa loputtomiin... :)

    • nuudel

      On jo vanha viesti, mutta oli pakko laittaa! Jouduin mennä eläinlääkäriin, kun kotikonstein en yksin saanut rottien kynsiä leikattua. Piipittivät kuin henkeä olis viety, ja se jumalaton rimpuilu! NO, oltiin lääkärin huoneessa, ja lekuri oli ilmeisesti odottanut jotain gozillaa! =) Niin tää vaan piteli rottia vuorotellen käsissään, ja napsi siitä vaan kynnet lyhyiks!!! Ei sätkimisestä tietookaan...Lekuri sanoi, että nää jotkut on näitä tapauksia, et ne ihmettelee uutta käsittelijää niin täysillä, etteivät tajua sätkiä! =) =) Lääkäri oli hommissa ekan rottansa kanssa, ja niin onnellinen kun onnistui, et sain leikkuun ilmatteeksi! <3

    • prätkähiirionrotta

      Mä ite oon tottunu olemaan kädellä jo noin 14-vuotiaasta lähtien.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      90
      3910
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      604
      3717
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      3702
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      13
      2351
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      63
      2291
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      327
      1988
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      123
      1967
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      187
      1806
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      28
      1479
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1372
    Aihe